❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
⁉️ لقمه ی حرام چه اثری بر روی ما و نسل ما می گذارد ؟
💠 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند:
《 مَنْ أَكَلَ لُقْمَةَ حَرَامٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاَةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ لَمْ تُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً وَ كُلُّ لَحْمٍ يُنْبِتُهُ اَلْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَى بِهِ وَ إِنَّ اَللُّقْمَةَ اَلْوَاحِدَةَ تُنْبِتُ اَللَّحْمَ》
هر که لقمه ی حرامی بخورد ، نمازش تا چهل شب قبول نخواهد شد و هیچ دعایی در طول چهل روز از او مستجاب نخواهد شد و هر گوشتی که از این لقمه در بدن او روییده باشد به آتش دوزخ سزاوارتر است ؛ و بدانید که از یک لقمه هم در بدن گوشت خواهد رویید. [بحارالانوار : ٧٢ ، ١٩٨ ]
🔰 سخن از عدم قبولی نماز در چهل شبانهروز و مستجاب نشدن دعا در چهل روز و گوشتی که با حرام بروید به آتش نزدیکتر است ، آمده است ؛ ولی در این حدیث سخن از اثر آن در نسلهای آینده به میان نیامده است ، اما در بعضی از احادیث دارد که کسی اگر مال یتیم بخورد در نسل وی اثر خواهد گذاشت .
📚 رهنمای طریق ، ص ٤٢ و ٤٣
#رهنمای_طریق 0⃣2⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله بهجت رحمه الله علیه ❇️
💠 ذکرالله حدی ندارد 💠
🔰 هر عمل خیری ، حدی از آن مطلوب است که اگر از آن حد گذشت ، ضدش حاصل می شود ، یعنی اگر انسان پایینتر از حد مطلوب انجام داد قاصر یا مقصر است ، و اگر بالاتر از حد مطلوب بود ، به صعوبت مبتلا می شود ، تا اینکه به حدی میرسد که غیرممکن و غیر مقدور بشر میگردد .
👌مانند نماز که بدن انسان طاقت زیاد نماز خواندن را ندارد ، و یا مزاحم خیراتی است که به سبب نماز از انسان فوت می شوند ، به گونهای که دیگر انسان نمیتواند آنها را مثل گذشته انجام دهد . سایر خیرات و طاعات نیز اینگونه است ، به جز ذکرالله چنانکه در روایت دارد که حدی برای آن نیست . البته مقصود ذکر لسانی نیست ، زیرا در اثر آن نیز اعضا و جوارح انسان به ملالت و ضعف و عجز و سستی دچار می شوند ، بلکه ذکرالله که حدی ندارد اعم از ذکر قلبی و لسانی ، بلکه اعم از ذکر بدنی است ، چون تمام طاعات و همه آنچه مرضی خداست ذکر الله است ، و اینگونه با همه طاعات جمع ، و با هر نوع طاعت پیاده می شود ، نظیر قضاء حوائج ، ادای واجبات ، بلکه به جا آوردن مستحبات که نزد اهلش ذکرالله است ، بلکه ترک مکروهات و محرمات هم ذکر الله است .
✳️ در آن روایت از امام صادق علیهالسلام آمده است : 《 مِنْ أَشَدِّ مَا فَرَضَ اَللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ ذِكْرُ اَللَّهِ كَثِيراً ثُمَّ قَالَ أَمَا لاَ أَعْنِي سُبْحَانَ اَللَّهِ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ اَللَّهُ أَكْبَرُ وَ إِنْ كَانَ مِنْهُ وَ لَكِنْ ذَكَرَ اَللَّهَ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّمَ فَإِنْ كَانَ طَاعَةً عَمِلَ بِهَا وَ إِنْ كَانَ مَعْصِيَةً تَرَكَهَا. 》از سختترین چیزهایی که خداوند بر خلق واجب نموده ، ذکر بسیار خداوند است سپس فرمود : مقصودم سبحانالله والحمدلله و لاالهالاالله و اللهاکبر نیست ، هرچند اینها نیز یاد خداست ؛ بلکه منظورم یاد خدا هنگام حلال و حرام اوست . یعنی ذکر قلبی محض . آیا واقعاً سبحانالله است و اشد و تذکیر ؛ (بیشتر انسان را به یاد خدا می آورد ) است ،
👈 و یا این گفتار حضرت یوسف علیه السلام که :《َ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوَايَ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ》 پناه برخدا ! او پروردگار من است ، و جایگاهم را نیکو قرار داده است ، و ستمکاران هرگز رستگار نمیشوند . باسم الله بفرمایید : کار گذشته بود که قرآن میفرماید :《 وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ》 حضرت یوسف علیه السلام نیز آهنگ او را میکرد ، اگر برهان و نشانه روشن پروردگارش را نمی دیدید . آیا همهاش به اختیار او بود ، یا خدا حفظ کرد؟ چه کار کرد ؟ آیا کاری کرد جز اینکه برهان رب را دید . البته قطعاً هزارها کار پیش از آن انجام داده بود تا اسباب برهان رب را در اوقات خلوت تحصیل کرده بود ، که در آن موقعیت حساس برهان رب را دید .
📚 در محضر آیت الله العظمی بهجت
#کلام_بزرگان 3⃣1⃣
#آیت_الله_بهجت
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌#پادکست 2⃣2⃣
💠 مسیر مهدویت امتداد مسیر غدیر 💠
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
رزق روزی 11.MP3
5.35M
🎙 شرح و توضیح بخشی از حکمت ها و خطبه های نهج البلاغه در رابطه با رزق و روزی.
#نهج_البلاغه 1⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حدیث زندگی 💠
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠انسان با ایمان کامل به بهشت می رود.💠
🔰 انسانی که مومن است ایمان به همه ی اعضاء و جوارح او سایه انداخته است. نشانه ی مؤمن بودن یا عدم ایمان در اعضاء و جوارح گناه کردن و یا نکردن است. اگر با چشمم گناه می کنم پس چشمم ایمان نیاورده اگر با گوش و زبان گناه می کنم پس چشم و گوشم مؤمن نیستند.
✳️ سر چشمه ی بعضی از قوای باطنی از همین قوای ظاهری است. مثل قوه ی خیال و وهم. اینها سرچشمه ی شان از همین قوای مشهور ظاهری است.
❇️ یکی از راه های کنترل خواطر و خطورات کنترل حواس است. حتی برای حضور قلب در نماز کنترل حواس خیلی کمک می کند.
👌حاج آقای حق شناس (ره) می فرمود من هر گونه که بخواهم فکر می کنم.
♻️ یک تعبیری اساتید اخلاق دارند که اگر پنج نهر آب به یک حوض بریزند و چهار نهر سالم باشد ولی یکی خراب باشد حوض را آلوده می کند. شما اگر گوش را مواظبت کنید و چشم را مواظبت نکنید باز این آب آلوده را در این حوض وجودی ریخته اید این را باید از سرچشمه درست کرد.
⁉️ از امام صادق علیه السلام پرسیده بودند: چطورشد حضرت یوسف در آن محفلی که همسر عزیز مصر تدارک دیده بود آلوده نشد؟ حضرت فرمودند: زیرا ایشان قدم اول در گناه را بر نداشت که همان "دیدن" است.
#گزیده_بیانات استاد ادیبي
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠
❇️ به نقل از حضرت آیتالله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️
🔰 اثر فاتحه 🔰
✳️ معروف است اگر در راه مانده برای مرحوم مجلسی دوم فاتحهای بخواند ، فوراً وسیله نقلیه مهیا می شود . فرزندم حسین میگفت : عصر پنجشنبه نزدیک نیمه شعبان میخواستم از تهران به قم بروم و چون خیلی شلوغ بود ، وسیله نقلیه مناسب پیدا نمیشد . یا خیلی گران بود یا صف بسیار طولانی برای سوار شدن تشکیل شده بود . به یاد این قضیه افتادم و برای مرحوم مجلسی فاتحه خواندم . با تمام شدن فاتحه اتوبوس جلوی من ایستاد و مرا سوار کرد .
✅ فرزندم علی میگفت : در یکی از شبهای ماه رمضان سحر خواب ماندم و چون روزه گرفتن بدون سحری برای من دشوار بود ، مردد شدم که روزه برایم مضر است یا خیر . برای حل این مشکل تا فاصله شرعی سفر کردم و پیاده شدم و روزه را باز کردم . برای برگشت هیچ ماشینی در اتوبان نگه نمیداشت . زمانی را تعیین کردند ( مثلاً ساعت ١١ ) اگر تا آن زمان ماشینی توقف نکرد ، برای مرحوم مجلس فاتحه بخوانم . ساعت ١١ شد و ماشین توقف نکرد . برای مرحوم مجلسی فاتحه خواندم . به محض پایان یافتن فاتحه ماشینی از کنارمن رد شد و ناگهان ایستاد و برگشت و مرا سوار کرد .
❎ خود من هم این قضیه را تجربه کردم . شبی قرار بود به مجلس فاتحهای بروم . در سه راه موزه منتظر ماشین ایستادم . مدتی منتظر شدم و چون ایستادن برای من دشوار و موجب کمردرد میشد ، پیاده تا چهارراه بیمارستان راه رفتم ولی چون زمان فاتحه سپری میشد ، توقف کردم و برای مرحوم مجلسی سوره شریفه حمد را خواندم . همین که سوره تمام شد ، ماشین توقف و مرا سوار کرد .
١٦ اردیبهشت ١٣٧٥ شمسی
📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٣٩٩
#حکایت_های_آموزنده 2⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️
💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠
[ صفات مومن راستین بخش ١ ]
🔰 برای مؤمن راستین پنج خصلت در اینجا معین شده. ممکن است این پنج خصلت در گوینده و شنونده نباشد ، اما اگر کسی در راه ایجاد این پنج خصلت در خود ، تلاشی و فعالیتی بکند ، باز در راه ایمان ، در راه هدف ایمان و شایسته نام مؤمن است . مؤمن راستین آن کسی است که این صفت در او باشد.
✳️ اول 《 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ 》 منحصرا مومنان ،《الَّذِين》آن کسانی هستند که 《إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ》چون یاد شود خدا ،《 وَجِلَتْ قُلُوبُهُم》 به بیم آید دلهایشان . یعنی چه به بیم بیاید ؟ ترسیدن از خدا به چه معناست ؟ آیا ترسیدن یک گناهکار در مقابل قاضی است ، و یا نوع دیگر و لطیفتری است ؟ ممکن است کسی بگوید من گناهی نکردم ، از خدا هم نمیترسم . بله ، ترسیدن گنه کار در مقابل قاضی و دادستان ، آن کسی که باید آدم را مجازات کند ، آن نوع ترس با نداشتن گناه ، البته منتفی است ؛ تا چه کسی باشد که بتواند مطمئن باشد که گناهی ندارد .
♻️ اما یک نوع ترس دیگر هست که آن ناشی از معرفت است . انسان در مقابل اشیای بزرگ ، ذوات عظیم ، حقیقتهای باشکوه ، قهراً احساس دهشت و حیرت می کند . خاصیت وجودی انسان این است ، ترکیب روحی و جسمی انسان این را ایجاب میکند ؛ در مقابل هرچیز با عظمتی ، هر انسانی حالت دهشتی را در خود احساس میکند . این حالت دهشت ، نه از باب این است که از او میترسد ، ممکن است او هیچ ترسی نداشته باشد ، به این معنا که تعرضی بکند ، ترس ناشی از گناه نیست اینجا ؛ بلکه این دهشت و بیمناکی، ناشی از احساس عظمت او و احساس حقارت خویشتن در مقابل اوست . اینچنین ترسی از خدا جا دارد ، مطلوب است ، لازم است ، مفید است . آن کسی که در مقابل پروردگار ، خود را کوچک و ناقص حقیر میبیند و خدا را به تمام شئون امور خویش مسلط و مهیمن و مسیطر مشاهده می کند ، اینچنین انسانی سعی می کند جز از آن خط سیر مستقیمی که خدای عالم برای او معین کرده ، از راه دیگری سیر نکند ، حرکت نکند . این بزرگترین ضامن اجرایی عمل و حرکت و تلاش است در یک انسان مسلمان و در یک جامعه مسلم .
❎ اینی که میبینید امیرالمؤمنین در نیمه های شب ، در شبهای ماه رمضان ، به خود میپیچد و اشک میریزد ؛ اینی که میبینید امام سجاد گاهی صیحه میزند ، اینی که میبینید رسول الله ، با همه جلالت و عظمتش ، وقتی دهه سوم ماه رمضان می آید ، می گوید رختخواب مرا جمع کنید ، بستری برای خود نمیگستراند ؛ یعنی شبها دیگر وقت خواب نیست ، وقت عبادت است ، وقت تضرع است ، وقت خضوع است در مقابل پروردگار ؛ این ها گمان مکن کارهای تصنعی است که انجام میگیرد . چقدر ناقص و ناآگاه است آن کسی که بگوید امام در دعای ابوحمزه میخواهد به مردم چیز یاد بدهد و خودش را نمیگوید . چقدر ناوارد و بیاطلاع از روح دعا و از کیفیت مناجات بندگان صالح با خداست ، آن کسی که خیال می کند آن گریه و ناله و اشک امام علیهالسلام برای آموزش دادن است . یعنی تصنعی گریه کردند تا تو و من یاد بگیریم ؟ اشتباه است این . واقعاً اشک ریخته اند ، چرا اشک ریخته اند ؟ برای خاطر اینکه معرفتشان نسبت به خدا بیشتر است . در وجود مقدس پروردگار ، عظمتی میبیند امیرالمؤمنین ، که چشمهای نزدیکی بین من و شما نمیتواند این عظمت را ببیند . تو بزرگی و در آیینه کوچک ننمایی . این آینه کوچک روح ما نمیتواند آن عظمت عجیب را در خود منعکس کند ، اما آینه روح امیرالمؤمنین چطور ؟ او میتواند ، و این عظمت را میفهمد ، میگیرد ، درک میکند و به همین دلیل است که آن جور به خود میپیچد و اشک میریزد .
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥١ و ٥٢
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 8⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
⁉️ بنده چند وقتی است که تصمیم گرفتهام تمامی گناهان زبانم را تعطیل کنم . راهحل پیشنهادی بنده ، تعیین یک دفترچه است که اولاً همه گناهان را داخل آن یادداشت کنم و بعد برای آنها چوب خط بگذارم ؛ اگر چوب خطش پر شد ، برای آنها جریمهای در نظر بگیرم ؛ البته برای گناهانی که ابتلای من به آن ها زیاد است ، مانند دروغ ، غیبت ، تهمت ، افتراء ، بهتان ، و ... لطفا شما راهنمایی بیشتری بفرمایید.
🔰 تصمیم شما تصمیم بسیار خوبی است . تعیین دفترچه برای یادداشت هم بسیار خوب است . اما مسیر صحیحتر ا اینگونه است که شما باید اولاً قصد کنید که کلاً درباره کسی سخن نگویید ؛ زیرا اگر اینگونه باشد که هر چه میخواهید بگویید و در کنار آن بکوشید که غیبت نکنید و یا تهمت نزنید ، لغزشتان زیاد میشود و گاه به جایی میرسد که دیگر نمیتوان آنها را جبران نمود . اما جریمهای که انسان برای خودش قرار می دهد از تعدادی صلوات تا روزه مستحبی و پرداخت صدقه و ... باید به قدری باشد که کمی درد آور باشد و انسان را تحت فشار قرار دهد.
✅ از هر جریمه ای مهمتر این است که آدم متعهد شود در مورد هر کسی صحبت کرد ، حتماً از خود او رضایت طلب کند و من فکر میکنم این ، بهترین راه برای آن است که زبان آدم مؤدب شود .
📚 رهنمای طریق ، ص ٤٣ و ٤٤
#رهنمای_طریق 1⃣2⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
#عکس_نوشته
اگر جامعه یا فردی خدا را فراموش کند، خود را فراموش میکند.
قرآن میفرماید:« وَلا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ »
جامعهای که خدا را از یاد ببرد، آن جامعه با بحران هویت مواجه میشود و تن به هر کاری میدهد.
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
❇️ علامه عسکری رحمه الله علیه ❇️
💠 توجه به دروس اعتقادی 💠
🔰استعمار پس از عدم موفقيت در جنگ هاى صليبى براى مقابله با مسلمانان به جنگ فرهنگى روى آورده، الآن نزديك به سيصد سال است كه صهيونيزم و غرب عليه اسلام جنگ فرهنگى داشته و دارند و امروزه وهابيت با تمام امكانات در تمام دنيا به جنگ تشيّع آمده و ما بايد درس عقايد را در حوزه ها جدّى بگيريم.
📚 مرزدار مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) ،ص ١١٥
#کلام_بزرگان 4⃣1⃣
#علامه_عسکری
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
پادکست - هر واجب و مستحبی که در دین می باشد،.mp3
900.8K
📌#پادکست 3⃣2⃣
💠 هر واجب و مستحبی که در دین می باشد ، وسیله تقرب به خداوند متعال است 💠
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
رزق روزی 12 خطبه 158.MP3
5.29M
🎙 شرح و توضیح بخشی از خطبه ١٥٨ نهج البلاغه در رابطه با رزق و روزی.
#نهج_البلاغه 2⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنهای حفظه الله❇️
🔰 امام حسن علیه السلام جنگ نظامی را - با آن دشمنی که قبلا باید افشا بشود وسپس با آن مبارزه بشود - متوقف کرد تا جنگ سیاسی ، جنگ فرهنگی ، جنگ تبلیغاتی وجنگ اسلامی خود را با اوشروع بکند؛ امام حسن علیه السلام زمینه ساز عاشورا وتداوم امامت در شیعه بود.
📚بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۶۴/۳/۱۷
# هفتم صفر سال روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم.
🔰 تا تشنه نشوید فایده ندارد..🔰
❇️ آب کم جوی و تشنگی آور بدست**تا بجوشد آبت از بالا و پست
💠 علامه حسن زاده(حفظه الله) تعبیری داشتند که: اگر انسان تشنه ی آب باشد ، آب هم تشنه ی تشنه است..
✳️ اصلا خدا آب را برای تشنه خلق کرده!
✅ در آخر سوره ی ملک داریم *(بمَاءِِ مَعینِِ)* فرموده اند: یعنی امام عصر(عج).
👌حال اگر کسی تشنه ی امام زمان (عج) باشد، امام زمان (عج) هم تشنه ی اوست.
#گزیده_بیانات استاد ادیبی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠
❇️ به نقل از حضرت آیتالله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️
🔰 اسیر یا امیر سلطان 🔰
❇️ زمانی آقای خمینی در رد دکتر شریعتی _ که گفته بود : مجلسی عالم درباری و ابزار دست سلاطین بود _ گفته بود که سلاطین ابزار دست مجلسی بودند نه این که او مجری فرامین دربار باشد .
✳️ روشن است که صرف شرکت کردن در امور حکومتی سلاطین ، یاری آن ها محسوب نمی شود و خود حضرت امیر علیه السلام در نماز خلفا شرکت می کرد .
🔷 شاهد این که سلاطین ابزار دست مجلسی بودند ، یکی این که : شاه سلیمان را وادار کرد که موقوفات بسیاری را برای نشر احادیث قرار بدهد و بسیاری از کتب حدیثی به مدد عوائد همین موقوفات جمع آوری شد .
🔶 دوم این که : با این که شاهان هرگز به کسی التماس نمی کردند ، در وقائع السنین و الاعوام نوشته که چند مرتبه شاه التماس بر زبان مبارک خود جاری کرد تا او منصب شیخ الاسلامی را بپذیرد . پس از پذیرش به فاصله یک ماه در دولتخانه شاهی بتخانه ای را که هندی ها درست کرده بودند ، از بین برد و به التماس هندی ها ترتیب اثر نداد .این نشان می دهد که قبول منصب شیخ الاسلامی مشروط به پیاده کردن شریعت کرده بود .
(١٦ اردیبهشت ١٣٧٥ش)
📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٤٠٠
#حکایت_های_آموزنده 3⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️
💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠
[ صفات مومن راستین بخش ٢ ]
🔰 《وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا 》نشانه دیگر مومن این است که وقتی آیات خدا بر آنان خوانده می شود ، یا خودشان می خوانند یا کس دیگری برای آن ها این آیات را فرو می خواند ، ایمانشان افزون می گردد . 《زَادَتْهُمْ إِيمَانًا》این ایمان مانند بذری در دل او ، در روح او رشد می کند ، بزرگ می شود . مانند گیاهی بالا می آید ، مانند درختی ریشه و ساقه اش ستبر می شود . آن چنانی که امکان ریشه کن کردن آن از میان می رود . ایمان به صورت یک آب راکد ، در وجود یک مومن ، معنی ندارد . آن کسانی که یک کلمه ای را در کودکی فرا گرفته اند ، بر اثر شک دوران بلوغ ، آن یک کلمه از آن صلابت و از آن عظمت در روح این ها افتاد ، کوچک شد ، ناقص شد ، ناچیز شد ، یک نیمه ایمانی ، یک نیمه حقیقتی در روحشان باقی می ماند . آن هم بر اثر پیش آمدن جریانات و حوادث گوناگون ، مدام کاسته شد و کاسته شد ؛ یک چنین ایمانی یک روزی هم از انسان به آسانی گرفته می شود .ایمان مستودع ، ایمان عاریت ، مومن اینجوری نیست .
✳️ مومن راستین ، آن مومنی است که اگر یک کلمه از حقایق و معارف دینی و الهی در دل اوست ، آن یک کلمه را با تدبر ، با دقت نظر ، با اندیشیدن ، یا هر چه نسبت به آن یک کلمه مساعد ، ایمان خود را زیاد تر کردن ، این ایمان را از زایل شدن نجات بدهد. مومن واقعی این است.
✅ از این آیه و از این جمله استفاده می کنیم که با تلاوت قرآن ، ایمان انسان مومن باید زیاد بشود . و از این جمله اتخاذ سند می کنیم . دقت کنید از این جمله اتخاذ سند می کنیم و به آن کسانی که می گویند قرآن را ترجمه نکنید ، معنا نکنید ، تفسیر نکنید که عقل ما نمی رسد ، به آن ها می گوییم اگر ما قرآن را نمی توانستیم بفهمیم چگونه ایمان ما با خواندن قرآن زیاد می شود ؟ پس پیداست ، قرآن کتاب رمز نیست . قر آن کتابی است که باید آن را خواند به قصد فهمیدن ، و فهمید به قصد افزون شدن و نیرومند تر شدن ایمان ، 《وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا 》این شرط دوم، خصلت دوم.
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥٢ و ٥٣
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن 9⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️
⁉️ مبتلا به ویروسی شده ام که هر چه تلاش کرده ام بر طرف نشده است . به فکر منفعت خود بودن ، بی خیالی و بی تفاوتی نسبت به مسائل دینی ، بی حالی و بی رغبتی در نماز و همه عبادات ، بی تفاوتی نسبت به دیگران ، پر کردن وقت با فیلم های تلویزیون ، سستی ، عدم امید به انجام کارها ، تنبلی و بی خیالی نسبت به وظایف محوله در امور روزمره ، نبود شوق و علاقه در امور مختلف . نسبت به دروس حوزه هم نا امید شده ام . خود خواهی و غرور و عجب که آخرین کارش موج زدن در کوچکترین توفیقات است از اثرات این ویروس در من است . چه کنم ؟
💠 وَمَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
و جزا داده نخواهید شد مگر به آنچه که انجام داده اید .
سوره صافات آیه ٣٩💠
✳️ « الناس مجزیون باعمالهم ان خیراً فخیراً و ان شراً فشرا»
مردم به اعمالشان جزا داده می شوند ، اگر اعمالشان خیر بود ، پس جزای خیر و اگر اعمالشان شر بود ، جزای شر می بینند .
الغارات ، ٢ ، ٦٤٩
🔻 از مکافات عمل غافل مشو
🔺گندم از گندم بروید جو ز جو
✅ اگر رفتارتان را عوض کنید و استقامت بورزید ، همه چیز تغییر خواهد کرد . شما تنها پای تلویزیون و مزخرفات آن نشسته اید (!) و در نهایت خراب شده اید .خراب کردن راحت است . اما معالجه و اصلاحش حوصله می خواهد و زمان می برد . چه کار باید کرد ؟ چه بخواهید چه نخواهید ، این راه زحمت دارد باید به سختی اصلاح ، تن بدهید و گرنه به جهنم می روید . باید همه راه های بدی را به روی خود ببندید تا بخوانید ان شاء الله با حوصله وصبر به حال گذشته خود برگردید .
📚 رهنمای طریق ، ص ٤٤ و ٤٥
#رهنمای_طریق 2⃣2⃣
#آیت_الله_جاودان
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله مجتهدی رحمه الله علیه❇️
💠 غیبت 💠
🔰 بـدگویی کردن و غیبت منحصـر به زبـان نیست بلکه انسان به هر وسـیله اي عیب و نقصـی از غیر را بفهمانـد در
صورتی که آن شخص شیعه اثناعشري باشد غیبت است؛ خواه به گفتن به زبان،خواه به اشاره و رمز یا به نوشتن باشد .
✳️ فرقی نیست درحرام بودن غیبت بین کنایه و تصـریح، بلکه بسا باشدکه کنایه بدتر است ؛ مانند این که کسـی بگوید: الحمدالله
که خدا ما را مبتلابه همنشـینی با مردمان ظالم، یا به حب ریاست، یاسـعی درجمع کردن مال نکرد ، یا بگوید: نعوذ باالله از بی شرمی، یاخدا ما را محافظت کند از بی شـرمی ، و غرضـش ازگفتن این جمله هاکنایه زدن به شخص معینی باشد که مرتکب
این اعمال است .
❎ بسا باشد برخی افراد وقتی می خواهند ازکسی غیبت کنند اول از راه ریا و تشبه
به صلحا او را مدح و تعریف می کنند،
و درضمن تعریف عیبی از او را بیان می کنند ماننداین که می گویند فلانی چه شخص بسیار خوبی بوده اما روزگار او را مثل
ماکرد و از دست شیطان خلاصی نیافت.
✅ بعضی از غیبت کنندگان چون می خواهند غیبت کنندابتدا از راه نفاق، غم و اندوه خود را برحال آن شخص ظاهر می نمایند.
وحـال آنکه در دل خـود هیـچ انـدوهی ندارنـد ، مثلاـ میگویـد: آه چقـدر براي او غصه خـوردم و دلم سـوخت که آبرویش
ریخت و یا فلان عمل از اوسرزد یا به او اهانت شدخدا امر او را اصلاح فرماید، درصورتیکه اگر این منافق دوست او بود و
براي او غم و غصه داشت بایستی پشت سر اوچیزيکه او را ناراحت می کندنگویدو دعایی که درحق او می کند درخلوت
بکند، پس این اظهار غصه و دعا ازخباثت باطن او است وشـیطان لعین او را بازیچه خود قرار داده و امر را بر او مشتبه کرده و
به ریش او می خندد اگر ریش داشته باشد ؛ وحسنات او را به باد می دهدو اوچنان خیال می کند که کار خوبی کرده نمی داند که:
♻️خرده بینان عالم دانش و بینش از احوال و اوضاع برون او احوال درونش را درك می کنند.
🔷حمدگفتی کو نشان حامدون نی برونت را اثر، نی اندرون
🔶 رو ملاف از مشک ، کان بوي پیاز از دم تو می کند مکشوف راز
#کلام_بزرگان 5⃣1⃣
#آیت_الله_مجتهدی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
پادکست صوتی - هر نعمتی ما داریم از جانب خداست.mp3
1.07M
📌#پادکست 4⃣2⃣
💠 هر نعمتی ما داریم از جانب خدا ست 💠
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
رزق روزی 13 غررالحکم و بحارالانوار--.mp3
5.97M
🎙 شرح و توضیح بخشی از خطبه و حکمت های نهج البلاغه در رابطه با رزق و روزی.
#نهج_البلاغه 3⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حدیث زندگی 💠
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
🔰 آدم اگر از جوانی عادت و تمرین خواندن قرآن کند همیشه قرآن می خواند. هر چه هست از این جوانی است. اگر کسی در جوانی عادت کند، می شود.
✳️ترک العادة کالمعجز. ترک عادت مانند معجزه است.
👌 در متون دینی می گویند اگر به شما گفتند یک معتادی یک امری را ترک کرده باور نکنید. محال نیست ولی سختی کار دارد. معجزه مثل خرق عادت است. یک چیزی که گویا عادت است محال است آدم ترک کند.
✅اگر این کنترل قوی تر شود انسان سلطان اعضای باطنی خودش می شود . آن وقت سلطنت می کند و به سلطنت می رسد.
💠 بندگی کن تا که سلطانت کنند...
#گزیده_بیانات استاد ادیبی
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠
❇️ به نقل از حضرت آیتالله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️
🔰 کرامت اخلاقی 🔰
✳️ آقای علیاصغر حکمت را از نزدیک ندیده بودم . قصهای را مرحوم حاج آقای والد از مرحوم سید هبه الدین شهرستانی نقل کرد و مشابهش را در مقاله ای گویا از علیاصغر حکمت هم دیدم که با نقل مرحوم والد اندکی تفاوت داشت و البته این دو نقل با هم تنافی نداشتند . حکمت نوشته : حاج ملاهادی سبزواری همیشه درسش را با این شعر آغاز میکرد :
🔶 آری از قسمت نمیشاید گریخت
🔷 عین الطاف است ساقی هرچه ریخت
❎ روزی چند طلبه کرمانی وارد مدرسه حاج ملا هادی سبزواری می شوند و هنگامی که حاج ملا هادی وارد می شود ، شاگردان ادای احترام میکنند و از جا برمیخیزند و این چند طلبه هیچ حرکتی نمیکنند و مشغول پچپچ کردن و حرف زدن با یکدیگر می شوند و ملاهادی هم طبق معمول شعر را میخواند و درس را شروع میکند . طلبههای کرمانی هم تا آخر درس پیوسته با یکدیگر پچپچ میکردند ؛ به گونهای که شاگردان دیگر حواسشان پرت میشد . وقتی درس تمام شد و ملاهادی رفت ، شاگردان با ناراحتی به آنها اعتراض میکنند که چرا چنین رفتار خلاف ادبی را مرتکب شدید ؟ عالم بزرگواری وارد شد ، ولی شما هیچ احترام نکردید و علاوه بر اینکه خودتان از درس استفاده نکردید ، نگذاشتید سایرین از درس استفاده کنند ؟
✅ طلبههای کرمانی میگویند : واقع مطلب این است که ما در کرمان در فلان مدرسه مشغول تحصیل بودیم و نزد امام جمعه کرمان درس میخواندیم . در آن وقت جزوههایی از ملاهادی سبزواری بدست ما رسیده بود و ما با نگاه منتقدانه به آنها اشکال میکردیم . در همان زمان شنیدیم که حجاج از سمت بندرعباس وارد می شوند . بنا گذاشتیم که به استقبال حجاج برویم . بعد از استقبال و مراجعت به مدرسه چون جاده ها خاکی بود ، لباسهایمان گرد آلود شده بود . مشغول تکاندن لباسهایمان بودیم که مرد مسنی وارد شد و گفت : محل زندگی من خیلی دور است و من مریضم و اگر بخواهم بااینحال مراجعت کنم در راه تلف خواهم شد . اینجا هم پول کافی ندارم که جایی را برای استراحت اجاره کنم . اگر مانعی نیست ، اجازه دهید در یکی از حجرات مدرسه اقامت کنم تا بهبود پیدا کنم . یکی از طلبهها گفت : این مدرسه وقف طلاب است . اگر طلبه بودی ، اشکال نداشت و در غیر این صورت شرعاً امکان ندارد . خادم مدرسه که ((مش محمد )) نام داشت ، دلش به حال او سوخت و گفت : حجره خادم مستثناست . به حجره من بیا . آن طلبه گفت : حجره خادم بهعنوان خدمت مستثنا است و به طور مطلق مستثنا نیست . اگر خدمت می کنید ، اشکال ندارد و الا ممکن نیست . آن مرد گفت : مانعی نیست ، من خدمت میکنم . از آن به بعد طلبههای مدرسه برای امور خود به آن مرد دستور میدادند که مثلاً از چاه آب بیاور یا خرید کن . بعد از این قضیه ، آن مرد در جمع طلبهها بود. گاهی جزوههای ملاهادی را مطالعه میکردیم و نمیفهمیدیم و به او بد میگفتیم .
👌یک وقت مش محمد گفت : من از این شخص خوشم آمده است و میخواهم دخترم را به او تزویج کنم. ما اعتراض کردیم که مناسبتی ندارد که دخترت را به شخص غریب بدهی . خادم زیر بار نرفت و دخترش را به تزویج او درآورد . آن مرد اسهال خونی داشت و گاهی خوب میشد و بیماریاش دوباره عود می کرد . مدت اقامت او در کرمان دو سال طول کشید تا بهبودی کامل پیدا و به شهر خود مراجعت کرد . ما قدری تحصیل کردیم و علممان بیشتر شد و فهمیدیم که در آن وقت کلمات حاج ملاهادی سبزواری را نمیفهمیدیم و از ضعف علمی اعتراض میکردیم . به همین دلیل تصمیم گرفتیم از ملاهادی سبزواری استفاده علمی کنیم و به همین جهت به سبزوار سفر کردیم و در درس ملاهادی حاضر شدیم . دفعتاً فهمیدیم که نوکر دوساله ما در کرمان همین حاج ملاهادی بوده ، که در مدت این دو سال هیچ اظهار نکرده بود . ما با دیدن ایشان خودمان را به کلی باختیم و نفهمیدیم چه کنیم و علت این رفتار خلاف ادب این بود .
📚 این مطلب را در مجلهای که اسمش را فراموش کردهام ، در مقاله ای گویا از علیاصغر حکمت خواندم . مرحوم والد از سید هبه الدین شهرستانی همین قضیه را نقل کرد ، با این تفاوت که آن شعر در نقل مرحوم والد نبود و زیاده ای در نقل مرحوم والد بود که در نقل حکمت نیست و آن اینکه سید هبه الدین میگفت : من در سبزوار در مجلس این قضیه را نقل کردم ، یکی از حضار گفت : من نوه همان مش محمد خادم هستم . بهعنوان مؤید این نقل ، در المآثر و الآثار درباره اسرار الحکم حاج ملاهادی سبزواری آمده است که کتاب را برای شاه نوشته است و ذیل آن افزوده : این مطالب را از عیال کرمانیه حاج ملا هادی که پشت پرده بود ، شنیدم .
(١٩ آذر ١٣٨٣ش)
📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٤١٨ _ ٤٢١
#حکایت_های_آموزنده 4⃣1⃣
📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی"
🔗 eitaa.com/adibi_larijani