🚙یک یادداشت خودرویی بدون تیتر!
🎯یک گزارهای که این روزها خیلی در محافل اقتصادی و سیاسی و فلسفی و اجتماعی و هنری و مردمی و ... روی اون خیلی بحث میشه موضوع خودرو هست.
🔸اما نظرات موجود در این محافل چیست؟
۱. آزادسازی وارادت خودرو
۲. افزایش تولید خودروسازان داخلی
و البته سومین نظر که آخر میگم و کمتر بهش پرداخته شده
🔹آزادسازی واردات خودروهای نو یا کارکرده
طرفداران این نظریه بر این باورند که اگر واردات خودرو آزاد بشه، خودرو از حالت کالای سرمایهای خارج میشه و انحصار شکسته میشه و قیمتش در بازار میریزه!
زهی خیال باطل، اما چرا؟
۱. واردات خودرو طبق قانون باید توسط کسی صورت بگیره که توان خدمات پس از فروش داشته باشه (البته عاقلانه هم همینه چون اگر خودروی وارداتی خراب شد چه کسی باید تعمیرش کنه)
آیا یک نفر مثل من و شما میتونه خودرو وارد کنه و خدمات پس از فروش رو هم انجام بده؟ خیر چون قدرت پشتیبانی لازم رو نداریم، پس دوباره واردات خیلی نرم و تمیز میفته دست کسانی که توان ایجاد انحصار دارن!
۲. تمام واردات کشور حدود ۴۰میلیارد دلار در سال ارزبری داره، آیا در شرایط تهدید ارزی در کشور عاقلانه هست که ۱۱میلیارد دلار تخصیص ارز برای واردات خودرو صورت بگیره (تازه قیمت خدمات پس از فروش هم جدا حساب میشه)
🔹افزایش تولید خودروسازان داخلی
اینم فقط در مقام شعار قشنگه بازم به دو دلیل
۱. اگر به این روش قراره انحصارِ انحصارگر از بین بره که خب انحصارگر مجنون نیست که انحصار خودش رو با دستای خودش از بین ببره(چه انحصارگر خوبی😁)
۲. اگر این نظر درست باشه؛ زمانبره، یعنی اگر قراره تولید سالانه یک میلیون خودرو بشه دو میلیون حداقل ۱۰سال زمان میبره
🎈بنابراین دو روش موجود که بیشتر روی اونا بحث میشه شاید در عمل کاربرد نداشته باشه
🔹حالا روش سوم
خب بازار انحصار موجود رو به جای اینکه با محصول بیشتری سعی کنیم از انحصار در بیاریم با تولیدکننده بیشتر انحصار رو بشکنیم، چون منابع شما ابدی نیستن ولی رقابت همیشگی هست
💯پس راه حل پیشنهادی آزادسازی مجوز تولید خودرو هست یعنی هرکسی که توانست خودرویی را با تمام استانداردهای موجود بسازد پلاک راهنمایی و رانندگی بگیرد.
🧠 @aghleshirin
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🌀 راهبرد مربع کردن دایره تورمی
براساس تأکید رهبر انقلاب بر موضوع «مهار تورم» رسانه KHAMENEI.IR در یادداشتی به قلم آقای علی ظاهری بیرگانی، پژوهشگر اقتصاد راهبردی به بررسی یکی از راهکارهای مهار تورم میپردازد.
عبارت «مربع کردن دایره» استعارهای برای تلاش برای انجام کاری غیرممکن استفاده میشود. بر این اساس، وقتی با یک معضل اساسی مواجهید که مثل دایره معیوب (loop) دائماً خود را تشدید میکند، باید اصطلاحاً آن دایره را مربع کنید، یعنی چرخه را بشکنید.(۱)
مواجهه فعالانه با چرخه مخرب و تشدیدشونده تورمی در اقتصاد ایران الزامی است؛ چراکه در نگاه راهبردی تا وقتی سیاستگذار برای شکستن دایره تورمی فعلی مداخله فعال نکند، این چرخه معیوب به حرکت خود ادامه خواهد داد. اقتصاد ایران که بیش از پنجاه سال بهطور متوسط با تورم بیستدرصدی دستبهگریبان بوده و دهه ۹۰ را با تابآوری در مقابل سلاح تورمی تحریم آمریکا(۲) پشت سر گذاشته، در چهار سال گذشته به دلیل گرفتار شدن در «دایره مخرب تورمی» -بسان بیماری که از تب مزمن رنج میبرد- پیوسته نرخهای تورم بالای چهل درصد را تجربه کرده، بهطوریکه متوسط نرخ تورم در چهار سال اخیر حدود ۴۵.۳ درصد بوده است؛ به همین دلیل کاهش چشمگیر تورم باید اولویت اصلی سیاستگذار و مجری اقتصادی باشد، اما چگونه؟ همچنین سؤال مهم دیگری که مطرح میشود این است که «عامل مسلط» برای افزایش تورم در اقتصاد ایران بهویژه در چهار سال گذشته از چه نوعی است؟ آیا عامل مسلط، رشد نقدینگی است یا افزایش نرخ ارز؟ آیا افزایش نرخ ارز، معلول افزایش تورم است یا علت آن؟
در این یادداشت ضمن تبیین مختصری از «دایره تورمی» به مقایسه دو رویکرد تعدیل و تثبیت درباره «ماهیت تورم در اقتصاد ایران» پرداخته و بخشی از کارنامه گذشته و نسخههای تجویزی این دو جریان بررسی میشود. در ادامه مهمترین مؤلفههای راهبرد مربع کردن دایره تورمی تبیین و نشان داده میشود که برای خروج از این دایره مخرب «الزاماً باید دست قدرتمند سیاستگذار به کمک اقتصاد بیاید» که آنهم مستلزم اعمال -و نهفقط اعلام- سیاست کنترل و تثبیت نرخ ارز است؛ زیرا یکی از الزامات اساسی رشد تولید و مهار تورم از منظر علم اقتصاد کلان، وجود بازار ارز غیرمختل (undistorted) است(۳) اما بازار ناقص ارز در اقتصاد ایران مختل شده و همچون دماسنج مختل دمای اعلامی آن با دمای واقعی اقتصاد متفاوت است.
ادامه یادداشت در لینک زیر 👇
https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=52758
@Ali_zaheri
💠بزرگترین عامل گرایش مردم به اخلاق کریمه
✅ثروتمندان هرگز به خاطر تمکن مالی خود نباید در حکومت و حکمرانان و اداره کنندگان کشور اسلامی نفوذ کنند ومال و ثروت خود را به بهانه فخرفروشی و مباهات قرار بدهند و ، افکار و خواستههای خود را تحمیل کنند، این خود بزرگترین عامل تعاون و دخالت دادن مردم در امور و گرایش آنان به اخلاق کریمه و ارزشهای متعالی و فرار از تملق گوییها میگردد و حتی بعض ثروتمندان را از اینکه تصور کنند که مال و امکاناتشان دلیل اعتبار آنان در پیشگاه خداست متنبه میکند.
روح الله الموسوی الخمینی،
۱ ذی الحجة الحرام ۱۴۰۷
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
استفاده صرف از مکانیزم #قیمت برای حل ناترازی ها، ناترازی را رفع نمیکند ولی حتماً توزیع درآمد و ثروت را نابرابرتر میکند. #توهم_اقتصاد_آزاد
به کانال اقتصاد کاربردی بپیوندید 👇
https://eitaa.com/DrRezaGholami
از وارداتچیها بپرسید
آیا ۴۰۰هزار خودروی ۸هزار دلاری برای واردات وجود دارد؟
در کدام کشور؟
اگر باشد وارداتش بازارهای داخلی آن کشور و بازار جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد یا خیر؟
باکیفیت تر از خودروهای صفر ۸هزار دلاری داخلی هست یا خیر؟
اگر ۳.۵میلیارد دلار ارز داشته باشیم آیا اولویت آن واردات خودرو است؟
تقریبا هیچیک از طرفداران، ذینفعان و دلالان واردات خودروی صفر و کارکرده به آن پاسخ نمیدهند!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
مسابقات جهانی!!! سک.س در اروپا راهاندازی شده.
شاید فکر کنید علت راهاندازی این مسابقات این است که غربیها از بس غرق در روابط جنسی هستند که از سر شکم سیری مسابقه راهاندازی کردهاند.
این نگاه در مورد وضعیت "تامین نیاز جنسی" در غرب بسیار اشتباه است.
عمده افراد در غرب از طریق خودارضایی نیاز جنسیشان را تامین میکنند، زیرا تامین این نیاز در فضای بازاری و کالاییشده اتفاق میافتد و عمده مردم توان پرداخت هزینه تامین نیاز جنسی را ندارند.
اما بخشی از دختران جوان و احیانا زیبایی که در طبقات پایین قرار دارند در فضای غیربازاری از دست سرمایهداران در امان میمانند. برگزاری چنین مسابقاتی میتواند به شناسایی و شکار این دختران کمک کند.
ضمن اینکه ضبط و پخش این مسابقات به علت درصد بالای خودارضایی در اروپا (بیش از ۹۰ درصد آقایان و بیش از ۸۰ درصد خانمها) میتواند درآمد زیادی را برای تهیهکنندگان و برگزارکنندگان این مسابقات به ارمغان بیاورد.
نکته مهم ماجرا این است که تمام این گردشهای مالی در GDP کشورهای اروپایی لحاظ میشود و بعد آنها میشوند کشورهای توسعه یافته و ما میشویم جهانسوم!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
کالابرگ الکترونیک
طوری طراحی شده است که اگر برخی اقلام بستهبندی کارخانجات بزرگ انحصاری را از فروشگاههای زنجیرهای انحصارگر بخرید، به شما تعلق میگیرد.
در حالیکه میتوان آن اقلام را ارزانتر بصورت فله از فروشگاههای کوچک محلی تهیه کرد.
آقای دولت پیوست عدالت و اشتغال را اجرا کنید!
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
کالابرگ الکترونیک طوری طراحی شده است که اگر برخی اقلام بستهبندی کارخانجات بزرگ انحصاری را از فروشگا
برای آنکه ذهن دقیقتر شود که چرا سیاست کالابرگ الکترونیک میتواند به ضرر اقشار هدف تبدیل شود این مقایسه را ببینید:
پنیر ۴۰۰گرمی فروشگاه شهروند ۳۷هزار = کیلویی ۹۲هزار
پنیر ۱کیلویی باسلام ۷۵هزار
عملا بستهبندی با مصرف مردم دارای اختلاف قیمت قابل تامل است.
افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
از وارداتچیها بپرسید آیا ۴۰۰هزار خودروی ۸هزار دلاری برای واردات وجود دارد؟ در کدام کشور؟ اگر باشد
طبق پیشبینی هیچ پاسخی درباره ابهامات واردات خودرو داده نشد.
حقیقت آن است که در کل بازار خودروی کشورهای همسایه نهایتا ۵۰هزار عدد خودرو وجود دارد که ۹۰درصد آن هم برخلاف تصور، خودروهای لوکس و میلیاردی هستند.
در حالیکه حداقل به ۴میلیون خودرو برای تعادل قیمتی در بازار نیاز داریم.
این واردات هم طوری است که پس از واردات به علت عدم قیمتگذاری دولتی با قیمت چندبرابری معامله میشوند.
منتفع این سیاست فقط ثروتمندان طبقه مرفه و متضرر این سیاست توده مردم خواهند بود.
گرانی ناشی از جهش قیمت ارز، سفره مردم را و گرانی ناشی از تقاضای بیش از عرضهی خودروی وارداتی، بازار خودرو را متورم خواهد کرد.
همانطور که میبینید فقط در شهر تهران بیش از ۲۰۰هزار آگهی خودرو وجود دارد و پرتکرارترین واژه جستجو شده در اپلیکیشن دیوار،واژه «پراید» است در حالیکه خودروهای بسیار باکیفیتتر در بازار وجود دارد!
راه نجات صنعت خودرو از مسیر آزادسازی تولید خودروی ارزان باکیفیت زیر ۳۰۰میلیون تومان میگذرد و باقی راهکارها پوچ و دارای ذینفعان غیرمردمی است.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
راه حل انقلاب اسلامی برای افزایش تولید
🔺در نظام اقتصاد سرمایهداری، در جایی که به هر دلیلی بحران پدید میآید، سیاستهای قیمتی در انتهای زنجیره تولید را استفاده میکنند. به این ترتیب که به سرمایهدار اجازه میدهند قیمت را به هر نحوی که منافع او ایجاب میکند تغییر دهد و طبعا سرمایهدار نیز قیمت را در جهت حداکثرسازی سود خود تغییر میدهد. همانطور که به لحاظ تاریخی قابل مشاهده است، بحرانها به طور متوسط، تورمی هستند. به ندرت میتوان ادواری را مشاهده کرد که با بحران کاهش قیمت مواجه شویم. لذا سرمایهدار که ابتکار عمل قیمتگذارانه را در دست دارد همواره قیمت محصول را در جهت منافع خود گران میکند و نتیجتا قدرت خرید مستضعفان کاهش مییابد. لذا خروج از بحران، در واقع به معنای خارج کردن سرمایهدار از بحران است.
⁉️اما انقلاب اسلامی چه راه حلی را پیشنهاد میکند؟
🔺از روندهایی که در انقلاب اسلامی رخ داده است میتوان این دریافت را کرد که راه حل انقلاب اسلامی برای خروج از بحرانهایی که در تولید رخ میدهد، افزایش سطح قیمت نیست.
✅راه حل انقلاب اسلامی کاهش یا حفظ هزینههای تولید است و در این مسیر همه امکانات خود را بسیج میکند. از نیروی انسانی متعهد تا خطوط آب و برق و گاز و ... . حفظ هزینههای تولید موجب میشود که تولید رخ دهد بیآنکه محصول گران شود. لذا انقلاب اسلامی هم با قیمتهای جهانی مخالفت میکند و هم با اینکه قیمتهای درون کشور، جهانی شود.
❓اما در واقعیت چه رخ میدهد؟ و چرا محصولات گران میشوند؟
در اینجا لازم است به اقتصادسیاسی تولید بپردازیم.
🔸سرمایهداران و مدیران و اقتصاددانانی که تفکر سرمایهداری را دنبال میکنند، همواره جهتگیری گرانسازی دارند و با کاهش هزینه تولید مخالفت میکنند. لذا با عنوانهایی چون جهانیسازی یا مبارزه با یارانه پنهان، همواره تلاش میکنند هزینه تولید را افزایش دهند تا بهانه برای گرانسازی پیدا شود و گرانسازی را موجه سازند. و این گرانسازیها البته خود، مرحله بعدی تورم را پدید میآورند. و نیز این جریان از هر حربهای برای گرانسازی مجدد استفاده میکند. ابزار ویژهای که این سالها در اختیار گرفتهاند، ابزار نرخ ارز است. با گران کردن ارز از مجرای رها کردن آن در دست سرمایهداران، زمینه کنش سرمایهسالاران برای گرانسازی و موجه ساختن افزایش قیمتها فراهم میشود.
🔸در سوی مقابل، جریان انقلابی بهبود معیشت طبقه مستضعف را هدفگذاری می کندو تلاش میکند اجازه چنین گرانسازیهایی را ندهد. در صورتی هم که گرانی رخ دهد، واکنش انقلاب اسلامی، افزایش سطح یارانه، یا افزایش سطح دستمزدها است.
🔅حال شاید دعوا روشن تر شده باشد.
⚠️بعضی از غربخوانده ها، راه حل بحرانها را گرانسازی و جلوگیری از افزایش سطح دستمزد کارگران و کارمندان میدانند (البته همینها معتقدند باید دستمزد طبقه الیت و به اصطلاح نخبه به شدت افزایش یابد. چون این طبقه نیز شبه سرمایهدار هستند. رجوع کنید به ادبیات سرمایه انسانی).
✅در مقابل اما تفکر انقلابی مانع افزایش قیمت مواد اولیه میشود و افزایش سطح دستمزد طبقه کارگر و کارمند را دنبال میکند.
✅بله راه حل انقلاب اسلامی، افزایش سطح تولید با محور قراردادن معیشت طبقه مستضعف است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اندیشه های اقتصادی امام-نسخه ایتا.pdf
5.63M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه
حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد
• اشاره ای به نظریه اقتصادی امام:
روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه
• جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار:
تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه!
• تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری:
ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان)
• کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری!
• پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند!
📎 مطلب مرتبط: نمای فقه اقتصادی امام
صوت چکیده بحث
☑️ @m_ghanbarian
راه حل انقلاب اسلامی برای افزایش تولید
🔺در نظام اقتصاد سرمایهداری، در جایی که به هر دلیلی بحران پدید میآید، سیاستهای قیمتی در انتهای زنجیره تولید را استفاده میکنند. به این ترتیب که به سرمایهدار اجازه میدهند قیمت را به هر نحوی که منافع او ایجاب میکند تغییر دهد و طبعا سرمایهدار نیز قیمت را در جهت حداکثرسازی سود خود تغییر میدهد. همانطور که به لحاظ تاریخی قابل مشاهده است، بحرانها به طور متوسط، تورمی هستند. به ندرت میتوان ادواری را مشاهده کرد که با بحران کاهش قیمت مواجه شویم. لذا سرمایهدار که ابتکار عمل قیمتگذارانه را در دست دارد همواره قیمت محصول را در جهت منافع خود گران میکند و نتیجتا قدرت خرید مستضعفان کاهش مییابد. لذا خروج از بحران، در واقع به معنای خارج کردن سرمایهدار از بحران است.
⁉️اما انقلاب اسلامی چه راه حلی را پیشنهاد میکند؟
🔺از روندهایی که در انقلاب اسلامی رخ داده است میتوان این دریافت را کرد که راه حل انقلاب اسلامی برای خروج از بحرانهایی که در تولید رخ میدهد، افزایش سطح قیمت نیست.
✅راه حل انقلاب اسلامی کاهش یا حفظ هزینههای تولید است و در این مسیر همه امکانات خود را بسیج میکند. از نیروی انسانی متعهد تا خطوط آب و برق و گاز و ... . حفظ هزینههای تولید موجب میشود که تولید رخ دهد بیآنکه محصول گران شود. لذا انقلاب اسلامی هم با قیمتهای جهانی مخالفت میکند و هم با اینکه قیمتهای درون کشور، جهانی شود.
❓اما در واقعیت چه رخ میدهد؟ و چرا محصولات گران میشوند؟
در اینجا لازم است به اقتصادسیاسی تولید بپردازیم.
🔸سرمایهداران و مدیران و اقتصاددانانی که تفکر سرمایهداری را دنبال میکنند، همواره جهتگیری گرانسازی دارند و با کاهش هزینه تولید مخالفت میکنند. لذا با عنوانهایی چون جهانیسازی یا مبارزه با یارانه پنهان، همواره تلاش میکنند هزینه تولید را افزایش دهند تا بهانه برای گرانسازی پیدا شود و گرانسازی را موجه سازند. و این گرانسازیها البته خود، مرحله بعدی تورم را پدید میآورند. و نیز این جریان از هر حربهای برای گرانسازی مجدد استفاده میکند. ابزار ویژهای که این سالها در اختیار گرفتهاند، ابزار نرخ ارز است. با گران کردن ارز از مجرای رها کردن آن در دست سرمایهداران، زمینه کنش سرمایهسالاران برای گرانسازی و موجه ساختن افزایش قیمتها فراهم میشود.
🔸در سوی مقابل، جریان انقلابی بهبود معیشت طبقه مستضعف را هدفگذاری می کندو تلاش میکند اجازه چنین گرانسازیهایی را ندهد. در صورتی هم که گرانی رخ دهد، واکنش انقلاب اسلامی، افزایش سطح یارانه، یا افزایش سطح دستمزدها است.
🔅حال شاید دعوا روشن تر شده باشد.
⚠️بعضی از غربخوانده ها، راه حل بحرانها را گرانسازی و جلوگیری از افزایش سطح دستمزد کارگران و کارمندان میدانند (البته همینها معتقدند باید دستمزد طبقه الیت و به اصطلاح نخبه به شدت افزایش یابد. چون این طبقه نیز شبه سرمایهدار هستند. رجوع کنید به ادبیات سرمایه انسانی).
✅در مقابل اما تفکر انقلابی مانع افزایش قیمت مواد اولیه میشود و افزایش سطح دستمزد طبقه کارگر و کارمند را دنبال میکند.
✅بله راه حل انقلاب اسلامی، افزایش سطح تولید با محور قراردادن معیشت طبقه مستضعف است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
اندیشه های اقتصادی امام-نسخه ایتا.pdf
5.63M
💠 اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه
حجت الاسلام قنبریان/ ۱۱خرداد۱۴۰۲/ اندیشکده قصد
• اشاره ای به نظریه اقتصادی امام:
روابط حاکم/ نظام اسلام/ احکام فرعیه
• جایگاه ولایت مطلقه فقیه در این گذار:
تغییر روابط حاکم بر اساس نظام ولو به قیمت تعطیل موقت برخی احکام فرعیه!
• تحریف روشنفکران و بدنه کارگزاری:
ولایت مطلقه، حکومت مطلقه برای گذار از سنت به مدرنیته (نقد مقاله حجاریان در مجله کیان)
• کوتاهی قم بلکه همراهی برخی نا آگاهان بروکرات در تأویل ولایت مطلقه به حکومت مطلقه یا ولایت اداری!
• پاسخ به دکتر غنی نژاد که توقع دارد ولایت مطلقه بی حجابی را حلال کند!
📎 مطلب مرتبط: نمای فقه اقتصادی امام
صوت چکیده بحث
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از تحلیل سیاسی منطقه و جهان
یکی از معضلاتی که در کشور گرفتار آن هستیم نبود شفافیت و نداشتن اطلاعات دقیق است چند تا مثال را با هم مرور کنیم:
۱_خودرو: مسیولین و تصمیم گیران با عدم شناخت مسئله و بر اساس آمارهای غیر دقیق فضای مجازی قانونی را تصویب می کنند و بعد می بینند که مستندات آنها درست نبوده است سال گذشته قرار شد ۱۰۰ هزار خودرو وارد کنند ولی موفق نشدند چرا؟ چون اولا شرط گذاشتند خودوری ۱۰-۱۵هزار دلاری وارد کنند که در نهایت موفق نشدند چنین خودروهایی پیدا کنند
اما مانع دوم آن کمبود منابع ارزی بود که عملا اجازه چنین کاری را نداد.
حالا دیدند خودروی صفر گران هست و توان پاسخ گویی نیاز داخل را ندارد گفتند برویم دست دوم با عمر کمتر از ۵ سال وارد کنیم!!
همه هم راضی بودند گفتن عجب تصمیمی خوبی گرفته شد اما در اینجا هم اشکالاتی وجود داشت.
✅ مبنای چنینی تصمیمی بازهم اطلاعات دقیق نبود بلکه مستند به چند کلیپ از مزایده های خودرو و ... در کشورهای منطقه بود که نادرست بودن بعضی از اینها را قبلا در کانال نشان دادیم.
✅اشکال دوم برآورد دقیق نداشتن از میزان خودروهای موجود با این شرایط ذکر شده در کشورهای منطقه بود یعنی دقیق نمیدانم که در کشورهای اطراف چه تعداد خودروی کارکرده وجود دارد و چه تعداد برای فروش وجود دارد و در نهایت چندتا ازین خودروها سهم ما می شود؟ مسئله ی مهمتر اینکه این خودروها به قیمتی دست ما می رسد ۴_۵هزار دلار هست یا بیشتر؟
و چندین سوال بی جواب دیگر که نتیجه ی همه ی اینها تصمیمات غیرکارشناسی شده و غیر عملیاتی هست که مشکلی را حل نمی کند ولی مشکلاتی را در پی خواهد داشت.
✅در مسئله ی واردات خودرو یک مشکل اساسی که وجود دارد و معمولا در نظر گرفته نمی شود بحث ارز مورد نیاز برای واردات خودرو هست، آیا اصلا منابع ارزی کشور اجازه ی چنین کاری را می دهد؟
اگر می دهد آیا اولویت اول کشور هم هست یا اینکه کلی پروژه اساسی در کشور منتظر تزریق پول است و دارد دوران طلایی تکمیل آن ها از دست می رود بنابراین اگر پولی هم باشد نوبت به اولویت دهم و بیستم که واردات خودرو و ... باشد نمی رسد؟
لذا انتظار از مسئولین این است که به صورت کارشناسی کار را دنبال کنند و با توجه به محذوریت ها و اولویت های کشور تصمیم گیری کنند و قانون گذاری کنند نه از روی جو گیری و برای جذب آرای مردم در اننخابات و...
#اقتصادی
#خودرو
هدایت شده از اقتصاد کلان، دکتر بخشی
بسمالله الرحمن الرحیم
اینجانب فقیه نیستم، صرفا یک کارشناس اقتصادی ام و مطالعاتم در فقه اندک است.
اما وقتی همین برداشت اندکم از مطالعات فقهی را با مباحث اقتصادی تطبیق میدهم نظرم این است که فقه امام خمینی رحمهالله علیه کافی است برای نقد اول تا آخر اقتصاد سرمایهداری چه لیبرال آن از نوع هایکی یا فریدمنی و چه سرمایهداری از انواع کینزینی آن؛
نظر امام کافی است برای آنکه بزنیم تو دهن اونایی که میگن اقتصاد اسلامی نداریم.
باید فقه امام خمینی از هجران بیرون آید
خداوند این بزرگ مرد را مشمول رحمت واسعه خود بنماید، بیش از پیش
@drbakhshi_eghtesadekalaan
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🔻آقای اوجی عزیز، وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران،
لطفا مرزبندی خود را با سیاستهای #تعدیل_اقتصادی روشن کنید.
یک ماهی است بازار دارد طعم آرامش را میچشد و قیمتها آرام گرفتهاند، لطفا با ریسمان پوسیده مکتب #گرانکن به دنبال افزایش قیمت بنزین و ایجاد شوک جدید در قیمتها نروید!
🆔 @DrSaeedi