eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
744 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
270 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی تخصصی مسائل زن و خانواده مطالبه گری حقوق زنان و دختران ونزدی/بی تی اس/فمنیسم/شبهات/تحولات روز و...👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/683212834C1feea8e12e
🔅ماه برکت زِ آسمان می آید صوت خوش قرآن و اذان می آید تبریک به مؤمنینِ عاشق پیشه تبریک، بهار رمضان می آید🔆 🔰زمان ترتیل خوانی قرآن کریم حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اعلام شد 💠ترتیل خوانی خواهران: ساعت ده صبح، شبستان حضرت نجمه خاتون سلام‌الله علیها @AFKAREHOWZAVI
۹ ✍چمن‌خواه امام مهدی (علیه‌السلام) در آینه‌ی روایات دربین موضوعات اسلامی، کمتر موضوعی است که به اندازه مهدویت، روایت داشته باشد. بعضی از محققان حدود دو هزار روایت از کتاب‌های روایی مسلمین را در این موضوع گرد آورده‌اند. مهمترین منابع حدیثی شیعه در موضوع مهدویت به شرح زیر است: الف. «کافی» اثر محمد بن یعقوب کلینی ۳۲۹ هجری. ب. «الغیبه» اثر محمد بن ابراهیم بن ابی زینب، معروف به نعمانی از راویان بزرگ شیعه در اوایل قرن چهارم. ج. «کمال الدین و تمام النعمة» اثر شیخ صدوق محمد بن علی ابن بابویه قمی وی از عالمان بزرگ شیعه است که کتابش به دستور امام عصر نوشته شده است. د. «الارشاد» اثر شیخ مفید ۴۱۳ قمری. استاد بزرگانی مانند شیخ طوسی و سید مرتضی و سید رضی است. ه. «کتاب الغیبه» اثر شیخ طوسی ۴۶۰ قمری. این کتاب از مهم ترین و کاملترین منابع شیعه در بحث مهدویت است. زیرا دلایل عقلی و نقلی وجود امام مهدی علیه‌السلام و غیبت و ظهور و نیز علائم ظهور، فضائل و سیره آن امام را آورده است. اهل سنت نیز در مهمترین کتاب های خود احادیث مهدویت را نقل کرده‌اند. برای نمونه می‌توان به مسند احمد بن حنبل پیشوای مذهب حنبلی و سنن ابوداود و سنن ترمذی از مجموعه صحاح سته اشاره کرد. گفتنی است که جمعی از محققان معاصر، روایات شیعه و سنی را در مجموعه با عنوان معجم احادیث الامام المهدی تدوین کرده‌اند. از بهترین کتابهای حدیثی زمان ما کتاب منتخب الاثر تالیف آیت الله صافی گلپایگانی است. ویژگی‌های روایات مهدوی الف.تنوع و گوناگونی موضوع ب. مهدویت در کلام همه معصومان علیه‌السلام ج. راویان احادیث مهدوی اعتبار روایات مهدویت از ویژگی های ارزشمند یک موضوع روایی، صحیح بودن روایاتی است که در آن موضوع نقل شده است. در مهدویت با توجه به فراوانی روایات و منابع کهن و اصیل روایات صحیح فراوان موجود است. از ویژگی های مهم روایات مهدویت تواتر آن است به این معنا که گاهی تعداد راویان یک حدیث به اندازه زیاد است که امکان دروغ بودن سخن آن‌ها به صفر می‌رسد و در این صورت مطمئن می‌شویم که آن حدیث از معصوم است. عرصه‌های مشترک حدیثی مسلمین یک. جهانی بودن حکومت مهدی و عدالت فراگیر او. دو. نزول حضرت عیسی علیه‌السلام از آسمان. سه. فرو رفتن لشکر سفیانی در سرزمین بیداء چهار. مهدی عج از عترت پیامبر صلی‌الله علیه وآله و از نسل فاطمه سلام‌‌الله پنج. هم نام بودن مهدی با پیامبرصلی الله علیه و اله. 🔹تلخیصی از کتاب نگین آفرینش (۱) ادامه دارد.(۷) @AFKAREHOWZAVI
بهشت من ✍نرگس سلیمانی می‌گوید: چشمانت را ببند و بهشت را تصورکن! چشمانت را می‌بندی نمی‌دانی بهشت را باید چگونه تصور کنی! می‌خواهی دستش بیندازی به او می‌گویی خب تو چگونه تصور می‌کنی؟! بدون معطلی جواب می‌دهد: این گونه! @AFKAREHOWZAVI
ترانه‌های شاد بهاری ✍اعظم یادگاری در چند قدمی سال نو دیگر و باز بهار شکوفه باران و منتظران مهدی چشم انتظار دل‌خوشیم به آمدنت یقین داریم که بهار تو هم می‌‌آید بهار شکوفه‌ها آمد صبرمان به‌سر آمد کاش عیدی ما با تو بگذرد آقا قلب‌مان برای آمدنت می‌تپد با قلمم صدایت می‌زنم من گدایی دیوانه‌وار، زندگی با تو سبز و جاریست ظهورت دلگرمی عاشقان است بیا تا طبیعت ترانه‌های شاد رسیدن بسراید 🍃السلام علیک یا ربیع الانام 🍃 @AFKAREHOWZAVI
«ایمان، توسل، هدایت» «پاداش‌های الهی تفضلات ورحمت اویند، نه استحقاق ما» ✍م *صالحی ▫️فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِراطاً مُسْتَقِيماً «175نساء» ▫️پس كسانى كه به خدا ايمان آورده وبه او توسّل جستند، بزودى آنان را در رحمت و فضل خويش وارد مى‌كند و آنان را به سوى خوددر راه راست هدایت می کند. 🔺ایمان امری باطنی وقلبی است وازنظر رتبه برتر از اسلام است. شرط ورود به رحمت وفضل خدا، ایمان وتوسل به ذات اقدس الهی واولیاء ورهبران دینی است. 🔻توسل به اولیای الهی را در زیارت جامعه کبیره داریم: "مَن اعتَصَمَ بکم فَقَداعتَصَمَ بالله" هرکس به شما متوسل شود، به خدا متوسل شده است. ▫️فضل ورحمت الهی بسیار وسیع است، به همین دلیل بهشتیان با مشاهده وفورنعمتها، متعجب می‌شوند که مگر ما چه کرده ایم؟ آیا مزد چند کار ناقص اینهمه نعمت است؟!! 🔻در سوره مومنون بعد از بیان صفات مومنان، فرموده : أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ اینانند که وارثانند، (۱۰) الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿١١﴾ وارثانی که بهشت فردوس را به میراث می برند [و] در آن جاودانه اند. (۱۱) ▫️معمولا ارث در جایی بکار می‌رود که مال بدون زحمت به شخصی برسد، در مورد فردوس برین فرموده: ارث شاید به همین دلیله که بهشت وقصر وکاخهایش قابل قیاس بااعمال چنددقیقه ای ما نیست. ▫️در دعای عدیله می خوانیم' اللهم فَضلُکَ رَجایی وَ کَرَمُکَ وَرَحمَتُکَ اَمَلی لاعَمَلَ لی اَستَحقُّ به الجنّة... بار الها فصل و کرم تو مایه امید من است و لطف و رحمتت آرزوی من، عملی که به وسیله آن مستحق بهشت شوم، ندارم و طاعتی که موجب رضای تو شود، به جا نیاوردم... 🔻نکته: زمینهٔ هدایت را خودمان باید فراهم کنیم، هدایت افراد طبق لیاقتها و زمینه های وجودی خودشان است ↔️یهدیهم الیه صراطا مستقیما صراط مستقیم، راهی است که به خدا منتهی شود، راههای انحرافی نباشد.. روزی 10نوبت در نمازهای واجبمان از خدا درخواست صراط مستقیم داریم، که طبق آیه 69 سوره نساء، طریق چهار گروه است: انبیاء، شهدا، صديقين وصالحین. «وحَسُنَ اولئک رفیقا» @AFKAREHOWZAVI
«خاک مادری» ✍طیبه فرید از اولین باری که برای فرار از فشار بحث‌های فلسفی، کتاب لیلی و مجنون نظامی را خواندم سال‌ها می‌گذرد. همیشه تصور می‌کردم این داستان چیزی کم دارد. یک حلقه مفقوده که عشق را دست نیافتنی و غیر منطبق با واقعیت می‌کند. عشقی که می‌توان ساعت‌ها از آن نوشت و از آن گفت و با آن گریست اما هرگز نمی‌شود لحظه ای با آن زیست! عشقی که نسبت آن با ابدیت نامشخص است و این پایان نامعلوم و این بی‌نسبتی با ابدیت حلقه‌ی مفقوده داستان‌های عاشقانه‌ای بود که خوانده بودم. امروز می‌خواهم از داستانی بنویسم که شرح زیستن دلدادگانی را به‌وضوح شرح می‌دهد و ای کاش نظامی گنجوی بود تا می‌توانست شرح این دلدادگی ابدی را به نظم در آورد. شرح داستانی که آغاز آن در صور لبنان شکل گرفت. قدیمی‌ها می‌گفتند عقد دختر عمو و پسر عمو را در آسمان‌ها بسته‌اند و شاید راست می‌گفتند. آسمان، چشم‌های آبی امام موسی صدر بود که در آرامش نگاهش خطبه‌ی عقد سید عباس و سُهام جاری شد. عباس جوان، مبارز اهل شهرک نبی شیث و طلبه‌ی مدرسه امام موسی صدر تصمیم داشت برای ادامه تحصیلات حوزوی به نجف برود و به‌خاطر علاقه به سُهام الموسوی مشتاق بود او رفیق راهش باشد. دل کندن از جنوب لبنان در مجاورت سید عباس برای سُهامِ با ایمان، اتفاق کوچکی بود چرا که سید عباس وطن او بود و هر جا عباس حضور داشت، آنجا خاک مادری سُهام بود. زندگی در نجف با همه سختی هایش برای مهاجران جوانِ روایت، بخاطر هم جواری با عتبه علویه و عالمان بزرگ دلپذیر بود، تحصیل در نجف، غواصی در دریای عمیق معارفی بود که مرواریدهای شب چراغش می توانست روشنی بخش مسیر ناهموار و سنگلاخی شیعیان محروم جنوب لبنان باشد.لیلی و مجنون داستان هنرشان این بود که در عین وصال، عاشقانه می‌زیستند، سید عباس در نجف، برای سُهام شرایط فقاهت را فراهم کرد تا مباد لیلی داستان از مجنون عقب بماند. و سُهام دیگر عباس را نه همسر، بلکه مقتدای خود می دید که لحظه ای حاضر نبود از او فاصله بگیرد. با فشار حکومت عراق بر روحانیون لبنانی، سید ناگزیر به وطن بازگشت و با تأسيس حوزه علمیه امام قائم و تبلیغ در روستاهای دورافتاده می کوشید رنگ محرومیت را از چهره‌ی مناطق شیعه نشین جنوب بزداید. با آغاز تهاجم اسرائیل به لبنان، لیلی و مجنون روایت به یاری حزب الله شتافتند، یکی با جنگیدن در زیر آتش و دیگری با سرکشی به خانواده‌های شهدا و جمع آوری کمک‌های مردمی برای حزب الله وشستن لباس‌های رزمندگان مقاومت. سُهام که حالا ام یاسر شده بود در تامین نیازهای خانواده‌های شهدا چنان محکم و مصمم بود که حتی ابائی از بخشیدن فرش های خانه اش نداشت! و عباس وقتی با خانه بدون فرش مواجه شد و داستان را شنید از شدت شوق سُهام را که زنجیر تعلق و وابستگی از پیکره حیات خود گشوده بود را در آغوش گرفت! با انتصاب سید عباس به سِمَت دبیر کلی جنبش حزب الله، زندگی موسوی‌ها به حساس‌ترین برهه حیاتی خود رسید. سُهام می‌دانست که انتهای این مسیر قطعا به شهادت منتهی می‌شود، او آرزو کرده بود که با مقتدایش عباس که عطر امیرالمؤمنین علیه السلام را از وجودش استشمام می‌کرد، به شهادت برسد. روز شانزدهم فوریه سال 1992مردم روستای جبشیت که برای سالگرد شهادت رهبر فقید حزب الله شیخ راغب حرب گِرد شمع سید عباس جمع شده بودند شاهد حرکت بالگردهای آپاچی اسراییل در آسمان روستا بودند، بالگردهایی که لحظاتی بعد در پیچ جاده سبز روستای تفاحتا کاروان خودروهای حزب الله را هدف قرار دادند. ماشین مرسدس مشکی که حامل سیدعباس و سُهام و سید حسین کوچک بود در همان لحظات اول منفجر شد، دود و آتش از خودرو حامل موسوی‌ها زبانه می‌کشید. سربازان اسراییل مانع ورود نیروهای امدادی به جاده تفاحتا شدند. چند روز بعد فرماندهان وقت اسراییل از تصمیم عجولانه خود پشیمان شدند چرا که شهادت عباس خیزش‌های جدیدی در جبهه مقاومت علیه اسراییل ایجاد کرد. از ساکنان سرزمین‌های اشغالی کسی نام فرماندهان آن عملیات را به ذهن نسپرد اما یاد و خاطره قهرمانان این روایت در حافظه شیعیان جنوب و جبهه مقاومت به روشنی باقی ماند و کودکان و نسل جدید فرزندان حزب الله پس از چهل سال در سرود سلام فرمانده با سید عباس بیعت کردند. @AFKAREHOWZAVI
💠کمال الانقطاع؛ طریقت ظهور ✍️زهرا سعادت آدم‌ها برای اتصال و ارتباط با منبع فیوضات الهی ریسمانی محکم‌تر و مورد اعتمادتر از دعا و مناجات ندارند تا چاره ای بر دردها و زخم‌های جان و تن مانده زیر آوار مصائب دنیاییشان باشد! دستی که به دعا بلند شده و قلبی که می‌شکند،فریاد بلند اعتراف به درگاه ربوبیت است که اگر مورد توجه و نگاه مهربانش نباشیم و حواس‌مان پرتِ زرق و برق دنیای فانی باشد،آخرت‌مان را خراب و ویرانه می‌سازیم! مگر نه اینکه همه جا مُلک الهی است و راه فراری جز حکومت او نداریم که تنها کسی است که تا ابدیت، هوای ما را در هر شرایطی خواهد داشت! چه نعمتی بالاتر از روی آوردن کامل به وجود لایزال و چه سعادتی لذت بخش تر از آنکه قلّاب دل‌هایمان به صخره اعتماد و آرامش بخش او گیر کند! کرامت فهم "انقطاع"رزقی است که در پرتو نورانیت مناجات به بنده متضرّع عنایت می‌گردد تا به روشنی، وابستگی خود را از جایی غیر از قدرت مطلقه خداوندی درک نموده و از پوشش حجاب‌های غافل کننده از خدا خارج گردد! امید انسان‌ها برای زدودن حجاب‌های باطنی، بصیرتی شگرف پدید می‌آورد تا به خوبی دریابد که در جایی دیگر، چیزی نخواهد دید! چشم بینایی که در عصر ظهور، به واسطه عبور از فتنه‌های زمانه تقویت نموده و عطشان از زلال معرفت مهدوی(عج) کویر دل و جان‌مان را با دعای تعجیل در فرج صاحب و مولای موعودمان سیراب نموده و در پادگان عشق حسینی(ع) ، حکومت عدل گستر جهان را مشق می‌کنیم تا در رکاب حضرتش قیام نموده و حکومت مستضعفان بر این کره خاکی را درک کنیم! @AFKAREHOWZAVI
⁉️آیا عید نوروز مقبولیت شرعی دارد؟ ✍مرضیه رمضان‌قاسم 1⃣ معنای نوروز نوروز، يعنی روز نو، روز اولين فصل بهار که از آيات خداست و زمين دوباره بعد از موتش زنده می‌شود، و چنان‌كه در قرآن مجيد می‌فرمايد «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» 2⃣ واژه‌ی عید در قرآن واژه عيد در قرآن فقط يك بار آمده است. (أَللّهُمَّ أَنزِل علينا مائدۀً مِنَ السَّماء تكون لنا عيداً لأَوّلنا و آخرنا و آية منك)سوره مائده، آيه ۱۱۴ خدايا! نازل كن براى ما مائده‌اى از آسمان كه براى اوّلين و آخرين از ما عيد باشد و نشانه‌اى از تو. در تفسير اين آيه آمده است: عيد در لغت از مادّه عود به معنى بازگشت است. در اعياد اسلامى به مناسبت اين كه در پرتو اطاعت يك ماه مبارك رمضان و يا انجام فريضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستين به روح و جان باز مى گردد و آلودگی‌ها كه برخلاف فطرت است از ميان می‌رود، «عيد» گفته شده است. از آنجا كه روز نزول مائده، روز بازگشت به پيروزى و پاكى و ايمان به خدا بوده است؛ حضرت مسيح (ع) آن را «عيد» ناميده است. 📚تفسير نمونه، ج ۵، ص ۱۳۱ 3⃣ شیوه‌ی مواجهه‌ی اسلام با سنت‌های قبل از اسلام برخی از آیین‌های نوروز با دین مطابقت دارد مثلا در شریعت اسلام بر انجام صله رحم، محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید فراوان شده است، همچنین روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. این‌ها همه از سنت‌هایی است که در نوروز به آن عمل می‌شود. اسلام با سنّت‌هایی که از قبل از اسلام باقی مانده است، 🔻دو نوع رفتار می‌کند. 〽️یک نوع رفتار این است که بعضی از سنّت‌های غلط را به‌ کلّی از بین می‌برد و نابود می‌کند؛ چون سنّت‌های درستی نیست. 〽️ رفتار دوم اینکه: اسلام بعضی از سنّت‌ها را از بین نبرده است. کالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض کرده است. این محتوای امروز نوروزی که ما داریم غیر از محتوای باستانی است. ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. «نوروز»‌ خوب است، ولی «باستانی‌اش» خوب نیست زیرا نوروز باستانی جشنی در ایرانِ قبل از اسلام که نه تنها محتوایی مردمی و خدایی نداشته بلکه در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت‌های پوسیده‌ی دوران جاهلیت بوده است چون در آن توجّه و ارادت به حضرت حق نبوده‌ و جهات عاطفی، انسانی و مردمی در آن وجود نداشته‌است. 4⃣ نوروز در روایات برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته‌اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی‌هایی در آن واقع شده است اما با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست می‌شود رجاءً به روایات نوروز عمل کرد و همین مقدار که در اسلام نهی‌ای نسبت به عید نوروز نداریم نشانه‌ی امضاست هر چند مرحوم محدث قمی در مفاتیح شکل شرعی به این عید ملی می‌دهند و آن را علاوه بر عید ملی عید شرعی نیز می‌دانند و روایتی از معلی بن خنیس و او از امام صادق «سلام‌الله‌علیه» را نقل می‌کنند که فرموده‌اند: روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو می‌پوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی. بعد از ظهر چهار رکعت نماز بخوان و بعد از نماز به سجده برو و دعایی را نقل کردند و در وسط دعا این جمله آمده: «وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ» خدایا این روز، روز با شرافتی است و روزی است که تو این روز را گرامی داشتی و روزی است که برای این روز عظمت قائل شدی. این روایت گرچه مرسل است و بعضی در معلی بن خنیس ایراد کردند حال اگر کسی روایت را معتبر نداند، قانون تسامح در ادله سنن اجرا می‌گردد به همین جهت می‌توانیم بگوییم عید نوروز از اعیاد ملی است که شارع مقدس امضا کرده است. ♻️نتیجه اینکه: اساس عیدنوروز در آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می‌آید و به موازات این عید سنّت‌های حسنه و کارهای پسندیده‌ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت‌ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می‌شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. در عيد نوروز اگر مؤمنين برنامه‌های دينی، مانند ديدار با برادران مؤمن يا عيادت بيماران و رسيدگی به‌ حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند مناسب است. در حديث است «كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ»؛ هر روزی كه در آن معصيت خدا نگردد، آن روز عيد است. @AFKAREHOWZAVI
نذر سلامتی ✍چمن خواه چند روز بود کنار تخت فرزندش نشسته بود. خواب و خوراک نداشت. به چهره‌ی بی‌حال و تب آلوده فرزندش نگاه می‌کرد و از خودش می‌پرسید چرا تب بچه‌اش قطع نمی‌شود؟چه اتفاقی افتاده؟ چه بیماری داره؟ اشک از گونه‌هایش فرو می‌ریخت. با خودش گفت: خدایا چیکار کنم؟ به کی پناه ببرم؟ إِلَهِي وَ رَبِّي مَنْ لِي غَيْرُكَ هر روز دکترها یک دستوری می‌دادند. مرتب از بچه خون می‌گرفتند. سونوگرافی حتی اکو. دیگه اون شادابی بچه‌گانه در چهره‌ی فرزندش دیده نمی‌شد. متخصصین تشخیص دادند که خونش عفونی شده. باید دکتر متخصص سرطان خون، بچه را ببیند. وای خدای من! سرطان! سرطان خون! یاد قربانی اول ماه افتاد. مبلغی را نذر سلامتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کرد. جواب آزمایش منفی بود و دکتر تشخیص داد که پشه آلوده به میکروب، خون بچه را آلوده کرده است. داروهای قبلی را قطع کردند و یک دارو جدید تجویز کردند. تب قطع و حال بچه رو به بهبودی گذاشت. از خوشحالی در پوست نمی گنجید. خدایا شکرت. سجده شکر به جا آورد. مادرهایی که بچه مریض داشتند از خوشحالی او، خوشحال شدند. به آنها گفت: "مبلغی نذر سلامتی آقامون امام زمان (عج) کردم و در قربانی اول ماه شریک شدم. شما هم مبلغی را نذر سلامتی آقا کنید. حضرت مهدی(عج) بچه شیعیانش را تنها نمی‌گذاره و برای اونا دعا می‌کنه. مطمئن باشید بچه هاتون شفا می‌گیرند" و با خوشحالی بیمارستان را ترک کردند. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا