💠 غسل جنابت از حرام کفایت از وضو می کند
💬 سوال:
کسی که نعوذ بالله از راه حرام جنب شود ( مثل خود اراضایی ) آیا برای نماز همین غسل کفایت می کند یا باید بعد از غسل وضو بگیرد؟
✅ پاسخ:
🔹 آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال کفایت می کند.
🔹 آیت الله سیستانی: بله کفایت میکند البته اگر لواط بدون انزال منی باشد بنابر احتیاط واجب وضو هم بگیرد.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی : تمام غسلهاى واجب و همچنین غسلهاى مستحبّى که با دلیل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) کفایت از وضو مى کند.
🔹 آیت الله وحید خراسانی : اگر در اثر خودارضایی (نعوذ بالله) منی خارج شود غسل جنابت برای نماز کافی است و در لواط (نعوذ بالله) هم چنانچه منی خارج شود غسل جنابت برای نماز کافی است ولی اگر منی بیرون نیامده بنابراحتیاط واجب جمع کند بین وضو و غسل در صورتی که قبلا وضو نداشته و اگر وضو داشته غسل کفایت می کند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: گوشدادن به دعا و روضه، داخل ماشین و موقع رانندگی یا هنگام کارکردن، آیا بیتوجهی و بیحرمتی محسوب میشود؟ چون معمولاً توجه کامل و دائمی به همه دعا و روضه نیست.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: همه مراجع تقلید: موارد مختلف است. اگر عرفاً بیاحترامی محسوب شود یا شخص خود به قصد بیاحترامی این کار را انجام دهد، حرام است و باید از آن اجتناب کند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع: احکام عزاداری و مداحی سایت فقه و معارف رهبر معظم انقلاب، سؤال ۲۱۸، استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
#احکام_فرهنگی_اجتماعی
#احکام_عزاداری
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وقت بخیر
ایا امکان داره که مرجع تقلید اشتباه کنه در فهم احکام خداوند یعنی اشتباه به گونه ایی باشه که حکم مرجع با حکم خدا کلا تفاوت داشته باشه یاخیر؟
واگر مرجع اشتباه کنه تکلیف مقلد چی میشه؟
مخصوصا در مسائل خیلی مهم مثل( ازدواج و شریط صحت ازدواج)نه در مورد احکامی که مربوط به نمازو غسل روزه وخمس وزکاته
جواب بدید لطفا پرسش سوالات دیگرم را هم از شما نگرفتم
ممنون
✅ پاسخ
بزرگوار سوالات اعتقادی را اینجا ارسال نکنید
از آنجا که مراجع تقلید انسان های عادی و جایز الخطا هستند امکان این که در بعضی از نظریات و فتواهای خود دچار خطا و اشتباه شوند، و جود دارد. این مطلب در مباحث فقهی پیش بینی شده است و بیان گردیده است که احتمال خطا و اشتباه نباید مانع تحقیق و تفحص در مسائل دین و فتوا دادن بر اساس آن شود.
علمای شیعه معتقد به تخطئه هستند.
تخطئه در برابر تصویب قرار دارد و در لغت به معنای نسبت دادن خطا به کسی است و در اصطلاح به معنای احتمال خطای مجتهد در دست یابی به حکم واقعی ـ عدم اصابت به حکم واقعی ـ می باشد.
علمای شیعه بر این باورند که خداوند متعال برای هر واقعه ای یک حکم واقعی دارد که در لوح محفوظ در حق همگان - چه عالم، چه جاهل، چه مسلم و چه کافر - ثابت است. و همه ما به همان واقع مکلفیم و امارات نشانه ها، حجت ها) نیز طریق به واقع هستند(راه رسیدن به حکم واقعی) .
اما استنباط( استخراج حکم از قرآن و احادیث یعنی استنباط) مجتهد گاهی مطابق آن حکم واقعی است و "مصیب" (حکم مجتهد با حکم خدا یکی است) است که در این صورت حکم واقعی در حق مجتهد و مقلدان وی منجّز است. (کافی و دارای ثواب است)
و گاهی هم رای مجتهد برخلاف واقع است. به چنین کسی "مخطئ" گفته می شود که مقلدانش معذورند و او نیز اگر در مراحل استنباط و مقدمات لازم برای استخراج یک حکم، کوتاهی نکرده باشد نه تنها مستوجب مجازات نیست، بلکه استحقاق پاداش را نیز خواهد داشت.
حدیثی منتسب به پیامبر اکرم (ص) وجود دارد که این نظریه را تأیید می کند به این مضمون که "من اجتهد فأصاب فله أجران و من أخطأ فله أجر واحد"؛ شخصی که اجتهاد کرده و به واقع نیز دست یافته، دارای دو پاداش و آن که اجتهادش به نتیجه ای خلاف واقع منجر شده یک پاداش خواهد داشت.
هر چند در سند و مفهوم این روایت، تردیدهایی وجود دارد، ولی مسلم است که خداوند، بندگان خود را جهت خطایی که آنها در بروزش مقصر نبوده اند، مجازات نخواهد کرد.
اما وظیفه مقلد، پس از تعیین مرجع اعلم، عمل به فتوای مرجع است. چنانچه به آن فتوا عمل کند (خواه مطابق با واقع باشد یا نباشد) به خاطر تعبدی که داشته، اجرش را خواهد دید و اگر از روی سستی و تنبلی به وظیفه خود عمل نکند، جزایش را نیز می بیند.
در مورد آثار وضعی عمل به فتوایی که به اشتباه داده شده است، باید گفت از آن جا که هریک از مجتهد و مقلد در این زمینه به وظیفه الاهی خود (اجتهاد و تقلید) عمل کرده اند و به همین خاطر در این مورد خاص گرفتار آثار وضعی این فتوای اشتباه شده اند خداوند متعال قطعاً این آثار را جبران خواهد کرد.
#اشتباه_مرجع
📚 منبع و مطالعه بیشتر
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#احکـ📚ــام روابطـ👥
💢 حکم رفتن به مجالس لهو و لعب
┘◄ مساله :
✍ رفتن به مجالسی که انسان علم دارد در آنجا لهو و لعب برپا میشود جایز نیست مگر برای نهی از منکر و جلوگیری از ارتکاب گناه.
📚امام خامنهای/احکام روابط/مسئله ۲۷۱
#مجلس_لهو_و_لعب
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⬜◽◻️▫️❁﷽❁▫️◻️◽⬜
🔰احڪــ🔎ـــام وضــ💦ــــو
💢 ڪمڪ رساندن در وضو🤔
❌ برداشت_های_نادرست_از_احڪام
✍🏻 برخی از مردم فکر می کنند اگر در حال اختیار فردی با ظرفی داخل مشت وضو گیرنده آب بریزد، وضوی او را باطل می سازد.
در حالی که چنین کاری فقط برای وضو گیرنده مکروه است.1
مسأله⤵️
✍🏻 یکی از شرایط وضو این است که شستن صورت و دست ها و مسح سر و پاها را خود انسان انجام دهد و اگر دیگری او را وضو دهد و یا در رساندن آب به صورت و دست ها و مسح سر و پا به او کمک نماید، وضویش باطل است. 2
🏷 پی نوشت :
1. توضیح المسائل مراجع ج 1 ص 185
2. همان و ص 167
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✾﷽✾ ═══════💎💎══
🔰احڪــ🔎ــام روابطـ👥
💢حکم عقد دائم قبل از اتمام زمان عقد موقت🤔
مسأله⤵️
✍🏻 چنانچه مرد وقت باقیمانده را هبه نکند(چه جهلاً و چه نسیاناً)و عقد دائم بخوانند، عقد دائم آنان باطل است و باید بعد از اتمام زمان صیغه و یا بخشیدن مدت باقیمانده دوباره اجرای عقد دائم بنمایند.
📚امام خامنهای/احکام روابط/مسئله ۲۵۱
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
#احکـ📚ــام روابطـ👥
┘◄ پرسش :
❓اگر زوجین بخواهند قبل از اتمام عقد موقت، عقد دائم کنند، وظیفه مرد چیست؟
☑️ پاسخ :
✍ اگر زوجین بخواهند قبل از اتمام زمان عقد موقت، صیغه عقد دائم اجرا نمایند باید مرد زمان باقیمانده را به زن هبه کند.
📚امام خامنهای/احکام روابط/مسئله ۲۵۰
#رهبری
#امام_خامنه_ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
❓#پرسش_های_احکام
❓پرسش: آیا به حقوقی که روز سال خمسی واریز میشود، خمس تعلق میگیرد؟
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
✅ پاسخ: فتوای آیات عظام(خامنهای، سیستانی و مکارم): اگر قبل از زمان محاسبه خمس، حقوق دریافت شود، آن درآمد و حقوق دارای خمس میباشد.( مثلاً اگر ساعت ۸ زمان محاسبه خمس است، قبل این ساعت هرچه دریافت شود، خمس دارد و اگر بعد از درآمدی دریافت شود، خمس ندارد).
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📚 منابع: استفتا آنلاین از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
#احکام_خمس
#آموزش_احکام
#نهضت_احکام_آموزی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
🌸🌼🌸🌼🌸🌼🌸🌼
❓سلام حاج آقا، میشه مسح روی سر با موهای بلند و کوتاه رو توضیح بدید؟ وقتی موها بلنده حتما باید فرق سر رو باز کنیم؟🧑🏽🦱
سلام
عرضم به خدمت شما که...
💡 آیات عظام،رهبری،سیستانی،مکارم:
مسح بر پوست سر واجب نیست، بلکه مسح بر موی قسمت جلوی سر کافیه ، اما اگه موی جاهای دیگه در قسمت جلو جمع شده باشه یا موی جلوی سر شما اینقدر بلند باشه که روی صورت یا شونه ها ریخته شده ، مسح روی اون کافی نیست، و باید فرق سرتون رو باز کنید و پوست یا بن موها را مسح کند(این باز کردن فرق سر بهتره قبل از وضو باشه تا وقتی فرق سر رو باز میکنید دستتون رطوبت نداشته باشه)
#وضو
⚜️ @Ahkaam ⚜️