eitaa logo
صالحین (تجیر) ابوزیدآباد و حومه
131 دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
703 فایل
کانال مربیان، معلمین،والدین و هادیان سیاسی http://eitaa.com/abozeiedabad منطقه ابوزیدآباد-بخش کویرات آران بیدگل استان اصفهان* لینک کانال@abozeiedabad ارتباط با مدیرکانال https://eitaa.com/snatkar1364
مشاهده در ایتا
دانلود
346-menshavi-tah.mp3
7.56M
تلاوت تحقیق استاد منشاوی ص۳۴۶ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🎙ترجمه‌ گویای فارسی 📖صفحه ۳۴۶ 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
و آنان كه آن‌چه را انفاق مى‌‏كنند، در حالى انفاق مى‏‌كنند كه دل‏‌هايشان ترسان است از اين‏‌كه به سوى پروردگارشان بازمى‌‏گردند، (60) اينانند كه در انجام كارهاى نيك شتاب مى‌‏كنند و به سوى آن‌ها بر يكديگر پيشى مى‌‏گيرند. (61) و ما هيچ‏‌كس را جز به اندازه توانش تكليف نمى‌‏كنيم، و نزد ما كتابى است كه اعمال همگان را بى‏ كم ‏و كاست و بدون هيچ‏‌گونه اشتباه آشكار مى‏‌سازد و براساس آن داورى مى‏شود؛ از اين‌‏رو در دادن سزا، ستمى به آنان نخواهد شد. (62) بلكه دل‌‏هاى كافران از اين اوصافى كه براى مؤمنان گفتيم سخت در غفلت است، و آنان كارهايى ناروا جز اين‌ها دارند كه به آن‌ها مى‌‏پردازند، و همين كارهاست كه آنان را از آن صفات و اعمال پسنديده بازمى‌‏دارد. (63) آنان روزگارشان را اين‌‏گونه سپرى مى‏‌كنند، تا وقتى كه مرفهانشان را به عذاب گرفتار سازيم، ناگهان ناله و فرياد سرمى‏‌دهند و درخواست كمك مى‌‏كنند. (64) به آنان خطاب مى‏‌شود: امروز ناله و فرياد سر ندهيد كه قطعا از سوى ما يارى نخواهيد شد. (65) زيرا آيات من پيوسته بر شما تلاوت مى‌‏شد ولى شما از آن روى مى‌‏گردانديد و به عقب بازمى‌‏گشتيد. (66) در حالى‌‏كه با اين كارتان كبر و بزرگ‌‏بينى خويش را نمايان مى‏‌ساختيد و شب‌‏هنگام [در بزم‌‏هاى خود] درباره قرآن ياوه‏‌سرايى مى‏‌كرديد. (67) آيا در اين قرآن، نينديشيده‌‏اند تا بدانند آن از جانب خداست؟ مگر براى آنان پيامى آمده كه براى پدران نخستينشان نيامده‌است تا بگويند اگر اين پيام حق است و از سوى خداست چرا براى پيشينيان فرستاده نشد؟ (68) مگر پيامبر خود محمّد را كه عمرى با آنان زيسته است نشناخته‌‏اند و از درستكارى و راستگويى او بى‌‏خبرند كه رسالتش را انكار مى‌‏كنند؟! (69) آيا مى‏گويند جنون دامن‌گير او شده‌است؟ نه اين‏‌گونه نيست، بلكه آن‌چه او آورده‌است حق است و بيش‌تر آنان حق را چون با هواهاى نفسانى خود سازگار نمى‏‌بينند خوش نمى‌‏دارند. (70) اگر حق پيرو خواهش‏‌هاى آنان بود، قطعا جهان هستى دگرگون مى‏‌شد و آسمان‏‌ها و زمين و كسانى كه در آن‌ها بودند، تباه مى‌‏شدند. ما هرگز حق را پيرو خواسته‌‏هاى آنان قرار نداده‌‏ايم، بلكه به آنان كتابى داده‏‌ايم كه يادآور دينى درخور آنان است و باورها و رفتارهاى درست را به آنان گوشزد مى‌‏كند، ولى آنان با گريز از اين كتاب، از دين واقعى خود روي‌گردانند. (71) مگر از آنان خراجى مى‏‌خواهى [كه به تو ايمان نمى‌‏آورند]؟ پاداش تو بر عهده خداست و قطعا پاداش پروردگارت بهتر است و او بهترين روزى‌‏دهندگان است. (72) به يقين، تو آنان را به راهى راست و دينى درست فرا مى‏‌خوانى. (73) و آنان‌كه آخرت را باور ندارند، قطعا از اين راه منحرفند و به اين دين پشت مى‌‏كنند. (74) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۴۶🌷 غرور، ممنوع!: خداوند در آیات 57 تا 61 این سوره، برخی از ویژگی های نیکو و پسندیده‏ ی دوستان خود را بیان فرموده است. این آیه به یکی از آن صفات خوب اشاره می کند؛ صفتی‏ که انسان های بزرگ با داشتن آن، هیچ گاه در چاه خودپسندی و غرور نمی افتند و همیشه تلاش می کنند وضعیت خود را همواره بهبود بخشند. بر اساس این آیه و سه آیه‏ ی پیش، افراد خداترس، باایمان و یکتاپرست، نهایت سعی و تلاش خود را برای انجام کارهای خوب و نیکو به کار می برند؛ نماز می خوانند، روزه می گیرند، واجبات مالی شان را ادا می کنند، حج می روند، جهاد می کنند و ... ؛ ولی هیچ گاه به کارهایشان مغرور نمی شوند و همیشه نگران این هستند که سرانجام به پیشگاه پروردگارشان باز می گردند و باید در برابر فرمانروای مطلق هستی بایستند و در مورد رفتارشان پاسخ گو باشند. آنان نگرانند که مبادا اخلاص کافی در کارهایشان نداشته باشند؛ مبادا کارهایشان به علت ریا و خودنمایی مقبول واقع نشود؛ مبادا گناهانی از آنان سر زده باشد که تأثیر کارهای خوبشان را از بین برده باشد؛ از همه بالاتر این که آنان هر قدر هم کار خوب انجام داده باشند، آن را در برابر عظمت خدا، هیچ می دانند و کارهای خود را در برابر خدای نامحدود، چیزی نمی شمارند. رفتار و گفتارِ برترین انسان هایی که بر زمین گام نهاده اند، به خوبی نشان می دهد که آن افراد نیکوکار ـ که در لحظه لحظه‏ ی زندگی شان، خوبی و نیکی ثبت شده ـ چگونه کارهای خود را کوچک می شمردند و خویشتن را در برابر خدا، ناچیز و دست خالی می‏ پنداشتند. در روایتی از پیامبر گرامی اسلام می خوانیم که به خدا عرضه داشت: «آنطور که شایسته ی توست، تو را نپرستیدیم.» یا از پیشوای پرهیزکاران علی(ع) نقل شده که با گریه و زاری می فرمود: «آه و افسوس از کم بودن توشه و طولانی بودن سفر(آخرت).» آری، مغرور شدن به کارهای خوب، یکی از بزرگ ترین دام های شیطان است؛ زیرا آن دشمن درجه ی یک انسان ها، با بزرگ جلوه دادن کارهای خوب و کوچک نشان دادن گناهان در چشم آدمی، او را از خدا طلبکار می کند و از اصلاح خویش و رشد و پیشرفت باز می دارد. در حدیثی از پیامبر می خوانیم که زمانی حضرت موسی با ابلیس روبه رو شد و سخنانی بین آن دو ردّ و بدل گشت؛ از جمله این که موسی از او پرسید: «مرا از گناهی آگاه کن که اگر آدمی زاد دچار آن شود، تو بر او مسلّط می شوی؟» او گفت: هنگامی که به خود مغرور شود و کارهای خوبش را زیاد شمارد و گناهانش در چشمش کوچک به نظر رسد [، بر او مسلّط می شوم].» در حدیثی از امام صادق نقل شده است: «دو مرد وارد مسجد شدند: یکی عابد و دیگری نافرمان؛ امّا در حالی از مسجد بیرون آمدند که مرد نافرمان، بسیار راست گو، و مرد عابد، نافرمان شده بود؛ بدین سبب که فرد عابد در حال غرور و خودپسندی وارد مسجد شد و به کارهایش می نازید و فکر و خیالش در این باره بود؛ ولی آن مرد نافرمان به پشیمانی از گناهانش می اندیشید و برای گناهانی که مرتکب شده بود، از خدا آمرزش می طلبید.» 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
خطبه‌ای از نهج‌البلاغه که جوان آمریکایی را مسلمان کرد حجت الاسلام و المسلمین سقای بی ریا در ادامه به بيان خاطره اي از مسلمان شدن يک فرد آمريکايي توسط نهج‌البلاغه پرداخته و در این رابطه افزود: من دوستي در آمريکا داشتم که اسمش علي بود و با خواندن يک خطبه نهج البلاغه مسلمان شده بود. از او در باره لحظه مسلمان شدن او پرسيدم که مي‌گفت: من کتابهاي زيادي در مورد اسلام خوانده بودم تا وقتي که نهج البلاغه دستم رسيد و شروع به مطالعه اين کتاب کردم تا رسيدم به اين خطبه که حضرت امير(ع) مي‌فرمايند: " به خدا قسم اگر مرا در شب دست بسته روي خارها بکشند، محبوب تر است از اينکه نزد خداوند بيايم در حالي که ظلمي به کسي کرده باشم و اگر آسمان‌ها و افلاک هفت گانه و تمام ثروت هايي که در اين افلاک است به من بدهند و در عوض از من بخواهند که به مورچه اي ظلم بکنم و پوست جويي را از دهان او بگيرم، بخدا قسم قبول نخواهم کرد." دوست آمريکايي من مي‌گفت به اينجا که رسيدم گريه ام گرفت و منقلب شدم و همه چيز برايم حل شد و همان لحظه تصميم گرفتم مسلمان شوم. هنوزهم هرگاه اين خطبه را مي‌خوانم همان حال به من دست مي‌دهد
خطبه 102-در زمینه سختیها وصف روز قیامت قیامت روزی است كه خداوند همه انسانهای گذشته و آینده را برای رسیدگی دقیق حساب و رسیدن به پاداش اعمال، گرد آورد، همه فروتنانه به پاخیزند، عرق از سر و رویشان و كنار دهانشان جاری است، و زمین زیر پایشان لرزان است، نیكوحالترین آنان كسی است كه جای گذاشتن دو پایش را پیدا كند یا جایی برای آسوده ماندن بیابد. خبر از آینده خونین بصره و رزم مجاهدانی پیروز فتنه هایی چون تاریكی شب كه هیچ نیرویی نمی تواند برابر آنان بایستد، و هیچ كس نتواند پرچمهای آن را پایین كشد، به سوی شما می آیند چونان شتری كه مهارشده، و جهاز بر پشت آن نهاده، و ساربان آن را كشانده و به سرعت می راند فتنه جویان كسانی هستند كه ضربات آنها شدید و غارتگری آنان اندك است. مردمی با آنان جهاد می كنند كه در چشم متكبران خوار، و در روی زمین گمنام، و در آسمانها معروفند، در این هنگام، وای بر تو ای بصره! از سپاهی كه نشانه خشم و انتقام الهی است، بی گرد و غبار و صدایی به تو حمله خواهند كرد، و چه زود ساكنانت به مرگ سرخ و گرسنگی غبارآلود دچار می گردند. @nahjolbalaghe5
*ده سفارشِ علی بن موسی الرضا علیه السلام* *سفارش اول*🌹 در خوشحال کردن مردم بسیار بکوشید تا در قیامت خدا خوشحال تان کند. *سفارش دوم*🌹 تا می توانید سکوت اختیار کنید که سکوت موجب محبت می شود و راهنمای هر خیری است. *سفارش سوم*🌹 در خواندن سوره حمد استمرار بورزید که جمیع خیر در امور دنیا و آخرت در آن گرد آمده است. *سفارش چهارم*🌹 به روزی اندک خدا راضی باشید تا خدا نیز از عمل کم شما راضی باشد. *سفارش پنجم*🌹 در برقرار کردن صله رحم ثابت قدم باشید که بهترین نوعِ آن ، خودداری از آزار خویشاوندان است. *سفارش ششم*🌹 به کسی که از خدا نمی ترسد امید نداشته باشید که نه تعهد دارد ، نه نجابت و نه کرم. *سفارش هفتم*🌹 بسیار احسان کنید که خداوند در قیامت ، یک نصفه خرما را مانند کوه اُحد بزرگ می کند. *سفارش هشتم*🌹 حقُّ النّاس را رعایت کنید که دوستی محمد و آل محمد بدون آن پذیرفته نیست. *سفارش نهم*🌹 از بخششی که زیانش برای تو بیش از سودی است که به دیگران می رسد ، حذر کن. *سفارش دهم*🌹 بسیار مراقب کردار خود باشید تا مورد تهمت و اتهام قرار نگیرید ، که در آن صورت ، حقِّ ملامت نخواهید داشت. اللهم اجعل عواقب امورناخیرا
هدایت شده از سیصدودلتنگ نفر💔
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 💢 شعر خوانی طنز با لهجه مشهدی در حضور مقام معظم رهبری 💢 بچه محله امام رضایُم ♨️پیشنهاد ویژه دانلود کانال سیصد و دلتنگ نفر💔 @sisadodelltangnafar
هدایت شده از هیئت مجازی بیت الزهراء(سلام الله علیها)
بچه ی محله ی امام رضایوم 🌺😊🌺 موره می‌بینی که شر و با صفایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم زلزلیوم حادثیوم بلایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم🌺 هر روز جمعه دلومه مبندوم به پینجله طلا و ورمگردوم کار و بارم ردیفه با خدایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم🌺 به مو بگو بیا به قله‌ي قاف اصلا مو ره بیزر همونجه علاف! قرار مرار هرچی بیگی مو پایوم بچه‌ محله‌ي امام رضایوم🌺 دروغ، مروغ نیست مییون ما با هم الان به عنوان مثال تو حرم چند روزه که تو نخ کفترایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم🌺 چشم موره گیریفته چنتا کفتر گفته خودش: چنتاشه خواستی وردر الان دروم خادماره مپایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم🌺 کفتراره که بردم از روگنبد مرم مو واز تونخ رفت وآمد تو نخشه او گنبد طلایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم🌺 گنبده نصب شب مده به دستم او گفته: هروقت که بییی مو هستوم مویم که قانع و بی‌ادعایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم🌺 وخته می‌بینم توی عالم همه ازش می‌گیرن و مگن واز کمه گنبدشه اگر بده رضایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم🌺 گنبد و ممبد نموخوام باصفا سی‌ساله پای سفره‌ای آقا منتظر یک ژتون غذایوم بچه‌ي محله‌ي امام رضایوم🌺 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
هدایت شده از دانستنی های مهدوی
D1737255T14720062(Web).Mp3
417.9K
🎵آیا ظهور سفیانی در آخرالزمان فقط در عراق هست یا در ایران هم نفوذ دارند؟ ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 #پرسمان_مهدوی ⚜️ @P_Mahdavi
هدایت شده از دانستنی های مهدوی
🏝جزیره خضرا🏝 📌قسمت 2⃣ از 3⃣ 🔘 ب) دیدگاه مخالفان ❌ ⛔️جمعی از عالمان شیعه، حکایت یادشده را که بر وجود جزیره خضراء به عنوان محل اقامت غالب حضرت امام زمان(ع) دلالت می کند، دارای اشکال می دانند و از آنجا که دلیل دیگری در دست نیست، وجود چنان جزیره ای را نمی پذیرند. 📗 علّامه مجلسی در کتاب خود می نویسد: "رساله ای مشهور به داستان جزیرة خضرا واقع در دریای سفید یافتم. چون این رساله در بردارنده یاد کسانی است که آن حضرت را دیده اند و همچنین در آن مطالب شگفت انگیزی وجود دارد دوست دارم آن را در اینجا بیاورم. از آنجا که این رساله را در اصول (کتاب های روایی) معتبر نیافتم برای آن بابی مستقل گشودم و آن را آن گونه که یافتم نقل می کنم[3] وی آنگاه به نقل حکایت می پردازد. در آغاز حکایت چنین آمده است: ⚱️در خزانة امیرمؤمنان و سرور اوصیا و حجت پروردگار جهانیان و امام پرهیزکاران، علی بن ابی طالب - درود خدا بر او باد ـ متنی به خط شیخ فاضل و دانشمند عامل، فضل بن یحیی بن علی طیبی کوفی ـ قدس الله روحه ـ یافتم که در آن چنین آمده بود: «... این بندة نیازمند به بخشش خداوند سبحان متعال، فضل بن یحیی بن علی طیبی امامی کوفی که خدای او را ببخشاید، چنین می گویم:...» ⬅️ فضل بن یحیی در ادامه رساله به واسطه شیخ شمس الدّین بن نجیح حلّی و شیخ جلال الدین عبدالله بن حرام حلی، حکایت جزیره خضرا را از زین الدّین علی بن فاضل مازندرانی نقل می کند.[4] 🔬علّامه سیّد جعفر مرتضی عاملی، به بررسی سند این حکایت پرداخته و اشکال ها و پرسش های متعددی را متوجه آن دانسته است که در اینجا به مهم ترین آنها اشاره می کنیم: 🔻1. نخستین پرسش ما دربارة فردی است که در ابتدای روایت می گوید: «در خزانه امیر مؤمنان متنی به خطّ شیخِ فاضل و دانشمند عامل، فضل بن یحیی طیبی یافتم.» 👈🏼این شخص از نظر ما ناشناخته و اسم و نسب و خصوصیات دیگر او، کاملاً مجهول است. با یک نظر اجمالی به ابتدای روایت می فهمیم که او به طور قطع مجلسی(ره) نیست؛ زیرا ایشان با صراحت فرمودند: «این داستان را از یک رساله دیگر نقل می کنم.» 👈🏼همان گونه که سیّد هاشم بحرانی(ره) (از معاصران مجلسی) در نقل داستان می گوید: «بعضی از بزرگان فرموده اند که این حدیث را به خط شیخ فاضل... یافته ایم.[5] 👈🏼این جمله هم مانند عبارت مجلسی دلالت ندارد که بحرانی مستقیماً از راوی شنیده باشد. بر فرض اینکه بپذیریم بحرانی مستقیماً از راوی شنیده است این پرسش مطرح می شود که چگونه بحرانی او را دیده و داستان را بدون واسطه از او شنیده ولی مجلسی او را ندیده است با اینکه بحرانی و مجلسی هر دو، در یک زمان می زیسته اند. دیگر اینکه به چه علّت مجلسی به نقل از یک رساله متداول بسنده کرده و راجع به نویسنده و صاحب آن تحقیق نکرده است تا حقیقت داستان را از او شفاهاً سؤال کند. 🔻2. پرسش دوم اینکه چگونه این شخصِ «مجهول» خط طیبی را شناخت و اطمینان یافت که آنچه را در آن رساله یافته، خط طیبی است. آیا خط طیبی آن چنان مشهور و معروف بوده که حتی این فرد مجهول الحال هم آن را شناخته است؟ ⚠️شاید واقع مطلب بر این شخص، مشتبه شده باشد. به این جهت که مثلاً وقتی که دیده طیّبی این داستان را روایت می کند، فکر کرده لابد کاتب آن هم اوست در صورتی که بین این دو امر، ملازمه ای نیست. 🔻3. با توجه به این نکته ما مشاهده می کنیم که «علی بن فاضل» (کسی که در روایت به عنوان «مازندرانی» توصیف می شود و بعد خودش را در متن همین روایت، «عراقی» معرفی می کند) تلاش زیادی برای اثبات برخی از فضایل به نفع خودش دارد و این نکته از متن گفتارش با سیّد شمس الدّین، آنجا که از ملاقات با امام سخن می گوید، به روشنی معلوم می شود: ای سرورم، من یکی از بندگان مخلص آن حضرت هستم با این همه امام را ندیده ام. بعد سیّد شمس الدین به من فرمود: چرا، تو او را دو مرتبه دیده ای... . و آن دو مرتبه را برایش توضیح می دهد. 📜علاوه بر این، همه روایت در صدد اثبات یک فضیلت بی نظیر برای اوست و آن اینکه او خدمت کسی رسیده که دیگران نرسیده اند و همچنین درصدد اثبات عنایت و توجه امام به اوست. 🔍 پس وقتی ما این نکات را مورد توجه قرار می دهیم و بر آن، این حقیقت را بیفزاییم که هیچ یک از معاصران علی بن فاضل، او را توثیق نکرده و مورد اعتماد ندانسته اند و فقط کسانی او را قابل اعتماد دانسته اند که صدها سال پس از او زیسته اند و جالب اینکه، دلیل و مستند آنها در اعتماد به او، ظاهراً خود روایت جزیره خضرا است. ✍🏼 پی نوشتها: 3. علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 52، ص 159. 4. همان. 5. سید هاشم بحرانی، تبصرةالولی، قم، مؤسسة المعارف الاسلامی، 1411 ه . ق، ص 243. 📎 ادامه دارد... ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 💠 ⚜️ @P_Mahdavi