#حکمت 88 #نهج_البلاغه
وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ (علیه السلام) أَنَّهُ (علیه السلام) قَالَ:
كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ؛ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ؛ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ".
(امام باقر عليه السّلام از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام نقل فرمود)
دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود:
يڪى از آن دو برداشته شد، پس ديگرے را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانى ڪه برداشته شد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود.
و أمان باقى مانده، استغفار ڪردن است، ڪه خداے بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمىڪند در حالى ڪه تو در ميان آنانى، و عذابشان نمىڪند تا آن هنگام ڪه استغفار مىڪنند ».
#حکمت 89 #نهج_البلاغه
و قال (علیه السلام):
مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.
و درود خدا بر او، فرمود:
ڪسى ڪه ميان خود و خدا اصلاح ڪند، خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد ڪرد.
و ڪسى ڪه امور آخرت را اصلاح ڪند، خدا امور دنياے او را اصلاح خواهد ڪرد.
و ڪسى ڪه از درون جان واعظى دارد، خدا را بر او حافظى است.
حکمت 90 نهج البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام):
الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ.
و درود خدا بر او، فرمود:
فقيه ڪامل ڪسى است ڪه مردم را از آمرزش خدا مأيوس، و از مهربانى او نوميد نڪند، و از عذاب ناگهانى خدا ايمن نسازد.
#حکمت 91 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ [الْحِكْمَةِ] الْحِكَمِ.
و درود خدا بر او، فرمود:
همانا اين دل ها همانند بدن ها افسرده مىشوند، پس براے شادابى دلها، سخنان زيباے حڪمت آميز را بجوييد.
#حکمت 92 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام):
أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ، وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَانِ.
و درود خدا بر او، فرمود:
بى ارزش ترين دانش، دانشى است ڪه بر سر زبان است، و برترين علم، علمى است ڪه در اعضا و جوارح آشڪار است.
#حکمت 93 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ، لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ؛ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ، فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ "وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ"
و درود خدا بر او، فرمود:
فردے از شما نگويد: خدايا از فتنه به تو پناه مىبرم، زيرا ڪسى نيست ڪه در فتنهاے نباشد.
لڪن آن ڪه مىخواهد به خدا پناه برد، از آزمايش هاے گمراه ڪننده پناه ببرد، همانا خداے سبحان مىفرمايد: «بدانيد ڪه اموال و فرزندان شما فتنه شمايند»؛
ادامه #حکمت 93 #نهج_البلاغه
وَ مَعْنَى ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ، وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ، لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ.
معنى اين آيه آن است ڪه خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان مىآزمايد، تا آن ڪس ڪه از روزے خود ناخشنود، و آن ڪه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه تر است، تا ڪردارے ڪه استحقاق پاداش يا ڪيفر دارد آشڪار نمايد.
چه آن ڪه بعضى مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمىپسندند، و بعضى ديگر فراوانى اموال را دوست دارند و از ڪاهش سرمايه نگرانند.
#حکمت 94 #نهج_البلاغه
وَ سُئِلَ عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ، وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ يَعْظُمَ حِلْمُكَ وَ أَنْ تُبَاهِيَ النَّاسَ بِعِبَادَةِ رَبِّكَ؛ فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ؛ وَ لَا خَيْرَ فِي الدُّنْيَا إِلَّا لِرَجُلَيْنِ، رَجُلٍ أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ يَتَدَارَكُهَا بِالتَّوْبَةِ، وَ رَجُلٍ يُسَارِعُ فِي الْخَيْرَاتِ.
و درود خدا بر او، فرمود:
(از امام پرسيدند «خير» چيست فرمود) خوبى آن نيست ڪه مال و فرزندت بسيار شود، بلڪه خير آن است ڪه دانش تو فراوان، و بردبارے تو بزرگ و گران مقدار باشد، و در پرستش پروردگار در ميان مردم سر فراز باشى، پس اگر ڪار نيڪى انجام دهى شڪر خدا به جا آورے، و اگر بد ڪردے از خدا آمرزش خواهى.
در دنيا جز براى دو ڪس خير نيست. يڪى گناهڪارے ڪه با توبه جبران ڪند، و ديگر نيڪوڪارے ڪه در ڪارهاے نيڪو شتاب ورزد.
#حکمت 95 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام):
لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى، وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ.
و درود خدا بر او، فرمود:
هيچ ڪارے با تقوا اندك نيست، و چگونه اندك است آنچه ڪه پذيرفته شود.
May 11
هدایت شده از خودسازے و تࢪڪ گناھ
#امیرالمومنین_علی_عليهالسلام :
فَرَضَ اللّهُ...َ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَام
خداوند... جهاد را براے عزّت و سربلندے اسلام واجب فرمود.
#نهج_البلاغه (صبحی صالح) ص 512 ، ح 252
اگر ڪارے ڪردے ڪه اسلام عزیز شد تو جهاد ڪردی
سراسر زندگی میدان مجاهده و جهاد است ....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ۵ وظیفه ما در قبال اهلبیت علیهمالسلام
🎥حجة الاسلام رفیعی
"معرفت، "محبت، "توسل، "عمل به آنچه امر شدید، و "ترڪ آنچه نهی شدید از آن
انشاءالله همه ما مشمول زیارت و شفاعتشون قرار بگیریم 🤲🌹
#حکمت 96 #نهج_البلاغه
وَ قَالَ (علیه السلام):
إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِالْأَنْبِيَاءِ أَعْلَمُهُمْ بِمَا جَاءُوا بِهِ؛ ثُمَّ تَلَا "إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا" الْآيَةَ. ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَلِيَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ إِنْ بَعُدَتْ لُحْمَتُهُ، وَ إِنَّ عَدُوَّ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) مَنْ عَصَى اللَّهَ وَ إِنْ قَرُبَتْ قَرَابَتُهُ.
و درود خدا بر او، فرمود:
نزديكترين مردم به پيامبران، داناترين آنان است، به آنچه ڪه آورده اند.
سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «همانا نزديك ترين مردم به ابراهيم آنانند ڪه پيرو او گرديدند، و مؤمنانى ڪه به اين پيامبر خاتم پيوستند».
(سپس فرمود) دوست محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ڪسى است ڪه خدا را اطاعت ڪند هر چند پيوند خويشاوندے او دور باشد، و دشمن محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ڪسى است ڪه خدا را نافرمانى ڪند، هر چند خويشاوند نزديك او باشد.