eitaa logo
رفیق شفیق
1.2هزار دنبال‌کننده
873 عکس
202 ویدیو
26 فایل
"کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🆔ارتباط با ادمین: @admin_adibi
مشاهده در ایتا
دانلود
9⃣3⃣ 🔳 آقا سید جمال گلپایگانی و خداترسی ایشان 🔳 🔲 استاد گرانقدر آیت‌الله شیخ محمد علی جاودان دام ظله به نقل از آیت‌الله جعفری اراکی این داستان را نقل کردند: ▪️ آیت‌الله اراکی فرمودند: در آن ابتدا که به نجف‌اشرف مشرف شدم، محضر آیت‌الله سید جمال‌الدین گلپایگانی رسیدم. ایشان شروع به گریه کردند. مدتی گذشت و آقا بزرگ تهرانی وارد شدند، اما گریه ی آقاسید جمال تمامی نداشت. در این لحظه آقا بزرگ پرسیدند: چرا این‌قدر گریه می‌کنید؟ فرمودند: به‌خاطر موقوفاتی که در اراک وجود دارد؛ آیا به شکل صحیحی از آن موقوفات استفاده می‌شود؟ چون تولیت موقوفات برعهده ایشان بود و او نگران از عاقبت امر خود که چه اتفاقی می‌افتد؟ 📚کتاب/ص ۶۳ 🖊اثر استاد ادیبی لاریجانی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ ▪️خدای یکی است و دو نیست، معنایش این است که تمام آنچه در اختیار داری از ثروت، تو و همه انسان‌های دیگر، برای خداست، شما عاریت داران و ودیعه دارانی بیش نیستید. چه کسی حاضر است موحد بشود حالا؟ شما ودیعه ی پول را دارید و بس، شما عاریه دارید. جناب‌عالی اگر پول از طرف رفیقتان امانت دستتان باشد، چه کار می‌کنید؟ منتظرید ایشان حواله بدهد. آقا، ده تومان از این پول را بده به آن بچه، به آن پیرمرد، به آن بیگانه، به آن خویش، ده تومان از این پول را بینداز فلان صندوق، ده تومانش را اصلا بسوزان؛ منتظر دست‌خط صاحب پول هستید دیگر، غیر از این است؟ آیا برای خودتان حقی، مالکیتی در این پول امانت و ودیعه قائل هستید؟  «المال مال الله جعلها ودایع عند الناس» مال را خدا به ودیعه و امانت دست انسان‌ها سپرده‌است. این لازمه توحید است. 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ۱۶۴ 9⃣8⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ ⁉️ سوال: ▫️چرا پیگیری صراط مستقیم سخت است؟ ◾️جواب : راه درست، مجاهدت می‌خواهد. حتی در علم و دانش نیز اگر آدم بخواهد درست و موفق عمل نماید، باید رنج و زحمت را متحمل شود. راه درست به سوی آسمان رفتن و راه نادرست به دره سقوط کردن است؛ پس راه اول حتما سخت و راه دوم یقیناً راحت خواهد بود. 📚 رهنمای طریق ، ص ۱۰۴ 6⃣8⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
♦️امام صادق علیه السلام فرمودند: 🔸هیچ چشمی در نزد خداوند محبوب تر از آن چشمی نیست که بر آن بزرگوار (حسین) گریه کند و هیچ اشکی از چشمی بر رخساره ای جاری نمی شود بر آن مظلوم، مگر آنکه یاری کرده است فاطمه سلام الله علیها را به گریه خود ویاری کرده است پیغمبر خدا صلی الله علیه و اله را و ادا کرده است حق ما اهل بیت را و هیچ بنده ای محشور نمی شود مگر اینکه چشمی گریان داشته باشد مگر کسانی که برای جدم گریسته اند که آنها در حالی محشور می شوند که بشارت رسیده است بدانها و سرور در صورتشان است و مردم آه و زاری می کنند و آنها در امانند، و حدیث گویان حسین زیر عرش نشسته اند و در سایه عرشند و از حساب بد باکی ندارند و به آنها گفته می شود به بهشت داخل شوید ولی آنها ابا می کنند و آنها مجلس حدیث امام حسین علیه السلام را طلب می کنند و حوریان پیغامشان می دهند ما و غلامان بسیار مشتاقیم به شما ولی آنها سرهایشان را بالا نمی آورند از فرط لذت و کرامتی که آنها در مجلس می ببینید. 📚(کامل الزیارات ص80؛ 18 باب 26) 📍 «کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی » 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله بهجت رحمه الله علیه ❇️ ◼️ دیدیم نه بابا ممکن است! ◼️ ◻️ مرحوم حاج آقاحسـین قمی خیلی مقیـدبودکه در مجلسـش غیبت نشود،حتی بعضـی از معاصـرین به او اعتراض می کردندکه تو نمی گذاری ماحرف بزنیم، فورا می گویی: غیبت نکن! مرحوم آقاسیدعبدالهادی شیرازی نیز تقیدی راکه حاج آقاحسین- رحمه الله- در ترك وجلوگیری از غیبت داشت، دارا بود. ما در ابتـدا می گفتیم گویا محال است که کسـی چنین تقیـدی را داشـته باشدولی وقتی با او اختلاط و معاشرت کردیم، دیدیم نه بابا ممکن است و هیچ هم محال نیست. 📚 در محضر آیت الله العظمی بهجت ، کتاب اول 3⃣6⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
🔰قال الإمامُ الحسينُ عليه السلام : 🔸 مِنّا اثنا عَشَرَ مَهديّاً ، أوّلُهُم أميرُ المؤمنينَ عليُّ بنُ أبي طالبٍ عليه السلام ، و آخِرُهم التاسعُ مِن وُلدِي ، و هو الإمامُ القائمُ بالحقِّ ، يُحْيِي اللّه ُ بهِ الأرضَ بَعد مَوتِها ، و يُظهِرُ بهِ دِينَ الحقِّ على الدِّينِ كُلِّهِ و لو كَرِهَ المُشرِكونَ . ♦️امام حسين عليه السلام فرمودند: 🔹 دوازده هدايت شده از ما خاندان هستند؛ نخستين آنها امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام است و آخرينشان ، نهمين [امام] از نسل من . اوست امام و قيام كننده به حق ، خداوند به وسيله او زمين مرده را زنده مى كند و به سبب او دين حق را بر هر دينى پيروز مى گرداند گر چه مشركان را ناخوش آيد . 📚كمال الدين : 317/3 . 📍 «کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی » 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
⬛️ احکام نذرصحیح ⬛️ ⬜️ نذر آن است که انسان ملتزم شود کار خیری را برای خدا به جا آورد و یا کاری که نکردن آن بهتر است برای خدا ترک کند. ⁉️ با چه شرائطی عمل به نذر واجب می شود؟ 🔈 صیغه نذر را خوانده باشد هر چند به زبان فارسی بگوید. 💬انجام کاری را که نذر کرده برایش مقدور باشد. 💭نذر کننده مکلف و عاقل و مختار باشد. 🗯 کاری را که نذر کرده مطلوب شرعی است.(انجام کار واجب یا مستحب و ترک حرام یا مکروه) ⁉️ روش نذر صحيح براى مراسم بزرگ عزادارى امام حسين عليه السلام چگونه است؟ 🔉 جواب: بايد نذر كنند كه براى رضاى خدا به مراسم حسينى، فلان كمك را می ‏كنند. و نذر براى پرچم و امثال آن صحيح نيست؛ بلكه بايد براى خدا و به قصد كمك به عزاى صاحب پرچم يعنى امام حسين عليه السلام و يارانش باشد. ⁉️ كسى در زمان ارزانى نذر كرده بود كه گوسفندى به قيمت پانصد تومان بكشد و گوشت آن را تقسيم نمايد اكنون كه می ‏خواهد به نذر عمل كند در موقعيت گرانى قرار گرفته، تكليف او چيست؟ 🔊جواب: بايد گوسفندى كه حدودا پانصد تومان در آن زمان ارزش داشته تهيّه و عمل به نذر نمايند هر چند فعلا گرانتر باشد.. 📚 توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسأله ۲۶۴۰ _ ۲۶۴۱ _ ۲۶۴۲ _ ۲۶۴۷ _ ۲۶۴۸ _ احکام عزاداری آیت الله مکارم شیرازی ص۹۹ استفتائات امام خمینی، ج۲ ،ص۴۷۷ 3⃣7⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
