🔸 #فیلم جلسه ۱۰۵ مهدویت #بخش_۴ :
🌷 با انقطاع قلبی از اسباب، هر سبب ما را میرساند به خدا ؛ هر سبب مثل یک رسولی که رسالت دارد، آیه ایست که انسان را میبرد به محضر خدا. همه در هر توجهی انسان را میکِشَند میبرند بسوی خدا 👇
🎞 (برای پخش روی لینک کلیک کنید)
https://www.instagram.com/tv/BxeMdOPhTxa/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=nr6lep71ox0i
🔻 سهشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸
🔸 #فیلم جلسه ۱۰۵ مهدویت #بخش_۵ :
🌷 در دوران ظهور تمام اسباب هستند و ظاهرند که «إِذْ رَمَيْتَ» آشکار است، اما نه آشکاری از خودشان که «ما رَمَيْتَ» هم آشکار است، بلکه ظاهرشان متّحد با حقیقتِ باطنیشان آشکار است؛ همهی اسباب با تمام ظاهرشان، ظهورِ حقیقتِ باطناند و دارند نشان میدهند که «وَلكِنَّ اللهَ رَمى»👇
🎞 (برای پخش روی لینک کلیک کنید)
https://www.instagram.com/tv/BxeOsAWhXmC/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ahh8m9g3x6cx
🔻 سهشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸
🔸 #فیلم جلسه ۱۰۵ مهدویت #بخش_۶ (بخش پایانی) :
🌷 اگر امروز غیبت هست، غیبت از این طرف است. غیبت، همان غفلت و فقدانِ ماست، ما باید از این حجابِ غیبت و فقدانِ ادراکیمان بیرون رویم، و با حرکت به سمت امام زمان (علیه السلام) به ظهور برسیم؛ چه در ظهور شخصی و فرج انفسی، و چه در ظهور عمومی و فرج آفاقی 👇
🎞 (برای پخش روی لینک کلیک کنید)
https://www.instagram.com/tv/BxeQBiCBsm9/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1ih1sk8k7vzor
🔻 نیمه پایانی از این بخش، قسمتی از مدایح مهدویِ حاج آقای میریان، در انتهای همین جلسه میباشد
🔻 سهشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸
08- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
39.01M
🌷 جلسه ۸ 👆
🔸 انسانشناسی قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی
🔻 چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸
🔻 ۹ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰
🌐 #موضوعات :
/ خلیفهی خدا، تمام شأن وجودیش این است که هیچ از خودش ندارد و هرچه هست در وجودش امر خداست. عین فقر و عین ربط به خداست.
/خليفةالله حاکم عادل است در هستی (در تکوین و تشریع)، که هرچیزی را سرجایش قرار میدهد، و نمیگذارد هیچ موجودی با موانع از کمال لایقش محروم شود
/ خروج از ولایت حاکم عادل (خليفةالله)، طاغوتی شدن است.
/ فقط خليفةالله اذن تصرف در ملک الهی دارد، لذا هر انسانی فقط تحت ولایت خليفةالله میتواند در خودش تصرف کند.
/ روزه راه خروج از هبوط، با عبور از احکام تن
/ ماه رمضان ، زندگی به أمر الهی
/ علائم شناخت خطورات شیطانی در خطورات درونی
/ اصل بر نجات است، اگر کسی ذره ای ایمان در قلبش باشد بعد مواقف تطهیری نجات مییابد.
/ مهندسی معکوس روشهای شیطان، برای روش مقابله با شیطان
/ حب ذات در انسان حکمی صحیح و فطری هست،که در تربیت و هدایت الهی، موضوع ذات تغییر و توسعه مییابد، و حب ذات منقلب به حب الله میشود
🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۸ 👆 🔸 انسانشناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۹ ماه
eitaa.com/abedini/461
🌐 ادامه #موضوعات جلسه ۸ 👇
🔻 از انسانشناسی شروع کردیم، چون شناخت انسان طریق شناخت خداست. خدا از طریق سیر در آثارش، سیر آفاقی و سیر انفسی، شناخته میشود؛ و انسان چون خليفةالله با برترین شرافت و بالاترین آیت با بنیه احسن تقویم واحسن مخلوقین است (با تبریک احسن الخالقین برخودش برای احسن خلقش)، فلذا بهترین راه شناخت خداست.
