محافظهکاری قتلگاه انقلاب
آمنه عسکری منفرد
[۱].وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امامخمینی در شرایطی شکلگرفت که نظام بینالملل، شاهد «سلطه» و «سیطره دو ابرقدرت شرق و غرب» بود. در چنین فضایی شروع یک انقلاب بایستی وابسته به یکی از این دو ابرقدرت میبود؛ ولی از آنجا که خاستگاه انقلاب اسلامی ایران متکی به «قدرت الهی و قدرت و انگیزه دینی ملت ایران» بود، نهتنها وابسته به این دو ابرقدرت نشد، بلکه «معجزه قرن بیستم» نامگرفت. این پیروزی در مقطعی اتفاقافتاد که ایران تحت نفوذ بلوک غرب، به سرکردگی آمریکا قرار داشت و وقوع چنین انقلابی، حقیقتاً تحقیر آمریکا محسوب میشد. تا آنجا که «گری سیک» یکی از فعالان امنیت ملی آمریکا در دوران کارتر، در کتاب خود با عنوان «همهچیز فرومیریزد» دراینباره مینویسد: «انقلاب اسلامی ایران، یک شکست بزرگ و تحقیر ابدی برای آمریکا بود؛ به همین دلیل، آن تبدیل به عقده روانی برای آمریکا و آمریکایی شده و تاکنون آنان را آزارمیدهد و بخشی از سیاستهای تند آمریکا برای جبران آن شکست است.»
[۲].دامنه این سیاستها با گذشت چهل واندی سال از تولد انقلاب اسلامی ایران در مقاطع گوناگون به اشکال مختلف نمایانشده؛ روزی با «تهدید نظامی و جنگ» ، زمانی با «تحریم اقتصادی» و امروز با «جنگ نرم و حمله به باورها و ارزشهای اعتقادی و ملی»، آن هم در فضای مجازی و سایبری. امروز که نهال انقلاب به درختی تناور تبدیل شده و به تعبیر رهبر انقلاب «دوران عمقیابی انقلاب اسلامی» است، تقابل دنیای استکبار با نظام جمهوری اسلامی ایران به «قدرتی نامتقارن» تبدیل شدهاست و اصلیترین حربه جبهه کفر که ریشهی تمامی مشکلات کشور در آن وجود دارد، «نفوذ فکری و سیاسی» است؛ که باعث «تغییر در نگرش، بینش، باور و رفتارهای انقلابی مردم و مسئولان» میگردد.
[۳].اینک که دشمن مستکبر در فضای سایبری با تمام قوا به مقابله با تمام اسلام برآمده، عدهای از انقلابیون بهخصوص «خواص»، ساکت مانده و به دلایل مختلف از جمله «محافظهکاری» یا «تعارض منافع»، در بیان مواضع انقلابی خود لکنتزبان پیدا کردهاند. آنها که دیروز انقلابی بودند و در این سالها میگفتند، اگر مقابل پیشرفت سایبری در فضای مجازی خصوصاً فضای مجازی بیگانه اینستاگرام و واتساپ بایستیم دچار عقبماندگی در پیشرفت میشویم؛ فراموشکردهاند که این روحیه در سالهای گذشته بههنگام مذاکرات با آمریکا نیز گرهی از مشکلات کشور بازنکرد، بلکه نابسامانی اقتصادی و معیشتی را تشدیدکرد، چه رسد به اینکه امروز بر اثر کوتاهیها و عقبنشینیها خصوصاً عقبنشینیهای خواص برای تحقق امر رهبر انقلاب، مبنی بر «کنترل فضای یله و رهای مجازی بیگانه»، شاهد «اغوای عدهای از جوانان کشور»، «از دست دادن سرمایه امنیت ملی» و «بیبندوباریهای اجتماعی» در حوزه حجاب، زن و خانواده شدهایم و آنچه امروز هزینهمیشود؛ نهتنها اقتصاد کشور، که امنیتی است که آن را با خون صدها هزارشهید در این چهل سال بعد از انقلاب بهدستآوردهایم.
[۴].با توجه به تجارب چهل ساله انقلاب به نظر میرسد آنچه در نقطه مقابل «تفکر انقلابی» قراردارد، داشتن روحیه «محافظهکاری» است، که در بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به دانشجویان از آن به عنوان «قتلگاه انقلاب» تعبیرشده است. رهبر انقلاب در توصیف ویژگی انسان محافظهکار میفرمایند: "محافظهکار طرفدار وضع موجود است، از هرتحولی بیمناک است و هر تغییر و تحولی را برنمیتابد و از تحول و دگرگونی میترسد، اما عقلانیت این طور نیست. محاسبه عقلانی گاهیاوقات خودش منشا تحولات عظیمی میشود، مانند انقلاب عظیم اسلامی که ناشی از یک عقلانیت بود.» (بیانات،۲۴ دی ۹۷). آری، «هزینه محافظهکاری» بیشاز «هزینه مقاومت» است، که اگر دیروز با جدیت مقابل «نفوذ و سلطهی فرهنگی دشمن» ایستادهبودیم و مرزبندیمیکردیم، امروز شاهد این حجم از خسارتهای مادی و معنوی و ریختهشدن خون پاک جوانان و مدافعان امنیت کشور نبودیم. اکنون نیز اگر «خواص انقلابی» مانند مردم همیشه درصحنه و هوشیار انقلاب اسلامی، با «روحیه انقلابیگری» خود، با «پافشاری بر اصول مسلم انقلاب»، بیشازپیش پای کار نظام بایستند و برای «تصویب طرح ساماندهی فضای مجازی» با تمام همت خود واردشوند و در تبیین دستاوردهای انقلاب پیشقدم باشند، باردیگر تمام نقشه دشمن نقشبر آب خواهدشد، خصوصاً اینکه امروز دنیای غرب و آمریکا به واسطه قرار گرفتن در آستانه فروپاشیِ هیمنهٔ پوشالیاش، ذرهذره در برابر دیدگان همه دنیا در حال آبشدن و فروریختن است. آری! این همان رسالتی است که امروز بر دوش وفاداران به نظام و انقلاب سنگینیمیکند.
#افکار_حوزوی
@afkarehowzavi
شکست نفاق در تلاطم فتنهها
محمد ملکزاده
در روایتی پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله فرمودند: «لا تَکرِهُوا الفِتنَهَ فِی آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِین؛ از فتنههای آخر زمان کراهت نداشته باشید، که منافقان را نابود می کند». (کنز العمّال، ص٣١١٧٠)
یکی از فرصت هایی که اغتشاشات دو ماهه اخیر در اختیار نظام و انقلاب قرار داد، آشکارتر شدن جبهه حق از باطل برای مردم ایران بود. انقلاب اسلامی هر از چند گاهی به یک تسویه حساب و غربالگری در بدنه نظام و انقلاب نیاز دارد؛ باید سنگلاخها و ناخالصیهای جریان باطل را از مسیر حق زدود تا سرعت جبهه حق در رسیدن به کمال متعالی افزوده شود. در طول سالیان اخیر ناهمراهان زیادی با جریان انقلاب همراه شدند تا جبهه حق را از صراط مستقیم منحرف یا لااقل سرعت آن را کند سازند؛ خواص بی بصیرت، سلبریتی های خائن و سایر گروه های مزدور داخلی که طی این سالها در زمین دشمن بازی کردند، عملا در زمره منافقانی قرار می گیرند که در فتنه اخیر چهره انان برای مردم و جریان انقلابی آشکارتر گردید. این افراد همسو با دشمنان ملت ایران در یک جنگ شناختی همه جانبه، با بزرگنمایی دامنه اغتشاشات و ضریب دادن به آن، بیش از دو ماه است که فکر و روان جامعه را هدف قرار داده و در مسیر بیاعتمادسازی و ناامید کردن جامعه گام برداشتند؛ آنان در این مدت همسو با رسانههای معاند، انتشار اخبار کذب را به امری عادی تبدیل کرده و بیحساب و کتاب دروغ منتشر میکنند؛ چه حقارتی از این بیشتر که این افراد جایگاه خود را در حد یک پادوی ساده دولت خبیث انگلیس تنزل دادند و برای تحقق اهداف تجزیه طلبانه آن استعمارگر پیر از هیچ خوش خدمتی فروگذار نکردند... !
ایران پرافتخار امروز ما نشانه های فراوانی از صدمات و زخم هایی دارد که در طول دو قرن اخیر از روباه پیر انگلیس به پیکرش وارد شده است. ملت ایران نقش انگلستان در سه رخداد مصیبت بار تجزیه ایران را هرگز فراموش نمی کند. جدایی هرات (افغانستان) از ایران، جدایی 17شهر شمالی ایران در عهدنامه ترکمان چای و جدایی بحرین از ایران سه واقعه ناگواری است که در هر سه انها انگلیس خبیث به طور مستقیم دست داشته و امروز نیز در توهم تجزیه مجدد ایران برآمده است. همراهی با دولت شوم انگلستان در فتنه اخیر از سوی هر فرد یا جریانی که باشد، گناهی نابخشودنی است. این همان جریان نفاقی است که در روایت پیامبر اکرم (ص) محکوم به فنا و نابودی است. سعه صدر نظام اسلامی در این مدت برای کنار رفتن غبار فتنهای بود که رسانههای دروغ پرداز مورد حمایت انگلیس به راه انداختند و اکنون با آشکارتر شدن مرزهای جبهه حق و باطل، نظام اسلامی موظف به پاکسازی جبهه حق از این جریان نفاق در مسیر رسیدن به کمال خویش است. در روایت دیگر، جابر جعفي يكى از اصحاب لايق امام باقر عليه السلام میگوید از محضر آن حضرت در مورد ظهور حضرت حجت عليه السلام سوال كردم و به امام باقر عليه السلام عرض كردم فرج شما چه وقت خواهد بود؟ حضرت فرمودند: «هرگز! هرگز! فرج ما صورت نمى پذيرد تا غربال شويد و سپس غربال شويد و باز غربال شويد (سه مرتبه فرمودند) تا كدرها و نادرستها و ناخالصها از جبهه حق جدا شوند و انسانهای خالص باقي بمانند». (الغيبه شيخ طوسي ص ٣٣٩).
حوادث اخیر صرفا آزمونهایی برای رسیدن به حق مطلق یعنی حکومت ولی معصوم است؛ برخلاف توهم دشمنان نه سقوط و تجزیهای در کار است و نه توقفی برای انقلاب؛ بلکه زمینه نابودی نفاق از جبهه حق فراهم آمده است.
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
در ناعقلانیت بیحجابی
حجت الاسلام والمسلمین داود مهدوی زادگان
امروزه مقوله پوشش به یکی از موضوعات بحث بر انگیز تبدیل شده است .این امر اختصاص به جهان اسلام ندارد بلکه شامل کشورهای غربی هم می شود؛ یکی ملزم به مانعیت است و دیگری ملزم به رعایت آن .گرچه به نظرمی آید کشورها غربی این مساله را با آزاد گذاری پوشش حل کرده اند ولی آن چنان که خواهیم گفت اینگونه نیست و مساله همچنان به قوّت خود باقی است .اما در جهان اسلام ، عمده تلاش اندیشمندان مسلمان با هر نوع گرایش دینی یا متجددانه ، صرف بیان عقلانی بودن پوشش اسلامی شده است و درباره فواید آن – ولو در محدوده فردی – مطالب زیادی گفته اند .برای نمونه می توانید به کار فاضل ارجمند جناب رسول جعفریان با عنوان رسایل حجابیه مراجعه کنید . ولی کمتر می خوانیم که درباره عقلانی بودن عدم پوشش و بد حجابی سخنی به میان آید . در حالی که اگر لازم است درباره عقلانی بودن حجاب سوال شود ؛ چنین پرسشی نسبت به بدیل آن ( بی حجابی ) هم لازم است :
آیا نا پوششی و بد حجابی عقلانی است ؟
اما چرا چنین پرسشی را با خود طرح نمی کنیم و فقط درباره طرف دیگر قضیه بحث می کنیم ؟ پاسخ آن کاملاً روشن است ؛ چون هژمونی ضد پوشش بر ما حکمفرما است . سلطه فرهنگ برهنگی موجب شده حاشیه امنی برای مطلوبیت بی حجابی ایجاد شود و کسی نا پوششی را به زیر سوال نمی برد . بطوری که بر همه چنین القاء شده که نا پوششی امر معقولی است . لذا اندیشمند دینی به دلیل سلطه فرهنگ برهنگی می کوشد معقول بودن پوشش و حجاب اسلامی را تبیین کند .در حالی که باید به خود جرأت داد و درباره معقولیت نا پوششی و فرهنگ برهنگی سوال کرد .
پرسش درباره عقلانی بودن برهنگی و بی حجابی از آن رو اهمیت بیشتری پیدا می کند که پیروان فرهنگ برهنگی مدعی اند ما در دنیای عقلانی شده هستیم . چنین دنیایی از ساکنان خود می خواهد به سبک عقلانی زندگی کنند . پس جا دارد که درباره عقلانی بودن بی حجابی پرسش به عمل آوریم و اگر در عقلانی بودن آن تردید حاصل شد ؛ به فکر اصلاح فرهنگی جامعه و تمدن جدید بر آییم .اکنون به فضل الهی قصد دارم در چند یادداشت ، مساله عقلانیت برهنگی و بد پوششی را مورد بررسی قرار دهم . آیا بی حجابی در محدوده عقل محض یا عقل تنها ، امر مطلوبی به شمار می آید؟ برداشت اولیه من آن است که ناپوششی و بد حجابی ، غیر عقلانی است و هیچ برهان عقلانی نمی توان برای آن اقامه کرد . بطور طبیعی فرهنگ حامی این کنش ؛ یعنی فرهنگ برهنگی ، هم ناعقلانی است . اما تا رسیدن به این نتیجه و برداشت منتظر می مانیم و چشم به ادله عقلانیت برهنگی و بد حجابی می دوزیم .
دلیل اول : بداهت ناپوششی
شایداولین دلیلی که بتوان برای عقلانی بودن بی حجابی ذکر کرد،دلیل بداهت عقلی ناپوششی است .یعنی بی حجابی را امر بدیهی بدانیم و بگوییم عقل بالوجدان ناپوششی را روشن و بدیهی تلقی می کند .عقل برابر بی حجابی علامت سوال نمی گذارد و آن را بدیهی می داند . به همین دلیل،طرف مقابل ( پوشش ) را به زیر سوال می برد . عقل نمی پرسد چرا بی حجابی بلکه همواره می پرسد ، چرا حجاب ؟
ابتدا باید به دو نکته توجه داشت : نخست آن که مراد از عقل در اینجا ، عقل عملی است . عقل نظری از بداهت وجودی چیزها سخن می گوید و عقل عملی درباره بداهت در مطلوبیت کنش ها. بحث ما در این گفتار ، مطلوبیت کنش ناپوششی است . دوم آن که مراد از عقل محض ، امکان تصور مطلوبیت کنش در خلاء فرهنگی است .یعنی قطع نظر از فرهنگی که در آن زندگی می کنیم یا بر ما سلطه دارد ، درباره مطلوبیت کنش ناپوششی بیاندیشیم . در چنین حالتی ندای وجدان همان بداهت عقل عملی خواهد بود.کنشی که بالوجدان بر آن حکم می رود ، مشمول بداهت عقلی است . بر این اساس آیا می توان قول بداهت بی حجابی را پذیرفت ؟
برهنگی بالوجدان مطلوب نیست و عقل عملی حکم به مطلوبیت آن نمی کند .بهترین دلیل آن شرم و حیاء از برهنگی است .این حیاء را در داستان آدم و حوّا علیهما السلام به هنگام چشیدن میوه شجره ممنوعه و عریان شدن و پوشاندن خود با برگ های بهشتی خوانده ایم . حتی در جوامعی که فرهنگ برهنگی به امر عادی تبدیل شده برهنگی را در هرجایی جایز نمی دانند . فاحشه گان هم در همه جا عریان نیستند .اگر فرض کنیم که در جزیره ای تنها به سر می بریم و لباسی به همراه نداریم ؛ از برگ گیاهان برای پوشش خود استفاده می کنیم . چون انسان از برهنه بودن شرم دارد . شرم و حیاء زبان وجدان است .خوب دقت شود که می گوییم بخاطر شرم و حیاء و نه بخاطر دلایل دیگر مانند سرما و گرما و غیره . بنابر این کنش نا پوششی بالوجدان نا مطلوب است و عقل عملی به بداهت آن حکم نمی کند. بی حجابی بالوجدان بداهت عقلی ندارد و قول به بداهت عقلی ناپوششی در جایی که وجدان بالصراحة به خلاف آن حکم می کند ؛ باطل است .
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
زن امروز در آیینه شاهنامه
سمیه رستمی
انتشارات سوره مهر کتاب «یکی میان زندگی ما راه میرود» نوشته خانم سمیه عالمی را در ۳۷۶ صفحه منتشر کردهاست. کتاب روایت کلاف زندگی سه زن است. داستان دقیقاً از جایی شروع میشود که رشته زندگی این سه زن ناخواسته با یکدیگر گره خورده است. رشته زندگی ریحان که دختر ناز دانه پدرومادر است و برای به چالش کشیدن خودش، راهی شهر جنگی سوسنگرد میشود تا با فرزند شیرخوارش همراه همسرش باشد و با فعالیت پشت جبهه از وابستگیها دور شود که رشته زندگی ریحان به رشته زندگی شیرین گره میخورد. شیرین برای ساختن نام نیک پدر، سر از اردوگاه منافقین درآورده. شک ریحان به رفتار شیرین و بمبگذاری بیمارستان سوسنگرد، رشته دوستی این دو را پاره میکند. ریحان که پس از بهبودی، راهی سفر حج سال ۶۶ میشود که رشته زندگی مارتا، همسر ژنرال یهودی اولریخ به کلاف سردرگم زندگیاش گره میخورد. مارتا استاد دانشگاه و یهودی و مخالف افکار اسلامستیز همسرش است که راهی مأموریتی نظامی در موسم حج شده. همین مخالفت، ژنرال را دچار چالش و اضطراب میکند. رد پای مارتا اگرچه نامحسوس اما دیده میشود، هنگامیکه حاجیان در مراسم برائت از مشرک با خرابکاری منافقین و حمایت ژنرال درگیر شده و ازدحام کردهاند و از روی پل حجون به پایین پرتاب میشوند، یا به زیردست و پا میروند. درست جایی که ریحان و شیرین میان جمعیت کشته و مجروح، گرفتارند.
یکی میان زندگی ما راه میرود کتابی است که در آن نویسنده سعی در ایجاد تصویر یک جهان زنانه داشته است. جهانی با زنهای قوی که منفعل نیستند و بهرغم ضعفهایی که دارند اما به نقشآفرینی میپردازند. بهطور مثال؛ ریحان اگرچه به خانواده پدری وابسته است ولی تلاش میکند رضایت آنها و همسرش را بهدست آورد و با همسرش راهی شهرهای جنوبی درگیر جنگ شود. شیرین داستان نیز در ابتدا به دلایل شخصی راه خودش را انتخاب میکند اگرچه انتخاب نادرستی است اما حتی در آن جایگاه نیز عملکرد صحیحی دارد و مارتا که تلاش میکند در جامعه جهانی نقش پررنگیتر ایفا کند.
نویسنده بعد از کتاب مسافر جمعه به دغدغههای زنانهاش در قالب این رمان میپردازد. دغدغه زنانهای عاری از گرایشهای فمینیستی. او باتجربهای که از زندگی زنان در اردوگاه آوارگان سوری به دست آورده، اعتقاد دارد زن نشان زندگی است و مرد نماد پیشمرگی. باوجوداینکه مرد در میدان مبارزه ظهور و بروز دارد اما این زن است که در حاشیه میدان نقش مدیریتی و تعیینکننده دارد. خانم عالمی با تعلقخاطری که به زنان قدرتمند شاهنامه دارد، سعی کرده زنان رمانش را مانند آنها زنانی هوشمند و با درایت بیافریند، مثلاً زن مهراب کابلی که سیاستی که به کار میبندد از وقوع جنگ و ویرانی جلوگیری میکند و سبب صلح میشود. حتی مارتا نیز نشانی از زنان شاهنامه دارد. همسرش، اولریخ ژنرالی است که در جریانهای غرب آسیا نقش مؤثری برعهدهگرفته و مارتا در تلاش است که بتواند از کنار این معرکه مردانه به سهم خودش مدیریت کند.
البته از نگاه قابلتأمل نویسنده به مرد نباید ساده گذشت. نگاهی که این رمان را از دیگر رمانهای فمینیستی جدا میکند. مردان این رمان تلخ، سیاه و منفعل نیستند. این نگاه نشاءت گرفته از اعتقاد نقش مکمل زن و مرد در زندگی یکدیگر است. حتی اولریخی که دستش به خونآلوده شده تا زمانی که در تقابل فکری اعتقادی با مارتا قرار نگیرد، عاشقانه رفتار میکند. مرد این رمان در جای خود قرارگرفته است و سبب رشد زن میشود. مهمترین نقشی که مرد بر عهده دارد نقش پدری است که نویسنده آن را برجسته به تصویر کشیده و به آن اصالت داده است. علیرغم زنانه بودن روایتها شیرین و مهران هر دو پدر ازدستدادهاند که به سمت سازمان مجاهدین خلق کشیده میشوند. شیرین مسیر صحیح زندگی را جایی مییابد که حضور پدرانه مهران را میبیند.
نویسنده در کنار توجه به ادبیات امروز، نگاهی هم به ادبیات حماسی دارد و در پی نمایش زنی است که بدون در دست گرفتن اسلحه میتواند مبارزه کند و حتی طعم شکست را بچشد؛ مانند زمانی که ریحان فرزند شیرخوارش را در آغوشش از دست میدهد و این صحنه جزو تراژیکیترین صحنههایی است که ممکن است برای مادر با آن عشق بیمثال به فرزند رخ بدهد.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
زن امروز در آیینه شاهنامه سمیه رستمی انتشارات سوره مهر کتاب «یکی میان زندگی ما راه میرود» نوشته خ
ادامه...👇
نویسنده قصد دارد در این رمان زن امروز را با خود واقعیاش روبرو کند. وجودی که دو بخش قدرتمند و ضعیف دارد. در داستانهای زرد بیشتر شکست را نشان میدهند یا زنی که پوشاندن ضعفهای خود از جاذبههای زنانه و جلوهگری استفاده میکند اما باورپذیری در رمان زمانی رخ میدهد که آنجا که شکست را مینمایاند، بخش قدرتمند را نیز به تصویر بکشد. همچون برخاستن ققنوس از آتش و موجب امیدبخشی زنان جامعه باشد. در این کتاب عشق و علاقه زن و مرد در قالب کلمات بیانشده است و از جلوهگری و دلبری زنانه خبری نیست. چراکه نگاه نویسنده حتی در این بخش نیز زنان شاهنامه است که اندامشان مردانه توصیف میشود.
خانم عالمی با توجه به ادبیات مدرن که شخصیتها بر اساس نقصهایشان شکل میگیرند و البته با بهرهمندی از شخصیتپردازی شاهنامه و درگیر کردن تمام احساس مخاطب در بده بستان سررشته کلاف زندگی شیرین و ریحان و مارتا در پی باز کردن گره زندگی زنان معاصر است او میخواهد بگوید زن متفکر و قوی زنی است که با یک دست گهواره را تکان میدهد با دست دیگرش دنیا را.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖قدر پروانگیِ تو
آمنه عسکری منفرد
دخترم! لحظهای به من گوشکن. آری! میدانم مدتی است که بندِدل، در گِرو پروانگیِ در مَرزهایِ بیمَرز دادهای و افکارت در این بیمرزیِ پرخار، اسیرِ دلقکانِمستِ بیپرواست،
اما اندکی بامن باش و بگو؛
در این بی مرزیِ پرخطر، امنیت را انتخاب میکنی یا رهاییِ بیاَمنی را،
در این هیاهوی مستانه، آرامش و سکون را میپسندی یا دغدغه و دلهره را،
زیباماندن را برمیگزینی یا زیبانمودن را،
حیا را دوستداری یا بیپردگی را،
عفت را میپذیری یا بیحرمتی را،
نور چشمم! خوب میدانم که سالیانیاست گرگانی در لباسِ میش؛ دشمنانی در ردایِ دوست و متجاوزانی طَماع، در پوششِ مشاورانِ دلسوز، در خلوت و جَلوت، چشم و گوشِتو را از رنگهای بیرنگی پرکرده و در گوشِ جانت نجوای پرواز میخوانند، پرواز درحبابی که با تلنگری از هم میپاشد.
اما ایکاش با چشمِدل مینگریستی چهرهٔ این شیاطینِ فرشتهرو را، تا بدانی همانها که تو را به خودنمایی و خودفریبی ترغیبمیکنند؛ آنچنان در کارِخود ماندهاند که حتی از عَرضهٔ خود به مَحارِمشان هم بینصیب ماندهاند، چراکه؛ دیگر نه حُرمتیمانده، نه قِداستی، نه ِعفتی و نه لطافتی.
آری! وقتی نِقاب این عروسکانِ پلید باطن را کناربزنی، بویِ تعفنِ گندابشان تمام عالم را پُرخواهدکرد؛ و اینک آنها که هیچ ندارند برای ازدستدادن، پس به قِداستِ حَریمِ پیلهٔ ابریشمیِ حیایِ تو، زخمِ کین میزنند، تا بهبهانهٔ پروانگی تو را پَر دهند تا بیکرانِ ظلمت و سیاهی.
اما نوردیده! بدان اگر پروانهای باید در پیلهٔ حیا ونجابت بمانی، تا زمان پرواز فرارسد؛ که اگر پیلهات را بِدَرَند، نهتنها هیچگاه رنگِآسمان را نخواهیدید؛ بلکه بالهایت فدای این بیپرواییِ هَوَس خواهدشد و آنجاست که در قفس شیشهایِ مُلَوَن، اسیر شکارچیِحریص خواهیشد و این، آغازِ «مُردِگیِ پروانه» است؛ چراکه هماو که در رَثایِ زیباییِ بالهایت ترانهها میسرود، اکنون اسیرِشهوتِ بالهای رنگارنگِ کاغذیِ دیگریست و پَروبال مخملگونِ تو را به دستِ باد سپرده و...
و سهم تو از این پردهدری، عمری حسرتِ پرواز خواهدشد؛ چرا که آسمان را به «بها» میدهند نه به «بهانه» و آنکس که بهایِآسمانیشدن را داد، تا اَبَد در حَریمش جاودانه خواهد ماند.
آری! نازنین دخترم، قَدرِتو اما پروانه شدن در حریمِ قدسِ ملکوتی است؛ آنجا که ملائک سَر به سجده فرودآورند به «مقامِ خلیفه اللهیتو»...
https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645
1️⃣
از ممنوعیت اصلاح عکس در نروژ تا جریمه 50 میلیون روپیهای در هند؛
قوانین کشورهای مختلف برای مدیریت سلبریتیها
مائده زمان فشمی
یک کلمه کوچک یا انتشار یک تصویر می تواند برای هفته ها یک سلبریتی را ترند می کند. این محتوا می تواند باعث جهت دهی به جامعه شود یا حتی تاثیراتی را روی مردم داشته باشد. این روزها بسیاری از افراد مشهور یا به اصطلاح سلبریتی به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مختلف آمده اند و در این پلتفرم ها فعالیت می کنند. آنها از طریق این پلتفرم ها با طرفداران شان ارتباط دارند و می توانند حتی بر جامعه هم تاثیرگذاری داشته باشند. این افراد نیز مانند دیگر کسانی که در شبکه های اجتماعی حضور دارند، ملزم به رعایت چهارچوب های شبکه های اجتماعی هستند، و اگر این قوانین را زیر پا بگذراند، حساب کاربری آنها تعلیق یا مسدود می شود.
برخی از کشورها قوانین مختلفی را برای فعالیت اینفلوئنسرها و سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی وضع کرده اند که اگر این افراد این قوانین را رعایت نکنند با جریمه های نقدی یا حتی زندان روبرو می شوند. در ادامه این گزارش به قوانین کشورهای مختلف اشاره شده است.
ژوئن سال گذشته قانون جدیدی توسط وزارت امور کودکان و خانواده نروژ برای مبارزه با استانداردهای زیبایی غیر واقعی ارائه شد. به گزارش ایندیپندنت این قانون به جهت کنترل «خود زشت انگاری»( body dysmorphia) در این کشور وضع شده و طبق آن اینفلوئنسرهایی که از محتوایشان درآمد کسب میکنند، حق ندارند تصاویر روتوش شده و دستکاری شده خودشان را در پست های تبلیغاتی شبکه های اجتماعی بدون اینکه به اصلاحات انجام شده روی عکس اشاره کنند، منتشر کنند.
ایندیپندنت در ادامه نوشته: تغییراتی در اندازه بدن، شکل یا پوست سوژه باید اعلام شود. تصاویری که روتوش شده اند از نظر قانونی ملزم به داشتن برچسب طراحی شده توسط دولت هستند که به مخاطب این اصلاحات را اعلام می کند.
این قانون افراد مشهور و سلبریتی هایی را که هرگونه وجه یا مزایایی را جهت انتشار تبلیغ دریافت می کنند، هدف قرار داده است. این تغییرات شامل استفاده از هرگونه فیلتر در تصاویر هم هست. افرادی که این قانون را نقض کنند با جریمه هایی کلان و در برخی موارد حتی ممکن است با زندان روبرو شوند.
فرانسه نیز در سال ۲۰۱۷ قانونی را تصویب کرد که طبق آن مجلهها موظف میشوند تا در صورت استفاده از عکس رتوش شده، این موضوع را اعلام کنند.
پایگاه داده تصاویر Getty Images، در سال 2017 اعلام کرد که انتشار تصاویر مدل های روتوش شده را ممنوع می کند.
آلمان یکی دیگر از کشورهایی است که برای تبلیغات اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی قانونی را وضع کرده است. یورونیوز با انتشار خبری در این باره نوشته: دادگاه عالی آلمان گفته که اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی که از شرکت های مختلف برای تبلیغات دستمزد دریافت کرده اند، بادی این نوع از پست ها را با برچسبی خاص مشخص کنند. هدف از این حکم، محدود کردن «تبلیغات پنهان» آنلاین توسط کاربران آلمانی در اینستاگرام و سایر پلتفرمها است.
در ادامه این خبر آمده: این رأی پس از یک پرونده مربوط به انجمن رقابت اجتماعی آلمان که مسئول حفاظت از تجارت عادلانه است، اتخاذ شد. این انجمن از سه اینفلوئنسر زن در اینستاگرام که محتوای تبلیغاتی را منتشر کرده بودند، شکایت کرده بود. براساس این رای اگر اینفلوئنسری از شرکتی دستمزد نگیرد، میتواند بدون برچسب تبلیغات پست را در صفحه اش منتشر کند.
اینفلوئنسرها با هزاران دنبال کننده می توانند برای تبلیغ محصول در اینستاگرام هزینه های زیادی از شرکت ها دریافت کنند. این تجارت می تواند سودآور باشد. اینستاگرام می گوید که بیش از 90 درصد از کاربران در پلتفرم یک برند را دنبال می کنند. در اکتبر گذشته، متا، مالک اینستاگرام، با سازمان رقابت و بازار انگلیس به توافق رسید تا از تبلیغات پنهان توسط کاربران جلوگیری کند.
سال گذشته بی بی سی با انتشار خبری استفاده از فیلترهای زیبایی برای اینفلوئنسرها در انگلیس را ممنوع اعلام کرد. در این خبر آمده: مرجع کنترل تبلیغات انگلیس و سازمان استانداردهای تبلیغاتی (ASA)، استفاده از فیلترهای زیبایی را برای اینفلوئنسرها ممنوع کرد. این نهاد در انگلیس این حکم را در پی شکایتی که علیه یک اینفلوئنسر اینستاگرامی مطرح شد. در این شکایت آمده که اینفلوئنسر مطرح انگلیسی، در این تبلیغات که مربوط به لوازم آرایشی است اغراق می کند و شاکی گفته بود که در هنگام تبلیغات از فیلتر اینستاگرام هم استفاده شده است.
👇👇👇
3️⃣
البته این اولین بار نبود که این خواننده به دلیل حضور در شبکه های اجتماعی یا اظهارنظر مورد انتقاد قرار می گرفت، در ماه مارس، حساب اینستاگرام او پس از انتشار سخنانی که تِرِوِر نواح، مجری برنامه «دیلی شو» را هدف قرار داده بود، به مدت ۲۴ ساعت مسدود شد.
کانیه وست اما پس از حذف حساب کاربری اش در اینستاگرام به توئیتر رفت، و در این شبکه اجتماعی نیز با مسدود شدن حساب کاربری اش مواجه شد. او در هفته مد پاریس لباسی با نوشته «جان سفیدپوستان مهم است» پوشیده بود و به جامعه یهودی اعلام جنگ کرد. در پی این اتفایکشنبه ۱۷ مهر، حساب توئیتر او به حالت تعلیق درآمد.
یکی از سخنگویان توئیتر به رسانه ها اعلام کرد که حساب وست از آن زمان به دلیل نقض خط مشی های این پلتفرم مسدود شده است.
در هر جای دیگر دنیا نیز افراد مشهور در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند، اما اگر تابع قوانین کشور خودشان نباشند یا حتی محتوایی که منتشر می کنند، خلاف چهارچوب های آن پلتفرم نباشد، حساب کاربری شان تعلیق یا برای همیشه مسدود می شود.
چین، یکی از کشورهایی است که برای فعالیت افراد مشهور در فضای مجازی قوانینی خاص دارد. اسنسایدر در این باره نوشت: دولت این کشور قانون جدیدی را ابلاغ کرده که طبق آن سلبریتی ها دیگر حق خودنمایی با ثروت و دارایی هایشان را در شبکه هایی اجتماعی ندارند. سلبریتی های خوزه موسیقی هم باید به آداب و رسوم جامعه پایبند باشند.
دولت چین با انتشار بیانیهای اعلام کرد که حسابهای افراد مشهور و صفحات هوادارانشان باید از نظم عمومی و آداب و رسوم قانونی پیروی کنند، جهتگیری افکار عمومی را به شکل صحیح و مبتنی بر ارزش ها انجام دهند، ارزش های اصلی سوسیالیستی را ترویج کنند و سبک و سلیقهای سالم داشته باشند.
این اطلاعیه همچنین افراد مشهور را از انتشار شایعات، انتشار اطلاعات نادرست یا خصوصی، تحریک گروههای هوادار به «حمله لفظی به یکدیگر» و تشویق هواداران به مشارکت در جمعآوری غیرقانونی کمک مالی یا سرمایهگذاری غیراصولی منع میکند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: بنا بر قوانین جدید، شبکههای اجتماعی چینی موظف هستند که اعمال غیرقانونی و مجرمانه مشکوک سلبریتیها و درگیریهای گروهی میان طرفدارانشان را نظارت کرده و به مقامات گزارش دهند و در عین حال محتوایی را که ممکن است موجب اخلال اجتماعی شود، تعدیل کنند.
سال گذشته صفحات ژائو وی، یکی از محبوبترین بازیگران زن این کشور، از تمام رسانههای اجتماعی حذف شد. مقامات چین دلیل این کار را اعلام نکردند، اما رسانههای دولتی به رسواییهای مختلف او در طول سالها مانند شکایت سرمایهگذار 7.45 میلیون دلاری اشاره کردند.
علاوه بر این در چین محدودیت هایی برای تبلیغ برخی از محصولات وجود دارد. مثلا کالاهایی که به عنوان محصولات آرایشی در چین ثبت شده اند را به عنوان محصولات مراقبت های پزشکی از پوست تبلیغ کرد.
👇👇👇
2️⃣
در بیانیه این سازمان آمده: این حکم به این معناست که برندها، اینفلوئنسرها و افراد مشهور نباید فیلترهایی را برای عکسهایی که محصولات زیبایی را تبلیغ میکنند، اعمال کنند. حتی اگر نام فیلتر در استوری اینستاگرام ذکر شده باشد، باز هم محتوای زیبایی فیلتر شده می تواند گمراه کننده باشد. تبلیغاتی که این قوانین را نقض می کنند حذف و از نمایش مجدد آنها نیز جلوگیری می شود. این موضوع می تواند به اعتبار تبلیغ کننده آسیب برساند.
علاوه بر این سازمان استانداردهای تبلیغاتی (ASA) در راستای نظارت بر عملکرد اینفلوئنسرها، وبگاهی را در سال 2021 راه اندازی کرد. سایت رسمی این سازمان درباره این قانون نوشته: شش اینفلوئنسر به دلیل عدم افشای مداوم تبلیغات در حساب های اینستاگرام خود، علیرغم هشدارها و کمک و راهنمایی های مکرر در مورد پایبندی به قوانین، مشمول تحریم های بیشتری از سوی سازمان استانداردهای تبلیغاتی (ASA) هستند.
در این سایت اینفلوئنسرهای متخلف معرفی و به آنها هشدار داده می شود اگر از قوانین پیروی نکنند با تحریم هایی روبرو می شوند. در سال 2021 گزارش رصد اینفلوئنسرها (Influencer Monitoring Report) در این سایت منتشر شد که در آن میزان افشای تبلیغات در اینستاگرام از ۱۲۲ اینفلوئنسر ساکن انگلیس بررسی شده بود. این گزارش نشان داد فقط ۳۵ درصد موارد اینفلوئنسرها از قانون پیروی کرده اند.
دولت هند در سال 2019 قانون حفاظت از مصرف کننده را اصلاح کرد. پیش تر این قانون در سال 1987 تصویب شده بود. قانون جدید شامل محتوایی درباره تبلیغات گراه کننده و حمایت اینفلوئنسرها از محصولات و سرویس های مختلف است. پایگاه خبری لایو مینت به نقل از نیدی خاره، رئیس اداره مرکزی حمایت از مصرف کننده (CCPA) نوشته: دولت قرار است قوانینی را برای کنترل فعالیت اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی، از جمله جریمه تا 50 میلیون روپیه به دلیل عدم افشای روابط مالی با برندها، وضع کند. دستورالعمل برای تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی آماده و به زودی منتشر خواهد شد. اینفلوئنسرها باید روابط خود را هنگام بازاریابی یک محصول افشا کنند، در غیر این صورت تا 10 میلیون روپیه جریمه خواهند شد، برای تخلف بعدی، این مبلغ 20 میلیون روپیه و می تواند تا 50 میلیون روپیه نیز افزایش پیدا کند.
این پایگاه خبری نوشته که هدف از قوانین جدید ایجاد شفافیت در دنیای مبهم بازاریابی اینفلوئنسر و پرداخت پول به افراد محبوب در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات است. در حالی که برندها برای تبلیغ کالاها و خدمات به اینفلوئنسرها روی می آورند، این افراد اغلب فاش نمی کنند که برای انجام این کار پول دریافت کرده اند. این مشکل پس از اینکه مشخص شد اینفلوئنسرها برای تبلیغ توکنهای رمزنگاری، پول گرفتهاند، مورد بررسی قرار گرفت. براساس برخی برآوردها، ارزش صنعت اینفلوئنسر مارکتینگ هند نزدیک به 900 کرور روپیه است و میتواند تا سال 2025 از 2000 کرور هم فراتر رود.
در ادامه این خبر به نقل از نیدی خاره آمده: بسیاری از اینفلوئنسرها نام های تجاری را به صورت نامحسوس در پست های خود درج می کنند و آنها را معتبر جلوه می دهند.
از سوی دیگر شورای استانداردهای تبلیغات هند (ASCI)، با حمایت از مصرف کننده و در نظر گرفتن منافع آنها و دسترسی به شیوه های تبلیغ عادلانه، اقدام به تدوین دستورالعملی کرد تا اینفلوئنسرها را با این قانون هماهنگ کنند. این دستورالعمل شامل تولید کنندگان یا تهیه کنندگان سرویس، آژانس های تبلیغاتی و اینفلوئنسرها است.
حذف حساب کاربری در رسانههای اجتماعی به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین پلتفرم ها در حال افزایش است. در چند سال گذشته، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب، توئیتر و سایر پلتفرمها همگی افراد و گروههای مختلفی را تعلیق و حذف کردهاند، موارد حذف شامل ناسیونالیستهای سفیدپوست، یهودستیزی، طرفداران، نئونازی ها، گروه های نفرت است. بسیاری از کسانی که شبکه های اجتماعی حساب آنها را حذف کرده، گفتند این موضوع تاثیر زیادی بر درآمد آنها و حتی میزان طرفدارانشان داشته است.
اینستاگرام و توئیتر در اقدامی ماه قبل حساب کاربری «کانیه وست»، یکی از مشهورترین خوانندگان رپ جهان را به دلیل اظهارنظر ضدیهود، محدود و محتواهایش را به دلیل نقض سیاستهای این شبکههای اجتماعی حذف کردند. او محتوایی را در حساب اینستاگرام خود منتشر کردکه به عنوان محتوای ضدیهود مورد انتقاد قرار گرفت.
هالیوود ریپورتر با بررسی هایی اعلام کرد که اینستاگرام حساب کاربری «کانیه وست» را به دلیل نقض سیاستهای این پلتفرم محدود کرده است.
پس از این اتفاق یکی از سخنگویان متا گفت: این شرکت محتوایی را از حساب کانیه وست حذف کرده است. او در ادامه گفت: اگرچه حساب هنوز قابل مشاهده است، محدودیتی برای آن اعمال شده است. البته نماینده متا نگفت کدام محتوا حذف شده یا این محدودیت تا چه مدت ادامه خواهد داشت.
#
خوشا به حالت «برادر بسیجی» که ولیِّ فقیهِ زمان، پرکشیدنِ شما را «ضایعهای دردناک از فقدانِ یک عنصر خدوم و باارزش» دانستند. عنصری که در «پیدایش، رشد و اعتلای موسسهی رویان، که مجمعِ ارزشمندی از نوآوران و جهادگرانِ عرصهی علوم زیستی» است؛ «پیدایش و اعتلایِ» خود را مدیونِ همت و ایمان و پشتکار شما «دانشمندِ جوان و بلندهمت» میداند.
امروز جوان و نوجوان دههی هشتادی و دههی نودی ایران مقتدر، که به فرمودهی رهبر انقلاب «عناصری بالغ، عاقل و خردمند» هستند، با مزین شدن به دو بالِ علم و ایمان، راهِ پر افتخار شما را غیرتمندانه ادامه خواهند داد.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
ستارهی فخرِ گمنامِ ایران
آمنه عسکری پورفرد
سرزمین ایران مقتدر همواره مهد اندیشمندان، فیلسوفان و بزرگمردانی از تبار سلمان فارسی بوده، که همواره مایهی مباهات دوستان و حسادت دشمنان ایران زمین بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دشمنان قسمخوردهی خبیث، به خصوص آمریکا و اسرائیلِ غاصب، همواره سعی کردند چهره های اصیل انقلابی و اندیشمندان اسلامی را که متقی و متعهد بودهاند را از سر راه خود بردارند. در سالهای ابتدایی جنگ فیلسوفانی چون، شهید مطهری که حاصل عمر خمینی کبیر بودند را، ناجوانمردانه به شهادت رساندند و در سالهای اخیر که با وجود همهی تحریمها، پیشرفت و رونق علم و فنآوری، ایرانِ قوی را مقتدرتر از قبل کرده، فیلسوفان و اندیشمندان هستهای ما همچون شهید مجید شهریاری، شهید مصطفی احمدی روشن را خبیثانه به شهادت رساندند.
شهید محسن فخریزاده مهابادی نیز معاون وزیر دفاع و ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و استاد فیزیک دانشگاه امام حسین (علیهالسّلام)، جزء پنج ایرانیِ لیستِ پانصد نفرهی قدرتمندترین افراد جهان، در نشریه فارن پالیسی و دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح بوده است، که خواب راحت را از چشمان پلید دشمنان ایران خصوصا اسراییل ربوده بود. جملهای از ایشان به یادگار مانده است که در مورد کار و فعالیت شبانهروزی خود، غیرتمندانه گفتهبود: «هرچه من بیشتر کار کنم، نتانیاهو کمتر خواب راحت به چشمش میآید؛ پس اجازه بدهید بیشتر کار کنم».
آری، او کسی بود که رییس جمهور وقت اسراییل، در توییتی در فضای مجازی، شنبهی بعد از ترور ایشان را «شنبهی آرام برای اسرائیل» نامیده بود.
ایشان به عنوان دانشمند ارشد وزارت دفاع و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک، توسط شورای امنیت سازمان ملل در فهرست تحریم شدگان ایرانی قرار گرفت؛ اما این امر تاثیری در عزم و ارادهاش نداشت و او خاصانه و گمنام همچنان در جهت رشد، تعالی و اقتدار جایگاه علمی-تحقیقاتی و دفاعی کشور در تلاش بود. تا اینکه سرانجام در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ در یک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل آمد، اما تا زمان شهادتش کمتر کسی در کشور، جایگاه علمی وقدرت تاثیر گذاری این سرباز گمنام را میشناخت.
دانشمند شهید فخریزاده کسی بود که حاج قاسم عزیز به او میگوید:«مثل من زیاداست، اگر شهید شوم جایگزین میشود، اما شما جایگزین ندارید!» ایشان به دلایل امنیتی، حتی یک روز هم از ایران خارج نشد و از مرز عراق، امام حسین (ع) رو زیارت میکرد. اما سرائیل غاصب بداند، با شهادت این اندیشمندان و سرداران مقاوم، درخت انقلاب تناورتر و ریشهدارتر از قبل خواهد شد و به زودی سربازان گمنام امام عصر «عجالله تعالی فرجه الشریف» انتقام سختی را از ایشان خواهندگرفت و جوانان دانشمند و متعهد ایرانزمین عَلَم و قَلمِ این ستارگان را به دست میگیرند، تا در صحنهی جهادِ علمی و عَملی، شما را به خاک ذلت بنشانند.
دیر باورها هم این بسیجی را باور کردند
چه یادبود ارزشمندی است، وقتی نائبالمهدی حتی پس از رحلت از دنیا، بارها فردی را با نام «جوانِ مومنِ انقلابی» به یادها آوردهاند و اینک شما را بسیجی نامیدند، آن هم بسیجیای که امام خمینی «رحمت الله علیه»، خود را دستبوسِ مقامِ آنها خواندهاست.
امروز سخنان رهبر انقلاب را به یاد میآوریم که فرمودند: «ما در علم و تحقیق، نخبههای برجستهای داریم؛ مثل مرحوم کاظمی آشتیانی، که این سلولهای بنیادی و این تشکیلات عظیم را راهانداخت و انسانهای زیادی تربیت کرد و به حمدالله این حرکت ادامه دارد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۶ آذر ۹۳).
به راستی خوشا به حالت بزرگمرد! که امام شما را «الگوی مطلوب و ترکیبی از علم ایمان و تلاش» معرفی کردند، که هم علم را جدی گرفتید و هم ایمان و پایبندی و تقوا را، آن هم نه به صورت یک سربار در مجموعه سلولهای بنیادی رویان، بلکه به شکل «یک عنصر اصلی در بافتِ مجموعهی رویان» و «در کارِ شبیهسازی–کلونینگ».
فرزندِ صالحِ انقلاب! شخصیتِ ارزشمند شما، «کانونِ امید و ابتکار و نوآوری» بود؛ چراکه فعالیت در حوزهی سلولهای بنیادی، یک حرکت علمی است که دامنههای تمام نشدنی برای تحقیق دارد، که هرچه در آن پیشرویم، یک میدان دیگری باز میشود و به مرزهای جدیدتری میرسیم، زیرا که قابلیت پیشرفت زیادی دارد و شما به عنوان یک «دانشمندِ مؤمن و جهادگر»، به همراه همکاران سختکوشتان در سمینارهایی که دانشمندان معروف و زیست شناسان درجه یک دنیا در آن مصاحبه کردند، تصدیق شدید. پیشرفتهای مجموعه شما در سلولهای بنیادی و شبیهسازی، «پیشرفتهای محیرالعقولی» است، که حتی دیرباورهایی هم که مدتها شما و کار بزرگتان را انکار میکردند، این بار شما را باور کردند.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فصلی شورانگیز
کبری خالقی
۱] در سالگرد تشییع ۳۷۰ پیکر مطهر شهید در شهر اصفهان (۲۵آبان ۱۳۶۱)، مقام معظم رهبری با مردم آن دیار دیدار کردند. بهراستی چه عاملی باعث میشود پس از ۴۳ سال همچنان یاد دفاع مقدس، رزمندگان و شهدا را ارج نهیم؟ چرا این جنگ هشت ساله یک پیروزی کامل و درخشان بود؟ آری، رزمندگان و شهدای جهاد دفاع مقدس پروانهوار در زمانی که یک طرف، تمام دنیا و در طرف دیگر، ایران مظلوم وتنها اما امیدوار به خدای متعال بود، گِرد نظام نوپای ایران اسلامی حلقه زدند و به صحنه آمده از جان گذشتند تا کمترین آسیبی به آن نرسد و آنگونه عمل کردند که از آن زمان به بعد، (مانند این روزهای کشورمان)، اگر توطئهگرانِ مستکبر چه در تحریم، چه در جنگ نظامی، چه در جنگ نرم و ترکیبی، بخواهند بر ضد نظام حرکتی انجام دهند با یاس و ناامیدی ضربه خورده و دچار بنبست فکری و عملیاتی میشوند، بنابراین عقبنشینی میکنند تا راه دیگری برای ایذاء و آزار جمهوری اسلامی بیابند و چقدر این دشمنان مستکبر حقیرند.
۲] «فصل شورانگیز» جهاد دفاع مقدس را با روزهای تلخ و شیرینش چگونه میتوان یادآوری نکرد که هرچه داریم از ایستادگی و غیرت در آن دوران طلایی حاصل شده است. زمانی که حتی سیم خاردار هم در جبهه نداشتیم، بهخواست خدا، رهبری خمینی عظیم و ارادهی مردم در این عصر شگفتانگیز، فصل عبرت آموزی را برای مردم ایران و جهان رقم زد. ملت ایران، امیدوار به فضل خداوند متعال، در برابر تجزیهطلبیها ایستادگی کرد، در میدان عمل، سجایای ملت ایران را که حاکی از گذشت و فداکاری و مجاهدت و دینباوری بود، به ظهور رسانید. همهی مردم با اتحاد و همدلی در خدمت دفاع مقدس قرار گرفتند و تهدید عظیم جنگ را به فرصت زیبای استقامت در برابر ظالم مستکبر تبدیل کردند، به نحوی که ارتش در «آزمون وفاداری» سر بلند شد و سپاه به عنوان یک «حقیقت درخشنده سر بر آورد و طلوع کرد». این مقاومت سرمشق تمامی مستضعفان جهان شد.
۳] دفاع مقدس ثابت کرد صیانت و بازدارندگی کشور از چنگال خبیث دشمن فقط و فقط با «مقاومت» به دست میآید و همین ایستادگی و استقامت یک اصل شد در جمهوری اسلامی ایران که در تمام موضعگیریهای داخلی و بینالمللی در بسیاری از مسائل و اقدامات از این اصل پیروی نماید. این شد که هرجا عناصر فعال انقلابی ما با اطمینان و اعتماد بهنفس در همهی زمینهها و قضایای کشور بر اصل مقاومت تکیه کردند؛ در زمینههای نظامی، سیاسی، علمی...با شتاب
تحسینبرانگیزی پیشرفت کردیم که هدیهی الهی دفاع مقدس بود. لازم به یادآوری است که هرگاه مسئولین نظام، اصل مقاومت را سرلوحهی کار خود قرار ندادند کشور دچار توقف و رکود شد و به عقب رانده شدیم. از آنجایی که این حادثه عظیم ممکن است دچار تحریف شود و نسلهای بعد به رمز و راز این گنجینهی با ارزش پینبرند؛ وظیفه داریم که این فصل شیدایی و حماسی را درست روایت کنیم. صد البته دشمن سعی بر این دارد تا در مقابل این حقیقت شگرف قد علم کند و آن را انکار نماید. بنابراین سعی میکنند تا اگر ضعفی در نظام ببیند آن را برجستهسازی کرده تا با روایتهای مخدوش، غلط و دروغ دربارهی دفاع مقدس و انقلاب شبهه ایجاد کنند. یکی از کارهای مهم و اساسی، رفع شبهات دربارهی دفاع مقدس و مسائل مهم انقلاب میباشد و این مهم با جهاد تبیین ممکن خواهد شد. این تبیین، عرق جبین، همت عالی و خون میخواهد.
۴] این روزها تبیین کنندگان واقعی این جهاد مقدس آرمانها، روحاللهها و مدافعین امنیت هستند که هنوز با خون خود از نظام اسلامی محافظت مینمایند. جهادگران تبیین نیز باید با الگو گیری از آن برپا دارنده شور حسینی، امام روح الله الموسوی الخمینی و شهید عزیز حاجقاسم سردار مقاومت، که با اقتدا به معلم و مرادش سید علی حسینی خامنهای در همه نفسگیریهای این درگیری، با کفر مدرن، قلههای معنویت جهادی و عرفان انقلابی را در نوردید و دل ملت ایران را با خود بُرد؛ مسیر نورانی ظهور را روز به روز هموارتر بنمایند.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI