eitaa logo
قطب ادبیات و علوم انسانی
2.4هزار دنبال‌کننده
606 عکس
517 ویدیو
328 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
233_60292326092280.mp3
4.45M
◼️ما از که بگیریم پس از این خبرت را ؟ دِل با که بگوید غم تلخ سفرت را ؟ ✅رسانه ی شنیداری ❇️به یاد شهدایِ حادثه ی بالگرد 🥀💔 به قلم : عارف ساسانی مراغه ای 🎙 مرجان پناه زاده_آذربایجان شرقی 💢پژوهش سرای استاد شهریار منطقه نظرکهریزی، استان آذربایجان شرقی ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رسانه دیداری_شنیداری ❇️به مناسبت شهادت رئیس جمهور (خدا هم انتخابت کرد) 🎙تهیه کننده:دریا یوزباشی 💢پژوهش سرای دانش آموزی روزبه گرماب ❇️قطب ادبیات و علوم انسانی زنجان ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
✅خبر قطب استانی ✅برگزاری مراسم تجلیل از استاد فرهیخته دکتر محمود عابدی در پژوهش سرای دکتر عابدی شهرستان چادگان استان اصفهان ✅صبح روز شنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از استاد برجسته کشوری آقای دکتر محمود عابدی و بزرگداشت "حافظ" با حضور مدیریت اداره آموزش و پرورش شهرستان چادگان معاونین اداره،اعضا هیات امنا پژوهش سرا ،شاعران شهرستان ،دبیران ادبیات و دانش آموزان علاقمند به شعر و ادب فارسی در پژوهش سرای دکتر محمود عابدی شهرستان چادگان اصفهان برگزار گردید. ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
جشنواره ی بزرگداشت زبان پارسی و گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور کارشناس پژوهش سراهای استان و مدیران پژوهش سراهای شهرستان های جنوب استان اصفهان در شهر سمیرم دبیرستان بانو صادقی و پژوهش سرای پویندگان 💢پژوهش_سرای_پویندگان_سمیرم ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
نقد ادبی و اتیمولوژی با طعم گُزین گفته ها(شماره ۳۱ ) نقد ضرب المثل : 《 سوراخ دعا را گم کرده است 》      مفهوم کلی این ضرب المثل عبارت است از : ‏سوراخ دعا را گم کردن،گاه پیش می آید که کسی نا بهنگام و در جای نادرست چیزی بگوید که گرچه ممکن است درست باشد، ولی کم ترین ارتباطی با موضوع مورد گفت و گو ندارد. در چنین موردی در پاسخ به او می گویند: دعا بلدی، ولی سوراخ دعا را گم کرده ای. مولانا مولوی بلخی در جلد چهارم کتاب "مثنوی معنوی" حکایت شیرین و آموزنده ای را به نظم آورده است که در آن شخصی به وقت "استنجاء" (شستن محل دفع ادرار و مدفوع) به جای خواندن دعای ویژه ی این کار یعنی " اللهم اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المطهرین" به اشتباه دعای " اللهم ارحنی رائحه الجنه" را که ویژه ی "استنشاق" (شستن سوراخ بینی) است می خواند. پس از این کار شخصی به او گفت:« ورد را خوب بلد هستی، ولی سوراح دعا را گم کرده ای». آن یکی در وقت استنجا بگفت / که مرا با بوی جنت دار جفت گفت شخصی: «حوب ورد آورده ای» / «لیک سوراخ دعا گم کرده ای... این عبارت از آن تاریخ به صورت ضرب المثل درآمده است ادامه دارد... 📝علی دانشور_آذربایجان شرقی 💢پژوهش سرای شهید اکبر پور سرابی ناحیه ۴ تبریز ✴️قطب معین استانی ادبیات و علوم انسانی استان آذربایجان شرقی 
✅نقد ادبی و اتیمولوژی ❇️با طعم گُزین گفته ها(شماره ۳۳) نقد ضرب المثل با آب حمام دوست می گیرد  مفهوم این عبارت است از : کسانی که به طرز سهل و ساده و بدون تحمل و رنج و زحمت در مقام جلب دوست بر آیند و بیان خوش و حسن خلق را پایه و اساس تحصیل دوست و جلب محبت قرار دهند ضرب المثل بالا در مورد آنان به کار برده شده می گویند " فلانی با آب حمام دوست می گیرد." از آداب دیگر در حمام عمومی خزینه دار قدیم این بود که اگر تازه واردی کسی از آشنایان و بستگان نزدیک و بزرگتر از خود را در صحن حمام می دید فوراً به خدمتش می رفت و به منظور اظهار ادب و احترام او را مشت و مال می داد یا اینکه لیف صابون را به زور و اصرار از دستش می گرفت و پشتش را صابون می زد. سنت دیگر این بود که هر کس وارد خزینه حمام می شد به افرادی که شست و شو می کردند سلام می کرد و ضمناً در همان پلّه اوّل خزینه دو دست را زیر آب کرده کفی از آب خزینه بر می داشت و به یکایک افراد حاضر از آن آب حمام تعارف می کرد . برای تازه وارد مهم و مطرح نبود که افراد داخل خزینه از آشنایان هستند یا بیگانه به همه از آب مفت و مجانی تعارف می کرد و مخصوصاً نسبت به افراد بیگانه بیشتر اظهار علاقه و محبّت می کرد زیرا آشنا در هر حال آشناست و دوست و آشنا احتیاج به تعارف ندارند. اگر آدمی بتواند از بیگانگان با آب حمام دوست بگیرد کمال عقل و خردمندی است زیرا آب حمام آبی است بی قابلیت و تعارف آن هم تعارفی است که یکشاهی خرج بر نمی دارد . در هر صورت این رسم از قدیمترین ایّام یعنی از زمانی که حمام خزینه به جای آب چشمه و رودخانه برای نظافت و پاکیزگی مورد استفاده قرار گرفت معمول گردید و چه بسا دوستی و صمیمیتی که از این رهگذر پایه گذاری شد و چه بسا افرادی که با آب حمام دوست گرفته اند. ادامه دارد... 📝علی دانشور_آذربایجان شرقی 💢پژوهش سرای شهید اکبر پور سرابی ناحیه ۴ تبریز ✴️قطب معین استانی ادبیات و علوم انسانی استان آذربایجان شرقی  ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅  قصه گویی ❇️قصه امام رضا علیه السلام ضامن آهو 🎙راوی:یسنابلندگرای_آذربایجان شرقی ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
◼️​ای امام ای خفته در دامان خاک ◼️ای به هجرت، سینه ما چاک چاک ◼️جرعه نوش چشمهایت بوده‏ایم ◼️آری آری مبتلایت بوده‏ایم 🏴 سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) بر عموم مردم ایران تسلیت باد. ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
✅پوستر ❇️معرفی 🌀 سبک شعری امام روح الله خمینی (ره) به مناسبت ۱۴ خرداد، سالروز رحلت امام خمینی (ره) 💚🖤 در محفل دوستان، بجز ياد تو نيست... آزاده نباشد آنكه آزاد تو نيست... شيرين لب و شيرين خط و شيرين گفتار ! آن كيست كه با اين همه، فرهاد تو نيست؟ 💚🖤 📝طراح: طیبه صالحی _ گیلان 💢پژوهش سرای جابر بن حیان شهرستان شفت           ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا ✅رسانه شنیداری 🔰 رحلت حضرت امام خمینی(ره) 🎙 گوینده : یگانه شرفی 💢 پژوهش سرای اسد الله اسدی ناحیه سه شیراز (ره) ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮ کانال رسمی قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی @ensani_src ╰═══❁💠❁═══╯ ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮ کانال رسمی پژوهش سراهای دانش آموزی کشور @pajouheshsara ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅محور کارآفرینی ❇️قسمت هفتم، بخش اول 🌀آموزشی 📝ابوالفضل یگانگی_گلستان 💢 پژوهش سرای دانش آموزی دکتر حسابی آزادشهر              ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی     قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی     پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                  @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
از فراقت روز و شب دائم غمینم یا جواد تا که یادت می‌کنم، آن دم حزینم یا جواد سوختی، آتش گرفتی، پر کشیدی تا خدا از غمت ویرانه شد ارکانِ دینم یا جواد ◾️شهادت مظلومانه نهمین چراغ هدایت، مظهر جود و کرم، حضرت امام محمد تقی (ع) را بر تمام شیعیان تسلیت باد ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رسانه ی شنیداری 🏴امام جواد علیه‌السلام: عزت مومن در بی‌نیازی و طمع نداشتن به مال و زندگی دیگران است. ❇️ شهادت غریبانه جوان‌ترین شمع هدایت و نهمین بحر کرامت، امام محمد تقی (ع) بر شما تسلیت باد. التماس دعا 🎙یسنابلندگرای_آذربایجان شرقی ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅رسانه ی شنیداری ❇️عید قربان بندگی کن تا که سلطانت کنند تن رها کن تا همه جانت کنند سر بنه در کف، برو در کوی دوست تا چو اسماعیل، قربانت کنند بگذر از فرزند و مال و جان خویش تا خلیل الله دورانت کنند. عید سعید قربان، جشن تقرب عاشقان حق بر شما مبارک. 🎙یسنا بلندگرای_آذربایحان شرقی ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام خدا ✅رسانه شنیداری 🔰 عید سعید قربان 🎙 گوینده : یگانه شرفی 💢 پژوهش سرای اسد الله اسدی ناحیه سه شیراز ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮ کانال رسمی قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی @ensani_src ╰═══❁💠❁═══╯ ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮ کانال رسمی پژوهش سراهای دانش آموزی کشور @pajouheshsara ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نام نامی حضرت دوست 📺کلیپ 🍀عید سعید قربان 🎙گوینده: فیروزه مصلی نژاد 📚پژوهش سرای دکتر برنا شهرستان جهرم 💢قطب ادبیات استان فارس
💐علی در عرش بالا بی نظير است 💐علی بر عالم و آدم امير است 💐به عشق نام مولايم نوشتم 💐چه عيدی بهتر از عيد غدير است ✨عید سعید غدیر خم مبارک باد✨ ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی ❇️ نکته هایی از ادبیات ✔️شماره یک (1) ❇️مهارت خواندن(مقدمه) ✔️«خواندن در برگیرنده مجموعه ای از مهارت هاست که پایه مشترک موفقیت در همه زمینه‌های تحصیلی می‌شود. ◼️ محور اصلی سوادآموزی، خواندن است و از هرکسی انتظار می‌رود که خواندن و نوشتن را بداند اکثر کودکان به شوق یادگیری خواندن به مدرسه می روند و تحصیلات رسمی خود را با خواندن و نوشتن شروع می‌کنند. ◼️هدف نهایی از کسب توانایی خواندن، رسیدن به مرحله‌ای است که فرد بتواند نوشته‌ای را بخواند، آن را نقد و بررسی کند و درنهایت به نیازی از نیازهای خود پاسخ گوید.» عدم توجه به این موضوع تنها به معلمان اختصاص نمی یابد، بلکه سهل انگاری برخی از والدین در این زمینه را هم باید به آن اضافه کرد.             ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی ❇️ نکته هایی از ادبیات ✔️شماره دو (2) ❇️مهارت خواندن ✔️مهارت خواندن چیست و چگونه می توان بهتر مطالعه کرد؟ کارشناسان در سراسر جهان همیشه تاکید بر این موضوع داشته اند که یکی از حساس ترین نیازها برای یادگیری در زندگی امروز مهارت خواندن میباشد که باید توسط دانش آموزان جدی گرفته شود. مهارت خواندن در اینکه در تمامی موارد تحصیلی به موفقیت برسیم به ما کمک زیادی میکند و سبب می شود رنگ و بوی موفقیت را احساس کنیم. علی‌رغم اینکه بسیاری از کارشناسان می‌گویند، مهارت در خواندن یکی از مهم‌ترین نیازهای یادگیری دانش آموزان در زندگی امروز است و به نوعی پایه مشترک موفقیت در همه زمینه‌های تحصیلی به شمار می‌آید، اما به نظر می‌رسد این موضوع هنوز در بسیاری از مدارس جدی گرفته نشده و اولیای مدرسه بهای چندانی به آن نمی‌دهند، این در حالی است که سواد خواندن به عنوان یک مهارت کلان زبانی باعث دستیابی انسان به تجارب متعدد و مختلف می‌شود.             ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
✅شکوفه های ادبی ❇️ نکته هایی از ادبیات ✔️شماره سه (3 ) ❇️مهارت خواندن راهکار تقویت سواد خواندن با توجه به نکات ذکر شده معلمان باید مهارت اولیه كودكان را در زمینه خواندن ارزیابی كرده و بر این اساس آنان را به ضرورت تقویت سواد خواندن آگاه نمایند. بنابراین الگوهای تدریس و ارزشیابی در مدارس، خصوصاً در درس فارسی باید مبتنی بر درك مطلب باشد.  باید روش‌های سنتی تدریس كه در آن‌ها مهارت خواندن دانش آموزان تقویت می‌شود، احیا گردد (خواندن متون درس فارسی به صورت گروهی و آهنگین). می‌توان از رایانه در افزایش سواد خواندن کودکان استفاده کرد؛ مثلاً در هر هفته حداقل یك بار دانش آموزان مشق خود را تایپ كرده و آن را تحویل معلم دهند؛ مربی نیز حداقل هفته‌ای یك بار در سامانه رایانه‌ای مدرسه، از بچه‌ها بخواهد به جای آن كه املا را روی كاغذ بنویسند، در رایانه تایپ كنند. حتی می‌توان از دانش آموزان خواست دیوارنوشته ها را از خانه تا مدرسه پیگیری و آن را در كلاس بازخوانی كنند یا تیتر روزنامه‌های مختلف را جمع آوری كرده و در كلاس بخوانند. گفتگو و بحث با دانش آموزان، رفتن به كتابخانه مدرسه، خواندن قصه یا مجله برای كودكان با توجه به شاخص‌های درك مطلب، از دیگر مهارت‌ها جهت تقویت خواندن است. افزودن یك نشست آموزش خانواده مجازی در شرایط کنونی با عنوان تقویت مهارت خواندن و درك مطلب، اختصاص یك روز برای هدیه كتاب از سویِ مدرسه به دانش آموزان علاقه‌مند ارایه راهكار به صورت مستمر برای هدایت معلمان در برطرف ساختن ضعف و بهبود سواد خواندن شاگردان از دیگر موارد موثر است. استفاده از دانش آموزان ممتاز پایه پنجم و ششم ابتدایی به عنوان معلمِ خواندن، در کلاس‌های پایین تر نیز مناسب می‌باشد. تلفیق درس فارسی با درس‌های مختلفی چون هنر، علوم و ریاضی نیز موثر است؛ مثلاً معلم از بچه‌ها بخواهد سه حیوان پستاندار و سه پرنده را در جنگل نقاشی كنند، سپس برای نقاشی خود داستانی نوشته و آن را برای همکلاسی بخوانند. ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
  📚شنبه ها با معرفی کتاب📚 ✅معرفی کتاب (شماره 4) ❇️قصه‌هایی برای خواب کودکان/ مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا/ انتشارات پیدایش/ دوره چهار جلدی 🔰بهترین قصه‌های کلاسیک و مدرن، واقعی و تخیلی که متناسب با کودکان و خردسالان تألیف، ترجمه و بازنویسی شده‌ است در این مجموعه جمع‌آوری شده است. در این مجموعه به ارزش‌ها و فرهنگ‌های زندگی اشاره شده است. این کتاب برای هر شبی از شب‌های سال برای خردسالان قصه دارد. به منظور آشنایی کودکان ۳ الی ۶ سال با محیط پیرامون‌، ارزش‌ها، رشد فکری، کلامی، عاطفی و پرورش تخیل تدوین شده است. داستان‌های مجموعه از بین افسانه‌های ایرانی، ادبیات کهن، قصه‌های ملل، داستان‌های کلاسیک ترجمه‌ای تشکیل شده است. گروه کارشناسان مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا با دقت بسیار و با توجه به معیارهای فراوانی که در مقدمه کتاب ذکر شده‌اند، داستان‌های این مجموعه را انتخاب کرده‌اند. این مجموعه، قصه‌هایی‌ست که با معیارهای فرهنگ صلح برای کودکان خردسال تهیه و تنظیم شده است. آشنایی با اقوام، ملیت‌ها و شیوه‌های تفکر مردم دنیا از دیگر اهدافی است که این کتاب‌ به شیوه‌ غیرمستقیم دنبال می‌کند. با این کتاب هر شب تجربه‌ و لذت قصه‌گویی با کودکان را می‌چشید. ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم محرم است سلامٌ علی الحسین این ذکر عالم است سلامٌ علی الحسین ✅رسانه شنیداری 🔰 ماه محرم 🎙 گوینده : یگانه شرفی 💢 پژوهش سرای اسد الله اسدی ناحیه سه شیراز (ع) ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮ کانال رسمی قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی @ensani_src ╰═══❁💠❁═══╯ ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮ کانال رسمی پژوهش سراهای دانش آموزی کشور @pajouheshsara ╰═══❁💠❁═══╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللهِ وَعَلَی الْاَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن 🏴وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین 🏴وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن 🏴وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین  ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮             کانال رسمی قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی @ensani_src     ╰═══❁💠❁═══╯     ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮             کانال رسمی پژوهش سراهای دانش آموزی کشور @pajouheshsara      ╰═══❁💠❁═══╯
✅معرفی (شماره 10) ❇️ابوالحسن کسایی مروزی درسال ۳۴۱ ه.ق. در شهر مرو دیده به جهان گشود و در سال ۳۹۱ ه.ق. درگذشت. مذهب او شیعهٔ دوازده امامی بوده‌است.    او به عنوان نخستین شاعر دل‌بستهٔ  اهل بیت به ستایش و جانبداری خاندان پیامبر (ص) پرداخته‌است. وی با بیان مناقب خاندان پیامبر اکرم(ص) و سرودن مراثی برای شهدای کربلا، همدردی مردم ایران با آن خاندان را بازگو کرده‌است.    قصیدهٔ کسایی، کهن‌ترین و نخستین سوگنامهٔ ماجرای کربلا و شامل پنجاه بيت است. چند بیت از آن قصیده به شرح ذیل است:   بیزارم از پیاله‌، وز ارغوان و لاله‌   ما و خروش ناله‌، کنجی گرفته مأوا   دست از جهان بشویم عزّ و شرف نجویم‌   مدح و غزل نگویم‌، مقتل کنم تقاضا   میراث مصطفی را، فرزند مرتضی را   مقتول کربلا را تازه کنم تولاّ   آن میر سربریده‌، در خاک و خون تپیده‌   از آب ناچشیده گشته اسیر غوغا   تنها و دلشکسته بر خویشتن گرفته‌   از خان و مان گسسته وز اهل بیت و آبا   آن پنج ‌ماهه کودک‌، باری چه کرد ویحک‌   کز پای تا به تارک مجروح شد مفاجا   بیچاره شهربانو مصقول کرده زانو   بیجاده گشته لؤلو بر درد ناشکیبا                                 "کسایی مروزی" 🖌 ستایش شوشتری 📚 انجمن ادبی دبیرستان امیرکبیر۲ 🔷معلم راهنما : زهرا کشتکار 💢پژوهش سرای شهدای دانش آموز رودبار             ╭━━━━⊰📚⊱━━━━╮                      کانال رسمی   قطب کشوری ادبیات و علوم انسانی                     @ensani_src                 ╰═══❁💠❁═══╯              ╭━━━━⊰🇮🇷⊱━━━━╮                      کانال رسمی   پژوهش سراهای دانش آموزی کشور                   @pajouheshsara                  ╰═══❁💠❁═══╯