eitaa logo
محسن عباسی ولدی
55.9هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.7هزار ویدیو
349 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام #محسن_عباسی_ولدی متخصص | نویسنده | مدرّس 🌱 مسائل تربیتی و سبک‌زندگی‌دینی 🌐 پایگاه‌های اطلاع رسانی: ktft.ir/v 📬 ارتباط با مدیر: @modir_abbasivaladi 📱نشـانی صفحات مجازی حاج‌آقا در پیام‌رسان‌ها: @abbasivaladi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 گفت و گوی خواستگاری 💜💜💜💜💜💜 1⃣ سؤالاتی با جواب‌های توضیحی: 👈🏻دختر یا پسر می‌توانند، ادبیات سؤال‌ها را به گونه‌ای تنظیم کنند که از ظاهر سؤال، خلاف آنچه بدان اعتقاد دارند، بر آید. 👉🏻 🔻فرض کنید دختری از این‌که همسرش با افراد نامحرم گرم بگیرد و خواهرانه با آنها برخورد کند، متنفّر است. این مسئله را می‌توان این گونه مطرح کرد: ✖️ «من از این‌که همسرم با دختران و زنان نامحرم؛ ــ هر کسی که می‌خواهد باشد، در فامیل یا غیر فامیل ــ باز و خواهرانه برخورد کند، متنفّرم». 🔻اما اگر می‌خواهد پاسخی بگیرد که تا اندازه‌ای مطمئن باشد جوابِ اصلی است نه جوابِ ساختگی، باید این گونه بپرسد: ✔️ « با توجّه به این‌که آداب معاشرت حکم می‌کند انسان به گونه‌ای با دیگران برخورد کند که او را متحجّر و بی‌ادب نخوانند، به نظر شما یک مرد در روابطش با نامحرم چگونه باید باشد؟ اگر این نامحرم، دخترعموی شما باشد، چه؟ شما چه فرقی بین نامحرم فامیل و غریبه می‌گذارید؟ به نظر شما بین اینها باید فرق گذاشت؟». ❗️این گونه سؤال کردن، فریب دادن طرف مقابل نیست؛ محک زدن صداقت اوست. ✅اگر طرف مقابل صادق باشد، بدون این‌که برایش مهم باشد اعتقاد من در این زمینه چیست، همان حرفی را می‌زند که در دلش هست و به آن معتقد است. ♦️اگر او در پاسخ به این سؤال بگوید: «به نظر من، روابط باید باز و صمیمی باشد»، دو حالت بیشتر ندارد: ▫️یا اعتقاد خودش را گفته که در این صورت برای من خوب است و نظر طرف مقابلم را فهمیده‌ام. ▫️یا این‌که خودش اعتقاد به روابط بسته داشته، امّا با توجّه به نوع سؤال‌ کردن من، گمان کرده من اعتقاد به روابطِ باز دارم و این گونه جواب داده است. 🔺این، نشان‌دهندۀ عدم صداقت اوست و چنین فردی، به درد زندگی نمی‌خورد؛ چراکه صداقت، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌‌های زندگی مشترک است. 📚نیمه دیگرم، کتاب اول، ص72 ⬅️ ادامه دارد... 💜💜💜💜💜💜 @abbasivaladi
هدایت شده از لالایی خدا
0038 baghareh 104-105.mp3
6.66M
38 آیات 104-105 روزهای زوج، ساعت ۹شب راه‌های کمک به سیل‌زده‌های عزیز👇 ▫️شماره‌گیری کد: *8877* ▫️شماره حساب: ۳۳۳۳ بانک ملّی ▫️شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰ به نام کمیته امداد امام خمینی 🌹بچه‌های لالایی خدا! کمک به سیل‌زده‌های عزیز یادتون نره @lalaiekhoda
🍃غریب منتظر عشق و انتظار چنان به هم دل بسته‌اند که نمی‌شود یکی را داشت و آن دیگری را نه. کسی که می‌فهمد عاشق نیست باید بداند که منتظر هم نیست و کسی که حال انتظار را در خودش نمی‌یابد نباید به دنبال یافتن عشق در دلش باشد. سبک زندگی منتظرها با آدم‌هایی که منتظر نیستند زمین تا آسمان فرق دارد. حال و هوای دل منتظرها هم با حال و هوای دل کسی که از انتظار بهره‌ای ندارد از ثری تا ثریا فرق می‌کند. حتی به صدای تپیدن قلب یک منتظر که گوش کنی می‌فهمی که او منتظر است. انتظار کشیدن برای تو آقا! راه درست شدن حال و هوای دل و بر و روی زندگی و باطن حیات ما است. هر چه خدا از ما خواسته را می‌شود در انتظار تو پیدا کرد. مدّت‌هاست که دیگر نمی‌گویم منتظر تو هستم. حالم از شعارهای تو خالی انتظار به هم می‌ریزد. به قدری شعار داده‌ایم که منتظر تو هستیم که خیال برمان داشته و در دام توهم انتظار افتاده‌ایم. کسانی که مبتلا به توهم انتظارند بیشتر از آنهایی که منتظر نیستند و شعارش را هم سر نمی‌دهند دل تو را خون کرده‌اند. بمیرم برای تو که این قدر منتظر کم داری و برای غربتت همین بس که مردم خیال می‌کنند منتظران تو زیادند. کاش دلت نمی‌سوخت برای ما و کاری می‌کردی تا هر کسی که با توهم انتظار شعار انتظار را سر می‌دهد رسوا می‌شد! وقتی زندگی مایی که شعار انتظار سر می‌دهیم شبیه زندگی کسی است که حتّی یک بار به فکر آمدنت نیفتاده چرا نباید برای غربت تو آه کشید و گریه کرد؟ شیطان کاری به این شعارها ندارد. هر چه این شعارها بیشتر شود ولی شباهت زندگی ما به زندگی کسانی که منتظر نیستند بیشتر می‌شود شیطان در گوشه‌ای می‌نشیند و در شعار انتظار با ما هم‌آوا می‌شود. حتّی بعید نیست او شعرش را بگوید و ما شعارش را بدهیم. او بخواند و ما گریه کنیم. شیطان این شعر و شعارها و گریه‌ها را دوست دارد و می‌داند چیزی به اندازۀ این توهم‌ها ما را از حقیقت انتظار تو دور نمی‌کند. برهان ما را از توهم این انتظارها! شبت بخیر غریب منتظر! @abbasivaladi
🍃🌸🌸🌸 ✅ خلاصه‌ی صد و چهل و سوم: یه قصّه و این همه خدا؟! 🍃🌸🌸🌸 📋 تو درس قبل «لَطیفٌ لِما یَشاء» رو تو جاهای مختلف زندگی یوسف بررسی کردیم. 🔻تو سورۀ یوسف، آخرین آیه‌ای که در بارۀ قصّۀ یوسفه، مناجاتیه که یوسف با خدا داره و خودش دنیای توحیده: 🍃رَبِّ قَد آتَيتَنِی مِنَ المُلكِ وَ عَلَّمتَنِي مِن تَأوِيلِ الأَحادِيثِ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الأَرضِ أَنتَ وَلِيِّی فِی الدُّنيا وَ الآخِرَةِ تَوَفَّنِی مُسلِماً وَ أَلحِقنِی بِالصَّالِحِينَ. 🍂پروردگارا! بخشى (عظيم) از حكومت به من بخشيدى و مرا از علم تعبير خواب‌ها آگاه ساختى! اى آفرينندۀ آسمان‌ها و زمين! تو ولىّ و سرپرست من در دنيا و آخرت هستى، مرا مسلمان بميران و به صالحان ملحق فرما! ✨(سورۀ یوسف(۱۲)،‌ آیۀ ۱۰۱). 🔹 غیر از اینم از یوسف توقّعی نیست که در اوج قدرت، یادش باشه که چه کسی این حکومت رو بهش عطا کرده. 🔹 همۀ مسیری که تو درس قبل، از زندگی یوسف گفتیم که اون رو به قدرت رسوند، چیزیه که یه لحظه از یاد یوسف بیرون نمی‌ره. ✖️خیلی از ماها این طوری نیستیم. ماها وقتی که خدا مشکلامون رو حل می‌کنه و از فشار سختیا بیرون می‌آیم، خیلی زود همه چیز رو فراموش می‌کنیم. 🔻قرآن این حال ما رو چه خوب و دردناک توصیف کرده: 🍃وَ إِذا مَسَّ الإِنسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنبِهِ أَو قاعِداً أَو قائِماً فَلَمَّا كَشَفنا عَنهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَم يَدعُنا إِلیٰ ضُرٍّ مَسَّهُ كَذلِكَ زُيِّنَ لِلمُسرِفِينَ ما كانُوا يَعمَلُونَ. 🍂و چون انسان را سختى و زيان رسد، ما را (در همه حال) به پهلو خفته يا نشسته يا ايستاده مىخواند و چون سختى و زيانش را از او برداريم، آن چنان مىرود كه گويى ما را براى (رفع) آسيبى كه به وى رسيده، نخوانده است! اين چنين براى اسراف‌‌كاران آنچه كه به جا مىآورند آراسته شده است. ✨(سورۀ یونس(۱۰)،‌ آیۀ۱۲). ❗️چه قدر با این قسمت از آیه باید سوخت: 🍃«فَلَمَّا كَشَفنا عَنهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَم يَدعُنا إِلي ضُرٍّ مَسَّهُ» 🔻معنای خودمونی این قسمت از آیه اینه: ▪️وقتی ما مشکلش رو بر طرف می‌کنیم، می‌ره و پشت و سرشم نگاه نمی‌کنه، انگار نه انگار که قبل از این، داشت التماسمون می‌کرد که مشکلش رو بر طرف کنیم. ❕حال و روز خیلی از ماها رو تو این آیه به راحتی می‌شه پیدا کرد. 🔹 این از قسمت اوّل مناجات که یوسف توش می‌خواد بگه من یادم هست اگه قدرتی دارم، تو بهم دادی. 🔻جملۀ دوم مناجات یوسف با خدا به علم تعبیر خواب اشاره می‌کنه: 🍃«وَ عَلَّمتَنِي مِن تَأوِيلِ الأَحادِيثِ». ▫️وقتی تو قصّۀ حضرت یوسف دقّت می‌کنید، می‌بینید رؤیا یه جایگاه ویژه داره. ▫️یوسف با تعبیر دو تا خواب، هم از اتّهام تبرئه شد و هم از زندان آزاد شد و هم به مقام خزانه‌داری رسید. ✅ انگار یوسف به خدا داره می‌گه: خدایا! من حواسم هست که اگه اون خوابا رو تعبیر نکرده بودم،‌ الآن این جا نبودم؛ امّا این رو هم می‌دونم اونی که علم تعبیر خواب بهم داد، تو بودی. 🔹 الآن یوسف به مقام و جایگاه ویژه‌ای رسیده؛ امّا حواسش هست که بندۀ اون خداییه که آفرینندۀ آسمونا و زمینه. ❗️خدایا!‌ یوسف در برابر عظمت آسمونا و زمینی که تو آفریدی هیچه؛ ولی دلش خوشه که تو مولا و سرپرستش هستی. 🔹 تا این جا یوسف داشت مناجات می‌کرد. حالا می‌خواد از خدا حاجت بخواد. جالبه بدونیم یوسف بعد از این همه فراز و نشیب از خدا چی می‌خواد. ⁉️ مگه حاجتی هست که یوسف بهش نرسیده باشه؟ ⬅️ برا پیدا کردن جواب این سؤال و دیدن بقیه نکات متن کامل درس رو حتما بخونید. صد و چهل و سوم ‌ @abbasivaladi ➖➖➖🍃🌸🌸🌸🍃➖➖➖ 🌸 اینم پی‌دی‌اف درس صد و چهل و سوم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
🍃ثروت آسمان و زمین انتظار زندگی‌ساز است. وقتی که منتظر هستیم، تازه می‌فهمیم زندگی چیست. یعنی انتظار تنها سبک زندگی را عوض نمی‌کند کار او بخشیدن زندگی به ماست. اصلاً مگر زندگی بیشتر از یک سبک دارد که انتظار بخواهد آن را برایمان عوض کند؟ ما کوتاه آمده‌ایم که پذیرفته‌ایم سبک زندگی منتظرانه فرق دارد با دیگر سبک‌های زندگی. اگر بخواهیم درست سخن بگوییم باید بگوییم انتظار یعنی زندگی و زندگی یعنی انتظار. آنچه خارج از انتظار نام زندگی می‌یابد اشتباهی است که مردم در فهمشان از زندگی دارند. من دوست دارم زندگی کنم پس دوست دارم منتظر باشم و چون فهمیده‌ام برای منتظر بودن باید هر چه تو دوست نداری را از دلم بیرون کنم امشب می‌روم سراغ یکی دیگر از محبّت‌هایی که در دلم ریشه دوانده: محبّت مال و منال. کسی که دلش را خانۀ محبّت پول کرده نمی‌تواند به محبّت تو بیندیشد و کیست که تو را دوست نداشته باشد و منتظرت باشد؟ گاهی با خودم کلنجار می‌روم و می‌گویم: دوست داشتن پول بد نیست من پول را دوست دارم برای این که بتوانم با آن کاری کنم که خدا را خوش بیاید. ولی خوب که به دلم نگاه می‌کنم می‌بینم قصه چیز دیگری است آرام و قرار مرا پول تعیین می‌کند نه آن چه خدا را خوش می‌آید. من مدّت‌هاست تصمیم گرفته‌ام خودم را فریب ندهم. پس بی‌هیچ امّا و اگری قبول می‌کنم که من بندۀ پول شده‌ام. بندۀ پول منتظر تو نیست، منتظر پول‌های بیشتر است. آقا! من در این اندازه قدم پیش گذاشتم که دیگر دست از توجیه بردارم و خودم را فریب ندهم در برابر این قدم بناست تو چند قدم برداری؟ خودت که بهتر از من می‌دانی بندگان پول دینشان را پای پولشان می‌دهند چه قدر عاقبت به شر است آن کسی که طوق بندگی پول بر گردن دارد و از دنیا می‌رود! من به چنین مرگی که فکر می‌کنم وحشت سراپای وجودم را می‌گیرد. آدم‌های پولکی بوی تعفّن می‌گیرند من از بوی تعفّن خودم خسته شده‌ام. مرا از بندگی مال و منال دنیا رها کن که از عاقبت به شرّی می‌ترسم شبت بخیر ثروت آسمان و زمین! @abbasivaladi
🍂پتکی بکوب بر این دل‌های سنگ شده🍂 🍁آقا! سرگرم کردن بچه ها با شیوه هایی که شیطان طرحش را برایمان کشیده به مسلخ بردن کودکی است. کودک را نگه‌ داشتن و کودکی را از او گرفتن مثل کندنِ پوستِ انسانِ زنده است. با این قساوت‌هایی که فرهنگ زندگی ما شده چه کار باید کرد؟ 🍂به قدری سرمان را گرم کرده‌ایم به دنیا که توان فکر کردن را از دست داده‌ایم. دنیا به جای ما فکر می‌کند به جای ما تصمیم می‌گیرد و ما آلت دست او شده‌ایم برای اجرای فکر و تصمیمش. 🍁نام بازی که می‌آید میلی برای اندیشیدن نداریم اما برای سرگرمی هرچه دلت بخواهد، فکر می‌کنیم ولی به بازی که می‌رسیم گویی فکرمان فلج و ذهنمان متوقف شده. به سرگرمی که می‌اندیشیم برای کودکانمان مثل خارهای خودرو سرگرمی پشت سرگرمی می‌تراشیم. 🍂و باز هم باید راستش را بگویم: ما سرگرمی‌ها را هر چه دلت بخواهد به صف می‌کنیم در برابر بچه‌ها زیرا دوست داریم سرگرم باشند. 🍁سرگرمی اگر نباشد الساعه خلقَش می‌کنیم. پولش را نداشته باشیم قرض می‌کنیم ولی ما دوست نداریم بچه‌ها اهل بازی باشند. برای همین هم نه به آن فکر می‌کنیم نه برایش خرج می‌کنیم نه دوست داریم کسی برایمان بازی‌های کودکانه خلق کند. 🍂آقا! سرگرمی‌های دنیا بی‌حوصله‌مان کرده. ما حتی برای بچه‌هایمان حوصله نداریم پر از حوصله‌ایم اما فقط برای دنیا. 🍁بی‌حوصلگی‌ها امانِ بچه‌هایمان را بریده. نمی‌دانم چرا دلمان نمی‌سوزد برای این معصوم‌هایی که لبخندشان دل می‌برد از فرشته‌ها و اشکشان آتش میافکند به دل هر صاحبدلی. 🍂به گمانم انکار، بی‌فایده است باید باور کنیم سرگرم شدن به دنیا دلمان را سنگ کرده. پس بگو با این قساوت‌هایی که فرهنگ زندگی ما شده چه کار باید کرد؟ 🍁به دنیا که می‌رسیم بچه‌ای را می‌مانیم آرمیده در آغوش مادر. به بچه‌هایمان که می‌رسیم به زنی می‌مانیم که مجبور است فرزند هوویش را بزرگ کند. 🍂ما دلمان نمی‌سوزد نه برای کودکانمان نه برای کودکی‌هایشان. پتکی بکوب بر این دل‌های سنگ شده شاید چشمه‌ای بجوشد از دل آن... بازی_چه_محراب_خوبی_است_برای_عبادت ص ۴۲- ۳۸ 🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁 @abbasivaladi
هدایت شده از لالایی خدا
0039 baghareh 106-108.mp3
7.26M
39 آیات 106-108 روزهای زوج، ساعت ۹شب راه‌های کمک به سیل‌زده‌های عزیز👇 ▫️شماره‌گیری کد: *8877* ▫️شماره حساب: ۳۳۳۳ بانک ملّی ▫️شماره کارت: ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰ به نام کمیته امداد امام خمینی 🌹بچه‌های لالایی خدا! کمک به سیل‌زده‌های عزیز یادتون نره @lalaiekhoda
📡 پیامدهای ماهواره در خانواده ⁉️چه شد که پای ماهواره به خانه‌هایمان باز شد؟ فصل2⃣: لذت گرایی و دور ماندن از فضاهای معنوی ⬅️چه کنیم که شیرینی محبّت خدا🕋 را بچشیم؟ 7⃣ دشمنی با دشمنان خدا 🔸مردی به رسول رحمت، پیامبر خداصلّی الله علیه و آله🌸 گفت: می‌خواهم از دوستان خدا و رسولش باشم. ایشان فرمود: «آنچه را که خدا و رسولش دوست دارند، دوست بدار و آنچه را که خدا و رسولش دشمن می‌دارند، دشمن بدار.» 🔹دشمنان اهل بیتعلیه السلام، از اصلی‌ترین کسانی هستند که باید نسبت به آنان، بغض و کینه😠 داشته باشیم. 🔸پیامبر عزیزمان، رسول خداصلّ الله علیه و آله🌸 فرمود: «چیزی در نزد خداوندعزّوجلّ محبوب‌تر از خانه‌ای نیست که در اسلام به وسیلۀ ازدواج، آباد گردد و چیزی هم در نزد خداوندعز؟ّوجلّ مبغوض‌تر از خانه‌ای نیست که در اسلام به وسیلۀ جدایی، یعنی طلاق، خراب شود. » 🔹با توجّه به این روایت، باید گفت: خانواده👨👩👧👦، محبوب‌ترین نهاد اجتماعی در نزد خداست. بنا بر این، یکی از اصلی‌ترین دشمنان خدا، کسانی هستند که چشم طمع به نهاد مقدّس خانواده‌ دوخته‌اند و قصد از هم پاشاندن آن را دارند. هر کس که با خانواده دشمن باشد، با خدا دشمن است. 📚بشقاب‌های سفره پشت باممان، ص 136 - 137 @abbasivaladi
🍃جان عالم زندگی مثل رود است اگر بایستد، می‌گندد. آن وقت رودی که باید مایۀ حیات باشد می‌شود بانی یک دنیا آلودگی. انتظار عامل حرکت است. زندگی‌های بی‌تکاپو رودهای بی‌حرکت را می‌مانند نه تنها خودشان بدبو می‌شوند زندگی‌‌های دور و برشان را هم آلوده می‌کنند و من دیگر به این یقین رسیده‌ام که تکاپو بدون انتظار تو حرکت نیست بر دور خویش گشتن است. باید منتظر بود راهی جز انتظار تو در برابر ما نیست. ما بدون انتظار تو می‌گندیم. برای منتظر بودن هم باید دل را صفا داد. محبّت‌هایی که رنگ و بوی تو را ندارند کثیف‌ترین آلودگی‌هایی هستند که دل را زباله‌دان می‌کنند. باید فکری کرد. دلی که می‌تواند کاخ محبّت تو باشد چه قدر بی‌بها می‌شود که می‌شود زباله‌دان محبّت‌های آلوده. باید کاری کرد. این طور که نمی‌شود. یکی از محبّت‌هایی که نمی‌گذارد منتظر تو باشیم محبّت جان است. ما جانمان را بیشتر از تو دوست داریم. تا وقتی که جان در برابر تو مثل برگ کاهی در میان تپه‌ای از سکه‌های طلا بی‌مقدار نشود ما منتظر واقعی تو نشده‌ایم. باید آمادۀ فدا شدن باشیم ولی کسی که جانش را بیشتر از تو دوست دارد چگونه می‌تواند آمادۀ فدا شدن باشد و کسی که آمادۀ فدا شدن نیست می‌تواند خود را منتظر بنامد؟ در خیالم داشتم با تو حرف می‌زدم و می‌گفتم اگر قول بدهی وقت جان دادن بالاسرم بیایی سرم را روی دامن بگیری و دستت را روی سینه‌ام بگذاری هزار جان هم اگر داشته باشم دوست دارم هر کدامش را هزار بار فدای تو کنم. قبول! این حرف‌های خیالاتی من است ولی تو قولش را بده شاید به واقعیت بدل شد. شبت بخیر جان عالم! @abbasivaladi
🍃حقیقت زندگی خوش به حال منتظران تو! مزۀ زندگی را می‌فهمند! ما که هر چه قدر نفس کشیدیم طعم زندگی را نچشیدیم. بارها گفته‌ام که همیشه می‌ترسم پیش از آن که زندگی کنم، بمیرم. کسانی از مرگ می‌ترسند که زندگی نکرده‌اند. اینها از مرگی به مرگ دیگر منتقل می‌شوند وقتی مرگ اوّل وحشتناک است معلوم است که مرگ دوم چقدر رعب‌نگیز است. آنها که اوّل زندگی می‌کنند و بعداً می‌میرند مرگ برایشان ورود به یک زندگی برتر است و وقتی زندگی اوّل،‌ برایشان شیرین است معلوم است که زندگی دوم شیرین‌تر است. من از مرگ می‌ترسم پس معلوم است زندگی نکرده‌ام. زندگی را به من بچشان تا این قدر از مرگ نترسم. باز هم رسیدم به انتظار تو من برای نهراسیدن از مرگ باید هر چه زودتر منتظر تو شوم و برای منتظر تو شدن باید دلم را از هر چه محبّت غیر توست پاک کنم. آقا! من آبرویم را خیلی دوست دارم. بارها روزگار به من ثابت کرده حاضرم دینم را بدهم، آبرویم را نه. هر چه دلت بخواهد توجیه روی توجیه بلدم تا محبّتی را که به آبرویم دارم طوری نگاه کنم که از سر و رویش دین و خدا ببارد امّا وقتی خوب نگاه می‌کنم به این محبّت می‌بینم روزی اگر بین تو و این آبرو مخیّر شوم ... چه قدر بد که باید بگویم آبرو را انتخاب می‌کنم؛ تو را نه. باید چه کار کرد برای کندن ریشۀ محبّت این آبرو. آبرویی که بر تو ترجیح داده شود مایۀ بی‌آبرویی در نزد خداست. چرا آن آبرو را می‌بینم، این بی‌‌آبرویی را نه؟ تو اگر بیایی شاید اوّلین سرمایه‌ای که از من بخواهی، آبرویم باشد اگر تو آبرویم را خواستی و من دو دستی آن را چسبیدم باید چه خاکی به سر بریزم؟ فکری به حالم کن آقا! حال و روزم خراب است. زباله‌دان دلم آلوده‌تر از آنی است که فکر می‌کردم این زباله‌دان هر چیزی بشود منتظر تو نخواهد شد. تا دلم زباله‌دان است، طعم زندگی را نخواهم چشید. راضی نشو بدون زندگی مرگم فرا برسد. شبت بخیر حقیقت زندگی! @abbasivaladi
📌پرسش های شما سوال: 🔹احساس عدم کفویت در دوران عقد در دوران پس از عقد به سر می‌برم. شوهرم از اقوام است. وقتی به خواستگاری‌ام آمد، می‌دانستم از نظر خطّ سیاسی و سطح ایمان، مقداری تفاوت داریم؛ امّا اعضای خانواده، فوق العاده خوش‌حال شدند؛ چرا که او و خانواده‌اش را خوب می‌دیدند. حالا با شوهرم رابطۀ خیلی خیلی خوبی دارم. از نظر ایمانی هم تأثیراتی در او داشته‌ام؛ امّا وقتی خبر ازدواج دختران آشنایان را با پسران خیلی مؤمن می‌شنوم، به شدّت افسرده می‌شوم؛ چرا که خودم را مقصّر می‌دانم که به خواستگاری شوهرم، جواب مثبت دادم و بیشتر صبر نکردم تا شخص بهتری بیاید. از خواهر بزرگ‌ترم هم ناراحت هستم که مرا تشویق به این ازدواج کرد. آنها خانوادۀ پرجمعیّتی هستند و رفت و آمدشان زیاد است. من دوست دارم جمعه‌ها به نماز جمعه بروم و تمایلی به شرکت در مجالس گناه ندارم؛ امّا شوهرم و خانواده‌اش، این طور نیستند. کمی هم چهره‌اش نازیباست. پاسخ سوال بالا ☝️در ۵ قسمت توضیخ داده خواهد شد: ۱.توجّه به مرحله‌ای که در آن هستید حواستان باشد که شما در دوران عقد هستید؛ یعنی از مرحلۀ خواستگاری گذشته‌اید، امّا هنوز زندگی مشترک خود را به صورت رسمی آغاز نکرده‌اید. شما در دوران به اصطلاح عقدکردگی، مرحله‌ای از ازدواج را پشت سر گذاشته‌اید؛ امّا هنوز به صورت رسمی زندگی خود را زیر یک سقف، شروع نکرده‌اید. در این دوران، تصمیم به جدایی آسان‌تر از مرحلۀ بعد است؛ امّا از آن جایی که زندگی‌ شما تا اندازه‌ای شکل گرفته، نباید به این راحتی، تصمیم به جدایی بگیرید. از سوی دیگر در این مرحله، تصمیم به ادامۀ زندگی بدون رسیدن به یک اطمینان نسبی، از دست دادن یک فرصت خوب برای تصمیم‌گیری است. 📚تا ساحل آرامش، کتاب اول، ص۸۶ - ۸۵ @abbasivaladi
🍃🌼🌼🌼 ✅ خلاصه‌ی صد و چهل و چهارم: تا حالا به معنی «جَوون» فکر کردید؟ 🍃🌼🌼🌼 🖊تو بحث قرآن بودیم و ذکر بودنش. گفتیم قرآن آدما رو یاد چیزایی که بهشون نیاز دارن می‌ندازه. در بارۀ‌ ذکر خدا و ذکر نعمتای خدا حرف زدیم و رسیدیم به ذکر دوستای خدا. گفتیم ذکر دوستای خدا، ذکر خداست. 🔻از این درس با محوریت سورۀ کهف، می‌ریم سراغ یه گروه دیگه از دوستای خدا: ⬅️ اصحاب کهف. 🔹خدا اوّل یه دور نمایی از قصّۀ اصحاب کهف رو می‌گه و بعد وارد ریز قضایاشون می‌شه: 🍃إِذ أَوَی الفِتيَةُ إِلَي الكَهفِ فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِن لَدُنكَ رَحمَةً وَ هَيِّئ لَنا مِن أَمرِنا رَشَداً. 🍂(به ياد آر) آن گاه كه آن جوانان در آن غار بزرگ پناه گرفتند پس گفتند: پروردگارا، از جانب خود به ما رحمتى ببخش و براى ما در كارمان هدايت و نجات فراهم ساز. ✨(سورۀ کهف(۱۸)، آیۀ۱۰). 🔹«فتیة» تو لغت جمع «فتی» به معنای جَوونه. ⁉️چرا خدا از اصحاب کهف، با تعبیر جوون یاد می‌کنه، در حالی که وقتی اونا به غار رفتن، سنّی ازشون گذشته بود؟ 🔻جواب این سؤال رو تو این حدیث می‌شه پیدا کرد: ☘سليمان بن جعفر می‌گه: امام صادق علیه السلام به من فرمودن: ➖ ای سليمان! «فتیٰ» کیه؟ ➖ گفتم: «فدای شما بشم!‌ کلمۀ «فتیٰ» پیش ما به معنی جَوونه». ➖ امام علیه السلام به من فرمودن: مگه نمی‌دونی همۀ اصحاب کهف، میان‌سال بودن؛ ولی خدا به خاطر ايمانشون اونا رو «فتيه» ناميد. ➖ ای سليمان! کسی که به خدا ايمان بياره و تقوا پیشه کنه، جَوون و جَوون‌مرده. 📚(تفسير العياشی، ج۲، ص۳۲۳). ✅ ملاک اصلی برا جَوون بودن واقعی، ایمان و تقواست. ایمان و تقوا ویژگی روح آدماست. هر چه قدر که روح آدما، به ایمان و تقوا آراسته‌تر باشه، جَوون‌ترن. ❗️بنابراین چه راحت می‌شه گفت خیلی از جَوونای ظاهری، پیرن و چه قدر پیرای ظاهری هستن، که جَوون موندن. ❓ماها اگه تعصّب رو کنار بذاریم،‌ می‌تونیم تشخیص بدیم جَوونیم یا پیر؟ ✅ اهل بیت علیهم السلام هیچ وقت پیر نشدن. سنّشون رفت بالا؛ ولی همیشه جَوون موندن. جَوون‌ترین آدمای روی زمین، اهل بیت علیهم السلام بودن و الآنم جَوون‌ترین آدم، امام زمانه. ❗️چه قدر امروز تو دنیا، روی راز جَوون موندن داره تحقیق علمی می‌شه! یه عالمه طرف پول خرج می‌کنه تا قیافه‌ش جَوون بمونه؛ غافل از این که حتّی اگه یه چروک روی صورت نیفته و یه دونه مو سفید نشه، وقتی ایمان و تقوای آدم می‌لنگه، پیره و جَوون نیست. ❓می‌بینید همین اوّل کار، تو قصّۀ اصحاب کهف چه قدر خدا رو واضح و روشن پیدا کردیم؟! اونم از دل یه کلمه: «الفتیة». ✔️ از جَوونی چه انتظاری داری؟ نشاط و شادابی؟ کار ایمان، همینه. تو رو شاداب می‌کنه. برای همینم ایمان، رمز جَوون موندنه. ☘امیر المؤمنین علی علیه السلام در توصیف مؤمن فرمود‌ن: او را چنان می‌بینی که کسالت از وی دور و نشاط او همیشگی است. 📚(الکافی،‌ ج۲، ص۲۳۰). ☑️ اگه می‌خوایم نشاط خودمون و جامعه‌مون بالا بره، باید بریم دنبال این که چه جوری می‌شه ایمان و تقوا رو تو جامعه نهادینه کرد. ⁉️چرا ما برای شاداب نگه‌داشتن جامعه این قدر به فیلم و سریالای کمدی و برنامه‌های شاد و مهیّج توجّه می‌کنیم، ولی به ایمان و تقوا از این زاویه نگاه نمی‌کنیم؟ ❗️چون با این حرفا تعارفی برخورد کردیم. ⬅️ ادامه این بحث قشنگ رو تو متن کامل درس بخونید. صد و چهل و چهارم ‌ @abbasivaladi ➖➖➖🍃🌼🌼🌼🍃➖➖➖ 🌼 اینم پی‌دی‌اف درس صد و چهل و چهارم، برا کسایی که دوست دارن متن کامل درس رو بخونن: 👇👇👇👇👇
144 درس صد و چهل و چهارم تا حالا به معنی «جوون» فکر کردید؟.pdf
231.7K
درس صد و چهل و چهارم: تا حالا به معنی «جَوون» فکر کردید؟ @abbasivaladi
هدایت شده از لالایی خدا
0040 baghareh 109-110.mp3
9.28M
40 آیات 109 -110 روزهای زوج، ساعت ۹شب منبع قصّه این برنامه👇 📚کتاب «كمال الدّين و تمام النّعمة، ج۲، ص۴۲۷»؛ اثر شیخ صدوق رحمة الله علیه با تشکر از گروه "نسیم قدر" که زحمت اجرای تیتراژ این برنامه رو کشیدن. 🌹بچه‌های لالایی خدا! کمک به سیل‌زده‌های عزیز یادتون نره @lalaiekhoda
🍃شرط آدمیت آدم ها قدر و قیمت آدم‌ها را می‌شود از چیزی که منتظرش هستند شناخت. کسی که منتظر چیزی نیست شایستۀ نام آدم نیست مگر می‌شود آدم بود و منتظر نبود و آن کسی که شب و روزش را در انتظار چیزی می‌گذراند که پست‌تر از انسان است و مقام او نه فقط به خویش که به انسان توهین کرده است. کسانی که منتظر تو هستند آدم‌ترین‌های روی زمین‌اند ولی مگر می‌شود با لغلغۀ زبان به این رتبه دست یافت؟ منتظر تو بودن مقامی است که تنها با شبیه شدن به تو به دست می‌آید. آنها که با خیال منتظر بودن زندگی می‌کنند چه قدر شبیه تو هستند؟ باید منتظر تو بود برای آدم شدن راهی جز این نیست. منتظر باید دلش را پاک کند از هر محبّتی که در دل تو جایی ندارد. دل منتظر اگر شبیه دل تو نشود نام منتظر حرامش می‌شود آقا! ما از شما یاد گرفته‌ایم که محبّت اهل و عیال نشانۀ‌ ایمان است و قرب به خدا ولی این را هم آموخته‌ایم که اگر محبت اهل و عیال بیشتر از محبّت خدا و شما و جهاد در راه خدا باشد باید منتظر عذاب بود. اگر تو می‌‌آمدی و کاری به اهل و عیالمان نداشتی شاید خیلی‌هامان شایستۀ نام منتظر می‌شدیم امّا می‌ترسیم بیایی و قیمت بودن با تو فدا کردن کسانی باشد که از جان دوست داریمشان. اگر تردید کردیم در فدا کردنشان سر به کدام بیابان بگذاریم؟ و اگر فراتر از تردید حاضر نشدیم عزیزانمان را قربانی راه تو کنیم دیگر زمین جای نفس کشیدن ما هست؟ شعار بأبی انت و امی و نفسی و اهلی تا وقتی که بخشی از یک دعا باشد،‌ ما پا به رکابیم بلند می‌خوانیم و بارها هم تکرارش می‌کنیم امّا من که نمی‌دانم اگر روزی پای عمل به میان بیاید چه کار می‌کنم با این امتحان کسی که نمی‌داند تو را بیشتر دوست دارد یا اهل و عیالش را فکر کردن به این امتحان آرام و قرارش را می‌گیرد. دوست نداشتن شاید راحت‌تر باشد از به اندازه دوست داشتن من باید اهل و عیالم را دوست داشته باشم؛ امّا نه بیشتر از تو. کمکم کن که با مدد تو سخت‌ترین‌ها آسان می‌شود. شبت بخیر شرط آدمیت آدم‌ها! @abbasivaladi
میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی بر همگان مبارک باد . @abbasivaladi
🌹دلِ عاشق🌹 حجم دل عاشق را با حساب هیچ هندسه‌ای نمی‌شود به دست آورد. عاشق تو از یک طرف تو را در دلش جا داده پس دلش شده به اندازۀ اقیانوس. یا نه، اقیانوس شده گوشۀ دلش و از سویی دلش برای تو تنگ شده به اندازۀ قلب یک گنجشک. یا نه، قلب گنجشک در برابرش یک دشت بی‌انتهاست‌‌‌. فقط هندسۀ عشق توست که آن بزرگی و این کوچکی را می‌فهمد. حجم دلم هر چقدر که باشد دیگر تاب ندارد دوریت را. بس است دیگر. رفتنت حکمت بود یا عقوبت ما دیگر به تنگ آمده این دل بیچاره. رحم کن به غربت ما بیا آقا! #بهانه_بودن #محسن_عباسی_ولدی @abbasivaladi