🏴خطبه فدکیه ، فغان دخت نبی ۱
۱،لَمّا اَجْمَعَ اَبُوبَكْرٍ عَلى مَنْعِ فاطِمَةَ عليها السلام فَدَكاً وَ صَرَفَ عامِلَها مِنْها وَ بَلَغَها ذَلِكَ، لاثَتْ خِمارَها عَلى رَأْسِها وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها، وَ اَقْبَلَتْ فى لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها، تَجُرُّ أَدْراعَها، تَطَأُ ذُيُولَها، ما تَخْرِمُ مِشْيَتُها مِشْيَةَ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله
آن گاه كه ابوبكر تصميم قطعى گرفت فدك را از دست حضرت فاطمه عليها السلام بگيرد، نماينده ى او را از فدك بيرون راند. اين خبر به حضرتش رسيد. او مقنعه بر سر كرد و پوشش سرتاسرى پوشيد و در ميان بانوان خدمت گزار و خويشاوند به راه افتاد. لباس هاى او به زمين كشيده مى شد و زير پايش مى رفت. راه رفتن او از راه رفتن پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم چيزى كم نداشت و آن را به ياد مى آورد.
🏴خطبه فدکیه ، فغان دخت نبی ۲
۲.حَتّى دَخَلَتْ عَلى اَبِى بَكْرٍ الْمَسْجِدَ وَ هُوَ فى حَشْدٍ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الاَْنْصارِ وَ غَيْرِهِمْ. فَنِيطَتْ دُونَها وَ دُونَ النّاسِ مُلاءَةٌ فَجَلَسَتْ.
ثُمَّ أَنَّتْ أَنَّةً ارْتَجَّتْ لَهَا الْقُلُوبُ وَ ذَرَفَتْ لَهَا الْعُيُونُ وَ اَجْهَشَ الْقَوْمُ لَها بِالْبُكاءِ وَ النَّحِيبِ، فَارْتَجَّ الْمَجْلِسُ...
در مسجد وارد بر ابوبكر شد كه با بسيارى از مهاجران و انصار و ديگر مردمان نشسته بود.
پس ميان مردمان و حضرتش پرده اى آويخته شد. آن حضرت نشست و آه جان سوزى كشيد كه دل ها لرزيد و اشك ها فرو ريخت و صداى گريه و ناله از مردمان برخاست و مجلس به هيجان رفت.
🏴خطبه فدکیه، فغان دخت نبی ۳
۳.ثُمَّ اَمْهَلَتْ هُنَيَّةً حَتّى اِذا سَكَنَ نَشِيجُ الْقَوْمِ وَ هَدَأَتْ فَوْرَتُهُمْ، اِفْتَتَحَتِ الْكَلامَ بِحَمْدِ اللّهِ وَ الثَّناءِ عَلَيْهِ وَ الصَّلاةِ عَلى رَسُولِهِ، فَعادَ الْقَوْمُ فى بُكائِهِمْ، فَلَمّا اَمْسَكُوا عادَتْ عليهاالسلام فى كَلامِها فَقالَتْ:...
آن گاه لحظه اى درنگ فرمود تا مردمان آرام گرفته از خروش افتادند. آن گاه سخن خويش را با حمد و ستايش خداوند و درود بر پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم آغاز فرمود. مردمان دوباره به گريه افتادند. همين كه از گريه باز ايستادند، براى بار دوم آغاز سخن كرده و اين گونه فرمود:....
🏴خطبه فدکیه ، فغان دخت نبی ۴
۴.اَبْتَدِءُ بِحَمْدِ مَنْ هُوَ اَوْلى بِالْحَمْدِ وَ الطَّوْلِ وَ الْمَجْدِ. اَلْحَمْدُ للّهِِ عَلى ما اَنْعَمَ، وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى ما اَلْهَمَ، وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ، مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأَها، وَ سُبُوغِ آلاءٍ اَسْداها، وَ اِحْسانِ مِنَنٍ والاها.اَحْمَدُهُ بِمَحامِدَ جَمَّ عَنِ الاِْحْصاءِ عَدَدُها،
سخنم را با ستايش خدا آغاز می كنم. ستايش آن كه به سپاس و بخشش و بزرگى سزاوارتر است. تمامى ستايش و سپاس ويژه ى خداوند نيكى و الهام است.او را ثنا مى گويم؛ به خاطر احسان هايى بىشمار كه در سپاس نگنجد و ادراك و هوش بشر را احاطه بر حدود آن ها نا ممكن باشد.
4_5873244640567629565.mp3
13.41M
❎شماره ی یک
توضیح و شرحِ #خطبه_فدکیه
با سرعتِ ۲x گوش بدید
4_5873244640567630743.mp3
4.93M
❎شماره ی دو
توضیح و شرحِ #خطبه_فدکیه
با سرعتِ ۲x گوش بدید
4_5873244640567635933.mp3
8.41M
❎شماره ی سه و چهار
توضیح و شرحِ #خطبه_فدکیه
با سرعتِ ۲x گوش بدید
🏴خطبه فدکیه ، فغان دخت نبی۵
۵.وَ نَأى عَنِ الْمُجازاةِ أَمَدُها،: وَ تَفاوَتَ عَنِ الاِْدْراكِ أَبَدُها، وَ نَدَبَهُمْ لاِسْتِزادَتِها بِالشُّكْرِ لاِتِّصالِها، وَ اسْتَخْذَى الْخَلْقَ بِاِنْزالِها، وَ اسْتَحْمَدَ اِلَى الْخَلائِقِ بِاِجْزالِها، وَ ثَنّى بِالنَّدْبِ اِلى اَمْثالِها.
خداوند كه براى پيوستگى نيكى ها، مردمان را به سپاس فراخوانده و براى سرشارى آسودگی ها، به فروتنى وا داشته و بر دوباره طلبى احسان ها، دعوت كرده تا آن ها را بيشتر و برتر بخشايش كند.
🏴خطبه فدکیه ، فغان دخت نبی۶
۶.وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ، كَلِمَةٌ جَعَلَ الاِْخْلاصَ تَأْوِيلَها، و ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُولَها، وَ اَبانَ فِى الْفِكَرِ مَعْقُولَها.
و گواهى مى دهم كه خداوندگارى به جز اللّه نيست، يگانه اى كه انبازى بر او نبوده؛ [لا إله إلاّ اللّه] كلمه اى است كه خداوند تحقّق و تجسّم بيرونى آن را اخلاص مردمان قرار داده و آنچه از آن [لا إله إلاّ اللّه] قابليت دريافت دارد، در دل ها به وديعت نهاده [توحيد فطرى]. [او از توحيد] آن چه قابل تعقّل است، در انديشه ها روشن كرده است.
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
#پیام_ناشناس
و همان کلام همیشگی رو بگم :
عمده ی مخالفت با پوشیه از طرف چادری های روسری رنگی و مکشفه های گردی صورت است چون حجابِ ناقصشون زیر سوال میره وگرنه کسی که دوستدارِ حیا و عفت باشه عاشقانه پوشیه میزنه و دوست خواهد داشت .
🏴خطبه فدکیه ، فغان دخت نبی۷
۷.اَلْمُمْتَنِـعُ مِنَ الاَْبْصارِ رُؤْيَتُهُ، وَ مِنَ الاَْلْسُنِ صِفَتُهُ، وَ مِنَ الاَْوْهامِ الاِْحاطَةُ بِهِ. اِبْتَدَعَ الاَْشْياءَ لا مِنْ شَىْءٍ كانَ قَبْلَها، وَ اَنْشَأَها بِلاَ احْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها.
خداوندى كه چشم ها را توان ديدنش نبوده و زبان ها را ياراى توصيف او نباشد و انديشه ها را گنجايش احاطه بر او نيست تنها اوست كه اشياء را بدون ماده اى پيشين، آفريد و آن ها را بىطرح و نقشه اى به ظهور آورده است.
🏴خطبه فدکیه ، فغان دخت نبی ۸
۸.كَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ، وَ ذَرَأَها بِمَشِيَّتِهِ، مِنْ غَيْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَكْوِينِها، وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فى تَصْوِيرِها، اِلاَّ تَثْبِيتاً لِحِكْمَتِهِ، وَ تَنْبِيهاً عَلى طاعَتِهِ، وَ اِظْهاراً لِقُدْرَتِهِ، وَ دَلالَةً عَلى رُبُوبِيَّتِهِ وَ تَعَبُّداً لِبَرِيَّتِهِ، وَ اِعْزازاً لِدَعْوَتِهِ. ثُمَّ جَعَلَ الثَّوابَ عَلى طاعَتِهِ وَ وَضَعَ الْعِقابَ عَلى مَعْصِيَتِهِ، ذِيادَةً لِعِبادِهِ عَنْ نَقِمَتِهِ، وَ حِياشَةً لَهُمْ اِلى جَنَّتِهِ.
پس اشياء را تنها به قدرت خود، هستى بخشيد و به خواست خود پديدار نمود. او كه نيازى به ايجاد هستى نداشته و در صورتگرى آن ها بهره ى برايش نيست؛ مگر آن كه نشان دهد حكمت خود را و بيدار كند آفريده ها را در فرانبردارى و نمايش دهد توانايى اش را و مردمان را به پروردگارى خود رهنما باشد و ايجاد نمايد بندگى را در آفريدگان و نيرومندى و شكوه بخشد دعوت خود را از بندگان! آن گاه براى سوق آنان به بهشت و فرمان بردارى خود، پاداش و براى بازدارى شان از دوزخ و سرپيچى از فرمانش، كيفر آورده است.
سلام
۱.حوزه ی علمیه نسوان مرکز انحراف زنان است نگاهی به مقالات و پایان نامه های جنسیت زده ی اینها بیاندازید خواهید فهمید . نگاهی به متون تفسیریِ اینها بیاندازید انحرافات را خواهید دید ، چرا که دست خودشان نیست و نصف مغزشان از سروتونین خالیست و قدرت مدیریت و تحلیل مسائل را ندارند .
https://eitaa.com/ghaarebeit/36
۲.مسائلِ علمی ، مسائلیست که بسیار ذهن را درگیر خواهد کرد مخصوصا اگر وارد در مباحث ریز و درشت شبهات و غیره بشود و این برای زنان مناسب نیست ، ذهن زن باید فقط آرام باشد برای شوهر داری و فرزند پروری نباید مشغول مسائلِ اعصاب خورد کن شود .
۳.در روایات اشارات و تصریحاتی داریم که زنان را از سواد آموزی منع کرده است .مانند روایتِ ذیل که در معتبر ترین کتبِ تشیع وارد شده 👇🏽
عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لَا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ بِالْغُرَفِ وَ لَا تُعَلِّمُوهُنَّ الْكِتَابَةَ وَ عَلِّمُوهُنَّ الْمِغْزَلَ وَ سُورَةَ النُّورِ.
امام صادق علیه السلام از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می فرماید: زنان را در غرفه و بالاخانه جا مدهید و نوشتن به ایشان نیاموزید و سوره یوسف را تعلیم ایشان مکنید و چرخ رشتن به یاد ایشان بدهید و سوره نور را به ایشان تعلیم کنید.
الکافی/ج5/ص516
من لا يحضره الفقيه/ج1/ص374
الوافي/ج22/ص801
هداية الأمة/ج3/ص66
مجمع البيان/ج5/ص315
لوامع صاحبقرانی/ج4/ص361
الجعفريات- الأشعثيات/ص98
تفسیر البرهان/ج3/ص153
حلیة المتقین/ص128
تفسیر کنز الدقائق/ج9/ص239
تفسير نور الثقلين/ج3/ص568
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
سلام
بله متاسفاته خبر دارم که بسیاری از این جماعت چادری و روسری رنگی که با انواع تبرج در اینستاگرام پیج دارند که اصطلاحا حجاب استایل گفته میشوند یا وارد مسائل دیگر بوسیله ی تبرج هستند محصلان و فارغ التحصیلانِ حوزه ی علمیه ی نسوان هستند .
درود بر شما
مشکل جامعه ی ما اینست که فرمایش اهل بیت علیهم السلام را رها کردیم و با صدها دلیل بیخود کلمات ذوات مقدسه ی اهل بیت علیهم السلام رو توجیه میکنیم تا نهایت خودمان به آن مطلب برسیم یا نرسیم
به هر حال رسیدنی هم در کار باشد دیر شده است و عمری تلف شده است .
و تا زمانی که بخواهیم دنبال توجیهاتی برخلاف فرامین اهل بیت علیهم السلام باشیم جامعه ی ما محکوم به تباهیست.
سلام
ادامه ی حدیث رو توی منابر و... بهتون نگفتن:)
تحصيل چه علمی واجب است
امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
طَلَبُ العِلمِ فَريضَةٌ عَلي كُلِّ مُسلِمٍ ، ألا إنَّ اللّهَ يُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ
تحصیل علم بر هر مسلمانی واجب است ؛ آگاه باشید که خدا طالبان علم را دوست دارد.
آنگاه ایشان در توضیح معنای این علم فرمودند :
أي : عِلمُ التَّقوي وَ اليَقينّ؛
عِلمُ التَّقوي هُو العِلمُ بِالأوامِرِ وَ النَّواهي وَ التَّكاليف الّتي يُتّقي بِها مِن عَذابِ اللّهِ ، وَ عِلمُ اليَقينُ عِلمُ ما يَتَعَلَّقُ مِنَ المَعارِفِ بِاصولِ الدّينِ.
منظور علم تقوی و یقین است ؛ علم تقوا عبارت از پی بردن به اوامر و نواهی و تکالیف الهی است که با عمل به آنها آدمی از عذاب خدا مصون می گردد ؛ و علم یقین عبارت از معارف و شناخت به اصول دین است.
بحارالانوار ۳۲/۲
علمی که واجب است هر زن و مردی یاد بگیرند در رابطه با انجامِ اوامر و نواهی خداوند است
توحیدو نبوت و ولایت و معاد و محبت اهل بیت علهیهم السلام را یاد بگیرند و احکام عملی مانند:چگونه نماز بخوانیم
روزه بگیریم
حجاب چیست
حیض و نفاس را یاد بگیرند
اما اینکه دچار دانشگاه و حوزه شوند وجوبی ندارد و امری بر این مطلب وجود ندارد.
من نمیفرمایم شما بفرمایید
زنانِ بیسواد قدیمی بهتر شوهر داری میکردند یا زنان دانشگاه و حوزه ؟؟؟
چند تا اصلِ شوهر داریِ اسلامی بلد بودند و بسیار متبحرانه مانند یک دانشمند ذوفنون آن اصل ها را در جاهای مختلف بکار میبردند و فروع میساختند و موفق بودند
فرزند پروری هم مدیریتش با مرد است
راهکار اینه حوزه و دنشگاه رو رها کنیم و بریم زنان بیسواد قدیم رو اگر منقرض نشدنو پیدا کنیم و ازشون یاد بگیریم (البته خالصش پیدا نخواهد شد )
یک مطلب هم اینجا خوبه بگم از هزاران مشاور خانواده بعضی از نسوان بیسواد قدیمی بهتر و مطمئن ترند
مفصل است و فعلا مجالش را ندارم