eitaa logo
رفیق شفیق
1.2هزار دنبال‌کننده
873 عکس
202 ویدیو
26 فایل
"کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🆔ارتباط با ادمین: @admin_adibi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 طرح پرسش و پاسخ 💠 ❇️سوال : 🔰 آیادرمنابع شیعه ادعیه معتبری ازحضرت زهرا سلام الله علیها به ما رسیده؟ اینکه یک کتاب با اسم صحیفه فاطمیه چاپ شده که ادعیه ایشان راچاپ کرده است سندیت دارد؟ ❇️ جواب : ✳️سلام عليكم در متون روایی و کتب دعایی که بزرگان از دانشمندان شیعه جمع آوری کردند ، برخی ادعیه از ام الائمه حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده است که برخی از محققین این ادعیه را از متون روایی ودعایی شیعه جمع آوری کرده و به چاپ رسانده اند ؛ ازجمله 🔷 کتاب دعاهای روزانه حضرت زهراسلام الله علیها توسط مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد دشتی صاحب ترجمه نهج‌البلاغه 🔶 کتاب صحیفه فاطمه حجت‌الاسلام والمسلمين آقای جواد قیومی اصفهانی و.... ❎ باید توجه داشت کتابهایی که با عنوان صحیفه فاطمه (س) در زمان ما چاپ می‌شود جمع آوری دعاهای حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد و این غیر از مصحف فاطمه است . ✅ امام صادق علیه السلام فرمودند: فاطمه (سلام‌الله‌علیها) مصحفی از خود به یادگار گذاشت که قرآن نیست و اما کلامی از کلام خداوند است که برایشان وحی می‌فرمود و پیک خداوند (فیروزآبادی گفته است که مراد از پیک خداوند، جبرئیل (علیه‌السّلام) است.) بیان می‌کرد و امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) آن را می‌نگاشت. ♻️ علی بن ابی حمزه از امام کاظم (علیه‌السّلام) روایت نموده است که فرمودند: مصحف فاطمه(سلام‌الله‌علیها) نزد من است. ✴️ امام صادق (علیه‌السّلام) نیز فرمود: به خدا قسم مصحف فاطمه (سلام‌الله‌علیها) نزد ما هست. موفق باشید ان شاء الله 🔟 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
رزق روزی 4 نامه31.MP3
4.69M
💠 نامه 31 نهج البلاغه 💠 🎙 شرح و توضیح بخشی از نامه 31 نهج البلاغه در رابطه با رزق و روزی. 4⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حدیث 💠 📣 عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَهْزِیَارَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ [علیه السلام] جُعِلْتُ فِدَاكَ زِیَارَةُ الرِّضَا [علیه السلام] أَفْضَلُ أَمْ زِیَارَةُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَیْنِ [علیه السلام ] فَقَالَ زِیَارَةُ أَبِی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ [علیه السلام] یَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَةِ. الكافی، ج4، ص584، باب فضل زیارة أبی الحسن الرضا علیه السلام. 📝  روایت شده از علی بن ابراهیم از پدرش از علی بن مهزیار که به امام جواد [علیه السلام] عرض کردم فدای شما شوم آیا زیارت امام رضا [علیه السلام] افضل است یا زیارت ابی عبدالله الحسین [علیه السلام] ؛ ایشان فرمودند : زیارت پدرم امام رضا [علیه السلام] از زیارت امام حسین [علیه السلام] افضل است؛ زیرا امام حسین [علیه السلام] را عامّه و خاصّه زیارت می کنند، ولی پدرم را جز خاصّه [شیعیان دوازده امامی] زیارت نمی کنند.» 🎊 ولادت با سعادت امام ثامن امام رئوف علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیة و الثناء را تبریک عرض می نماییم.🎊 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️علامه حسن حسن‌زاده آملی(حفظه‌الله) 🗓 تاریخ تولد: ۱۳۰۷ شمسی 👈 برخی از اساتید(رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین): آیت‌الله سیدمهدی قاضی آیت‌الله سیدمحمدحسن الهی طباطبایی آیت‌الله محمدتقی آملی علامه سید محمدحسین طباطبایی علامه ابوالحسن شعرانی آیت‌الله محمدحسین فاضل تونی آیت‌الله میرزا مهدی الهی قمشه‌ای آیت‌الله میرزا هاشم اشکوری 📚 برخی آثار: الهی نامه رساله لقاءالله معرفت نفس انسان و قرآن هزار و یک کلمه تصحیح گلستان سعدی
📜 بخشی از زندگی علامه حسن‌زاده: ایشان متون ابتدائیهٔ درس حوزه را در آمل نزد آیات و واعظان محمد غروی، عزیزالله طبرسی، احمد اعتمادی و عبدالله اشراقی و ابوالقاسم رجائی و میرزا ابوالقاسم فرسیو و استادان دیگر فرا گرفت و در آمل آغاز به تدریس چند کتاب مقدماتی نمود. وی در شهریور ۱۳۲۹ خورشیدی به تهران آمد و از محضر علامه شعرانی استفاده کرد. کسانی که علامه شعرانی را می‌شناسند، جایگاه علمی، دینی و معنوی او را می‌دانند. دانشمندی به تمام معنا، که در حیطه‌های مختلف علم، سرآمد روزگارش بود و بی‌تردید، او بود که از جوانِ آملی، علامه حسن‌زاده ساخت. آیت‌ا... حسن‌زاده آملی، شاگردی علامه شعرانی را با فراگیری رسائل و مکاسب آغاز کرد؛ البته همزمان از درس استادان بنام دیگری همچون حکیم متأله، استاد مهدی الهی قمشه‌ای نیز بهره‌مند شد؛ اما آیت‌الله شعرانی بود که علامه را از سطوح علمی معمول و رایج آن زمان، فراتر برد و شاگردی نام‌آور پرورش داد. ایشان در وجود شاگرد آملی خود، اعجوبه‌ای می‌دید که مخزن استعداد است و طالب پراشتیاق. علامه در خاطراتش نقل کرده است که آیت‌ا... شعرانی، از هیچ فرصتی برای تربیت و آموزش دادن به او، غافل نمی‌شد. صبح‌ها، قبل از طلوع آفتاب، مشتاقانه انتظار شاگردش را می‌کشید تا در منزل به او ریاضیات درس بدهد؛ حضور علامه در منزل استاد، تا ظهر ادامه می‌یافت و افزون بر ریاضیات، منطق و فلسفه را هم در جلسات نیمه خصوصی علامه شعرانی فرا می‌گرفت. استاد به زبان فرانسوی تسلط کامل داشت و انگلیسی، عربی و ترکی را به خوبی می‌دانست. همین ویژگی‌های ایشان، علامه حسن‌زاده را به سوی فراگیری زبان فرانسوی کشاند و آن را به کمال آموخت. در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی به قصد اقامت در قم، تهران را ترک گفته و پس از ورود به قم، آغاز به تدریس معارف حوزوی و فنون ریاضی نمود. او در قم نزد علامه طباطبایی، و به سفارش وی از سید محمدحسن الهی طباطبایی استفاده برده‌است. علامه حسن‌زاده آملی به مدت ۱۷ سال از دروس علامه طباطبایی بهره برد و در نزد وی کتاب‌های زیادی خواند. دورانی که با تزکیه اخلاقی شدید و بهره‌مندی از نعمات معنوی همراه شد. در همین دوره بود که علامه، تدریس را هم آغاز کرد. محصول سال‌های طولانی تدریس او، تربیت شاگردانی مبرز است که هر کدام از آن ها، به نوبه خود، نقشی مؤثر در امر تبلیغ و تربیت طلاب و دانش‌پژوهان جوان دارند. 5⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
ولادت امام رضا علیه السلام.MP3
5.41M
💠 نور بودن امام رضا علیه السلام 💠 🔰 بیانات استاد ادیبی پیرامون شخصیت نورانی امام رضا علیه السلام.. 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
جلسه هفتگی13990412.MP3
4.68M
📌 📎 - شرح چهل حدیث 🗓 پنچ شنبه _ 12 تیرماه 1399 استاد ادیبی لاریجانی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
🔰تقلید در موارد تفاوت نظر ولی فقیه و مرجع تقلید🔰 ✅ در مواردی که نظر ولی فقیه با نظر مرجع تقلید متفاوت است اگر اختلاف در مسائل مربوط به اداره کشور و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد باشد، مثل دفاع از اسلام و مسلمین برضد کفّار و مستکبران متجاوز، باید نظر ولی امر مسلمین اطاعت شود و اگر در مسائل فردی محض باشد هر مکلفی باید از فتوای مرجع تقلیدش پیروی نماید. 6️⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠 ❇️کرامت عجیب میرزای قمی ❇️ ✳️حکایت کرد برای این نگارنده و جمعی دیگر مرحوم مغفور حجت‌الاسلام و المسلمین آیت الله ربانی حاج شیخ مرتضی مجتهد آشتیانی ره که می‌فرمود : من در سر قبر مرحوم میرزای قمی پیرمرد قزوینی را دیدم که در آن‌جا معتکف بود و قرآن می‌خواند و گریه می‌کرد پرسیدم برای چه این‌قدر به میرزا ابراز اخلاص و علاقه می‌کنید؟! گفت من افسوس می‌خورم که میرزا را دیر شناختم و او زود از دستم رفت ؛ گفتم از کجا او را شناختی؟ 🔰 گفت : من اهل قزوینم دو سال قبل از فوت این بزرگوار از قزوین به قصد حج عزیمت نموده و از راه دریا مسافرت به مکه نمودم. روزی در طبقه تحتانی کشتی در وسط دریای عمان همیان پول خود را از کمر گشوده و مشغول شمردن پول های مختلف آن شدم و آن‌ها را مرتب می‌کردم ، ناگاه چشمم به طبقه فوقانی افتاد دیدم مردی کاملاً مراقب من و پول من است پس همیان را به کمر بستم ساعتی نگذشت دیدم در طبقه فوقانی کشتی سروصدا بلند شده ، پرسیدم چه خبر است ؟ گفتند : مردی نزد ناخدای کشتی اظهار کرده که همیان پول مرا که دارای فلان نشانی است ، دزدیده اند و ناخدا به کارکنان و عمله جات کشتی دستور داده کلیه مسافرین کشتی را تفتیش کنند؛ چنین همیانی نزد هر کس پیدا شود از او گرفته و او را به سزای سرقتش در دریا غرق خواهند نمود ؛ و دیدم کاملاً نشانی همیان مرا می‌دهند. ترسیدم و فهمیدم همان مردی که در طبقه بالا مرا و همیانم را تحت مراقبت داشت این ادعا را نموده که سرمایه موجودی مرا برباید. فکر کردم چه کنم ؟!
فکرم به جایی نرسید جز این‌که برای حفظ جان خودم از پولم بگذرم پس فوراً همیان را از کمرم گشوده و در کنار کشتی آمده و خطاب کردم به حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام که یا علی تو امین اللهی همیان مرا بگیر و آن را در دریا انداختم و آمدم در جای خودم نشستم ، مهموم و مغموم که چگونه با تهی‌دستی و فقر این سفر را به پایان برسانم ؛ در این فکر بودم که ناخدای کشتی و عمله جات آن به طبقه تحتانی آمده و تفتیش مسافرین این طبقه را نموده و نزد من آمدند و همان شخص مدعی هم با آن‌ها بود پس مرا و اسبابم را گردش و تفحص نموده و چیزی نیافتند. ناخدا با آن مرد مدعی گفت تمام مسافرین کشتی را تفتیش کردیم چنین چیزی نزد آن‌ها نبود چرا این تهمت را به مسافرین خانه خدا زدی پس زبانش به لکنت افتاده و رنگش سیاه و دگرگون شد. فهمیدند که مرد بدجنس و دزدی است او را گرفته و به دریا انداختند و من با وضع فلاکت و سختی خود را به مکه رسانیده و پس از اتمام مناسک حج و زیارت مدینه به عراق آمده و به نجف اشرف مشرف و در حرم حضرت امیر علیه‌السلام عرض کردم : آقا همیانی را که در دریا به شما سپرده بودم مرحمت فرمایید که بسیار محتاج آنم. شب در خواب دیدم حضرت فرمود: برو در قم نزد میرزا ابوالقاسم قمی همیانت را از او بگیر از خواب بیدار شدم و تعجب کردم از این خواب و با خود گفتم یعنی چه من همیان را در دریای عمان انداختم در قم از میرزا ابوالقاسم قمی بگیرم!!!! میرزا کیست؟ باز در حرم تضرع نموده و همیان را از حضرت امیر علیه‌السلام مطالبه نمودم شب بعد همان خواب را دیدم و تا سه شب تکرار شد .بالاخره استفسار کردم میرزا ابوالقاسم در قم کیست ؟ گفتند مجتهد و مرجع تقلید است پس به حضرت عرض کرده‌ام خود را چگونه به قم برسانم و حال آنکه سفر حج را به زحمت فراوان به پایان رسانیدم در خواب دیدم که حضرت فرمودند برو در بازار نزد فلان صراف و بیست لیره دریافت کن و برو. از خواب بیدار شدم و در صبح آن شب به بازار رفته و صراف را پیدا کردم لکن متحیر بودم که آیا صراف می‌دهد یا نمی‌دهد مدتی توقف کردم تا او به من توجه کرد و مرا صدا زد و گفت : کاری داری؟ گفتم بلی حواله‌ای دارم شفاها.ً گفت چقدر است؟ گفتم بیست لیره. گفت : درست است، اهل قزوینی؟ گفتم : آری، بیست لیره به من داد رفتم. خرج سفر و سوغاتی که می‌خواستم تهیه کردم و آمدم برای قم و چون وارد شدم مستفسر احوال میرزا شدم منزل او را به من نشان دادند آمدم و دیدم مشغول تدریس هستند ؛ صبر کردم تا درسش تمام شد و علما و طلاب رفتند مرا طلبید و گفت : کاری داری گفتم آری و جریان را از اول تا آخر شرح دادم. گفت : الان همیانت را می‌آورم و برخاسته از پشت کتاب‌هایش همیان مرا آورده و به من تسلیم نمود و گفت : ببین پول‌های آن درست است آن را گشوده و دیدم همچنان است که در دریا مرتب نموده بودم ؛ پس خوشحال شده و دست وی را بوسیده و به سوی قزوین حرکت کردم و پس از ورود و دید و بازدید ، عیالم گفت فلانی شنیدم پولت گم شد و تو به زحمت افتادی. و من از اول تا آخر قضیه را شرح دادم ؛ عیالم باور نمی‌کرد که من همیانم را به دریا انداخته و در قم از میرزا گرفتم ، سوگندها خوردم تا باور کرد و پس از یقین به مطلب به من گفت : بیچاره پس برای چه از قم به قزوین آمدی ؟ چرا خدمت آن بزرگوار ننمودی تا از معنویت او کسب فیض کنی؟! برخیز فورا به قم برویم و توفیق خدمت گزاری این عالم را به جان قبول کنیم. پس به تحریک عیالم هرچه از مستقلات و غیر منقولات داشتم فروختم و با اهل و عیال به جانب قم شتافتم. وقتی به قم رسیدم دیدم قم مانند روز عاشورا غرق دریای ماتم و سوگواری است از علت پرسیدم ؟ گفتند : جناب میرزا بدرود زندگی گفتند ؛ پس عهد کردم تا زنده‌ام در کنار قبرش معتکف شوم و برایش قرآن بخوانم. ✅ نگارنده گوید این کرامت برای مثل این عالم ربانی هیچ استبعاد و جای تردید و شکی ندارد مؤمن حقیقی و عالم ربانی عندالله مقام و مرتبه اش بالاتر است. ❎ در پیشگاه علم مقامی رفیع نیست از هر مقام و مرتبه‌ای علم اعظم است 📚 گنجینه دانشمندان ، ج1 ،ص122 1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
✳️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ✳️ 🔰 《وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ》 میدان مسابقه است این‌جا، میدان پیشی گیری و مسارعه است . پیشی بجویید سبقت بجویید《إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ》 به سوی مغفرتی 《مِّن رَّبِّكُم 》 از سوی پروردگارتان و《وَجَنَّةٍ 》و بهشتی که 《عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ》 به پهنای آسمان‌ها و زمین است ،《أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ》آماده شده است برای باتقوایان. آن‌جا یک نشانه تقوا و یک نتیجه تقوا ذکر شد این‌جا نشانه‌های تقوا پی‌درپی ذکر خواهد شد. ⛔️ ای انسانی که برای یک وجب زمین و یک مقدار آب و گل در فلان منطقه عالم، حاضری سبقت بگیری ، حاضری دیگران را عقب بگذاری ، حاضری تمام قوا و نیروهایت را به کار بزنی ، استخدام کنی ، تا بتوانی در مزایده فلان زمین ، در بدست آوردن فلان سرمایه ، در تصرف کردن فلان مغازه ، در گرفتن فلان گوشه فلان مملکت ، در دایر کردن فلان کمپانی در فلان منطقه عالم ، در تحصیل امتیازات مادی هر چه بیشتر ؛ برای این‌ها حاضری مسابقه بدهی، سرعت بگیری ، دیگران را عقب بگذاری ، اگرچه شرافت ها و فضیلت‌ها را هم زیر پا گذاشته باشی ، ای انسان ! به تو نمی‌گویند سرعت مگیر ، به تو نمی‌گویند در خانه بخواب ، نیروهایت را به کار مزن ؛ آن کسی که به نام دین به تو این سخن را می‌گوید ، دروغ می گوید ونمی داند. 👌دین نمی‌گوید نیروهایت را متوقف بگذار ، دین می‌گوید سرعت بگیر هرچه بیشتر ، مسابقه بده هرچه زیادتر ، اما به سوی چه ؟ به سوی چیزی که شایسته توست ، نه به سوی یک وجب آب و گل، نه به سوی فلان مبلغ ناچیز، نه به سوی زندگی مادی دنیا که هر چه باشد برای تو کوچک و کم است.
❎ ای انسان بزرگ ! به سوی چیزی که با عظمت تو، با مقام تو سازگار باشد _ که انسان عالی‌ترین موجودات این جهان است ، بزرگ‌ترین عظمت‌های وجود ، بعد از پروردگار ، در همین کالبد کوچک و محدود است _ ای انسان بزرگ ، سرعت بگیر، مسابقه بده ، اما به سوی چه ؟《 إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ 》 سرعتت به سوی مغفرت پروردگار باشد ، به سوی آن بهشت برین الهی باشد که همه آسمان ها در مقابل آن کوچک اند، همه زمین در برابر آن اندک است . یعنی چه ؟ دقت کنید در تعبیرات قرآنی تا خوب بفهمید. قرآن می‌گوید ، تو اگر می‌خواهی همت به چیزی بگماری ،برای تو زمین و آسمان ، اندک و ناچیز است ، همت به چیزی بالاتر از این‌ها بگمار. ✅ ای انسان بزرگ ! مغفرت برای تو مهم است ؛ از همه چیز بالاتر مغفرت است و پس از مغفرت آن چیزی که ارزش و عظمتش از آسمان‌ها و زمین بالاتر است . 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص 36 7⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani