💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع) 💠(۱)
🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت در علت قيام، نمونهاي است از ضرورت دخالت دين در سياست و مقابله و قيام عليه حاکمان ظالم و غاصب، و سياسي بودن قيام حضرت.
🔳 حضرت در منزلگاه بيضه خطاب به سپاهيان حر فرمودند:
🔻 من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناکثا لعهدالله، مستأثرا لفیئ الله ، فلم یغیّر علیه بقول و لا فعل کان حقا علی الله ان یدخله مدخله؛
🔻 هر کس سلطان #ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال می کند، پیمان خدا را زیرپا می گذارد، #بیتالمال مسلمین را تلف و حیف و میل می کند، ولی بر او تغیّر و #اعتراض نکند، شایسته است که خداوند او را به همان جایگاهی داخل کند که آن سلطان ستمگر را داخل خواهد کرد.
(طبري، ج7، ص 300، الکامل، ج 3، ص280)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(3) #بداهتـولايتـفقيه در ميان ايرانيان شاردن جهانگرد فرانسوی دوره
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (4)
#بداهتـولايتـفقيه (2)
✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينههاي اجرايي شدن #حاکميتـفقها در اواخر دوره قاجار مينويسد:
🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که «#حکومتـشرعي تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواستهاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرتهاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مينمودند.» (نيکي کدي، تحريم تنباکو در ايران،ص 14)
#نيکيـکدي
#پيشنيهـولايتـفقيه
@aboutalebi57
🔳 کارگاه ۴ ساعته «جریان شناسی سیاسی تحلیلی ایران معاصر تا انقلاب اسلامی»
➕اعطاء گواهی نامه رسمی
🗓امروز، دانشگاه باقرالعلوم
✅ثبت نام با ارسال نام به ۰۹۱۹۹۸۲۶۰۶۹
💢رایگان!
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع) 💠(۱) 🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع) 💠(۲)
🔴 قيام امام حسين ع يک #قيامـسياسي بود. چون:
🔻اولا اعتراض امام ع به حاکميت يزيد بود. در جواب مروان مينويسد:
علي الاسلام السلام اذ بليت الامه براع مثل يزيد. بايد فاتحه اسلام را خواند وقتي مثل يزيد حاکم امت اسلامي ميشود.
🔻ثانيا حضرت در موارد متعدد به اين که حاکميت و امامت جامعه حق ايشان است تصريح دارد:
🔹1. خطاب به وليد بن عتبه که از ايشان خواست با يزيد بيعت کند:
مثلي لايبايع مثله و لکن ... ننظر و تنظرون اينا احق بالخلافه و البيعه.
مثل من با يزيد بيعت نميکند و خواهيد ديد که که کدام يک از ما به خلافت و بيعت شايستهتر است.
🔹2. خطاب به ياران حر بعد از اشاره به ضرورت قيام عليه سلطان جائر و فساد بني اميه:
و انا احق ممن غيّر و قد اتتني کتبکم و قدمت عليّ رسلکم ببيعتکم
من شايستهتر هستم به خلافت نسبت به کساني که احکام الهي را تغيير دادند و پيام بيعت شما به من رسيده است.
(طبري ج 7 ص 216 و 300، لهوف، ص 20)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (4) #بداهتـولايتـفقيه (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آ
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(5)
🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار مینویسد:
✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان ميشد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و #نيابتـازـامامـغايب [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30)
#نيابتـعامهـفقها
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع) 💠(۲) 🔴 قيام امام حسين ع يک #قيامـسياسي بود. چون:
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع)💠(۳)
💢 #بيانـابعادـسياسيـکربلا
امام خميني (ره) درباره سياسي بودن حرکت امام حسين (ع)ميفرمايند:
🔻بايد آن بعد سياسى كربلا را براى مردم بيان كرد. سيد الشهدا ... وقتى كه آمد مكه و از مكه در آن حال بيرون رفت، يك حركت سياسى بزرگى بود كه در يك وقتى كه همه مردم دارند به مكه مىروند، ايشان از مكه خارج بشود.
🔻اين يك #حركتـسياسى بود، تمام حركاتش، حركات سياسى بود؛ اسلامى- سياسى، و اين حركت اسلامى سياسى بود كه بنى اميّه را از بين برد، و اگر اين حركت نبود، اسلام پايمال شده بود.
(صحيفه امام، ج18، ص: 177)
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (6)
🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب #ولايتـفقها و شئونات سياسي آنها اشاره میکند:
✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست.
✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشدهاند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها.
✅ دستور داديم به #پادشاهـاينـزمان و يگانه اين دوران، #بندهـما که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164)
#نيابتـعامهـفقها
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💠 #دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت (ع)💠(۳) 💢 #بيانـابعادـسياسيـکربلا امام خميني (ره) در
💠#دينـوـسياستـدرـسيرهـاهلـبيت(ع)💠(۴)
امام سجاد (ع) همانند ساير ائمه (ع) به دنبال تحقق حکومت اسلامي بودند.
🔻 امام سجاد (ع) براي زمينهسازي حکومت اسلامي سه هدف را دنبال میکردند:
1️⃣ تدوين انديشه اسلامي صحیح و مقابله با افکار انحرافی
2️⃣ بیان حقانیت اهل بیت ع برای حاکمیت و خلافت و امامت.
3️⃣ ايجاد تشکيلات منسجم براي شيعيان
🔻 اقدامات حضرت در مواجهه با عموم جامعه، خواص جبهه حق و جبهه باطل:
✅ بیان معارف ديني و مباحث مربوط به امامت در قالب مباحث اعتقادی و معارف دینی براي عموم.
✅ بیان مشکلات بنی امیه و حاکمان آنها و صلاحيت و حقانيت اهل بیت ع براي حاکميت براي خواص شيعه و تشويق آنها به داشتن تشکيلات شيعي.
✅ برخوردهای مستقیم و کنایه آمیز و اشاره به ناشایست بودن حاکمان بني اميه و اطرافيان و حاميان آنها
برخورد با عبدالملک خليفه وقت و اطرافيانش مثل محمد بن شهاب زهري. (اقتباس از کتاب انسان 250 ساله)
#سیرهـسیاسیـامامـسجاد (ع)
#تحققـحکومتـاسلامي
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها
#پيشنيهـتاريخيـولايتـفقيه (7)
مخالفت با #حکمـفقها مخالفت با #امامـزمان (عج) است.
🔸در نوشته يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است:
✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ #حجتـامام ـعصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان #نقضـحکمـامام (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق.
🔸مرحوم #ميرزايـآشتياني مرجع تهران در دوران #نهضتـتحریمـتنباکو به نايب السلطنه ميگويد:
✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين #مخالفت با #امامـزمان – عليه الصلاه و السلام ـ است.
(شيخ حسن کربلايي،تاريخ دخانيه،ص 128 و 131)
#نهضتـتحريمـتنباکو
@aboutalebi57
💢 #لزومـتبعیتـفقهاـازـحکمـولاییـفقیه 💢(۱)
وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خواست که در مورد تغییر #حکمـتحریمـمیرزایـ شیرازی، فکری نمایند، علما به حکومتي و ولايي بودن حکم ميرزا و لزوم تبعيت همه مردم حتي مجتهدين از حکم ميرزا تأکید کردند:
✅ غرض دولت از عقد اين مجلس، هرگاه تدبيري براي برداشتن منع و متارکه دخانيات است،شما، خود ميدانيد که در اين منع، ما را از هيچ رو مدخليتي نبوده و نيست. از جانب رفيع الجوانب حضرت حجت الاسلام که #نايبـالامام (ع) و حکم جنابشان درباره #مجتهدـوـمقلد نافذ و واجب الاتباع است، در سرّمن رأي حکمي به منع استعمال دخانيات به تفصيلي که ميدانيد شرف صدور يافته و... ما نيز در اين خصوص #مثلـآحادـمردم اطاعت نموديم.(شيخ حسن کربلايي،تاريخ دخانيه، ص136)
#تبعيتـفقهاـازـحکمـوليـفقيه
@aboutalebi57
سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
💢 #لزومـتبعیتـفقهاـازـحکمـولاییـفقیه 💢(۱) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خوا
💢#لزومـتبعیتـفقهاـازـحکمـولاییـفقیه💢 (2)
دربار قاجار برای مقابله با حکم تحریم میرزای شیرازی به دنبال اخذ #فتوايـمعارض با فتواي ميرزا از مراجع دیگر بود. ولي #همهـمراجع خود را موظف به #تبعيتـازـحکمـميرزا دانستند.
✅ مرحوم شيخ زين العابدين مازندراني از #مراجعـکربلا بود که از طرف دربار به ايشان مراجعه کرده و ميگويند ميرزاي شيرازي حکم به تحريم تنباکو داده،
«وظيفه ما که مقلد شما هستيم، چيست؟»
مرحوم مازندراني #مرجعـبزرگـشيعه با اخلاصي که خاص علماي با تقواي شيعه است، اظهار ميدارد:
«هرچه ميرزاي شيرازي امر فرموده، #برايـهمه ما #مطاع است.»
(موسي نجفي و موسي حقاني، تارخ تحولات سياسي، ص 211)
#تبعيتـفقهاـازـحکمـوليـفقيه
#مرحومـمازندراني
#تقابلـمراجعـتقليد
@aboutalebi57