🔻 انسان کامل با انبائش، خزائن و غیب و علت هر موجودی را به او نشان داد، و موجودات یافتند که او در ولایتش علت وجودی آنها را دارد، ولذا دربرابرش ساجد و خاضع شدند
🔻 روح انسان کامل، میان تمام خلایق «أفقر الی الله» است، و تا این افقر بودنِ او به حق نباشد فیضان رب جاری نمیشود. او نیازمندترین خلق به خداست، او همهی نیازهای عالم هستی را یکجا دارد، ولذا بالاترین فیض بر او جاری میشود؛
جوابی که به نیاز همهی عالم لازم است به اضافه بر انسان کامل داده میشود. او با سعهی وجودش و وسعت نیازش به خدا، نیاز همهی هستی را دریافت میکند و واسطهی دریافت فیض برای تمام هستی میشود. وبالاتر اینکه چون «عین فقر» است به خدا، پس «عین فیض» است از جانب خدا برای هستی.
🔻 [ تا حجتِ افقر الی الله نباشد که تمام مقیدات را عائله خویش ببیند و دامنه فقر خویش در دعا را فقر تمام هستی به اطلاقش بیابد، اگر او نباشد هیچ اخذی از حضرت غنی حمید دریافت نمیشود. اوست که همه را خویش میبیند، و از فقر تمام دامنهی وجودی خویش در تمام هستی، به محضر ارباب ابراز حاجت و اضطرار میکند، و جوشش فیض وجودی حق را اخذ کرده و با تشعشع خویش به تمام موجودات مقید میرساند. اوست افقر خلق الی الله، که واسطه فیض حق به خلق میشود. ]
🔻 خوردن مظهر تام توجه به بدن است که موجب هبوط شد، و نخوردن در روزه موجب خروج از هبوط است، منتها روزه ای که در آن هدف گم نشو؛ هدف روزه برای در تخطئه سلطه بدن و پشت کردن به احکام بدن است، پس برای یافتن اثر روزه باید تکثرات را کم کرد، از تکثرات غذاخوردن ها و تکثرات کلام و پوشش، و زیادی خواب، و...
🔻 مؤمن با روزهی ماه رمضان، زندگی به أمر یافتن را تجربه میکند، مانند ملائکه که زندگیشان به امر است.
🔻 شیطان علم مفهومی به مبدأ و معاد، و به راه و هدف دارد، و حتی ترس مفهومی از خدا دارد، اما اراده اش در شقاوت، خلاف علم مفهومیش هست، چون جهاتِ کبر و انانیت و حسد در وجودش غلبه دارد بر علم مفهومیش.
🔸 @abedini
09- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
40.98M
🌷 جلسه ۹ 👆
🔸 انسانشناسی قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی
🔻 پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸
🔻 ۱۰ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰
🌐 #موضوعات :
/ انسان در ساختار خلقتش، در قوس نزول، پس از طی این طولانی ترین سفر، از قلهی احسن تقویم مرتبه روح، تا حضیضِ اسفل السافلین مرتبه بدن، حالا در قوس صعود، از نقطهی صفر وجود تا صد، هم نیازهای روحیِ مقامات شریف عِلوی را می یابد در خویش، و هم نیازهای امیال بدنی را مییابد.
/ انسان در تلاش عظیمش بسوی خدا (إنک کادح الی ربک کدحا فملاقیه)، برایش موانع و منازع و دشمن هم قرار داده شده؛ هم دشمن درونی که شیطان در صدور انسانها نفوذ دارد، و هم دشمن بیرونی در نزاع مقابل انسانهای شیطانی.
/ از مهمترین موانع مقابل صعود انسان، نظام اعتباریات است، که ناچار در زندگی دنیا به آنها دچار میشود. باید از اعتباریات عبور کند و اسیر آنها نشود. تمام نزاعهای در قوه قضاییه بخاطر همین اسارت در اعتباریات است.
/ حرکت از کثرت عبارت ها و اعتباراتِ بدنی، بسوی وحدتِ روحی و نورِ حقیقتِ هستی
🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۹ 👆 🔸 انسانشناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۱۰ ماه
eitaa.com/abedini/464
🌐 ادامه #موضوعات جلسه ۹ 👇
🔻 انسان در ساختار خلقتش، در قوس نزول، از خزائن روحش تا قدر معلوم بدنش آمد. از مقامات شریف عِلوی مرتبه احسن تقویم شروع شد نازل شد آمد تا در مرتبه اسفل السافلین «به تن نشست» و ادراکِ بدن و توجه به امیالِ بدنی یافت، پس هم توجه به نیازهای روحی یافت و هم به امیال بدنی.
🔻 با تلفیق شدن نیازهای روحی و نیازهای بدنی، شیطان به دروغ، بدن را محل تحقق نیازهای روحی نشان داد، تا آدم در اثر این فریب، نیاز روحانیِ مُلک لایبلی (اراده و قدرت مطلق) و شجرة الخلد (حیات جاوید) را در مرتبهی بدن دنبال کند.
(مانند خیالپردازی های بشر غربی که در فیلمهایش درجستجوی بدنی با حیات جاوید و اکسیر جوانی و آب حیات، و خیالپردازیِ جستجوی ابر انسانهایی با بدن پیشرفته با قدرتهای خاص بدنی است)
🔻 كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُون: مانند قوس نزول، انسان در قوس صعود هم، طولانیترین سفر را دارد. از فعلیت صفر در اسفل السافلین شروع میکند و میخواهد تا نامتناهی لقاء الله برود.
🔻 موجوداتِ دیگر، هرکدام مراتب وجودی محدودی دارند. حتی ملائکه هم مقام معلوم دارند، و عروجشان هم حد دارد، که جبرئیل هم در معراج پیامبر بجایی میرسد که دیگر توان صعود و همراهی با پیامبر ندارد که میگوید «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ»؛ وقتی اعظم ملائکه جبرئیل هم دیگر در آن مرتبه راه ندارد دیگر موجودات هم قطعا راهی به آنجا ندارند؛ آنجا که جبرئیل پر بسوزد، از پشهی لاغری چه خیزد.
🔻 انسان قرار است مرتبهی تمام موجوداتِ هستی را طی کند، و همه موجودات شأنِ انسان شوند. و البته جایی هم میرسد که دیگر جای موجودی نیست که همراهش باشد، بلکه آنجا موجودات با سجود و فنایی که در روح انسان یافتند به نحو لابشرطی درون انسان حضور دارند، و با فنای در انسان، به کمال انسان در آن قلهی توحید ذات احدی برسند. این انسان است که به «قَابَ قَوسَین أَو أَدنیَ» میرسد؛ دو سر خط هردوحلقه هستی به حقیقت بهم تو پیوستی.
🔻دشمنی ها و نزاع ها در مقابل صعود انسان بسوی خدا، همه ناشی از انانیت هاست، چه انانیت در طغیانِ نفس اماره درونی و وسوسه شیطان در آن، و چه انانیت در طغیان قارونی (هبوط در مالکیت و ثروت دنیوی)، و چه انانیت در طغیان فرعونی (هبوط در ملوکیت و قدرت دنیوی).
🔻 هبوط در ارض اول، توجه به میل بدن و تعلقات امیال حیوانی بود؛ اما هبوطهای شدیدتر به ارض های پایین تر تا ارض هفتم هست، که با هبوط در مالکیت، میخواهد مالکِ همهی ابزارها و ثروتها شود، و این موجب غلظت شدیدتر در انانیت میشود. و با هبوط در ملوکیت، میخواهد سلطه یابد بر همه اموال و نفوس انسانی، و همه عبید او باشند، و این جاهطلبی غلیظترین انانیت است، که پنهانترین لایه در موانع درونی انسان است: «آخِرُ ما یخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِّدِّیقینَ حُبُّ الْجاه»، آخرین چیزی که از قلب صدیقین خارج میشود جاه طلبی است.
🔻 حرکت از کثرت عبارت ها و اعتباراتِ بدنی، بسوی وحدتِ روحی و نورِ حقیقتِ هستی:
چو هست مطلق آمد در اسارت
به لفظ "من" کنند از وی عبارت
حقیقت کز تعین شد معین
تو او را در عبارت گفته ای "من"
من و تو عارض ذات وجودیم
مشبّک های مشکاتِ وجودیم
همه یک نور دان اشباح و ارواح
گه از آیینه پیدا گه ز مصباح
🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسات نظام اندیشه اسلامی 🔸 با سخنرانی #استاد_عابدینی 🔻 از ابتدای ماه رمضان، هر روز (سی روز غیر از
🔸 درس استاد، جمعه تعطیل است.
🔻جلسه دهم، ان شاء الله شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸
10- نظام اندیشه اسلامی -استاد عابدینی -رمضان98.mp3
37.3M
🌷 جلسه ۱۰ 👆
🔸 انسانشناسی قرآنی
#نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی
🔻 شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸
🔻 ۱۲ ماه رمضان المبارک ۱۴۴۰
🌐 #موضوعات :
/ شروعِ اولین مانع مقابل انسان، آنجا بود که شیطان با فریب، حکم روح را به دروغ سرایت داد به بدن، و تنِ او را من او نشان داد، و میل و نفرت و ارزشهای انسانی را محدود کرد در مقیاس بدن
/ شیطان هم با دخالت در شناخت انسان از خودش و عالم، او را به خطا میبرد، و هم در بستر آن شناخت خطا، در ارزشگذاری و اعتبارگذاری و جعل اعتباریات او را دچار خطا میکند (ارزشگذاریِ خطا مطابق آن شناخت خطا از انسان و عالم)
/ استعدادهای هر موجود در دایره میل و نفرت، و جذب ملایمات و دفع منافرات وجودش هست.
/ موجودات تشخیص غریزی دارند بر ملایمات و منافرات وجودشان، اما در انسان این تشخیص از علم و آگاهی نشأت میگیرد. همینکه پای علم و آگاهی وسط آمد، پای صدق و کذب، و امکان خطا در تشخیص انسان با نفوذ شیطان پیش میآید.
/ تنها نبی الهی، با شناخت نامتناهی، میتواند اعتبارات حقی را ارزشگذاری کند که انسان را از موانع اعتباریِ زندگی دنیا عبور دهد و به سیر نامتناهی و لقاء الهی برساند.
🔸 @abedini
استاد عابدینی
🌷 جلسه ۱۰ 👆 🔸 انسانشناسی قرآنی #نظام_اندیشه_اسلامی| #استادعابدینی 🔻 شنبه ۲۸ اردیبهشت ۹۸ 🔻 ۱۲ ماه رم
eitaa.com/abedini/473
🌐 ادامه #موضوعات جلسه ۱۰ 👇
🔻 انسان بعد از هبوط به ارض، حالا در قوس صعود میخواهد مسیر صفر تا صد را طی کند، که هم طولانیترین مسیر میان موجودات است، و هم پر مانعترین مسیر
🔻 حرکت و هدایت هر موجودی در دایره هستی او و استعدادهای وجودیش هست: ربنا الذی اعطی کل شئ خلقه ثم هدی (هدایت هر شئ، مطابق خلقتش و استعدادهایش)
🔻 تمام موجودات در وصولشان به هدایت تکوینی خطا ندارند و عصمت دارند، بجز در انسان (و جن) که نظام اختیار و هدایت تشریعی مطابق آگاهیشان به ملایمات و منافرات، وجود دارد. لذا انسان حرکتش با اراده بر ارزشهایی است که در ادراک و علم و معرفتش مییابد. تشخیص ملایم نفس و منافر نفس، با علم حضوری و شناخت حصولی انسان صورت میگیرد، که در شناختش امکان خطا هست و شیطان در این حیطهی امکان خطا وارد میشود.
🔻 انسان حیطهی حرکتش در حول وسعت روحش شامل استعداد تمام موجودات است و محدود به هیچ حدی نیست. لذا انسان در شناختی که نسبت به هر موجود و هر قسمت هستی مییابد، آن موجود یا در خدمت انسان و ساجد روحش و ملایم با انسان است و موجب سعادتش، یا در تمرّد و انکار ولایت روح و منافر با انسان است و موجب شقاوتش.
🔻 انسان هم رابطه علمی با موجودات عالم دارد، و هم همراه هر رابطه علمی، یک اعتبارسازی و ارزشگذاری در نسبتش با آن موجود در عالم دارد (ارزش و اعتبار به میزان عمق علمش). هر قدر مقیاس علم انسان تغییر کند، نسبتها و ارزشگذاری هایش هم تغییر میکند.
اولیاءالله علمشان به عظمت خالق، موجب میشود که بزرگترین ارزش آنها خدا باشد (و خدا را حتی از حدود معرفت خودشان هم تنزیه میکنند و خدا را بزرگتر از وصف خود میجویند)، ولذا غیر خدا در علم و ارزشگذاریشان کوچک شود: «عَظُمَ الْخالِقُ فى اَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فى اَعْيُنِهِم» (نهج البلاغه، خطبه متقین)
🔻 انسان به جهت نیازش به زندگی اجتماعی، در حاجت های اجتماعی هم نیاز به قوانین و جعل اعتبارات اجتماعی دارد، بگونهای که هم حقوق هر کسی حفظ شود و هم جلوی تجاوز و تعدّی به حریم انسانها گرفته شود.
🔻 تنها انسانی که میتواند جعل اعتبار و ارزشگذاریِ صحیح برای مناسبات زندگی انسانها کند، آن انسانِ متصل به وحی و علم یقینی الهی است که هم در شناخت عالم خطا ندارد و تمام حقیقت را به وحی الهی دارد، و هم اعتبار را بدون خطا و به جعل الهی بیان میکند. پس، جایگاه نبی الهی و اعتبارات بالحق دینی، برای تشخیص صحیح ملایمات و منافرات انسان، و هدایت بالحق انسان بسوی کمالش است.
🔻 اینکه انسان در نظام کمال و سعادتش نامتناهی امکان پذیر است، اما در نقص و شقاوتش حد دارد تا مرتبه عالم مثال. شقاوت و شرارت در عالم عقل دیگر راه ندارد
🔻 رساله انسان در دنیا، فصل دوم: فالإنسان لا حياة له في غير ظرف نفسه، و لا معاش له دون وعاء وجوده، فإذا نسي نفسه و وقع في غيرها وقع في الضلال البحت و البوار، و بطلت أعمال قواه، فلا يعمل منه سمع و لا لسان و لا بصر، فهو في الظلمات ليس بخارج منها، و صار كلّ ما قصده سرابا، و كلّ ما صنعه بائرا هالكا، فإذا برز إلى اليوم الحقّ، برز صفر اليد خفيف العمل، و قد زاحت عنه أباطيله، و استحقّت حقائقه، و اللّه وليّ الأمر كلّه.
🔸 @abedini