◾️به بهانهی رحلت #حضرت_ابوطالب
💠 پردهدار پردهنشین
✍ علی اسفندیار
همیشه میگویند: کار را آن کس کرد که تمام کرد. درست. اما چه کسی شروع میکند؟ چه کسی مبتدای حرکتهاست؟ چه کسی در نقطه آغازینِ رویدادها قرار دارد؟ و پرسشهای جدیِ دیگر.
گفتن از «ابوطالب» گفتن از آغاز است، سرودن از سرچشمه است و «خاموشی»، خصلت سرچشمهها! این سکوت را اهالی رود و مردمان پایین دست، سخت میشنوند؛ هیاهوی رود مگر میگذارد؟!
چشمهها حال چشمه را بیشتر میدانند؛ ابوطالب اگر پسر عبدالله را به آغوش و پناه امن خود نمیکشید، جوششی رخ نمیداد، جریانی به صدا در نمیآمد، اسیری به آزادی نمیرسید، دختری زنده نمیماند، زهرایی ظهور نمیکرد، اسداللهی بر طاغوت غالب نمیشد، ما نیز در کعبه و کربلایی وقوف نمییافتیم و عِطر عِترت را عالمگیر نمیدیدیم؛ همه و همه حاصل آن چشمهی خموش و پرجوش است.
سید بطحای ما، بذل نفس را از دوران سقایت حاجیان تمرین میکرد، تا این که چشمه هشتساله را در هنگامهی خشکسالی به آسمان نشان داد، آن گاه ابر را به باران فرا خواند و مردمِ سوت و کور آن زمان را حیات نوشاند! ابرهه کجاست که تسخیر ابرها را ببیند و از دریاشدن زمزم مکه، قالب تهی کند؟!
هنوز وقت پیام بریِ ابوطالب فرا نرسیده است، ابوطالب نخستین حافظ طلوع پیامبر است، ماه بطحا باید پردهنشین باشد تا شبزدهها، پذیرای صبح شوند. همان خشکهای باران خورده، حالا شدهاند دشنهکش مسیر خاتمِ اوصیا! و کفیل باکفایت رسول همچنان خاموش بود، از پشت چشمهای سران بتها باخبر بود و از اسرار مصطفا آگاه؛ بیدلیل نیست که حال چشمه را چشمه میداند!
یقه سفیدهای بیخیال آن زمان، با ریش سفیدی طالبُ المؤمنین مدیریت میشدند تا فتنههای سیاه، راه را بر علنیشدن انقلابِ پیامبر نبندد.
به راستی چه قرابتی بین ما و آن پردهدار پردهنشین برقرار است؟ و چه نسبتی با دودمان محمد(ص) داریم؟ با صلب شامخ «طالبِ حقیقت» است که زمین، از صاحبان زمان، رنگ و رو گرفت و انوارشان چشمگیر شد. با ابوالائمه است که دوازده اقیانوسِ تمامنشدنی، دارایی ما شدند، و اکنون شُکر این شرب مدام را بر کدام آستان سر بساییم؟!
آری! ابوطالب کارهای آغاز اسلام را به خوبی به اتمام رساند؛ ابوطالب با آغازش، پایان اسلام را ضمانت کرد تا وقت دیدارِ «آن یار غایب»، و اگر محبتِ محمد را فرو نمیخورد ما رشحهای از عشق سرشارش نمینوشیدیم.
ای «نَبَعُ الاِمامَه»، ای چشمه آرام نور! چه هنرمندانه و پنهانی عشق را سر میکشیدی و چه هنرمندانه، هنرِ کتمان را به ما آموختی تا عشق عالمگیر شود. اگر پدرت عبدالمطلب میگفت: أنا ربّ الابل و للبیتِ ربُّ، تو نیز خدای کتمان عشق و لامیّههای آشکاری و خدا نیز خدای آخرین پیامبرش!
و آخر سخن این که: در کار گلاب و گل حکم ازلی این بـود/ کین شاهد بازاری وان پردهنشین باشد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◾️به بهانهی رحلت #حضرت_ابوطالب
🔷 پدر حقیقت
✍️فاطمه ابن علی
🔹مولود ربیع اگرچه پدر نداشت اما عمویی نصیبش شده بود که او را بر فرزندان خود مقدم می داشت. ابوطالب پسرعبدالمطلب و مومن آل ابراهیم و آل اسماعیل (علیهما السلام). صاحب مقام اصطفائیه و آخرین وصی ابراهیم خلیل و اسماعیل (علیهما السلام) که ودیعه نبوت اسماعیلی را به پیامبر اسلام سپرد. موحدی که لحظه ای آلوده به شرک نشد و همواره در آشکار و نهان خدای ابراهیم را می پرستید؛ به سمت کعبه نماز می خواند و بر آیین حنیف پایبند بود؛ اما هیچگاه اظهار به اسلام نکرد.
🔹درفضای غبارآلود جاهلیت و بت پرستی، راهبرد سیاسی حضرت ابوطالب برای حمایت از پیامبر همین تقیه و کتمان ایمان به اسلام بود. ایشان با نفوذ راهبردی در میان کفار قریش و بزرگان مکه توانستند ۱۰ سال از پیامبر و دینی که خداوند بر او فرستاده بود در میان کفار لجوج و قدرتمند حجاز محافظت کنند. این تصمیم راهبردی عامل بقای ایشان در شورای دارالندوه نیز بود که علاوه بر تاثیر گذاری بر آرا و تصمیم گیری های بزرگان قریش و دیگر بزرگان مکه، از اخبار و تصمیمات آنان هم مطلع میشدند و در پیشبرد سیاستهای تبلیغ اسلام کمک شایانی به مسلمانان میکردند.
حمایت های حضرت ابوطالب از پیامبر آنقدر گویاست که هیچ نویسنده ای در تاریخ نتوانسته آن را نادیده بگیرد.
یادداشت کامل را اینجا بخوانید.
✅@awaken_ir
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#شعر
✍️زهره قاسمی، عضو تحریریه مجتهده امین
بر قلب مبارک پیمبر صلوات
بر حیدر و بر سوره ی کوثر صلوات
صد شاخه گل محمدی بر حَسَنین
تا شاد شوند آن دو برادر، صلوات
بر باقر و بر صادق و سجاد، درود
بر باغ گل غریب مادر صلوات
بفرست در خانه ی موسی هدیه
بر نجمه و بر رضا و خواهر صلوات
از عمق دلت بگو تو بی حد و حساب
بر هادی و بر جواد اطهر صلوات
شاد است حسن که دائما میگویی
بر مهدی اوصیا مکرر صلوات
بر آل علی و فاطمه نور فرست
تا کل جهان شود معطر صلوات💚 ...
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💐 چهل سالگی
✍🏻 زهرا کبیری پور
صدا آمد بخوان...
بخوان به نام پروردگارت
و تو خواندی...
تا کمال انسان تجلی پیدا کند.
تو خواندی تا بستر رویش بشر را رقم بزنی.
خواندی تا روشنایی بر ظلمات زمین بتابد.
بعثت تو نقطهی عطفی شد بر خلقت ما انسانها
ما نمیدانیم در آن خلوت چهل روزهات با خدا چه نجوا کردی...
چه گفتی که خداوند فرشته را نازل کرد و إقرأ بسم ربک الذی خلق را بر تو خواند...
ای رسول آب و آینه
ای چراغ هدایت بشر در ظلمات جهلِ دنیا
به داد ما مسافران گمگشته در جادههای زندگیِ دنیا بشتاب
به حرمت چهلسالگی مقدسَت که چهل سالگی انسان را نقطهی کمال و رشد قرار داد.
سلام بر تو و خاندان مطهرت
سلام بر آن نور هدایتی که از دل غار حراء برای ما به ارمغان آوردی
سلام از دلِ سورهی علق، همانی که خواندی تا ما رستگار شویم.
#مبعث
#عید_مبعث
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
.
#مبعث_احیای_حقوق_زنان_مبارک
💐 او که آمد، دخترها زنده ماندند و زن به زندگی رسید.
#مبعث
#پیامبر_اکرم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📜«مُحَمَّد» رسول الله
✍️آمنه عسکری منفرد
🕊وقتی حضرتِحقّ مُقَدَر کرد، که قَدر دهد بشر را به مقام «خلیفه الهی» در زمین، پس پلی به آسمان زد و «مُحمّد» را خلقکرد؛ تا کهکشانِ هستِ عالَمِ ملکوت را به نیستیِ زمین، راه باشد و به رسالتش مبعوث کرد تا نورِالهی عالمگیر شود.
🕊 پس «محمّد»؛ برانگیخته شد تا واسطهی فیض باشد زمین را و اینک بیندیش که چه قدری است مقامِ امامت و ولایت «علیِّاعلا» را، وقتی زیارت او در چنین شبی افضل اعمال است. آری! مُهر تأیید اِکمال رسالت «احمد» و اتمامِ نعمتِ حق، با انتصاب امامت و ولایت «علی» است.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🍃مبعوث شو...
✍زينب نجیب
فلسفهی بعثت را به خود آوردن انسان، دشمنی با شیطانها و طاغوتها، اصلاح بشر، نفی ولایت بندگان و اثبات ولایت الله، هدایت انسان به سوی حیات طیبه و تشکیل حکومت برای تحقق آرمانهای اصلی و... دانستهاند. اما باید دانست بعثت نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآله) در درجه اول دعوت به توحید است و در گِرو توحید باقی اهداف محقق خواهد شد.
توحید یعنی چه؟ آیا توحید صرفاً یک نظریه فکری و فلسفی است که پس از اثبات وجود خداوند با بحثها و استدلالهای عقلانی به وحدت پروردگار اذعان میکنیم؟ آیا موضوع توحید تنها منوط به یکتایی خداوند است؟ یعنی همین که ما ایمان بیاوریم، خداوند یکی است، موحد شدهایم؟
به طور قطع چنین نیست چرا که بزرگترین حوادث تاریخی با عنوان بعثت پیامبران برای عظیمترین خلقت پروردگار یعنی انسانها رخ داده است.
پس حقیقت بعثت به عظمت و بزرگی حقیقت انسان است. انسانی که نه محدود به ماده و جسم است نه محدود به معنویات. نه محدود به یک قطعهی مشخصی از تاریخ و نه محدود به مکانی خاص.
بلکه انسان همیشه انسان است و دارای ابعاد لایتناهی. پس بعثت نیز چنین است و نمیتوان چنین مفهوم والایی را تنها به یک هدف محدود کرد. نمیتوان باور داشت که پیغمبر در شرایطی خاص مبعوث میشود ودر سختترین شرایط به انجام مأموریتها تن میدهد تنها بهازای ایمان بشر به یکی بودن پروردگار. باید مفهومی عمیقتر پشت واژهی توحید یافت.
دانستیم که توحید تنها اذعان به وحدت خداوند نیست. پس چیست؟
توحید یک سبک از زندگی است. روشی از زندگی که به دنبال کوتاه کردن دست قدرتهای گوناگون از زندگی بشر است. چرا چنین برداشتی از توحید میتوان داشت؟ زیرا، سبکی که از ابتدا فریاد بر میآورد: " نه" و در قدم اول "لای نفی" را در عبارت " لاالهالاالله" با تمام قوا فریاد میزند، مسلماً برای رفتار انسان چارچوب و شاخص دارد.
این چارچوب، "نه"، به تمام قدرتهای طاغوتی و شیطانی است، "نه"، به تمام قدرتهایی است که زندگی انسان را دستخوش هوسها و تمایلات خود قرار میدهد. "نه"، به تمام بندگیها جز بندگی خدا است، "نه"، به تمام ولایتها جز ولایت خدا است.
آری، تنها با همین سبک زندگی است که "بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیا و آخرت خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد دنیایی در خدمت تکامل و بقای حقیقی انسان است". (۲ مهر ۱۳۸۲ بیانات در دیدار کار گزاران نظام)
حال سؤال اینجاست؛
1⃣ جامعهی امروزِ ما تا چه میزان موحد است؟
2⃣ تا چه میزان نفی طاغوت، سبک و فرهنگِ زندگی حقیقی و مجازی ماست؟
3⃣ از آنجا که بعثت هر پیامبر، زمانی رخ میدهد که پرستش خداوند دگرگونه شده و زندگی بشر دستخوش طاغوتُ زمانه است، آیا وقت آن نرسیده که تنفس در فضای مجازی را به عنوان زیستبومِ جدید بشر اصلاح کرده و موحدانه زندگی کنیم؟
4⃣ آیا نباید در مسیر تحقق اهداف بعثت بر بردگیِ نوین، در بستر فضای مجازی خط بطلان بکشیم؟
5⃣ آیا نباید معتقد بود که نفی طاغوت حتی در چنین فضایی، قدم اول و از ملزومات زیستِ موحدانه است و رمز تحقق این سبک از زندگی، برونرفت از سلطهی طاغوت است؟
آری، امپراطوری رسانهای غرب، امروز حکومتی طاغوتی است که هدفش به بردگی کشیدن تکتک انسانها است و برماست که در چنین جامعهای به تاسی از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهواله) در این فضا مبعوث شویم و با شکستن بتِ حاکمیت دشمن به آن رنگ توحیدی ببخشیم.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔴بزرگیم یا بزرگوار؟
✍ نساء خلیلی
۱. بزرگ کیست؟ او که ارادهای پولادین دارد و در راهٔ خواسته خود او از هیچ کوششی دریغ نمیکند. بزرگوار کیست؟ کسی است که در روح خود احساس عزت دارد، احساس کرامت نفس میکند و به موجب شرافت خود از هر دنائتی احتراز میجوید. نکته اینجا است که هر بزرگواری، بزرگ است اما هر بزرگی، بزرگوار نیست. آن عالمی که تنها به فکر کشف علم جدید و هیچ فضیلت دیگری ندارد یا پادشاهی که فقط به فکر کشورگشایی است، به خاطرِ ارادهٔ پودلاین خود بزرگ است ولی بزرگوار نیست.
۲. هدف بعث پیامبر اسلام(ص) به نقل از ایشان به خاطر به کمال رساندن مکارم اخلاق است:«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ.».
که گاهی به اشتباه به این ترجمه میشود که «من مبعوث شدم که اخلاق نیک را تکمیل کنم». به این دلیل اشتباه است؛ زیرا «هر صاحب مکتبی هر نوع اخلاقی آورده باشد، عقیدهاش این است که اخلاق نیک آن است که من میگویم.» (آزادی معنوی، ص ۲۰۲)
۳. مکارم اخلاق چیست؟ مکارم اخلاق، همان داشتن روح بزرگوار است؛ یعنی روحی که آقا شود و خود را برتر از آلودهشدن در دامنِ دروغ، تهمت، غیبت، خودپرستی و... بداند. در روح خود چنان احساس عظمت کند که نخواهد لکه گرد و غباری روی این جنس نفیس بنشیند. وقتی کسی دارای روح بزرگوار شد، به حکم ارزش ذاتی که برای خود قائل است؛ از دام بسیاری از گناهان به حکم عقل و نفس خویش میرهد.
۴. باید در خود دقیق شویم که در کارهای فوقالعادهٔ خود، بزرگیم یا بزرگوار؟ اگر برای جهاد تبیین قلم میزنیم، سخنرانی میکنیم و مشارکت عملی و علمی داریم، اینها به خاطر بزرگی است یا بزرگواری؟ و در این عید سعید مبعث از خدای متعال بخواهیم از آن روح مُکرمت و بزرگواری به همهٔ ما بچشاند و ما را در این انوار الهی غرق کند.
برداشتی از کتاب آزادی معنوی، استادِ شهید مرتضی مطهری
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
روز بعثت دیگرباره انسان
✍️فاطمه میریطایفهفرد
خداوند حبیبش را به بالای کوه میبرد. اصلا دلش میخواهد حبیبش، دور از هیاهوی شهر، با خدایش نجوا کند. نمیدانم چه کلامی و سخنی از دل رحمةللعالمین گذشت!؟ با خداوند چه گفت!؟ آن لحظات عظیم برای تحول بشریت چگونه بر ایشان گذشت؟! بشری که در خواب و خور بود و کعبه را با اصنام، ناخالص کردهبود. چه زمان سختی و چه وظیفهی دشواری! اما خدا از حال بندگانش آگاهتر است. خداوند یتیم عبدالله و آمنه را پذیرفت و او را سرور تمام عالمیان کرد. پس سروری از آن خداوند است.
امشب مکه عجیب نورانیست. عجیب صدای پر پرواز ملائک میآید.
امشب خدیجه(سلاماللهعلیها) عجیب بیقرار مراد خویش است. امشب عجیب شیرین است؛ آن خرمایی که علی(علیهالسلام) تا بالای کوه برای پیامبر(صلی الله علیهوآله)آورد.
امشب خدا دیگربار انسان را مبعوث است برای سروری بر کائنات. امشب انسان دوباره بزرگ میشود برای کاری بزرگ. کاری از جنس آخر دنیا، از جنس اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا. امشب دوباره وقت پذیرفتن مسئولیت است در عصر جاهلیت مدرن با اصنام رنگارنگ.
امشب دوباره شانهها را میآزمایند به تحمل سختی و بردباری دربرابر ناملایمات.
یعنی امشب شانههایم تحمل میکند؟! یعنی مرا هم میخرند در بازار مکارهی دنیا!؟
یعنی امشب من هم به خداوند پیامبر(صلی اللهعلیهوآله) مومن میشوم!؟
امشب دلم عجیب توسل میخواهد. برای زدودن تمام دوئیت ها و دوگانگیها.
امشب عجیب دلم خرما میخواهد. خرمایی به شیرینی خرمای مکه.
🍃عیدتان مبارک🍃
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✨شکرگزار منت عظیم
✍️نجمه صالحی
منت گذاشتن همیشه به رخ کشیدن طرف و کار ناصوابی نیست، حتی گاهی لازم و واجب است مثلاً هنگامی که کسی کالای گرانبهایی به ما هدیه داده اگر در مورد ارزش آن صحبت کند، نباید ناراحت شد، این یک نوع تذکر برای بهتر حفظ کردن آن متاع است!
واژه «منت» از «من»* در معنی سنگی است که آن را وزن میکنند همچنین نعمت سنگین و باعظمت است، پس در مقابل نعمت ارزشمند بر ولی نعمت نباید خرده گرفت! منت هم دو نوع است پسندیده و ناپسند!
منتگذاری برای نعمت بزرگ، منتی پسندیده است، چون نوعی تذکر برای حفظش است! پس وقتی خداوندمتعال روز مبعث بر مسلمانان نعمت بزرگ رسالت حضرت محمد صلی الله علیه و آله را عطا فرمود، بر سر ما منت گذاشت اصلا تاج سر گذاشت! «منّ الله» و ما ممنونیم از خدای مهربان بهخاطر نعمت نبوت، رسالت و نجات انسانها از جهالت!
لَقَد مَنَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنينَ إِذ بَعَثَ فيهِم رَسولًا مِن أَنفُسِهِم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ/آل عمران آیه ۱۶۴
خداوند برمؤمنان منت نهاد (نعمتبزرگى بخشید)، هنگامى که درمیان آنها پیامبرى از خودشان برانگیخت که آیات او را برآنها بخواند و آنها را پاک کند و کتاب و حکمتبیاموزد و البته پیش از آن در گمراهى آشکار بودند.
🍃عیدتان مبارک🍃
*مفردات راغب،ذیل واژه «من»
#عید_مبعث
#عید_مبعث_مبارک
#یاامیرالمومنین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🦋امروز شاد باش شادتر از همیشه
✍️بانو آلاله
عید مبعث از راه رسید و بیشتر از همیشه گوش جان را باید تیز کرد و خوب توجه نمود به ندایی که درون و بیرون را آزاد و شاد میکند!
ندایی که در آسمان آگاهی و ایمان طنین انداز می شود که همانا محمد(ص) به پیامبری مبعوث شده است تا زنجیر جهالت و غفلت را از پای قلب انسان فرو رفته در گمراهی و اسارت و اوهام باز نماید و به او اجازه پرواز تا ملکوت و هم نوا شدن با ملائک را بدهد.
امروز مسرورتر از همیشه باید بود؛ چرا که این شادی پایداری ابدی خواهد داشت و پس از آن غمی به سراغ انسان نخواهد آمد.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«اینِ آن»
✍️طیبه فرید
مستندِ جملهی معروف فلانیها «یک روح هستند در دو بدن» را شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» در اعمال شب بیست و هفت رجب آورده است!
قصه، قصهی مبعث محبوب خداست اما مستحب است زیارت آقاجانمان امیرالمومنین علیه السلام خوانده شود.
ابن بطوطه دانشمند اهل سنت هم ششصد سال قبلتر از تألیف مفاتیح در سفرنامهاش آورده که رافضیها (منظورش ماییم) در شب بیست و هفت رجب مریضهای لاعلاجشان را میآورند در روضهی نجف! دوسوم شب که میگذرد کورهایشان بینا میشوند، زمینگیرهایشان از جابلند میشوند و....
اما یادش رفته بنویسد که او مردهها را زنده میکند! مردههایی که شب مبعث دلهایشان را از راه دور و نزدیک بر میدارند و میآورند در روضهی نجف و گره میزنند به مشبکهای ضریح و میگویند:« یا محی» و بعد زنده میشوند و در اکسیژن بکر ایوان نجف نفس میکشند! تا شنونده یادش نرود نام علی و محمد چنان قرین هم است که: «این نفسِ آن» است!
خدا همینقدر با علی علیه السلام ندار است در آغاز مأموریتِمحبوبش محمد صلی الله علیه و آله!
🍃 اسعد الله ایامکم🍃
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI