📣قابل توجه مدیران معزز
#۲۵_اردیبهشت
#روز_بزرگداشت_زبان_فارسی
#روز_بزرگداشت_حکیم_فردوسی
♻️ادارهتکنولوژی،گروه های آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
اطلاعیه....
اصلاحیه زمان و روز اجرای مرحله ناحیه ای محور ادبیات فارسی.
با سلام و درود و عرض خدا قوت،
بدینوسیله به اطلاع می رساند، اصلاحیه مرحله ناحیه محور ادبیات فارسی در ناحیه ۴ به شرح اعلام می گردد:
روز: پنجشنبه
تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۲۱
ساعت: ۷:۳۰
مکان: دبیرستان فرزانگان
نکته:
.فقط دانش آموزانی حق شرکت دارند که قبلا اسامی آنها توسط مدیر از طریق اتوماسیون به آموزش ارسال گشته است.
.رعایت پوشش دانش آموزی و اسلامی الزامی است.
.دانش آموزان وسایل نوشتاری همراه داشته باشند.
با تشکر
.
در آستانه فرارسیدن امتحانات
نکاتی برای طراحی سؤال:👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼
1- در طراحی سوالات، ابتدا اهداف آموزشی امتحان مشخص گردد.
الف) درج اهداف و محتوا در جدول
ب) درج طبقات حیطه شناختی در جدول
ج) مشخص نمودن انواع سوالات آزمون
د) مشخص نمودن تعداد سوالات
2- طراحی باید بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت گیرد.
3- در طراحی سوالات ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی، توانایی ها، استعداد ها، پایه تحصیلی و ... در نظر گرفته شود.
4- سوالات از آسان به مشکل طراحی شوند.
5- سوالات امتحانی باید بتواند میزان تحقق اهداف آموزشی را ارزیابی کند.
6- صورت سوال روشن ، واضح و شیوا باشد.
7- سوال، مختصر، ساده و سلیس نوشته شود.
8- سوال طوری طرح و تهیه شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد.
9- سوالات بایستی موضوع مهمی را از محتوا مورد سنجش قرار دهد.
10- زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود.
11- سوالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و روشن باشد و علائم دستوری و نقطه گذاری در آن دقیقاً رعایت گردد.
12- سوال و جواب از نظر علمی ، آیین نگارش ، زمان پاسخگویی و بارم بازبینی شود تا خطا به حد اقل برسد.
13- متن سوال برای همه دانش آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخص و واحدی ارائه کنند.
14- حتی المقدور از بکار بردن کلمات منفی در متن سوال خودداری شود و در صورت ضرورت، کلمات منفی مشخص گردند.
15- در طراحی سطوح مختلف ارزشیابی ( آسان ، متوسط بالا، متوسط پایین و دشوار ) مد نظر قرار گیرد.
* سوال دشوار، سوالی که حدود % 25 دانش آموزان بتوانند به آن پاسخ بدهند.
* سوال متوسط بالا بین 25 تا %50 دانش اموزان و متوسط پایین 50 تا % 75 پاسخ صحیح بدهند.
* سوالی آسان محسوب می شود که بیش از% 75 بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند.
16- مقیاس هر سوال متناسب پاسخ درست آن سوال باشد.
17- مقیاس هر سوال بسته به اهداف سوال باشد.
18- سوالات بر اساس سطوح مختلف یادگیری طراحی و ارزش گذاری شوند.
19- اگر در پاسخ به سوالی بین معلمان اختلاف نظر موجود باشد از طرح آن خودداری شود.
20- سوالات از نظر علمی، صحیح طرح شوند.
21- سوالات از روایی برخوردار باشند، سوال درس علوم ، ریاضی یا جغرافی را نسنجد.
22- سوالات از پایایی لازم برخوردار باشند. درصورت تکرار آزمون نتایج نسبتاً مشابهی حاصل گردد.
23- سوالات فقط از پایان دروس طرح نشودو از متن دروس کمک گرفته شود.
24- سوالات مستقل از هم طرح شوند.
25- در متن یک سوال پاسخ سوال دیگری دیده نشود.
26- سوالات چند قسمتی باید طوری طرح شوند که اگر دانش آموز نتواند به یکی از قسمت ها پاسخ بدهد از پاسخ دادن به بقیه قسمت ها محروم نگردد.
27- در سوالاتی که "پاسخ کوتاه" دارند ( بلی- خیر ) با کلماتی مانند "چرا؟ و چگونه؟" تکمیل نشود.
28- به فضای کافی جهت پاسخگویی توجه شود.
29- به مشخصات ظاهری سوال ( زیبایی، تراکم سوال ها، خط نگارش، وضوح اعداد، اشکال و ... ) توجه شود.
30- حتی الامکان سوالات تایپ شوند .
31- به ترتیب و چینش سوالات در برگه امتحانی دقت شود.
🍃 گروه بندی انواع سوالات👇🏼
👈🏻آسان به دشوار
👈🏻 به ترتیب مفاهیم عنوان شده در فصل های کتاب درسی
👈🏻 به ترتیب سطوح حیطه شناختی
👈🏻 به ترتیب بارم سوالات
32- در طراحی از کاربرد عبارات و واژه های نامفهوم و غیر مصطلح و مبهم پرهیز شود.
33- سوالات از محتوای کتاب درسی باشد و از پاورقی ها، مقدمه، حذفیات، بخش های مطالعه آزاد و زیرنویس عکس ها سوال طرح نشود.
34- در سوالات "صحیح - غلط" طول هر نوع سوال هم اندازه باشد.
35- در سوالات "جور کردنی" پاسخ ها یک مورد بیشتر از سوالات در نظر گرفته شود.
36- جای خالی سوالات "کامل کردنی" تا آنجا که ممکن است در قسمت پایانی سوال قرار گیرد.
37- در سوال "کامل کردنی" بیش از دو جای خالی در نظر گرفته نشود.
38- قبل از طرح سوالات به راهنمایی ها و دستورالعمل های موجود دقت شود.
39- قبل از طرح سوال به جدول ارزیابی سوالات امتحانی سری بزنید.
۴۰-زمان پاسخگویی به سوالات متناسب با سطح سوال. تعداد سوال و شرایط دانش آموزان مشخص گردد
ارسالی همکار محترم خانم جعفری از ناحیه ۴
📣نواختن زنگ زبان فارسی در مدارس استان قم
🗓روز دوشنبه ۲۵ اردبیهشت
⏰ساعت ۳۰و۹
✅مدیران مدارس با همکاری دبیران زبان و ادبیات فارسی
روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی را گرامی می داریم. 💐
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔 @QomTechnology
هدایت شده از کانون نویسندگان قم
💢 شاهنامهخوانی
🔸 جلسه ماهانۀ شاهنامهخوانی
🔹 استاد حسین مقیمی
🔹زمان: یکشنبههای سوم هرماه
جلسه اول: یکشنبه ۲۴اردیبهشت ۱۴۰۲
ساعت۱۹:۳۰
🔻مکان: قم، انتهای خیابان دورشهر، نبش میدان رسالت
موسسه آموزش عالی طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#شاهنامه
کانون نویسندگان قم
https://eitaa.com/kanoonnevisandeganqom
https://telegram.me/kanoonnevisandeganqom
📣نواختن زنگ زبان فارسی در مدارس استان قم
🗓روز دوشنبه ۲۵ اردبیهشت
⏰ساعت ۳۰و۹
✅مدیران مدارس با همکاری دبیران زبان و ادبیات فارسی
روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی را گرامی می داریم. 💐
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔 @QomTechnology
بسته شماره یک
آنچه امسال باید درمورد امتحانات نهایی بدانید.
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
🆔@QomTechnology
17.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه در مورد خیام نمیدانیم