بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: « آیات المهدی ٢۵»
روز شنبه، ١۴٠٠/٠٢/١٨
✍️ مناسبت روز: امروز، روز جهانی «صلیب سرخ» و «هلال احمر» و «روز ایثار و فداکاری برای نجات مصدومین و گرفتاران» در سطح جهان است؛ در ایران اسلامی نیز «هلال احمر» با تربیت و بکارگیری نیروهای متعهد، مؤمن، فداکار و ایثارگر میکوشد تا صفیر صلح و دوستی و فرشته نجات مصدومین و گرفتارانی باشد که در چنگال حوادث روزگار و در شرایط دشوار و ناگوار زندگی گرفتار شدهاند! لذا ضمن گرامیداشت این روز و تقدیم سلام و صلوات به روح بلند شهدای هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی» آغاز مینمائیم:
«هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِيَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»: «آنـهـا چـه انتظارى مىكشند؟ جز اينكه قيامت ناگهان به سراغ آنها آيد در حالى كه خبر ندارند!» (زخرف/۶۶)
این آیه در وصف حالِ غافلان بیخبری است که منکر قیامت بودند، ولی قیامت برای آنها به صورت ناگهانی و بدون آمادگی و خبر آنها رخ میدهد!
✍️ مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانستهاند و آن را به وقوع ناگهانی ظهور و قیام حضرت مهدی (عج) نیز تفسیر کردهاند! چنانچه در روایتی، زراره میگوید: از امام باقر (ع) دربارهی آیه: «هَل ینظُرُونَ إِلا السَّاعَةَ أَن تَأْتِیهُم بَغْتَةً» سؤال کردم! امام فرمودند: «منظور از آن قیام حضرت قائم (عج) است که ناگهان بهسراغشان آید!»: «... قَالَ هِیَ سَاعَهًُْ الْقَائِمِ (عج) تَأْتِیهِمْ بَغْتَةً» (بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۶۴/ البرهان)
👈 امام زمان (عج) نیز در توقیع خود به شیخ مفید (ره) در این رابطه فرمودند: «پس هر يك از شما بايد كارى كند كه به محبّت ما نزديك شود و از آنچه او را به ناپسندى و ناخشنودىِ ما نزديك مىكند، بپرهيزيد! چراكه امر قیام ما، ناگهانى و بىآمادگى است و هنگامى است كه توبه سودى نمىبخشد و پشيمانى از گناه، كسى را از كيفر ما رهايى نمىدهد!»: «فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ بِمَا یَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ یَتَجَنَّبُ مَا یُدْنِیهِ مِنْ کَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِینَ لَا تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لَا یُنْجِیهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَة» [الإحتجاج (للطبرسی)، ج٢، ص ۵٩۶].
✍️ اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ در این آیه، دو وصف قیامت ذکر شده است: «ناگهانی بودن» و «بیخبری مردم از زمان وقوع آن»: «بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»
2️⃣ از آنجایی که این آیه بر زمان قیام امام زمان (عج) نیز تطبیق داده شده، روشن میشود قیام حضرت نیز مانند قیامت، ناگهانی و غیر منتظره است!
3️⃣ چون قیام حضرت ولیعصر (عج)، غیر منتظره است، منتظران باید هر لحظه آمادگی ظهور ایشان را داشته باشند!
4️⃣ طبق این آیه، کسی از زمان ظهور خبر ندارد و توقیت و وقت معلوم نمودن برای ظهور، باطل است؛ البته گاهی شواهدی مبنی بر نزدیکی آن بیان میشود که به معنای ایجاد آمادگی برای ظهور است.
این ماه فرصتی ست ...
که باز عاشقتـ❤️ـ شویم
مـ🌙ـاه خدا ...
دوباره زمان می دهد به ما
سلام امام مهـ❤️ـربان زمانم ...
#سلام
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
#ماه_مبارک_رمضان
12.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ما در دوران جاهلیت مدرن هستیم!
❓افرادی که آمریکا را در عالم اثرگذار میدانند، شبیه چه کسانی هستند؟
#استاد_پناهیان
#آخرالزمان
#جاهلیت_مدرن
#امام_زمان
#سخنرانی_کوتاه
#ماه_مبارک_رمضان
Mahdi Samavatiدعای افتتاح.سماواتی.mp3
زمان:
حجم:
24.9M
🔅دعای #افتتاح
🎤با نوای دلنشین حاج مهدی سماواتی
🌹شبهای ماه مبارک رمضان
🌸 یکشنبه ۲۶ ماه قمری برای امور زیر خوب است:
🔹 امور کشاورزی
🔹ساخت و ساز
🔹برای طلب معاش
🔹خرید و فروش و تجارت
🔹دیدار بزرگان و صاحب منصبان
🔹آغاز تعلیم و تعلم یادگیری
🔹صدقه دادن امروز منفعت و ثواب بسیار دارد.
❌مسافرت مکروه است. درصورت ضرورت با صدقه باشد .
❌ از عقد و ازدواج هم پرهیز شود.
🌹 نوازدی که امروز به دنیا بیاید مبارک است و عمرش دراز باشد ان شاالله. و متوسط الحال باشد .
🌷 مباشرت در این یکشنبه شب (یکشنبه که شب شد) برای بچه دار شدن خوب است و فرزند حاصل آن حافظ قرآن گردد و به قسمت خود راضی باشد ان شاالله.
✂ طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ،خوب است و موجب موجب رها شدن از بلا ، توانگری و سلامتی می گردد.
♦️#خون_دادن یا #حجامت در این روز ماه قمری، خوب است و موجب رفع علت بیماری و خلاصی از درد و مرض است.
💢️این یکشنبه برای #نوره_کشیدن (رفع موهای بدن با نوره) مناسب است.
🚫 یکشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد.
🚫 یکشنبه برای #بریدن_دوختن ، خریدن و پوشیدن #لباس_نو روز مناسبی نیست . طبق روایات موجب غم واندوه و حزن شده و برای شخص، مبارک نخواهد بود.
💢 وقت #استخاره در روز یکشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا مغرب.
@adinebaharan
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
میلادی: Sunday - 09 May 2021
قمری: الأحد، 26 رمضان 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
💠 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه)
- ایاک نعبد و ایاک نستعین (1000 مرتبه)
- یا فتاح (489 مرتبه) برای فتح و نصرت
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️4 روز تا عید سعید فطر
▪️10 روز تا سالروز تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع
▪️18 روز تا شهادت حضرت حمزه و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام
▪️28 روز تا شهادت امام صادق علیه السلام
▪️34 روز تا ولادت حضرت فاطمه معصومه س و آغاز دهه کرامت
✅ با ما همراه شوید...
@adinebaharan
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «ماه مبارک رمضان»
موضوع: «#احکام_روزه»
❓س ٧٩۵: آیا تبعیت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غیر آن، جایز است؟ اگر مکلّف تشخیص دهد که این متابعت از موارد تقیه نیست و دلیلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظیفهاش چیست؟
✅ پاسخ: تبعيت از ديگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جايز نيست، و اگر از موارد تقيه باشد افطار جايز است، ولى روزه آن روز قضا دارد، و جايز نيست بهطور اختيارى افطار نمايد مگر بعد از آنکه داخل شدن شب و پايان يافتن روز را با يقين حسى و يا با حجت شرعى احراز نمايد.
❓س ٧٩٨: اگر روزه دار جاهل باشد به اینکه تا به حد ترخص نرسیده، نباید قبل از زوال افطار کند، و قبل از حد ترخص به این اعتبار که مسافر است، افطار نماید، روزه این شخص چه حکمی دارد؟ آیا قضا بر او واجب است یا حکم دیگری دارد؟
✅ پاسخ: در فرض مرقوم، روزهاش باطل است و بايد آن را قضا کند لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده، کفّاره ندارد.
📚 أجوبة الاستفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
@adinebaharan
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
💠« #روزبرگ_شیعه »💠
موضوع امروز: « آیات المهدی ٢۶»
روز شنبه، ١۴٠٠/٠٢/١٩
✍️ مناسبت روز: نوزدهم اردیبهشت در تقویم به عنوان «روز بزرگداشت شیخ كليني (ره)» نامگذاری گردیده است، عالم و محدث ایرانیالاصلی که به «احیاگر مذهب شیعه» و «بزرگ پرچمدار علم حدیث» مشهور است؛
این محدث بزرگ عالم تشیع، سراسر عمر پربار و پربرکت خویش را در راه تألیف، تصنیف و رواج راه و روش اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سپری كرد و یکی از كتب اربعه شیعه، بنام «کافی» را طی بیست سال تلاش خستگی ناپذیر تألیف نمود؛ لذا ضمن بزرگداشت نام و یاد این عالم گرانقدر، سخن امروز را با یکی دیگر از «آیات المهدی» آغاز مینمائیم:
«لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَليما»: «اگر [كافر و مؤمن] از هم متمايز مىشدند، قطعاً كافران را به مجازات دردناكى عذاب مىکردیم!» (فتح/٢۵)
در این آیه خداوند به سنّت «تزایل» به معنای جدا شدن کامل دو گروه کافر و مؤمن از هم، اشاره مینماید، و آن را یکی از دلایل تأخیر در عذاب کافران میداند!
✍️ مفسرین همچنین این آیه را از «آیات المهدی» و از فلسفههای تأخیر در ظهور امام زمان (عج) دانستهاند! چنانچه در روایتی ابراهیم کرخی میگوید: خدمت امام صادق (ع) عرض کردم: «آیا امیرالمؤمنین (ع) در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبودند؟» حضرت فرمودند: «آری»؛ عرض کردم: «پس چرا گروهی بر ایشان غلبه کردند و حضرت از خودشان در برابر آنها دفاع نکردند؟» امام فرمودند: «یکی از آیات قرآن، مانع این کار شد!» و سپس آیه «لو تَزَیَّلوا لعَذَّبْنَا الذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلیمًا» را تلاوت کرده و فرمودند: «خداوند در میان فرزندان کفّار و منافقان، مؤمنانی را قرار داده بود و آن حضرت بنا نداشتند تا زمانیکه آن فرزندان به دنیا بیایند با آنها بجنگد! (و آنها را نابود نمایند) لذا زمانیکه آنها به دنیا آمدند، آن حضرت با آنها که دشمنی خود را ابراز کردند، جنگیدند!
درباره قائم ما اهلبیت نیز چنین است و آن حضرت نیز زمانی ظهور خواهند کرد که مؤمنانی که در نسل کفّار هستند، متولّد شده باشند! آنگاه آن حضرت قیام کرده و آنان را خواهد کُشت!»: «...کَذَلِکَ قَائِمُنَا (عج) أَهْلَ الْبَیْتِ (ع) لَنْ یَظْهَرَ أَبَداً حَتَّی تَظْهَرَ وَدَائِعُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَی مَنْ ظَهَرَ فَقَتَلَهُ» (بحارالأنوار، ج۲۹، ص۴۳۶/ کمال الدین، ج۲، ص۶۴۱/ البرهان/ نورالثقلین)
👈 همچنین امام صادق (ع) در روایتی دیگر دربارهی آیهی «لو تَزَیَّلوا لعَذَّبْنَا...» فرمودند: «هرگاه خداوند، کفّاری را که از نسل مؤمنان و مؤمنانی را که از نسل کفّار متولّد میشوند به دنیا آورد، آنان که کفر ورزیدند را عذاب خواهد کرد»: «...لَوْ أَخْرَجَ اللَّهُ مَا فِی أَصْلَابِ الْمُؤْمِنِینَ مِنَ الْکَافِرِینَ وَ مَا فِی أَصْلَابِ الْکَافِرِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ لَعَذَّبَ الَّذِینَ کَفَرُوا» (بحارالأنوار، ج۲۹، ص۴۳۷/ کمال الدین، ج۲، ص۶۴۲/ نورالثقلین/ البرهان)
✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوقالذکر:
1️⃣ یکی از فلسفههای غیبت امام عصر (عج)، جاری شدن سنّت «تزایل» است؛ بدین معنا که در صلب بعضی از دشمنان امام زمان (عج)، نور مؤمنی وجود دارد که هنوز پا به عرصه گیتی نگذاشته است که اگر امام ظهور کنند و آن دشمن را پیش از ولادت فرزند مؤمنش از بین ببرند، آن مؤمن در صلب او نیز از بین میرود!
2️⃣ کار امام، پرورش انسانهاست نه از بین بردن آنها و امام نه تنها به انسانهای موجود توجه دارند، بلکه حتی به نسلهای بعدی آنها نیز توجه میکنند!
3️⃣ هیچ گاه نباید درباره حکمت الهی و سیره حکیمانه پیامبران و امامان معصوم، تردید کرد و قضاوت عجولانه نمود! چراکه فلسفهی بعضی از آنها در ظاهر معلوم نیست!
@adinebaharan
روزی ز ره ...
امـ❤️ـام زمان می رسد و ما
در انتظار آمدنش ...
کارمان دعاست...
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
#ماه_مبارک_رمضان
@adinebaharan