eitaa logo
حکمش چیه؟
99.9هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
152 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روانشناسان بزرگ
درست کردم چه نوشمکایی😜😋 والا از بیرون آدم چه بدونه باچه آبی و چه رنگایی درست کردن نامردا 😒😢 دلتون نخواد بچه هام از یخچال دست نمیکشن همش میگن مامان توروخدا یکی دیگه یکی دیگه😋🙈 بچه داری بیا ۵۰ نوع نوشمک و بستنی یخی بدون شکر و ژلاتین 😍👇 eitaa.com/joinchat/3187277831C5a6fba1991
تا الآن نماز نمی‌خواندم و روزه نمی‌گرفتم. اگر بخواهم گناه را ترک کنم آیا باید تمام نماز و روزه ها را جبران کنم؟ آیا در گرفتن روزه این امر که ترک هر روزه عمدا 60 قضا دارد باید رعایت شود؟ در اینصورت که هرروز باید روزه گرفت! آیا خدا من را می‌بخشد؟ پاسخ توبه و شروع به انجام عبادات شرعی، توفیقی است که نصیبتان شده است که باید قدر آن را بدانید و نگذارید شیطان با بزرگ نشان دادن برخی کفاره های عبادات انجام نشده، شما را از راه راست دور کند. ابتدا سعی کنید عبادات شما از این به بعد از بین نرود و در وقت خودش انجام شود و بعد از مدتی، کم کم شروع به انجام عباداتی کنید که از شما قضاء شده است. مراجع عظام تقلید درباره نماز و روزه قضاء شده می گویند: باید قضاى نماز و روزه را بجا آورد، و روزه او کفّاره نیز دارد. و اگر توانایی انجام کفّاره را ندارد، وظایفی دیگری به عهده او است که برای آگاهی از آن می توانید به نمایه 1965 (کفارۀ روزه) در همین سایت مراجعه نمایید. در هر حال ترک گناه و معصیت موضوعی مستقل است که به خودی خود دارای ارزش والایی در نزد پروردگار است. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa26919@Ahkaam
نذر کرده‌ام یک ماه مداوم روزه بگیرم، روز سیزدهم می‌خواهم به اردو بروم، تکلیف روزه‌ام چیست؟ پاسخ اگر نذر شرعی نبوده و صیغه نذر خوانده نشده، عمل به این نذر لازم نیست. بنابر این می‌توان در بین آن به سفر رفت. اما اگر صیغه‌ی نذر خوانده شد، نباید به مسافرت رفت و در صورت نیاز و اضطرار باید بعد از سفر ادامه روزه‌‌ها را بگیرد. البته در صورتی که پدر یا مادر از گرفتن روزه نهی کنند، نذر منحل شده و تکلیفی ندارد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی): نذر روزه در سفر مانعى ندارد و با این نذر روزه صحیح است، ولى احتیاط آن است که نذر قبل از شروع مسافرت باشد؛ در هر صورت اگر صیغه مخصوص نذر را ـ که در رساله‌های عملیه ذکر شده است ـ نخوانده‌اید عمل به آن لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی): اگر نذر با صیغه شرعی نباشد، عمل به این نذر واجب نیست. و همچنین اگر پدر یا مادرتان شما را از متعلق این نذر نهی کنند این نذر منحل می‌شود و تکلیفی ندارید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی): چنانچه صیغه نذر خوانده باشید، باید طبق نذر عمل نمایید، ولی اگر سفر اضطراری و لازمی است بعد از آن ادامه را بگیرید. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی): چنانچه نذر با صیغه خاصه خوانده نشده باشد(سفر رفتن) مانعی ندارد. ⚜ @Ahkaam
افطاری دادن و دید و بازدید پس از افطار مربوط به کدام یک از اثرات روزه است؟ پاسخ افطاری دادن به برادران مؤمن در ماه مبارک رمضان، از سنت‌های حسنه است که در روایات مورد اهتمام قرار گرفته است، به گونه­ای که در منابع حدیثی باب مستقلی با عنوان «بَابُ اسْتِحْبَابِ تَفْطِیرِ الصَّائِمِ‏ عِنْدَ الْغُرُوبِ بِمَا تَیَسَّرَ وَ تَأَکُّدِهِ فِی شَهْرِ رَمَضَان»؛ باب استحباب افطاری دادن به روزه داران، به این مسئله اختصاص یافته است. از آن­جا که هر کار نیکی در ماه رمضان پاداش و ثواب آن دو چندان خواهد شد، صلۀ رحم نیز داخل این حکم کلی می­شود، به شرط آن که اولاً: همراه با غبیت برادران ایمانی نباشد، ثانیاً: صلۀ رحم و رفت و آمدهای بعد از افطار، باعث ترک دیگر سنت­های حسنه؛ مانند حضور در نماز جماعت، مجالس سخنرانی و موعظه که معمولا بعد از افطار در مساجد برگزار می­گردد و... نشود. گفتنی است که افطاری دادن و صله‌ی ارحام، نتیجه‌ی بخش خاصی از روزه نیست، نتیجه روزه چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید، تقوای الاهی است. انسان روزه‌دار با تمرین گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان، طعم تلخ فقر را خواهد چشید و از حال فقیران و گرسنگان آگاه خواهد شد، و این زمینه‌ای می‌شود تا فرد روزه‌دار در کمک به فقرا و مستمندان توفیق یابد. ⚜ @Ahkaam
بنده در یکی از شب‌های رمضان جنب شدم....ولی نتوانستم غسل کنم و امکان تیمم هم برایم وجود نداشت؛ چون نمی‌دانستم چه خاکی مناسب تیمم است. من صبح همان روز به نیّت روزه از خواب بیدار شده و در اولین فرصت غسل کردم. آیا روزه‌ام صحیح است؟ پاسخ ١. با هر خاک یا سنگ تمییز و پاکی می‌توان تیمم کرد. ٢. روزۀ آن روز را قضا کنید ولی کفّاره ندارد. اما برخی از مراجع تقلید؛ بنا بر احتیاط، کفّاره را هم واجب می‌دانند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این پرسش، چنین است: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): آن روز را قضا کنید ولی کفاره ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): باید قضای آن روز را بگیرید و بنا بر احتیاط واجب کفاره هم دارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر جزو فاقد الطهورین باشد (آب یا خاک در دسترس او نباشد) روزه صحیح است. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از راز سلامتی
رفع موهای زائدبدن برای همیشه با و 😳😱 ➰ ➰ 💪 💪 _ناحیه ها🙈 و روش خانگی 👇👇 این https://eitaa.com/joinchat/2999058479C3c9b94e5f1 امتحان شده
هدایت شده از راز سلامتی
🔴گروه خونی ات چیه⁉️ ارتباط گروه خونی با 🍟 غذاهای مناسب لاغری وچاقی هر گروه ❤️خصوصیات جنسی هر گروه 💉روی گروه خونیت بزن و خصوصیاتت رو ببین👀 O+💉 O-💉 A+💉 A-💉 B+💉 B-💉 AB+💉 AB-💉
❗️عطسه کردن، سرفه کردن و آروغ زدن و آه کشیدن در نماز اشکال ندارد، ولی گفتن آخ و آه و مانند اینها که دو حرف است اگر عمدی باشد نماز را باطل می کند. ❗️اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید، مثلا به قصد ذکر بگوید: “الله اکبر” و در موقع گفتن آن، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد ولی چنانچه به قصد این که چیزی به کسی بفهماند بگوید اگرچه قصد ذکر هم داشته باشدنماز باطل می شود.
هدایت شده از کیک شیرین🍰
رو آبکش نکنید❌❌❌ که نصف عمر‌تون به فناست😱 منم قبلا نمیدونستم😏 تا دوست 😍 انقدر خوشمزه میشه،شیش لیگ و چلوگوشت جلوش کم میاره😉 ، عاشقشن کی فکر میکرد ازبرنج جلو بزنه😁 تا حالا هر چی ماکـــارونی خــــــوردی سوتفاهم بوده😂 از این به بعد با این روش بپز😍👇 http://eitaa.com/joinchat/4105371656Cef4cada4cd
بنده در یکی از شب‌های رمضان جنب شدم....ولی نتوانستم غسل کنم و امکان تیمم هم برایم وجود نداشت؛ چون نمی‌دانستم چه خاکی مناسب تیمم است. من صبح همان روز به نیّت روزه از خواب بیدار شده و در اولین فرصت غسل کردم. آیا روزه‌ام صحیح است؟ پاسخ ١. با هر خاک یا سنگ تمییز و پاکی می‌توان تیمم کرد. ٢. روزۀ آن روز را قضا کنید ولی کفّاره ندارد. اما برخی از مراجع تقلید؛ بنا بر احتیاط، کفّاره را هم واجب می‌دانند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این پرسش، چنین است: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): آن روز را قضا کنید ولی کفاره ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): باید قضای آن روز را بگیرید و بنا بر احتیاط واجب کفاره هم دارد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر جزو فاقد الطهورین باشد (آب یا خاک در دسترس او نباشد) روزه صحیح است. ⚜ @Ahkaam
اگر شخص روزه‌داری (در غیر ماه رمضان) را با علم به روزه بودن او به طعام دعوت کنند وظیفه شخص روزه‌دار چیست؟ پاسخ اگر روزه‌ی این شخص (مانند قضای رمضان) واجب باشد و وقت قضاى روزه‌ی او تنگ نباشد، مى‌تواند پیش از ظهر، روزۀ خود را باطل نماید، ولی بعد از ظهر جایز نیست که روزۀ خود را باطل کند. اما اگر روزه‌ی او مستحبی باشد، فتوای مراجع عظام تقلید -از جمله مقام معظم رهبری- در این زمینه چنین است: قبول دعوت مؤمن در حال روزۀ مستحبى، شرعاً امرى پسندیده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل مى‌کند، ولى او را از اجر و ثواب روزه محروم نمى‌سازد. ⚜ @Ahkaam
هدایت شده از ابَر أمر
🌼 روش جدید امر به معروف؛ ، مؤثر و ساده در ۳۰ ثانیه 1️⃣ اگر نگران هستیم، امیرالمؤمنین فرمود، همه نیکی‌ها، حتی جهاد، در برابر ، مثل یک دمیدن در اقیانوس است. 2️⃣ یکی از بزرگترین فسادها در دستگاه‌ها، مسوولین و ولنگاری در است که هر روز ارزشهای اقتصادی، معنوی و خانوادگی میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد؛ به بیان رهبرمان قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است؛ 3️⃣ فرایند شکل گیری این پویش: 👈اعتراضات مردمی 👈اعتراض امام خامنه ای 👈اعتراض آیت الله اعرافی، رئیس حوزه علمیه 👈اعتراض نخبگان و فضلای حوزه 🌕 رفتن به خبرگزاری فارس: www.farsnews.ir/my/c/23860 ✅ زدن روی گزینه 🌕 ارسال شماره همراه ✅ ارسال تایید دریافتی 🌹توضیح بیشتر در کانال ابرامر: 🇮🇷 @abaramr
بنده در دوران عقد هستم. اگر در شب‌های ماه مبارک رمضان، با همسرم در هنگام معاشقه آب منی خارج شود در صورتی که به دلیل حرمت‌هایی که وجود دارد امکان غسل تا قبل از اذان صبح وجود ندارد، آیا می شود تیمم بدل از غسل انجام داد؟ پاسخ فتوای مراجع عظام تقلید در خصوص پرسش مزبور چنین است: شخص جنب به بهانه‌ی این که از نزدیکان خود یا همسرش خجالت مى‌کشد، نمی‌تواند غسل را ترک کرده و به جای آن تیمّم بدل از غسل نماید، ولی اگر غسل را تا آخر وقت تأخیر انداخت و تیمّم کرد، اعمالش صحیح است و قضا ندارد؛ هر چند معصیت کرده است. ⚜ @Ahkaam
اگر در ماه رمضان انسان یک یا چند روز در جایی کار کند که از شهر محل زندگیش 8 فرسخ یا بیشتر دور باشد؛ یعنی صبح سر کار برود و ساعت 3 بعدازظهر به خانه برگردد و نماز ظهرش را در خانه بخواند، آیا باید روزه اش را بگیرد؟ پاسخ مراجع عظام تقلید، نماز و روزۀ افرادی که به موجب شغل، سفر می‌کنند را تمام می‌دانند. اما در این باره که تعداد سفرهای این افراد چه مقدار باشد تا نمازشان کامل شود، اختلاف نظر دارند و حداقل، آن را هر ده روز یک بار می‌دانند. پس بر فرض سؤال، گرچه اقتضای شغل شما سفر کردن است، اما چون تعداد روزهای آن کم می‌باشد، در روزهای که به سفر می روید نمازتان شکسته و از روزه گرفتن باید خودداری کنید، مگر این که تا قبل از اذان ظهر به وطن خود یا جایی که قصد دارید حداقل ده روز بمانید برسید. ضمائم: حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته): اگر فاصله وطن فعلی شما تا محل کارتان 5/22 کیلو متر یا بیشتر باشد و شما حداقل هفته ای یک بار یا هر ده روز یک بار به آنجا می روید به عنوان دائم السفر(کسی که شغل او در سفر است)، نمازتان کامل و روزه گرفتن شما صحیح است. حضرت آیت الله سیستانی (دامت برکاته): عنوان کثیر السفر بر کسى صدق مى‌کند که حداقل در هفته سه روز یا در ماه ده روز در مسافرت باشد و تصمیم بر ادامه‌ی این وضع براى حداقل شش ماه در سال و یا سه ماه در دو سال به بالا داشته باشد (البته در ماه اوّل باید احتیاطاً بین شکسته و تمام جمع کند)، ولى کسى که در هفته یک روز در سفر است عنوان کثیر السفر بر او صدق نمى‌کند و اگر در هفته دو روز در سفر باشد بنا بر احتیاط واجب هم شکسته بخواند هم تمام. حضرت آیت الله سبحانی (دامت برکاته): هرگاه فردى به طور مرتب در هر هفته یا ده روز دو روز به سفر مى‌رود و به وطن برمى‌گردد و این کار دو ماه ادامه پیدا کند، باید نماز خود را تمام بخواند و روزه بگیرد. البته در سفر اول، حکم مسافر دارد و در سفر دوم احتیاط کند (نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند) و در سفر سوم به بعد، نماز او تمام است. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (رحمةالله علیه): دائم السفر یعنى کسى که بدون توقف ده روز در یکجا (وطن و یا غیر وطن) مسافرت کند و معلم و یا محصّل که شغل او در سفر است و هر هفته به شهر یا روستاى خود برمى‌گردد،نماز او تمام و روزه او [حتی در مسیر راه] صحیح است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی (دامت برکاته): چنانچه حداقل دو ماه و هر ماه سه روز درهفته در رفت و آمد باشید (در ماه 12 روز)، در حکم کثیرالسفر هستید و نماز و روزه‌ی شما در بین راه و محل کار کامل است در غیر این صورت شکسته می‌باشد. حضرت آیت الله بهجت (رحمةالله علیه): کثیرالسّفر کسى است که غالباً در کمتر از ده روز به حدّ مسافت شرعى رفت و آمد کند. به حدّى که عرفاً مصداق کثیر السّفر شود. حضرت آیت الله تبریزی (رحمةالله علیه): چنانچه براى کار که مدت آن دو ماه یا بیشتر باشد بین محل کار و وطن به اندازه‌ی مسافت شرعى حداقل هفته‌اى یک بار تردد کند نمازش در این سفرها تمام و روزه‌اش صحیح است. حضرت آیت الله گلپایگانی (رحمةالله علیه): در صورتى که تصمیم دارد در مدّت قابل اعتنائى هر هفته، مسافرت مزبور را ادامه دهد، حکم دائم السّفر را دارد و روزه و نمازش کامل است. حضرت آیت الله وحید خراسانی (رحمةالله علیه): چنانچه فرد، بیشتر روزهاى هفته را در محلّ مى‌ماند و برنامه سفر او دو سال یا بیشتر ادامه دارد، آن محل در حکم وطن وی بوده و نمازش در آنجا کامل و روزه‌اش صحیح است. ⚜ @Ahkaam
بنده مهماندار هوایی هستم، خواستم بدانم حکم سحر و افطار روزه ما با افق‌های مختلف چیست؟ برای نمونه ما به افق تهران سحری می‌خوریم و به لندن می‌رویم. به کدام افق باید افطار کنیم تهران یا لندن؟ با توجه به اختلاف ساعت 2.30 تا 3 ساعت می‌شود به همان افق که سحر رو آغاز کردیم افطار کنیم؟ پاسخ شخص مذکور باید رعایت محلّى را که وارد آنجا شده، بنماید و قبل از مغرب آنجا افطار نکند مگر آن که در بین راه به جایى برسد که مغرب شده باشد. بنابر این، اگر در بین راه به جایی برسد که طبق افق آنجا مغرب شده است، می‌تواند روزه‌ی خود را افطار کند. ⚜ @Ahkaam
بنده مهمان‌دار هوایی هستم؛ 1. بعضی از پروازهای ما به صورت رفت و برگشتی می‌باشد فرضاً به وین می‌رویم و بر می‌گردیم، حکم نماز و روزه ما چیست؟ 2. بعضی پروازهای ما به صورت اقامتی می‌باشد فرضاً به چین می‌رویم و 4 روز در آنجا هستیم و بر می‌گردیم، در این پروازها حکم نماز و روزه ما چیست؟ نکته مهم این‌که ما همیشه به یک مقصد سفر نمی‌کنیم و گاهی ممکن هست بین پرواز به یک کشور خاص (چین) و پرواز مشابه (فرضاً همان کشور چین)، 5 یا 6 ماه فاصله بیافتد تا دوباره پرواز به چین داشته باشیم، آیا باید در مدت اقامت در یک کشور روزه بگیریم و نماز کامل است؟ 3. ما اگر در پرواز آب نخوریم به دلیل فشار و ارتفاع پرواز ممکن است دچار عوارض پرواز شویم یا در طولانی مدت دچار مشکلات کلیه و ... شویم، تکلیف برای روزه داری تا زمانی که در پروازیم چیست؟ پاسخ 1 و 2. با توجه به اینکه قوام شغل شما به مسافرت است، نماز و روزه شما (در غیر از سفر اول) چه در هواپیما و چه به نحو اقامت در محلی، کامل می‌باشد. 3. درباره‌ی پرسش سوم؛ در استفتایی از آیت الله خامنه‌ای چنین آمده است: س: اگر هواپیما در ارتفاع بالا و مسیر طولانى در حال پرواز باشد و پرواز حدود دو ساعت و نیم تا سه ساعت طول بکشد، مهمان‌دار و خلبان هواپیما براى حفظ تعادل خود هر بیست دقیقه احتیاج به نوشیدن آب دارند، در این صورت، آیا در ماه مبارک رمضان، کفاره و‌ قضاى روزه بر آنها واجب مى‌شود؟ ج: اگر روزه براى آنها ضرر داشته باشد، جایز است که با نوشیدن آب افطار نمایند و قضاى آن را به جا آورند و در این حالت کفاره بر آنها واجب نیست. ⚜ @Ahkaam
اگر در ماه رمضان قبل از اذان صبح جنب شویم، ولی عمداً غسل نکنیم و تیمم کنیم، آیا تیمم پذیرفته است و روزه‌ی صحیح است؟ پاسخ فتوای مراجع عظام تقلید در این‌باره چنین است: کسى که جنب است و مى‌خواهد روزۀ واجبى بگیرد که (مثل روزۀ رمضان) وقت آن معیّن است، چنانچه عمداً غسل نکند تا وقت تنگ شود، مى‌تواند با تیمم روزه بگیرد و روزه‌اش صحیح است؛ اما معصیت کرده است. ⚜ @Ahkaam
چرا با توجه به وجود احادیثی از رسول خدا(ص) مبنی بر باطل کردن روزه با گناه غیبت، این گناه از مبطلات روزه در کتاب‌های احکام آورده نمی‌شود؟ پاسخ 1. همان طور که کارهای نیک و اعمال صالح انسان دارای درجات متفاوتی از ارزش و ثواب هستند، گناهان انسان نیز از نظر فساد و عقوبت در یک سطح نیستند. این‌گونه احادیث، بیانگر بزرگی گناه غیبت و شدت فساد آن است؛ زیرا غیبت با بزرگ‌ترین سرمایه مردم یعنی با آبروی آنان سرو کار دارد. از این‌رو، اسلام عزیز آن را مذموم شمرده و با تعبیرات بسیار شدید از آن یاد کرده تا همگان را متوجه مضرات و آثار سوء آن کرده و از ارتکاب چنین گناهی باز دارد. 2. از روایات ائمه معصومین(ع)، این‌گونه بر می‌آید که روزه‌داری؛ دارای مراتبی است و مرتبه ظاهری آن، همان است‌که در منابع فقهی به آن اشاره شده و برای آن شرایط و مبطلاتی ذکر نموده‌اند، اما مرتبه‌ی بالاتر و باطنی روزه، آن است که شخص روزه‌دار، تمام اعضای بدن او روزه باشد؛ یعنی بتواند چشم، گوش، زبان و سایر اعضایش را از حرام دور نگه دارد. باید توجه داشت که چنین روزه‌ای است که مورد قبول حق تعالی قرار می‌گیرد و آن آثار کامل خود را به همراه خواهد داشت. البته در مرحله‌ی نخست، هر مکلفی مأمور به انجام واجبات -به همان شکلی که در منابع فقهی بیان شده است- می‌باشد، چرا‌که ترک واجب، به بهانه‌ی عدم قبولی آن، خودش جُرم بوده و دارای عقوبت الاهی است. در نتیجه، روزه با ترک سایر واجبات یا همراه با انجام محرمات و گناهانی همچون «غیبت»، نتیجه مطلوب خود را نخواهد داشت، اما از آن‌جا که هر کدام از این اعمال دارای حکمی مستقل هستند که به تنهایی نیز آثار و نتایجی دارند، غیبت کردن، موجب بطلان روزه نخواهد شد، بلکه از ارزش و اثر واقعی آن می‌کاهد. ⚜ @Ahkaam
اگر در دو شهر متفاوت به مدت 10 روز مسافر باشیم روزه واجب است؟ پاسخ اگر از اوّل قصد داشتید در دو محلّه ده روز بمانید قصد اقامت صحیح نیست و حکم مسافر را دارید. پس نماز شما شکسته و روزه نمی‌توانید بگیرید. ⚜ @Ahkaam
اگر انسان غیر عمد و از روی ضرورت استفراغ کند آیا روزه اش باطل است یا خیر؟ اگر این کار حکم بی هدف و برای باطل کردن روزه باشد چطور؟ آیا کفاره دارد؟ پاسخ مراجع معظم تقلید در این باره فرموده اند: هر گاه روزه دار عمداً قى (استفراغ) کند اگر چه به واسطۀ مرض و مانند آن ناچار باشد، روزه‌اش باطل مى‌شود، ولى اگر سهواً یا بى‌اختیار قى کند اشکال ندارد. در هر حال این عمل گرچه از روی عمد انجام شود ولی کفّاره ندارد. ولی اگر این کار بدوت دلیل و صرفا برای باطل کردن روزه باشد، برخی از مراجع می‌گویند، باید کفاره افطار عمدی بدهد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به قسمت دوم سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): قی کردن عمدی موجب باطل شدن روزه می‌گردد که فقط قضا لازم است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در فرض سؤال باید کفاره بدهد. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر عمدا استفراغ کند روزه‌اش باطل می شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): عمل مذکور کفاره ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): مبطل روزه و موجب کفاره عمدی است. ⚜ @Ahkaam
اگر قضای روزه ماه رمضان باشد و در اول اذان متوجه نباشیم اذان شده چیزی بخوریم روزه باطل است؟ پاسخ این مسأله چند حالت دارد، که در دو صورت روزه ی فرد باطل است: 1. اگر بدون این که تحقیق کند وقت اذان رسیده یا نه (مثلا رادیو را روشن نکند)، کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 2. اگر تحقیق کند و با این که احتمال زیاد می دهد وقت اذان رسیده، کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. و در دو صورت روزه ی فرد باطل نیست: 1. اگر بعد از تحقیق، یقین کند یا احتمال زیاد بدهد که وقت اذان نرسیده و چیزى بخورد و بعد معلوم شود وقت اذان بوده است. 2. اگر بعد از تحقیق، شک کند که وقت اذان رسیده یا نه و کارى که روزه را باطل مى‌کند انجام دهد، بعد معلوم شود، وقت اذان بوده است. ⚜ @Ahkaam
اگر بعد از غسل متوجه شویم که روی یک انگشت، مقدار کمی لاک باقی مانده است، روزۀ آن روز درست است؟ اگر این لاک در قسمت بلندی ناخن قرار داشته باشد چطور؟ پاسخ اکثر مراجع عظام تقلید می گویند: چنین شخصی غسلش باطل است و اگر نماز واجب خوانده، باید قضا نماید، اما روزه‌ی او صحیح است. با این حال بعضی از فقها، به علت حجم بسیار کم مانع یا به این علت که این مانع در قسمت بلندی ناخن قرار داشته است، غسل و روزه و نماز چنین شخصی را صحیح می دانند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال روزه ها صحیح است ولی باید قضای نمازها را بجا آورید. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر بعد از غسل بفهمد مقداری از بدن را نشسته، چنانچه از طرف چپ باشد، شستن همان مقدار کافی است، و اگر از طرف راست باشد باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید، و اگر از سر و گردن باشد باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف راست و بعد طرف چپ را بشوید و نمازها و روزه ها باید قضا شوند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر احتمال می دهید که این لاک بعد از غسل گذاشته شده غسل و اعمال صحیح است ولی اگر مطمئن بودید که قبل از غسل بوده و مانع از رسیدن آب به ناخن شده باید آن را پاک کنید و آن جا را به نیت تمام کردن غسل بشویید و نمازها را قضا کنید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اگر مانع بسیار کوچک باشد وضو و غسل صحیح است. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): روزه هایتان صحیح است ولی باید نمازها را قضا کنید. ⚜ @Ahkaam
اگر یک زن باید کفاره خود را بدهد و به مدت شصت روز روزه بگیرد که سی و یک روز آن می بایست پی در پی باشد، بفرمایید چگونه چنین چیزی ممکن است وقتی وی یک دوره قاعدگی دارد (چون نمی تواند سی و یک روز بطور مداوم روزه بگیرد)؟ پاسخ در روزه ای که تتابع و پی در پی گرفتن در آن شرط باشد (مانند روزه کفاره یا روزه نذر) اگر به سبب عذری مانند بیماری یا حیض و نفاس (در بانوان)، مکلف نتواند روزه ها را پی در پی بگیرد، اگر بعد از برطرف شدن عذر (بیماری، یا حیض و نفاس) بلافاصله ادامه روزه ها را بگیرد، صحیح بوده و احتیاجی نیست که روزه ها را دوباره از ابتدا شروع کند. ⚜ @Ahkaam
آیا شرکت بانوان در نماز عید فطر و عید قربان ممنوع بود و پیامبر اکرم(ص) تنها به دختران دم بخت اجازه شرکت دادند تا زمینه ازدواج آنان فراهم آید؟! پرسش پیامبر اکرم(ص) به دختران دم بخت اجازه فرمودند که در نمازهای عید فطر و قربان حضور یابند، شاید رزق و روزی مناسبی نصیب آنان شود. برخی از دانشمندان دینی، این رزق و روزی را به ازدواج تفسیر نمودهاند،! منظور چیست؟ یعنی قبلاً اجازه نداشتند؟ یا قبلاً به زنان اجازه حضور در نماز داده نمیشد و بعداً دختران مجرد مستثنا شدهاند و...؟ این حدیث به نظرات اهل تسنن شباهت دارد! پاسخ در ارتباط با روایت مطرح شده در پرسش، باید گفت؛ امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل می‌کند: رسول خدا(ص) اجازه فرمودند تا دوشیزگان برای شرکت در نماز عیدین(عید قربان و عید فطر) از منزل خارج شوند تا رزق یعنی ازدواج روزی آنان شود. این روایت در صورت پذیرش لزوماً به معنای آن نیست که شرکت بانوان شوهردار و نیز دختران مجرد در نماز عیدین ابتدا ممنوع بود، و سپس اجازه داده شد، بلکه با توجه به این‌که از طرف اسلام، ترغیب و تشویقی برای خارج شدن زنان از منزل حتی برای رفتن به مسجد، انجام نگرفته است؛ از این‌رو، شاید برخی افراد احتمال ممنوع بودن شرکت آنان در مراسم دینی را می‌دادند، اما پیامبر(ص) با این سخن بر مجاز بودن آن تأکید فرمود. این‌که در این روایت تنها به دختران مجرد اشاره شد، معنایش آن نیست که بانوان شوهردار حق شرکت ندارند، بلکه از آن‌جا که حساسیت در شرکت دختران بیشتر بود، پیامبر(ص) بر شرکت آنان تأکید فرمود. علاوه بر این، پیامبر اسلام(ص) در این روایت فقط در صدد بیان جواز این موضوع نیست، بلکه از فحوای کلام این‌گونه استفاده می‌شود که آن‌حضرت در بیان ارشاد و تشویق به این کار بود، و آن‌را نوعی حضور اجتماعی مشروع و تأیید شده می‌داند که علاوه بر اجر و پاداش معنوی، درصد احتمال ازدواج را نیز برای آنان افزایش می‌دهد. ⚜ @Ahkaam
دعای قنوت پیامبر خدا(ص) در نماز عیدین(عید فطر و عید قربان) چه بوده است؟ پاسخ بنابر تحقیق و جست‌وجو؛ در منابع حدیثی و فقهی اسلامی؛ دعایی خاص از پیامبر اکرم(ص) در قنوت نمازهای عید فطر و عید قربان، نیافتیم. حتی روایاتی که درباره چگونگی بجا آوردن نماز عیدین توسط پیامبر(ص) نقل شده است، در آنها اشاره‌ای به قنوت نماز عیدین نشده است. برای نمونه به چند روایت اشاره می‌شود: امام على(ع) فرمود: «رسول خدا(ص) در نماز عید فطر و عید قربان سوره "«سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى" و "هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ الْغاشِیَةِ" را قرائت می‌کرد». «روش رسول خدا(ص) این بود که، براى نماز عید فطر و قربان و نماز باران تکبیر می‌گفت. در نماز اول هفت تکبیر و در نماز دوم پنج تکبیر، و نماز را قبل از خطبه و با قرائت بلند می‌خواند». همچنین در منابع تاریخی نقل شده است: «پیامبر(ص) نماز عید فطر و قربان را قبل از ایراد خطبه و بدون گفتن اذان و اقامه می‌گزارد». ⚜ @Ahkaam