eitaa logo
استاد ابوالفضل بهرامپور
2.6هزار دنبال‌کننده
320 عکس
141 ویدیو
3 فایل
کانال رسمی نشر آثار استاد ابوالفضل بهرامپور آدرس پایگاه اطلاع رسانی استاد http://www.bahrampur.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
﴿خطبه 150﴾ 🌱إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ، يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللَّهِ وَ يَتَوَلَّى عَلَيْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَيْرِ دِينِ اللَّهِ. 🌳 آغاز پیدایش هر فتنه و فسادی، پیروی از هواپرستی و بدعت گذاری در احکامی است که با کتاب خدا سازگار نیست و گروه ساده لوحی، با چشم و گوش بسته، از گروه هواپرست به عنوان پیشوا پیروی و از آنها حمایت می‌کنند و بدعت در جامعه را تقویت می‌نمایند. 🌱فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ، وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ، 🌳 پس اگر باطل با حق نمی‌آمیخت و بی‌ پرده ظاهر می‌شد، برای طالبان حق پوشیده نمی‌ماند و اگر حق از پوشش باطل خلاص می‌شد و رهایی می‌یافت، زبان دشمنان بسته می‌شد. 🌱 وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ، فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى. 🌳 اما ترفند دشمن این است که مشتی از حق و مشتی از باطل را می‌گیرد و به هم می‌آمیزد. اینجاست که شیطان بر پیروان خود چیره می‌گردد و تنها آنان که در سایه هدایت و لطف الهی باشند از دام شیطان نجات می‌یابند. 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 ﴿عبودیت خدا﴾ عبودیت خدا و اطاعت رسول او قیدی ندارد روح اسلام تسلیم شدن بی قید و شرط به خدا و رسول است لذا می فرماید هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد ( وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنِ وَلا مُؤْمِنَةٍ،) هنگامی که خدا و رسولش مطلبی را لازم بدانند اختیاری در برابر امر خدا داشته باشند إِذا قَضَی اللهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الخِيَرَةَ مِنْ أَمْرِهِمْ آنها باید اراده خود را تابع اراده خدا کنند. همان طوری که طبیب به بیمار خود می گوید تو حق نداری در برابر دستورات درمانی من از خود اراده ای داشته باشی مراد از «قضی: فرمان داد تشریع و دستور فقهی است لذا در پایان آیه می فرماید هر که نافرمانی خدا و رسول کند گرفتار گمراهی آشکاری شده است (وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مبينا) زیرا احکام خدا و رسول نهایی ترین برنامه درمان و سعادت انسان است. احزاب۳۵_۳۶ 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 ﴿احساس خلوت و احساس حضور﴾ از آنجا که عوامل غفلت در زندگی مادی از هر سو به انسان هجوم می آورند برای دفع این آفات ذکر کثیر لازم کرده است. یعنی توجه تام به خداوند بالاترین مقام ،ذکر احساس حضور است اگر انسان در این باور باشد که خداوند هم اینک مرا، می نگرد، خلافی انجام نمی دهد آنها که گناه می کنند احساس خلوت کرده اند تمام عبادات از نماز و غیره برای تقویت یاد خدا و ملاحظه حریم الهی است. گفته اند وقتی در صحنه گناه قرار می گیرید او را یاد کنید و چون نماز، می خوانید ذاکر او باشید. اخلاص یعنی یاد خالص خداوند و ریا کردن بخش غفلت و فراموش کردن خداست. حدیث: از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدند :کدام یک از بندگان در روز قیامت از همه افضل است؟ فرمود: آنها که خدا را فراوان یاد می کنند ابوسعید خدری پرسید: یا رسول الله آیا اینان حتی از مجاهدان راه خدا نیز برترند؟ فرمود: آری برترند (۱) احزاب۴۰_۴۴ نسیم حیات 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 ﴿پشت هر عملی فکری نهفته است﴾ فلسفهٔ یاد نام خدا تلفظ چند کلمه نیست هر فعلی که از انسان صادر شود چه فعل نیک چه فعل بد، پشت آن فکر و اندیشه ای خوابیده است. تمام اعمال و رفتار ما معلول نوع اندیشه و نیت ماست و اصولاً اگر اندیشه و فکری نباشد فعلی انجام نمیگیرد مثلاً کسانی که در این جلسه حضور یافته اند به خاطر این است که در ذاکره و فکر آنها گنجانده شده بود که ما باید در این ساعت در جلسه حاضر شویم و کسانی که از جلسه غایب هستند، از دو حال خارج نیست یا ذاکره و ذهن آنها از این نیت خالی شده و یا فکر و تصمیم دیگری جایگزین گردیده است. بنابراین در ذهنی که اندیشه و باور حساب و کتاب آخرتی قرار بگیرد، گناهی از صاحب آن صادر نمی شود و ذهنی که خالی از باورهای ایمانی و حلال و حرام بود، فعلهای مناسب آن تولید خواهد شد. اعتقاد به اینکه خداوند ناظر کار و نیت من است، نمی گذاردگار خلافی از او صادر شود و معنا و ثمر ذکر کثیر خداوند همین است. سوره احزاب ۴۰_۴۴ نسیم حیات 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌عليها) مجمع همه‌ خيرات اين خير کثيرى که خداوند متعال در سوره‌ى مبارکه‌ى کوثر مژده‌ى آن را به پيامبر اکرم داد و فرمود: «انّا اعطيناک الکوثر» - که تأويل آن، فاطمه‌ى زهرا (سلام‌اللَّه‌عليها) است - درحقيقت مجمع همه‌ى خيراتى است که روزبه‌روز از سرچشمه‌ى دين نبوى، بر همه‌ى بشريت و بر همه‌ى خلايق فرو مى‌ريزد. خيلى‌ها سعى کردند آن را پوشيده بدارند و انکار کنند، اما نتوانستند؛ «واللَّه متمّ نوره و لو کره الکافرون». ما بايد خودمان را به اين مرکز نور نزديک کنيم؛ و نزديک شدن به مرکز نور، لازمه و خاصيتش، نورانى شدن است. بايد با عمل، و نه با محبت خالى، نورانى بشويم؛ عملى که همان محبت و همان ولايت و همان ايمان، آن را به ما املاء مى‌کند و از ما مى‌خواهد. مقام معظم رهبری شهادت مظلومانه ی حضرت زهرا (سلام الله علیها) را به شیعیان دوستداران آن حضرت تسلیت میگوییم🥀🥀🥀🥀 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 آيه ١ - اِنّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ... لغت اَعْطَيْنا عطا کردیم كَوْثَر: «صیغه مبالغه» خیر بسیار. ما به تو خیر کثیر عطا کردیم گوثَر به معنی خیر بسیار و نعمت فراوان است؛ لذا مفسران در مصداق خیر کثیر تفسیرهایی کرده اند: شرح صدر نهری در بهشت حوض کوثر رسالت، کثرت اصحاب و یاران کثرت ذریه پیامبر از فاطمه که تا قیامت ادامه دارد و همه این امور در کلمه کوثر مندرج است و راستی چه خیری وسیع تر از این است که از ذریه حضرت زهرا الا الله ، ائمه معصومین و پس از آن، علمای بزرگی که تاکنون مبین و مروج اسلام و حافظ ارزش‌های اسلامی در طول تاریخ بوده‌اند و باز ادامه خواهند یافت پدید آمده‌اند. از این رو بسیاری از مفسران شیعه، با توجه به شأن نزول سوره، فاطمه زهرا علیها السلام را یکی از بارزترین مصادیق کوثر دانسته اند. نسیم حیات سوره کوثر 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 فرزند دختر می تواند نسل آدمی را ادامه دهد مشرکان به پیامبر ( صلی الله علیه وآله) طعنه میزدند که تو مقطوع النسل شدی و با تعبیرهای زننده ای به او می گفتند ،تو ابتری خداوند با نزول این آیات فرمود: ای پیامبرا این دشمن توست که ابتر و دم بریده است. سؤال: به نظر می رسد این یک پاسخ کوبنده برای آن عصر و زمان نمی باشد دعوای آنها بر سر همین بود که او فرزند ذکور ندارد و فرزند دختر هم کاری از پیش نمی برد ولی سوره کوثر با تأکید میگوید ما اساسا به تو خیر کثیر، یعنی فاطمه را دادیم. حالا سؤال این است که این چه پاسخی است؟ تولد مریم و فاطمه حَنّه» همسر عمران نازا و عقیم بود حنّه از خداوند آرزوی یک فرزند کرد و نذر نمود که کودک خود را خادم شبانه روزی بیت خدا کند مدتی گذشت و متوجه شد که باردار شده است لذا گفت: خدایا! من نذر کردم آنچه در بطن دارم آزاد کرده بیت تو باشد. این را از من بپذیر (انّی نَذَرْتُ لَكَ ما فى بطنى مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنّی). همانا تو شنوا و پذیرای دعایی «إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَليم - آل عمران / ۳۵ - ». یعنی تو آگاه و شنوایی و من فهمیدم که تو قبول کردی حنه در این ذهنیت و تفکر بود که خدا نذر او را قبول کرده! پس معلوم است که این فرزند باید پسر باشد چون مؤنث را به عنوان خادم دائم بیت نمی پذیرند. فَلَمّا وَضَعَتْها قَالَتْ رَبِّ إنّى وَضَعْتُها انثى. همین که آن را به دنیا آورد با حالت تأسف گفت: خدایا! من که این را دختر به دنیا آوردم. ناراحتی حنّه ربطی به برتری پسربچه یا دختر بچه ندارد بلکه از این جهت است که نکند نذر ما قبول نشده است. وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَا الأنثى: خدايا! آخر مذکر مثل مؤنث نیست. حنّه از این نظر که نذرش (به زعم او مقبول نیفتاد غمگین شد و گفت: خدایا! من که این را مؤنث آوردم، اما خدا در ادامه آیه می فرماید: وَاللهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ، خدا به آنچه به دنیا آورده عالم تر است. نسیم حیات سوره کوثر 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
پای یلدای دلت یواشکی زمزمه کن زیر لب یه یادی از نور دل فاطمه کن چشماتو خیره کن و سوره والعصر بخون یه دعا برا ظهور پسر فاطمه کن شب یلدا مبارک اللهم عجل لولیک الفرج 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 تشبیه معکوس چیست؟ اینجا باید این طور گفته میشد: «لَيْسَ الْأُنثى كَالذَّكَر، مونث مثل مذگر نمی باشد زیرا حنه نارضایتی خود را از مؤنث در مقابل مذکر اظهار می کند میخواهد بگوید خدایا مونث کجا و مذکر کجا، مؤنّث به پای مذکر نمیرسد و برای این منظور باید «انثی» را اول می آورد. حالا چرا گفته است لَيْسَ الذَّكَرُ كَالأنثى؟ تفسیرهایی برای این موضوع داده اند گفته اند در اینجا مراد از آن تشبیه معکوس است؛ یعنی نظر به اینکه مؤنث مثل مذکر نمی تواند باشد، مذکر را اول آورد؛ یعنی آن قدر علاقه داشت که فرزندش پسر باشد لذا ابتدا مذکر را آورد. این نظریه دور افتادن از هدف آیه است، وقتی نکته درست درک نشود به این نوع بیانها پناه برده میشود. اما باید توجه داشته باشیم که «وَاللهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ» كلام خداست. «لَيْسَ الذَّكَرُ گالانثى» هم سخن خداوند است پس این طور بگوییم همین که کودک را به دنیا آورد گفت: بارالها! من که این را مؤنث به دنیا آوردم ولی خداوند عالم تر است به آنچه حنّه به دنیا آورده بود و برای منظوری که خدا تقدیر کرده، مذکر نمی تواند مثل مؤنث نقش داشته باشد. ای حنّه گشمده تو و آرزوی تو در همین است که ما داده ایم و برای آن منظور باید حتما مؤنث میدادیم حنّه که از عمق عنایت خدا بی خبر بود گفت: خدایا به هر حال من نذر کرده ام و چیزی که داده ام بر نمیگردانم. إِنِّی سَمَّيْتُها مَرْيَمَ : من نام او را خادم بیت مریم نهادم و آن را به تو میدهم مریم را به عنوان خادم پذیرفتند و کفیل او هم شوهر خاله کودک «زکریا » شد. حال کاوش دقیقی بکنیم در آیه می فرماید: فَتَقَبَّلَها رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ معنی «بَقَبُولٍ حَسَنٍ» چیست؟ فرمود: وَاللهُ أَعْلَمُ بما وَضَعَتْ: خداوند عالم تر است به آنچه حنه به دنیا آورده .است. اینجا مادر مریم هم میداند که چه به دنیا آورده است، پس معنای این که خدا عالم تر است باید چیزی غیر از اینها باشد وقتی گفته میشود فلانی عالم به قضیه است ولی دیگری اعلم است؛ اینجا علم مازاد داریم. علم مازاد خدا در این قضیه چیست؟ مادر مریم هم می‌داند آنچه به دنیا آورده یک دختر است و خدا هم می‌داند آن دختر است، پس علم مازاد خداوند چیست؟ نسیم حیات سوره کوثر 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 ﴿حنه مادر گرامی مریم علیهاالسلام﴾ خدا فرمود: ای حنّه ما دیدیم با چه خلوص و ولعی نذر کردی و لذا از این نیت تو خشنود شدیم و گفتیم حالا که این طور است یک نقشه به نفع تو بریزیم تو می خواستی که یک خدمتگزار خانه خدا از تو متولد شود و خادم معبد گردد. ما برای آن که به عالی ترین وجهی نذرت را قبول کنیم کودک تو را مؤنث قرار دادیم چرا که برای این منظور ما، پسر کارایی نداشت (وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثى). اینجا مونت پدید آید که نه خادم یک معبد ،باشد، بلکه معبدها بسازد. برای این منظور حتما نوزاد باید دختر باشد. خدا میداند چه تحفه ای عنایت کرده و حنه تصور میکند که نذرش قبول نشده و خیال میکند در این راستا فقط مذکر تحفه است و اطلاع ندارد که مؤنث چگونه می تواند جواب نذر او باشد. حال بار دیگر به معنای آیات برمیگردیم. حنه همین که کودک را به دنیا آورد عرض کرد: پروردگارا! این را دختر آوردم، در حالی که خدا واقف است که او چه تحفه ای به دنیا آورده است. مذکر بودن برای طرحی که خداوند برای این نوزاد در نظر گرفته بود که بستری باشد برای به دنیا آوردن پیامبری که زمینه ساز ظهور آخرین پیامبر شود، کاری از پیش نخواهد برد بنابراین مذکر نمیتواند مثل مؤنّث مفید باشد و آن مذکری که حنه در آرزویش هست مانندمؤنث نیست و نقش او را نمیتواند ایفا کند. نسیم حیات سوره کوثر 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
تنها چرا نشسته مگر گریه می کند؟ چون شمع شعله ور به نظر گریه می کند از مردم مدینه شنیدم که روزها می آید و ز داغ پسر گریه می کند بالای چار صورت قبری که ساخته با دیده های سرخ جگر گریه می کند با ذکر جانگداز -حسینم غریب- بود دائم زند به سینه و سر گریه می کند رحلت جانگداز حضرت ام البنین بر شما همراهان تسلیت باد🥀🥀🥀🥀 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷 ﴿تناسب فاطمه علیها السلام با ماجرای مریم علیها السلام﴾ با توضیحات فوق معنای( بِقبولٍ حَسنٍ) نیز روشن شد اینک با در نظر گرفتن این مفهوم نگاهی به سوره کوثر می‌اندازیم: ای پیامبرا از نسل های انسانی آن که بتواند نام تو را در این عالم بقا بخشد، فرزند ذکور نمی‌تواند باشد ما فاطمه را به تو دادیم از پدری چون پیامبر اسلام صلى الله عليه وآله و مادر طاهره ای همچون خدیجه کبری فاطمه ام الائمه را به تو دادیم تا از او حسن و حسین و دیگر ائمه بیایند که رسالت پیامبر را ضمانت و بقا ببخشند. ای مسلمانان عالم و ای دانایان اهل تسنن جا دارد یک مقدار به این مطلب توجه بیشتری شود اگر بقای پیغمبر و زنده ماندن نام پیامبر صلی الله علیه و آله به رسالت اوست، بدون تعارف باید اذعان کرد که بقای رسالت به وجود زهرای طاهره و فرزندان اوست. آیا حقیقتا این نشان دهنده تعصب است؟ اگر از تشکیلات اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله ، علی علیه السلام و زهرا را برداریم و حسین و حماسه کربلا را منها کنیم؛ امام صادق و باقر و امام زمان را در نظر نگیریم، آیا چیز دیگری باقی می ماند؟ فقط یک ماکت و ظاهری می ماند؛ مانند اسکناسی که یک طرفش چاپ خورده و طرف دیگرش چاپ نخورده باشد. راستی کدام مادری لیاقت آن را داشت که حسنین بیاورد؟ کدام مادری میتوانست دختری چون زینب بیاورد و کدام زنی لیاقت همسری علی را داشت و می توانست بقای رسالت و نام محمد صلی الله علیه و آله را ضمانت کند. آیا جز زهرا ؟ آری ما به تو کوثر دادیم؛ خیر کثیر را ای پیامبر! اینها میگویند تو با از دست دادن عبدالله ، دیگر خاموش شدی ، اما ما به تو فاطمه ، ام الائمه را دادیم. پس به شکرانه این خیر کثیر برای پروردگارت نماز بگزار و قربانی کن. نَحْر به معنای قربانی کردن شتر و همین طور بالا بردن دست ها هنگام تکبیرهاست که با معنی دوم این گونه ترجمه میشود نماز بگزار و هنگام تکبیر دستها را بالا بیاور، البته این معنا را المیزان مطرح کرده است. إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْاَبْتَرُ: همانا دشمن تو خودش دم بریده و مقطوع النسل است که البته همین طور هم شد و نسل عاص بن وائل ها پس از دوره ای نابود شد و از بین رفت و نسل وایده هر که دشمن پیامبر صلی الله علیه و آله است رفتنی است . نسیم حیات سوره کوثر 🔔 به کانال نشر آثار استاد بهرام پور ملحق شوید . 👇 https://eitaa.com/joinchat/689045643C8909eb1349