0⃣4⃣ ♦️ علامه امینی و توسل به حضرت امیرالمومنین علیه السلام ♦️ 🎙 استاد گرانقدر آیت‌الله شیخ محمد علی جاودان دام ظله به نقل از آیت‌الله جعفری اراکی نقل کردند: ⌛️در کتابخانه علامه امینی رحمت‌الله‌علیه صحبت از کتاب الغدیر شد. علامه فرمودند: ⏳در حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرض کردم: یا علی! می‌خواهم کتابی را برای مخالفان شما بنویسم، ولی از این کار چیزی نمی‌دانم. خودتان کمک کنید! هر روز برای همین حاجت توسل می‌کردم. روز عربی با لباس ژولیده وارد حرم شد. خودش را به ضریح چسباند و حاجتش را گرفت و برگشت. من‌بعد از دیدن این صحنه، رفتم جلو و عرض کردم: آقا من این‌همه مدت، با لباس مرتب و غسل کرده آمدم، ولی حاجتم را برآورده نکردید! بعد به زبان ترکی عرض کردم: این آقا یک‌بار به محضر شما آمد و حاجتش برآورده شد! من‌بعد از این به حرم نمی‌آیم! شب خواب دیدم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از باب القبله وارد شدند و فرمودند: چرا با ما ترکی حرف زدید؟ حاجت تو به دست پسرم برآورده می‌شود. به کربلا بروید! بعد از این خواب به سمت کربلا حرکت کردم. نماز ظهر را در حرم امام حسین علیه‌السلام خواندم. بعد از نماز، جوان آمد و گفت: کتابخانه پدرم بعد از فوتش بلا استفاده مانده، شما بیایید این کتابخانه را ببینید! به منزلشان رفتیم. جوان گفت اگر اجازه بدهی اول نهار را بیاورم! عرض کردم: ابتدا کتاب‌ها را ببینیم و بعد از آن ناهار می‌خوریم. بعد از مدتی که کتابخانه را باز کردند، خاک همه‌جا را پوشانده بود، اولین کتابی که برداشتم، به کتاب مورد نظرم دست یافتم. کتاب دوم هم کتابی بود که نیازم را برطرف می‌کرد و همین‌طور کتاب‌های دیگر. از جوان خواستم جعبه‌هایی که برای میوه تعبیه‌شده بخرد، تا کتاب‌ها را در آن‌ها قرار دهم و با خود به نجف بیارم. 📚کتاب/ص ۶۴ و ۶۵ 🖊اثر استاد ادیبی لاریجانی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 💡اگر چنانچه قائل به توحید باشی، در جامعه اختلاف طبقاتی و تبعیض معنی ندارد دیگر، اصلاً معنی ندارد. آن جامعه‌ای که سری و تهی دارد، بالایی و پایینی دارد، آن جامعه، جامعه توحیدی نیست. توحید می‌گوید که (( کلکم من آدم و آدم من تراب )) همه فرزندان آدمند و آدم از خاک است. نزدیکی شما به خدا و رجحان شما به تقواست و بس؛ هر کس بیشتر مراقب فرمان خدا باشد، او بالاتر است. و الا در یک جامعه‌ای که هزاران موجب برای تبعیض وجود دارد _ می‌گویی آقا، فلانی این‌جوری است؛ می‌گوید خوب فلانی جزو اشراف است، او حساب دیگری دارد _ در جامعه‌ای که اشراف و غیر اشراف دارد، در جامعه‌ای که برخورداری‌های مردم به‌شدت با یکدیگر متفاوت است و آن برخوردار، حق خود می‌داند. در جامعه‌ای که بندگان خدا همه در یک تراز نیستند و بعضی باز بنده بعضی دیگر هستند؛ این در این جامعه توحید نیست. وقتی توحید به یک جامعه آمد، همه بندگان در یک تراز قرار می‌گیرد؛ یعنی چه؟ یعنی همه می‌شوند بنده خدا. موجودات جهان، انسان و دیگرها، بندگان مقهور اویند و در عبودیت او همگان شریک و هم ترازند. هیچ‌کس و هیچ‌چیز زیر عنوان فرزندی، همسری و هم شأنی از دایره عبودیت خدا بیرون نیست. در حوزه عبودیت دیگر معنا ندارد یک عده بنده، باز یک زنجیر به گردن یک عده دیگر ببندد، اصلا معنی ندارد. بندگی خدا به‌معنای آزادی از بندگی غیر خداست، اصلاً با همدیگر نمی‌سازد این دوتا. معنی ندارد که کسی بنده ی خدا هم باشد، بنده غیر خدا هم باشد. بندگی خدا یعنی آزادی از عبودیت و بندگی هرچه غیر خدا و هر کس غیر خداست. 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ۱۶۴ و ۱۶۵ 0⃣9⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰قال الامام السجاد عليه السلام : 🔸إنّي لاَُحِبُّ أن أدومَ عَلَى العَمَلِ و إن قَلَّ ؛ ♦️امام سجّاد عليه السلام فرمودند: 🔹من دوست دارم كه در كار پيوسته باشم ، اگر چه اندك باشد . 📚وسائل الشيعه ، ج ۴ ، ص ۹۲ . 🏴شهادت جانگداز امام سجاد علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم. 🏴 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ ⁉️ سوال: 🕯 هر گاه من قصد مراقبه در اعمال می‌کنم، شبهات دینی به سراغم می‌آید و به‌همین سبب رابطه‌ام با خداوند کم‌رنگ می‌شود. آیا این وضعیت، امتحان الهی است یا این‌که به‌سبب گناهانی که داشته‌ام خدا نمی‌خواهد به او نزدیک شوم؟ تنها آرزوی من این است که در زندگی‌ام در سایه ائمه اطهار علیهم‌السلام باشم. 💎 جواب: مراقبت از رفتار و اعمال مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کاری است که آدمی می‌تواند علیه شیطان انجام دهد. به‌همین‌جهت، صد البته که شیطان به جنگ چنین کسی می‌آید. دراین‌صورت تنها راه ممکن، مقاومت در آن مراقبت خواهد بود و اگر آدم پافشاری کند به مقصد خواهد رسید. 📿 اگر شما ائمه اطهار علیهم‌السلام را از خداوند متعال جدا فرض کرده‌اید، این تصور به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. آن‌ها اولیای خدا، سفیر او و واسطه بین خداوند متعال و بندگان هستند. عبارات ذیل در زیارت جامعه ی کبیره دقیقاً اشاره به‌همین مطلب دارد: 《 مَنْ وَالاَكُمْ فَقَدْ وَالَي اللَّهَ وَ مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَي اللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَكُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ 》 و یا عبارت: 《 مَنْ أَطَاعَكُمْ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ مَنْ عَصَاكُمْ فَقَدْ عَصَي اللَّهَ وَ مَنْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ 》 همچنین عبارات ذیل در جامعه‌ی اول که در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان آمده و همین مضامین را دربردارد: 《 اَلسَّلاَمُ عَلَي الَّذِينَ مَنْ وَالاَهُمْ فَقَدْ وَالَي اللَّهَ وَ مَنْ عَادَاهُمْ فَقَدْ عَادَي اللَّهَ وَ مَنْ عَرَفَهُمْ فَقَدْ عَرَفَ اللَّهَ وَ مَنْ جَهِلَهُمْ فَقَدْ جَهِلَ اللَّهَ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِهِمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ وَ مَنْ تَخَلَّي مِنْهُمْ فَقَدْ تَخَلَّي مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 》 📚 رهنمای طریق ، ص ۱۰۴ و ۱۰۵ 7⃣8⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani