هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
سال هاست در مواضع مختلف می گوییم، نمی شنوند.
کار که خراب می شود، مردم را مقصر می کنند.
الان مقصر کیست؟ می گویند مردم! چون زیاد گاز مصرف می کنند.
در ماجرای بورس مقصر کیست؟ می گویند مردم. چون بدون دانش وارد بازار شدند.
در ماجرای خودرو مقصر کیست؟ مردم! چون دلالی می کنند.
در ماجرای مسکن مقصر کیست؟ مردم! چون می خرند و نگه می دارند تا گران شود.
هر راهکاری هم می دهند، در مسیر کوچک کردن جیب مردم است. این همان تفکر استعمارگر سرمایه سالار است.
این مردم را مقصر دانستن، هر چه باشد از جنس انقلاب اسلامی نیست.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
🔰 چارهای جز توسعه صنعت هستهای نداریم
♨️ پرفسور مسعود درخشان استاد تمام اقتصاد دانشگاه:
🔺 تا حدود شش یا هفت سال پیش برخی مقامات ارشد وزارت نفت میگفتند ما تا 300 سال دیگر گاز داریم بعداً به 150 سال و سپس به حدود 100 سال تخفیف دادند. همۀ این آمارها نادرست است.
🔻 در شرایط کنونی بهنظر میرسد استفاده از انرژی هستهای در سطح گسترده باید در اولویت باشد و هرچه زودتر باید سرمایهگذاریهای سنگینی را در این حوزه آغاز کنیم.
💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
بخشی از سخنرانی دکترمسعود درخشان با موضوع «پیشرفت و برنامه پیشرفت در گام دوم انقلاب اسلامی»
من به شما میگویم دروغ گفتند؛ ما بزرگترین ذخایر گازی دنیا را داریم، کوروش بخواب ما بیداریم، آینده ما هیچ مشکلی از گاز نخواهیم داشت. ده سال است به طور رسمی دارم میگویم، پنجسال است به طور رسمیتر در معاونت فنّاوری ریاست جمهوری سخنرانی کردم؛ متن مکتوب خودم را دادم، تمام مسئولان وزارت نفت بودند جواب من را نتوانستند بدهند. فقط یک خواهش کردم و آن این بود که این پیشبینی من از پارس جنوبی است؛ هم اکنون ۸۰ درصد از گاز کشور از پارس جنوبی دارد تأمین میشود، آیا شما میخواهید به اقتصاد مقاومتی عمل کنید؟ وقتی که ۸۰ درصد یا حدود ۸۰ درصد از گاز کشور از یک میدان میآید، آیا این حفظ امنیت ملی است؟
و نمیدانید این میدان در آینده چه تولیدی خواهد داشت. یعنی آینده این انقلاب را گره زدید به کجا؟ به یک میدان گازی که انشاءالله گاز میدهد؟
من به اعداد و رقم محاسبه کردم و نشان دادم که ۱۴۲۰ تولید پارس جنوبی از ۸۰۰ میلیونی که الان است، البته ۸۰۰ میلیون نشد هیچ وقت؛ آقای روحانی که میگفت ۱۰۰۰ میلیون متر مکعب گاز میدهد اما در همین ۷۰۰ ماندند ( ۷۰۰ و بیست، سی تا ) گفتم از این میرسد به ۱۰۰ میلیون متر مکعب. یعنی ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز نخواهی داشت. با چی میخواهی جبران کنی؟ تولید از مخازن دیگر؟
مخازن را یک به یک بگو. من گفتم نهایتا ۱۰۰ میلیون مترمکعب، ۲۰۰ میلیون مترمکعب شاید باشد؛ ضمن این که در آن فاصله میادین دیگر غیر از پارس جنوبی با کاهش تولید مواجه میشوند، کاهش تولید آنها شاید جبران شود با مخازن نو دیگری که داریم.
گفتند نخیر! یک مخزن عظیمی کشف شده؛ خب اطلاعش را بدهید. تنها یک چیزی من میخواستم؛ آقای زنگنه رَوند تولید گاز از پارس جنوبی را تا ۱۴۲۰ رسماً اعلام کند. بگوید بدانیم. ایشان به ما پاسخ دهد یا اینکه بگوید خودم هم نمیدانم؛ اگر بگوید نمیدانم که وای به حال این وزارت! چطور بلدید بگویید «قیمتها را خدا تعیین میکند»، بروید به سمت بازارهای رقابتی و.... .
چطور بلدید اقتصاد لیبرالی غرب را قشنگ بیان کنید در حالی که نه درس اقتصاد غرب را خواندهاید نه تخصص هم در نفت دارید چون متخصص نفت هم نیستید. مثل دندانپزشک تجربی یک چیزی یاد گرفته است از بس در وزارت نفت بوده.
هنوز هم ایشان نگفته و میدانم که میداند اما نگفته؛ چرا نگفته؟
خطاب به نمایندگان گفتم: آقای زنگنه من از شما تقاضا میکنم بیست تا عدد به من بدهید، تولید از پارس جنوبی در سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰. همین!
اگر پیشبینی من درست باشد، دو تایی بنشینیم کنار هم بگوییم چه کنیم؟
اگر پیشبینی من غلط باشد خب به یک معلم دانشگاه یک چیز یاد دادی. اقدام نمیکند. در دانشگاه امام صادق علیه السلام، چه در مرکز رشد چه در سخنرانیهای عمومی حداقل پنج بار همین بحث الانم را گفتم؛ انگار نه انگار. فکر نکنید شما مثلاً هزار ماشاءالله میخواهید یک انقلاب اقتصادی در کشور درست کنید، هنوز شماها نتوانستید روند تولید از پارس جنوبی را به امضای آقای زنگنه بگیرید.
💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
بحرانِ کمبود گاز که با روند فعلی حداکثر از دو یا سه سال بعد در کشور آغاز خواهد شد حاصل سوء مدیریت چندین ساله آقای زنگنه و بی توجهی دولت های سازندگی، اصلاحات و بهار به این میدان فوق عظیم گازی از یک سو و بی تدبیری دولت امید بسته به دولت ها و شرکت های نفتی غربی از جمله توتال از سوی دیگر است. زمانی که بحران کمبود گاز آغاز شود مردم احتمالا خواهند گفت که حداقل در زمان دولت روحانی گاز و برق داشتیم!
باطلالسحر این مساله این است که آقای زنگنه میزان تولید گاز پارسجنوبی را از سال۱۴۰۰ تا ۱۴۲۰ رسما اعلام کند و به مردم توضیح دهد که چرا افت شدید تولید از این میدان را که از ده سال قبل قابل پیش بینی بود، از مردم پنهان کرده است؟
💠 @profderakhshan
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
1_1528505267.mp3
زمان:
حجم:
37M
#جلسه_تخصصی
🎵 نشست علمی با موضوع: سیاستهای نفت و گاز کشور در مواجهه با تحولات اخیر
📌 سخنران: پروفسور مسعود درخشان
📅 تاریخ برگزاری نشست: دوشنبه 1400/12/23
🗂هسته #نفت_و_گاز
💠 @profderakhshan
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
✍ محمد حق شناس:
🔴برای فروش خودرو در بورس یک قرارداد نانوشته عجیبی بین 4 گروه ذینفع ایجاد شده است که تماما برای کسب منفعت با حضور ضعیف و دسترسی محدود مصرف کننده نهایی خودرو از قبل این داستان عرضه خودرو در بورس کالا منتفع می شوند:
1⃣اول؛ سهم بالای خودروسازها از افزایش قیمت ها(مثلا کشف قیمت).
2⃣دوم سهم دلالان که به علت تسلط بر فرایند خرید بورسی، داشتن اطلاعات رانتی، دسترسی بهتر به کارگزاری ها و ثبت آسان سفارشات با استفاده از کد ملی سایرین یا خرید حواله ها سود می برند(بازار فوق العاده جذاب و پر سود)
3⃣سوم، دولت از درآمد مالیاتی حاصل از هر خرید.
4⃣چهارم، کارگزاران بورس که کارمزد دریافت می کنند.
❇این وسط مردم عادی در بورس کالا چندان سهمی یا جایی ندارند! چرا؟
🔹اولا به خاطر اینکه برای ورود به این بازار و گرفتن کد بورسی مناسب این بازار باید هفت خان رستم را طی کنند.
🔹دوما در صورت گرفتن کد بورسی و ورود به سامانه، نیاز به حساب وکالتی و شارژ آن به قیمت پایه محصول قبل از عرضه هستند!(پولشان بلوکه می شود)
🔹سوما در مرحله ثبت سفارش خرید به دلایل نامشخص، به سهولت نمی توانند ثبت سفارش کنند( اغلب پیام ها و ارورهایی مثل مشکل داشتن حساب وکالتی، عدم کنترل پیش پرداخت، مشکل در پردازش، درخواست غیرمجاز، درخواست در زمان غیرمجاز و ... دریافت می کنند که آن ها را ناامید از ادامه کار می کند)*** علت پایین بودن ادعایی برخی سفارشات در هفته گذشته دقیقا همین مشکل بود نه تقاضای کم***
🔹چهارما هیچ اطلاعاتی از قیمت مناسب پیشنهادی ندارند یا آن حجم از پول را نداشته باشند و غالب آن ها قیمتی را انتخاب می کنند که از گردنه رقابت آن ها را به نفع طبقه دلال صاحب نقدینگی بالاتر حذف می کند!
🔹پنجما ثبت سفارش یک روز قبل از عرضه است که عملا منطقی و متناسب با یک بازار عرضه و تقاضا صادق و شفاف نیست.
🔹ششما قیمت کشف شده در روز عرضه ربطی به سفارشات ندارد! این قیمت توسط قیمت های پیشنهادی کارگزاری ها به نمایندگی از سفارشات متقاضیان در روز عرضه با مکانیسمی غیر شفاف برای مردم تعیین می شود!
🔹هفتما کارگزاری ها اصل داستان را در این بازار رقم می زنند، از طرفی با کم کردن تقاضا به شکل سیستمی با ارورهای سیستمی و بهانه حساب و کلالتی و از طرفی با اطلاعات مهمی که از دامنه قیمت ها و ... به دست می آورند به راحتی و سهولت می توانند تعیین کننده باشند!
🔹هشتما همچنان مشخص نیست خریداران سابق خودرو از سال 98 چگونه در سیستم بورس مشخص می شوند و از ثبت سفارش یا قبول سفارش آن ها در نهایت جلوگیری می شود(به نظر می رسد یک ادعای فرمالیته باشد)!
برای دانستن بیشتر به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید👇
https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
واقعا این کارشناسان خودشان با این گفته ها خنده شان نمی گیرد؟!!؟
مصرف کننده نهایی کجای بورس حضور دارد؟! اصلا مکانیسم های پیچیده بازار بورس کالا اجازه داده که مصرف کننده نهایی بتواند به سهولت در این بازار حضور یابد؟!
چه طور بدون خنده به راحتی این مصاحبه ها را برخی کارشنان انجام می دهند؟!
حداقل یک بار فرایند حضور در بورس کالا و نحوه ثبت سفارشات و الزامات مالی آن را ببینند و بعد اینگونه اظهار فضل کنند...
@hokmraniirani
هدایت شده از اقتصاد ما
🔴رکورد شرکت در طرح قرعهکشی خودرو شکست/ ثبتنام 9.2 میلیون نفر برای 20 هزار خودرو
🔹در طرح فروش فوقالعاده چهار محصول ایران خودرو از طریق قرعهکشی از آغاز ثبتنام تاکنون بیش از 9 میلیون و 250 هزار نفر ثبتنام کرده اند که به این ترتیب رکورد ثبت تقاضا برای خرید خودرو از طریق قرعهکشی شکسته شد
✅کانال اقتصاد ما👇
https://eitaa.com/joinchat/1713963010C09dff8f4a4
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
🔴رکورد شرکت در طرح قرعهکشی خودرو شکست/ ثبتنام 9.2 میلیون نفر برای 20 هزار خودرو 🔹در طرح فروش فو
ترس مردم از حذف آنها در دسترسی به خرید خودرو با اجرای عرضه خودرو در بورس کالا، باعث استقبال جالب توجه مردم از قرعه کشی خودرو گردید.
هدایت شده از معاونت پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی
🔺 معاونت پژوهش و فناوری با همکاری پارک فناوری پردیس برگزار میکند
🔶 دوره توانمندسازی افرا
📌 مجازی و آفلاین
⛔️ ویژه علاقه مندان به نقش آفرینی در حوزه فناوری
▫️محورهای دوره:
🔸مسئله شناسی کلان صنعت
🔸مطالعه بازار و اعتبارسنجی ایده
🔸تناسب محصول و بازار
🔸توسعه محصول و تجاری سازی
🔸چالش، آزمون و بازدید تخصصی
📅 زمان ثبت نام 17 دی ماه الی 11 بهمن ماه
📆زمان دوره 15 بهمن ماه الی 14 فروردین
📊 تاریخ برگزاری: بهمن و اسفندماه 1401
💵 هزینه ثبت نام: 200 هزار تومان
📎 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت afra-bso.ir مراجعه نمایید
#دوره
#افرا
#پژوهش_و_فناوری #بسیج_دانشجویی
🆔 @BSO_pajouhesh
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
قرعه در فقه شیعه مبنا دارد. جایی که نمیتوان تشخیص داد مصداق را و حق همه اطراف قصه یکسان است و تعداد محدود است بهترین راه و عادلانهترین راه قرعهکشی است.
میگویند کسانی که در قرعهکشی به خودرو میرسند آن را میفروشند و سود بادآورده ٢٠٠ میلیون تومانی کسب میکنند.
میگویم آن بازار ثانویه چیست؟ چرا باید وجود داشته باشد؟ چرا شرط نمیکنید که نتواند بفروشد؟ چرا با مالیات بر عایدی سرمایه جلوی آن فروش را نمیگیرید؟ چرا جلوی سفتهبازی و دلالی را با یک راهکار ساده نمیبندید؟ چرا چرا چرا؟
میگویند چون میخواهیم این بازار وجود داشته باشد اما ببریمش در بورس!
میگویم در بورس تقاضا کم میشود؟ اگر زیر قیمت بازار سیاه باشد دوباره دلالها در بورس میخرند و در بازار سیاه میفروشند!
مشکل طرف عرضه است! مشکل در کم بودن تولید است. مشکل در انحصار تولید است. مشکل تولید خودرو فقط با آزادسازی تولید خودرو حل میشود نه چیز دیگر!
فلذا به جای این بورسبازیها و سرکار گذاشتن مردم برای گرانسازی قیمت خودرو تولید را زیاد کنید و امروز که تولید کم است با همان روش قرعه کشی + مالیات بر سفتهبازی خودرو با قیمت پایین را به دست مصرفکننده واقعی برسانید.
پن: این نظرسنجی در توییتری انجام شده است که عموما افراد بورسی و طرفدار بازار آزاد و نظام سرمایهداری هم وجود دارند! اگر از مردم بپرسیم قطعا افراد بیشتری به گزینه ١ رأی خواهند داد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠https://eitaa.com/joinchat/2550136832C0e295d7db7
ترس مردم از حذف آنها در دسترسی به خرید خودرو با عرضه آن در بورس کالا،
باعث استقبال جالب توجه مردم
از قرعه کشی خودرو گردید.
این نشان میدهد برخلاف ادعاهای موجود
مردم هیچ علاقه ای به بورس کالا نداشته
و قدرت خریدشان محدود است.
راه سفته بازی نیز در همان بورس کالا برای دلالان باز است..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco