هدایت شده از کتیبه تاک
نذر امیرالمؤمنین
مگر اندوه شبهای علی را چاه میفهمد؟
کجا درد دل آیینهها را آه میفهمد؟
شب تاریک کوفه، کوچهها در خواب خاموشی
فقط حال یتیمان را نگاه ماه میفهمد
به دام خویش افتادند بوجهلان صفینی
فریب کفر را کی لشکر گمراه میفهمد؟
خوارج چیزی از پند علی هرگز نفهمیدند
کجا آفاق را اندیشهی کوتاه میفهمد؟
مسیر کهکشانها با نگاهش میشود روشن
ولی این قوم آیا راه را از چاه میفهمد؟
علی درد دلی انبوه دارد ، بغض دارد ، آه...
مگر درد دل آیینهها را آه میفهمد؟
#علی_اصغر_شیری
#شعر_علوی
هدایت شده از گلزار ادبیات
آرایههای ادبی 💐💐💐
لَفّ و نَشر
لفّ در لغت، پیچیدن و تا کردن و نشر، باز کردن و پراکندن است. در اصطلاح بدیع، آن است که ابتدا چند واژه در کلام بیاورند و سپس در مصراعها یا بیتهای بعدی، واژگان دیگری که با واژههای پیش، در پیوند بوده یا نسبتی میانشان برقرار باشد، ذکر کنند؛ اما سخنور، تعیین نکند که کدام واژهی متأخّر با واژهی پیشین در پیوند است؛ بلکه کشف پیوند میان واژگان پیشین و پسین را به عهدهی خواننده واگذارد. واژگان پیشین، لفّ و واژگان پسین، نشر نامیده میشوند.
انواع لفّ و نشر:
الف - لفّ و نشر مرتّب
در این گونه، واژگان نشر به ترتیب واژگان لفّ آورده میشود:
همی تا کند پیشه، عادت همیکن
جهان مر جفا را، تو مر صابری را
(ناصرخسرو )
ب - لفّ و نشر نامرتّب (مُشَوَّش)
در این گونه، واژگان مجموعهی نشر، نسبت به مجموعهی لفّ، نظم و ترتیب خاصی ندارد و آزادانه آورده میشود:
افروختن و سوختن و جامه دریدن
پروانه ز من، شمع ز من، گل ز من آموخت
(طالب آملی)
ج - لفّ و نشر وارونه (معکوس)
واژگان نشر، نسبت به لفّ، با ترتیب معکوس ذکر میشوند:
گر دهدت روزگار، دست و زبان، زینهار
هر چه بدانی مگوی، هر چه توانی مکن
(صائب تبریزی)
بدیع در شعر فارسی، دکتر عَقدایی، ص ۱۲۷ - ۱۲۹؛ بلاغت، دکتر محمدی، ص۱۶۱ - ۱۶۳. نیز رجوع کنید به بدیع، دکتر کَزّازی، ص ۱۲۵ - ۱۲۷.
#آرایههای_ادبی
#لف_و_نشر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از میراث
هوالشّاهد
.
با نقطه نقطه ی اين شعر گریه شده ام...
.
#غربت ۲
.
اسیر سردی مرگیم، کاش برگردی
نهال زیر تگرگیم، کاش برگردی
شبیه قدس در آوار بی کسی ماندیم
به این امید که یک روز می رسی، ماندیم
گلوی شهر گرفته ست و خانه تب کرده ست
بدون هرم نفس های تو هوا سرد است
سرشک دهقان در مزرعی ملخ زده ایم
نگاه بی ثمری بر درخت یخ زده ایم
هنوز هم سر همسایه در گریبان است
کسی نگفته سلامی به ما، زمستان است...
بگو که سردی دل های سنگ را چه کنیم؟
به سوی باغ پدر سوز جنگ را چه کنیم؟
به دست پرچمی از صلح داشت لشکر ما
نماند جز دو سه انگشت از برادر ما
یکی به خون زد و امضاش پای قطع شده ست
بیا ببین! سندش دست های قطع شده ست
یکی به گوش جهان رفت، اگر شنید مرا
غریب ماندم و مردم، کسی ندید مرا
یکی به رنج مسلمانی ام اشاره نکرد
برای کشتن من شیخی استخاره نکرد
برای کشتن من یک فشنگ کافی بود
نه انفجار، که شیپور جنگ کافی بود
شب شکست می آمد سیاهه ی سکرات
یهود سایه می انداخت بر سر عرفات
از آسمان پی هم مرگ باغ می بارید
به روی شاخه ی زیتون کلاغ می بارید
به سوی پرچم تسلیم باد می آمد
شبی که ما می مردیم، باد می آمد
به زور مرگ شکستیم، تکّه تکّه شدیم
شب تگرگ نشستیم، تکّه تکّه شدیم
یکی کرانه شد، از دور ناپدید ولی
منم یکی، یم دور از حصار دید ولی
به تشنگان یم بی آب را نشان ندهید
به خستگان قفس قول آسمان ندهید!
اگر که با پدرم نوحه ی هبوط نبود
نوار من پر موسیقی سکوت نبود
منم که مویه شدم خط به خط عزايم را!
چرا نمی شنود هیچ کس صدایم را؟
به رغم بی کسی خانه سوز، می شنوم
خودم صدای خودم را هنوز می شنوم
خودم برای خودم باز خانه می سازم
زمان اگرچه ندارم، زمانه می سازم
برون می آورم از خاک تکّه هایم را
برای گریه ی یک شهر شانه می سازم
به اشک می شویم شعر جنگ را، آن گاه
به شوق او غزلی عاشقانه می سازم
نوار من پر آهنگ شاد خواهد شد
به ساز او می رقصم، ترانه می سازم
به خنده گفت: «دل خوش بهانه می خواهد»
برای دلخوشی او بهانه می سازم
هنوز عطر شب فتح در هوای من است!
هنوز در نفس صبح های های من است
ببین که خون وطن در تن من است هنوز
هنوز میهن من... میهن من است هنوز!
جدا نمی کنم از سینه ام هوایش را
شهید داده ام ای دوست! جای جایش را
بگو اگر به تن من ردای مرگ کند
دوباره صبح و شبم را پر از تگرگ کند...
بگو به مرگ زبان تفنگ را بلدم
که خط به خط ادبیّات جنگ را بلدم
قشون نیاید، با پای لنگ خواهم رفت
اگرچه تنها، امّا به جنگ خواهم رفت
اگرچه زخمی ام و برنگشته منجی من
گمان مکن از خونم گذشته منجی من!
گمان مکن در خون مانده را سپاهی نیست
که گفته است دل خسته را پناهی نیست؟
به دست خسته تفنگ است، یا علی مددی
«زمانه بر سر جنگ است، یا علی مددی
مدد ز غير تو ننگ است، یا علی مددی»
به دست خسته تفنگ است، یا علی مددی
.
#حسن_خسروی_وقار
.
آذر ۱۴۰۲
.
#طوفان_الاقصی
#فلسطین_واحد
#پیمان_اسلو_آمریکاییست
#انقلاب_اسلامی
#شعر_انقلاب
#مرگ_بر_آمریکا
#مرگ_بر_اسرائیل
#انتقام_سخت
.
@hasankhosravivaghar
قابل توجه دبیران دروس ادبیات فارسی و آمادگی دفاعی علاقمند به شرکت در بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر عناوین دروس محور تحلیل محتوای کتاب های درسی محور غیر حضوری جشنواره 👆جهت اطلاع
برای آگاهی از فرم های داوری و نکات فنی این محور ،بخشنامه بیستمین جشنواره الگوهای تدریس برتر را در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
https://eitaa.com/QomTechnology/2090
ثبت نام در جشنواره از طریق تارنمای alefta.ir
ادارهتکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnology
هدایت شده از رسانه هنرستان
🔎 #ادبی
💠 بزرگداشت عطار نیشابوری
🔸با حضور دکتر پورنامداریان
📌 #ویژه_خواهران
🗓زمان برگزاری: شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳
🕰 ساعت ۱۰
📍مکان برگزاری: دانشگاه قم، سالن اندیشه
🖥 جهت شرکت در برنامه، از طریق لینک زیر ثبتنام فرمایید.
https://formafzar.com/form/c9g71
▪️پشتیبانی:
@Anjoman_admin1
🔰 با #هنرستان از برنامههای فرهنگی هنری استان #قم باخبر باشید 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/38469926C37cb57d229
گروه درسی ادبیات فارسی دوره اول و دوم متوسطه برگزار می کند.
کارگاه آموزشی با عنوان شگردهای هنرحافظ با رویکرد خوانش صحیح اشعارحافظ در کتاب های درسی
مخاطبان:(دبیران زبان و ادبیات فارسی دوره اول و دوم متوسطه استان قم )
تاریخ برگزاری :دوشنبه 27 فروردین ماه
ساعت:18/30 مکان :
خیابان ساحلی ، خانه معلم شماره 1 ، سالن آموزش
اداره تکنولوژی،گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه استان قم
@QomTechnolog
📙قرعه کشی یک دوره کتاب شناسی
آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره هند📘
در کارگاه شگردهای هنر حافظ هدیه نفیس دوره کتاب شناسی آثار فارسی در شبه قاره هند به قید قرعه تقدیم همکاران عزیز خواهد شد
زمان: دوشنبه ۲۷ فروردین ساعت ۱۸:۳۰
مکان:. خیابان ساحلی خانه معلم شماره ۱ سالن آموزش
https://eitaa.com/adabiatqom1