eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
286 عکس
92 ویدیو
27 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 (ع) 💠(۱) 🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت در علت قيام، نمونه‌اي است از ضرورت دخالت دين در سياست و مقابله و قيام عليه حاکمان ظالم و غاصب، و سياسي بودن قيام حضرت. 🔳 حضرت در منزلگاه بيضه خطاب به سپاهيان حر فرمودند: 🔻 من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناکثا لعهدالله، مستأثرا لفیئ الله ، فلم یغیّر علیه بقول و لا فعل کان حقا علی الله ان یدخله مدخله؛ 🔻 هر کس سلطان را ببیند که حرام خدا را حلال می کند، پیمان خدا را زیرپا می گذارد، مسلمین را تلف و حیف و میل می کند، ولی بر او تغیّر و نکند، شایسته است که خداوند او را به همان جایگاهی داخل کند که آن سلطان ستمگر را داخل خواهد کرد. (طبري، ج7، ص 300، الکامل، ج 3، ص280) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه(3) #بداهت‌ـ‌ولايت‌ـ‌فقيه در ميان ايرانيان شاردن جهانگرد فرانسوی دوره
(4) (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينه‌هاي اجرايي شدن در اواخر دوره قاجار مي‌نويسد:‌ 🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که « تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواست‌هاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرت‌هاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مي‌نمودند.» (نيکي کدي،‌ تحريم تنباکو در ايران،‌ص 14) @aboutalebi57
🔳 کارگاه ۴ ساعته «جریان شناسی سیاسی تحلیلی ایران معاصر تا انقلاب اسلامی» ➕اعطاء گواهی نامه رسمی 🗓امروز، دانشگاه باقرالعلوم ✅ثبت نام با ارسال نام به ۰۹۱۹۹۸۲۶۰۶۹ 💢رایگان! @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع) 💠(۱) 🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت
💠 (ع) 💠(۲) 🔴 قيام امام حسين ع يک بود. چون: 🔻اولا اعتراض امام ع به حاکميت يزيد بود. در جواب مروان مي‌نويسد: علي الاسلام السلام اذ بليت الامه براع مثل يزيد. بايد فاتحه اسلام را خواند وقتي مثل يزيد حاکم امت اسلامي ميشود. 🔻ثانيا حضرت در موارد متعدد به اين که حاکميت و امامت جامعه حق ايشان است تصريح دارد: 🔹1. خطاب به وليد بن عتبه که از ايشان خواست با يزيد بيعت کند: مثلي لايبايع مثله و لکن ... ننظر و تنظرون اينا احق بالخلافه و البيعه. مثل من با يزيد بيعت نميکند و خواهيد ديد که که کدام يک از ما به خلافت و بيعت شايسته‌تر است. 🔹2. خطاب به ياران حر بعد از اشاره به ضرورت قيام عليه سلطان جائر و فساد بني اميه: و انا احق ممن غيّر و قد اتتني کتبکم و قدمت عليّ رسلکم ببيعتکم من شايسته‌تر هستم به خلافت نسبت به کساني که احکام الهي را تغيير دادند و پيام بيعت شما به من رسيده است. (طبري ج 7 ص 216 و 300، لهوف، ص 20) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (4) #بداهت‌ـ‌ولايت‌ـ‌فقيه (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آ
(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار می‌نویسد: ✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان مي‌شد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30) @aboutalebi57
نشریه دانشجویی پرسمان را در ایتا دنبال کنید https://eitaa.com/porsemanmag * نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها * معاونت آموزشی و پژوهشی * پژوهشگاه فرهنگ و معارف
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع) 💠(۲) 🔴 قيام امام حسين ع يک #قيام‌ـ‌سياسي بود. چون:
💠 (ع)💠(۳) 💢 امام خميني (ره) درباره سياسي بودن حرکت امام حسين (ع)‌مي‌فرمايند: 🔻بايد آن بعد سياسى كربلا را براى مردم بيان كرد. سيد الشهدا ... وقتى كه آمد مكه و از مكه در آن حال بيرون رفت، يك حركت سياسى بزرگى بود كه در يك وقتى كه همه مردم دارند به مكه مىروند، ايشان از مكه خارج بشود. 🔻اين يك بود، تمام حركاتش، حركات سياسى بود؛ اسلامى- سياسى، و اين حركت اسلامى سياسى بود كه بنى اميّه را از بين برد، و اگر اين حركت نبود، اسلام پايمال شده بود. (صحيفه امام، ج18، ص: 177) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
(6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب و شئونات سياسي آنها اشاره می‌کند: ✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست. ✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشده‌اند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها. ✅ دستور داديم به و يگانه اين دوران، که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع)💠(۳) 💢 #بيان‌ـ‌ابعادـ‌سياسي‌ـ‌کربلا امام خميني (ره) در
💠(ع)💠(۴) امام سجاد (ع) همانند ساير ائمه (ع) به دنبال تحقق حکومت اسلامي بودند. 🔻 امام سجاد (ع) براي زمينه‌سازي حکومت اسلامي سه هدف را دنبال میکردند: 1️⃣ تدوين انديشه اسلامي صحیح و مقابله با افکار انحرافی 2️⃣ بیان حقانیت اهل بیت ع برای حاکمیت و خلافت و امامت. 3️⃣ ايجاد تشکيلات منسجم براي شيعيان 🔻 اقدامات حضرت در مواجهه با عموم جامعه، خواص جبهه حق و جبهه باطل: ✅ بیان معارف ديني و مباحث مربوط به امامت در قالب مباحث اعتقادی و معارف دینی براي عموم. ✅ بیان مشکلات بنی امیه و حاکمان آنها و صلاحيت و حقانيت اهل بیت ع براي حاکميت براي خواص شيعه و تشويق آنها به داشتن تشکيلات شيعي. ✅ برخوردهای مستقیم و کنایه آمیز و اشاره به ناشایست بودن حاکمان بني اميه و اطرافيان و حاميان‌ آنها برخورد با عبدالملک خليفه وقت و اطرافيانش مثل محمد بن شهاب زهري. (اقتباس از کتاب انسان 250 ساله) (ع) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها
(7) مخالفت با مخالفت با (عج) است. 🔸در نوشته‌ يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است: ✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ ‌ـ‌عصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق. 🔸مرحوم مرجع تهران در دوران به نايب السلطنه مي‌گويد: ‌ ✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين با – عليه الصلاه و السلام ـ است. (شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه،‌ص 128 و 131) @aboutalebi57
💢 💢(۱) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خواست که در مورد تغییر ‌شیرازی، فکری نمایند، علما به حکومتي و ولايي بودن حکم ميرزا و لزوم تبعيت همه مردم حتي مجتهدين از حکم ميرزا تأکید کردند: ✅ غرض دولت از عقد اين مجلس، هرگاه تدبيري براي برداشتن منع و متارکه دخانيات است،‌شما، خود مي‌دانيد که در اين منع، ما را از هيچ رو مدخليتي نبوده و نيست. از جانب رفيع الجوانب حضرت حجت الاسلام که (ع) و حکم جنابشان درباره نافذ و واجب الاتباع است، در سرّمن رأي حکمي به منع استعمال دخانيات به تفصيلي که مي‌دانيد شرف صدور يافته و... ما نيز در اين خصوص اطاعت نموديم.(شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه، ص136)‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💢 #لزوم‌ـ‌تبعیت‌ـ‌فقها‌ـ‌از‌ـ‌‌حکم‌ـ‌‌ولایی‌ـ‌فقیه 💢(۱) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خوا
💢💢 (2) دربار قاجار برای مقابله با حکم تحریم میرزای شیرازی به دنبال اخذ با فتواي ميرزا از مراجع دیگر بود. ولي خود را موظف به دانستند. ✅ مرحوم شيخ زين العابدين مازندراني از بود که از طرف دربار به ايشان مراجعه کرده و ميگويند ميرزاي شيرازي حکم به تحريم تنباکو داده، «وظيفه ما که مقلد شما هستيم، چيست؟» مرحوم مازندراني با اخلاصي که خاص علماي با تقواي شيعه است، اظهار مي‌دارد: «هرچه ميرزاي شيرازي امر فرموده، ما است.» (موسي نجفي و موسي حقاني، تارخ تحولات سياسي، ص 211) @aboutalebi57