#شعر ۱۸
گفته بودم به کسی عشق نخواهم ورزید
آمدی و همه ی فرضیه ها ریخت بهم...
#امید_صباغ_نو
@adabkhane
Alireza Ghorbani - Leyla.mp3
10.83M
🎶 کجایی ای که عمری در هوایت نشستم زیر باران ها کجایی!
#آواز ۱۲
@adabkhane
ادبخانه
آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد- #ضرب_المثل 22
🦋بسم الله الرحمن الرحیم
هست کلیدِ درِ گنجِ حکیم🦋
آشی برایت بپزم که
یک وجب روغن رویش باشد!
در کتاب «سه سال در دربار ایران» نوشته دکتر فووریه، پزشک مخصوص ناصرالدین شاه نوشته شده:
ناصرالدین شاه سالی یک بار (آن هم روز اربعین) آش نذری میپخت و خودش در مراسم پختن آش حضور مییافت تا ثواب ببرد
در حیاط قصر ملوکانه اغلب، رجال مملکت جمع می شدند و برای تهیه آشِ شله قلمکار، هر یک کاری انجام می دادند.
…بعضی سبزی پاک می کردند،
بعضی نخود و لوبیا خیس می کردند،
عدهای دیگهای بزرگ را روی اجاق می گذاشتند
و خلاصه هر کس برای تملُّق و تقرب پیش ناصر الدین شاه مشغول کاری بود
خودِ اعلی حضرت هم بالای ایوان مینشست و قلیان می کشید و از آن بالا نظارهگر کارها بود.
👨🍳سرآشپزباشیِ ناصرالدین شاه مثل یک فرمانده نظامی امر و نهی می کرد.
به دستور آشپزباشی در پایان کار به در خانه هر یک از رجال کاسه آشی فرستاده می شد و ایشان میبایست کاسه خالی آش را از اشرفی(سکه) پر کند و به دربار پس بفرستد
کسانی را که خیلی میخواستند تحویل بگیرند روی آش آنها روغن بیشتری میریختند.
پر واضح است آن که کاسه کوچکی از دربار برایش فرستاده می شد کمتر ضرر می کرد و آنکه یک قدح بزرگ آش که یک وجب هم روغن رویش ریخته شده دریافت می کرد، حسابی بدبخت می شد.
به همین دلیل در طول سال،اگرآشپزباشی مثلا با یکی از اعیان و یا وزرا دعوایش می شد؛ به او می گفت:
بسیار خوب! به تو حالی خواهم کرد دنیا دست کیست⁉
🍲آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد.
✍معنای کنایی
آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد،کنایه است از اینکه:
«برایت نقشه ای کشیده ام که بیچاره ات می کنم.»
@adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشم من با تب عشقت، طبیب آمد جوابش کن/
حبیبم،چشم بیمار تو بس باشد طبیب من
#استاد_شهریار
@adabkhane
#با_طلا_باید_نوشت...۳
پرهيزکار، علم را با حِلم(صبر) و حرف را با عمل درآمیخته است.
حضرت امیر(ع) - خطبه ١٨۴
@adabkhane
#عروض_و_قافیه ۷
🌸بسمالله الرحمن الرحیم
هست کلید درِ گنجِ حکیم
🔶مبانی وزن شعر فارسی۲
🔹هجا یا سیلاب یا بخش:
هجای فارسی مجموعهای از یک مصوت و یک یا دو یا سه صامت است. بنابراین تعداد هجاهای هر کلمه، مساوی تعداد مصوتهای آن است. یعنی در یک عبارت همان تعداد هجا هست که مصوِّت هست. هر هجا در یک دم یا بازدم ادا می شود. در کلمه «آمدم» سه مصوِّت وجود دارد. پس «آمدم» دارای سه هجاست. در زبان فارسی شش نوع هجا (مجموعهی صامت و مصوت) وجود دارد، اما در عروض فارسی فقط سه نوع آن مستعمل است که به آنها هجای عروضی گویند. یعنی کلمات زبان فارسی در شعر فقط به سه نوع هجا بخش می شود.
✅هجاهای عروضی از نظر کمیت بر دو گونه اند: بلند و کوتاه.
💠هجاهای عروضی بلند:
1️⃣ صامت + مصوت کوتاه + صامت. «cvc¹»
(مانند: دَر ، شِن ، بُن )
2️⃣ صامت + مصؤت بلند. «cV»
(مانند: با ، بی ، بو )
💠هجای عروضی کوتاه:
صامت + مصؤت کوتاه. «cv»
(مانند: نه ، که ، تو )
✅بدین ترتیب هجای بلند عروضی مرکب از سه واک ” یا حرف عروضی و هجایی کوتاه عروضی مرکب از دو واک یا حرف عروضی است.
1. c=Consonant
2. v=Vowel
📚تحقیق : ایلیا – علیاری ( دکتر حسین محمدی مبارز – دکتر علیرضا علیاری)
@adabkhane
#عروض_و_قافیه ۸
بسمالله الرحمن الرحیم
هست کلید درِ گنجِ حکیم
📘مبانی وزن شعر فارسی۳
📗املای عروضى يا آوانويسی:
املای عروضی، نوشتن کلمات به خطی است که بتوان با آن مقطع اصوات یا هجا را به آسانی تشخیص داد. املای عروضی نگارش دقیق اصوات اعم از صامت و مصوت است.
برای این کار می توان، با اندک تغییر و اضافاتی هم از خط لاتینی استفاده کرد و هم از خط فارسی.
📙فایدهٔ املای عروضی:
هرگاه در تعیین بلند یا کوتاه بودن هجا، تردیدی وجود داشته باشد، فوراً آن را به خط عروضی می نویسیم. اگر هجا دارای سه واک یا حرف عروضی گردید، بلند و اگر دارای دو واک یا حرف عروضی شد کوتاه است.
املای عروضی، زبان گویای حقایق عروضی است. مثلاً با نوشتن واج «ن» بعد از مصوت بلند مشاهده می شود که به اندازهٔ یک مصوت از امتداد بلند مصوت قبل از نون کاسته شده است (زیرا هجای بلند همواره سه واکی است).
📕تحقیق : ایلیا – علیاری ( دکتر حسین محمدی مبارز – دکتر علیرضا علیاری)
@adabkhane
#عروض_و_قافیه ۹
بسمالله الرحمن الرحیم
هست کلید درِ گنجِ حکیم
📘مبانی وزن شعر فارسی۴
✍تقطیع:
تقطیع در لغت قطعه قطعه کردن است و آن مصدر باب تفعیل است از ریشهٔ قَطَعَ (=برید) و در اصطلاح عروضی قطعه قطعه کردن شعر است به هجاهای کوتاه و بلند.
📕برای مثال بیت زیر را به هجاهای کوتاه و بلند تقسیم یا به اصطلاح تقطیع می کنیم:
«پری رویی، پری بگذار، ماهی»
«به زیر مقنعه صاحب کلاهی»
پَ ری رو یی پَ ری بُگ ذا رُ¹ ما هی
pa rii ruu yii pa rii bog zaa r(o) maa hii
به زی رِ مَق نَ عه صا حِب کُ لا هی
be zii re magh na ?e² sa* heb ko laa hii*
📙(1- «ر» در کلمه «بگذار» ساکن است، اما در تقطیع میتوان به آن یک مصوت کوتاه اضافه کرد)
📘(2- هر گاه حرف «ع» یا « الف عطف یا (ء)» در اول یک هجاباشد،در تقطیع لاتین از علامت «?» استفاده می کنیم)
📕تحقیق : ایلیا – علیاری ( دکتر حسین محمدی مبارز – دکتر علیرضا علیاری)
@adabkhane
#عروض_و_قافیه ۱۰
بسمالله الرحمن الرحیم
هست کلید درِ گنجِ حکیم
✍مبانی وزن شعر فارسی۵
📗بخش کردن یا تقسیم هجا:
در تقطیع شعر به هجاها، کل کلمات مصراع در رابطه با یکدیگر در نظر گرفته می شود نه تک تک کلمات به صورت مجرد. مثلاً در تقطیع این مصراع حافظ:
«خوش آمد گل وزان خوشتر نباشد» میگوییم:
ل¹ –² – – ل – – – ل – –
خو شا مَد گُل وَ زان خوش تَر نَ با شَد
📙چنان که ملاحظه می شود در تقطیع درست، کلمهٔ «خوش» برحسب قرائت و موقعیتش در ترکیب عبارات ( تقابل با کلمهٔ بعدی) جایی دو جزء «خو+شا» و در جایی دیگر یک جزء «خوش» حساب شده است. به طور کلی باید توجه داشت که صامت ها معمولاً با مصوتهای بعد از خود (در هجاهایی که با همزه شروع شده اند) تلفظ می شوند، یعنی همزه معمولاً حذف می شود تا صامت پیش از آن به مصوت بعد از آن بچسبد؛ مثالی دیگر:
کاروانِ شـهـیـد رفت از پیش
وان ما رفته گیر و میاندیش
«رودکی»
– ل – – ل – ل – – –
کا رِ وا نی³ شَ هی دُ رَف تَز پی (ش)
وا نِ ما رَف ته گی رُ می اَن دی (ش)
📕در کلمه «از» همزه حذف شده است تا صامت «ت»(در کلمه رفت) به مصوت «–َ-» بچسبد: تَز
1- علامت «ل» نشان دهنده ی هجای کوتاه است.
2- علامت «–» نشان دهنده ی هجای بلند است.
3- حرف «ن» در کلمه کاروان هنگام تقسیم به «نی» تبدیل می گردد؛ (در ادامه به توضیح علت آن خواهیم پرداخت..
📘تحقیق : ایلیا – علیاری ( دکتر حسین محمدی مبارز – دکتر علیرضا علیاری)
@adabkhane
در اقیانوس غدیر.pdf
949K
🔴#پژوهش ۳
🟢"در اقیانوس غدیر: گزیدهاشعار نهمین جشنوارهی ملی شعر غدیر"
➕با
🟡پیش نوشتاری پژوهشی درباره تاریخچه شعر غدیر
#بنیاد_بینالمللی_غدیر
@adabkhane