❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
💠 قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : إذا وُقِعَ فِي الرجُلِ و أنتَ في مَلَأٍ ، فكُن للرجُلِ ناصِرا ، و للقَومِ زاجِرا ، و قُمْ عَنهُم .
اگر در ميان جمعى بودى و از كسى غيبت شد، به يارى آن مرد برخيز و آن جمع را از غيبت باز دار و از جلسه خارج شو .
📖 کنزالعمال : ٨٠٢٨
⁉️ در خانه هستم که اهالی آن زیاد غیبت میکنند ، وظیفه من چیست ؟ آیا باید از افراد غیبت شده حلالیت بطلبم ؟ این مسئله در سیر و سلوک ، بنده را متوقف میکند ؟ بنده برای جبران چه باید بکنم ؟
🔰 وظیفه کسی که غیبت میشنود ، این است که غیبت کنندگان را از این کار بازدارد ، مثلاً بگوید : غیبت کردید ! یا اینکه غیبت نکنید ! اگر شما اینگونه در برابر آنها عمل کنید ، وظیفه خودتان را عمل کردهاید . اگر تابحال این به این وظیفه عمل کردهاید ، به فتوای مراجع حاضر حلالیت گرفتن واجب نیست ؛ اما از نظر اخلاقی چنین کار لازم است ؛ پس شما به آنها بگویید که غیبت نکنند و سپس رفتهرفته مسائل شرعی مربوط به غیبت را برای آنها توضیح دهید . خودتان هم این مسائل را از کتاب گناهان کبیره آیت الله دستغیب بخوانید و یاد بگیرید .
📚 رهنمای طریق ، ص ٤٧
#رهنمای_طریق 5⃣2⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️
💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠
[ صفات مومن راستین بخش ٥ ]
🔰《وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون》َ نشانه دیگر مؤمنان چیست ؟ این است که از آنچه به آنان روزی کردهایم ، انفاق میکنند .
⁉️ انفاق یعنی چه ؟ انفاق یعنی پر کردن خلأها و نیازها . آن خرج کردنی که خلئی را پر کند ، نیازی را برآورده کند ، این را می گویند انفاق .دیوار این مسجد رنگ روغن کرده دارد ، اگر چنانچه شما آمدی، پولی دادی ،رویش مجددا رنگ روغن کردید ، انفاق نیست . چرا ؟ چون احتیاج نبود به این کار ، رنگ و روغن بود اینجا . یا اگر رنگوروغن نبود ، اما جایی بود که رنگ و روغن احتیاجی نداشت ، روی زمینهای خاکی مسجد امام حسن ، آمدید مبالغی رنگ و روغن پاشیدید ، گفتید من خرج کردم برای مسجد امام حسن ، چندین جعبه قوطی رنگ و روغن بردیم مسجد ، مصرف کردیم . چه کار کردید آقا ؟ روی کلوخ ها و روی خاکها و روی گل ها ، تمام رنگ و روغن کردیم . بله این خرج هست ، اما انفاق نیست . انفاق عبارت است از آنکه خلئی و نیازی باشد در متن جامعه ، تو آن خلاء و نیاز را پر کنی ؛ انفاق یعنی این .
✳️ 《وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون》َ یعنی چه ؟ یعنی مؤمنین آن کسانی هستند که از آنچه ما به آنان روزی کردهایم ، اسم مال در آن نیست ؛ از پولهایی که به آنان دادیم ؟ نه ؛ فرق نمیکند ، از پولی که دادیم ، از عمری که دادیم ، از فرزندی که دادیم از آبرویی که دادیم ، از توان جسمی ای که دادیم ، از زبانی که دادیم ، از فکر و مغزی که دادیم ، از همه امکاناتی که دادیم ، فرمود ((ِمَّا رَزَقْنَاهُمْ )) از هر آنچه به آنها روزی داده ایم ، چه میکنند ؟ (( ینفقون )) انفاق می کنند . یعنی به جا خرج می کنند ، نه هر خرج کردنی . یکی از نشانههای مؤمن است .
✅ ای برادر مؤمن نام مؤمن نما ، ای برادری که اگر بگویند مؤمن ، خوشت می آید ، اگر اندکتزلزل و تردیدی کسی در ایمانت بورزد ، بدت می آید ، ممکن هم هست بگویی که چه فایده دارد که ماها را بیدین و بیایمان قلمداد میکنید در صحبتهایتان ؛ ای برادر مؤمن نام ، انفاق می کنی ؟ نمیگویم خرج میکنی یا نه ؛ بله ، خیلی خرج میکنی . چقدر در این روزهای ماه رمضان پول میدهی ، غذای لذیذ میپزی ، سفره رنگین میگستری و سیر ها را دعوت می کنی ، چقدر خرج میکنی ، اما آیا انفاق هم میکنی ؟ ای گوینده عزیز ، چقدر حرف میزنی ، چقدر نفس میزنی ؟ چقدر از سینه و از ریه و از وجود خود ، از جسم و اعصاب خود مایه میگذاری ، چقدر از نیروی بیانت خرج میکنی ، اما آیا از این نیرو انفاق هم می کنی ؟ پرگفتن هنر نیست ، گفتن آنچه مورد نیاز است ، هنر است . آن انفاق نیست ، این انفاق است . ای کسانی که از آبروهایتان ، از حیثیت هایتان خرج میکنید ؛ به یک نفر نامه مینویسید ، یکی را برای کاری میبینید ، میبینید تا فلان عمل انجام بگیرد ، فلان شغل به فلانی داده بشود ، فلان احترام شایان از فلان کس بجا بیاید ، دارید حیثیت تان را خرج میکنید ، اما انفاق چطور ؟ انفاق هم کنید ؟ ای کسانی که پول خرج میکنید در جاهای مختلف ، با نام دین و با نام غیردین _ بله ، گاهی هم انسان با نام دین پول خرج می کند ، درحالیکه انفاق نکرده است _ وحشت نکنید از این سخن که واقعیتی است و چه واقعیت تلخی ! چقدر پول هایی که بنام دین مصرف میشود ، خرج میشود ، اما انفاق نیست اینها ، چون خلئی را پر نمیکند ، چون دردی را به درمان نمیرساند ، چون نیازی را از این جامعه مستمند برطرف نمیکند .
✅ آنچه که مایه مؤمن بودن است ، آن چه شرط و نشانه ایمان است ، انفاق است ، 《وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون》َ بعد از این اگر خواستید وقت صرف کنید ، اگر خواستید آبرو مایه بگذارید ، اگر خواستید پول خرج کنید ، خوب فکر کنید ، ببینید آیا با این مایه گذاشتن ، دارید انفاق می کنید یا خرج بیهوده میکنید .
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥٧ _ ٥٩
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 2⃣2⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله بهجت رحمه الله علیه ❇️
💠 افعال انسان در عین اختیاری بودن ، به توفیق الهی انجام می گیرد 💠
🔰 اگر توفیق و دستگیری خدا نباشد ، مگر کارهای اختیاری انسان انجام می گیرد ؟! باید دستگیری و توفیق از ناحیه خدا باشد ، تا با اعمال اختیار و اراده از ناحیه بنده ، کارهای اختیاری انجام گیرد . تازه انجام افعال اختیاری مشروط به بقای حیات و صحت و عدم موانع است . مثلاً برای انجام نماز باید بنده ساجد و ... باشد و عنوان سجود به قیام مبدل شود و شخص قائم ، راکع و ساجد گردد ، اینها همه از او تعالی و به اوست ؛ زیرا وجود و ایجاد ، تا چه رسد به حرکات و سکنات ، به اوست ؛ چنانکه میفرماید :
🔷 وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ
آن هنگام که [سنگریزهها را ] پرتاب نمودی ، این تو نبودی که انداختی ، بلکه خدا انداخت .
سوره انفال آیه 17
✳️ ما همین اندازه میدانیم که خداوند امر فرموده و نهی کرده و ما در فعل و ترک مضطر نیستیم و بین افعال مضطر و غیرمضطر فاصله است . همین مصحح عقوبت است . و نیز بالوجدان ثابت است که خود را در مورد تکلیف ، فاعل ما یشاء و مختار و خالق فعل میدانیم ، حال اینکه همگی مخلوق خداست و اختیار بنده نیز بر فرض ابقای خداست و باید خدا او را باقی بدارد تا فعل را عن اراده و اختیار انجام دهد . و انسان ((فاعل ما به)) است نه ((فاعل ما منه )) ولی خیال میکند که ((فاعل ما منه )) است و اینکه فعل از او صادر میشود ، و حال اینکه نمیداند چقدر طول میکشد و یا به آخر میرسد یا نه و یا موفق به انجام کار تا به آخر می شود یا نه ؛ با اینکه از اول قصد انجام فعل تا آخر آن را دارد .
📚 در محضر آیت الله العظمی بهجت ، ص٩
#کلام_بزرگان 8⃣1⃣
#آیت_الله_بهجت
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
🌌 #عکس_نوشته
📎 دعا و اشک دو اسلحه مومن در برابر دشمن آشکار -إِنّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِين- و قسم خوردهای -فَبِعِزّتِكَ لَأغْويَنَّهُمْ أَجْمَعِين- به نام شیطان است و [سلاح مومن ] در جهاد اکبر که جهاد با نفس هست جوشن کبیر است .
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌#پادکست 7️⃣2️⃣
💠 من از دین حمایت می کنم 💠
بخش دوم
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
💠امام حسن عسکری علیه السلام💠
🔰 لَيْسَتِ الْعِبَادَةُ كَثْرَةَ الصِّيَامِ وَ الصَّلَاةِ وَ إِنَّمَا الْعِبَادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فِي أَمْرِ اللَّهِ
📚 تحف العقول (جامعه مدرسین ) ، ص ٤٨٨
❇️ حضرت می فرمایند :عبادت فقط به زیادی روزه و نماز نمی باشد ، بلکه عبادت به زیاد تفکر کردن در مخلوقات وامورات الهی است که یکی از نمونه های آن تفکر در خویشتن است که قرآن می فرماید:
✳️أوَ لَمْ يتفكّروا فى أنْفُسِهِمْ (روم/ ۸)✳️
‼️ البته باید توجه داشته باشیم که دو نوع تفکر داریم :
⚫️ یک تفکر ، فیزیکی است که همه انسان ها ، دانشمندان ، مخترعان با تفکر به حل مشکلات ، اختراعات وکشف دارو ودرمان و ... رسیده اند
🔵 اما تفکر دوم که تفکر در مخلوقات وامورات می باشد تنها با طهارت حاصل خواهد شد.
١٣٩٩/٠٨/٠١
#گزیده_بیانات
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️چند توصیه و قاعده از امام حسن عسکری علیه السلام ❇️
🔰 این قواعد هر کدامش برای ما راه گشا است .
💠 قال ابی محمد الحسن بن علی (علیه السلام) :
🔷اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَهِ
با ورع ترین مردم کسی است که هنگام شبهه توقف می کند و می ایستد.
♻️ یعنی مثلا هنگام سبز بودن چراغ ، حرکت میکند و هنگام قرمز بودن می ایستد و وقتی هم چراغ زرد باشد نیز می ایستد. مثلا یک حرفی را می خواهیم به کسی بزنیم با اینکه این حرف گیر دارد!! اگر توقف کردیم ، این با ورع ترین مردم است.
🔶اَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ اَقَامَ عَلَی الْفَرَائِضِ
عابدترین مردم کسی است که واجباتش را ادا می کند. اینکه انسان خدای نکرده از واجبات بزند و به مستحبات بپردازد ، فایده ندارد. در این زمینه امام علی علیه السلام فرمودند : انجام نوافل شما را از فرائض دور نکند.
✅ حرف همه ی بزرگان و علمای اخلاق و اهل معنا هم همین بوده : انجام واجبات ، ترک محرمات (بطور مطلق).
⛔️ اما اگر من هیئت بروم و گریه و عزاداری برای اهل بیت بکنم و بعدش گعده ای بشود و غیبت صورت گیرد ، تمام این کارها ؛ « هَبَاءً مَّنثُورًا
» می شود یعنی بر باد می رود.
📢 نقل است از مرحوم میرزاجواد آقای ملکی تبریزی که ایشان در مجلسی بودند و کسی درباره شخصی حرفی زد. ایشان از جلسه بیرون آمدند و گفتند : چهل روز عقب افتادم.
🔷اَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ
زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک کند ، نه اینکه لباس پاره بپوشد بلکه با لباس شیک هم می توان زاهد بود.
🔶 اَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوبَ
شدید ترین مردم از حیث کوشش کسی از که ترک گناه می کند.
کسی که بکوشد مطلقا گناهان را کنار بگذار ، این بالاترین کوشش است.
١٣٩٩/٠٨/٠٢
📚 تحف العقول(جامعه مدرسین ) ، ص ٤٨٩
#گزیده_بیانات
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنهای حفظه الله❇️
🔰 امام عسکری علیه السلام و تحسین دوست و دشمن ؛
موافقان ، شیعیان ، مخالفان ، غیر معتقدان ، همه ، به فضل امام حسن عسکری علیه السلام، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او نسبت به دشمنان،به صبر و استقامت او در برابر سختی ها، شهادت دادند و اعتراف کردند این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت، این میشود الگو .
📚بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
# ۸ ربیع الاول سال روز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام.