هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: حضور مؤمنان در بین کافران؛ علت عذاب نشدن کافران🌼
🔵هُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ وَصَدُّوكُمْ عَنِ ٱلْمَسْجِدِ ٱلْحَرَامِ وَٱلْهَدْيَ مَعْكُوفًا أَن يَبْلُغَ مَحِلَّهُۥۚ وَلَوْلَا رِجَالٌ مُّؤْمِنُونَ وَنِسَآءٌ مُّؤْمِنَٰتٌ لَّمْ تَعْلَمُوهُمْ أَن تَطَُٔوهُمْ فَتُصِيبَكُم مِّنْهُم مَّعَرَّةُۢ بِغَيْرِ عِلْمٍۖ لِّيُدْخِلَ ٱللَّهُ فِي رَحْمَتِهِۦ مَن يَشَآءُۚ لَوْ تَزَيَّلُواْ لَعَذَّبْنَا ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ٢٥
آنان، کسانی بودند که بیدینی کردند و مانع از ورود شما به مسجد الحرام شدند و نگذاشتند قربانیهای مخصوص حج، به قربانگاه برسند؛ چون مردان و زنان مسلمانی در میان مردم مکه بودند که آنان را نمیشناختید، خدا شما را از حمله به آنان بازداشت تا مبادا ایشان را پامال کنید و با کشتن آنان از سر ندانمکاری، به عار و ننگی گرفتار شوید. تا آنانی را که بخواهد با لطفش مشمول کند؛ بله، اگر کافران و مسلمانان مکه از هم جدا بودند، کافران را حتما به عذابی دردناک گرفتار میکردیم.
سورهی مبارکهی فتح، آیهی 25
هُمْ: ایشان؛ الَّذینَ: کسانی که؛ کَفَروا: کافر شدند؛ صَدّوا: بازداشتند، جلوگیری کردند؛ کُمْ: شما؛ عَنْ: از؛ الْمَسْجِدِ الْحَرامَ: مسجد الحرام؛ الْهَدْیَ: قربانی؛ مَعْکوفاً: بازداشته شده، منعشده؛ أَنْ: که؛ یَبْلُغَ: برسد؛ مَحِلَّ: محل، جا، مکان؛ هُ: او؛ لَوْ: اگر؛ لا: نه، نبود؛ رِجالُ: مردانی؛ مُوْمِنونَ: باایمان؛ نِساءُ: زنانی؛ مُؤْمِناتٌ: باایمان؛ لَمْ تَعْلَموا: نمیشناسید؛ هُمْ: ایشان؛ تَطَئوا: قدم میگذارید، گام مینهید؛ فَ: پس، درنتیجه؛ تُصیبَ: میرسد، فرود میآید؛ مِنْ: از؛ مَعَرَّةٌ: ضرر و زیان، خونبها؛ بِ: به، را؛ غَیْرِ: جز، مگر؛ عِلْمٍ: علم، آگاهی؛ لِ: تا، برای این که؛ یُدْخِلَ: داخل کند، وارد کند؛ فی: در؛ رَحْمَتِ: رحمت، بخشایش؛ مَنْ: هر کس، کسی که؛ یَشاءُ: میخواهد؛ تَزَیَّلوا: جدا شدند، پراکنده شدند؛ لَ: قطعاً، حتماً؛ عَذَّبْنا: عذاب میکنیم؛ عَذاباً: عذابی، مجازاتی؛ أَلیماً: دردناک.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: فاجعه: کشیدن سیگار در مدارس شهر ورزنه
🔵متأسفانه، رخ داد، آنچه نه تصور میکردیم، نه باید روی میداد. خبر، تلخ و دردناک است، باورکردنی، نه: «روز سهشنبه، در دبیرستان ... در شهر ورزنه، در حضور معلم، یک دانشآموز، سیگار کشیده است».
🔵هنگامی که آموزش و پرورش، کارش به جایی برسد که دانشآموز در کلاس، آن هم در حضور معلم، سیگار بکشد و واکنشی در خور به آن داده نشود، فاتحهی نظام آموزشی و پرورشی کشور را باید خواند و برای آنچه روی داده، باید اشک و آه ریخت.
🔴🔴🔴
🔵پس از بازرسی و بررسی و واکاوی بسیار، خبر صحت داشت. اتفاقاً آن معلم، خود من بودم و این ماجرا را با چشمان خودم در کلاس درس خودم دیدم. جالب است که هیچ واکنشی هم، حتی در حد برخورد معمولی، داد و فریاد یا حتی اخم، بروز ندادم. نگران نباشید. دانشآموز من، سیگار را با گچ، روی تخته کشید.
🔵میبینید، گاهی با ارائهی یک خبر راست، اما با بازی با کلمات یا پس و پیش کردن جملات یا صحنهها، ذهنیت و برداشت شما را از خبر تغییر میدهند. در پی خبر، تحلیلگرانی که خود را استاد و دکتر و متخصص میدانند، تحلیلها و تفسیرها و گفتگوها را آغاز میکنند و از کاه، کوه میسازند(البته تبدیل کوه به کاه هم در تخصص آنها هست، مثل ناچیزانگاری راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس و اربعین و...).
🔵البته، گاهی هم یک نمونهی نادر(مثل کشیدن سیگار یا رقص در یک کلاس، کتک زدن معلم در یک مدرسه، برخورد نادرست یک کارمند یا مأمور و ...) را به کل جامعه، تعمیم میدهند؛ درست مثل این که با یک «گل»، بهار شود و با یک باد خنک، زمستان! جالب است که عنوانTitr مطلب(کشیدن سیگار در مدارس شهر) با خود خبر(کشیدن سیگار در یکی از مدارس شهر) همخوانی ندارد.
همهی ما، با نمونههایی از این اخبار، روبهرو بودهایم.
🔵متأسفانه، به دلیل نداشتن سواد رسانهای، بسیاری از ما، از رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی، فریب میخوریم، آنچنان که شاید، دروغ بودن کمتر از 10% این فریبها را بفهمیم، آن هم پس از گذشت زمانی زیاد که واکنشها و پسندlinkها و نظراتcomment ما بازگشتناپذیر است.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: خداناباوری، زندگی سخت را همراه دارد🌼
🔵وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُۥ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُۥ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ أَعْمَىٰ ١٢٤
و هر که از یاد و نام من روی بگرداند، در سختی و فشار زندگی میکند، و روز قیامت هم چشمهایش را بر صحنههای خوشایند، میبندیم.
سورهی مبارکهی طه، آیهی 124
مَنْ: هرکس؛ أَعْرَضَ: رو بگرداند؛ عَنْ: از؛ ذِکْرِ: یاد؛ ی: من؛ فَ: پس، درنتیجه؛ إِنَّ: همانا؛ لَ: برای؛ هُ: او؛ مَعیشَةً: زندگی، معیشت؛ ضَنْکاً: تنگ؛ نَحْشُرُ: محشور میکنیم؛ یَوْمَ: روز؛ الْقِیامَةِ: قیامت؛ أَعْمیٰ: نابینا، کور.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: شروع از پلهی دوم
🔵گروه 8 نفره آماده هستند. چهار نفر، در چهار نقطه، که زاویهی دید آن نقاط، نسبت به میدان بزرگ شهر، عالی است، مستقر شدهاند. دو نفر قرار است او را در حد آستانهی تحمل، خشمگین کنند؛ دو نفر هم به عنوان پشتیبان، مسؤول حمل و نقل هستند. چهار نفر اول، گوشیها را روشن کردهاند و فیلم میگیرند. دو نفر دوم، تلاش میکنند با پرسیدن پرسشهای بیربط و تکرار آن، مأمور راهنمایی و رانندگی را خشمگین کنند. یک بار، دو بار، سه بار، مأمور، با حوصله پاسخ میدهد. بار چهارم تندی میکند. نفر اول، به سینهی مأمور میکوبد. مأمور، هل دادن را با زدن دست به سینهی طرف، پاسخ میدهد. فرد که از پیش خود را آماده کرده، نقش بر زمین میشود و پس از برخورد به زمین، خون از سرش جاری میشود. نفر دوم، داد میزند، این پلیس، این مرد را کشت. شلوغ میشود. مرد زخمی به همراه نفر دوم، بر خودرو از پیش آماده شده، که سر بزنگاه سرمیرسد، سوار میشوند.
🔵 دقایقی بعد، در شبکههای اجتماعی، فیلمی از برخورد خشن پلیس راهنمایی و رانندگی پخش میشود که به زخمی شدن شدید یک شهروند منجر شده است. پسندlikeها و نظرcommentها، در خصوص وحشیگری پلیس، به راه میافتد.
🔵این روش، به روش پلهی دوم مشهور است. فیلم، از برخورد پلیس آغاز میشود؛ اما معلوم نمیشود که در پلهی اول، چه عاملی سبب شده، پلیس چنین برخورد کند. تغییر مکرر زاویهی فیلمبرداری، نشان میدهد، کار به صورت حرفهای انجام شده و فیلمبرداران، چند نفر بودهاند و یک ماجرای ساده و اتفاقی نیست.
🔵گاهی دانشآموزان هم از این روش، برای نمایش برخورد غیر منطقی معلمان، استفاده میکنند؛ کاری میکنند که معلم خشمگین شود؛ هنگامی که معلم، رفتار غیر منطقی خود را آغاز کرد، یک نفر فیلم میگیرد و فیلم به سرعت در شبکههای اجتماعی پخش میشود؛ اما باز هم از پلهی دوم؛ یعنی درست پس از واکنش معلم، نه در هنگام انجام عملیات روانی پیشزمینهی واکنش. برای این روش، میتوانید نمونهها و مثالهای زیادی پیدا کنید.
🔵راستی، این یادداشت، به هیچ عنوان نمیخواهد اشتباهات برخی از نیروهای انتظامی یا برخی معلمان را تطهیر کند؛ فقط میخواهیم بگوییم، برای هر رویدادی، یک پلهی اول هم وجود دارد.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem
🌐https://chat.whatsapp.com/ETF6bRVzpAC2
هدایت شده از پیامهای قرآنی
✅ بسم الله الرحمن الرحیم
🌼موضوع: خدا، از مجرمان، انتقام میگیرد🌼
🔵وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بَِٔايَٰتِ رَبِّهِۦ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَآۚ إِنَّا مِنَ ٱلْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ ٢٢
🔴چه کسی ستمکارتر از آن کس است که هنگامی که آیات پروردگارش را به او یادآوری میکنند، از آن روی برمیگرداند؟ قطعا ما از گناهکاران، انتقام خواهیم گرفت.
🔶سورهی مبارکهی سجدة، آیهی 22
🔍مَنْ: چه کسی؛ أَظْلَمُ: ستمکارتر؛ مِمَّنْ: از کسی که؛ ذُکِرَ: یادآور شد؛ بِ: را؛ ءایاتِ: نشانهها؛ رَبِّ: پروردگار؛ هِ: او؛ ثُمَّ: سپس؛ أَعْرَضَ: روی گرداند؛ إِنّا: همانا ما؛ مِنْ: از؛ الْمُجْرِمینَ: مجرمان، گناهکاران؛ مُنْتَقِمونَ: انتقامگیرندگان.
✅طرح ضحی(تعمیق فرهنگ و معارف اجتماعی قرآن)
🌐https://www.instagram.com/quranicmessages
🌐https://www.eitaa.com/quranicmessages
نظر، پیشنهاد، انتقاد:
🗒@yazdanibakhsh
✅#یادداشت ✅#سوادرسانه
🗒 موضوع: سر بزنگاه
🔵همه چیز داشت خوب پیش میرفت. راهپیمایی با شکوه و بیبدیل اربعین؛ مراسم عزاداری محرم و صفر؛ کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر های کرونا؛ فراموش شدن قطعی تابستانی و هر روزهی برق؛ افزایش صادرات و کاهش هر چند اندک مشکلات کشور؛ حذف ارز کشوربرانداز و فسادآور 4200 تومانی(با وجود انبوه فشار و نارضایتی ایجاد شده برای مردم در پی حذف آن)؛ موافقت با بازگشت طلب چند میلیارد دلاری ایران از کره؛ امید به کاهش تحریمها به علت اختلافات روسیه و اروپا بر سر صادرات گاز و ....
🔵درست در زمانی که ما در کربلا به شکوه و عظمت راهپیمایی میاندیشیم، دشمن بر روی طرح بزرگ خود کار میکرد. ما به زمستان سرد اروپا امید بستیم و دشمن به نارضایتی مردم از وضع معیشت و پاییز آتشین ایران. ما از دریافت چند میلیارد دلار طلب کشورمان از کرهی جنوبی سر از پا نمیشناختیم و دشمن از قطع امید جوانان کشور از ازدواج و آینده به دلیل گرانیهای افسارگسیخته زمین و مسکن و معیشت، برج و بارو میساخت و برنامه میریخت.
🔵دشمن خوب برنامه ریخت و خوب روی موج نارضایتیهای موجود و ضریب داده شده در شبکههای اجتماعی و ماهوارهای سوار شد.
🔵ما در خواب غفلت ماندیم و برخی از دانشآموزانمان و فرزندانمان به آزادی وعده داده شدهی مستبدترین حکومتهای تاریخ(IranInternational) دل بستند. ما نتوانستیم علل و زمینههای بروز مشکلات کشور را تبیین کنیم ولی دشمن، ناکارآمدی نظام را خوب تبلیغ کرد. ما نتوانستیم مستند به آمار بانک جهانی، توضیح دهیم که ضریب جینی بالای 50 پیش از انقلاب و رسیدن آن به عدد 39 در سال 1400 کاهش فاصلهی طبقاتی را موجب شده است؛ اما دشمن توانست با ترویج تجملگرایی، توقعات ما را از کشور، افزایش دهد. ما نتوانستیم علت اختلاف بین آرمان انقلاب و واقعیت انقلاب را حتی برای دور و بریهای خودمان، تبیین کنیم؛ اما دشمن توانست اختلاف بین آزادی وعده داده شده به مردم و استبداد رسانهای خود را پنهان کند. ما در جهاد تبیین، نتوانستیم رهبرمان را یاری کنیم و به قول امام علی علیه السلام: « مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»؛ کسی که در هنگام یاریخواهی رهبرش خواب بماند، با لگد دشمن، بیدار خواهد شد.
📝#محمدحسین_یزدانی_بخش
✅ارزیابیها، دیدگاهها، پیشنهادها:
🌐https://eitaa.com/yazdanibakhsh
🔰دیگر یادداشتها:
🌐https://eitaa.com/aghamoalem