💧 شستن ظاهر بدن در غسل💧
💠 سؤال: آیا در #غسل، #شستن_ظاهر_بدن کفایت می کند؟ آیا قرار دادن گوشگیر در گوش ـ هنگام غسل ـ برای جلوگیری از نفوذ آب به گوش جایز است؟
✅ جواب: در غسل شستن داخل چشم و بينى و گوش و غير اينها واجب نيست؛ بنابر این اگر بدنه گوشگیر کاملا داخل گوش قرار می گیرد و قسمت پیدا و آشکار گوش را نمی پوشاند، اشکال ندارد.
#احکام_غسل #شستن_باطن_بدن_در_غسل
#رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 پرسش: آیا اگر کالایی را به خاطر اینکه ایرانی است بخریم ثواب بردهایم؟ چرا؟
✅ پاسخ: اگر قصدتان از خرید کالای ایرانی این باشد که نظر حضرت آقا، مراجع معظم تقلید و دین این است؛ یا به هر حال این کار شما موجب تقویت مسلمانان و اقتصاد مملکت اسلامی شود تا بتوانیم در مقابله با دشمن و تحریم دشمن روی پاهای خودمان بایستیم و استقلال خود را حفظ کنیم، قطعاً این کار شما ثواب دارد.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💢 اگر کسی چیزی را به شخصی هدیه و به او تحویل داده باشد، می تواند از او پس بگیرد، مگر در موارد ذیل که پس گرفتن هدیه جایز نیست:
🔹1️⃣ هدیه دهنده با قصد قربت، هدیه داده باشد.
🔸2️⃣ هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد.
🔹3️⃣ هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته است، چیزی (هر چند کم) به هدیه دهنده داده باشد.
🔸4️⃣ همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد.
🌎 سایت آیت الله خامنه ای
⚜️ @Ahkaam ⚜️
😱تکلیف نماز و روزه جاهل به کیفیت غسل😱
⁉️شخصی بر اساس آموخته های خود به این کیفيّت غسل کرده است که: ابتدا سر و گردن, بعد سمت راست سپس سمت چپ و پس از آن عورت و ناف را مثل سایر اعضاء می شسته و مواظبت نمی کرده که عورت و ناف را یک بار با سمت راست و یک بار با سمت چپ بشوید:
👈الف: #آیا_غسل_او_صحیح_است؟
👈ب: #حکم_نماز_و_روزههایی را که با اتکا به این غسل انجام داده, چیست؟
پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
⚜️ @Ahkaam ⚜️
💬 سوال:
چند سال پیش پدرشوهرم نذر کرده که اگر ما صاحب فرزند شویم، اسمش رو جواد بگذاریم، ولی من و شوهرم اسم دیگه ای انتخاب کرده ایم،آیا ادای نذر ایشون واجب است؟
✅ پاسخ:
❇️ نامگذاری کودک از حقوق پدر است و هیچ شخصی نمی تواند با نذرکردن، کاری را بر دیگران واجب کند، و چنین نذرهائی باطل است. البته لازم است به گونه ای عمل کنید که موجب بی احترامی به پدر همسرتان نشود. همچنین نامگذاری فرزند به اسم مبارک امام جواد(علیه السلام) بسیار خوب و پسندیده است.
💢 استفتا از سایت آیات عظام خامنه ای، مکارم و سیستانی
⚜️ @Ahkaam ⚜️
پرسش : آیا این گفته که باید مردان هنگام نماز جلوتر از زنان بایستند، صحیح است؟
✅ پاسخ : بنا بر احتیاط واجب لازم است بین زن و مرد در حال نماز، حداقل یک وجب فاصله باشد و در این صورت اگر زن و مرد محاذی یکدیگر بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد نماز هر دو صحیح است.
📚استفتائات مقام معظم رهبری
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅پاسخ اجمالی
در ربای قرضی، کسی که قرض می دهد به نوعی شرط منفعت در قرض می کند، به نحوی که بیشتر از آن مقدار که به قرض داده است، نصیبش شود. اگر چه دیر کرد بانک ها دارای اوصافی است که می توان از آن به عنوان ربا یاد کرد، ولی در عین حال به جهت فرق هایی که با ربا دارد، حکمش از نظر برخی از فقها متفاوت است.
