#نگارش_دهم
#درس_پنجم
#روش_تدریس ( ویژه دبیران)
مدرس: خانم فرحناز حسینی، استان البرز
✳️نوشته های ذهنی (جانشین سازی )
مقدمه:
این درس قرار دادن خود به جای موضوع یا پدیده ای دیگر و نگریستن به جهان پیرامون با نگاه پدیده ها و اشیاء است.
▪️در جانشینی باید عواطف، حس و حال، نوع نگرش، لحن کلام و شیوه ی بیان متناسب با موضوع باشد.
مانند نوشتن از آفتاب از زبان یخ،
به همین منظور پیش از نوشتن باید اطلاعات وشناخت کلی درباره چیستی، ویژگی ها و کارکرد موضوع به دست آورده شود .
💥روش تدریس پیشنهادی:
روش بدیعه پردازی
این روش بر بنیان پنج مرحله بنا نهاده شده است. عنصر اصلی دراین روش استفاده از قیاس هاست که به وسیله ی آن؛ موضوعی معمولی و آشنا با شیوه ای نو بررسی و بیان می شود.
❄️موضوع : زمستان❄️
1⃣مرحله ی نخست:توصیف شرایط موجود
دانش آموز موضوع مورد نظر را توصیف کند و آنچه را که می بیند و حس می کند بنویسد و توصیف کند.
مثلا زمستان سرد است .
آخرین فصل سال است.
سه ماه دارد.
نام اولین شب زمستان یلدا است .
2⃣مرحله ی دوم : قیاس مستقیم
در این مرحله معلم از دانش آموز می خواهد دست به قیاس مستقیم بزند.
نمونه ی مورد قیاس را معلم می تواند انتخاب کند و یا دانش آموز هم می تواند آن را انتخاب نماید مثلا
زمستان مانند حلقه ای پاییز را به بهار وصل می کند .
نفس سرد زمستان همانند آه سردی طبیعت را منجمد می کند
3⃣مرحله سوم : قیاس شخصی( جانشین سازی )
در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد خودشان را به جای مفهوم مورد نظر قرار دهند و از زبان او سخن بگویند واحساساتش را بیان کنند .
مثلا :
از اینکه با آمدنم پرندگان کوچ می کنند و به جاهای گرمسیر کوچ می کنند غمگینم .
گاهی که خشمگین می شوم ،با سر و صدا و هیاهو توفان به راه می اندازم.
4⃣مرحله ی چهارم : تعارض فشرده ( هماورد ناسازها )
دراین مرحله معلم می خواهد دانش آموزان براساس توصیفهای ارائه شده در قیاس شخصی مفاهیم متضاد را ارائه نمایند وسپس از میان این قیاس ها بهترین را انتخاب کنند
مثل :
ساکت و پر هیاهو
خشمگین و مهربان
آرام و بیقرار
5⃣مرحله ی پنجم :بررسی مجدد تکلیف اولیه
در این مرحله دانش آموزان به مسئله یا تکلیف اولیه بر می گردند و درباره ی موضوع زمستان نوشته ای خلق می کنند .
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
#نگارش_یازدهم
#درس_چهارم
#گفت_و_گو
#روش_تدریس( ویژه دبيران)
مدرس : استاد حسین طریقت
💢«گفت و گو»آیین درویشی نبود، ورنه با تو ماجراها داشتم!
✳️روش تدریس پیشنهادی:
🛑پیش سازمان دهنده
در این روش دبیر اطلاعات قبلی دانش آموزان را سازماندهی می کند تا به آموزش آموزه های جدید درس برسد.
مانند: بهره گیری از آموزه های درس های دوم و سوم (روش های گسترش محتوا ) کتاب نگارش ۲ یا سازماندهی آموزه های درس ۸ نگارش ۱(نوشته های داستان گونه )
🛑قبل از تدریس دبیر متن های گفت و گو محوری که از قبل انتخاب کرده در کلاس بخواند:
◀️ صمیمی و دوستانه: گفت و گوی بین دوستان در روان خوانی:
"اولین روزی که به خاطر دارم " کتاب فارسی ۲
◀️بیان مفاخره و برتری جویی: گفت و گوی «رستم و اشکبوس» کتاب فارسی ۱
◀️ اعتراض و تظلم خواهی:
گفت و گوی بین «کاوه و ضحاک» درس ۱۲ کتاب فارسی ۲
◀️ حدیث نفس و درد دل کردن: گفت و گوی: «گون و نسیم»
در شعر استاد شفیعی کدکنی
✳️مراحل تدریس:
1⃣انتخاب موضوع:
سعی کنید موضوعی عینی انتخاب کنید. موضوع هایی چون:
آسمان، زمستان، کوه و . . .
2⃣طراحی گفت و گو:
برای موضوع انتخابی طرح گفت و گویی پی ریزی کنید.
مثلا اگر موضوع آسمان را انتخاب کردید; طرفین گفت وگو می تواند موارد زیر باشد:
💢گفت وگوی: ماه و خورشید
💢گفت گوی: آسمان و انسان
💢گفت گوی: ستاره با شهاب
💢گفت گوی: ابر با باد
💢گفت و گو: باران با باغ
◀️موضوع گفت گو
موضوع گفت و گو ها می تواند متنوع باشد:
صمیمی و دوستانه،
مفاخره و برتری جویانه،
اعتراضی و. . . باشد.
3⃣تولید متن
براساس طرح نوشته شده، متنی بنویسید و گفت و گوی طراحی شده را در میان متن جا دهید.
✅نکات مهم :
کل متن انشا گفت و گو نباشد. دو با سه بند گفت و گو کافی است.
◀️ اگر موضوع آسمان را انتخاب کردید:
بند اول: توصیف آسمان
بند دوم: گفت و گو
بند سوم: گفت وگو
بند چهارم: نتیجه گیری از گفت و گو
🌿🌿🌿🌿🌿
گفت و گو عنصر مهم هر متن است. گفت و گو به متن تحرک می دهد و آن را از حالت یک نواختی بیرون می آورد.
نویسنده توانا از خلال گفت گو ها به شکل غیر مستقیم اطلاعاتی به خواننده منتقل می کند.
❌هرگز در گفت گو به شکل مستقیم، اطلاعات را به خواننده منتقل نکنید. در این صورت متن گفت و گو ملالت آور می شود.
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5846162698512893467.pptx
2.84M
#علوم_و_فنون_دوازدهم
#درس_هفتم
#تاریخ_ادبیات_معاصر
#کمک_آموزشی
خلاصه ی درس هفتم +پاسخ خودارزیابی +نمونه های نثر و نظم خارج از کتاب
فرمت powerpoint
تهیه و تنظیم : خانم فرحناز حسینی از البرز(کرج)
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5783163886286932109.pdf
1.11M
#فارسی_دهم
#درس_دهم
#دریادلان_صف_شکن
#گنج_حکمت
#یک_گام_فراتر
تحلیل +کارگاه متن پژوهی
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب از تهران
کانال ادبیات جامع دهم و یازدهم و دوازدهم 🇮🇷
🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5785117306132629822.pdf
410.2K
#فارسی_دهم
#درس_یازدهم
#خاک_آزادگان
تحلیل + کارگاه متن پژوهی
به کوشش : خانم مینا فرشید راد از زنجان
کانال ادبیات جامع دهم و یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5783163886286932201.pdf
839.4K
#فارسی_یازدهم
#درس_دهم
#بانک_جرس(تحلیل +کارگاه متن پژوهی)
#گنج_حکمت
#به_یاد_۲۲بهمن
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب از تهران
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5783163886286932110.pdf
757.3K
#فارسی_دوازدهم
#درس_دهم
#فصل_شکوفایی(تحلیل +کارگاه متن پژوهی)
#گنج_حکمت
#تبرانا
به کوشش : خانم ماندانا مهتاب از تهران
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5783057830659491963.pdf
601.8K
#فارسی_یازدهم
#درس_یازدهم
#ياران_عاشق
شرح درس+ پرسش کارگاه
به کوشش : خانم فرحناز حسینی(استان البرز) ، خانم زینب یزدانی (استان تهران )
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5924549468027356772.pdf
781.5K
#فارسی_یازدهم
#درس_یازدهم
#شعرخوانی
#صبح_بی_تو
به کوشش: خانم سهیلا محسنی از تهران
همراه درک و دریافت شعر
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5773881182060022444.pdf
3M
#فارسی_دوازدهم
#درس_یازدهم
#آن_شب_عزيز
شرح درس+ تحلیل کارگاه
به کوشش : آقای غلامحسن رضایی از بابل،
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم🇮🇷
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5911301864741145206.pdf
505.3K
#فارسی_دوازدهم
#درس_یازدهم
#آن_شب_عزیز (تحلیل +کارگاه متن پژوهی)
#شعر_خوانی
#شکوه_چشمان_تو (تحلیل
به کوشش : دکتر امیدعلی شیخی کن کت از شهرستان نورآباددلفان استان لرستان
گروه دبیران ادبیات ایران🇮🇷
کانال ادبیات جامع یازدهم و دوازدهم
🔰🔰🔰
@adabiyatjame1112
4_5787400175739734532.pdf
595.5K
#فارسی_دهم
#درس_یازدهم
#خاک_آزادگان
#روانخوانی (ص ۸۵ شیرزنان)
تحلیل +کارگاه متن پژوهی
به کوشش : دکتر امیدعلی شیخی کن کت از شهرستان نورآباددلفان استان لرستان
کانال جامع ادبیات دهم و یازدهم و دوازدهم
@adabiyatjame1112