eitaa logo
ادبخانه
1.5هزار دنبال‌کننده
450 عکس
124 ویدیو
46 فایل
🌍ادبخانه موسسه فرهنگی هنری ایلیا ترنج 🔶ادبخانه، دانشخانه مجازی ادبیات و آیین است. در این سرای دانش، بُن مایه های شعر وادبیات ، پژوهش های ادبی، آیینی و....را می توان یافت. 🔷آیدی مدیر (صادق خیری): @Sadeghkheyri
مشاهده در ایتا
دانلود
۷۹ هر سر موی تو از غفلت به راهی می‌رود جمع کن پیش از گذشتن، کاروان خویش را (یازدهم ه.ق) @adabkhane
کافر چشم توام اما مسلمانم هنوز من اگر چه تشنه ام لبریز بارانم هنوز کوچه ای بن بستم و از دور میبینم تو را من همان بن بست عاشق بر خیابانم هنوز خلوتم را با خیالت آمدی بر هم زدی رفتی و حالا پراز غوغای تهرانم هنوز طعم سوهان لبت با زعفران قاطی شده عاشق قم هستم و اهل خراسانم هنوز حافظم سعدی ترم خیام را رد کرده ام مولوی هستم ولی عریان عریانم هنوز قهوه ی اسپرسوی تلخی و فالی تلخ تر من ولی چایی نبات توی فنجانم هنوز دفتر شعرم میان کافه های منزوی منزویِ شاعری در بین دیوانم هنوز کم شدم هر لحظه با باران چشمت،اَبر اَبر قطره قطره می چکم اما فراوانم هنوز انتخابم بودی و تقدیر با من تا نکرد چونکه تو چوپانی و من دختر خان ام هنوززینب حسامی/مشهد @adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۵ سکوت کرده ام و در سرم هزار آیاست جواب می رسد از عشق زندگی زیباست هنوز هم دل گلها به آفتاب خوش است هنوز روزیِ زنبور در دل گلهاست ترانه خوانی یک در میان گنجشکان عدالتی است که روی درختها برپاست هنوز ازدهن رودخانه می‌شنوم گذشت، ساده ترین راه حل این دنیاست به قهر و آشتی کودکان توجه کن ببین که واژه کینه،چقدر بی معناست به جنب و جوش سماور نگاه کن پسرم! درآتش است ولی فکرِ استراحت ماست و عشق کیست صدایی در آشپزخانه فرشته ایست که پادرد دارد و برپاست... @adabkhane
۸۰ ای سرِّ خدا که ره بر اسرار تو، نی/ جز حیرت و صُمت،چاره در کار تو، نی/ زان سوی دگر خدای گفتن به تو کفر/ زین سو،صفتی دگر سزاوار تو ،نی/ (۱۴ه.ق) رباعیات در مدح حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام @adabkhane
۳۶ جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد گریه ها می کرد تا امت شود بیدار … حیف از صدای گریه اش امت فقط بی خواب شد پشت در آمد بگوید ، گوش عالم بشنود ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد تا پدر بود آمدن در خانه اش آداب داشت به گواه شعله ها این کار بی آداب شد بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید آتش کشیدن باب شد حضرت صدیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بیتاب شد ما نمی دانیم، نَعلُ السیف * می داند چرا ” مرتضایم را نبر ” ” فضه مرا دریاب ” شد کربلا مسمار در با انشعاب بیشتر با شتاب این بار سمت تشنه ای پرتاب شد بعد مادر علت مرگ تمام عاشقان آتش و مسمار و سیلی و صدای آب شد 🔸نَعلُ السَیف : آهنی است که در انتهای غلاف شمشیر وجود دارد برای اینکه وقتی شمشیر از غلاف بیرون کشیده می شود ، غلاف تعادل خود را دور کمر شخص حفظ کند. @adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من عقده دل وا نکردم... یا فاطمه؛موذن زاده اردبیلی ۱۷ @adabkhane
42.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا صاحب الزمان ۱۸ ۳۷ کل دقایق را به یادت می‌شماریم لحظه به لحظه در هوایت بی قراریم ظلم از سراپای جهان می‌جوشد انگار بی طاقت از این زخم‌های بی‌شماریم هر جمعه با ندبه، به یادت گریه کردیم در ناحیه، با روضه‌هایت اشک‌باریم با صحنه هایی که حسن در کوچه دیده ما چاره‌ای جز خون دل خوردن نداریم کی تکیه می سازی برای روضه هایش؟ کی در حسینیه کنار تو بباریم؟ ما سینه زن‌های غریب هیأت عشق ما تا قیامت از مصیبت داغداریم یک روز می آیی و ما هم در کنارت سنگ بنای مضجعش را می گذاریم @adabkhane
ادبخانه
۸ 🦋 بسم الله الرحمن الرحیم هست کلید در گنج حکیم 🦋 / 🔸جای بلندی که برای نگهبانی عمارت و قلعه درست کنند(۱)،علم و رایت (۲) و.... همچنین در فارسی ‫کهن واژه «برز» در «البرز» به معنای «بالا، بلند،بزرگ»است(۳) که معرب (عربی شده) آن، همان «بُرجْ» است. «تَبَرُّجَ» از واژه «برج» گرفته شده است و به معناى خودنمايى است.به بررسی دو آیه از قرآن کریم می پردازیم: ۱.وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ و در خانه‌هایتان بنشینید و آرام گیرید ( بی‌حاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خود آرایی بیرون نیایید (۴) ۲.وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللَّاتِي لَا يَرْجُونَ نِكَاحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَةٍ ۖ وَأَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ و زنان سالخورده که باز نشسته‌اند و امید ازدواج و نکاح ندارند بر آنان باکی نیست در صورتی که اظهار تجملات و زینت خود نکنند که جامه‌های خود (یعنی لباسهای رو مانند عبا و چادر و روپوش و امثال آن) را نزد نامحرمان برگیرند، و باز هم عفت و تقوا گزینی (و بر نگرفتن جامه) بر آنان (در دین و دنیا) بهتر است، و خدا (به سخنان خلق) شنوا و (به اغراض و نیّات آنها) آگاه است (۵) 🔹نتیجه: پس با همه این اوصاف،تَبَرُّج در اسلام غالباً به معنای جلوه‌گری آمده‌است؛ بدین‌گونه که زن، بلندای خود را متبرّج (جلوه‌گر) می‌سازد.کلمهٔ تَبَرُّج به معنای ظاهر شدن در برابرِ مردم است، همان گونه كه برج در ميان ساختمان‌هاى ديگر جلوه‌ى خاصّى دارد. به امید روزی که عطر بهشتی حجاب در فضای جامعه اسلامی پراکنده شود و دختران و زنان با توجه به گفتار و کردار سرور زنان عالم ، حضرت فاطمه زهرا علیها السلام به کمال شایسته خویش دست یابند،ان شاء الله 🤲 ✍️ ایلیا/خیری (دکتر حسین محمدی مبارز ،صادق خیری) 📚منابع: ۱.واژه نامه معین ۲.لغت نامه دهخدا ۳. در اوستا «هره برزَیتی» Harā Bərəzaitī پهلوی «هربرز» مرکب از دو جزء: هر، به معنی کوه و برز به معنی بالا و بلند و بزرگ. در ادبیات پارسی «برزکوه» هم به معنی البرز آمده و ترجمهٔ تحت‌اللفظی آن است. (لغت نامه دهخدا) ۴.سوره‌احزاب،آیه ۳۳ ۵.سوره نور،آیه ۶۰ @adabkhane