❓متن پیام:
سلام وقت بخیر.ببخشیددرموردسقط جنین سوال داشتم ک حکمش چیه.
خانم راضی ب سقط نیس اماهمسرشون اصرار ب سقط دارن دراین صورت خانم بایدچیکارکنه
✅ پاسخ
سقط جنین حرام و از گناهان کبیره است و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد. دیه آن هم از قرار زیر می باشد:
جنین از وقتى که در رحم قرار مى گیرد، به مدت 40 روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعى طلاى سکه دار است که هر مثقال، هیجده نخود مى باشد، پس از آن، 40 روز علقه یعنى خون بسته شده است و دیۀ آن 40 مثقال است، بعد، 40 روز مضغه یعنى پارۀ گوشتى است، که دیۀ آن 60 مثقال است. (که مجموع چهار ماه مى شود) پس از آن به صورت استخوان مى شود. و دیۀ آن 80 مثقال است. بعد گوشت روییده و صورتبندى مى شود، و دیۀ آن 100 مثقال است. و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعى طلاى سکه دار است. و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافى است و اگر زن حامله از روى عمد کارى کند که جنین او سقط شود باید دیۀ آن را به تفصیلى که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمىبرد، بلى چنانچه ورثۀ جنین، او را عفو کنند دیه ساقط مى شود ولى در جنینى که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است.
اما در هر حال تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مىشود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ندارد.دینار شرعى معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعى (6 /3 گرم) مىباشد و قیمت آن را مىتوان از بازار بدست آورد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه ، جایز نیست و دیه وکفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد ، مگر این که باقى ماندن حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد ، یا مستلزم حرج شدیدى باشد که معمولاً تحمل نمىشود ، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است ، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست . و اگر مادر حمل خود را بیاندازد ، دیه آن بر مادر واجب است ، و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه اش بپردازد . و اگر پدر حمل را بیاندازد ، دیهاش بر او واجب است ، و باید آن را به مادر بپردازد . و اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است ، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد. و کافى است در دیه جنین پس از جان گرفتن آن پرداختن پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال نقره ، اگر جنین پسر باشد، و نصف این مقدار اگر دختر باشد. و ـ بنابر احتیاط واجب ـ دیه جنینى که در رحم بمیرد نیز همین مقدار است . و اگر جنین جان نداشته باشد در صورتى که نطفه باشد کافى است در دیه آن یکصد و پنج مثقال نقره و اگر خون بسته باشد دویست و ده مثقال ، و اگر گوشت باشد سیصد و پانزده مثقال ، و اگر استخوان داشته باشد چهارصد و بیست مثقال ، و اگر اعضا و جوارحش کامل باشند پانصد و بیست و پنج مثقال . و ـ بنابر احتیاط واجب ـ فرقى بین پسر و دختر در فرض جان نداشتن نیست .و دمیده شدن روح در نطفه در ماه چهارم است مگر اینکه توسط دستگاه های جدید غیر از آن ثابت گردد.
نظر سایر مراجع در لینک زیر
#سقط
#سقط_جنین
📚 منبع و مطالعه بیشتر
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓متن پیام
سلام خدا قوت من چند ساله صندوق خانوادگی دارم که مبلغی بعنوان پس انداز کسی که میخواد عضو شود در صندوق میگذارد وهر ماه هم مبلغی اضافه میشه واین مبلغ مال خود فرد هست هرزمان بخواد میتواند بگیرد ومن بعداز ۴ماه وام میدهم .اوایل من کارمزد نمیگرفتم ولی چند ساله که مبلغ یک درصد از وامی که به اعضا داده میشود بعنوان کارمزد از وام گیرنده دریافت میشه .این راهم بگویم که هر عضوی بخواهد افتتاح حساب کند من این موضوع را بهش میگم وبا اطلاع ورضایت کامل وارد گروه میشه ومن چندین روز باید زمان برای دریافت مبالغ پرداختی وامها وپاسخگویی به اعضا صرف کنم .آیا یک درصدی که من میگیرم اشکال شرعی داره ؟البته گاها اشتباهی هم رخ میدهد وصندوق کسر میاوردومن باید جوابگو باشم .لطفا راهنمایی بفرمایید
✅ پاسخ
آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل، مكارم و نورى: گرفتن بهره وام – زياد باشد يا كم حرام است ؛ هر چند به اسم كارمزد باشد. اما اگر آنچه گرفته مى شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد (به مقدار متعارف)، با توافق دو طرف اشكال ندارد.
آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: گرفتن كارمزد حرام است ؛ هر چند آنچه كه گرفته مى شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد.
#کارمزد
📚منبع و مطالعه بیشتر
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠آیا ناخن بلند برای زن زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟
🌼موکول به تشخیص عرف است.
📚امام خامنهای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص102
#ناخن_بلند
#زینت
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم استفاده از کرم بودار و ادکلن برای بانوان در مکانهای عمومی:
🌺اگر موجب جلب نظر نامحرم و مستلزم مفسده باشد جایز نیست.
📚امام خامنهای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص100
#کرم_بودار
#ادکلن
#عطر
#مکان_عمومی
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: #دهه_ولایت_و_امامت
موضوع: «#استفتائات_ولایی»
❓آیا مجتهد جامع الشرایط در عصر غیبت بر اجرای حدود ولایت دارد؟
✅ اجرای حدود در زمان غیبت هم واجب است و ولایت بر آن اختصاص به ولی امر مسلمین دارد.
❓آیا رسانه های گروهی در نظام حکومت اسلامی باید تحت نظارت ولی فقیه یا حوزه های علمیه و یا نهاد دیگری باشند؟
✅ اداره رسانه های گروهی باید تحت امر و اشراف ولی امر مسلمین باشد و در جهت خدمت به اسلام و مسلمین و نشر معارف ارزشمند الهی به کار گمارده شود، و نیز در جهت پیشرفت فکری جامعه اسلامی و حل مشکلات آن و اتحاد مسلمانان و گسترش اخوت و برادری در میان مسلمین و امثال اینگونه امور از آن استفاده شود.
❓آیا اطاعت از دستورات نماینده ولیفقیه در مواردی که داخل در قلمرو نمایندگی اوست، واجب است؟
✅ اگر دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحیت و اختیاراتی که از طرف ولی فقیه به او واگذار شده است، صادر کرده باشد، مخالفت با آنها جایز نیست.
📚منبع: https://farsi.khamenei.ir
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: اگر هنگام نماز، يكى از شكهايى كه نماز را باطل مى كند، برای کسی پيش آيد، آیا میتواند در همان لحظه نماز را رها کند؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: آیتالله خامنهای و آیتالله مکارم: بنابر احتیاط نمى تواند بلافاصله نماز را رها كند بلکه باید قدرى فكر كند تا شك پابرجا شود (يعنى يقين يا گمان به يك طرف پيدا نكند) و آنگاه رها كردن نماز مانعى ندارد.
آیتالله سیستانی: اگر یکی از شکهای باطلکننده برای انسان پیش آید، نمازگزار میتواند پس از به دست نیامدن نتیجه و پابرجا شدن شک، نماز را به هم بزند، هرچند بنابر احتیاط مستحب، پس از آنکه شکّ او پابرجا شد، نماز را به هم نزند، بلکه به قدری فکر کند که صورت نماز به هم بخورد یا از پیدا شدن یقین یا گمان ناامید شود.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، توضیحالمسائل آیتالله مکارم، مسئله ۱۰۴۸، توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی، مسئله ۱۵۶۸
#احکام_نماز
#احکام_شکیات
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم استفاده از کرم سفید کننده در برابر نامحرم:
💐اگر در نظر عرف زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود و چنانچه بوی آن جلب توجه نامحرم میکند باید از کنار نامحرم عبور نکند.
📚امام خامنهای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص97
#کرم_سفیدکننده
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠آیا کرمهای ضد آفتابی که پوست را صاف و روشن میکند؛ باید از نامحرم پوشانده شود؟
🌸تشخیص آن موکول به نظر عرف است.
📚امام خامنهای/پاسخ به سوالات جامعه الزهرا جزوه زینت/ص 95
#کرم_ضدآفتاب
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
سلام علیکم
👤 مقام معظم رهبری :
🖇 وقت نماز عشا
❓آخر وقت نماز عشا تا چه زمانی است؟
اگر کسی آنرا تا پس از نیمه شب به تأخیر بیندازد به چه نیتی باید نماز عشا بخواند؟
✅ وقت نماز عشا از هنگامی است که به مقدار خواندن نماز مغرب از اول وقت گذشته باشد تا هنگام نیمه شب شرعی ؛ و تأخیر انداختن نماز مغرب و عشا از نیمه شب شرعی جایز نیست. اما در صورتی که نماز مغرب و عشا به دلیل به وجود آمدن عذری و یا از روی معصیت تا پس از نیمه شب به تأخیر بیفتد بنابر احتیاط باید آن را تا اذان صبح بدون نیت ادا و قضا (به نیت ما فی الذمه) بجا آورد.
ــــــــ
🖇 محاسبه نیمه شب شرعی
❓نیمه شب شرعی برای نماز مغرب و عشا چگونه محاسبه می شود؟
✅ نیمه شب برای نماز مغرب و عشا، نصف فاصله بین غروب آفتاب تا هنگام فجر صادق* است.
*فجر صادق در مقابل فجر کاذب است. فجر کاذب نوری است که به درازا در آسمان پدید میآید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی به سمت بالا انعکاس مییابد. فجر صادق زمان است که نور سفید متصل به سطح افق با شدت کم طلوع کرده و در افق پراکنده می¬شود و باگذشت زمان، شدت نور آن بیشتر می¬شود. بدلیل ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملا باز و تاریک است؛ با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است ، جهت رعایت احتیاط، حدود ده دقیقه بعد از شروع اذان از رسانه ها، نماز صبح خوانده شود.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌹سلام همراه گرامی!
🔷 سوالات شرعی خود را از کارشناس محترم بپرسید.
در اسرع وقت در کانال 🅿️ @P_Ahkaam پاسخ داده خواهد شد.
👈🏼ارسال پرسش👉🏼
لینک حرف ناشناس👇🏼
https://6w9.ir/Harf_8899961
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: #دهه_ولایت_و_امامت
موضوع: «#استفتائات_ولایی»
❓آیا همانگونه که بقای بر تقلید از میت بنا بر فتوای فقها باید با اجازه مجتهد زنده باشد، اوامر و احکام شرعی حکومتی هم که از رهبر متوفّی صادر شده است، برای استمرار و نافذ بودن احتیاج به اذن رهبر زنده دارد یا این که بدون اذن رهبر زنده، از قابلیت اجرایی برخوردار است؟
✅ احکام ولایی و انتصابات صادره از طرف ولی امر مسلمین اگر هنگام صدور، موقت نباشد، همچنان استمرار داشته و نافذ خواهد بود؛ مگر این که ولیامر زنده مصلحتی در نقض آنها ببیند و آنها را نقض کند.
❓آیا ولیفقیه ولایتی دارد که بر اساس آن بتواند احکام دینی را به هر دلیلی مانند مصلحت عمومی، نسخ نماید؟
✅ بعد از وفات پیامبر اکرم (ص) امکان نسخ احکام دین اسلام وجود ندارد، و تغییر موضوع یا پیدایش حالت ضرورت و اضطرار یا وجود مانع موقتی برای اجرای حکم، نسخ محسوب نمی شود.
📚منبع: https://farsi.khamenei.ir
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 #مسئله | #احکام_معاملات_شغلها
🔖 آیتالله خامنهای: بلند کردن و جابجا کردن وسایل سنگین در مشاغل آزاد و غیره، اگر موجب آسیب به کمر و زانو بشود و انسان یقین به ضرر داشته باشد، جایز نیست.
🔖 آیت الله سیستانی: اگر موجب آسیب به بدن شود جایز نیست.
🔖 آیت الله مکارم: اگر ضرر قابل توجه باشد جایز نیست.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع: استفتا از سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، استفتا از سایت آیتالله مکارم
#احکام_متفرقه
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📜 #استفتائات_موسسه
#️⃣ #احکام_وضو_غسل_تیمم
👈 پرسیده شده از: دفتر آیت الله العظمی خامنهای؛
❓پرسش: اگر پیش از وضو بداند که در بعضی از اعضای وضو مانعی از رسیدن آب هست و بعداز وضو شک کند که در موقع وضو آب را به آنجا رسانده یا نه چه حکمی دارد؟
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: با توجه به اقتدار نظام اسلامی و مبارزه با استعمار و استکبار، خرید و فروش با چه شرکتهایی اشکال دارد؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: خرید و فروش از شرکتهایی که سود حاصله، کمک به رژیم غاصب صهیونیستی باشد، حرام است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📝 فتوای آیات عظام: امام(ره)، خامنه ای، سیستانی، مکارم، وحید خراسانی، شبیری زنجانی
📚 منابع: استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب، سایت احکام ۱۱۸
#احکام_فرهنگی_اجتماعی
#احکام_قوانین_و_مقررات
#احکام_معاملات_شغلها
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
📚 روش تعیین اجرت
💠 سؤال: گاهی تعمیرکار هنگام قبول کار، صحبتی از دستمزد نمیکند و مشتری نیز پس از تعمیر، مقدار دستمزدی را که تعمیرکار مطالبه می کند، زیاد می داند و نمی پذیرد، تکلیف چیست؟
✅ جواب: در این صورت تعمیرکار برای کاری که انجام داده است، تنها می تواند اجرت المثل (اجرت متعارف در مانند این معامله) را مطالبه کند.
#احکام_اجیر #اجرت_تعمیرکار
(دفتر مقام معظم رهبری )
(فقه واحکام امام خامنهای)
(مدظله العالی)
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم مال پیدا شده ای که نشانه ندارد:
🌸مالی که انسان پیدا می کند اگر نشانه ای نداشته باشد که به واسطه آن صاحبش معلوم شود احتیاط واجب آن است که از طرف صاحبش صدقه بدهد.
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: شب عید سعید غدیر
موضوع: #اعمال_شب_عید_غدیر
شب هیجدهم ذیالحجه، شب عید غدیر و شب با شرافتى است که سیّد در اقبال دوازده ركعت نماز به یك سلام آورده که هر دو رکعت یک تشهد دارد و در پایان رکعت دوازدهم باید سلام داد؛ و در هر رکعت، بعد از سوره حمد، سوره توحید را ده بار و آیةالکرسی یک بار خوانده میشود؛
و در رکعت دوازدهم باید هر یک از حمد و سوره را هفت بار خواند و این ذکر را ده بار در قنوت تکرار کرد: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْملْکُ وَ لَهُ الحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر»
در دو سجده رکعت آخر نیز، این ذکر ده بار خوانده میشود: «سُبْحانَ مَنْ أَحْصی کُلَّ شَیْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ الّا لَهُ، سُبْحانَ ذِی الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحانَ ذِی الْفَضْلِ وَ الطَّوْلِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزَّةِ وَ الْکَرَمِ. أسْأَلُکَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِکَ، وَ مُنْتَهیَ الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ، وَ بِالاسْمِ الاعْظَمِ وَ کَلِماتِکَ التّامَّةِ انْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ رَسُولِکَ وَ اهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ انْ تَفْعَلَ بِی کَذا وَ کَذا(بجای کذا حوائج خود را از خدا بخواهد)، انَّکَ سَمِیعٌ مُجِیبٌ» (التهذیب، ج ٣، ص ١۴٣)
✅ همچنین «روزه» روز عید سعید غدیر بسیار فضیلت دارد و در روایات آمده که کفّاره شصت سال گناه است و در برابر روزه تمامی عمر دنیا و معادل با صد حج و صد عمره است.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم گذاشتن مال پیدا شده در مسجد و محل اجتماع مردم:
🌺اگر قیمت چیزی که پیدا کرده به ۱۲.۶ نخود نقره سکه دار برسد، چنانچه اعلان نکند و در مسجد یا جای دیگری که محل اجتماع مردم است بگذارد و آن چیز از بین برود یا دیگری آن را بردارد، کسی که آن را پیدا کرده ضامن است.
📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌘قال الامام علی عليهالسلام:
أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ يَنْفَعُكُمْ بَعْدَ تَضْيِيعِ دِينِكُمْ شَيْءٌ حَافَظْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَمْرِ دُنْيَاكُمْ.
🚨آگاه باشيد!! آنچه را با تباه ساختن دين به دست مىآوريد سودى به حالتان نخواهد داشت.
▫️نهجالبلاغه/خطبه 173
#نهج_البلاغه
#امام_علی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠حکم اموالی که بچه نابالغ پیدا میکند:
🌼اگر بچه نابالغ چیزی پیدا کند، ولی او باید اعلان نماید.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠احکام مال پیدا شده(#بیشتر از ۱۲.۶ نخود نقره سکهدار):
🌻هرگاه چیزی که پیدا کرده نشانه ای دارد که به واسطه آن می تواند صاحبش را پیدا کند اگر چه صاحب آن کافری باشد که در امان مسلمانان است در صورتی که قیمت آن چیز به ۱۲.۶ نخود نقره سکه دار برسد باید اعلان کند و چنانچه از روزی که آن را پیدا کرده تا یک هفته هر روزی و بعد تا یک سال هفته ای یک مرتبه در محل اجتماع مردم اعلان کند کافی است.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🚨قال الامام علی علیهالسلام:
أَلاَ وَ إِنَّ هَذِهِ اَلدُّنْيَا اَلَّتِي أَصْبَحْتُمْ تَتَمَنَّوْنَهَا ...
لَيْسَتْ بِدَارِكُمْ.
🍂آگاه باشيد، همانا اين دنيا كه آرزوى آن را مىكنيد،
خانه ماندگار شما نيست.
▫️ نهجالبلاغه/خطبه ۱۷۳
#نهج_البلاغه
#امام_علی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💠احکام مال پیدا شده(#کمتر از ۱۲.۶ نخود نقره سکه دار):
🌷اگر مالی پیدا کند که نشانه دارد و قیمت آن از ۱۲.۶ نخود نقره سکه دار کمتر است، چنانچه صاحب آن معلوم باشد و انسان نداند راضی است یا نه،نمی تواند بدون اجازه او بردارد، و اگر صاحب آن معلوم نباشد، می تواند به قصد این که ملک خودش شود بردارد، و در این صورت اگر تلف شود، نباید عوض آن را بدهد، بلکه اگر قصد ملک شدن هم نکرده و بدون تقصیر او تلف شود، دادن عوض بر او واجب نیست.
📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️