پاسخ تفصیلی
همان طور که معلوم است، دو نوع ربای حرام وجود دارد؛ ربای معاملی و ربای قرضی. [1] در ربای قرضی، کسی که قرض می دهد به نوعی در قرض شرط منفعت می کند، به نحوی که بیشتر از آن مقدار که به قرض داده است، نصیبش شود.
دیر کرد بانک ها دارای اوصافی است که آن را تا حدودی با ربای قرضی متفاوت کرده است، در ربای قرضی معمولاً از ابتدا، مقداری به عنوان سود در نظر گرفته می شود تا قرض گیرنده علاوه بر پرداخت اصل پول، مقداری بیشتر از آن را نیز پرداخت کند، ولی در جریمه دیر کرد بانک، از ابتدا چنین شرطی مبنی بر پرداخت بیشتر از اصل مال گذاشته نمی شود بلکه بعد از عدم پرداخت پول قرض گرفته شده در زمان مقرر، مقداری به اصل پول به عنوان جریمه اضافه می شود.
اما از طرفی هر آن چه در قرض بیشتر از اصل پول دریافت شود حکم ربای قرضی را دارد.
با توجه به همین تحلیل است که برخی از مراجع معظم تقلید جریمه دیرکرد بانک ها را با توجه به این که از اصل پول مبلغی بیشتر دریافت می شود، و چون نوعی منفعت در قرض است، حرام می دانند. [2]
اما همان طور که بیان شد، به علت فرقی که بین جریمه دیر کرد با شرط منفعت در قرض وجود دارد برخی از مراجع معظم تقلید با پرداخت جریمه به صورت شرط آن به صورت معین و در عقد جداگانه ای، موافقت کرده اند [3] و برخی دیگر از فقها؛ در صورتی که پرداخت جریمه به نوعی محاسبه سود برای ایامی که پرداخت قرض با تأخیر مواجه شده است، نباشد، با پرداخت جریمه موافقت کرده اند.
در استفتائی که از دفتر حضرت آیت الله هادوی تهرانی درباره حکم جریمه دیر کرد بانک ها پرسیده شده است، ایشان چنین بیان کرده اند:
اگر محاسبه دیرکرد به صورت درصدی از پول در طول زمان -یعنی محاسبه ربوی- باشد، در آن شبهه ربا وجود دارد. ولی اگر این پول به عنوان مجازات تأخیر گرفته می شود و در ابتدای زمان اعطای وام یا تسهیلات این نکته در قرار داد فیما بین بانک و مشتری ذکر شده است، گرفتن آن بلامانع است. [4]
بنابراین؛ با توجه به نظر کسانی که جریمه دیر کرد بانک ها را با همان شرایط مذکور، جایز می دانند، این جواز در جایی است که مقدار جریمه معین(نه به صورت درصدی و محاسبه ربوی) بوده و یا در عقدی جداگانه، قرض گیرنده ملتزم شود که در صورت تأخیر جریمه ای پرداخت کند.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#نمازخواندن_جلوترازقبریاضریح_معصومین😱
⁉️متن سوال:
حکم نماز خواندن جلوتر از قبور مطهر معصومین علیهم السلام در موارد ذیل چیست؟
الف) بدون وجود حائل یا فاصله زیاد
ب) با وجود حائلی مثل ضریح مطهر
ج) با وجود حائلی مثل در یا دیوار و یا فاصله زیاد
نظرات مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
✅امام #خمینی (رحمة الله علیه)
الف) چنانچه نماز خواندن بی احترامی باشد حرام است ولی نماز باطل نیست.
ب) کافی نیست.
ج) اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖➖
✅آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
الف) بنا بر اظهر مکروه است ولی احتیاط مستحب این است که به طور کلی از این کار مخصوصاً از جلوتر ایستادن اجتناب شود.
ب) کافی نیست.
ج) اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖➖
✅امام #خامنهای (دام ظله العالی)
الف) نمازگزار باید در هنگام نماز جلوتر از قبر پیغمبر صلی¬الله علیه و آله وسلم و امام علیه¬السلام نایستد، ولی مساوی قبر اشکال ندارد.
ب) کافی نیست.
ج) اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖➖
✅ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
الف) پشت کردن به قبر پیغمبر صلی¬الله علیه و آله وسلم و ائمه اطهار علیهم¬السلام در صورتی که بی¬احترامی و هتک حرمت به آنان محسوب شود، در نماز و غیرنماز حرام است. ولی نماز با قصد قربت صحیح است.
ب) کافی نیست، ولی نماز با حاصل شدن قصد قربت، صحیح است.
ج) اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖➖
✅آیت الله #شبیری (دام ظله العالی)
الف) بنا بر احتیاط واجب باید جلوتر از قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه معصومین علیهم السلام نماز نخواند و چنانچه این کار مستلزم هتک باشد، حرام نیز می باشد.
ب) کافی نیست.
ج) اشکال ندارد.
💢منبع : مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهراء (س)
⚜️ @Ahkaam ⚜
🧐 #اشتراط_وضو_و_غسل #در_صحت_روزه_مستحاضه🧐
⁉️ آيا صحت روزه زن مستحاضه، (روزه واجب یا مستحب) مشروط به غسل و وضو است؟
🔴#امام_خمینی (رحمة الله علیه))
روزه زن مستحاضه قليله صحیح است (مشروط به وضو نيست).
روزه زن مستحاضهای که غسل بر او واجب است، در صورتی صحیح است که غسلهایی را که برای نمازهای روزش واجب است انجام دهد و نیز بنابر احتیاط واجب غسل نماز مغرب و عشای شبی را که میخواهد فردای آن را روزه بگیرد، بجا آورد.
العروة الوثقي، ج1، ص251، م12 و ج2، ص46، الرابع ،تحريرالوسيله، ج1، ص53، م6 ،توضیح المسائل، ص 59، م 418
🔴آیت الله #اراکی (رحمة الله علیه))
روزهي زن مستحاضه قليله، مشروط به وضو نيست.
روزهي زن مستحاضه متوسطه و كثيره، مشروط به غسلهاي روزانه و غسل نماز مغرب و عشاء شب گذشته است.
المسائل الواضحه، ج1، ص 72، م 415 و توضیح المسائل، ص 74، م 415
🔴آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه))
روزه زن مستحاضه قليله، مشروط به وضو نيست.
روزه زن مستحاضه متوسطه بنابر احتياط واجب، مشروط به غسل روزانه است.
روزه زن مستحاضه کثیره، مشروط به غسل هاي روزانه است.
وسيلةالنجاة، ج1، ص86، م6 و ص304، م1092 ،توضيحالمسائل، ص259، م1321
⚜️ @Ahkaam ⚜️
✅پاسخ اجمالی
در فرض سؤال، بر اساس نظر بیشتر مراجع، دریافت دیرکرد و جریمه وجه شرعی نداشته و جایز نیست. ولی هیئت مدیره، میتوانند چند نوع شارژ تعیین کنند و افرادی که زودتر مبلغ شارژ را پرداخت میکنند، به عنوان جایزه مشمول مبلغ کمتر شوند.
با این حال، برخی از فقها[i] با فرض توافق و تنظیم قرارداد، دریافت مبلغ دیرکرد در اینگونه موارد را جایز شمردهاند.
[i]. آیت الله هادوی تهرانی.
پاسخ تفصیلی
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
دریافت جریمه وجه شرعی ندارد، اما هیئت مدیره میتوانند بر اساس مقررات، به کسانی که به موقع شارژ را پرداخت میکنند تخفیف بدهند. و یا شارژ پرداختی در تاریخهای مختلف را متفاوت تعیین کند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
جریمه تأخیر پرداخت به هر عنوان باشد، حرام است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر مبلغ مذکور بابت هزینههایی که بر عهده مالکین است، پرداخت میشود، شرط مبلغ اضافه یا دریافت جریمه دیرکرد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بطور کلی گرفتن دیرکرد و جریمه به صورت مذکور در سؤال وجاهت شرعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این گونه جریمههای تأخیر مشروعیت ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
خیر.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
مقرر کردن جریمۀ مزبور شرعاً جایز است و پرداخت آن بر کسانی که مشمول آن می شوند، واجب است.
⚜️ @Ahkaam ⚜️
#تمام_شدن_مدت_عقد_موقت #در_حیض_و_محاسبه_عدّه
❓ پرسش
اگر مدت عقد موقت خانمی در بين حيض تمام شود، آيا روزهای باقيمانده حيض برای او يک حيض محسوب میشود؟👆
🧕 ویژه مقلدین : امام خامنه ای ، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی
⚜️ @Ahkaam ⚜️