بهناماو
پای درس یوکابد
مادر موسی(علیهالسلام) در پیشینه تمدنیِ ما ایرانیها نقش داشتهاست.
یادم نمیرود مادرم از قول مادرش میگفت قدیمیها اگر پشت دری میماندند، دست بر در بسته میگذاشتند و مادر حضرت موسی(علیهالسلام) را صدا میزدند. این موانست فرهنگی، نشان از اثرگذاری تاریخ اجتماعی دارد که میتوان گفت همین مقدارش به ما رسیده است. این حرف گوشه ذهنم مانده بود بیآنکه نام مادر موسی(علیهالسلام) را بدانم، تا رسیدم به فیلم جشنواره...
◽◽◽
تمام لحظات فیلم، حس مادری را با جانم درک میکردم. به یوکابد حق میدادم، غصه بخورد، به عزیزانش از حاملگی نگوید، تنها به استقبال آمدن فرزندش برود، حتی به او در لحظهای که طفلش را به نیل سپرد هم حق دادم. یقین او برایم زیبا بود. یقین به خدایی که قطعا از مادر مهربانتر است.
ساخت این فيلم به سوال یکی از اساتید تاریخ که گوشه ذهنم تلنبار شدهبود پاسخ داد.
فهمیدم که چرا باید ما برای پیامبران بنیاسرائیلی فیلم بسازیم.
گفتمان درست تاریخ جز در ادبیات شیعی نیست. نگاه مهدویت، آمدن موعود، خیزش بر علیه ظلم، همه اینها با گفتمان شیعه به تجلی خودش نزدیک میشود. این خیزش اما در زمانه ما فرق دارد و فقط مرتبط به یک قوم نیست، همانگونه که پیامبرِ ما(صلاللهعلیهوآله)ختم رسل است و شریعتش جهانی، منجی دین خاتم نیز جهانی است؛ پس برای آمدن این منجی، باید جهانی به پاخیزد.
تفسیر درست از منجی، روزنه امید است برای فهم بشر که چقدر نیازمند آمدنش است.
داستان یوکابد و فرزندش و فرزندانش، یک قیام درونی است برای آمادگی پذیرش منجی، پس باید خودش و خانواده را مهیا کند. خانواده در فیلم موسی کلیمالله نقش گرفتهاست. تمام ارکان خانواده برای طفل نورسیده مفید هستند. خواهر موسی که افعال و حرکات بیشتر او قطعا در ادامه مجموعه موسی(علیهالسلام) خودنمایی میکند.
هارون که در سیر زندگی حضرت موسی(علیهالسلام) حضورپررنگی دارد. این قشنگی خانواده است که باید همه با هم برای آمدن منجی تلاش کنند.
یک نکته بینظیر فیلم سخن گفتن یوکابد با حیوانات است. گویی آنها را میفهمد و برای حضور آنها در زندگی دلیلی و حکمتی مییابد. مثل حرف زدن با مرغ خانه و اجازه خواستن برای استفاده از ثمره آن روزش، یا سخن گفتن با مار که او هم وظیفهای دارد. این بخش نهیب میزند که بسیاری از عوامل اعم از سختی و راحتی که در اطراف زندگیات پراکنده است، دلیلی دارد و حکمتی که شاید ندانیم و غافل باشیم. اما کارکرد مهم این بخش آمادگی ذهن مخاطب برای الهام الهی به مادر موسی(علیهالسلام) است. الهامی که آنقدر یقین آور بود که هیچ سرزنشی او را عقب نراند.
◽◽◽
توی سینما با فاصله کمی از پسرم نشسته بودم. او میتوانست حدس بزند که کجای فیلم ممکن است مادرش گریه کند و برمیگشت تا شک خود را یقینی کند. انگار توی دل خودش هم چیزی تاب میخورد. این هنر فیلم بود که رابطه مادر و فرزندی را خوب نشان میداد. همانجا بود که به ابراهیم حاتمیکیا احسنت گفتم.
🖊فاطمه میریطایفهفرد
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✍به قلم دبیر کل شهید حزب الله سید عباس موسوی
🌱«نزدیکترین نقطه به خدا»
مولای من، اما من به خاطر ضعف اراده ام، در میان طبقات دنیا محبوس شده ام و اسیر شهوات آن گشته ام.. چه بسیار که تلاش کردم از دنیا فرار کنم، اما نتوانستم و اراده ام شکست خورد..
معبودا! مولای من! حال با آنچه از توان و اراده ام باقی مانده است، چنین انتخاب کرده ام که در بیشتر محلها نزدیک تو باشم و کدامین محل به رحمت تو نزدیک تر از جهاد و شهادت و مبارزه در راه توست؟!....
https://eitaa.com/tayebefarid
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
#گفتگو
مرضیه عاصی، نویسنده و فعال فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: زن امروز میداند که غرب همواره در تقابل با نگاه اسلام حرکت کرده است اما نظر اسلام از فرهنگ غرب مترقی تر و استدلالهای آن در مقابل وسوسهها، سفسطهها و عوامل صهیونیستی بسیار والاتر و محکم تر است.
وی افزود: غرب برای تحمیل فرهنگ خودش در میان زنان جوامع اسلامی و بی هویت کردن آنان تلاش صد ساله کرده است و از ابزارهای مختلف پول، زور، سلاح، فریبنده های گوناگون مادی و جنسی و دیپلماسی استفاده کرده است.
ادامه گفتگو در لینک خبرگزاری حوزه
https://hawzahnews.com/xdtrp
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#ویژه_خواهران
به همت خبرگزاری تسنیم و رسانهی رحا برگزار میشود؛
✍️رواق اهل قلم(۱۸)
💢 بازروایت منشور روحانیت
🔅بررسی ابعاد نظری و کارکردی صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره)
مهمان ویژه: خانم طاهره حیدری مجد
رئیس بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا و مدرس حوزه علمیه
🖊 با خوانش جمعی از بانوان حوزوی
و حضور
اعضای تحریریه همقلم
اعضای تحریریه بانو مجتهده امین
📅 زمان: سهشنبه 30 بهمنماه
⏰ ساعت 16:30 تا 18
▫️شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3، مرکز مطالعات راهبردی تسنیم
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
برای ثبتنام به آی دی زیر مراجعه کنید:
@p_andishe
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔖تولید محتوا و اندیشه، سلاحِ صاحبانِ قلم
قلم متعهد، ابزار دیدهبانی نویسندهی متعهد و بصیر انقلابی است که میتواند انسانساز باشد: «قلم و علم و بیان است که میتواند بشر را بسازد، نه مسلسل و نه سایر قوای تخریب کننده.» (صحیفه امام خمینی/ ج ۱۳،ص۴۴۸) و رسالت نویسنده متعهد انقلابی این است که به عنوان دیدهبان جامعه، با رعایت تقوا، صداقت و عفاف، سکوی هدایت تفکر، قلم و بیان ملتها را به دست گیرد: «آن کسى که قلم به دست مىگیرد؛ باید تقوا، صداقت، عفاف و انصاف نسبت به دیگران، جزو طبیعت ثانوىاش بشود.» (بیانات رهبر انقلاب، ۷۹/۱۲/۹)
صاحبان قلم و بیان باید منافذ فرهنگی ناشی از عدم مرزبندی با دشمن را شناسایی کرده: «جاهایی که نفوذگاه دشمن است از لحاظ فرهنگی، بسیار است…صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت، خودشان با ابتکار خودشان، کار را -کارهای فرهنگی را- پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۳۹۶/۰۴/۰۵)
با تبیین رویشها، معرفی نقاط قوت و پروراندن روحیهی تکلیفمحوری، امید و ایمان به آیندهی روشن، ملتها را از مرداب رکود و ناامیدی خارج کنند.
اهمیت این رسالت تا جایی است که امام خمینی (رحمةالله علیه) اهل قلم را در پیشگاه الهی مسئول هدایت مردم و وسیلهی نجات از انحرافات میدانند: «مسئولیت بسیار خطیر دارید پیش مردم، پیش ملتهای دنیا و بزرگتر اینکه پیش خدا مسئولیت دارید...و اگر شما این قلمی که دستتان هست قلم ارشادی باشد، میتوانید که یک ملت را به راه راست هدایت کنید و میتوانید که مردم را از انحرافات نجات بدهید.» (صحیفه امام ، ج۱۴، ص۳۹۸).
و امروز که به برکت اقتدار نیروهای نظامی کشور، دشمنان از رویایی در جنگ سختافزاری با ایران مقتدر ناامید شده و به جنگ ترکیبی رو آوردهاند، تکلیفی صریح از سوی رهبر انقلاب بر عهده صاحبان بیان، صاحبان قلم و اصحاب هنر و دانش گذاشته شد، چرا که در صحنهی جنگ ترکیبی خصوصا جنگ نرمافزاری، دشمن با دستکاری کردن افکار عمومی به دنبال ایجاد تردید در محکمات انقلاب اسلامی است تا با ایجاد اختلاف در جامعه، آحاد ملت را در پایداری در مقابل دشمن مردد کند: «صاحبان بیان، صاحبان قلم، اصحاب هنر و دانش و مسئولان دستگاههای رسمی رسانه و آموزش و هنر و آحاد جوانانی که با فضای مجازی ارتباط دارند، باید تمرکز خود را برای مقابله با تهدید نرمافزاری دشمن قرار دهند. تهدید نرمافزاری یعنی دستکاری کردن افکار عمومی مردم؛ یعنی ایجاد اختلاف؛ یعنی ایجاد تردید در محکمات انقلاب اسلامی؛ یعنی ایجاد تردید در پایداری در مقابل دشمن.» ۱۴۰۳/۱۱/۲۹
پس بر صاحبان قلم و بیان و رسانه فرض است که با بهرهگیری از ابزارهای روشنگری رسانه در صحنهی جنگ شناختی، با قدرت قلم خویش با تولید محتوا و اندیشه، حیاتبخش و سازنده باشند: «در مقابل تهدید نرمافزاری دشمن، تولید محتوا و اندیشه کنید.» ۱۴۹۳/۱۱/۲۹ با سلاحِ تعهد ایمانی، اخلاقی و انسانی، در این برحهی تاریخساز انقلاب، جریانساز و گفتمانساز شوند و در این مسیر با آنها که در جنگ نرمافزاری به دنبالِ مسخِ شیطانی روحِ انسانها هستند تا روحیهی مقاومت، صبر، ایستادگی و عزت را کشته، با تزریق تحریفها و انحرافات در تاریخ یک ملت و یک فرهنگ، گمراه کنندهی سختافزارِ جسمِ جامعه گردند، مبارزه کنند.
🖋آمنه عسکری منفرد
#تهدید_نرم_افزاری
#تولید_اندیشه
@ghalamnegaremonfared
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
بهناماو
چشیدن
انگار باید باور کنم که نیستی، باید باور کنم که همین یکشنبه قرار است در خانه ابدی قرار بگیری، انگار باید باور کنم که "کل نفس ذائقه الموت" را تو هم چشیدی و دیگر میان ما نیستی.
سید جان، این چشیدنی را من هم میچشم، همانطور که همه میچشند، از همان روز اول که قالوا بلی گفتیم...
سید! مرگ در ذائقه آدمیزاد است ولی مرگ عزیزان خیلی سخت است. خیلی غصه میآید سروقتت، همهاش میگویی کاش من جای او رفتهبودم. شاید من هم کمی، فقط کمی مثل او مفید میشدم.
از همین جا، همین ساعت، مستقیم میروم کربلا سال ۶۱، کنار جد بزرگوارتان.
فدا شدن لذتی عجیب دارد، دو سر سود است. تو که آن بالا نشستی بهتر میدانی.
این جان که باید اول و آخر بدهی و بروی را به پای محبوبی بریزی. اصلا خدا میداند که آدمی را بساطی نیست و مایهای نیست جز همین جان که امروز و فردا در میرود، پس میگذارد که ابرارش با همین جان ودیعهای کار الهی کنند.
همان جانی که فاطمه(سلاماللهعلیها) پشت در نثار کرد. همان جانی که امام علی(علیهالسلام) در محراب کوفه تسلیم پروردگارش کرد و همان جانی که امام حسین(علیهالسلام) در کربلا به پای محبوب ریخت.
سید تو هم ادامه همین راهی. دلم برای رجزهای حیدریات تنگ میشود. جسم را قوت ماندن نیست، من تو را و جسم خستهات را به خدا میسپارم برای من دعا کن. برای ما دعا کن. دعای عزیزکردهها خریدنی است. دعا کن از پس فتنهها ما هم خریدنی شویم.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
✔️افتخاری دیگر از بانوان حوزوی در جهاد نوشتن
📣پذیرش یادداشت نویسندگان مجله افکار بانوان حوزوی در مسابقه یادداشت علمی معاونت پژوهش حوزه
♦️ سرکار خانم صالحی منش، با یادداشت " تقسیم ثروت در حکومت مهدی عجل الله فرجه"
♦️ سرکار خانم علیزاده علی آبادی، با یادداشت" تحقق وعده صادق از بدر تا غزه، تجلی وعده های الهی در تاریخ اسلام "
✍️ضمن عرض تبریک، موفقیت همه بانوان طلبه را در عرصههای علمی از خداوند منان خواستاریم.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌷 روز «روحانیت و دفاع مقدس»؛ تأملی بر نقشآفرینی علما و طلاب در تاریخ ایران
◻️در سال ۱۳۶۴ شیخ فضلالله محلاتی نمایندهی حضرت امام خمینی (ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بههمراه هشت تن از نمایندگان مجلس و چند تن از قضات در یک اقدام ناجوانمردانه، هواپیمای حامل آنها مورد حملهی دو فروند جنگدهی عراقی قرار گرفت و در ۲۵ کیلیومتری شمال اهواز سقوط کرد و کلیهی سرنشینان آن که نزدیک به پنجاه تن بودند به شهادت رسیدند.
◻️بنابر اعلام رسمی بنیاد شهید، روحانیت با تقدیم بیش از ۴ هزار شهید نسبت به سایر اقشار بیشترین فراوانی را داشتهاند و این بدان معنا است که روحانیت نه تنها نقش مهمی در عرصه تبلیغ و جریان سازی برعهده داشته؛ بلکه در میدان عمل نیز پای خود را عقب نکشیده و به آنچه گفته عمل کرده است.
◻️ روحانیت از ابتدای مشروطه تا سال ۱۳۵۷، تعداد ۹۷ شهید و در دوران مبارزات انقلاب اسلامی ۴۰ شهید و تعداد ۲۳ شهید نیز بر اثر شکنجه در زندانهای رژیم ستمشاهی داشته است.
◻️ در مجموع ۱۷ هزار نفر از طلاب و روحانیون در سالهای دفاع مقدس در جبههها حضور داشتند که بیش از ۳ هزار نفر از آنان جانبار و ۳۰۰ نفر نیز به اسارت رژیم بعثی در آمدند.
https://hawzahnews.com/xdtPb
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
.
به مناسبت چهلمین روز شهادت حجتالاسلام و المسلمین شهید رازینی و شهید مقیسه
✍مریم صالحی منش
حجت الاسلام و المسلمین علی رازینی، نامی که در دوران کودکی قبل از آنکه شنیده باشم، بیشتر خوانده بودم. روی بعضی پرونده ها با ماژیک آبی به خط خوش نستعلیق درشت نوشته بود، «حجت الاسلام و المسلمین علی رازینی» و من در عالم بچگی، همیشه فکر میکردم اشتباه نوشته، باید مینوشت «راضینی» چون راضی را با «ض» مینویسند نه با «ز».
همیشه پدرم از او به نیکی یاد میکردند. او را مردی شرافتمند، پاک و بزرگ میدانستند.
پاکی قاضی ها به این است که رشوه نمیگیرند و هدیه ای را که شبهه رشوه یا توقع حق را ناحق کردن در آن باشد قبول نمیکنند.
شرافت آنها به این است که برای احقاق حق افراد، از حد معمول تلاش بیشتری دارند.
و بزرگی قاضی ها در این است که در دنیا به فکر آخرت خود هستند جان خود را به چندرغاز این دنیا نمیفروشند و به بینهایت ابدیت می اندیشند.
من از حرفهای پدرم در مورد قاضی رازینی در سالهای کودکی و نوجوانی ام این چند مورد در گوشم مانده بود.
سال گذشته بعد از یک مجلس افطاری مردی «ریش سفید» را دیدم که با عمامه ای سفید، لباسهایی ساده، خیلی متواضع و مهربان با عصا و عبایی در دست لب جدول نشسته است و منتظر بستگان است. مردم عادی دور او را گرفته بودند، فهمیدم مرد بزرگی است از اطرافیان نامش را پرسیدم گفتند: «حاج آقای رازینی هستند.» از طرز گفتنشان دانستم که این مرد در دل اطرافیان عظمت و جایگاهی دارد با خوشحالی نگاهش کردم مردی که بزرگی اش را از پدرم در یاد داشتم، به فرزندانم نشان دادم. «بچه ها بیایید مردی را ببینید که پدر بزرگتان از او به نیکی یاد میکرد.» او مثل پدرم ساده و افتاده حال بود از لابه لای افرادی که دورش بودند، به چشم پدری او را سیر نگاه کردم و نمیدانستم که آن شب اولین و آخرین باری است که او را میبینم.
اخبار را که شنیدم نامش برایم آشنا بود علی رازینی چقدر به ذهنم اشناست، او همان قاضی دهه ی ۷۰ بود که پدرم از او به نیکی یاد میکرد و اینک بعد از سالها خدمت در سن ۷۰و خورده ای دشمن دیگر حوصله نداشت با او مدارا کند تا حقی را احقاق کند یا توطئه ای را بر ملا سازد برای همین به او شلیک کرد تا پرواز کنان به سوی ابدیتی که برای خود آباد کرده بود پربکشد.
پاک زندگی کرد و پاک پرواز کرد. مشتاق زیارت بود، کبوتر دلش جلد امام رضا علیه السلام بود به این دنیا وابسته نبود برای همین آخرین شب زندگی مثل شهدای کربلا تا صبح دلش را با نور قران روشن کرد، دعا خواند، خواسته های ابدی اش را با خدا نجوا کرد لباس زیارت پوشید و صبح در حالی که میکوشید قبل از اتمام عمر مشکل مسلمانی را حل کند گلوله ای او را به آرزوی اش که شهادت بود رساند.
شهید رازینی، شهید مقیسه و قضاتی دیگر که پاک و شرافتمند و بزرگ هستند، از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.
مردانی که با حقوق عادی زندگی کردند سالها به حق قضاوت کردند و مزد زندگی پاک و کارهای بزرگ آنها در مقابله با دشمنان اسلام و تثبیت نهال انقلاب اسلامی ایران، شهادت بود، سعادت ابدی.
رسانه های بیگانه او را به فساد مالی متهم کردند در حالی که خانه او در یکی از محلات معمولی شهر قم بود و حتی مجلس ختم او نیز در همان محله و در مسجدی معمولی برگزار شد.
در مراسم ختمش کسانی می آمدند غمگین و غصه دار که از سرو وضعشان پیدا بود از خانواده و بستگان شهید نیستند و در صحبت با یکی از آنها متوجه شدم اینها مردمی هستند که شهید حجتالاسلام و المسلمین قاضی رازینی پای درد دلهایشان نشسته است و گره های کور زندگی هایشان را با دل و جان باز کرده است.
پذیرایی مجلس ختمش بسیار ساده بود یک عددموز یک عدد آبمیوه و یک عدد کیک بسته بندی تک نفره، از آن همه دسته گلهای بزرگ ادارات دولتی و ثروتمندان با شخصیت های حقیقی و حقوقی با خودروهای شاسی بلند خارجی خبری نبود.
تنها تفاوت مجلس ختم او با مردم عادی چند سرباز بودند که برای حفظ امنیت و احترام و رفع ترافیک جلوی مجلس ترحیم آمده بودند.
و البته یک بنر که نام برادران شهیدش مجتبی و هانی رازینی بر آن نقش بسته بود.
این همه را به تفصیل برای این نوشتم که مردم هم نشین رسانه های غربی و عربی از عبری زبانها فریب نخورند. زیرا
اگر پول پاشی و دروغ و تهمت پراکنی یهود، در رسانه های شیطانی نبود مردم میدیدند که بهترین و پاک ترین و راستگوترین مردان، درنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مسئول هستند. انقلاب اسلامی پاک است و پاک پرور.
انچه برخی در مورد فساد این قاضی جمهوری اسلامی میگویند یا اشتباه است، مثل اشتباه کودکی من در اینکه راضینی درست است نه رازینی و یا آن بدگو، تهمت زن و منافق است، مثل قاتل شهید رازینی. منافقی که کمر به نابودی اسلام بسته است.
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔔 #تمدید مهلت ارسال آثار به رویداد رسانهای «یادگار ماندگار حاج شیخ» تا ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۳
🔹 این رویداد فرصتی ارزشمند برای فعالان رسانهای، مستندسازان و پژوهشگران است تا با تولید و ارائه آثار خلاقانه، نقش تاریخی و تمدنی حوزه علمیه قم و همچنین نقش آن در تحولات فکری و فرهنگی جامعه را بازتاب دهند.
🏆 جوایز برگزیدگان:
✔️ نفر اول هر بخش: ۵ میلیون تومان
✔️ نفر دوم هر بخش: ۴ میلیون تومان
✔️ نفر سوم هر بخش: ۳ میلیون تومان
📌 مهلت نهایی ارسال آثار: ۱۰ اسفند
📩 آثار خود را از طریق لینک زیر ارسال فرمایید:👇
http://bsrqom.ir
◻️ تماس با دبیر رویداد: @AliSHabani598
🔻آثار #بدون_محدودیت زمانی پذیرفته میشوند. بنابراین، آثار تولیدی در سالهای گذشته نیز میتوانند در این رویداد شرکت کنند.
@HawzahNews