🌹درود و ادب 🌹
✔️ قابل توجه همکاران عزیز،
🔴 برگزاری دورۀ سوم آموزش عروض شنیداری در سال ۱۴۰۲
🔸دوره عروض شنیداری تخصصی و ضمن خدمت است.
🔸 دوره ۳۲ ساعته ( ۲۰ ساعت حضوری،۱۲ ساعت غیر حضوری) است.
🔸 شرایط شرکت کنندگان:
همه دارندگان مدرک زبان و ادبیات فارسی در دورههای ابتدایی، اول و دوم متوسطه)( مدیر، معاون، دبیر، آموزگار و دانشجو معلمان)
◀️◀️◀️ برای نیروهای آزاد مدارس غیردولتی در صورت شرکت فقط گواهی دانش افزایی صادر می شود و امکان صدور گواهی ضمن خدمت وجود ندارد.
🔸همه هزینه های اجرای دوره به عهده انجمن علمی، آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی استان خواهد بود. از این رو هزینه ثبت نام ۸۰ هزار تومان تعیین شده است که شرکت کنندگان شخصا باید بپردازند.
🔸 شرط تشکیل دوره، ثبت نام حداقل ۲۵ نفر خواهد بود.
🔸علاقه مندان برای پیش ثبت نام به شخصی اینجانب پیام دهند.
◀️◀️ مهلت پیش ثبت نام: تا ۱۵ تیر ماه
◀️◀️◀️ آغاز دوره در صورت تکمیل ظرفیت: دهه سوم مرداد ماه ۱۴۰۲
🔸 ثبت نام فقط از طریق آقای ابراهیم زاده ( ۰۹۱۲۲۵۳۷۳۱۶ - از طریق فضای مجازی) انجام می شود. از این رو به سامانه ضمن خدمت مراجعه نکنید.
◀️ گفتنی است این دوره در یک نوبت در آذر ماه و دی ماه سال ۱۴۰۱ و یک نوبت در خرداد ۱۴۰۲ برگزار شده است. گواهی شرکت کنندگان سال ۱۴۰۱ در سامانه ltms ثبت گردیده است و گواهی شرکت کنندگان در نوبت دوم تا نیمه شهریور در سامانه مزبور قرار خواهد گرفت.
🔵 اطلاعیه را برای همکاران ادبیاتی خود بفرستید.
☑️انجمن علمی، آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی استان قم☑️
هدایت شده از ادبخانه
20.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟩#شرح_بیت
🟧شارح:دکتر محمدی مبارز
کلید رزق ترا، سین جستجو دارد/
چو آسیا پی تحصیل رزق گردان باش/
🟥صائب تبریزی👇
https://aparat.com/v/58136
گروه ادبیات فارسی متوسطه اول استان قم
🟩#شرح_بیت 🟧شارح:دکتر محمدی مبارز کلید رزق ترا، سین جستجو دارد/ چو آسیا پی تحصیل رزق گردان باش/ 🟥صا
به کانال ادبخانه بپیوندید و از نکته سنجی های استاد محمدی مبارز بهره مند شوید
https://eitaa.com/adabkhane
با سلام و احترام.
💠دعوت به بازدید از نمایشگاه💠
❇️از کلیه همکاران محترم دعوت میشود از نمایشگاه آثار دست سازه و بازارچه کسب و کار دانش آموزان استان قم بازدید به عمل آوردند.
🔹روز: پنجشنبه
🔹تاریخ: ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
🔹ساعت : ۸ صبح الی ۱۱
🔹مکان: هنرستان حضرت زینب کبری(س)
🔹آدرس: بلوار امین،کوچه شماره ۸( دکتر صادقی)،روبروی کلانتری.
🟠حضور همکاران محترم علاوه بر انگیزه بخشی به دانش آموزان مورد مباهات است.
با تشکر🙏🌺
✴️کمیته استانی برگزاری مسابقات و جشنواره نوجوان خوارزمی و مهارت آموزی استان قم.✴️
سلام و مهر
به اطلاع همکاران آقا می رساند روز یکشنبه در متوسطه اول ثابت صبح ۶ ساعت اضافه کار در یکی از مدارس نمونه ناحیه ۱ نیرو نیاز است
لطفاً در شخصی بنده اطلاع دهید
هدایت شده از کتیبه تاک
دریا مرا پس می زند، علی اصغر شیری.wav
20.73M
سلام و مهر
به اطلاع همکاران آقا می رساند در متوسطه اول ثابت عصر ۱۲ ساعت اضافه کار در یکی از مدارس نمونه ناحیه ۲ نیرو نیاز است
09127499402
بودجهبندی دروس فارسی متوسطه اول خدمت همکاران گرامی. 🌹🌹
از زحمات دکتر صادقی فرد سرگروه محترم ناحیه ۴ سپاسگزارم
سهراب سپهری (۱۴ مهر ۱۳۰۷ – ۱ اردیبهشت ۱۳۵۹) شاعر، نویسنده و نقاش اهل ایران بود.
به گفته خودش در ۱۴ مهر ۱۳۰۷ در قم به دنیا آمد، اما در قم نماندند و به شهر اجدادیش یعنی کاشان نقل مکان کردند. او از مهمترین شاعران معاصر ایران است و شعرهایش به زبانهایی از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی ترجمه شده است.
مادر و پدرش هر دو اهل هنر و شعر بودند.
وی پس از گرفتن دیپلم به تهران آمد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.
سپهری در سال ۱۳۳۰ نخستین مجموعهٔ شعر نیمایی خود به نام( مرگ رنگ ) را منتشر کرد. در سال ۱۳۳۲ از دانشکده هنرهای زیبا فارغالتحصیل شد و نشان درجه اول علمی را دریافت کرد. در همین سال در چند نمایشگاه نقاشی در تهران شرکت نمود و نیز دومین مجموعهٔ شعر خود را با عنوان( زندگی خوابها ) منتشر کرد.
سهراب به فرهنگ مشرق زمین علاقه خاصی داشت و سفرهایی به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و ترجمههایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داد و نمایشگاه های نقاشی در کشور های مختلف برپا کرد.
سهراب هنرمندی کنجکاو، خلاق ، کمال طلب، با روحیه ای خاص بود که دیدگاه انسان مدارانهاش بسیار گسترده و فراگیر بود. از این رو آثار وی همیشه با نقد و بررسیهایی همراه بودهاند.
چند اثر معروف تر او: مرگ رنگ، شرق اندوه، حجم سبز، هشت کتاب ، زندگی خواب ها و اتاق آبی میباشد.
سهراب سپهری در سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا شد و در غروب دوشنبه ۱ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ در تهران درگذشت. مدفن ایشان در روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان است که میزبان ابدی سهراب گردید.
برروی مزار اینهنرمند شعر خودش با نام( واحه ای در لحظه) از کتاب《حجم سبز 》 حک شده است:
به سراغ من اگر میآیید
نرم و آهسته بیایید
مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من.
در روز ۱۵ مهر ۱۳۸۷ به مناسبت هشتادمین سالروز تولد سهراب سپهری، مراسمی بر سر آرامگاه وی برگزار شد. که اینتاریخدرتقویمادبی به عنوان روز بزرگداشت ایشان مرسوم شده است.
*دبیرخانه کشوری ادبیات فارسی مستقر در استان بوشهر*
هدایت شده از کتیبه تاک
روزی دوباره سبز خواهم شد سراسر
در من هزاران دشت زیتون ریشه دارد
#علی_اصغر_شیری
#فلسطین
#طوفان_الاقصی
https://eitaa.com/aliasgharshiri
هدایت شده از کانون نویسندگان قم
💢کانون نویسندگان قم و دانشگاه طلوع مهربرگزار میکنند:
⬅️ آشنایی با متون کلاسیک ادبی
🔹شنبهها:
مثنویخوانی
استاد علی حیدری یساولی
🔹یکشنبهها:
حافظخوانی
دکتر احمدعزّتیپرور
سعدیخوانی
دکتر حسن عزیزی
شاهنامهخوانی
استاد حسین مقیمی
🔸زمان: ساعت ۱۹
🔸مکان: میدان رسالت، دانشگاه طلوع مهر
برای اطلاع از جزئیات برنامهها، کانالهای کانون نویسندگان قم در ایتا و تلگرام را دنبال کنید.
حضور برای عموم علاقهمندان رایگان است.
💢کانون نویسندگان قم
💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت
هدایت شده از سرگروه های آموزشی متوسطه ۲ استان قم
جشنواره علمی پژوهشی در یازده رشته ویژه دانش آموزان ابتدایی دوره دوم، متوسطه اول، متوسطه دوم نظری و هنرستانهای فنی حرفه ای و کاردانش برگزار می شود.
کانال اطلاع رسانی و توانمندسازی قطب های کشوری هر یک از رشته ها به شرح زیر در دسترس دانش آموزان علاقه مند قرار دارد:
۱- ادبیات و علوم انسانی :
• کانال شاد: https://shad.ir/ensani_src
۲- کدنویسی:
• کانال شاد: https://shad.ir/codenevisi
۳- زیست فناوری:
• کانال شاد: https://shad.ir/bio_src
۴- نانوفناوری:
• کانال شاد: https://shad.ir/nano_src
• کانال آپارات (فیلم ها و وبینارهای برگزار شده) : https://www.aparat.com/nano_src
۵- سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی:
• کانال شاد: https://shad.ir/stemcells_src
۶- نجوم :
• کانال شاد: https://shad.ir/nojum_src
۷- گیاهان دارویی و طب ایرانی:
• کانال ایتا: https://eitaa.com/Giahan_darui
• کانال شاد: https://shad.ir/giahan_src
۸- مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی:
• کانال ایتا: https://eitaa.com/pjilam97
۹- رباتیک و هوش مصنوعی:
• کانال شاد: https://shad.ir/robotic_src
۱۰- حمل و نقل پیشرفته و فناوری های حوزه فضایی:
• کانال شاد: https://shad.ir/havafazadarya_src
۱۱- انرژی های نوین:
• کانال شاد: https://shad.ir/EnergyNovin_src
۱۲- کانال جشنواره نوجوان خوارزمی در شاد ویژه دانش آموزان متوسطه اول: https://shad.ir/jashnvarejavankharazmi
۱۳- کانال جشنواره جوان خوارزمی در شاد ویژه دانش آموزان متوسطه دوم، هنرستان های فنی و کاردانش: https://shad.ir/jashnvarejavankharazmi
خاموشیَت مباد
که فریادِ میهنی!
در ستایشِ حافظ
مستی و هوشیاری و راهی و رهزنی
ابری و آفتابی و تاریکْروشنی
هرکس درونِ شعر تو جویایِ خویش و تو
آیینهدارِ خاطرِ هر مرد و هر زنی
در پایتختِ سلسلهٔ شب، که شهرِ ماست
همواره روح را به سوی روز، روزنی
نشناخت کس تو را و شگفتا که قرنهاست
حاضر میانِ انجمن و کوی و برزنی
این سان که در سرودِ تو خون و طراوت است
صد بیشهْ ارغوانی و صد باغْ سوسنی
ای هرگز و همیشه و نزدیک و دیر و دور!
در هر کجا و هیچ کجا، در چه مأمنی؟
در مسجدی و گوشهٔ میخانهات پناه
آلودهٔ شرابی و پاکیزه دامنی.
هر مصرعت عصارهٔ اعصار و ای شگفت!
کاینده را به آینگی صبحِ روشنی
نَشگِفت اگر که سلسلهٔ عاشقانِ دهر
امروز خامُشاند و تو گرمِ سرودنی
آفاق از چراغِ صدای تو روشن است
خاموشیَت مباد که فریادِ میهنی!
محمدرضا شفیعی کدکنی
از دفترِ مرثیههای سرو کاشمر، سخن، تهران: ۱۳۸۹
___
▪️با اطمینان میتوان گفت که هیچ ملتی، شاعری از نوع حافظ ندارد.
فردوسی بیشوکم نظایری در جهان دارد و سعدی نیز. حتی جلالالدین مولوی هم. ولی حافظِ ما در فرهنگ بشری بیمانند است؛ شاعری که شعرِ فارسیِ او را زاهدان و عارفان در قنوت نماز به جای ادعیه و آیات عربی بخوانند و در عین حال زندیقان هر دورهای شعر او را آینهٔ اندیشههای خود بدانند و از نظر «پیر خطاپوش» حافظ که بر قلمِ صنع چنان اعتراض خطرناکی کرده است شادمان باشند و در زندگیِ روزانه، مردمِ ما، دیوانش را در کنار قرآن مجید، سرِ سفرهٔ عقد و هفتسین سالِ نو قرار دهند و با آن فال بگیرند و استخاره کنند،
چنین شاعری در جغرافیای کرهٔ زمین و در تاریخ بشریت منحصربهفرد است و همانند ندارد.
محمدرضا شفیعی کدکنی
این کیمیای هستی، جلد دوم، صص ۱۹–۱
✏️✏️ چگونه بدانیم کدام واژه ریشه عربی و کدام ریشه فارسی دارد؟
هرچند برای کسی که به دو زبان چیره نیست کار دشواری است ولی راه های ساده ای هم وجود دارد که دانستن آنها جالب است.
از میان 32 حرف الفبای فارسی برخی حروف تنها ویژه واژه های عربی است .
حرف (ث) : هر واژه ای که دارای ث است بی گمان عربی است و ریشه ی فارسی ندارد . جز (کیومرث: مرد دانا یا گاو مرد) ، ( تـَهمورث : دارنده ی سگ نر قوی ) و واژگان لاتین مانند بلوتوث یا نام هایی مانند ادوارد ثورندایک و ... که بسی آشکار است نام های لاتین هستند نه عربی یا فارسی.
حرف (ح): هر واژه ای که دارای حرف ح است بی گمان عربی است و ریشه ی فارسی ندارد.غیر از کلمه ی حوله که درست آن هوله است وبه گمان نزدیک به یقین ریشه ی ترکی دارد و به معنی (پُرزدار ) است . عرب به هوله (حوله) می گوید : مِنشَفة در سعودی / خاولی یا خاولیة و بَشکیر در عراق / بِشکیر یا فوطة در سوریه .واژه حول و حوش هم به گمان بسیار فارسی و درست آن هول و هوش است . کردهای فهلوی یا فَیلی هنوز به خانه می گویند هاوش که با house در انگلیسی همانندی دارد.
حرف (ذ) : هرچند در فارسی کهن تلفظ این حرف مانند تلفظ عربی آن وجود داشته اما امروزه دیگر هیچ ایرانی ای ذال را ذال تلفظ نمی کند بلکه زاء تلفظ می نماید .بیش از 95% واژه های دارای ذال ریشه ی عربی دارند مگر واژه هایی مانند گذر ، گذراندن ، گذشتن ، پذیرش ، پذیرفتن ، آذین، گنبذ (امروزه گنبد خوانده می شود.)ذانستن ( که امروزه دانستن تلفظ می شود. اما کردها ، لَکها و برخی دیگر از اقوام ایرانی ذانستن را زانستن تلفظ می کنند. مانند تالشی ها که به (می دانم) می گویند ( زُنُـمzonom) و کردها می گویند ( اَزانِـم یا زانِـم یا مَزانِم یا دَزانِم )
حرف(ص): هر کلمه ای که صاد دارد بی شک عربی است مگر عدد شصت و عدد صد که عمداً غلط نوشته شده اند تا با انگشت شست و سد روی رودخانه اشتباه نشوند.
صابون هم در اصل واژه ای فارسی است و درست آن سابون است و این واژه از فارسی به بیشتر زبانهای جهان رفته مثلاً soap در انگلیسی همان سابون است . ما سابون را به صورت معرَّب صابون با صاد می نویسیم.اصفهان نیز معرّب یعنی عربی شده ی اَسپَدانـه یا سپاهان است.
حروف( ض/ظ /ع ): بدون استثنا تنها ویژه واژه های دارای ریشه ی عربی است و در فارسی چنین مخارجی از حروف وجود ندارد .
حرف(ط) : جنجالی ترین حرف در املای کلمات است . مخرج طاء تنها ویژه واژه های عربی است و در فارسی ط نداریم و واژه هایی که با ط نوشته می شوند یا عربی اند و یا اگر عربی نیستند غلط املایی هستند . مانند طهران ،طالش، اصطهبان ، طوس که خوشبختانه امروزه دیگر کسی تهران ،تالش ، استهبان و توس را دیگر نادرست نمی نویسد. اما بلیت واژه ای فرانسوی است . تایر tire واژه ای انگلیسی است . اتاق مغولی است . تپش فارسی است و دلیلی ندارد که آن ها را نادرست بنویسیم و امروزه دیگر این واژه ها را درست می نویسند مگر کسانی که با ریشه واژه ها آشنا نیستند.
حرف( ق ): نیز در مرتبه دوم حروف جنجالی است . در فارسی قاف نداریم غ داریم . قاف ویژه واژه های عربی در 90 درصد موارد است واژه های عربی دارای ریشه ی اغلب سه حرفی و دارای وزن و هم خانواده اند مانند: قاسم ، تقسیم ، مقسِّم ، انقسام ، قَسَم ، قسمت ، اقسام ، مقسوم ، قسّام ، منقسم و تشخیص واژه ی عربی الاصل دارای قاف کار ساده ای است . اما دیگر کلمات قاف دار یا ترکی اند و یا مغولی . مانند قره قروت: کشک سیاه / قره قویونلو : صاحبان گوسفند سیاه/ قره گوزلو: دارنده ی چشم سیاه / قزل آلا : ماهی طلایی
کلماتی مانند آقا ،قلدر ، نیز مغولی اند. کلمه قوری نیز روسی است اصلاً قوری ،کتری ، سماور ، استکان همه واژه های روسی اند و اینها زمان قاجاریه و در دوره صدارت اعظمی امیر کبیر وارد ایران شدند . کلماتی مانند قند و قهرمان و قباد معرب کند کهرمان و کَواذ هستند همان گونه که کرماشان یا کرمانشاه را عرب قرماسان یا قَرمسین تلفظ می کرده اما امروزه ما ایرانیان کرمانشاه یا کرماشان را قرماسان یا قرمسین تلفظ نمی کنیم اما کواذ را قباد می گوییم و این تأثیر زبان عربی بر فارسی است.
حروف چهارگانه ( گ /چ/ پ / ژ ) : نیز در عربی فصیح یعنی نوشتاری وجود ندارد. و هر کلمه ای که دارای یکی از این چهار حرف است حتماً عربی نیست و به احتمال بسیار ریشه ی فارسی دارد . مانند منیژه ، مژگان ، ژاله ،پروین ، پرنده ، گیو، گودرز ،منوچهر ، پریچهر و ... البته اغلب چنین است و موارد اندکی نیز امکان دارد از دیگر زبانها باشد مانند پینگ پونگ که چینی است . یا چاخان و خپل که مغولی اند . اشتباه نکنید چاخان ترکی نیست . مغولی است زیرا در ترکی به دروغ می گویند یالان .یا پارتی partyکلمه ای انگلیسی است و آپارتمان واژه ای فرانسوی است.
@فعل_خاص_و_فعل_اسنادی
@مناسب_پایه_هفتم_هشتم_نهم
همه ی فعلها مفهوم یکسان ندارند. بعضی از انها مفهوم انجام گرفتن کار را می رسانند.مثل : خوردم ، نوشتی، می سازید و.....
وقتی این فعلها را می شنویم ، کاری در ذهنمان نقش می بندد. مثال : سارا امروز به مدرسه میرود.
در این جمله ، فعل می رود نشان می دهد که سارا کاری انجام داده است.
به این دسته از فعلها ، فعل خاص می گوییم.
دسته ای دیگر از افعال ، مفهوم انجام کار نمی رسانند. مثل : شد – بودم – است
وقتی این فعلها را می شنویم ، کاری در ذهنمان نقش نمی بندد.
به این دسته از فعلها ، فعل اسنادی ( عام یا ربطی ) می گوییم.
چند نکته :
۱ - فعلهای اسنادی روی دادن حالت را بیان می کنند. مانند : سارا خسته شد. هوا سرد شد.
در این جمله سارا کاری انجام نداده بلکه حالتی را پذیرفته است .
۲ - فعلهای اسنادی محدودند و عبارتند از :
است ، بود ،شد ( گشت ، گردید : در صورتی که به معنی شد بیاید . )
۳ – این فعلها با نهاد به تنهایی یک جمله کامل نمی سازند.مثلا وقتی می گوییم : علی شد ( است – بود ) جمله کامل نیست و شنونده فورا می پرسد : علی چطور شد ( بود ، است ) ؟
و وقتی جمله دارای معنی کامل می شود که ما حالت را هم بیان کنیم . یعنی مثلا بگوییم : علی تشنه شد (بود – است ) .
این حالت را که همراه فعل اسنادی می اید و به نهاد نسبت داده می شود ، مسند می نامیم.
بنا بر این مسند ، حالتی است که به وسیله فعل اسنادی به نهاد نسبت داده می شود.
چند نکته
۱ – فعلهایی که دارای فعل اسنادی و مسند هستند را جمله اسنادی ( اسمیه ) می نامند.
۲ – فعلهای اسنادی را گذرا به مسند می نامیم چون حتما باید مسند داشته باشند تا یک جمله کامل بسازند.
۳ – فعلهای گشت – گردید اگر به معنی گردش کرد بیاید ، فعل خاص است نه اسنادی . مثال :
زمین به دور خورشید می گردد = گردش می کند : فعل خاص است .
علی در شهر گشت = گردش کرد : فعل خاص است .
علی خشمگین شد ( است ، بود ) = فعل اسنادی است .
۴ – فعل شد ، اگر به معنای رفت باشد فعل خاص است و اسنادی نیست . مثال :
پیامبر به مکه شد = رفت : فعل خاص است .
اگر در خانه ای شوی = بروی : فعل خاص است .
۵ – فعلهای ( است ، بود ) اگر به معنی وجود داشتن ، قرار داشتن ، حضور داشتن بیاید فعل خاص است و اسنادی نیست . مثال :
کتاب در کیف است = قرار دارد : خاص است .
علی در کلاس بود = حضور داشت : خاص است .
گندم در انبار است = وجود دارد : خاص است .
۶ - گاهی اوقات فعل اسنادی به صورت شکسته می اید و ما از مفهوم جمله به ان پی می بریم. مثال :
من اینجا چون نگهبانم = هستم .
تو خوشحالی = هستی .
۷ - فعل اسنادی هم مانند سایر فعلها دارای زمانهای گذشته ، حال و اینده است . مثال : هوا سرد شد ( می شود ، خواهد شد ) .
۸ – فعلهای هست ، نیست ، باشد ، نباشد ، نبود نیز فعل اسنادی هستند .
یافتن مسند در جمله : ابتدا نهاد را پیدا می کنیم . بعد بین نهاد و فعل ، پرسش چطور – چگونه مطرح می کنیم . جوابی که به دست می اید ، مسند است . مثال :
گشت غمناک دل و جان عقاب = دل و جان عقاب : نهاد گشت : فعل
دل و جان عقاب چطور گشت ؟ غمناک = مسند
https://eitaa.com/joinchat/2317943340Cf5dce89103
هدایت شده از کتیبه تاک
کنار جاده به من باغبان پیری گفت
انار حاصل یک عمر خون جگر شدن است
#علی_اصغر_شیری
https://eitaa.com/aliasgharshiri
هدایت شده از پژوهشسراهایدانشآموزیاستانقم
کانال های پژوهش سراهای استان را دنبال کنید:
پژوهش سرای دانش آموزی شهیدزرین اقبال ناحیه ۱ https://eitaa.com/zarineqbal
ارتباط با ادمین این کانال:@hadigholami
قطب استانی ادبیات و علوم انسانی، نجوم و انرژیهای های نوین
آدرس :۴۵متری عماریاسر،کوچه ۵
شماره تماس:۰۲۵۳۷۷۲۳۱۳۲
پژوهش سرای خواجه نصیرالدین طوسی ناحیه2 https://eitaa.com/Pajoheshsara_qom
ارتباط با ادمین این کانال:@Kh_nasir
قطب استانی فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته و گیاهان داروئی و طب سنتی
آدرس: توحید۹، پلاک۳۷
شماره تماس: ۳۸۸۱۹۷۰۰
پژوهش سرای خانه ی علوم و فنون
https://eitaa.com/OlomFonunQom
ارتباط با ادمین این کانال:@OlomFonunAdmin
قطب استانی رباتیک و هوش مصنوعی و کدنویسی
پذیرای بازدیدهای استانی مدارس دوره ی ابتدایی
آدرس:خیابان امام خمینی،خیابان سپاه بین ک ۷و۹
شماره تماس: ۳۶۷۰۶۷۷۷
پژوهش سرای دانش آموزی برقعی ناحیه ۳ https://shad.ir/borgheei
قطب استانی زیست فناوری و آزمایشگاه علوم تجربی
آدرس : قم، ۲۰متری شهید بهشتی، چمران شمالی
شماره تماس:۰۲۵۳۶۶۰۱۰۲۵
پژوهش سرای پروفسور حسابی ناحیه۴ https://eitaa.com/stuhesabi
قطب استانی نانو فناوری و سلولهای بنیادی
آدرس: بلوار امین،ک ۱،جنب سازمان آب
شماره تماس: ۳۲۶۱۳۸۵۲
#مناسبت_روز
🗓 ۴ آبان ماه سالروز درگذشت شاعر معاصر، خانم دکتر طاهره صفارزاده است.
🔹در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به عنوان استاد نمونه به ایشان اعطا شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمهٔ قرآن به انگلیسی و فارسی عنوان «خادمالقرآن» را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۶ همزمان با برپایی جشن روز جهانی زن از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر، به عنوان به عنوان شاعر مبارز و زن نخبه و دانشمند مسلمان برگزیده شد.
🔸ایشان از شاعران صاحبسبک در ایران بود که نظریهای ادبی باعنوان «شعرِ طنین» را در شعر معاصر فارسی پیشنهاد کرد و کوشید بوطیقای شعر خود را بر آن استوار کند.
📚برخی از تألیفات ایشان عبارتند از:
🔻مجموعه شعر
رهگذر مهتاب (۱۳۴۱)
چتر سرخ (به انگلیسی) (۱۳۴۷)
طنین در دلتا (۱۳۴۹)
سد و بازوان (۱۳۵۰)
سفر پنجم (۱۳۵۶)
حرکت و دیروز (۱۳۵۷)
بیعت با بیداری (۱۳۶۶)
مردان منحنی (۱۳۶۶)
دیدار با صبح (۱۳۶۶)
🔻ترجمهپژوهی
اصول و مبانی ترجمه: تجزیه و تحلیلی از فن ترجمه ضمن نقد عملی آثار مترجمان (۱۳۵۸)
ترجمههای نامفهوم (۱۳۸۴)
🔻ترجمه قرآن
ترجمه مفاهیم بنیادی قرآن مجید (فارسی و انگلیسی) (۱۳۷۹)
ترجمه قرآن حکیم (سه زبانه؛ متن عربی با ترجمه فارسی و انگلیسی) (۱۳۸۰)
ترجمه قرآن حکیم (دو زبانه؛ متن عربی با ترجمه فارسی) (۱۳۸۲)
ترجمه قرآن حکیم (دو زبانه؛ متن عربی با ترجمه انگلیسی) (۱۳۸۵)
گروه ادبیات فارسی متوسطه اول استان قم
هشتم آبان مصادف است با درگذشت دكتر قیصر امین پور شاعر و ادب پژوه معاصر ایرانی.
از ایشان، آثاری در زمینههایی مانند شعر كودك و نوجوان و نثر ادبی، منتشر شدهاست، از جمله:
- طوفان در پرانتز (نثر ادبی، ۱۳۶۵)،
- منظومه ظهر روز دهم (شعر نوجوان، ۱۳۶۵)،
- مثل چشمه، مثل رود (شعر نوجوان، ۱۳۶۸)،
- بیبال پریدن (نثر ادبی، ۱۳۷۰)
- مجموعه شعر آینههای ناگهان (۱۳۷۲)،
- مجموعه شعر گلها همه آفتابگرداناند (۱۳۸۰، مروارید)،
- دستور زبان عشق (۱۳۸۶، مروارید)
«دستور زبان عشق» آخرین دفتر شعر قیصر امین پور بود كه تابستان ۱۳۸۶ منتشر شد و، در كمتر از یك ماه به چاپ دوم رفت...
از اشعار معروف امینپور می توان به شعر《 اگر دل دلیل است》اشاره نمود.
سراپا اگر زرد و پژمردهایم
ولی دل به پاییز نسپردهایم
چو گلدان خالی، لب پنجره
پُر از خاطرات ترک خورده ایم
اگر داغ دل بود، ما دیده ایم
اگر خون دل بود، ما خورده ایم
اگر دل دلیل است، آورده ایم
اگر داغ شرط است، ما برده ایم
اگر دشنه ی دشمنان، گردنیم!
اگر خنجر دوستان، گرده ایم!
گواهی بخواهید، اینک گواه:
همین زخم هایی که نشمردهایم!
دلی سربلند و سری سر به زیر
از این دست عمری به سر برده ایم...
"دبیرخانه ادبیات فارسی دوره اول متوسطه مستقر در استان بوشهر"