نمونه سوالات نوبت دوم
از سرکار خانم سعادتمند بابت ارسال نمونه سوال ها سپاسگزاریم
هدایت شده از کتیبه تاک
دنبال تو گشتیم به هر گوشهی بامی
برقع بزنی یا نزنی ماه تمامی!
ما حلقه به گوشیم، در این بزم خموشیم
تا بر سر ذوق آمده ما را چه بنامی
ای سلسله در سلسله در سلسله مویت
پابند تو هستیم، چه شاهی! چه غلامی!
سجاده به دوش آمدهام خرقه بگیرم
تا یکشبه در چلّه شود خمرهی خامی
تسبیح گره خورده به سرمستی تاکم
تاکی که گره خورده به سرمستی جامی
مژگان تو صف بسته به میخانهی چشمت
تا کور شود، کور شود چشم حرامی
آغوش گشودی که در آن جان بسپارم
در عشق رقم خورده عجب حسن ختامی!
علی اصغر شیری
🔸چهارمین جشنواره ملی داستان قم تا ۳۰ اردیبهشت تمدید شد.
https://eitaa.com/dastaneqom
گروه آموزشی ادبیات فارسی متوسطه۲ شهر تهران برگزار می کند:
وبینار کشوری
«جامعه شناسی ادبیات»
مدرس :جناب آقای دکتر ایرج شهبازی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
زمان : دوشنبه ۴ اردیبهشت
ساعت: ۱۷-۱۹
لینک ورود به جلسه:
1️⃣ https://b2n.ir/tehranedu1401
2️⃣ http://185.141.133.146/tehranedu
1_2330525771.pdf
806K
بارم بندی آزمون کتبی و شفاهی درس ادبیات فارسی
📣قابل توجه مدیران معزز
#۲۵_اردیبهشت
#روز_بزرگداشت_زبان_فارسی
#روز_بزرگداشت_حکیم_فردوسی
♻️ادارهتکنولوژی،گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
اطلاعیه....
اصلاحیه زمان و روز اجرای مرحله ناحیه ای محور ادبیات فارسی.
با سلام و درود و عرض خدا قوت،
بدینوسیله به اطلاع می رساند، اصلاحیه مرحله ناحیه محور ادبیات فارسی در ناحیه ۴ به شرح اعلام می گردد:
روز: پنجشنبه
تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۲۱
ساعت: ۷:۳۰
مکان: دبیرستان فرزانگان
نکته:
.فقط دانش آموزانی حق شرکت دارند که قبلا اسامی آنها توسط مدیر از طریق اتوماسیون به آموزش ارسال گشته است.
.رعایت پوشش دانش آموزی و اسلامی الزامی است.
.دانش آموزان وسایل نوشتاری همراه داشته باشند.
با تشکر
.
در آستانه فرارسیدن امتحانات
نکاتی برای طراحی سؤال:👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
1- در طراحی سوالات، ابتدا اهداف آموزشی امتحان مشخص گردد.
الف) درج اهداف و محتوا در جدول
ب) درج طبقات حیطه شناختی در جدول
ج) مشخص نمودن انواع سوالات آزمون
د) مشخص نمودن تعداد سوالات
2- طراحی باید بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت گیرد.
3- در طراحی سوالات ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی، توانایی ها، استعداد ها، پایه تحصیلی و ... در نظر گرفته شود.
4- سوالات از آسان به مشکل طراحی شوند.
5- سوالات امتحانی باید بتواند میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند.
6- صورت سوال روشن ، واضح و شیوا باشد.
7- سوال، مختصر، ساده و سلیس نوشته شود.
8- سوال طوری طرح و تهیه شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد.
9- سوالات بایستی موضوع مهمی را از محتوا مورد سنجش قرار دهد.
10- زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود.
11- سوالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و روشن باشد و علائم دستوری و نقطه گذاری در آن دقیقاً رعایت گردد.
12- سوال و جواب از نظر علمی ، آیین نگارش ، زمان پاسخگویی و بارم بازبینی شود تا خطا به حد اقل برسد.
13- متن سوال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخص و واحدی ارائه کنند.
14- حتی المقدور از بکار بردن کلمات منفی در متن سوال خودداری شود و در صورت ضرورت، کلمات منفی مشخص گردند.
15- در طراحی سطوح مختلف ارزشیابی ( آسان ، متوسط بالا، متوسط پایین و دشوار ) مد نظر قرار گیرد.
* سوال دشوار، سوالی که حدود % 25 دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ بدهند.
* سوال متوسط بالا بین 25 تا %50 دانش اموزان و متوسط پایین 50 تا % 75 پاسخ صحیح بدهند.
* سوالی آسان محسوب می شود که بیش از% 75 بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند.
16- مقیاس هر سوال متناسب پاسخ درست آن سوال باشد.
17- مقیاس هر سوال بسته به اهداف سوال باشد.
18- سوالات بر اساس سطوح مختلف یادگیری طراحی و ارزش گذاری شوند.
19- اگر در پاسخ به سوالی بین معلمان اختلاف نظر موجود باشد از طرح آن خودداری شود.
20- سوالات از نظر علمی، صحیح طرح شوند.
21- سوالات از روایی برخوردار باشند، سوال درس علوم ، ریاضی یا جغرافی را نسنجد.
22- سوالات از پایایی لازم برخوردار باشند. درصورت تکرار آزمون نتایج نسبتاً مشابهی حاصل گردد.
23- سوالات فقط از پایان دروس طرح نشودو از متن دروس کمک گرفته شود.
24- سوالات مستقل از هم طرح شوند.
25- در متن یک سوال پاسخ سوال دیگری دیده نشود.
26- سوالات چند قسمتی باید طوری طرح شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ بدهد از پاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد.
27- در سوالاتی که "پاسخ کوتاه" دارند ( بلی- خیر ) با کلماتی مانند "چرا؟ و چگونه؟" تکمیل نشود.
28- به فضای کافی جهت پاسخگویی توجه شود.
29- به مشخصات ظاهری سوال ( زیبایی، تراکم سوال ها، خط نگارش، وضوح اعداد، اشکال و ... ) توجه شود.
30- حتی الامکان سوالات تایپ شوند .
31- به ترتیب و چینش سوالات در برگه امتحانی دقت شود.
🍃 گروه بندی انواع سوالات👇🏼
👈🏻آسان به دشوار
👈🏻 به ترتیب مفاهیم عنوان شده در فصل های کتاب درسی
👈🏻 به ترتیب سطوح حیطه شناختی
👈🏻 به ترتیب بارم سوالات
32- در طراحی از کاربرد عبارات و واژه های نامفهوم و غیر مصطلح و مبهم پرهیز شود.
33- سوالات از محتوای کتاب درسی باشد و از پاورقی ها، مقدمه، حذفیات، بخش های مطالعه آزاد و زیرنویس عکس ها سوال طرح نشود.
34- در سوالات "صحیح - غلط" طول هر نوع سوال هم اندازه باشد.
35- در سوالات "جور کردنی" پاسخ ها یک مورد بیشتر از سوالات در نظر گرفته شود.
36- جای خالی سوالات "کامل کردنی" تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار گیرد.
37- در سوال "کامل کردنی" بیش از دو جای خالی در نظر گرفته نشود.
38- قبل از طرح سوالات به راهنمایی ها و دستورالعمل های موجود دقت شود.
39- قبل از طرح سوال به جدول ارزیابی سوالات امتحانی سری بزنید.
۴۰-زمان پاسخگویی به سوالات متناسب با سطح سوال. تعداد سوال و شرایط دانش آموزان مشخص گردد
ارسالی همکار محترم خانم جعفری از ناحیه ۴
📣نواختن زنگ زبان فارسی در مدارس استان قم
🗓روز دوشنبه ۲۵ اردبیهشت
⏰ساعت ۳۰و۹
✅مدیران مدارس با همکاری دبیران زبان و ادبیات فارسی
روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی را گرامی می داریم. 💐
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔 @QomTechnology
هدایت شده از کانون نویسندگان قم
💢 شاهنامهخوانی
🔸 جلسه ماهانۀ شاهنامهخوانی
🔹 استاد حسین مقیمی
🔹زمان: یکشنبههای سوم هرماه
جلسه اول: یکشنبه ۲۴اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#شاهنامه
کانون نویسندگان قم
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
📣نواختن زنگ زبان فارسی در مدارس استان قم
🗓روز دوشنبه ۲۵ اردبیهشت
⏰ساعت ۳۰و۹
✅مدیران مدارس با همکاری دبیران زبان و ادبیات فارسی
روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی را گرامی می داریم. 💐
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔 @QomTechnology