🖕🖕🖕🖕
جهت آشنایی بیشتر با هر کدام از محصولات استاد بهرامپور به آیدی زیر پیام دهید 👇👇
https://eitaa.com/sarbaz_72
📚هشت پیام کوتاه تربیتی قرآنی
1. اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند; (طه/44 و شعرا/215) .
2 . الف) گفتار رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید; (لقمان/16 و کهف/30) .
3. نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند; (لقمان/17) .
4. در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی ; مبادا تندرو و کندرو شوی ; میانه روی، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش ; (لقمان/18و19) .
5 . قرآن کریم به شدت با پیروی از جمع (خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو) و حرکت به دنبال اکثریت، مخالف است . قرآن می گوید: اگر بخواهی از اکثریت مردم فقط به این خاطر که اکثریت هستند، پیروی کنی، بدون شک از راه خدا دور می شوی ; همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر; (انعام/116 و اسراء/36) .
6 . همیشه بزرگ ترها، بهترین حرف را نمی زنند و همیشه حرف گوش کنی و اطاعت از بزرگان، انسان را به سعادت نمی رساند . این پیام تربیتی قرآن است که حتی در اطاعت از بزرگان هم گوش و چشمت را باز کن که فردا فقط و فقط خودت پاسخ گوی اعمالت خواهی بود; نه بزرگ ترهایت; (احزاب/67) .
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد
@abahrampur
#تفسیر_موضوعی_قران
«مثلهم کمثل الذی استوقد ناراً فلمّا اضائت ما حوله ذهب لله بنورهم و ترکهم فی ظلمات لا یبصرون »
✍️ مثَل آنان مَثَل کسی است که ( با زحمت ) آتشی بیفروخت و همین که اطراف وی را روشن ساخت ، خدا نورشان را برد و در تاریکی ها رهایشان کرد که نبینند .
💡مطالبی پیرامون آیه ؛
1. این آیه و آیات بعدی ، عقیم ماندن توطئه های منافقین را به صورت مثال به تصویر کشیده است که حاکی از سردرگمی و واماندگی آنها در رسیدن به اهدافشان می باشد .
2. دو مثال مطرح گردیده تا ناکامی منافقین را بنمایاند ؛
اول : منافق به شخصی تشبیه شده که در تاریکی های بیابانی گرفتار آمده و نمی تواند قدم از قدم بردارد و برای نجات خود می کوشد و با افروختن آتش می خواهد راه یابد ولی همین که اطراف خود را روشن کرد ، خدا نورش را از بین می برد و در تاریکی می گذارد . از این مثال می توان فهمید که منافق از انواع ترفند ها و نقشه ها استفاده می کند ، ولی تمام تلاشهایش بر باد می رود .
دوم : رگبار تندی از آسمان که در آن تاریکی و رعد و برق است که در ذیل آیه بعد آمده است و فرق آن با مثال مذکور در این آیه ذکر می شود .
3. این آیه به مسلمین هشدار می دهد که منافقین از انواع توطئه ها بهره می گیرند و باید بر سر راه آنها مانع ایجاد کرد ، چرا که آنها اهل منطق و حرف حق نیستند تا با منطق و سخن باآنها مواجه گردید .
4. ممکن است کسی بپرسد مگر منافق نوری دارد که خدا آن را از بین می برد ؟ جواب این است که :
اول : فکر و اندیشۀ آدمی ، هرچه باشد راهی را که صاحبش برگزیده روشن می کند و او در پرتو حاصل از فکر خود توطئه می چیند و نقشه هایش را به هدف نزدیک می کند .
دوم : انسان از چند گونه هدایت علاوه بر وحی مانند غریزی و حسّی برخوردار است و می تواند کارها و اهدافی را دنبال کند ، چنانکه استکبار چنین می کند ، این همان نور ضعیف آتش گونه ای است که به پا می کنند تا در پرتو آن به تدف برسند .
« صمٌّ بکمٌ عمیٌ فهم لا یرجعون »
✍️ ترجمه: کرانند و لال هایند و کورانند ، پس ( از گمراهی ) باز نمی گردند .
💡 مطالبی پیرامون آیه ؛
1. شدّت درماندگی و به بن بست رسیدن منافقان ، به عنوان کور و کر و لال مثال زده شده است . یعنی از ادراکات گوش و زبان و بینایی خویش نیز بهره نمی برند و لذا روزنۀ هدایت آنها بسته شده است و راه برگشت ندارند .
2. وقتی که انسان بینایی و شنوایی خود را از دست بدهد ، ارتباط او با عالم خارج قطع می شود و هرچه دربارۀ واقعیتهای خارجی نفیاً و اثباتاً سخن بگوید ، از خیال و تصوّرات خود سخن گفته است . پس توانایی رجوع به واقعیات ندارند .
3. خداوند به پیامبر اکرم (ص) امر می کند که به منافق به دیدۀ فردی اصلاح پذیر نگاه نکند و با او برخورد مسامحه آمیز نداشته باشد ، بلکه دشمن خطرناک به حساب آورد که قصد متزلزل کردن ارکان رسالت را دارد .
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد
@abahrampur
شادی و تفریح.MP3
3.1M
🎵 پادکست صوتی
🔹شادی و تفریح اسلامی
#تفسیر_موضوعی_قران
@abahrampur
#تفسیر_ترتیبی_قرآن
« او کصیّبٍ من السماء فیه ظلماتٌ و رعدٌ و برقٌ یجعلون اصابعهم فی آذانهم من الصواعق حذر الموت و الله محیطٌ بالکافرین »
💡 ترجمه: یا مانند رگبار تندی از آسمان است که در آن تاریکی ها و رعد و برق است که از ( غرّش ) صاعقه ها و بیم مرگ ، انگشتان خویش در گوشهایشان کنند و خدا بر کافران احاطه دارد .
✍️ مطالبی پیرامون آیه ؛
1. منافق در این مثال ، در چنان وضعی قرار گرفته که انگشتان خود را در گوش می گذارد تا فقط خود را از خطر مرگ حفظ کند و لذا نتیجه می گیریم که جامعه و حکومت اسلامی باید از منافقان و مخالفان حق گریز ، چنان سلب امنیّت کند که فرصت توطئه بر ضدّ اسلام را پیدا نکند و فقط مشغول حفظ خود باشد و به خود گرفتار شوند .
2. فرق این مثال با مثال قبلی در دو چیز است ؛ الف - آنجا که یک عامل گیج کننده بیشتر نبود و آن خاموشی نور آتش بود ، ولی در اینجا عوامل متعدد و پیچیده تری به تصویر کشیده شده اند که عبارتند از : رگبار تند ، ابرهای سیاه و تاریک ، غرّش رعد و برق ، نور شدید برق که مجموعۀ این عوامل سرسام آور است و نشان می دهد که منافقان در پیچ و خم شکست های پی در پی ، تحلیل می روند .
ب - آنجا آتش راخود افروخته بود تا در پرتو آن راه یابد ولی اینجا او می خواهد از هر فرصتی استفاده کند و نوری که ایجاد شده کار خودش نیست . وقتی که گوشه ای برقی می زند ، آنها در پرتو آن فرصت طلبانه حرکت می کند و خود را کنار آن قرار می دهد .
3. خدا بر کافران احاطه دارد . گویا این جمله به عنوان معترضه و بین دو پرانتز آمده است که بهترین اسلوب آموزشی است که مطلب در فضایی القا گردد که زمینۀ مساعدی برای فهم مخاطب ایجاد شود . مثل اینجا که خداوند احاطه داشتن خود و عجز انسان را در میان مثلی که به سردرگمی منافق مربوط است بیان می کند . زمینه ای ایجاد می شود که محیط بودن خود را مطرح کند . ( والله محیطٌ بالکافرین)
« یکاد البرقُ یخطف ابصارهم کلّما اضاء لهم مشوا فیه و اذا اظلم علیهم قاموا و لو شاء لذهب بسمعهم و ابصارهم انّ الله علی کلّ شیء قدیر »
💡 ترجمه: نزدیک است که برق چشمانشان را بزند هربار که برای آنان روشن کند در آن راه روند و چون بر آنها تاریک کند می ایستند و اگر خدا می خواست گوش و چشمشان را می برد و خدا بر هر کاری تواناست .
✍️ مطالبی پیرامون آیه ؛
1. خداوند در ادامۀ مثال دوم می فرماید : وقتی که برقی می جهد و اندکی مسیر روشن می شود ، اینها راه می افتند ولی نزدیک است که برق چشم آنها را بزند و چون دوباره تاریک شد ، می ایستند . این آیه به خوبی ناموفق بودن تلاش های منافقین را در توطئه های خویش بر ضدّ اسلام ترسیم می فرماید .
2. اگر خدا می خواست گوش و چشم منافقان را از کار می انداخت ، ولی مشیّت خدا بر اساس حکمت است ، و حکمت امتحان اقتضا می کند که به آنان مهلت بدهد .
3. حرف « لو» برای شرط و در ادبیات عرب به عنوان لو امتناعیه نامیده شده است . لو وقتی می آید که فعل شرط واقع نشده باشد ، مانند لوشاء یعنی اگر می خواست ولی نخواسته و اقدامی نکرده است .
4. مخالفان اسلام بر دو گونه اند ؛
الف - جاهلان به اسلام که اگر با استدلال و منطق با آنها سخن گفته شود ، به آن می گروند که باید با آنها بحث و گفت و گو کرد .
ب - معاندان که مخالفتشان آگاهانه و سیاسی است و در مقام پذیرش حق نیستند پس باید هر گونه فرصت توطئه را از آنها گرفت .
#با_قرآن_باید_زندگی_کرد
@abahrampur
*ﺯﻧﯽ ﺧﺪﻣﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺍﻭﺩ ﺭﺳﯿﺪ ﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺁﯾﺎ ﺧﺪﺍ ﻋﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ؟ !*
*ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻋﺎﺩﻝ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ،*
*ﭼﻪ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺍﻝ ﺭﺍ ﻣﯽ ﭘﺮﺳﯽ؟ !
*ﺯﻥ ﮔﻔﺖ ﻣﻦ ﺑﯿﻮﻩ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ 3ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﺍﺭﻡ ،*
*ﺑﻌﺪﺍﺯ ﻣﺪﺗﻬﺎ طناب ﺑﺰﺭﮔﯽﺑﺎﻓﺘﻪ*
*ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﯿﺒﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺑﺎ ﭘﻮﻟﺶ ﺁﺫﻭﻗﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍي ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥﮔﺮﺳﻨﻪﺍﻡﻓﺮﺍﻫﻢﮐﻨﻢ*
*ﮐﻪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺍﯼ طناب ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﻦ ﺭﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﻭﺭ ﺷﺪ*
*ﻭ حالا ﻣﺤﺰﻭﻥ ﻭ ﺑﯽ ﭘﻮﻝ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﻪ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﯾﻢ ...*
*ﻫﻨﻮﺯﻡ ﺻﺤﺒﺖ ﺯﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ ،*
*درب خانه حضرت داوودرا زدن، وايشان اجازه ورود دادند،*
*ده نفر از تجار وارد شدند و هرکدام کيسه صد ديناري رو مقابل حضرت گذاشتن، و گفتن اينهارو به مستحق بدهيد.*
*حضرت پرسيد علت چيست؟؟؟*
*ايشان گفتند در دريا دچار طوفان شديم ودکل کشتي اسيب ديد وخطر غرق شدن بسيار نزديک بود که درکمال تعجب پرنده اي طناب بزرگ به طرف ما رها کرد. و با ان قسمتهاي اسيب ديده کشتي را بستيم ونذر کرديم اگر نجات يافتيم هر يک صد دينار به مستحق بدهيم.*
*حضرت داوود رو به آن زن کرد و فرمود:*
*خداوند براي تو از دريا هديه ميفرستد، و تو او را ظالم مي نامي.*
*اين هزار دينار بگير و معاش کن و بدان خداوند براي حال تو بيش از ديگران آگاه هست...*
*✨ خالق من بهشتي دارد،*
*«نزديک زيبا و بزرگ»...*
*و دوزخي دارد به گمانم «کوچک و بعيد»*
*و در پي دليلي ست که ببخشد ما را ✨*
*گاهي به بهانه دعايي در حق ديگري...*
*شايد امروز آن روز بي دليل باشد،،،*
*دعايتان ميکنم، همگی برای فرج مولا دعا کنيد...🙏*
@abahrampur
💡سوال : چرا زمین در آیۀ « ألَم نَجعَلِ الارضَ مهاداً » به گهواره تشبیه شده است ؟
◀️ انسانی که هفتاد سال عمر دارد ، فقط دو ماه در گهواره می ماند تا استخوانها و ماهیچه های او درست قوام بگیرد . بعد از مدت دو ماه ، دیگر باید پایین بیاید ، زیرا اصل زندگی بعد از گهواره است.
📌آیه می فرماید: ای انسان ! جلوههای این دنیا تو را نفریبد . همیشه اینجا ماندنی نیستی . اینجا در مقابل عمر بی نهایت آخرتی که به تو به منزله دورۀ گهواره است . اصل زندگی بعد از این گهواره است. آن قدر این دو ماهه گهواره ناچیز است که هیچ وقت در زندگی نامه های اشخاص نمیگویند یک دوره در گهواره زندگی کرده است. مدت دنیا نیز در مقابل آخرت چنین است .
@abahrampur