#شاه_بیت ۹۷
افسوس بین آن همه فرقی که داشت او
مردان کوفه فرق سرش را شناختند
سید داوود دهقانی فیروز آبادی (معاصر)
@adabkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺شبکه قرآن
🌓شب نوزدهم رمضان
شعر علوی:
دکتر حسین محمدی مبارز
https://www.aparat.com/v/okXNw
@adabkhane🏴
#شاه_بیت ۹۸
با وضو،آمد به قصد لیلة الفرقت،علی
ابن ملجم در شب احیا چه قرآنی گشود
#قاسم_صرافان ( معاصر)
@adabkhane
#شاه_بیت ۹۹
گر سیزدهت را به علی صرف کنی
غم های دلت جمله به در خواهد شد
#ناصر_دوستی (معاصر)
@adabkhane
🏴#شعر ۵۳
محراب در عزای تو میگرید ای علی
مسجد به گریههای تو میگرید ای علی
آن روز و روزگار که با تو وفا نکرد
دیریست در عزای تو میگرید ای علی
منبر در انتظار تو در خون نشسته است
سقف و ستون برای تو میگرید ای علی
هفت آسمان به درگه تو ایستاده است
در حسرت درآی تو میگرید ای علی
رشک ستارگان فلک از قدوم تُست
خاک ره ار به پای تو میگرید ای علی
با یاد نالههای در و بام سوز تو
بام و در سرای تو میگرید ای علی
چاهی که هایهای در آن گریه کردهای
با یاد هایهای تو میگرید ای علی
ای شیر حق به حق تو باطل نگفتهام
گویم اگر خدای تو میگرید ای علی
ای پادشاه لطف و کرم کن عنایتی
از بهر تو گدای تو میگرید ای علی
دیریست در ولایت عشق تو دیدهام
در دامن ولای تو میگرید ای علی
✍دکتر مظاهر مصفا
@adabkhane🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آواز ۳۲
📺نمایش عروسکی
🦋«دیدار شمس و مولوی»
صدای شمس:
همایون شجریان
صدای مولوی: مشایخی🦋
@adabkhane🔮
#شاه_بیت ۱۰۰
دل که بی عشق شد از خَلق جهان دور افتاد
مُرده را موج ز دریا به کنار اندازد
#طاقتی_تبریزی(ه.ق۱۱)
@adabkhane
#قالبهای شعر فارسی
منظور از قالب یک شعر، شکل آرایش مصراع ها و نظام قافیه آرایی آن است. شعر به مفهوم عام خود نه در تعریف میگنجد و نه در قالب، ولی شاعران و مخاطبان آنها، به مرور زمان به تفاهم هایی رسیدهاند و شکلهایی خاص را در مصراعبندی و قافیهآرایی شعر به رسمیت شناختهاند.
به این ترتیب در طول تاریخ، چند قالب پدید آمده و ؛ شاعران کهن ما کمتر از محدوده این قالبها خارج شدهاند. فقط در قرن اخیر، یک تحوّل جهش وار داشتهایم که اصول حاکم بر قالبهای شعر را تا حدّ زیادی دستخوش تغییر کرده است.
1- قالبهای کهن :
در قالبهای کهن، شعر از تعدادی مصراع هموزن تشکیل میشود. موسیقی کناری نیز همواره وجود دارد و تابع نظم خاصی است.
هر قالب، فقط بهوسیلهی نظام قافیهآرایی خویش مشخّص میشود و وزن در این میان نقش چندانی ندارد. از میان بینهایت شکلی که میتوان برای قافیهآرایی داشت، فقط حدود چهارده شکل باب طبع شاعران فارسی قرار گرفته و به این ترتیب، قالبهای شعری رایج را پدید آورده است :
📔قصیده
📕مثنوی
📒غزل
📗قطعه
📘ترجیع بند
📙ترکیب بند
📓مسمط
📖مستزاد
🗞رباعی
📋دو بیتی
🎵تصنیف
📚چهارپاره
📜مفرد
📃تضمین
✍تهیه و تنظیم:
سید محمدرضا شمس (ساقی)
@adabkhane📕