#نقدی_بر_
سوالات_فارسی_دی ماه ۱۴۰۲
🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️
درود و عرض ادب
خدمت همکاران گرامی
آن چه در ذیل ذکر می گردد
در واقع نقدی است بر
آزمون نهایی درس فارسی ۳
۷ دی ماه ۱۴۰۲
"امتحانات ناموس
آموزش و پرورش است."
.............
گویا طراحان گرانقدر نیاز ندیدند که به خود زحمت زیادی بدهند ،نمونه سوالات ادوار گذشته را در کنار خود گذاشته و با توجه به ذوق خود ، فقط در چینش سوالات دی ماه نقش آفرینی نموده اند؛
آیا این سوال در نظر دبیران اهل فن در جایگاه سوالات امتحانی آن هم نهایی قرار می گیرد؟!
امیدواریم که سوالات امتحان نهایی تمام پایه هادرنوبت های
(خرداد/ ....)به نحوی طرح گردد که رضایت دبیران و دانش آموزان را جلب نماید.
🔴 در طرح سوال امتحانی بویژه نهایی لازم است همه جوانب درنظر گرفته شود .
اگر از این کتاب بیش از ۲۰ بار سوال طرح شده است ، باز هم آن قدر متن در این کتاب دیده می شود که با بهره گیری از صورت سوالات دوره های قبل می توان طرحی نو در سوالات امتحانی بیفکنیم ؛
اما .........
🔸️🔹️🔸️🔹️🔸️🔹️
◽س ۱)
الف- عینا از خرداد ۱۴۰۲
ب- عینا از دی ماه ۹۸
◽س ۲) شبیه به س ۲ خرداد ۹۹ علوم انسانی
این سوال در خرداد۹۹(بحران کرونا ) برای رشته انسانی طرح شده است.
در سوال ۲ خرداد ۹۹🔰
جدولی داده شده بود که کامل گردد:
واژه هم آوا مترادف
غربت
پاسخش در راهنمای تصحیح :
هم آوا: غربت
مترادف : بیگانگی ، دوری، تنهایی
◽س ۶)
بهتر بود در راهنمای تصخیح
بسازند(اولی): بنا کردند
بسازند(دومی): مدارا کردند/ صلح و آشتی کردند
ذکر می شد.
◽س ۷ ) با کمی تغییر در دو مورد " ب، ج" شهریور ۱۴۰۰
که ای کاش طراحان چنین نمی کردند تا مرتکب اشتباه در راهنمای تصحیح نمی شدند.
سیاوش : نهاد
🔆 نقش تبعی : شاه کیانی ، بدل
🔆فرزند کاووس : مسند
نه آنچه که در راهنمای تصحیح ذکر شده است .
◽س ۸) عینا از شهریور ۹۹
◽س۹) بااندکی تغییر در صورت سوال
خرداد ۱۴۰۱ خارج از کشور
◽س ۱۰)عیناازخرداد۱۳۹۹
خارج از کشور
🔶️ببت صورت سوال ۱۱ با این که برگرفته از کارگاه متن پژوهی خارج از متن است(این رویه مدتی است که در نوبت های خرداد و شهریور به تعداد بیشتر از یک مورد دیده شده) ،چالش برانگیز است ؛ با توجه به راهنمای تصحیح ( او : نهاد ) که درواقع (" مکر/ مکر او" که به قرینه در آغاز مصراع دوم حذف شده است= نهاد) و بهتر بود بیت دیگری در طرح سوال استفاده می شد.
◽س۱۲) عینا از دی ماه ۹۸
◽س ۱۳) عینا از دی ماه ۹۷
و دی ماه ۹۸
◽س۱۵) عینا ازدی ماه ۹۸
◽س ۱۶)
با اندک تغییر در صورت سوال
خرداد۹۸
◽س ۱۷)عینا از دی ماه ۹۸
◽س ۱۸) عینا از دی ماه ۹۸
◽س ۱۹) عینا از دی ماه ۹۷
🔶️البته علاوه بر " فایق، باسق"
دو واژه پایانی عبارت :"شده ، گشته " نیز می تواند سجع داشته باشد.
🔶️ دو سوال ۲۲و ۲۳)
از دو شعر خوانی ۱و ۴
ابیاتی از دو شعر خوانی ۲ و ۳ دیده نمی شود.
◽س ۲۴)دی ماه ۹۸
جالب این است حتی ترتیب سوالات در این دو تاریخ ۹۸ سوالات ۲۸،۲۹،۳۰،۳۲
و امروز " دی ۱۴۰۲"الف، ب، ج، د کاملا یکی است!!!!
◽س ۲۴) ه خرداد۱۳۹۸
◽س ۲۶) عینا از خرداد ۱۴۰۱
خارج از کشور
◽س ۲۷)عینا از دی ماه ۹۸
س ۲۸) عینا از دی ماه ۹۸
س۳۰) عینا از دی ماه ۹۸
س ۳۱) عینا از دی ماه ۹۸
س ۳۲) عینا از دی ماه ۹۸
و خرداد ۹۹
🟢نتیجه :
🔰🔰
🔹️الف)۷ نمره کامل از آزمون نهایی دی ماه ۱۳۹۸
اگردانش آموز روزانه،
داوطلب آزاد و یا بزرگسال
فقط به خواندن و آموختن سوالات و راهنمای تصحیح دی ماه ۱۳۹۸ بسنده می نمود ، با تک ماده این درس را قبول خواهد شد. !!!
🔹️ب)
بیش از ۲۰ سوال از ۳۲ سوال
تکراری بوده است .
گویا طراحان به نمونه سوالات بیشتر علاقه مند بودند و در طرح سوال خیلی هم تلاش نکردند .
🔅🔅🔅🔅🔅
🔸️ای کاش امتحانات که ناموس و آبروی وزارت آموزش و پرورش است و به سلامت آن سفارش شده است ، این گونه این وظیفه خطیر به طراحان
ناآشنابه طرح سوال،واگذار نمی گردید!
🔸️بنابراین لازم است مسئولین ارجمند در گزینش طراحان سوالات ، از وجودافراد شایسته،متعهد،کارآزموده ، بهره بگیرند.
یا علی
🔆منصور صالح نیا
دبیر زبان و ادبیات فارسی
🔸️🔹️🔸️🔸️🔹️
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
4_5800948023009743381.pdf
350.6K
🔷️سوال امتحان #نهایی
🟢به همراه راهنمای تصحیح
پایه #دوازدهم
🔶️درس : #فارسی ۳
🔹️کلیه رشته ها
🔹️تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
🔲 دی ماه ۱۴۰۲
🔴جدیدترین راهنمای تصحیح (اصلاح شده مورخ ۹ دی )
در راهنمای تصحیح
موارد تغییر یافته عبارت اند از:
۱- ب ۶ ۷ ۱۱ ۱۹ ۲۷
کانال ادبیات جامع دهم،یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
فنون دوازدهم دی ماه 402.pdf
401.3K
#آزمون_علوم_و_فنون
#پایه: #دوازدهم
به همراه #پاسخنامه (کلید ) و #پاسخ برگ
دی ماه ۱۴۰۲
سوالات استاندارد
طراح : فرحناز حسینی،دبیرستان هیات امنایی انقلاب اسلامی کرج ، استان البرز
کانال ادبیات جامع دهم،یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
4_5809666085066118039.pdf
743.9K
#علوم_فنون
#پایه_دهم
#قلمرو_فکری تمام ابیات کتاب علوم وفنون دهم
به کوشش خانم میتراهاشمی، اصفهان
کانال ادبیات جامع دهم،یازدهم،دوازدهم
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
4_5810076593745301940.pdf
663.7K
#علوم_فنون
#پایه_یازدهم
#قلمرو_فکری تمام ابیات کتاب علوم وفنون یازدهم
به کوشش خانم میتراهاشمی، اصفهان
کانال ادبیات جامع دهم،یازدهم،دوازدهم
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
4_5810076593745301941.pdf
4.66M
#علوم_فنون
#تلمیح_به_روایت_تصویر
به کوشش خانم میتراهاشمی، اصفهان
هدف:تثبیت یادگیری از طریق دیدن تصاویر
کانال ادبیات جامع دهم،یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
خلاصه_سبک_شناسی_علوم_و_فنون_دوازدهم.pdf
500.8K
#علوم_فنون_ادبی
#پایه_دوازدهم ( انسانی)
#خلاصه_سبک_شناسی
#دروس_۴و۱۰
به کوشش : آقای افشین طالب خواه
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰
@adabiyatjame1112
خلاصه_تاریخ_ادبیات_علوم_و_فنون_دوازدهم.pdf
713.4K
#علوم_فنون_ادبی
#پایه_دوازدهم ( انسانی)
#خلاصه_تاریخ_ادبیات
#دروس_۱و۷
به کوشش : آقای افشین طالب خواه
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5830468806408934168.pdf
205.9K
#آزمون_نهایی
#علوم_فنون_دوازهم
امتحان نهایی علوم و فنون۳
تاریخ برگزاری: سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲
✅ همراه با پاسخ پرسش ها
کانال آزمون سرای ایران
@Azmoonsarayeiran
کانال ادبیات جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
#آزمون_نهایی #علوم_فنون_دوازهم امتحان نهایی علوم و فنون۳ تاریخ برگزاری: سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ✅ همراه ب
چند نقد و بررسی از آزمون علوم وفنون ۳ دیماه ۱۴۰۲ 🔰🔰🔰
نقدی بر سوالات امتحان نهایی فنون دوازدهم ۱۴۰۲
سوالات قلمرو تاریخ ادبیات وسبک شناسی ،سوالات سنجیده وخوبی است
ولی در سوال ۵ که به ویژگی های زبانی شعر دوره انقلاب اسلامی در ابیات شعر (شکوه چشمان تو) اشاره کرده است .طرح این مدل سوال به بخش تحلیل سبکی شعر ونثرمربوط میشود نه مبانی سبک شناسی .
در بخش موسیقی شعر سوال ۹.قسمت ب طراح سوال برای وزن همسان دولختی از (فعلات فاعلاتن// فعلات فاعلاتن )استفاده کرده بهتر بود طراح محترم از اوزان همسان دولختی کتاب فنون یازدهم استفاده میکرد چون این وزن خارج از کتاب است .
در قسمت زیباشناسی سوال ۲۱ قسمت الف.
صورت سوال مبهم است وباید با صورت سوال (لف ها ونشرهای بیت را مشخص کنید )جایگزین میشد
در قسمت تحلیل مبانی شعر ونثر
سوال ۲۷ .اگر طراح محترم نام شاعر ابیات (سلمان هراتی )را ذکر میکرد به فرایند پاسخگویی دانش آموز با توجه به اینکه سلمان هراتی از شاعران انقلابی که فراوان از نماد استفاده کرده کمک میکرد.
سوال 5 قسمت سبک شناسی
که اشاره به فرهنگ شهادت وجبهه وجنگ وایثار دارد
به اعتقاد نگارنده، اگر دانش آموز در پاسخنامه اشاره به شهادت شهید حججی توسط گروه تکفیری تروریست داعش در سوریه هم بکند نمره تعلق میگیرد
چرا که این برهه شهادت متعلق به دوران جنگ تحمیلی عراق نیست بلکه متعلق به عصر حاضر است
در سوال 16 به پاسخهای مشابه هم نمره تعلق گیرد مانند : (همونطوری که اگر شخصی چیزی گم کرده باشد برای یافتن آن کمر خم درروی زمین به جست وجو می پردازد
افراد پیر هم برای یافتن جوانی گم کرده خود درروی زمین به جست و جو می پردازند)
سوال 26 قسمت الف
برای قلمرو فکری ابیات
به پاسخهای همچون (بی ارزش بودن مرگ و تمسخر مرگ در نزد رزمندگان ، ایثار وجانبازی رزمندگان،
مفتخر شدن رزمندگان جانباز به مدالهای جانبازی،جانباز شدن مدال افتخاری برای رزمندگان بوده است که همگی مفاهیم انتزاعی است ) نمره تعلق میگیرد
در پایان
باآرزوی موفقیت برای همه ی دانش آموزان ایران زمین، همکاران ودست اندرکاران آموزش و پرورش.
خانم فاطمه افضلی ، دبیر ادبیات گناباد
https://eitaa.com/adabiyatjame1112
درود و عرض ادب
نکاتی دربارۀ آزمون نهایی فنون دوازدهم، تاریخ ۱۹ دیماه ۱۴۰۲
۱. سؤال ۱۰ اشتباه تایپی دارد. «مستفلُ» نوشته؛ درصورتی که درست آن، «مستفعلُ» میباشد.
۲. در سؤال ۱۲، نوشتهشده که: «وزن پارۀ دوم را رو بنویسید»؛ ولی در پاسخنامۀ دانشآموز، دو جای خالی با نقطهچین مشخص شده. اگر لازم است که دانشآموز علاوه بر وزن، پارۀ دوم را نیز مشخص کند، بهتر است بهگونهای در صورت سؤال، این نکته نیز از دانشآموز خواسته شود؛ یا اینکه در پاسخنامه یک نقطهچین گذاشته شود و دانشآموز وزن پارۀ دوم را بنویسد یا در پرسش، ذکر شود که هجابندی یا ارکان پارۀ دوم و وزن آن را بنویسند.
۳. در پرسش شماره ۹، نوشته شده که: «نوع وزن مناسب با هربیت را از ستون مقابل برگزینید». بیتها با (الف)، (ب)، (ج) مشخص شده و ستون مقابل که نوع وزنهاست، با عدد ۱، ۲، ۳ نشان داده شده است؛ اما در پاسخنامه دانشآموز بدینصورت نوشته شده:
۹) الف)................. ...................
ب)................. ....................
پ)................. . .................
وقتی بیتها با (الف) و (ب) و (پ) مشخص شدهاند، بهتر آن است که در پاسخنامه یک جای خالی مشخص شود تا دانشآموز در پاسخدادن، به اشتباه نیفتد.
نکتۀ مهم، این است که این موارد، دانشآموز را به شک میاندازد و نمیداند مطلب سادهای که میداند، چگونه در پاسخنامه جای دهد.
با سپاس
خانم قاسمی،دبیر ادبیات گناوه
https://eitaa.com/adabiyatjame1112