eitaa logo
رفیق شفیق
1.2هزار دنبال‌کننده
854 عکس
192 ویدیو
26 فایل
"کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🆔ارتباط با ادمین: @admin_adibi
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠 [ صفات مومن راستین بخش ٣ ] 🔰 دنباله ی آیه 《و عَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون》، نشانه دیگر مؤمنین این است که بر پروردگار خود توکل و اتکاء می‌کنند . یعنی چه توکل می کنند ؟ یعنی دست را روی دست می‌گذارند ، می‌گویند خدا خودش درست می کند ؟ نه ، معنای توکل این نیست . آن کسی که دست روی دست می‌گذارد در مقابل تکلیف‌ها و تعهدها و مسئولیت‌ها ، به جای این‌که نیروی خود را مسئول بداند ، معجزه خدایی را مسئول فرض می کند ؛ این‌چنین آدمی باید بداند که قرآن این عمل را رد کرده است ، به صورت مشت محکمی بر دهان بنی‌اسرائیل که به موسی گفتند : 《 فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ》تو و پروردگارت بروید ، مشغول جنگ بشوید ، با دشمن بستیزید ، ما این‌جا نشستیم _ به تعبیر بنده کنار دیوار ، زیر سایه _ وقتی فتح کردید ، ما را هم خبر کنید تا بیاییم . این را قرآن نفی می کند . این روش ، روش بنی‌اسرائیل مطرود ملعون دور از جاده انسانیت محروم از لذائذ دین و ایمان است ، برای آن‌هاست ، شایسته مسلم نیست . پس توکل به این معنا نیست . ⛔️ این حرفی که در بین مردم رایج شده _ دارم می‌گویم تا همه بشنوند و همه بفهمند _ اینی ‌که رایج میان مردم است ؛ می گویند : آقا ، خدا خودش باید اصلاح بکند ، از بنده خدا کاری برنمی‌آید ؛ این غلط است . اگر از بنده خدا کاری برنمی‌آمد ، اگر برای از بین بردن و ریشه‌کن کردن فساد ، اراده آدمی و نیروی آدمی به کار نمی‌آمد ، خدا انبیا را بسیج نمی‌کرد . مردم را به پیروی از انبیا دعوت نمی‌کرد . انبیای الهی را با رسالت‌های سنگین به صحنه نبرد این جهان نمی‌فرستاد . اینی که می‌بینید خدا کسانی را فرستاده ، برای ریشه‌کن کردن فساد و آن کسان از جنس بشرند ، پس بدانید که فساد بشری را بشر باید ریشه‌کن کند . ⁉️ پس توکل یعنی چه ؟ توکل یعنی در همه حال ، اتکا و امیدت به خدا باشد . اگر درست موشکافی کنید ، می‌بینید با این تعبیری که بنده عرض می‌کنم : در همه حال اتکا و امیدت به خدا باشد ؛ با این تعبیر ، توکل از صورت یک چیز مخدر درمی‌آید ، به صورت یک عامل برانگیزاننده و عامل تحرک ، جلوه‌گر می‌کند . ♻️ دیدید بعضی‌ها در دشواری‌های زندگی ، در بحران‌ها ، در آنجایی که از همه وسایل ظاهری دستشان کوتاه است ، چه می‌کنند ؟ دیدید ؟ شنیدید ؟ یکی از چند کار را انجام می‌دهند : ⚫️ یا تسلیم دشمن می شود ، می گوید وقتی کاری از من برنمی‌آید چه کنم ؟ تسلیم دشمن ، این یک . 🔴 یا تسلیم مسیر عادی زندگی می‌شود ، نمی‌رود در مقابل دشمن به خاک بیفتد ، اما عملاً راهی و روالی را در پیش می‌گیرد ، حرکتی و تلاشی را به جای می‌گذارد و فراموش می‌کند که تسلیم جریان عادی زندگی شده در حقیقت . این‌چنین آدمی هم اگر چه ظاهراً تسلیم دشمن نشده ، باطناً تسلیم دشمن شده ؛ این هم یک جور ، یک حالتی که معمول مردم در یک چنین بحران‌هایی در پیش می‌گیرند . 🔵 راه دیگر این است که به زندگی خودشان خاتمه بدهند . آن جنابی که وقتی به حکومت می‌رسد مثلا ،ً از اطراف گربه‌رقصانی های قدرت‌های بین‌المللی او را به ستوه می‌آورند ، هر وقتی ، هر روزی از یک گوشه مملکتش ، یک سر و صدای علیهش درست می کنند ، وقتی که ناچار ناچار می شود ، وقتی ذله می شود ، خسته می شود ، بیچاره می شود ، به زندگی خودش خاتمه می دهد ، انتحار می کند . ✅ این‌ها راه‌هایی است که یک انسان بی‌خدا در بن‌بست‌ها برایش مطرح می‌شود . وقتی به بن‌بست رسیدی ، وقتی به جایی رسیدی که به نظرت می آید این‌جا ته کوچه است ، راهی در بین نیست ، بر روی مردم معمولی چند در باز می‌شود ، در تسلیم ،تسلیم دشمن شدن ، در تسلیم ، تسلیم حوادث شدن ، تسلیم جریان طبیعی زندگی شدن ، در خودکشی و انتحار ، خود را نابود کردن و راحت شدن و احیاناً پشیمانی‌ها ، اما برای انسان با خدا در دیگری در بن‌بست‌ها باز می‌شود که باز شدن آن در ، درهای دیگر را ، درهای شرافت کش را به روی او می‌بندد . آن در ، چه دری است ؟ در توکل به خدا . می گویند این‌جا بن‌بست است . می‌گویند خدایی که من می‌شناسم بن‌بست را هم می‌شکافد . بن‌بست چیست ؟ از نظر خدا بن‌بست نداریم ما . همه بن‌بست‌ها با دست قدرت خدا بن باز است ! راه دارد . 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥٣ و ٥٤ 0⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ ⁉️ تفاوت بین غیبت ، کنایه و انتقاد و ملاک تشخیص آن‌ها چیست ؟ آیا گلایه کردن از افراد مختلف در نزد افراد دیگر غیبت محسوب نمی‌شود ؟ بعضی مواقع در مناسبات کاری ، ممکن است چند نفر کارمند به رفتار شخص یا قسمتی از اداره انتقاد داشته باشند ، بنابر این در محافل چندنفره در این خصوص ، زبان به انتقاد و اعتراض می‌گشایند . همین گونه است انتقاد دانشجویان نسبت به استاد یا انتقاد مردم از مسئولین . آیا این نوع از انتقادها . غیبت به حساب نمی‌آید ؟ 🔰 غیبت این است که عیب برادر و خواهر مؤمنی را در پشت سر او بگویی ؛ عیبی که مخفی بوده و کسی از آن خبر نداشته است ؛ و فرقی نمی‌کند که برای عیب‌جویی باشد یا برای گله و یا به‌عنوان انتقاد . مهم این است که عیب مخفی یک مؤمن را برای کسانی که آن را نمی‌دانند ، بگویید و آشکار کنید ؛ بنابراین اگر مسئله مورد بحث ، عیبی آشکار است ، مثلاً حرفی است که در جمع مردم گفته شده ، دیگر غیبت نیست . ❎ البته زمانی که از عیب آشکار به قصد عیب جویی سخن بگویی ، از سر دشمنی یا برای تخریب و یا از روی حسادت و امثال این‌ها ، ممکن است بازهم حکم غیبت را داشته باشد ؛ پس اگر برای حل مشکل ، آن را به کسی می‌گویی درحالی‌که تو نمی‌خواهی او را خراب کنی ، بلکه میخواهی از راهی او را اصلاح کنی یا با گفتن به مسئول مربوطه می‌خواهی او راهی برای حل مسئله پیدا کند و عیب برطرف شود ، مانعی ندارد . 📚 رهنمای طریق ، ص ٤٥ و ٤٦ 3⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله❇️ 💠 عمل برای آخرت 💠 🔰 وسیله ساختن خانه بهشتی که در آینده مورد نیاز ضروری ماست ، همین اذکار و صالحاتی است که در این‌جا بدان مشغولیم و اغلب از آن‌ها غافلیم . آدمی اگر نماز بخواند ، اگر امر به معروف کند ، اگر نهی از منکر کند ، اگر به خلق خدا خدمت کند ، اگر دلی را شاد کند ، اگر از دلی غصه بردارد ، اگر گرفتاری کسی را برطرف کند ، اگر به پدر و مادر خود احترام بگذارد و نسبت به آن‌ها نیکویی و ادب به خرج دهد و در مقابل آن‌ها کوچکی و تواضع کند و اخلاق خوب نشان دهد و... این‌ها همه ، برای او نفقه و مصالح ساختمانی محسوب می‌شود . ✳️ مسئله منحصر در بحث ساختمان و بناهای بهشتی هم نیست . بلکه احتیاجات و لوازم حیات اخروی انسان با اعمال امروزش تهیه می شود . مسئله این است که آدمی با عملش سرنوشت خود را تعیین می‌کند . اگر انسان به سعادت برسد ، ثمره کاری است که خودش انجام داده و اگر سرنوشتش بد باشد و به شقاوت برسد ، بازهم کاری است که خودش انجام داده . 6⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
پادکست صوتی - جهاد سه گانه.mp3
941K
📌 5⃣2⃣ 💠 جهاد سه گانه 💠 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اربعین، همه‌ مردم از داخل خانه اظهار ارادت کنیم. زیارت اربعین را با حال، با توجّه بخوانند و شِکوه کنند پیش امام حسین (علیه‌السلام) و بگوینـد یا سیّدالشّهداء، ما دلمان میخواست بیاییم، نشد. ۹۹/۶/۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 6⃣2⃣ 💠 من همیشه از دین حمایت می کنم 💠 بخش اول 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
🔰 پا روی نفس گذاشتن سختی اش بیشتر از پا روی مین گذاشتن است. 🔰 ❇️ در روایت فرمودند اولیای الهی هفتاد بار در این راه می میرند و زنده می شوند و شهید یک بار شهید می شود. ✳️ این راه سختی زیادی دارد. آیا من حرف می زنم همانگونه که خدا بگوید؟و گوش می کنم همانگونه که خدا می فرماید؟ اگر از دست پدر و یا معلم ناراحت می شوم همانگونه حرف می زنم که خدا می خواهد یا اینجا آن آدم نیستم و هر طور که نفس می خواهد عمل میکنم؟! 👈باید در نقطه نقطه ی زندگی تکلیف شرعی خود را بدانیم و طبق آن عمل کنیم. اینکه می گوئیم درس خوب بخوانید هم از حیث علمی و هم از حیث باوری و عملی، این است که اینها مقدم بر این علوم می باشند. استاد ادیبی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠 ❇️ به نقل از حضرت آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️ 🔰 عقوبت دنیوی 🔰 ✳️ مرحوم میثمی در دارالسلام نوشته‌اند : حدود سال ١٢٨٦ قمری در سنواتی که ساکن نجف بودم ، وضع معیشتم بسیار دشوار شد . یکی از آشنایان به من گفت : چرا شما وضعتان را به آقایان علما بازگو نمی‌کنید ؟ گفتم : من اگر بگویم و پاسخ منفی بشنوم ، از آبرویم مایه گذاشته‌ام و این خلاف شرع است . آن شخص اصرار کرد و گفت که عدم اظهار خلاف شرع است ، زیرا خانواده‌ات در مضیقه هستند و دلایلی بر حرمت در مضیقه بودن عائله آورد . وقتی تسلیم شدم ، اسم چند نفر از آقایان را ذکر کرد و من دلایلی بر عدم درخواست از آن‌ها ذکر کردم . در نهایت اسم یکی از آقایان را ذکر کرد و گفت که اخیراً برای او وجه معتنابهی آمده و اگر به او مراجعه کنیم ، دست خالی برنمی‌گردیم . قبول کردم و کتابی را که تالیف کرده بودم ، به آن آشنا دادم تا به آن آقا بدهد و در آن نامه نیز نوشتم : شما از مرتبه علمی من آگاه هستید ولی احتیاطاً کتاب خودم را نیز فرستادم تا ملاحظه کنید و همین که تاکنون به شما مراجعه نکردم ، نشانگر استیصال و استحقاقم است و ضرورت مرا به این کار وادار کرده است . نامه و کتاب را به آن شخص دادم و او نزد آن عالم رفت . وقتی کتاب را به او داد ، آن را جلوی خود گذاشت و نامه را خواند و گفت : در مقام علمی ایشان شکی نیست و استحقاق وی نیز محرز است . خدا به او کمک کند . آن واسطه وقتی این جواب را برای من نقل کرد ، گویا کوه را بر سر من کوبیدند . من پیوسته خود را برای این کار توبیخ می‌کردم . این ماجرا آرامش را از من گرفت . با خودم گفتم به حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام مشرف شوم و با حضرت درددل کنم . به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم : شما به ماجرای من و این آقا واقف هستید . اگر مراجعه من به او خلاف بوده ، من استحقاق تنبیه دارم و برای آن آماده‌ام . اما اگر من تقصیر نداشتم و این آقا کوتاهی کرده ، من حرفی ندارم و هر جور صلاح می‌دانید ، خودتان مواخذه کنید . ✅ بعد از توسل به خانه رفتم و خوابیدم . در خواب دیدم که از نجف به سمت کوفه بیرون می‌روم و حضرت امیر علیه‌السلام با جمعی از کوفه به سمت نجف تشریف می آورند و من به حساب این‌که از حضرت دلخور بودم ، از وسط راه کنار رفتم ولی زیرچشمی حرکات حضرت از نظر می‌گذراندم . دیدم حضرت مسیرش را تغییر داد و به سمت من آمد و فرمود : به تو نمی‌دهند ؟ من می دهم . سپس پولی را به من داد . دوباره فرمود : به تو نمی‌دهند ؟ من می دهم دوباره مشتی دیگر پول به من داد . باز فرمود : به تو نمی‌دهند ؟ من می دهم و مشتی دیگر داد . همین طور عرض کردم : کفایت کرد . فرمود : باز می دهم . باز می دهم و پیوسته پول داد . از خواب بیدار شدم ، بعد از نماز عشاء به حرم رفتم و بعد از خروج آن شخص را دیدم که گفت : خبر داری فلانی سکته کرده و زبانش بند آمده است ؟ برای معالجه او بسیار خرج کردند ولی مؤثر واقع نشد و درس و بحث آن عالم تعطیل شد تا این‌که از دنیا رفت . چند روز بعد وکیل میرزای شیرازی نزد من آمد و گفت : از طرف میرزا این پول برای شما فرستاده شده است . چند روز بعد باز از طرف میرزا پولی به من رسید . باز چند روز بعد از طرف میرزا مبلغ دیگری فرستاده شد . پیوسته این مبالغ با فاصله زمانی از طرف میرزا به دست من می‌رسید . من فهمیدم که حواله حضرت به وسیله میرزای شیرازی به دست من می‌رسد . با خودم فکر کردم شاید این مبالغ قطع شود و چون وقت معین و مرتبی نداشت ، به حرم رفتم و به حضرت عرض کردم : حالا که عنایت فرمودید ، این احسان را شهریه و ثابت و باقی قرار دهید . چند روز بعد وکیل میرزا نزد من آمد و گفت : از طرف میرزا برای شما مقرری به‌صورت شهریه قرار داده شد . مرحوم میثمی افزوده است : الان هم که در تهران هستم و خانواده‌ام در نجف ، همچنان این شهری پیوسته به ما پند پرداخت می‌شود و قطع نشده است . ( ١٥ فروردین ١٣٧٧ شمسی ) 📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٤٣١ الی ٤٣٣ 5⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠 [ صفات مومن راستین بخش ٤ ] 🔰 چهارم 《 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ 》آن‌ها که به پا می‌دارند نماز را . آقایان ، توجه کنید ، یک فرقی است بین تعبیر الذین یصلون و 《 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ 》. یصلون، یعنی نماز می‌گزارند . اگر فقط نمازگزاردن مطرح بود ، فقط این دولا راست شدن مطرح بود ، این‌جا لازم نبود که 《 يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ 》 بگویند ، دو کلمه بیاورند ، طول و تفسیر بدهند ، می توانستند بگویند یصلون ، الذین یصلون ، آن‌هایی که نماز می‌خوانند . پیداست که 《َ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ》 به پا می‌دارند نماز را ، غیر از نماز خواندن است ، یک چیز دیگری است ، یک حقیقت برتر و بالاتری است . به نظر شما این حقیقت چیست ؟ بپا داشتن نماز یعنی ؟ ✳️ چند جور می‌شود احتمال داد ، ممکن است همه این احتمالات هم درست باشد . 🔷 یکی این‌که بگوییم اقامه نماز ، به پا داشتن نماز ، یعنی نماز را به‌صورت کامل ، به صورت همه‌جانبه ، به صورت تمام به جا آوردن ، یعنی به صورت کامل انجام بدهد ،با ارکان صحیح ، با توجه به آموزش‌ها و الهام‌های نماز ، اگر کسی این‌جور نماز بخواند ، جداً فلاح و رستگاری در انتظار اوست . 👌 آدمی که نماز خوب می‌خواند ، همه مشکلات برایش آسان است . شنیدید که بعضی از بزرگان دین ، در هنگام توجه شدائد و مصیبت ها ، دو رکعت نماز می‌خواندند ؟ شنیدید که رسول خدا در هنگام بحران‌ها و شدت ها رو می کرد به بلال می‌گفت : 《ارحنا یا بلال》 ما را آسوده کن ، برو اذان بگو؛ واقعاً اگر کسی اقامه نماز بکند ، با توجه ، با خضوع ، با خوشوع ، با حال ، با ادراک آنچه دارد انجام می‌دهد و آنچه می گوید ، و به قصد نتیجه‌گیری از نماز ، هر کسی نماز بخواند ، اقامه نماز به این معنا بکند ، تحقیقاً آنچه را که به مؤمنین وعده داده شده است ، برای او وجود خواهد داشت. 🔶 احتمال دیگر این است که 《 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ 》نماز رابه پا می‌دارند ، یعنی در جامعه به پا می‌دارند ، جامعه را جامعه نمازخوان می کنند . بعضی ها دلشان خوش است که خودشان نماز می خوانند ، به جای هفده رکعت در شبانه‌روز ، پنجاه و یک رکعت می‌خوانند ، غیر از نمازهای مستحبی دیگر. ❎ اگر بگویند ، بابا ، مردم گروه‌گروه از دین دارند رو بر می گردانند ، غمشان نیست . گفت : آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج. می‌گوید آقا ، ما گلیم خودمان را در ببریم ، خیلی کار است ، خیلی هنر است . به دیگران نمی‌رسیم . بعضی این‌جوری اند . این نماز کامل نیست. ⁉️ نشانه ایمان چیست ؟ اقامه صلاة ، نماز را در جامعه به پا داشتن ، همگان را نمازخوان کردن ، نه به‌معنای این‌که یک عبادت همه انجام بدهند ، نه این‌که فلانی نمازخوان نیست ، نماز خوانش کنیم ؛ یعنی جامعه نمازخوان ، این جامعه ای که دائماً به یاد خدا و در راه خداست. جامعه‌ای که می‌گوید 《إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ》 جز خدا کسی را عبادت و عبودیت نمی‌کند و جز به خدا به هیچ کس دیگر اتکا و از کسی استعانت نمی‌جوید . جامعه نمازخوان یعنی آن جامعه‌ای که هر روز از سردمداران فساد ، یعنی 《مَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ》 و از دنباله روان فساد ، یعنی از《ضَّالِّينَ》 تبری می‌جوید . نماز این‌هاست . 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥٥ _ ٥٧ 1⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ 💠 قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : 《 مَنْ تَطَوَّلَ عَلى اَخِیْهِ فى غَیْبَة سَمِعَها فِیهِ فى مَجْلِس فَرَدَّها عَنْهُ رَدَّ اللّهُ عَنْهُ اَلْفَ باب مِنَ الشَّرِ فِى الدُّنیا وَالاْخِرَةِ، فَاِنْ هُوَ لَمْ یَرُدَّها وَ هُوَ قادِرٌ عَلى رَدِّها کانَ عَلَیْهِ کَوِزْرِ مَنْ اِغْتابَهُ سَبْعینَ مَرَّةً》 هر کسی ببیند که در مجلسی از برادر دینی او غیبت می شود و بد او را می گویند ، و از وی دفاع نماید ، خداوند هزار نوع شر دنیا و آخرت را از او دور می کند ؛ و اگر غیبت را شنید و با این که می توانست از برادرش حمایت کند ، آن را رد نکرد ، گناهش هفتاد برابر کسی است که غیبت نموده است . 📖 بحار الانوار : ٧٢ ، ٢٢٦ ⁉️ اگر پدر و مادر ، به غیبت اشخاص بپردازند ، فرزند ، تا چه حد مجاز به نهی کردن آن‌ها و دفاع از شخص غایب خواهد بود ؟ آیا دلگیر شدن والدین از این برخورد فرزندشان ، وظیفه فرزند را کمتر می‌کند و آیا در صورت عدم توجه والدین و ناراحت شدن آن‌ها ، تکلیف از فرزندشان ساقط می‌گردد ؟ 🔰 اگر پدر مادر غیبت کنند ، بایستی آن‌ها را از این کار نهی نمود و از مؤمن غائب دفاع کرد ، البته با کمال ادب ، اخلاق ، اظهار کوچکی و تواضع در برابر والدین . دلگیر شدن آن‌ها هم ، چون به خاطر گناهی است که می‌کنند ، مانعی برای فرزند ایجاد نمی‌کند . درهرصورت شما وظیفه مقابله با گناه و دفاع از مؤمن را برعهده دارید . حال اگر آن‌ها به دفاع شما اعتنا نمی‌کنند و به غیبتشان ادامه می دهند ، بایستی از مجلس آن‌ها برخیزید . اما همه کارها را باید با فکر و محاسبه انجام دهید که دلگیری و ناراحتی بی‌جا به وجود نیاید. 📚 رهنمای طریق ، ص ٤٦ و ٤٧ 4⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله حق شناس رحمه الله ❇️ ✳️ مؤمن به دنبال انجام همه‏ ى خيرات است ‏‏✳️ 🔰 اين قسمت از بيان حضرت خيلى براى بنده تأسف ‏آور بود كه می ‏فرمايد: «لايدع للخير غاية الا امها و لا مظنة الا قصدها». يعنى اگر در جايى مظنه و احتمال اين باشد كه خدا در آنجاست، به دنبال آن می ‏رود. ♻️ اين معنى فرمايش رسول اكرم (ص) است كه فرمودند: می ‏بينم كسانى را كه به تمام شاخه‏ هاى شجره‏ ی طوبى دست يافته‏ اند. صدقه می دهد، نماز جماعت می خواند، درس می خواند، اطاعت پدر و مادر مى ‏كند، پذيرايى از پدر و مادر مى ‏كند، دلجويى از فقراء مى ‏كند و ... ✅ در بيان حضرت كه مى‏ فرمايد: «و لايدع للخير غاية»، كلمه‏ ى «خير» يك عنوان كلى است و مصاديق متعددى دارد. هر جا اسم «خير» باشد، مؤمن به سراغ آن مى ‏رود. آيا من و شما اين‏طور هستيم؟ 🔸اگر مردى برون آى و سفر كن 🔸هر آنچه پيشت آيد زان گذر كن‏ 🔹خليل آسا برو حق را طلب كن 🔹شبى را روز و روزى را به شب كن‏ 🔻دهد حق مر تو را هر چه تو خواهى 🔻نمايندت همه اشياء كما هى‏ 📚 متن سخنان اخلاقی آیت الله حق شناس تهرانی ، دفتر اول ، ص٣٨ 7⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
پادکست- توکل آیت الله قاضی رحمه الله علیه در.mp3
1.94M
📌 💠 توکل آیت الله قاضی رحمة الله علیه در کسب رزق و روزی به خداوند متعال 💠 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 Eitaa.com/Adibi_Larijani
رزق و روزی 14..MP3
5.78M
🎙 شرح و توضیح بخشی از خطبه و حکمت های نهج البلاغه در رابطه با رزق و روزی. 4⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
شب اول.mp3
49.88M
💠 سخنرانی ایام آخر ماه صفر سال ۱۳۹۸💠 🎙 هیئت روضه الشهدای اختیاریه جلسه اول 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه‌ای حفظه الله❇️ 🔰 رسول اکرم در همه ی صحنه ها از خدا استمداد کرد ، از خدا خواست واز غیر خدا نترسید و نهراسید. راز عبودیت اصلی پیامبر در مقابل خدا این است ؛ هیچ قدرتی را در مقابل خدا به حساب نیاوردن ، از او واهمه نکردن ، راه خدا به خاطر اهوای دیگران قطع نکردن . 📚بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۷۰/۷/۵ # ۲۸ صفر سال روز رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم.
❇️ آیت الله خامنه‌ای حفظه الله❇️ 🔰چیزی که امام حسن مجتبی علیه السلام را شکست داد ، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود . مردم ، تحلیل سیاسی نداشتند . چیزی که فتنه ی خوارج را با وجود اورد و امیر المومنین علیه السلام را آن طور زیر فشار قرار داد و قدرتمند ترین آدم تاریخ را آن گونه مظلوم کرد ، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه مردم که بی دین نبودند ، تحلیل سیاسی نداشتند. یک شایعه دشمن می انداخت ؛ فورا این شایعه همه جا پخش می شد وهمه آن را قبول می کردند! 📚بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۷۲/۸/۱۲ # ۲۸ صفر سال روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام.
شب دوم.mp3
46.91M
💠 سخنرانی ایام آخر ماه صفر سال ۱۳۹۸💠 🎙 هیئت روضه الشهدای اختیاریه جلسه دوم 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
⚫️شهادت امام الرئوف علی بن موسی الرضا علیه السلام تسلیت باد. ⚫️
❇️ آیت الله خامنه‌ای حفظه الله❇️ 🔰 درس امام رضا علیه السلام به همه ی ما این است که ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو . نخواب چون همیشه دشمن بیدار است ودر شکل های مختلف ودر لباسها ودر نقاب های گوناگون وبا آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود؛ چشم تیزی داشته باشید ، دشمن را بشناسید وراه مبارزه با دشمن را بلد بشوید ومثل علی ابن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید. 📚بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۶۲/۶/۴ # ۲۹ صفر سال روز شهادت امام رضا علیه السلام . 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ بی حالی و سستی نسبت به مسائل معنوی اولین گام نفوذ شیطان است. کارهای معنوی غذای روح است و کسی که غالبا بی اشتهابه مسائل معنوی است بیمار است و باید خود را مداوا کند اگر مداوا نشود دومین علامت نفوذ شیطان ظاهر می شود که همان شک است نسبت به بعضی باورهای دینی و اگر مداوا نشود نفوذ بالاتر و بدتری مواجه می شود که کفر است. 👈یعنی انسان همه چیز را تکذیب می کند. استاد ادیبی 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
💠 حکایت های آموزنده 💠 ❇️ به نقل از حضرت آیت‌الله حاج سید موسی شبیری زنجانی: ❇️ 🔰 وسواس 🔰 ✳️ آقای جلیلی کرمانشاهی از پدرش ، مرحوم شیخ هادی ، نقل می‌کرد : در نجف در زمان حیات میرزای رشتی ، شخصی بنام ملا هادی بود که وسواس در غسل داشت . در آب فرومی‌رفت ، ولی می‌گفت غسل محقق نشد . سرانجام نزد میرزای رشتی می‌رود و می‌گوید که موقع غسل نیتم نمی‌آید . میرزای رشتی می گوید : ((احتیاج به نیت ندارد . تو بدون نیت غسل کن ؛ گناهش به گردن من )) . آن شخص اوقاتش تلخ می‌شود که این چه حرفی است که بدون نیت غسل کن ! لذا از میرزای رشتی نزد مرحوم آخوند خراسانی شکایت می کند . 👌 مرحوم آخوند در زمان میرزای رشتی از نظر حوزه تدریس استقلال کامل داشت . وقتی قضیه را برای آخوند بیان می‌کند ، ایشان می‌فرماید :(( پیش خداوند گردنی کلفت‌تر از گردن میرزا نیست . اگر ایشان به گردن گرفته ، تو بدون هیچ دغدغه‌ای بی نیت بجا بیاور ! )) ✅ آن شخص اوقاتش بیشتر تلخ شد که آقایان او را مسخره کرده‌اند . بعد از آن برای غسل داخل آب می‌شد و پیوسته در آب فرومی‌رفت و بیرون می‌آمد و این کار را بارها تکرار کرد و سرانجام بر سر خود زد و غش کرد . آن شخص گفته بود : در حال غشوه دیدم حضرت امیر ( سلام‌الله‌علیه ) بالای گنبد است . به حضرت ملتمس شدم که به دادم برسید که مردم . آن حضرت اشاره ای کرد و من بلافاصله بالای گنبد مقابل آن حضرت قرار گرفتم . از وضع خود به آن حضرت شکایت کردم . حضرت فرمود : ما با شما چه کنیم ؟ ما که شما را به این آقایان ارجاع می‌کنیم ، ولی شما از این‌ها قبول نمی‌کنید ! از خواب بیدار شدم و تسکین پیدا کردم . 📚 جرعه ای از دریا ، ج ٤ ، ص ٤٣٦ و ٤٣٧ 6⃣1⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله جاودان حفظه الله ❇️ 💠 قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم : إذا وُقِعَ فِي الرجُلِ و أنتَ في مَلَأٍ ، فكُن للرجُلِ ناصِرا ، و للقَومِ زاجِرا ، و قُمْ عَنهُم .  اگر در ميان جمعى بودى و از كسى غيبت شد، به يارى آن مرد برخيز و آن جمع را از غيبت باز دار و از جلسه خارج شو . 📖 کنزالعمال : ٨٠٢٨ ⁉️ در خانه هستم که اهالی آن زیاد غیبت می‌کنند ، وظیفه من چیست ؟ آیا باید از افراد غیبت شده حلالیت بطلبم ؟ این مسئله در سیر و سلوک ، بنده را متوقف می‌کند ؟ بنده برای جبران چه باید بکنم ؟ 🔰 وظیفه کسی که غیبت می‌شنود ، این است که غیبت کنندگان را از این کار بازدارد ، مثلاً بگوید : غیبت کردید ! یا این‌که غیبت نکنید ! اگر شما این‌گونه در برابر آن‌ها عمل کنید ، وظیفه خودتان را عمل کرده‌اید . اگر تابحال این به این وظیفه عمل کرده‌اید ، به فتوای مراجع حاضر حلالیت گرفتن واجب نیست ؛ اما از نظر اخلاقی چنین کار لازم است ؛ پس شما به آن‌ها بگویید که غیبت نکنند و سپس رفته‌رفته مسائل شرعی مربوط به غیبت را برای آن‌ها توضیح دهید . خودتان هم این مسائل را از کتاب گناهان کبیره آیت الله دستغیب بخوانید و یاد بگیرید . 📚 رهنمای طریق ، ص ٤٧ 5⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
❇️ آیت الله خامنه ای حفظه الله ❇️ 💠 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ2⃣ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ3⃣ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ4⃣ 💠 [ صفات مومن راستین بخش ٥ ] 🔰《وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون》َ نشانه دیگر مؤمنان چیست ؟ این است که از آنچه به آنان روزی کرده‌ایم ، انفاق می‌کنند . ⁉️ انفاق یعنی چه ؟ انفاق یعنی پر کردن خلأها و نیازها . آن خرج کردنی که خلئی را پر کند ، نیازی را برآورده کند ، این را می گویند انفاق .دیوار این مسجد رنگ روغن کرده دارد ، اگر چنانچه شما آمدی، پولی دادی ،رویش مجددا رنگ روغن کردید ، انفاق نیست . چرا ؟ چون احتیاج نبود به این کار ، رنگ و روغن بود این‌جا . یا اگر رنگ‌وروغن نبود ، اما جایی بود که رنگ و روغن احتیاجی نداشت ، روی زمین‌های خاکی مسجد امام حسن ، آمدید مبالغی رنگ و روغن پاشیدید ، گفتید من خرج کردم برای مسجد امام حسن ، چندین جعبه قوطی رنگ و روغن بردیم مسجد ، مصرف کردیم . چه کار کردید آقا ؟ روی کلوخ ها و روی خاک‌ها و روی گل ها ، تمام رنگ و روغن کردیم . بله این خرج هست ، اما انفاق نیست . انفاق عبارت است از آنکه خلئی و نیازی باشد در متن جامعه ، تو آن خلاء و نیاز را پر کنی ؛ انفاق یعنی این . ✳️ 《وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون》َ یعنی چه ؟ یعنی مؤمنین آن کسانی هستند که از آنچه ما به آنان روزی کرده‌ایم ، اسم مال در آن نیست ؛ از پول‌هایی که به آنان دادیم ؟ نه ؛ فرق نمی‌کند ، از پولی که دادیم ، از عمری که دادیم ، از فرزندی که دادیم از آبرویی که دادیم ، از توان جسمی ای که دادیم ، از زبانی که دادیم ، از فکر و مغزی که دادیم ، از همه امکاناتی که دادیم ، فرمود ((ِمَّا رَزَقْنَاهُمْ )) از هر آنچه به آن‌ها روزی داده ایم ، چه می‌کنند ؟ (( ینفقون )) انفاق می کنند . یعنی به جا خرج می کنند ، نه هر خرج کردنی . یکی از نشانه‌های مؤمن است . ✅ ای برادر مؤمن نام مؤمن نما ، ای برادری که اگر بگویند مؤمن ، خوشت می آید ، اگر اندک‌تزلزل و تردیدی کسی در ایمانت بورزد ، بدت می آید ، ممکن هم هست بگویی که چه فایده دارد که ماها را بی‌دین و بی‌ایمان قلمداد می‌کنید در صحبت‌هایتان ؛ ای برادر مؤمن نام ، انفاق می کنی ؟ نمی‌گویم خرج می‌کنی یا نه ؛ بله ، خیلی خرج می‌کنی . چقدر در این روزهای ماه رمضان پول می‌دهی ، غذای لذیذ می‌پزی ، سفره رنگین می‌گستری و سیر ها را دعوت می کنی ، چقدر خرج می‌کنی ، اما آیا انفاق هم می‌کنی ؟ ای گوینده عزیز ، چقدر حرف می‌زنی ، چقدر نفس می‌زنی ؟ چقدر از سینه و از ریه و از وجود خود ، از جسم و اعصاب خود مایه می‌گذاری ، چقدر از نیروی بیانت خرج می‌کنی ، اما آیا از این نیرو انفاق هم می کنی ؟ پرگفتن هنر نیست ، گفتن آنچه مورد نیاز است ، هنر است . آن انفاق نیست ، این انفاق است . ای کسانی که از آبروهایتان ، از حیثیت هایتان خرج می‌کنید ؛ به یک نفر نامه می‌نویسید ، یکی را برای کاری می‌بینید ، می‌بینید تا فلان عمل انجام بگیرد ، فلان شغل به فلانی داده بشود ، فلان احترام شایان از فلان کس بجا بیاید ، دارید حیثیت تان را خرج می‌کنید ، اما انفاق چطور ؟ انفاق هم کنید ؟ ای کسانی که پول خرج می‌کنید در جاهای مختلف ، با نام دین و با نام غیردین _ بله ، گاهی هم انسان با نام دین پول خرج می کند ، درحالی‌که انفاق نکرده است _ وحشت نکنید از این سخن که واقعیتی است و چه واقعیت تلخی ! چقدر پول هایی که بنام دین مصرف می‌شود ، خرج می‌شود ، اما انفاق نیست این‌ها ، چون خلئی را پر نمی‌کند ، چون دردی را به درمان نمی‌رساند ، چون نیازی را از این جامعه مستمند برطرف نمی‌کند . ✅ آنچه که مایه مؤمن بودن است ، آن چه شرط و نشانه ایمان است ، انفاق است ، 《وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُون》َ بعد از این اگر خواستید وقت صرف کنید ، اگر خواستید آبرو مایه بگذارید ، اگر خواستید پول خرج کنید ، خوب فکر کنید ، ببینید آیا با این مایه گذاشتن ، دارید انفاق می کنید یا خرج بیهوده می‌کنید . 📚 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ، ص ٥٧ _ ٥٩ 2⃣2⃣ 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani