.
✍زهرا ارجمند
مجاهد فی سبیل الله تولید کننده است ، بايد علم را بیاموزیم و هم علم را تولید کنیم .ما باید یک کشور عالم بشویم ....ما باید علم را به همه معنای کامل آن به عنوان یک "جهاد " دنبال کنیم .این را من به جوان ها ، استادان و دانشگاه ها می گویم .
۱ فروردین۱۳۸۵ ، بیانات مقام معظم رهبري در دیدار زائران و مشاورین حرم مطهر رضوی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
وسواس در طب سنتی( قسمت ۱): ✍مرضیه سادات حمیدی وسواس مانند بسیاری از بیماریهای روحی پیشینه بیما
🧠 وسواس در طب سنتی( قسمت۲):
✍مرضیه سادات حمیدی
وسواس در طب سنتی 4 راه درمانی دارد:
الف- درمان با تغذیه و دارو :
عموما کسانی که دچار وسواس هستند به خاطر خشکی بدن دچار یبوست هستند. اقدام اولیه و مهم ترین اقدام برای درمان با طب سنتی وسواس برطرف کردن یبوست است.
عموما خانم های خانه به صورت سنتی با دستوراتی برای برطرف کردن یبوست آشنا هستند.
دستورات زیر برای برطرف کردن یبوست مفید است.
صبح ناشتا:خوردن یکی یا چند خوراکی زیر :جوشانده خاکشیر آب گرم نارنج تازه و عسل –آب گرم آبلیمو تازه وعسل –ترنجبین شیرخشت –خوردن سیب و انگور -مویز 21 -خوردن یک انار ترش و شیرین کامل به همراه گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.خصوصا جمعه ها ( خوب است گلپر و روغن زیتون اضافه شود) مصرف شربت زرشک به همراه نمک می تواند جایگزین انار باشد.– 7 عدد انجیر
در یبوست های حاد داروی سید الادویه توصیه می شود.
خوردن آش ها و سوپ های حاوی سبزیجات آلو بخارا کدو حلوایی هویج به با پایه جو و یا بلغور جو با چاشنی آب غوره
مصرف غذاهای گرم و تر مثل شربت سرکه انگبین
مصرف کرفس کاهو خرفه برگ چغندر آویشن
خوردن آب هویج یا نرگسی و مصرف جوانه گندم و نان تهیه شده با آرد کامل
مقید بودن به دستور قبل و بعد از غذا خوردن یک قاشق غذا خوری سرکه –( سرکه با لبنیات مصرف نشود) و مقداری نمک
نکتار میوه به همراه خرما –شیره انگور-
هفت برگ کاسنی بعد از ناهار و بعد از شام – خوردن عرق کاسنی به همراه فرنجمشک –
شکر قهوه ای
استفاده از چهار ترشی در غذاهای روزانه ( سرکه آبغوره آب نارنج آب لیمو)
استفاده از آجیل ها به غیر از گردو
مصرف رقیق کننده های خون مثل لواشک آلبالوگیلاس زرد آلو انار و..
ادامه دارد ...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«انصارالله بازوی غزه»
✍فائزه سادات حسینی
با توجه به برآورد وزارت دارایی اسرائیل از هزینه بالای 270 میلیون دلار در روز برای جنگ با غزه، انتظار می رود صهیونیستها علاوه بر دست بردن به جیب مالیاتدهندگان آمریکایی، با کاهش ذخایر خارجی، استقراض اجباری و انقباض اقتصادی روبرو شوند. این مسائل بنزینی برای شعلهور شدن نارضایتیهای داخلی و بهدنبال آن اعتراضات و اعتصابات است که امروزه در تلآویو بهصورت درخواست برکناری سریع نتانیاهو و ماجرای تبادل اسرا توسط ساکنین فلسطین اشغالی به چشم میخورد. اما مساله مهمتر آسیب به اقتصاد رژیم است که طبق برآورد بانک جهانی 34.6 درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم جعلی به تجارت کالا بستگی دارد و با موشک باران بندر مهم ایلات، این ضربه پیش از قبل احساس میشود.
به این خاطر هم مدیر بندر ایلات طی مصاحبهای اعلام کرد که اقدامات نیروی دریایی یمن در جلوگیری از عبور و مرور کشتیها به طرف اسراییل موجب از دست رفتن ۸۵ درصد درآمدهای این بندر شد. وی اعتراف کرد که تهدیدات نیروی دریایی یمن از ورود کشتیهای حامل ۱۴ هزار خودرو به آن ممانعت میکند و 85 درصد درآمد ما از واردات خودرو است. در موردی دیگر کشتی کانتینری زیم اروپا است که توسط شرکت حمل و نقل اسرائیلی زیم اداره می شود. این کشتی بهسبب نگرانی از تهدیدات یمن علیه کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی مجبور شد مسیر خود را تغییر و از آبراه برنامه ریزی شده خود در کانال سوئز - باب المندب منحرف شود. در عوض، زیم اروپا یک سفر دریایی 56 درصدی طولانیتر را آغاز کرد و آفریقا را از طریق اقیانوس اطلس و دماغه امید نیک دور زد.
چنین مسالهای در سایر شرکتهای کشتیرانی برتر دنیا نیز قابل مشاهده است چنانکه طی گزارشی از شورای آتلانتیک در نوزده دسامبر نوشته شد: « شرکتهای کشتیرانی برتر مانند Maersk، Hapag Lloyd و MSC تصمیم گرفتهاند از دریای سرخ استفاده نکنند و کشتی های خود را قبل از عبور مستقیم از باب المندب در مسیر کانال سوئز متوقف کنند. برخی از کشتیها در اطراف دماغه امید نیک آفریقا تغییر مسیر دادهاند و این باعث تأخیر و هزینههای قابل توجهی شده است. به عنوان مثال، سفرهای دریایی به اروپا را میتوان تا دو هفته تمدید کرد و هزینه های سوخت و عملیات و همچنین هزینه های تاخیر برای صادرکنندگان، واردکنندگان و کاربران نهایی را افزایش داد. از آنجایی که 12 درصد تجارت جهانی از دریای سرخ میگذرد، از جمله 30 درصد از ترافیک جهانی کانتینر که هر سال یک تریلیون دلار تجارت را به خود اختصاص میدهد، تأخیر و انحراف در آنجا باعث اختلال قابل توجهی در تجارت جهانی میشود.
به دنبال اخبار مربوط به این حملات، قیمت نفت و گاز و حق بیمه حمل و نقل برای برخی از شرکت های حمل و نقل طی هفته گذشته تقریباً دو برابر شد.» بنابراین، اختلال در ترافیک تجاری بین کانال سوئز و باب المندب تنها بر اسرائیل فشار نمیآورد چراکه پایگاه خبری کِریدِل در گزارشی نوشت تقریباً 12 درصد تجارت جهانی سالانه شامل حدود 21000 کشتی و 6 میلیون بشکه نفت در روز (9 درصد از کل حمل و نقل نفت از طریق دریا) بر این مسیر متکی است.
پس صدایی که از انصارالله یمن به جهانیان مخابره میشود این است که اگر پول میخواهید، اسرائیل را ساکت کنید.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
ودیعهی الهی با عزت مؤمنانه
✍مخدره چمنخواه
۱] زن گوهری به نام عفاف دارد که در برخوردهای اجتماعی و در جهت مرزبندی از این گوهر، باید به خوبی از آن محافظت کند. در طول تاریخ گفته نشده است که زنی به حریم عفاف مردی تجاوز کرد، اما برعکس موارد فراوانی وجود دارد که به عفاف زن تعرض شده است. لذا برای حفظ شرف دینی، باید یک مشی احتیاطآمیز داشته باشد و در رابطه با جنس مخالف رعایت حفظ حجاب و عفت و حیا را بنماید. عفاف یک امانت الهی برای زن است. نگهداری و حساسیت در حفظ عفت به عنوان اساس شخصیت و مکمل شرافت زن، به او توصیه شده است.
رسولاکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در زندگی خویش برای مقام و شخصیت زن احترام فراوانی قائل بود. از سخنان گهربار ایشان است که «افراد کریم و بزرگوار زنها را مورد احترام و تکریم قرار میدهند؛ ولی اشخاص پست و فرومایه به زنها اهانت میکنند و کرامت آنها را نادیده میگیرند».(نهجالفصاحه صفحه ۳۱۸)
۲] دنیای فاسد غرب با برهنه کردن زن، او را تحقیر کردند. سرمایهداران و دستهای پنهان و آلوده صهیونیستی، به عنوان تجلیل از زن، او را به ابتذال کشاندند. از او خواستند برای چشم نوازی مردان، حجاب و عفاف خود را کنار بگذارد و برای مردان جلوهگری کند. این عین اسارت و حقارت است. شأن زن غربی، در حال تنزل است. از او برای لذتجویی و هوسرانی استفاده میکنند. بسیاری از زنان غربی از بیحرمتی که نسبت به آنها میشود، ناراحت و گلایهمند هستند. صدای اعتراض آنها را، از رسانهها میتوان شنید.
آیتالله خامنهای در مورد شخصیت زن فرمودند: «عظمت زن آن است که بتواند حجب و حیا و عفاف زنانه را که خدا در جبلّت زن ودیعه نهاده است، حفظ کند؛ این را بیامیزد با عزت مؤمنانه؛ این را بیامیزد با احساس تکلیف و وظیفه؛ آن لطافت را در جای خود به کار ببرد، آن تیزی و بُرندگی ایمان را هم در جای خود به کار ببرد. این ترکیب ظریف فقط مال زنهاست؛ این آمیزهی ظریف لطافت و بُرندگی، مخصوص زنهاست؛ این امتیازی است که خدای متعال به زن داده است؛ لذا در قرآن به عنوان نمونهی ایمان - نه نمونهی ایمان زنان، نمونهی ایمان همهی بشر؛ زن و مرد - دو زن را مثال میزند: «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأت فرعون» و «مریم ابنت عمران»؛ (سورهی تحریم آیه ۱۱ و ۱۲). یکی زن فرعون است، دومی هم حضرت مریم است. اینها اشارهها و نشانههائی است که منطق اسلام را نشان میدهد.»
(بیانات در دیدار جمعی از پرستاران نمونهی کشور ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹)
۳] زن برای سرمایهداران و سیاستمداران غرب، حکم یک کالا را دارد که از آن سوء استفاده مینمایند. آنها از بُعد جنسیت به زن نگاه میکنند. برای آنها، زن ابزاری بیش نیست. او را وسیلهای برای تبلیغ کالاهایشان قرار دادهاند. و هدفشان، سودجویی و لذتجویی از آنها است. زن برای آنها تاریخ مصرف دارد و با تمام شدن جذابیتهای جنسیتیاش، او را رها میکنند. و این جز تحقیر زن ، چیزی دیگری نیست. فرهنگ غلط غرب برای تبلیغ فرهنگ خود و سلطه بر این موجود، با وسایل تبلیغاتی و رسانه های رسمی و غیررسمی، زن را مورد هجمه قرار دادند. و به بهانههای مختلف از جمله آزادی، به زنان جوامع دیگر، به خصوص به زن ایرانی و حجاب او هجوم آوردند و در صدد اسارت او برآمدند. علتش چیست؟ چون زن ایرانی با حیا و و عفت و شرفش، بزرگترین ضربهها را به تمدن غرب زده و ثابت کرده با رعایت قیود شرعی و اسلامی میتواند در تمام عرصههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و...حضور داشته و موفقیتهای بسیاری را کسب کند و این برای فهم غربیها، ثقیل است. زن ایرانی با شخصیتش وارد جامعه میشود و علم و هنر و فعالیتش را به رخ میکشاند. او با حجاب کامل به دیگران میفهماند که به شخصیتم بنگر نه به جنسیتم. زن عفیف، ارزش خودش را به بدن، جسم و جذابیتهای جنسیاش نمیداند و از ارزش درونی خودش یعنی حیا و عفت، باخبر است و از این موهبت الهی، که در وجودش به امانت گذاشته شده است، به خوبی محافظت میکند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«دعوا ختام»
✍طیبه فرید
لا به لای خاطراتم، رنگ باخته. رفیق باید همینجوری باشد. چه جاهایی که باهم نرفته ایم. دو سه سال بیشتر نپوشیدمش، توی عروسی یا دور از گوشتان عزا. اما خب چه باید کرد وقتی توی این دنیای فانی اشیا، عمر محدودی دارند.
آقاجانم هر سال چادر دخترها و نوهها را از جیب خودش سفارش میداد و با عزت و احترام تقدیم حضورمان میکرد. اما از وقتی چادر...... باب شد همه گفتند؛ آقاجان دیگر نخر، کیفیت ندارد. مهمان سه ماهمان است، رنگش می پرد. و این اَوَّلَکِ دردسرهایمان بود. از آن به بعد خریدن چادر افتاد گردن خودم. هر بار بین صد مدل رنگ مشکی و بازار گرمیهای پارچه فروش ها باید یکی را انتخاب کنم. توی اوج امتحانات ترم، فرصت گشتن و بازار رفتن ندارم. زحمتش را می دهم به یکی از خانمهای فامیل. یکی دو روز بعد میآوردش. میپوشمش و روبروی آینه می ایستم، خیلی قشنگ است. شیک، باکلاس، امروزی... خیلی خوشگل!
حاج آقای درونم تا خودم را توی آینه میبیند با ادبیات حشمت فردوس طور می گوید: دِکی!!چادر باااس جادُر باشه نه پُر دُرّ! این چاقچورِ خیلی قشنگ چیه انداختی سرت؟
هنوز کلام توی دهانش منعقد نشده که منِ امّارهام، ایرجمیرزاطور، با طعنه وکنایه بنا میکند به خواندن:
«بر سر در کاروان سرایی تمثال زنی به گچ کشیدند
ارباب عمایم این خبر را از مخبر صادقی شنیدند
گفتند که وا شریعتا، خلق روی زن خوش نقاب دیدند
ابواب بهشت بسته میشد، مردم همه میجهنمیدند
آسیمه سر از درون مسجد تا سر در آن سرا دویدند ...»
هنوز جلو آینهام که حاج آقا و ایرج میرزا با هم دست به یخه (یقه) میشوند. پایان مخاصمه به من بستگی دارد.
ایرج میرزای درونم خیلی مغالطه کار است. همیشه پای او که به حدیث نفسم باز می شود تردید و دودلی میآید سراغم. خوش سابقه نیست. بهشان میگویم امروز حوصله جر و بحث ندارم فعلا مرخصید تا بعد در موردش تصمیم بگیرم.
یکی دو روز بعد وقتی از میهمانی خانه آقاجان بر میگردم وقتی زیر آفتاب تیز و تند تیر ماه از ماشین پیاده میشوم تا از گیاه ظریفی که از درز سنگ های دیوار خانهای بیرون جسته عکس بگیرم، مدیر اتاق فرمان با صدای حاج آقای درونم می گوید:خانم عجب چادر خیلی قشنگی،
خیلی قشنگ که نقض غرض است.....
حق با اوست.نقض غرض است! چادر برای پوشیده شدن است نه قشنگتر شدن. حالا توی جبهه حاج آقای درونم، مدیر اتاق فرمان هم ایستاده. تکلیف من روشن است. دوتا شاهد عادل دارند از قشنگی چادرم حرف میزنند. همین کفایت میکند که رای به نفع ایرج میرزای درونم ندهم.
دوباره آن یار رنگ باخته گذشته به زندگیام بر میگردد. با مدیر اتاق فرمان میرویم اصل جنس را بخریم.
بازار پارچه فروش ها چند تا مغازه پارچه چادر دارد که همهشان برای یکنفرست. همان مغازه اول سمت راست ورودی بازار را نشان میکنیم. توی بازار پر شده از جنس های جور واجور. ۳ثثچادرهای کار شده، پر نقش و نگار، جنس کَن کَن، کرپ خاویار، کریستال.....
پارچهها را میبینم و دست میکشم. یکیشان خیلی مشکیتر است. مخرج مشترک سیاه زغالی و مشکی پر کلاغی. مرد بزاز میگوید:
_خانم این چادر خوبیه حداقل پنج سال برات کار میکنه، ازش خسته میشی میندازیش دور! فقط پاره نشه، نسوزه.....
مشکیتش چشمم را میگیرد. قیمتش را میپرسم.ظلمات قیامتست.
یک قوارهاش خیلی زیاد تومان پای مدیر اتاق فرمان آب میخورد.اما خودش پیش دستی میکند که همین خوبست، سنگین است. بچین آقا....
حاج آقای درونم پنجره خانهاش را باز کرده توی بهار خواب روی صندلیاش نشسته و چای دارچین توی لیوان بلورش را هورت میکشد.
دیوان حافظ را باز کرده:
دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای
فرشتهات به دو دست دعا نگه دارد....
همه جا آرام است.
از ایرج میرزا خبری نیست!
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💢انسانیت؛ وجوه جنسیت و عدالت جنسیتی
✍زهرا راد
✅مردانگی به عنوان یکی از دو وجه جنسیت یکی از چالشهای مهم حوزه مطالعات جنسیت است که به دلیل غلبه وجه زنانه در این دست مطالعات، مغفول مانده است. این غفلت چنان چشمگیر است که پرداخت وجه زنانه امر جنسیتی را نیز دچار ضعف و نقص کرده است. زنانگی و مردانگی به مثابه ابعاد انسانیت در یک تضایف منطقی با هم فهم میشوند و پرداختن به یکی بدون لحاظ دیگری، نه میتواند مسائل و معضلات یک وجه را به درستی شناسایی کند و نه میتواند راهحل روشنی برای مسائل پیشروی نهد.
✅برای حل این مسأله رویکرد مطالعات جنسیت به جای مطالعات زنان و یا حتی مطالعات مردان، راه برون رفت از این چالش خواهد بود. تحولات جهان مدرن چنانکه وضعیت زنان را تغییر داد، تغییرات بنیادینی در موقعیتهای مردانه بهوجود آورد. این تحولات در حوزه انسانشناختی بر هر دو جنس وارد شد، به طوریکه از یکسو هویت انسانی را تحت تأثیر و تغییر قرار داد و از سویی دیگر هویت جنسیتی را متحول کرد. این تحول در وجه جنسیتی، گرچه از وجه فراجنستی جدا نیست اما بعد جنسیتی آن موضوع محوری در مطالعات جنسیتی است.
✅مطالعات زنان با طرح این پرسش که «زنان در چه وضعیتی هستند؟ » و پاسخ به آن که زنان در وضعیت نابرابر و تحت ستمند، نظریه فمینیستی را تولید کرده و با پرداختن به انواع ریشههای این ستم، نحلههای این جریان فکری را صورتبندی کرده است.
✅راهبرون رفتی که جنبش و بعدها نظریات حوزه مطالعات زنان برای رفع ستم از زنان ارائه کرده، برابری زنان با مردان در تمام حوزههای حیات است که ایده اصلی متعادلترین گرایش فمینیسم یعنی فمینیسم لیبرال را تشکیل داده است. صحنههای نمایشی زن در سینمای غرب و به تبع آن ایران ، هرگز به توصیف فمینیسم لیبرال قناعت نکرده و همواره ترکیبی سازوار از فمینیسم لیبرال و رایکال را برپرده سینما به نمایش گذاشته است. در این رویکرد سینمایی با دوگانهای از زن مواجهیم که در قبال یکدیگر تعریف شده و بازنمایی میشوند. زن مظلوم_ زن مقتدر(بخوانید ظالم). به این ترتیب قدرت مولفه زن مورد نظر گفتمان دفاع از حقوق زنان بر پرده نمایش است. زن مقتدر، زنی است که بر مردان زیادی فرمان میراند، با مردان تندی و خشونت میکند و در صورت افراطیش، مردی را در کنار خود نمیخواهد.
✅اما نگاه دینی به زن که سرچشمه نگاه انقلابی به زنان است، زن را در نسبت مرد چگونه ارزیابی میکند و چگونه میخواهد؟ و در نهایت چطور میخواهد بازنمایی کند؟
✅ایده زن مورد ستم بیشک ایده انقلاب اسلامی برای توصیف وضعیت موجود نیست؛ چه اینکه اساساً عدالت اسلامی محور مناسبات انسانی در تفکر دینی است و عدالت به معنای قرار گرفتن هرچیز در جای خود، نمیتواند تنها زنانه باشد، که جهت مردانه هم دارد. بنابراین نمیتوان اقتدار مردانه را از بین برد تا زنان را مقتدر نمایش داد. اساساً تضعیف هیچیک از دوجنس به صلاح مناسبات کلان جنسیتی نیست و به نفع کسی تمام نمیشود. تحقیر مردان، موجب علو مقام زنان نیست و تنها جایگاه و نقش جنسیتی مردان را تضعیف کرده و تعادل جنسیتی جامعه را بر هم خواهد زد و ضرر این تغییر موازنه بیش وپیش از خود مردان، متوجه زنان خواهدشد.
✅در اینجا تبیین «نظریه زوجیت» در پایه "عدالت جنسیتی" کارساز است. برای جریان دادن عدالت در روابط دوجنس لازم است با لحاظ تکوینیات و امتداد آن در تشریعیات، مناسبات دوجنس را سامان دهیم. اقتدار به عنوان شکل مشروع قدرت، امری ضروری برای تکامل دوجنس درکنار یکدیگر است، اما جنس اقتدار زنانه و مردانه متفاوت است؛ مردان تکویناً به قدرت سخت تجهیز شدند و تظاهرات شرعی در سپردن بسیاری تکالیف و مسئولیتهای خانوادگی به آنان همه در راستای تناسبات تکوین و تشریع قابل فهم است. اما اقتدار زنان از قدرت نرم منشأ میگیرد، این شکل از قدرت گرچه تظاهرات سخت افزاری ندارد اما به عنوان روح حیات در جهان انسانی همه جا پراکنده است و مدیریت بسیاری مناسبات را برعهده دارد. این قدرت اگر در جای خود و درست به کار گرفته شود، تعیین کننده مناسبات انسانی مردانه نیز خواهدبود.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
2.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
«مقر»
✍زهرا نجاتی
🔹طول میکشد تا باورکنیم خانه مادری، بهشت دنیاست. حیف که جوانها و گاهی نوجوانها خیلی متوجهش نیستند؛ دنبال چیزهایی هستند که فکر میکنند دنیا با آنها زیباست. بعد که بال بال میزنند و نهایتا به خواستهشان میرسند، تازه میفهمند زهی خیال باطل! هیچجا خانه مادری و آغوشش نمیشود. هیچکس مادر و پدر نمیشودو هیچ دعایی، دعای خیرمادر و هیچ لحظهای، هیچ لحظهای و تاکید میکنم هیچ لحظهای، لحظه افتادن روی پای مادر و التماس دعا و لمس باران رحمت خدا نمیشود.
نمیدانم چه اشتباهی است که دامن بیشتر آدمها را میگیرد و فکر میکنند مادر و پدر مثل خدا ابدی هستند، بعد وقتی یک روز تلخ، یعنی تلخترین روز زندگی آدمیزاد از راه میرسد و دیگر امیدی به شنیدن صدا و دیدن لبخند و رخ مادر و پدرش را ندارد، آن وقت یک گلوله آتش دائمی، توی عیمقترین جای قلبش، جایی بین روح وقلب و وجودش، درد میکند. یک بار و دوبار و یک روز و دو روز هم نیست. تا آخر آخرعمر، حتی وقتی خودت مادر باشی یا حتی مادربزرگ، دردش را حس میکنی تا وقتی بهشان ملحق شوی.
🔹امشب شب جمعه است و اموات عزیزمان دست نیاز به سمتمان دراز کرده اند و بدون شک روزی هم ما دست نیاز به سمت زندههایمان دراز میکنیم، معامله خوبی است. قطعا ضرر نمیکنیم، شهدا و آنها را صلوات و خیراتی مهمانشان کنیم تا بعدها صلوات و خیرات مهمانمان کنند.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
🧠 وسواس در طب سنتی( قسمت۲): ✍مرضیه سادات حمیدی وسواس در طب سنتی 4 راه درمانی دارد: الف- درمان
🧠 وسواس در طب سنتی( قسمت ۳):
✍مرضیهسادات حسینی
ب - درمان با ورزش :
بهترین ورزش برای افراد وسواسی:
1- ورزش کوهنوردی و کلا پیاده روی بر پستی و بلندی ها و سطوح و جاده های طبیعی مثل جاده های روستایی و مناطق بکر طبیعی.
2- شنا
✍ادامه دارد ...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مصطفای مصطفی
✍ فاطمه مهدوی
نامش مصطفی،
شهرتش، شهید راهِ محمد مصطفی(صلیالله علیه وآله)
پدر و مادرش، آبرومندانی از امت محمد مصطفی(صلیالله علیه و آله)
مرام و مسلکش، منطبق بر آیین محمد مصطفی(صلیالله علیه و آله)
مدت عمرش، کوتاهتر از بسیاری از شهدای راه محمد مصطفی(صلیالله علیه و آله)
شیوهی گذران عمرش، وقف در راه پیادهسازی سبک زندگی محمد مصطفی(صلیالله علیه و آله)
رشتهی تحصیلیاش، یکی از موارد مورد نیاز و ضروری احیای دنیای در انتظار فرزند محمد مصطفی(صلیالله علیه و آله)
شغلش، آنجایی که بنا بر نیاز جامعه، دستور داده شده، از طرف خدای محمد مصطفی(صلیالله علیه و آله)
یادش، تا ابد، در دلِ ملتِ زنده به دین محمد مصطفی(صلیالله علیه و آله)
این شناسنامهی پربرکت از نام مقدس رسول اسلام، تنها وصف کوچکی است از یک سرباز دینِ همه چیزتمامِ اسلام. برگهای است، شاهد، بر خواستهی دین از مردم، مبتنی بر جمع دنیا و آخرت. گواه است بر نظر دین اسلام، به اینکه دنیا پلی است، برای آباد کردن آخرت و سکوی پرتابی است الیالابد.
مصطفایی بود که برگزیده شد، برای آبیاری نهال دین محمد(صلیالله علیه و آله) و این فرزند را خداوند برگزید، زیرا والدین، او را بر مبنای سبکی برگزیده، تربیت نمودند و از هر چیزی برای رشد او، بهترینش را انتخاب نمودند؛ بهترین نام، بهترین لقمه، بهترین شیوهی سخن، بهترین خُلق و خو و همهی آنچه که نیاز بود به پای فرزندی ریخته شود تا ثمرهی عمرشان به بار بنشیند.
پدر، نشستن پشت فرمان مینیبوس را بر نشستن پشت میزی که گویی بر لبهی تیغ قرار داشت، ترجیح داد تا هر نانی بر سر سفره نیاورد. مادر، عاشقانه، امور خانه و فرزندان را، بر هر خوشی و لذتی از دنیای بیرون، ترجیح داد و فقط تکلیف الهی او را از خانه بیرون میآورد، آن هم دست در دست فرزندان تا با اعتقادات انقلابی والدین خو بگیرند.
والدینی که به جای حرف و شعار و خطابه، عمل کردند بدانچه میپسندیدند برای اولادشان. وقتی فرهنگِ کمک به نیازمند به صورت کاملاً عملی در خانه از جانب فرزندان دیده شد، ایثار بخشی از شخصیت آنان گشت و نیاز نبود کسی برایشان جانفشانی و بخشش را تعریف کند و آموزششان دهد.
همه چیز برای خدا و مورد پسند خدا، کار، تحصیل،تفریح،ازدواج و تمام برنامههای خانواده در محوریت خدا و بر اساس مهر و عطوفت. احساساتی ناب از جنس نور و به دور از هرگونه وابستگیهای خودخواهانه، خلاصهی کلام، زیست فرازمینی در این خانه جریان داشت.
چه زحمتها و مرارتها و بیخوابیها که متحمل شد تا انرژی هستهای ایرانِ عزیز، جان بگیرد و دستاوردهایش چشم جهان را خیره کند و به فرموده کلام آیت الله خوشوقت، در راستای ظهور خدمتی ارائه نماید اما چه پنداشتند آنان که با برجام این خدمات ارزنده را تباه ساختند و خون به جگر خانوادههای شهدای ترور دانشمندان هستهای کردند؟
جانِ دلِ مادر، پشت و پناه خواهرها، ستون خیمهی پدر و الگویی مناسب برای فرزند. همه و همه سرچشمه گرفت از راهی روشن برای مصطفی احمدیروشن.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«خاتون و قوماندان»
✍فاطمه میریطایفهفرد
خواندن کتاب یعنی پرواز به سرزمین ناشناختهای که حالا پای ذهن تو به آن باز شده، بعد مینشینی کنار اول شخص و به درد و دلش قصه گوش میکنی. قصه خاتون و قوماندان تمام شد، مثل هر کتابی که بالاخره صفحه آخر آن را میبینی. مثل عمر آدمیزاد که چه بخواهد و چه نخواهد به صفحه آخر میرسد.
خوشبه حال کسانی که مثل قوماندان با شهادت به برگ آخر زندگی خود میرسند.
در طول خواندن کتاب، همراه "بنین" زندگی کردم، غصه خوردم، گاهی کنارش اشک ریختم، گاهی به جای او غر زدم، گاهی مثل او حس غربت را چشیدم. توقع داشتم بیشتر نق بزند، از مشکلاتش بیشتر بگوید، اصلا اینهمه زیر بار زحمت نرود، ولی میرود. اصلا دلم میخواست آستین بالا بزنم و کمی از حجم کارش کم کنم.
راستش حال غریبی بود در این داستان، قهرمان داستان قوماندانی بود که مرزها را شکافتهبود و به حکومت الله رسیدهبود.
نامهها و خاطرات "بنین" پر بود از قصه و غصه، اصلا کسی بود به او بگوید چه قلم خوبی داری!؟ تو که سواد آکادمیک خود را کامل نکردی، خدا به قلمت چه عنایتی کرده. دلم میخواهد به او بگویم: پاشو بنویس، تو برای نوشتن خلق شدی بانو.
تمام لحظات داستان یک طرف و آخرین نامه کتاب قوماندان یک طرف، وقتی که قوماندان دارد نامه مینویسد در افغانستان و غصهدار باخت ایران از بحرین است و نمیتواند ناراحت نباشد.
آن بازی کذایی و آن باخت سختترین باخت ایران بود. با وجود سن کم این را با تمام وجودم حس کردم. اوج آن غم وقتی بود که به جای پرچم بحرین، پرچم عربستان را در زمین چرخاندند. این نامه و حال غریب قوماندان برایم ستودنی بود. ورای تمام مرزهای کشیده شده، دلش برای مرزهای ایران میتپید.
"بنین" هم همین نامه را حسن ختام قرار دادهبود.
اللهم ارزقنا، این لقمه بزرگ بر دهان کوچکم.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«مراقبه»
✍سیده ناهید موسوی
در پایان هرماه میزان مطالعه، نوشتهها، ساعات خواندن و پژوهش، معاشرت با افراد حتی پیامهای دریافتی و ارسالی، کارهای مثبت و منفی که انجام دادهام را یکی یکی در دفتری یادداشت میکنم. گاهی حتی با ماه قبل مقایسه میکنم آیا بهتر از قبل عمل کردهام یا خیر، اصلا آدمی باید امروز را نسبت به دیروز و یک ساعت قبل را با حال بسنجد. چقدر تلاش کردیم که بهتر باشیم برای رابطه خود با خالق هستی چه میزان وقت گذاشتهایم، چقدر در جستجوی علم و یادگیری بودیم، به چند نفر کمک کردیم و...
در طول زندگی لازم است که گاهی به عقب بازگشت، دفتر زندگی را ورق زده و در لابلای آن اتفاقات و تجربیات خوب و ناب را پیدا کرد و از تلخیهای آن درس گرفت.در اسلام اما، به اینگونه روشها در زندگی «مراقبه» میگویند. واژه مراقبه از «رَقَبَ» به معنای حفظ کردن و در نظر گرفتن مراقب و توجه دادن فکر به سوی اوست و هرکس از کاری به سبب رعایت دیگری دوری جوید گفته میشود؛ فلانی را مراقبت کرد. درواقع پیشینه مراقبه به «مرابطه» بازمیگردد که عبارت است از نگاهبانی و مواظبت عقل از نفس. در هرحال، مشارطه پیش نیاز مراقبه و معاقبه و مقامات پس از آن، تکمیل کنندهِ محاسبه است. سیدبحرالعلوم (ره) در تعریف مراقبه میفرماید: «مراقبه عبارت است از متوجه و ملتفت خود بودن در جمیع احوال، تا از آنچه بدان عازم شده و عهد کرده تخلف نکند.»*
علما و بزرگان اخلاق، مراقبه را سنگ اساسی در سیر و سلوک، ذکر،فکر و... میدانند. رجب که نام نهری در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است و از اهمیت این ماه همین بس که ثانیه ثانیه های آن ارزشمند و پر برکت هستند. اولین و از بزرگترین ماههای حرام میباشد که ابواب رحمت خداوند گشوده میشود. در روایات فراوانی آمده است که؛ ماه رجب منسوب به امیرالمومنین علی علیه السلام است، همانگونه که شعبان ماه رسول الله (ص) و رمضان ماه مهمانی خداوند است. پیامبر اکرم (ص) اما، درباب محاسبه و مراقبه فرمودند: «حاسبوا أنفسکم قبل أن تحاسبوا وزنوها قبل أن توزنوا و تجهزوا للعرض الاکبر»* پیش از آنکه به حساب شما برسند خود به حساب خویش برسید، و قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید خویشتن را بسنجید، و خود را برای رستاخیز بزرگ آماده کنید. اکنون که در ماه رجب، ماه بارش رحمت و مغفرت الهی هستیم سزاوار است فرصت را غنیمت شمرده و از لحظه لحظه آن نهایت استفاده را ببریم تا گامی به سوی رشد و کمال برداشته باشیم.
*سیدبحرالعلوم، رساله سیروسلوک، انتشارات علامه طباطبایی،ج چهارم، ص ۱۵۰.
*وسائل الشیعه، شیخ حرالعاملی، ج۱۶،ص۹۹.
#مراقبه
#ماه_رجب
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«ماهی که نکوست از بهارش پیداست»
✍🏻 فاطمه شکیب رخ
هوای بارانی و طراوت طبیعت باران خورده، آنهم در اولین روز از ماه رجب المرجب، حال و هوایی تازه به انفوس مومنان بخشیده است.
چه زیباست که بیاد بیاوریم، دگربار عمر تعیین شده ی ما مجوز ورود به «ماه أصَبّ» را دریافت کرده است. پيغمبر اکرم (ص) این ماه را چنین ناميدهاند؛ زيرا رحمت خدا در اين ماه بر امت فرو مىريزد.
از روايات متعددى که درباره روزههاى ماه رجب وارد شده؛ اهميت فوقالعاده اين ماه برای عبادت و خودسازى روشن مى شود، تا جایی که امام صادق (ع) در وصف اهمیت ماه رجب به يکى از ياران خویش، که توفیق روزه گرفتن از وی سلب شده بود، فرمودند: آن قدر ثواب از تو فوت شده که اندازه آن را کسى جز خدا نمىداند!
ولی خدا در ادامه تاکید کردند که اين ماه، ماهى است که خداوند آن را بر ساير ماهها برترى بخشيده و احترام آن را عظيم شمرده و براى روزه داشتن آن، پاداشهاى مهمى قرار داده است.
سپس ثوابهاى مهمى براى کسى که فقط روز آخر ماه يا دو روز آخر ماه يا سه روز آخر ماه را روزه بدارد، بيان فرمودند؛ مانند نجات از سکرات مرگ، عذاب قبر و لغزش بر صراط و شدايد قيامت و نايل شدن به برائت و رهايى از آتش دوزخ.
ماه رجب را ماه رحمت خداوند نامیده اند؛ زیرا که پیامبر خدا(ص) آن را ماه خدا نامیده است.
و ما شوریده احوالان درگه یار، تنفس در رجب المرجب را شکر و سپاس می گوییم، باشد که به شکرانه ی این ثناء، صاحب این ماه خریدار احوال ما شود.
#اللهم_بارک_لمولانا_صاحب_الزمان
#ماه_رجب
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZