📚 فروش کالا پیش از تحویل گرفتن آن
💠 سؤال: آیا می توان کالای خریداری شده را قبل از تحویل گرفتن، به دیگران فروخت؟ مثلًا اینترنتی خرید کنیم و قبل از تحویل آن، اینترنتی بفروشیم.
✅ جواب: اگر معامله نقدی بوده و شرط ضمن عقدی در این زمینه نشده باشد، اشکال ندارد اما اگر معامله سلف باشد (یعنی تحویل کالا مدت دار باشد)، در صورتی جایز است که کالا را تحویل گرفته باشید یا زمان تحویل رسیده باشد.
#احکام_معاملات #فروش_قبل_از_قبض
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام:
نماز دانشجویان در سفر چگونه است؟
✅ پاسخ:
*امام خميني (ره):
نماز شكسته است و روزه صحيح نيست.
*آيتالله خامنهاي:
در سفر برای تحصيل علم حکم نماز و روزه مبنی بر احتیاط است اعم از اين که سفرشان هفتگی باشد يا روزانه.
ولی کسی که برای کار آزاد يا اداری مسافرت میکند، اگر بين وطن يا محل سکونت و محل کارش هر ده روز حداقل يک مرتبه رفت و آمد نمايد، بايد نماز خود را تمام بخواند و روزه او هم صحيح است.
و اگر بين دو سفری که برای کار کردن میرود، ده روز در وطن يا جای ديگری بماند، در سفر اولی که بعد از اقامت ده روزه میرود، نمازش شکسته است و نمیتواند روزه بگيرد. ولی چنانچه قبل از این سفر کاری ، یک سفر شخصی رفته باشد، نماز در سفر شخصی شکسته و در سفر کاری پس از آن تمام است؛ ولی با این حال، احتیاط به جمع بین قصر و تمام، در این سفر کاری، ترک نشود.
*آيات عظام بهجت (ره)، صافى، فاضل (ره) و نورى:
اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد [بنابرنظرآیات عظام صافی، نوری: سه ماه ؛ آیتالله بهجت: دو ماه ؛ آیتالله فاضل: یک ماه] كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
*آيتالله مكارم شیرازی:
۱. کسانى که یکی از سه حالت زیر را داشته باشند، كثيرالسفر محسوب ميشوند و نمازشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه شان صحيح است.
الف. در هفته حداقل سه روز در رفت و آمد یا در محل تحصیل باشند و اين برنامه حداقل دو ماه ادامه داشته باشد؛
ب. شنبه به محل تحصیل برود و پنجشنبه به وطن برگردد و این برنامه حداقل ۴۵ روز ادامه داشته باشد؛
ج. شنبه تا پنجشنبه (غیرازجمعه) هر روز در رفت و آمد باشند و اين برنامه حداقل ۳۰ روز ادامه داشته باشد.
۲. كساني كه دو سال يا بيشتر و هر سال حدود سه ـ چهار ماه [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل يا تدريس و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره نمازشان كامل و روزه شان صحيح است. [در بين راه نماز شكسته است.]
*آيتالله سيستانى:
۱. كساني كه حداقل سه روز در هفته و يا ده روز در ماه [اگر چه به طور پراكنده] در رفت و آمد باشند و یا در محل تحصیل باشند و این برنامه براى مدتى [به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى] ادامه یابد، #کثیرالسفر محسوب مىشوند و نمازشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزهشان صحیح است.
۲. كساني كه سه سال يا بيشتر و هرسال حداقل ۱۵ روز در ماه و يا ۶ ماه در سال [اگر چه به طور پراكنده] در محل تحصيل و خوابگاه اقامت داشته باشند، آنجا در حكم وطن آنهاست و تا ادامه اين وضعيت همواره در محل تحصيل، نمازشان كامل و روزه شان صحيح است [در بين راه نماز شكسته است.]
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام:
با سلام ببخشید برای کسی که تازه حیض شده ، میتونه غسل کنه بره برای زیارت ائمه یا باید منتظر بشه ده روز تموم بشه؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
✅ پاسخ:
آنچه بر شخص جنب حرام است، بر زن حائض نیز حرام است که یکی از آن موارد توقف در حرم ائمه اطهار(علیهم السلام) میباشد. البته برخی از فقها اصل ورود به حرم امام را نیز جایز نمی دانند.
مراجع تقلید در این باره می فرمایند:
1. امام خمینی، خوئی، تبریزی، سیستانی، سبحانی و مکارم شیرازی،خامنهای، اراکی، فاضل: احتیاط واجب این است که زن حائض (مانند شخص جنب) در حرم امامان (ع) توقف نکند.[1]
2. بهجت، گلپایگانی و صافی: احتیاط واجب نرفتن در حرم ائمه (ع) است، اگر چه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود.[2]
بنابراین، شما می توانید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل نمایید.
ضمنا لازم به تذکر است که، مراد از حرم؛ همان زیر گنبد مبارک و جائى است که به آن حرم و مشهد شریف گفته مىشود، ولى ساختمانهاى ملحق به آن و شبستانها حکم حرم را ندارند و ورود جنب و حائض به آنجا مکانها اشکال ندارد، مگر جاهائى که عنوان مسجد را داشته باشد.[3]
در هر حال آنچه گذشت مربوط به حرم امامان معصوم(ع) بود و حرم امام زادگان مشمول این حکم نبوده و حایض یا جنب می تواند در این حرمها حضور یابد مگر اینکه حرم امام زاده، عنوان مسجد را نیز داشته باشد.
📚 منبع
[1]. توضیح المسائل (محشّی)، ج 1، ص 212 و 213، ذیل م 355
توضیح المسائل آیت الله مکارم، ص 75،
[2]. همان.
[3]. همان، ج1، ص 517،س 424.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
از امام صادق عليه السلام پرسیده شد: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اید؟ فرمود: بر چهار بنيان: [اول] دانستم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس تلاش نمودم [دوم] دانستم كه خدای عزّوجلّ بر من آگاه است پس حيا كردم. [سوم] دانستم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم [چهارم] دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم
عَلى ماذا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقالَ عليه السلام: عَلى أَرْبَعَةَ أَشْياءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلى لايَعْـمَلُهُ غَيرى فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلىَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لايَاكُلُهُ غَيرى فَا طْمَانَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اخِرَ أَمْرى الْمَوتُ فَاسْتَعْدَدتُ
بحارالانوار جلد78 صفحه228
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️شک در اصل وضو (شک دارد وضو گرفته یا نه)
۱- قبل از نماز: باید وضو بگیرد.
۲-در بین نماز: نماز او باطل است و باید دوباره وضو بگیرد و نماز را دوباره بخواند.
۳- پس از نماز (شک دارد نماز خوانده شده با وضو بوده یا نه): نمازی که خوانده صحیح است، ولی باید برای نمازهای دیگر وضو بگیرد.
۴-شک در بطلان وضو (شک دارد وضویی که گرفته باطل شده یا نه): بنا میگذارد که وضوی او باطل نشده است.
۵- شک در صحت وضو (پس از انجام وضو شک دارد وضویی که گرفته صحیح بوده یا نه): در صورتی که احتمال میدهد وضو را صحیح انجام داده و در وقت وضو متوجه انجام آنچه در صحت وضو معتبر است بوده، به شک خود اعتنا نکند (و بنا بر صحت بگذارد)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 حداکثر فاصلهٔ بین امام و مأموم یا بین مأمومین:
🌹فاصله امام جماعت و مأموم و فاصله صفوف جماعت نباید زیاد باشد و احتیاط واجب آن است که فاصله محل سجده مأموم و محل ایستادن امام و همچنین محل ایستادن صف جلو با محل سجده صف بعد، بیشتر از یک گام بلند (حدود یک متر) نباشد.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: #دهه_کرامت
موضوع: «#احکام_هبه»
❓اموالی مانند عیدی که به کودک صغیر هدیه داده می شوند آیا ملک خود صغیر محسوب می شوند یا ملک پدر و مادر او؟
✅ اگر پدر به عنوان ولایت بر صغیر، آن ها را قبض کرده باشد، ملک صغیر محسوب می شوند.
❓آیا در قبض هبه از هبه کننده، مجرّد دریافت هبه از او کافی است یا آن که علاوه بر آن باید هبه را مخصوصاً در مواردی مانند ماشین، خانه، زمین و مانند آن به نام آن شخص ثبت نماید؟
✅ منظور از اشتراط قبض در هبه، نوشتن قرارداد و امضای آن نیست، بلکه مقصود این است که آن مال در خارج در اختیار و تحت تصرّف او قرار بگیرد و همین برای تحقّق هبه و حصول ملکیّت کافی است و فرقی بین اموالی که هبه می شوند، وجود ندارد.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام:
باسلام و عرض ادب
آیاوام های بانکی باسود 4درصدمورداشکال است.
✅پاسخ
برخی از مراجع تقلید معتقدند گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد. اما برخی دیگر اخذ هر گونه زیادی در قرض را ولو در قالب کارمزد جایز نمیدانند، البته در این موضوع، راههایی را برای جلوگیری از ربا پیشنهاد میکنند، از جمله اینکه:
متقاضى وام می تواند، کارمزد متصدیان بانک یا مؤسسه را در قالب جعاله به ایشان بپردازد. یعنی مبلغ مذکور را در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض به وی، که توسط آن مؤسسه صورت میگیرد، قرار دهد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
گرفتن کارمزد، اگر واقعاً مزدِ کار باشد نه مجرّد تغییر اسم، اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
ممکن است شخص متقاضى، براى کارکنان آن مؤسسه مالی، در مقابل کسب موافقت سرمایه گذاران جهت پرداخت قرض، جُعلی قرار دهد، و این جُعل ممکن است به مقدار کارمزد مورد نظر مؤسسه باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
منظور از کارمزد حقّالزحمهاى است که به کارمندان بانک یا صندوق قرض الحسنه و مانند آن به عنوان حقوق در مقابل زحماتى که جهت حفظ حساب ها و سایر خدمات انجام مىدهند داده مىشود. و چنانچه مبلغ اضافى به همین نیّت گرفته شود، و به عنوان حقوق صرف کارمندان و سایر هزینه هاى بانک گردد، مانعى ندارد. و اضافه بر آن حرام است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بهطور کلی گرفتن اضافه از گیرندگان وام و لو بعنوان کارمزد جایز نیست. سعی شود که قرض الحسنه بهمعنای واقعی به اشخاص داده شود تا اجر عظیمی که بر آن وعده داده شده نصیب قرض دهنده شود و بکوشید تا انگیزههای معنوی در بین مردم تقویت گردد.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
اگر مبلغ مزبور معادل هزینه های متعارف مدیریت و تجهیز منابع صندوق باشد و دوطرف قرار داد در مورد آن توافق کنند، دریافت آن بلا مانع است.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم ملزم کردن فرزند به شرکت در نماز جماعت:
🌷اگر پدر یا مادر به فرزند خود امر کند نماز را به جماعت بخواند در صورتی که ترک جماعت موجب اذیت آنها شود، احتیاط آن است که نماز را به جماعت بخواند.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 #مسئله | #احکام_فرهنگی_اجتماعی
#احکام_قوانین_مقررات
🔖 فتوای آیات عظام(خامنهای و مکارم): انجام کار بدون گرفتن پروانهی کسب و مجوزهای لازمه اگر مخالف قانون باشد، شرعاً هم اشکال دارد.
آیت الله سیستانی: اگر خلاف قانون باشد اشکال دارد، مگر قوانینی که قانون گذار نسبت به آن بی تفاوت باشد.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚منابع: استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی.
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠 خمس سکه طلا از ارث
💬 سوال:
با پولی که از ارث رسیده مقداری سکه طلا خریدم، آیا به این سکه ها خمس تعلق می گیرد؟
✅ پاسخ:
◀️ اصل آن خمس ندارد؛ اما اگر به قصد تجارت نگهدارى شود و سال خمسی بر خرید گذشته باشد، سود حاصل از افزایش قیمت آن پس از فروش بنا بر احتياط متعلق خمس است.
📚 استفتاء از سایت آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: gkzp6r9
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#پرسش_های_احکام
❓پرسش: دف زدن در مجالس ( چه عروسی و چه غیرعروسی)، چه حکمی دارد؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: آیتالله خامنهای: اگر به گونهای استفاده شود که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است، در هر صورت استفاده از آلات موسیقی در مناسبتهای مذهبی ،شایسته مجالس اهل بیت(علیهم السلام) نیست؛ هر چند از نوع حلال باشد، باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود.
آیتالله سیستانی: دایره (دف) از آلات لهو است و دایره زدن - چه زنگدار، چه بیزنگ - در مجالس عروسی و غیر آن جایز نیست.
آیتالله مکارم: دف، به هر حال جزء آلات موسیقی است و چنانچه جزء آن دسته از آلات موسيقی که غالباً با آن، آهنگهای مناسب مجالس لهو و فساد نواخته میشود باشد، جايز نيست و در غير آن، اشکالی ندارد که تشخيص آن با مراجعه به اهل عرف، يعنی افراد فهميده متدين، ممکن خواهد شد.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی، جلد۲، مسئله ۴۱۳، استفتائات سایت آیت الله مکارم
#احکام_موسیقی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 تغییر نیت در نماز
💠 سؤال: آیا تغییر نیت در نماز، از نماز ادا به قضا یا از نماز قضای مغرب به قضای صبح جایز است؟
✅ جواب: به طور کلی تغییر نیت در نماز در موارد زير واجب است:
۱. از نماز عصر به نماز ظهر، قبل از وقت مخصوص نماز عصر، در صورتی که بين نماز عصر متوجه شود نماز ظهر را نخوانده است.
۲. از نماز عشا به نماز مغرب، قبل از وقت مخصوص نماز عشا و قبل از رکوع رکعت چهارم اگر بين نماز عشا متوجه شود نماز مغرب را نخوانده است.
۳. اگر نماز قضای ظهر و عصر یک روز یا مغرب و عشاء یک روز بر عهده باشد و هنگام نماز عصر یا عشاء متوجه شود، نماز ظهر یا مغرب را نخوانده است
و عدول در موارد زير جایز است:
۱. از نماز ادا به نماز قضای واجب، البته احتیاط واجب آن است که اگر فقط یک نماز قضا دارد، به نماز قضا عدول کند؛ بهخصوص اگر نماز قضا مربوط به همان روز باشد.
۲. از نماز واجب به مستحبّ برای درک ثواب نماز جماعت.
۳. از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره جمعه را فراموش کرده و به جای آن سوره ديگری را خوانده و به نصف رسيده يا از آن گذشته است.
#احکام_نیت #تغییر_نیت
⚜️ @Ahkaam ⚜️
حکم عدول نیت از جماعت به فرادا:
🌻انسان می تواند در بین نماز جماعت نیّت فرادا کند و نماز را به تنهایی ادامه دهد؛ حتی اگر از اوّل نماز قصدش همین باشد. البته احتیاط مستحب آن است که از ابتدای نماز چنین قصدی نداشته باشد.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم گفتن تکبیر قبل از افراد صف جلو:
🌺بعد از تکبیر امام، اگر افراد صف جلو آماده نماز باشند و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد، کسی که در صف بعد ایستاده، می تواند تکبیر بگوید.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🔥قَالَ الامام علی عليهالسلام:
مَا لاِبْنِ آدَمَ وَ اَلْفَخْرِ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ
وَ لاَ يَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لاَ يَدْفَعُ حَتْفَهُ.
⛔️فرزند آدم را با فخر فروشى چه كار؟
او كه در آغاز نطفهاى گنديده،
و در پايان مردارى بد بو است،
نه مىتواند روزى خويشتن را فراهم كند،
و نه مرگ را از خود دور نمايد.
📜 نهجالبلاغه، حکمت ۴۵۴
#نهج_البلاغه
#امام_علی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: دهه کرامت و ایام میلاد حضرت معصومه (س)
موضوع: «#احکام_هبه»
❓آیا هبه و هدیه و عیدی خمس دارد؟
✅ هبه و هديه خمس ندارد، هرچند احوط اين است که اگر از مخارج سال زياد بيايد، خمس آن پرداخت شود.
❓آیا هدایایی که در طول زندگی زناشویی زن و شوهر به آنان هدیه میشود، ملک شوهر است یا زن و یا هر دو؟
✅ مسأله با اختلاف هدايا از اين جهت که مختص مردان باشد يا زنان يا اينکه قابل استفاده برای هر دو باشد، يا برای يکی از آنان تفاوت پيدا میکند، آنچه که بر اساس ظواهر امر به خصوص يکی از زوجين هديه شده ملک خود اوست و آنچه که به هر دوی آنان بهطور مشترک هديه شده، ملک مشترک آنان است.
❓آیا جایز است شخصی همه اموال خود را به یکی از فرزندانش هبه کند و بقیه را از آن محروم نماید؟
✅ اگر اين کار موجب برانگيخته شدن فتنه و اختلاف در بين فرزندان شود، جايز نيست.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
➖ مقصود از موسیقی لهوی
✍ سؤال:
منظور از موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل الله چیست؟ و راه تشخیص موسیقی لهوی مضلّ از غیر آن چیست؟
✅ جواب:
موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بیبندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.
#احکام
⚜️ @Ahkaam ⚜️