✅#یادداشت ✅#سوارسانه
🗒 موضوع: سپاس؛ سه پاس آیین زرتشت
🔵لابد در فضای مجازی، خواندهاید که کلمهی «سپاس» در اصل به معنی سه «پاس» آیین زرتشت، یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است.
🔵اما چیزی که از شما پنهان کردهاند، ماننده کوه یخ زیر آب است:
🔵سپری، در اصل به معنی سه «پری» یا «فرشته» است که این سه فرشته، مأموریت دارند، آن سه «پاس» را در کارنامهی عمل انسان، بنویسند.
🔵ستایش، در اصل به معنی سه تا «یش» بوده، که هر «یش» یکی از بخشهای بهشت است که پاداش کسانی است که آن سه «پاس» را به جای میآورند، یعنی نیکاندیش و زیباگفتار و نیکوعمل هستند.
🔵ستاره هم در اصل، سه تا «ر» است که در پایان «پندار» و «گفتار» و «کردار» آمده است که از بس درخشان و نمایان است، نام ستارگان را از آن، وام گرفتهاند.
***
🔵امیدوارم این خزعبلات را باور نکرده باشید، چرا که خشت اول این مطلب بر دروغ بنا شده و «خشت اول چون نهد معمار کج/تا ثریا میرود دیوار کج». سعدی: «سگ حقشناس، به زآدم ناسپاس» که نشان میدهد، سپاس، به معنی حقشناسی است. علاوه بر این، عدد «سه» در زبان زرتشتی چیزی مانند «ثری» و شبیه معادل انگلیسی آن است، نه با همان عبارت «سه».
🔵داستانهای فضای مجازی، گاه شبیه کسی است که داستان حضرت یوسف(ع) را چنین روایت میکرد: «در مصر، امامزاده یعقوب را بالای گلدسته، شغال خورد»؛ یکی گفت: «در مصر نبود، در کنعان بود؛ امامزاده نبود، پیغمبرزاده بود؛ یعقوب نبود، یوسف بود؛ بالای گلدسته نبود، ته چاه بود؛ شغال نبود، گرگ بود؛ تازه اصل داستان هم دروغ برادران یوسف بود، نه واقعیت»!
🔵گاهی، مطالب پیامرسانها، بسیار جذاب و گیرا، اما نادرست هستند و گاه حاصل خیالبافی یا داستانسرایی یک شخص که جذابیت آن، پیام را به یک پیام همهگیر تبدیل میکند.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: حضور مؤمنان در بین کافران؛ علت عذاب نشدن کافران🌼
🔵هُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّوكُمْ عَنِ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ وَٱلْهَدْيَ مَعْكُوفًا أَن يَبْلُغَ مَحِلَّهُۥۚ وَلَوْلَا رِجَالٌ مُّؤْمِنُونَ وَنِسَآءٌ مُّؤْمِنَٰتٌ لَّمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَُٔوهُمْ فَتُصِيبَكُم مِّنْهُم مَّعَرَّةُۢ بِغَيْرِ عِلْمٍۖ لِّيُدْخِلَ ٱللَّهُ فِي رَحْمَتِهِۦ مَن يَشَآءُۚ لَوْ تَزَيَّلُواْ لَعَذَّبْنَا ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ٢٥
آنان، کسانی بودند که بیدینی کردند و مانع از ورود شما به مسجد الحرام شدند و نگذاشتند قربانیهای مخصوص حج، به قربانگاه برسند؛ چون مردان و زنان مسلمانی در میان مردم مکه بودند که آنان را نمیشناختید، خدا شما را از حمله به آنان بازداشت تا مبادا ایشان را پامال کنید و با کشتن آنان از سر ندانمکاری، به عار و ننگی گرفتار شوید. تا آنانی را که بخواهد با لطفش مشمول کند؛ بله، اگر کافران و مسلمانان مکه از هم جدا بودند، کافران را حتما به عذابی دردناک گرفتار میکردیم.
سورهی مبارکهی فتح، آیهی 25
هُمْ: ایشان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند؛ صَدّوا: بازداشتند، جلوگیری کردند؛ کُمْ: شما؛ عَنْ: از؛ الْمَسْجِدِ الْحَرامَ: مسجد الحرام؛ الْهَدْیَ: قربانی؛ مَعْکوفاً: بازداشته شده، منعشده؛ أَنْ: که؛ یَبْلُغَ: برسد؛ مَحِلَّ: محل، جا، مکان؛ هُ: او؛ لَوْ: اگر؛ لا: نه، نبود؛ رِجالُ: مردانی؛ مُوْمِنونَ: باایمان؛ نِساءُ: زنانی؛ مُؤْمِناتٌ: باایمان؛ لَمْ تَعْلَموا: نمیشناسید؛ هُمْ: ایشان؛ تَطَئوا: قدم میگذارید، گام مینهید؛ فَ: پس، درنتیجه؛ تُصیبَ: میرسد، فرود میآید؛ مِنْ: از؛ مَعَرَّةٌ: ضرر و زیان، خونبها؛ بِ: به، را؛ غَیْرِ: جز، مگر؛ عِلْمٍ: علم، آگاهی؛ لِ: تا، برای این که؛ یُدْخِلَ: داخل کند، وارد کند؛ فی: در؛ رَحْمَتِ: رحمت، بخشایش؛ مَنْ: هر کس، کسی که؛ یَشاءُ: میخواهد؛ تَزَیَّلوا: جدا شدند، پراکنده شدند؛ لَ: قطعاً، حتماً؛ عَذَّبْنا: عذاب میکنیم؛ عَذاباً: عذابی، مجازاتی؛ أَلیماً: دردناک.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: فاجعه: کشیدن سیگار در مدارس شهر ورزنه
🔵متأسفانه، رخ داد، آنچه نه تصور میکردیم، نه باید روی میداد. خبر، تلخ و دردناک است، باورکردنی، نه: «روز سهشنبه، در دبیرستان ... در شهر ورزنه، در حضور معلم، یک دانشآموز، سیگار کشیده است».
🔵هنگامی که آموزش و پرورش، کارش به جایی برسد که دانشآموز در کلاس، آن هم در حضور معلم، سیگار بکشد و واکنشی در خور به آن داده نشود، فاتحهی نظام آموزشی و پرورشی کشور را باید خواند و برای آنچه روی داده، باید اشک و آه ریخت.
🔴🔴🔴
🔵پس از بازرسی و بررسی و واکاوی بسیار، خبر صحت داشت. اتفاقاً آن معلم، خود من بودم و این ماجرا را با چشمان خودم در کلاس درس خودم دیدم. جالب است که هیچ واکنشی هم، حتی در حد برخورد معمولی، داد و فریاد یا حتی اخم، بروز ندادم. نگران نباشید. دانشآموز من، سیگار را با گچ، روی تخته کشید.
🔵میبینید، گاهی با ارائهی یک خبر راست، اما با بازی با کلمات یا پس و پیش کردن جملات یا صحنهها، ذهنیت و برداشت شما را از خبر تغییر میدهند. در پی خبر، تحلیلگرانی که خود را استاد و دکتر و متخصص میدانند، تحلیلها و تفسیرها و گفتگوها را آغاز میکنند و از کاه، کوه میسازند(البته تبدیل کوه به کاه هم در تخصص آنها هست، مثل ناچیزانگاری راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و اربعین و...).
🔵البته، گاهی هم یک نمونهی نادر(مثل کشیدن سیگار یا رقص در یک کلاس، کتک زدن معلم در یک مدرسه، برخورد نادرست یک کارمند یا مأمور و ...) را به کل جامعه، تعمیم میدهند؛ درست مثل این که با یک «گل»، بهار شود و با یک باد خنک، زمستان! جالب است که عنوانTitr مطلب(کشیدن سیگار در مدارس شهر) با خود خبر(کشیدن سیگار در یکی از مدارس شهر) همخوانی ندارد.
همهی ما، با نمونههایی از این اخبار، روبهرو بودهایم.
🔵متأسفانه، به دلیل نداشتن سواد رسانهای، بسیاری از ما، از رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی، فریب میخوریم، آنچنان که شاید، دروغ بودن کمتر از 10% این فریبها را بفهمیم، آن هم پس از گذشت زمانی زیاد که واکنشها و پسندlinkها و نظراتcomment ما بازگشتناپذیر است.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: خداناباوری، زندگی سخت را همراه دارد🌼
🔵وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُۥ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُۥ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ أَعْمَىٰ ١٢٤
و هر که از یاد و نام من روی بگرداند، در سختی و فشار زندگی میکند، و روز قیامت هم چشمهایش را بر صحنههای خوشایند، میبندیم.
سورهی مبارکهی طه، آیهی 124
مَنْ: هرکس؛ أَعْرَضَ: رو بگرداند؛ عَنْ: از؛ ذِکْرِ: یاد؛ ی: من؛ فَ: پس، درنتیجه؛ إِنَّ: همانا؛ لَ: برای؛ هُ: او؛ مَعیشَةً: زندگی، معیشت؛ ضَنْکاً: تنگ؛ نَحْشُرُ: محشور میکنیم؛ یَوْمَ: روز؛ الْقِیامَةِ: قیامت؛ أَعْمیٰ: نابینا، کور.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: شروع از پلهی دوم
🔵گروه 8 نفره آماده هستند. چهار نفر، در چهار نقطه، که زاویهی دید آن نقاط، نسبت به میدان بزرگ شهر، عالی است، مستقر شدهاند. دو نفر قرار است او را در حد آستانهی تحمل، خشمگین کنند؛ دو نفر هم به عنوان پشتیبان، مسؤول حمل و نقل هستند. چهار نفر اول، گوشیها را روشن کردهاند و فیلم میگیرند. دو نفر دوم، تلاش میکنند با پرسیدن پرسشهای بیربط و تکرار آن، مأمور راهنمایی و رانندگی را خشمگین کنند. یک بار، دو بار، سه بار، مأمور، با حوصله پاسخ میدهد. بار چهارم تندی میکند. نفر اول، به سینهی مأمور میکوبد. مأمور، هل دادن را با زدن دست به سینهی طرف، پاسخ میدهد. فرد که از پیش خود را آماده کرده، نقش بر زمین میشود و پس از برخورد به زمین، خون از سرش جاری میشود. نفر دوم، داد میزند، این پلیس، این مرد را کشت. شلوغ میشود. مرد زخمی به همراه نفر دوم، بر خودرو از پیش آماده شده، که سر بزنگاه سرمیرسد، سوار میشوند.
🔵 دقایقی بعد، در شبکههای اجتماعی، فیلمی از برخورد خشن پلیس راهنمایی و رانندگی پخش میشود که به زخمی شدن شدید یک شهروند منجر شده است. پسندlikeها و نظرcommentها، در خصوص وحشیگری پلیس، به راه میافتد.
🔵این روش، به روش پلهی دوم مشهور است. فیلم، از برخورد پلیس آغاز میشود؛ اما معلوم نمیشود که در پلهی اول، چه عاملی سبب شده، پلیس چنین برخورد کند. تغییر مکرر زاویهی فیلمبرداری، نشان میدهد، کار به صورت حرفهای انجام شده و فیلمبرداران، چند نفر بودهاند و یک ماجرای ساده و اتفاقی نیست.
🔵گاهی دانشآموزان هم از این روش، برای نمایش برخورد غیر منطقی معلمان، استفاده میکنند؛ کاری میکنند که معلم خشمگین شود؛ هنگامی که معلم، رفتار غیر منطقی خود را آغاز کرد، یک نفر فیلم میگیرد و فیلم به سرعت در شبکههای اجتماعی پخش میشود؛ اما باز هم از پلهی دوم؛ یعنی درست پس از واکنش معلم، نه در هنگام انجام عملیات روانی پیشزمینهی واکنش. برای این روش، میتوانید نمونهها و مثالهای زیادی پیدا کنید.
🔵راستی، این یادداشت، به هیچ عنوان نمیخواهد اشتباهات برخی از نیروهای انتظامی یا برخی معلمان را تطهیر کند؛ فقط میخواهیم بگوییم، برای هر رویدادی، یک پلهی اول هم وجود دارد.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2