.
امام؛ خود دوست داشتنی من
خانم دکتر مریم رنجبر با ارسال متنی به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست
علاقه و محبت انسان به امام و پیشوای خود در این عالم ناشی از دو علت است: یکی حب ذاتی که خدواند در وجود هر انسانی به ودیعه قرار داده است و دیگری علم به ضعف و نقض درونی و ذاتی.
بهعبارت دیگر انسان از یک سو به ذات خود علاقهمند است و از سوی دیگر به ضعف و نقض ذاتی خود واقف است بنابراین انسان به ذات خویش و از طرفی به کمال ذات خویش علاقه وافری دارد.
انسان کامل خود فعلیت یافته و تکامل یافته انسان است همان خودی که نقضی در آن نیست همان ذاتی که به مقصد رسیده است و این همان میدان مغناطیس هدایت امام است که نفوس با ویژگی حب ذاتی را همانند برادههای آهن به سوی خود میکشاند و با دستگیری و هدایت "ایصال الی المطلوب" به خود دوست داشتنی می رساند.
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«عدالت پنداری یا عدل الهی»
✍فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین
گاهی از خود سؤال میپرسم که به راستی آن عدلی که مردم از عدالت علی (ع) یاد آور هستند، همان عدلی است که اگر بر طبع مردم امروزی جاری شود خوشایند خواهد بود؟ و آن را عدالت محض خواهند پنداشت؟
به راستی اگر امام علی (ع) در عصر کنونی حاضر بود به انواع بی عدالتی متهم نمی شد و افراد مدعی با باورها و توصیفهای ذهنی خویش، مصادیق اجرای عدالت در جامعه را تعریف و مطالبه نمیکردند؟
در پاسخ به سوالات حاضر، ذکر تنها چند مورد از دوران حاکمیت امیرالمومنین(ع) و بیان برخی تصمیمهای حکومتی ایشان قابل توجه است؛ چراکه در عصر علی (ع) نیز چگونگی اجرای عدالت او بر مذاق بسیاری ناخوشایند بود و بسیاری از مردم زمانه ایشان، درک قابلی از تصمیمهای امام را از خود نشان نمیدادند؛ آنان امام زمانشان را جنگآور میشناختند چرا که تنها خلیفهی بعد از رسول خدا (ص) بود که سه جنگ داخلی[بین مسلمانان] را جایز دانسته و به دنبال آن، بسیاری از مخالفان و معاندان را در جنگها کشته بود و خانوادههای آنان را به عزا و غم نشانده بود. آنها در فرمان جهاد امام سستی میکردند و در هنگام اتخاذ تصمیم، امیرالمؤمنین(ع) را به پذیرش نظر خود ملزم میدانستند و پس از نمایان شدن اشتباهاتشان امام را متهم به کوتاهی میکردند (۱) آنقدر که علی (ع) در وصف آنان فرمود: شما (مردمی) بسيار طعنهزن، عيبجو، روىگردان از حق، پرمكر و حيله هستيد (۲).
در عملکردی دیگر علی (ع) وقتی حکومت را به دست گرفت سه تن از فرزندان عباس عموی خویش را به امارت منصوب کرد؛ عبیدالله را به یمن فرستاد، عبدالله را به بصره و بحرین را به قئم سپرد (۳) و به قول امروزیها نزدیکان خویش را منصب داد*. حال آنکه اگر سروری دادن به اقوام نزدیک از منظر امام معصوم بی عدالتی بود، قطعا امام چنین عملی را مباح نمیدانست، در همین یک فقره تصور کنیم که اگر در جامعه فعلی چنین امری رخ دهد چه خواهد شد؟ آیا تصور بی عدالتی در نزد عموم اوج نخواهد گرفت؟ به راستی که اگر اجرای عدل شیرین و گوارا بود، چرا مردم زمان علی (ع) در حالی که از بیعدالتی خلفای قبل به ستوه آمده بودند، آن را نمیپذیرفتند و در اجرای آن سهیم نمیشدند؟ و چرا عموم مردم همانند فرمانبرداری عمار و مالک و دیگران سر در برابر عدل و تصمیم های علی (ع) خم نمیکردند؟ و آیا اگر علی (ع) را به زمان کنونی بیاورند طعنه جویان، عدالت را در عملکرد علی (ع) با آنچه که میپندارند همسو خواهند یافت؟
* بیان این مطلب به منزله دفاع از چنین اقداماتی نیست و صرفا برای مثال عرض شد چرا که در نظام جمهوری اسلامی ایران چنین مواردی تخلف شمرده میشود (ر.ک: قانون طرح مدیریت تعارض منافع).
(1) برای جنگ صفین، حکمیت، ر.ک: مسعودی، مروج الذهب، ج۲، ۷۵۲و ۷۵۸.
(2) مكارم شيرازى، پيام امام امير المومنين(عليه السلام)، ج 5، ص 192.
(3) پیشین، ۷۱۱.
پ.ن: اخیرا یکی از آقایان منسوب به اصلاح طلب در فضای مجازی، رای دادگاه نظامی ایران درباره حادثه هواپیمای اوکراین را بی عدالتی محض خوانده بود.
#جهاد_روایت
#جهاد_تبیین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#شعر
✍زهره قاسمی
رحم کن بر حال زارم ای خدا
ای عزیزِ مهربانِ آشنا
گرچه با دستان خالی آمدم
دست خالي برنگردانی مرا
فرصت شبهای نورانی گذشت
چنگ حسرت خورده بر قلب گدا
کوله بارم را گرفته گرد غم
بس که پر شد با گناهان و خطا
هر سحر آمد ندای سبز تو:
بنده ی آلوده ام با من بیا
تا نگاه مهر تو راهی نبود
پای افلیجم ولی مانده کجا؟!
خواب دیدم قهر کردی با دلم
اشک شد زقّوم و مشکل شد دوتا
از عذاب دوری ات میسوختم
کوه درد آوار شد بر ماجرا
آتشی دور صدایم شعله زد
نفسِ من شد ، هیزم روز جزا
ناله ای عمق نگاهم را گرفت:
فَارضَ عنّی ... ای خدای انبیا
من نمک خوردم ولی نشکسته ام
ظرف را ای نازنین مولای ما
دست من بوی نوازش تا گرفت
از صف مطرود ها گشتم جدا
ماه مهمانی! وجودت گوهر است
عاشقت هستم وَ میدانم چرا
برگ آزادی برای عالمی
تو بهشتی ، رحمتی، ای کیمیا
لحظه های آخر است و سفره ات
جمع شد ، ای ماه خوبِ با صفا
باز باران تمنایم چکید
من حسین آورده ام بهر شفا
خسته ام از بغض تکراری خود
کاش امضا میشد آخر کربلا...
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
آستین چیندار
✍فاطمه میری طایفه فرد
از همین مانتوهای بازاری تنش بود، جلو باز و آستین سه ربعی. یک شال هم انداخته بود دور سرش، موهایش هم کمی بیرون بود و به صورتش میخورد نهایت یک کرم زده باشد. کنار آخرین غرفه حجاب نمایشگاه قرآن با همسرش ایستاده بود و مانتوها را رصد میکرد.
- بیا بیا سعید این قشنگه؟
و با دستش مانتو سفیدی را برانداز میکرد که آستین بلندی داشت و مچش با چین زیبا شده بود.
-سعید این مدل آستین خیلی قشنگه.
-آره خوبه از اینی که پوشیدی بهتره قطعا
اصلا از قیافه نمیشد حدس زد که این خانم دنبال یک مانتو زیبا و در عین حال اسلامیست، ولی سلیقهاش این را میگفت.
-مدل دیگهای بود آخه؟ همین قشنگه خوشم اومد بردارم؟
-بردار فقط همهی رنگهاشو ببین
-واسه عید مانتو گرفتما، حقوقت...
-تو چی کار داری دارم دیگه. از این مدلا دیگه پیدا نمیشه...
این تشنگی از نبود لباس مناسب اسلامی در بازارها، در ساعات آخر نمايشگاه قرآن موج میزد.
کم نبودند سعیدهایی که دلشان به این مانتوهای بازار، رضا نبود ولی مجبور بودند. شاید هم حوصله لباس دادن به خیاط را نداشتند. کم نبودند از این خانمهایی که اسمش را نفهمیدم ولی قلبش و دلش لباسی مناسب میخواست و نمییافت.
نمايشگاه قرآن تمام شد و خیلیها بودند که دلشان میخواست به این مدل لباسهای اسلامی در همهی ایام سال، دسترسی داشته باشند.
در جامعه اسلامی دسترسی به مایحتاج دینی امری طبیعی است. امروزه این امر طبیعی را در پوشاک بانوان نمیبینیم.
شاید اگر در مسئله عرضه و تقاضای بازار ملزومات حجاب بیشتر دلسوزی میشد، شاهد خیابانهای قشنگتر و معنویتری بودیم.
دیر شده، اما قطعا میشود تا حدود زیادی از کاستیها را جبران کرد.
فقط یک سؤال پیش میآید امسال چرا نمايشگاه قرآن کمتر از سالهای اخیر بود؟
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌠ایستگاه پایانی سحرهای زلال مغفرت!
✍️زهراسعادت
سحرگاهان،کنج خالی دلهای بیقراردر خلوتی دست نیافتنی شرح حال درد مبارک انتظار را با زمزمه جوشان "بک یا الله "فریاد میزنیم و پایان غربت تلخ آیینه تمام نمای الهی را طلب مینماییم !
قرنهاست آزادگان جهان وامدار درد فراقی ناتمام هستند تا دنیای زندگیشان شکرستان شود از شهد حضورش و منتظرند تا دنیا سرشار از عطر حضور ذخیره الهی گردد!!
سحرهای ناب ماه ضیافت الله آسمان دلگیر دنیایمان بانوای روحبخش "ربّنا"میزبان باران اجابت به فراخوان جانهای پریشانی است که در آشفته بازار دنیا گم شده اند و تو را طلب میکنند!
مگر قلبهای دردمند خاکی در رنج فقدان حضور نورانی ات کاری جز منتظر حضور سبز شما بودن هم در پهنای زمین دارد؟!
مگر جانفرساتر از درد انتظار هزارساله فرزندی از سلاله ولایت،غمی داریم؟!
مگر میشود در سحرهای مبارک ِفرخنده شبهای قدر دستان رو به آسمانمان،تقدیر بشر را به نزول قامت رعنای گل نرگس بر منبر دلهای سوخته در آتش فراقمان گره نزنیم؟!
شاکریم به تجلّی نور رمضان، که تصویرمهتابِ قامت نورانی شان را در کاسه پرآب چشمهای بر در مانده مان مهمان کرد!
زیر سقف آسمان آخرین سحرها به درگاه خداوندی اش عرضه میداریم:
"خسته ایم از این ماههای بی حضور تفسیر سلیس "زیارت جامعه" که هلال روی ماهش حلول نمیکند!"
کاش به "کهف حصین"ظهورشان غافل نبوده باشیم و سهمی از غربت جانکاهشان نصیب و جرعه ای از درد فراق را چشیده باشیم!!
#سحر_رمضان
#زلال_مغفرت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
"حوزه "یا "دانشگاه"
✍هاجر کریمی
رابطه حوزه ودانشگاه به نظر رابطه یک عموم وخصوص من وجه است. به این شکل که هر عالمی(به ماهو عالم)میتواند باسواد باشد اما هر باسوادی الزاما نمیتواند عالم باشد. حوزه ودانشگاه دو پایگاه علمی بزرگ برای جویندگان علوم هستند اما حقیقتا به این معنا دقت کردهاید که چرا معمولا به دانش آموختگان دروس حوزه عالم و به دیگری متخصص یا باسواد گفته میشود!؟
با کمی دقت به معنای هر یک میتوان گفت، امام صادق علیه السلام علم را چنین تعریف کردهاند:"العلم نورٌ یقذفُ الله فی قلبِ من یَشأ"علم نوری است که خداوند در قلب هر که بخواهد قرار میدهد*. اما سواد عبارت است از الفبایی که برای شروع هر کار به فراگیری آن احتیاج داریم.
ناگفته نماند که هر عالمی به گذر از مرحله سواد نیازمند است؛ پس میتوان نتیجه گرفت درتمام سالهای تحصیل، ماصاحب الفبای مورد نیاز، برای منظور خاصی پزشکی، مهندسی، کشاورزی، یا ... میشویم و بعد از همه این سالها یک(ذوالفن یا متخصص) در یک رشته بخصوص هستیم؛ اما پس از سالها درس خواندن در حوزه یک ذوالفنون خواهیم بود. یک علامه که اگر نگوییم صاحب همه علوم است، میتوان گفت صاحب خیلی از علوم خواهدبود.
تقریبا تمام دروس حوزوی با محوریت قرآن که معدن علم حقیقی(نور در حدیث مذکور) و سخنان اهل بیت علیهمالسلام عصمت وطهارت،شارحان حقیقی قرآن، که منتهای علومند از همان بدو ورود آغاز میشود. الفبایی که در حوزه استفاده میشود سوادی است که از همان ابتدا منتج به نتیجهی علم است؛ به این ترتیب که در حوزه طلاب برای زایش علم حقیقی محتاج به عمل هستند.
هرچه علم با عمل قرینتر طلبه عالمتر و این یکی از مهمات اجتناب ناپذیر در حوزه و چیزی است که بزرگان علما در واقع طلبه حقیقی را با این ملاک میسنجیدند(عمل) و باعمل، علم جدید متولد میشود تا جایی که عالم بزرگ جناب سید علی آقای قاضی رضوان الله علیه به شاگردانشان توصیه میفرمودند به سرعت مراحل ابتدایی سواد حوزوی را گذرانده و به اجتهاد برسند. ایشان میفرمودند: طلبه در طی طریق الی الله، به مراحلی میرسد که اگر هنوز در مرحله تقلید باشد متوقف خواهد شد و این چرخه علم و عمل توأمان، از طلاب علوم حوزوی یک عالم یا علامه خواهد ساخت. در حالی که دانشجو برای ثمر دادن سوادش راهی طولانیتر را در پیش میگیرد و برای تجربه کردن و چشیدن علم باید سالهای زیادی را صرف کند.
مسئله مهمتری که برای هر علاقمند ِطالب علمی وجود دارد این است که یک طلبه هیچگاه فارغ از تحصیل نخواهد شد اما سواد مراحلی دارد که به پایان خواهد رسید ودقیقا از همان جا به بعد است که علم واقعی رشد ونموش را شروع خواهد کرد البته اگر خدا بخواهد...
پ.ن:به بهانه آغاز پذیرش طلاب جدید در حوزه های علمیه.
*مصباح الشریعة، ص 16
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
حق جاریست
✍دکتر مریم رنجبر
حرکت در عالم جسمانی یک امر بدیهی است و تمام ذرات عالم هستی در جریان و حرکت و تکاپو هستند و اساسا هستی و خلقت تمام موجودات همراه با حرکت و در جریان بودن و سیال است و اما سؤال این است که آیا این جریان یک جریان حق است یا بیهوده و باطل؟ منظور از بیهوده بودن بدون هدف و بدون غایت بودن است.
اگر حرکت که نوعی از خلقت است بی هدف باشد با حکمت الهی سازگار نیست و اگر این حرکت منتهی به حق و حقیقت و خیر نشود باز با حکمت الهی و خیر مطلق بودن خداوند سازگار نیست و اما اگر این حرکت منتهی به خیر و حق باشد. ثبت المطلوب. بنابراین حرکت تمامی عالم تکوین بر مدار خیر و حق در جریان است.
ثمره معرفت به این مسئله این است که انسان خردمند حق را بشناسد و مقصد جریان حق را بداند کجاست و خود را با غایت و هدف نظام خلقت هماهنگ کند و بر خلاف رودخانه حق و حقیقت گام بر ندارد تا تلاش و جهد او بی نتیجه نماند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
لکلکها برای که به پرواز درمیآیند؟
سمیه رستمی
بلاشک و به ضرس قاطع وظیفه فرزندآوری از ابتدای بشریت تا کنون به عهده لک لک هاست. اما چرا این روزها کمتر شاهد فرزندآوری هستیم جوری که کشور از لحاظ جمعیتی دچار بحران شده است؟ آیا کریدورها و پلنهای پروازی لکلکها تغییر کرده؟! مشکل در مبدأ است یا در مقصد یا در طی مسیر؟
قبلاً جوری لکلکها برای خانوادهها فرزند میآوردند و در رفتوآمد بودند که شمارشش از دست دررفته بود و اگر شب یک بچه در کوچه جا میماند بعید بود والدینش متوجه بشوند حتی مورد بوده که برای دو بچه یک اسم انتخاب کرده بودند بعد مجبور شدند با شماره یک و دو اسمگذاریشان کنند که موقع حضور غیاب بفهمند بچه هست یا نیست. ا
ما امروزه بیشتر خانوادهها با اینکه اغلب خواهان سه چهار سورتی پرواز لکلکها به منزلشان هستند در نهایت به یکی دوتایش رضایت میدهند بقیه را مرجوعی میزنند.
خوب لکلکها مسخره پدر ما نیستند که مراحل سفارش ساخت یک فول آپشن پرومکس را تا ته تهش دریافت کنند بعد کنسل بشود مخصوصاً که طبق آمار رسمی سالانه حدود ۳۰۰ هزار کنسلی در حین زمان پرواز لکلک بختبرگشته ثبت میشود و بیچاره باید اولین دوربرگردان برگردد.
همین کارها باعث شده لکلکها به این راحتیها به سفارشها وقعی ننهند و بعضاً متقاضی برای ثبت یک سفارش مجبور به پرداخت هزینه کمرشکن بشود.
مسئولین باید با لکلکها وارد مذاکره بشوند تا....
ادامه در لینک زیر لطفا
http://dtnz.ir/?p=317896
منتشر شده در دفتر طنز حوزه هنری تهران
https://eitaa.com/joinchat/1246494986C0b4ebac263
🔲 #یادداشت | #اختصاصی
✅ القای کاهش دینباوری؛ مغالطهای برای تشویش اذهان
🖋آمنه عسکری منفرد، پژوهشگر دینی و رسانهای
▪️هیچ سند رسمی و غیر رسمی نمیتوان ارائه داد که افرادی که نامهای دینی و مذهبی ندارند از احکام و آموزههای دین گریزانند. دیندارای لایهها و سطوح و ابعاد مختلفی است و باید این سطوح، لایهها و نوع شاخصها شناخته شوند، سپس با تعیین ملاک بررسی شاخصها، از حوزهی امور فردی یا حوزهی امور اجتماعی به مرحلهی مقایسه و بررسی وارد شد.
▪️اینکه افرادی بخواهند عامدانه و با ارائهی آماری اموری چون انتخاب اسامی غیرمذهبی برای کودکان این سرزمین را نشانهای برای دینگریزی مردم بدانند، اما حضور پرشور اقشار مختلف مردم با سلایق متعدد در راهپیمایی حماسهی بزرگ اربعین و یا مراسم اعتکاف، حضور پرشکوه اقشار مختلف در مراسم شبهای قدر و ... را نادیده بگیرند و آنها را حواشی دینداری بنامند، تنها نشان از مغالطه آمیز بودن اظهارات ایشان و وجود تعمداتی برای بیان آماری غیرواقعی و تخریب و تشویش اذهان دارد.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۲ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
@ghalamnegaremonfared
.
حلول هلال ماه
✍️نجمه صالحی
ماه رمضان آمد تا روح بندگی را تقویت و دلها را بهاریتر کند و در سایه آن همدلیها بیشتر شود و دین از جنبه فردی به جنبهی اجتماعی نزدیکتر! همه باهم یکی شوند، شادیشان مشترک شود و دردشان نیز. پس از یک ماه تمرین، پرورش و آماده سازی روح، منتظر میشویم. منتظر عید فطر یعنی روز عمل و روز جایزه گرفتن مؤمن!
دقایق آخر ماه، منتظر میمانیم تا در میان آسمان بیکران، از میان ابر و باد، رخی هر چند کوتاه از ماه، نمایان شود و چه خوب که او، ما را ناامید نمیکند؛ حتی اگر در میان باد و طوفان باشد، خبر رؤیتش را از دیگران خواهیم شنید!
وقتی شنیدن خبر رویت این ماه، اینقدر مسرتبخش است؛ خبر رؤیت ماه اصلی روزگار، مهدی موعود عجّل الله فرجه، چه شیرین و رؤیاییتر است! وقتی همه جا زمزمه عید و هلال ماه شود و آمدن او را تبریک گوییم!
اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْ
#ماه_مبارک_رمضان
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌙
"بازگشت به فطرت"
✍مرضیه رمضانقاسم
وزش نسیم روحبخش عید فطر خبر از برچیده شدن سفرهی ماه مبارک رمضان و بشارت اهدای جوائز به مهمانان این ماه میدهد؛ زیرا منش بزرگان این است که در روز عید به زیردستان خود هدیه میدهند. بنابراین طبق فرمایش امام باقر (علیهالسلام) منادی ندا میکند:«ای مومنان بیائید جوایز خود را بگیرید.»
در روز عید فطر خداوند هر فرد را به تناسب اعمالی که در ماه مبارک رمضان انجام داده است پاداش میدهد؛ اما از آن جهت که لطف الهی پایانناپذیر است حضرت حق پس از پایان این ماه نورانی، باب تازهای از لطف به روی بندگان خویش میگشاید؛ زیرا روایات، شب و روز عید فطر را همتراز شب و روز قدر میدانند تا مهمانان خوان رمضان، در شب و روز عید فطر نیز مشغول شبزندهداری و مناجات با خدا شوند.
امیرالمومنین (علیهالسّلام) فرمودند:«اِنَّما هُوَ عیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ، وَ کُلُّ یَوْم لایُعْصَی اللّهُ فیهِ فَهُوَ یَوْمُ عید»(نهجالبلاغه، حکمت ۴۲۸)
«عید از آنِ کسی است که روزهاش پذیرفته شده و نمازش را پاداش دادهاند، هر روزی که خداوند در آن نافرمانی نشود روز عید است.»
روشن است که بخش ابتدائی کلام حضرت نویدی به بندگان مخلص الهی است؛ اما شاید بتوان از بخش پایانی کلام حضرت اینچنین نتیجه گرفت که بخش انتهایی کلام حضرت بشارتی برای همهی بندگان است، چه آنهایی که بهرهی کافی از این ماه بردهاند و چه آنهایی که بهرهی کافی از این ماه نبردهاند، بدانند خوان رحمت الهی در تمام اوقات سال باز است و هر آن، فرصت بازگشت انسان به حق وجود دارد و او نیز میتواند بازگردد و همچون بندگان مخلص الهی وجود خویش را مزین به مکارم اخلاقی کند؛ البته این نکته مغفول نماند که مسیر سلوک در ماه رمضان به مراتب هموارتر از سایر اوقات سال است.
یکی از دستاوردهای ماه مبارک رمضان این است که مومنین به برکت این ماه بهترین و نیکوترین لباس، که همان تقوای الهی است را بر تن کرده و آن را جوشن و سپر خود در برابر گناهان و هوسهای زودگذر دنیایی میکنند.
میهمانان الهی در این ماه در پرتو تقوا سوار بر مرکب راهوار تقوا میشوند:«أَلَا وَ إِنَّ الْخَطَایَا خَیْلٌ شُمُسٌ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ خُلِعَتْ لُجُمُهَا فتَقَحَّمَتْ بِهِمْ فِی النَّارِ أَلَا وَ إِنَّ التَّقْوَی مَطَایَا ذُلُلٌ حُمِلَ عَلَیْهَا أَهْلُهَا وَ أُعْطُوا أَزِمَّتَهَا فَأَوْرَدَتهُمُ الْجَنَّة»(نهجالبلاغه، خطبهی ۱۶)
«آگاه باشید همانا گناهان چون مرکبهای بدرفتارند که سواران خود (گناهکاران) را عنان رها شده در آتش دوزخ میاندازند؛ اما تقوا چونان مرکبهای فرمانبرداری هستند که سواران خود را عنان بر دست، وارد بهشت جاودان میکنند.»
متقین روح خود را مزین به فرقان که میوهی تقواست میکنند و به برکت تقوا حق را از باطل تمیز میدهند.
«... إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا...»(سورهی انفال)
«... اگر از(مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرار می دهد...»
معلم شهید مرتضی مطهری(ره) میفرمایند:«نشانهی قبولی روزه این است که فرد پس از ماه مبارک رمضان، در دل اینچنین احساس کند که بر شهوات، عصبانیت، چشم، زبان و اعضاء و جوارح خود بیش از سابق مسلّط است و میتواند مقابل نفس امارهاش بایستد.»
بر مهمانان ماه ضیافت است همانگونه که در ماه رمضان مراقبتها و برنامههایی در جهت طهارت ظاهری و باطنی خویش داشتند پس از این ماه نیز بر تداوم طهارت خود بکوشند تا بدین وسیله عقل، ایمان و ارادهشان بر شهوات نفسانی غلبه کند و همچون تاجری که مراقب است سرمایهاش ربوده نشود از دستاوردهای ماه صیام صیانت کنند؛ چنین امری محقق نخواهد شد، مگر اینکه انسان در تمامی امور زندگی رجوع به قرآن و معارف اهلبیت داشتهباشد تا شکوفههایی که در بهار قرآن در درون جانش جوانه زدهاند شکفته و به بار نشیند.
میتوانید متن کامل را در خبرگزاری رسمی حوزه بخوانید👇
https://hawzahnews.com/xbHRk
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
عید فطر؛ تمرین تشکیل دولت کریمه
✍نجمه صالحی
عید فطر روز احیاء آیین مسلمانی است و نشان از آغاز حیات پس از سوزاندن پلیدیها در کوره انسانسازی رمضان دارد. پس از یک ماه تمرین، پرورش و آماده سازی روح، روز برداشت عمل و روز جایزه گرفتن مومن فرا میرسد.
عید فطر روزی است که مؤمنان پس از یک ماه مهمانی در حریم کریم، امید کرامت دارند که به فطرت حقیقی خویش بازگردند و با مدد نور معرفت و فطرت درونی و کاستن تعلقات دنیوی، زندگی خویش را برای همیشه در جاده بندگی قرار دهند و گامهای خویش را برای رسیدن به سرای قرب الهی استوارتر بردارند.
عید فطر روز تولد دوباره است و انسان همچو ققنوس از خاکسترهای خویشتن متولد میشود و زندگی جدید را از سر میگیرد.
عیدفطر نماد شرافت امت اسلام و همبستگی مسلمانان علیه دشمنان و روز نابودی خیال خام و دفع دسیسه و توطئه دشمنان قسم خورده اسلام است. روز گردهمایی بزرگی است که نشانی میگردد برای مکتب اسلام و احیاء آن و باقی ماندن مؤمنان در مسیر بندگی را موجب میشود.
عید فطر تمرینی است برای تشکیل امت واحده و آمادگی برای پذیرش دولت کریمهی حضرت حجت بن الحسن روحی له الفداء، دولتی ارزشمند که توانایی تامین منفعتهای دنیا و آخرت انسان را دارد. دولتی که معصومین علیهم السلام مژدهی تحقق آن را دادهاند و در دعاهای ماه مبارک رمضان بارها از خداوند طلب شده است.
🍂اللَّهُمَّ إِنَّانَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍكَرِيمَةٍ🍂
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI