eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
412 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
این یعنی اینکه فردی احتمال قوی و عقلایی بدهد که یکی از این 4 ملاک برایش صدق کند، نباید روزه بگیرد. چه کسی ملاک است؟ خود فرد و یا پزشک؟ 27 قرآن کریم میفرماید: بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَة : انسان از حال خودش آگاهتر است و خود اوست که در تخصیص موارد فوق ملاک است و نه فرد پزشک. مگر آنکه خود فرد نتواند تشخیص دهد در این صورت باید به پزشک مطمئنی باید مراجعه کند که در این صورت نظر و رأی پزشک برایش حجت خواهد بود اگر مریض روزه بگیرد تکلیفش چیست؟ اگر کسی میدانست مریض است )یکی از 4 ملاک در موردش صادق بود( ولی بااینحال روزه گرفت، روزهاش باطل است چراکه چنین عبادتی مبغوض حق تعالی است. چنین فردی باید بعداً روزه آن روز را قضا کند. کسانی که مریض هستند آیا قضا بر آنها واجب هست یا نه؟ دو حالت دارد: الف: از این رمضان تا رمضان سال بعد یکسره مریض بوده و اصلاً خوب نشده در این صورت، روزههای آنها قضا نداشته و فقط به ازای هرروز فدیه ) 750 گرم( دارد. ب: اما کسانی که در میانسال خوب میشوند در این صورت فقط باید قضای روزههای خود را گرفته و فدیه بر گردن آ نها نیست. 28 روزه دختران کم سن و سال دختران در 9 سال تمام قمری به تکلیف میرسند 11 و بنابراین باید تما می واجباتشان را مانند افراد بزرگسال انجام دهند ولی به دلیل کمی سن دختران بعضی از آنها ممکن است توان روزه گرفتن را نداشته باشند. اینچنین دختران دو دسته هستند که احکام آنها با هم متفاوت هست: الف: دختران تازهبالغی هستند که اگر روزهبگیرند موجب بیماری شده و یا ضعف شدیدی که منجر به بیماری میشود و حتی اگر از پزشک متخصص نظرخواهی شود خواهند گفت که این دختر نباید روزه بگیرد. این افراد جزوه بیماران محسوب میشوند؛ بنابراین لازم نیست در روزهای گرم رمضان روزه بگیرد بلکه باید منتظر باشد که ایامی که روزها کوتاه و هوا خنک هست روزهایش را قضا کند. ب: دسته دوم دختران تازهبالغی هستند که اگر روزهبگیرند مریض نمیشوند ولی توان گرفتن روزه را هم ندارند به این معنا که تحمل روزه را تا وقت افطار ندارند؛ حال یا به دلیل ا ین ا ست که روزها طولانی ا ست بهویژه زمانی که ماه ر مضان در تابستان و یا روزهای بلند فصل بهار قرار میگیرد یا به دلیل گر می هوا. این دسته نمیتواند روزه را بخورد و باید سحر نیت روزه داشته باشد و سحری خورده و روزه را بگیرد و در بین روز اگر دیگر توان روزهداری نداشته و برایش قابلتحمل نبود اگر به دلیل تشنگی است 11 با 8 سال و 8 ماه حدود 81 رو ز 29 مقداری آب و اگر به دلیل گرسنگی است مقداری غذا به آن مقداری که از آن وضعیت حاد خارج شود میخورد. این افطار کردن روزه کفاره ندارد ولی قطعاً قضای این روزه را باید بگیرد. و اما نکته پایانی: اگر ما بخواهیم که این دختران ما این واجب الهی را انجام دهند باید کمکشان کنیم هم به لحاظ ذهنی و هم به لحاظ جسمی. از یکسو باید تغذیه مناسب داشته باشند لذا حتماً بیدارشان کنیم برای اینکه سحری مناسب بخورند در روز هم استراحت کامل کند اما درهرصورت میتوانیم با یک سری مقدمات آنها را به گرفتن روزه تشویق کنیم. 30 آیا ضعف مجوز افطار روزه هست ؟ در ماه مبارک رمضان اصل اولیه تعهد به انجام واجبات الهی یعنی روزه هست و البته سایر کارهای زندگی باید تحت شعاع این واجب قرار گیرد و بههیچعنوان روزه فدای کارهای دیگر نشود. از جمله مواردی که سوال میشود بهویژه توسط دانشجویان یا دانش آموزان و یا حتی برخی ورزشکاران در ماه مبارک رمضان. گاهی این ماه مبارک مصادف با فصل امتحان دادن آنها می شود و میگویند اگر من روزهبگیریم مشکل برای امتحانات ما ایجاد میشود بنابراین روزه را میخوریم یا بعضی از افراد مثل ورزشکارانی که زمان انجام تمرینهای ورزشی آنهاست یا گاهی مسابقات در روز ماه مبارک رمضان. میگویند چون تمرین ما سنگین و سخت است بهناچار باید روزه را بخوریم. اینها همگی مصداق روزهخواری عمدی محسوب میشود و کفارهی سنگین گرانقیمت دارد یعنی برای هرروز 60 روز بهاضافه یک روز روزه قضا یعنی 61 روز و یا اطعام دهی 60 فقیر. بنابراین هیچیک از مواردی که از آنها یاد شد مجوز برای خوردن روزه در ماه مبارک رمضان نیست البته راهکارهای شرعی وجود دارد. 12 12 مثل مسافرت شرع ی 31 نکته دیگری که بعضیها عنوان میکنند مسئله ضعف است. این افراد میگویند ما چون روزه میگیریم ضعف پیدا میکنیم بنابراین روزه را میخوریم. ضعف برای روزهدار دو جور است: • یک ضعف موقت است که معمولاً افراد بعدازظهر ماه مبارک رمضان هرچه به زمان مغرب نزدیک شوند ضعف میکنند یا حتی ممکن است سوی چشمشان کم شود که البته وقتی افطار کردند این ضعف برطرف میشود و بینایی چشم به حالت اول بر میگردد که در این صورت مجوز خوردن روزه نیست البته این ضعف متعارف و معمولی است که با افطار کردن برطرف میشود. • اما نوع دوم ضعفی است که شدید بوده و باعث میشود که شخص یک عارضه دائمی پیدا کند که اگر واقعاً چنین چیزی
باشد بیماری حساب میشود و این مجوز خوردن روزه هست مثلاً فرض بفرمایید کسی است که وقتی روزه میگیرد ضعف بهاندازهای برای او مستولی می شود که بعد از ماه مبارک رمضان قوای بدنش را از دست از دست میدهد و تحلیل میرود این مجوز خوردن روزه هست یا مثلاً بینایی چشمش ممکن است قدری کم شود که بعد از ماه مبارک رمضان هم دوباره سر جایش نیاید اینها بیماری است و مجوز برای خوردن روزه خواهد بود بنابراین نباید روزه را بگیرد و در ایا م سال اگر توانست غذا میکند 32 اگر نتوانست و مریض سال بود قضا نداشته و فقط فدیه 750 گرم مواد غذایی )به نقلی حدود یک کیلو( را به فقیر دارد. 33 روزه بیمارا ن سه نکته در رابطه با روزه بیمار 1 . اگر روزه برای شخص ضرر داشته باشد نباید بگیرد حال این ضرر ممکن است به سه شکل مطرح شود: الف: بیماری جدیدی برایش ایجاد میکند. ب: تشدید بیماری میشود. ج: بیماری دیر خوب میشود. 2 . آن چراکه در روزه بیمار اهمیت دارد نفس مرض نیست بلکه ضرر داشتن است چه بسیار فردی که سالم است اما روزه برایش ضرر داشته و نباید بگیرد و چه بسیار فردی که بیمار است روزه برایش ضرر ندارد و چنین فردی باید روزه بگیرد. 3 . ملاک شناخت اینکه روزه برای شخص ضرر دارد یا نه؟ خود شخص است و نظر سایرین ازجمله پزشک معالج فی النفسه حجت نیست بلکه رأی پزشک معالج صرفاً ظن ایجاد میکند که درنهایت خود فرد است که بر اساس تجربه و یا دلایل اهلفن، احتمال )عقلایی( ضرر محتمل میدهد. 34 روزه مشاغل سخ ت یکی از مواردی که مورد سؤال قرار میگیرد روزه مشاغل سخت هست. مشاغلی از قبیل کشاورزی روی زمینهایی که زیر تابش مستقیم آفتاب هست مخصوصاً در فصلهای گرم سال یا کسانی که در معدن کار میکند یا کسانی که در بعضی از کارخانههایی کار میکنند که کارشان بسیار سخت است یا افرادی که در نانوایی و امثال اینها کار میکنند؛ سؤال میکنند که روزه گرفتن برایمان سخت است حکم شرعی چیست؟ اولاً اینها باید توجه داشته باشند که نمیتوانند روزه را بخورند بنابراین باید سحر نیت روزه را داشته باشند. البته در مورد این افراد، اگر تمسک به یکراه شرعی برای روزه خوردن مثل مسافرت شرعی ممکن باشد، میتوانند از آن استفاده کنند مثلاً قبل از ظهر و اول صبح مسافت حداقل 8 فرسخ رفتوبرگشت را انجام بدهند و در رأس چهار فرسخی روزهشان را میتوانند ازنظر شرعی بخورند و به سرکارشان برگردند. اما گاهی توسل به راهکاری شرعی اینچنینی ممکن نیست. در این صورت میتوانند: 1 . مرخصی سالشان را در ماه رمضان قرار بدهند. 2. نوبتکارشان را عوض کنند مثلاً فردی که میتواند زمان کار خود را به بعد از افطار و یا تا قبل از گرم شدن هوا قرار دهد. 35 در غیر این موارد اگر هیچ راهکاری برای چاره این مشکل وجود نداشت روزه را باید بگیرند و مشغول کار هم بشوند ولی در میان کار اگر تحمل روزهداری برایشان سخت شد و به لحاظ شرعی تشنگی و مشقت غیرقابلتحملی برایشان ایجاد شد )در اصطلاح فقهی به آن حرج گفته می شود( در این صورت میتوانند مقداری آب بخورند تا از وضعیت حاد و اضطرار خارجشده و این روزه را باید قضا کنند ولی کفاره ندارد. بنابراین روزه امر مهمی است که به بهانههای واهی و راههایی که خود مان گاهی برای خود مان میتراشیم قابلخوردن و افطار و شکستن نیست. 36 مسافرت در ماه مبارک رمضان یکی از موضوعاتی که در رابطه با روزه در ماه رمضان مطرح میشود مسافرت در ماه مبارک رمضان است. نکته اول آنکه مسافرت هرچند ضروری نباشد در ماه ر مضان اشکالی ندارد و گناه نیست حتی برای فرار از روزه؛ ولی مکروه است؛ اما سفرهای ضروری مثل سفرهایی که افراد به خاطر شغلشان انجا م میدهند این سفرها حتی مکروه هم نیست. اما گاهی سفرهایی در ماه مبارک رمضان ممکن است انجام شود که افراد در آن باید روزشان را بگیرند که در این موارد فرد مجاز نیست که روزهاش را بخورد و نمازش را شکسته بخواند افرادی که کثیر السفر هستند یعنی مستمراً مسافرت میکنند مثل رانندههای برونشهری یا کسانی که راننده هم نیستند ولی شغلشان خارج از محل سکونت و وطنشان هست و معمولاً چند روز را در هفته ناچارند مسافر شرعی را بروند و بیایند مثلاً 45 کیلومتر یا بیشتر اینها کثیر السفرند و نمازشان را باید تمام بخوانند و روزشان را باید بگیرند البته اینکه چند روز در هفته باید در سفر باشند تا کثیر السفر به ایشان گفته شود باید به فتوای مرجع تقلید خود مراجعه کنند چراکه فتاوای آقایان مراجع در این ز مینه مقداری باهم متفاوت است. نکته دیگر افراد عادی در ماه مبارک رمضان اگر بعد از اذان ظهر از وطن خارج شوند روزهشان درست است و نباید آن را افطار کنند و در صورت 37 افطار روزه، حکم روزهخواری عمد را خواهند داشت؛ اما اگر فرد قبل از اذان ظهر از شهر خارجشده و بهاندازه مسافت شرعی 8 فرسخی یعنی حدوداً 45 کیلومتری از شهر فاصله گرفت میتواند روزه خود را افطار کند. اینچنین فردی درصورتیکه میخواهد روزه خود را نگاه داشته باشد باید
تا پیش از اذان ظهر به وطن خود بازگشته و یا آنکه به مقصدی که قصد 10 روز اقامت را در آن کرده برسد در غیر این صورت روزهاش شکسته است و بعداً باید قضای آن روزه را اعاده کند. 38 احکام مسافر – وط ن یکی از مسائل احکام مسافر بحث وطن هست؛ اما وطن اصلی در ادبیات شرعی به چه معناست؟ بهطور مختصر بهجایی که انسان در آن متولدشده باشد و محل سکونت والدین انسان باشد و در آن رشد و نمو کرده باشد وطن اصلی انسان خواهد بود هرچند این مسئله بین مراجع تقلید اختلاف بوده و آن چراکه عرض شد قدر جامع فتاوای مشهور آیات عظام هست. اما بحث دیگری در وطن وجود دارد که اتفاقاً امروزه نیز بسیار شایع است وطن دوم و یا وطن اتخاذی هست. وطن اتخاذی بهجایی گفته می شود که انسان جهت کار و یا زندگی انتخاب کرده باشد. در مورد شرایط تحقق این وطن اختلافنظرهایی وجود دارد مثلاً مقام معظم رهبری جایی را که انسان حداقل یک سال در آن زندگی کرده باشد را وطن اتخاذی میداند برخی از آیات عظام نیز این مسئله را منوط به عرف کرده و عدهایی هم شرط دوام در ماندن را شرط کردهاند لذا توصیه می شود که به هر فرد به رسالههای عملیه مراجع خود رجوع کند. نکته آخر اینکه در رابطه با حداکثر تعداد وطن هر فرد اختلافنظر بین علماء وجود دارد عدهای حداکثر 2 وطن و عدم هم بیشتر را جایز میدانند. در وطن نماز کامل است و فرد در ماه مبارک رمضان باید از مبطلات روزه امساک کند. 39 عادت ماهیانه بانوان، مسافران – معذورین روزه یکی از گروههای معذور خانمهایی هستند که در ایا م عادت ماهیانه هستند. در ماه مبارک رمضان این افراد روزه و نماز ندارند اما نمازهای این ایام قضا ندارد ولی روزهایشان قضا دارد. فرقی هم ندارد که تمام روز را عادت ماهیانه باشند یا بخشی از آن را حتی بعد از اذان صبح این ایام تمام شود روزه آن روزشان باطل است یا قبل اذان مغرب خون ببیند روزهای که در آن روز گرفتهاند باطل خواهد بود و در هر صورت فقط چنین روزههایی فقط قضا دارد مگر آنکه قضای روزه را تا رمضان سال بعد به تأخیر اندازد که در این صورت علاوه بر قضای روزه پرداخت فدیه نیز بر آن خانم واجب خواهد شد. معذور دیگر مسافر هست مسافری که صبح از وطن خارج میشود اگر قصد سفر شرعی داشته باشد یعنی بنای او بر این باشد که هشت فرسخ شرعی را برود و برگردد یعنی حدود 44 الی 45 کیلومتر اگر چنین بنایی داشته باشد اولاً نمیتواند در وطن مبطلات روزه را ا نجام دهد مثلاً صبحانه بخورد بلکه باید روزه را داشته باشد و یا مبطلات انجام ندهد. ثانیاً باید از مبدأ خارجشده تا سرحد 24 یا 25 کیلومتری بایستد، بخورد و برگردد؛ بنابراین نمیتواند به این عنوان که من مسافرم و قصد مسافت شرعی دارم در وطن خود روزه را افطار نماید. 40 نکته دیگر آنکه گاهی برخی از افراد سؤال میکنند که ما در ماه مبارک رمضان مسافر هستیم مثلاً لازم است 5 روز بهجایی مسافرت کنیم آنگاه نذر روزه میکنیم تا در این روزهها بتوانیم روزهبگیریم. در پاسخ باید گفت در ماه مبارک رمضان نمیتوان نذر روزه نمود. 41 بقاء بر جناب ت- ۱ یکی از مبطلات روزه بقاء عمدی بر جنابت هست در این ز مینه چند نکته عرض می شود. الف: کسی که قبل از نماز صبح بیدار شده و فهمیده که غسل جنابت بر عهده اوست باید تا قبل از اذان صبح غسل کند چراکه اگر در همین حالت بهوقت اذان برسند علاوه بر آنکه روزه وی باطل است، کفاره ابطال عمدی روزه نیز بر گردن وی خواهد آمد. نکته دوم اگر فراموش کرد که غسل جنابت بر گردن اوست و به همین حالت چند روزی را روزه گرفت و بعداً متوجه شد تمام آن روزها را باید قضا کند ولی کفاره ندارد. نکته سوم اگر کسی از خواب بلند شد و دید که غسل بر گردنش واجب شده ولی غسل کردن تا به اندازهای به تأخیر انداخت که دیگر فرصتی برای غسل کرده نمانده بود، این فرد باید بجای غسل تیمم کند که در این صورت این فرد معصیت کرده ولی روزه اش درست است. نکته دیگر هم آن است که اگر فردی که غسل بر گردن اوست تصور میکرد که وقت کافی برای غسل کردن دارد و مشغول غسل جنابت شد ولی در میانه غسل متوجه شد که اذان صبح شده است در این صورت روزه وی صحیح است. 42 بقاء بر جناب ت- 2 یکی از سؤالاتی که مطرح می شود آن است که ا گر شخصی محتلم )جنب( شود و بعد بخوابد و تا اذان صبح هم بیدار نشود حکم روزه ماه رمضان او چه خواهد بود؟ جواب این مسئله دو صورت دارد: الف: فرد بداند اگر بخوابد تا اذان صبح بیدار نخواهد شد ب: فرد احتمال دهد اگر بخوابد تا اذان صبح بیدار می شود. الف: در صورت اول حکم مسئله بهصورت زیر خواهد بود: در این فرض طبق نظر مشهور مراجع عظام روزه فرد باطل است و علاوه بر اینکه قضا دارد، کفاره نیز بر گردن فرد است. ب: در صورت دوم در این فرض اکثر مراجع تقلید خوابیدن را جایز میدانند مگر در شرایطی که فرد دوباره بیدار شود و بخواهد دوباره بخوابد که این فرض محل اختلافنظر علماء است. 13
13 امام، رهبر ی، وحید، زنجانی ، خویی: می تواند بخوابد و تفاوت ی ب ین خواب ها وجود ندارد. سیستان ی ، صا فی ، تبریزی: اگر عادت ی ا اطم ینا ن به بیدا ر شدن ندارد، بنابر اح تیا ط واجب نبا ی د بخوابد و بر ا ی جواز فرق ی ب ین خواب ها وجود ندارد . مکارم: می تواند بخوابد و لی بنابر اح تیا ط واجب در دفعه دوم که بیدا ر شود نخوابد تا غسل کند . 43 روزه و اذان صبح -قسمت او ل قبل از اذان صبح برای انجام فریضه روزه باید قدری احتیاط کرد و زودتر امساک کرد و اگر لازم است دهان را شستشو داد و مسواک زد تا اینکه اول اذان صبح این اطمینان حاصل شود که مشکلی نخواهد داشت. حال سؤالی که مطرح هست این است که اگر در حین اذان صبح فرد همچنان مشغول خوردن باشد حکم وی چیست؟ اینها سه دسته هستند: دسته اول آنهایی هستند که حکم را میداند و میداند که از اول اذان نباید بخورد بنابراین حکم را میداند و البته میداند که آلان صبح شده یعنی اذان صبح را دارند میگویند و البته تعمداً همچنان به خوردن ادامه میدهد این مسئله روزهخواری عمدی حساب میشود. چنین فردی اولاً باید در ادامه روز همچنان امساک کند ولی بعداً باید اینم روز را قضا کرده و علاوه بر آن کفاره روزهخواری عمدی را نیز بدهند. دسته دوم افرادی هستند که میدانند صبح شده یعنی تلویزیون را یا رادیو صدای اذان را میشنود ولی مسئله را نمیداند یعنی بلد نیست و خیال میکنند که تا آخر اذان صبح میشود سحری خورد بنابراین جاهل به مسئله هستند. آن شخص آن روز را حتماً باید روزه بگیرد و البته بعداً قضا کند و اینکه آیا کفاره دارد یا نه؟ اگر چنین شخصی که حکم را بلد نیست یعنی جاهل ب هحکم است دو حالت دارد: یا جاهل قاصر است یعنی به هر دلیلی 44 حکم به وی نرسیده در این صورت ورزه او صرفاً قضا دارد ولی اگر جاهل مقصر باشد یعنی عمداً کوتاهی کرده و حکم را یاد نگرفته در این صورت این نحوه روزهخواری حکم روزهخواری تعمدی را داشته که در این صورت علاوه بر قضای روزه، کفاره روزهخواری نیز بر فرد واجب می شود. سوم کسانی هستند که به هر دلیل مثل فقدان رسانه رادیو و تلویزیون متوجه اذان نمیشود و البته بدون تحقیق سحری میخورد ولی بعداً متوجه می شود که صبح شده بود. چنین شخصی آن روز را روزه میگیرد و البته آن روز قضا دارد ولی کفاره ندارد. 45 روزه و اذان صبح- قسمت دو م عرض شد که موقع سحر مقداری قبل از اذان صبح انسان ا مساک کند تا روزه با مشکل مواجه نشود این در رابطه با امساک بود اما نکته دیگر در رابطه با نماز صبح است. طبق احتیاطی که همه آقایان مراجع میفرمایند، نماز صبح باید مقداری بعد از اذان صبح خوانده شود؛ بنابراین جهت اقامه نماز صبح بهتر در حدود 10 دقیقه از ابتدای پخش اذان از رسانهها صبر کرد و بدین ترتیب انجام فریضه صبح را با اندکی تأخیر صورت داد. البته هرکسی باید افق محل خودش را رعایت کند و امساک روزه را با توجه به افق محل زندگی خودش رعایت کند لذا معنایی ندارد که فرد با افق شرعی مکانی غیر از محل زندگی خودش امورات شرعی مثل نماز و روزه را انجام دهد. در رابطه با افطار کردن سؤال میکنند که آیا وقتی مؤذن اذان را شروع میکند ما میتوانیم افطار کنیم؟ پاسخ این است که اگر این اطمینان وجود دارد که گفتن اذان روی حساب بوده و قابلاطمینان است و واقعاً مغرب شده است فرد میتواند بهمحض شروع اذان مغرب افطار کند و نیازی نیست صبر کند اما اگر راهی جهت اطمینان به اینکه اذان شده است یا خیر ندارد مثلاً بعد از اذان ظهر به مسافرت رفته و در حین اذان مغرب در جاده است که نه افق مکانی که در آن حضور دارد را میداند و نه زمان مغرب را. در این صورت فرد باید دقایقی صبر کند تا مطمئن شود که واقعاً مغرب شده است که در این صورت با شک و تردید افطار نکند در غیر این 46 صورت اگر افطار کرد ولی بعد معلوم شد که اذان نشده بود روزه فرد بهواسطه همین یکی دو دقیقه باطل خواهد شد فلذا آن روز را باید قضا کند در برخی موارد هم باید کفاره روزهخواری عمد هم به آن شخص تعلق میگیرد. 47 کفاره یکی از واجبات مال ی کفاره احکام خاصی برای خودش دارد کفاره یکی از مصادیق واجبات مالی است و از صدقه واجب است بنابراین سؤال میکنند که آیا میتوان کفاره غیر سادات را به سادات داد یا خیر؟ در یک قانون کلی، صدقات واجب مثل کفارات غیر سید را نمیتوان به سادات داد؛ بنابراین غیر سید نمیتواند کفاره، فدیه و فطریه خود را به سید دهد. نکته دیگر آن است که هیچیک از واجبات مالی را نمیتوان به واجب النفقه داد بلکه هرگونه کمک به ایشان را باید از جیب داد در این صورت نمیتوان کفاره را به پدر و یا مادر فقیر و یا فرزند فقیر داد ولی میتوان کفارات به داماد داد چراکه داماد واجب النفقه نیست. در کل واجب النفقه شامل پدر و مادر، جد و جده و بالاتر و فرزند و نوه و پایینتر هست. لذا واجبات مالی را نمیتوان به ایشان داد. مسئله دیگر در کفارات آن است که الزاماً در کفارات باید جنس داده شود
و دادن پول صحیح نیست. مگر اینکه مطمئن باشد که فقیر با این پول به آن مقداری که لازم است همان جنسی را که فرد میخواهد میخرد مثلاً شما میخواهید بهعنوان کفاره نان به فقیر بدهید ) 750 گرم و یا طبق احتیاط حدود یک کیلو( در این صورت اگر به فقیر پول داده می شود آن فقیر الزاماً با آن پول نان تهیه کند نه آنکه با آن پول برنج بخرد چراکه با پول یک کیلو نان شاید نتوان صد گرم برنج هم تهیه کرد. در این صورت آنچه را که بر عهده شماست از گردن شما برداشته نخواهد شد. ✅پرداخت کفاره راهکارهایی دارد ازجمله: 1 . به فقیری بدهید که مطمئن هستید که این کار را از طرف شما انجام میدهد. 2 . راه دوم آن است که خودتان جنس را بخرید و به او بدهید. 3 . راه سوم هم این است که اگر میخواهید نان باشند با نانوایی که آشنایی هست و مورداطمینان است قرار بگذارید و مقدار پولی را که به وی میدهیم بفرمایید تا فقرایی که میآیند و مطمئن هست که آنها فقیر مؤمن هستند نان به آنها بدهد. 4 . راه دیگر همان است که دفاتر آقایان مراجع که کفار را میگیرند به دفاتر بدهید که آنها وکیل هستند از طرف شما میتوانند نان را تهیه کنند و بپردازند. ✅فقیر کیست ؟ در ادبیات » فقیر « یکی از سؤالاتی که مطرح می شود آن است که منظور از مسائل احکام در ارتباط با کفارات، سهم سادات، زکات و ... چه کسانی هستند؟ جواب: تعریف فقیر از نگاه دینی: کسی که طبق شأن خودش و بهصورت متعارف، خرج سالش را نتواند به دست آورد. لذا این مسئله با مفهوم خط فقر در ادبیات مراجع اقتصادی متفاوت هست. این فقر میتواند حاصل آن باشد که فرد بیکار است و یا شغل مناسب شأن خود ندارد. این مسئله شامل افراد تنبل که به دنبال پیشهای نمیروند نمیشود. مطابق این تعریف افرادی فقیر محسوب میشوند که از تأمین احتیاجات ضروری زندگی در حد شأن بازماندهاند. اما این احتیاجات ضروری از نگاه دینی شامل چه مسائلی میشود؟ 1 . مسکن 2 . پوشاک 3 . خوراک 4 . وسایل موردنیاز زندگی مثل بخاری، یخچال و ... اگر فردی از تأمین هرکدا م از این 4 مورد بازبماند فقیر محسوب میشود بنابراین بر اساس آنچه گفته شد ممکن است فردی صاحب مسکن و یا حتی خودرو باشد اما فقیر محسوب شود چراکه ممکن است براثر حادثهای از تأمین یکی از موارد فوقالذکر بازبماند مثل استاد فنی کار روزمزدی که در اثر فراگیری ویروس کرونا از تأمین نیازهای خوراک و پوشاک خانواده خود بازمانده است. ✅فدیه یا همان کفاره ارزان قیمت موارد مختلفی در روزهداریم که شخص باید فدیه دهد. فدیه به معنای کفاره ارزانقیمت سبک است که مشتمل بر 750 گرم نان، جو، گندم و امثال اینها از مواد خام غذایی است. ✅اما چند نکته در رابطه با فدیه و تفاوت آن با فطریه: 1 . فدیه به سبب عذری و یا دلیلی بر بعضی افراد دارای شرایط خاص واجب می شود مثل شخصی که قضای روزه رمضان سال قبل را تا سال بعد به تأخیر اندازد اما زکات فطره بر همه واجب است بدینصورت که زکات فطره بدهد و یا برایش بدهند مگر فقرا. البته باید دقت شود که فدیه بر خود فرد واجب می شود و خودش باید آن را ادا کند مثلاً خانمی که به خاطر تأخیر روزه ماه مبارک رمضان تا سال بعد باید فدیه بپردازد، این فدیه بر عهده شوهرش نیست هرچند اخلاقاً شایسته است این کار توسط شوهر صورت گیرد؛ اما در زکات فطره افرادی که نا نخور محسوب شده و تحت تکفل یک نانآور باشند چیزی بر عهده آنها نیست بلکه نا نآور خانواده لازم است زکات فرد را بپردازد. 2 . در کفاره حتماً باید طعام داده شود )گندم، جو، خرما( اما در زکات فطره میتوان قیمتش را نیز پرداخت نمود. 3 . فدیه وقت معینی ندارد ولی زکات فطره چنین نیست؛ یعنی از شب عید فطر تا قبل از ظهر عید فطر بلکه بنا بر احتیاط واجب تا قبل از نماز عید فطر. 4 . هستند ولی زکات فطره خیر » فقرا « مصرف فدیه فقط و فقط )هرچند: امام، رهبری، زنجانی، نوری، بهجت، فاضل و خویی: معتقدند مستحب است به فقرا بدهند- در این فرض موارد مصرف زکات در رسالههای عملیه به تفضیل بیانشده است؛ اما آقایان سیستانی، وحید، صافی، مکارم، گلپایگانی: معتقدند بنا بر احتیاط واجب به فقرای شیعه داده شود.( نکته: درهرصورت کلاً واجبات مالی را نمیتوان به واجب النفقه داد فرزندان، همسر، پدر و مادر و ... واجب النفقه هستند. داماد و فا میل واجب النفقه نیستند. آیا کفاره را میتوان به فقیر شهرهای دیگر داد؟ یا باید به فقرای همان شهر داد ؟ کُلُّ عَمَلِ ابْنِ « : نقل هست از امام صادق علیهالسلام که خداوند میفرماید :» آدَمَ لَهُ إلّا الصِّیامَ؛ فَإنَّهُ لی وَ أنا أجْزی بِهِ تمام کارهای آدمیان برای خودشان است؛ مگر روزه که برای من است و من خود پاداش آن را می دهم. یکی از سؤالات پرتکرار پیرامون ا حکام روزه این مسئله است که آیا ا شکال دارد که فرد کفاره روزه خود را به شهر دیگری انتقال دهد مثلاً فردی در شهری زندگی میکند ولی زادگاهش جای دیگری است و افراد فقیری را
در محل زادگاه خودش و یا حتی شهرهای دیگر میشناسد؛ آیا ا زنظر شرعی انتقال کفار به شهر دیگر اشکال دارد یا خیر؟ طبق نظر همه مراجع اشکال ندارد. حتی میتوان به کسی وکالت داد که در آن شهر از طرف فرد کفارات را در مورش مصرف کند. ✅مسئله دوم کفاره برای فقرا هست بعضی افراد سؤال میکنند که بعضاً پدر و مادر یا فرزندان ما فقیر هستند آیا میشود از این کفاره )مثلاً مد طعا م( به این افراد پرداخت کرد و یا خیر؟ طبق نظر همه مراجع تقلید این مد داده شود » غیر واجب النفقه « طعام یا کفاره افطار عمدی باید به فقیر بنابراین اگر پدر یا مادر یا فرزند فقیر هستند از این مد طعام را نمیتوان به آنها داد؛ اما برادر، خواهر، عمه و خاله اشکالی ندارد، حتی اگر فردی کفاره خودش را به برادرش که فقیر است تحویل داد و یقین دارد که این برادر با پدر و مادرش مصرف میکنند، این مورد را اشکالی ندارد، چون زمانی که فقیر مالک شد میتوان مصرف کند و یا حتی به دیگری ببخشد. ✅چند نکته ناظر به زکات فطره - ۱ 1 . مقدار و مصرف زکات فطره چقدر است؟ مکلف باید برای خودش و کسانی که نا نخور او هستند هر نفر یک ساع )تقریباً 3 کیلو( گندم یا جو یا خرما یا برنج یا ماکارونی و ... یا پولش را به مستحق بدهد. در بین مراجع عظام فقط آیتالله شبیری زنجانی مقدار زکات فطره را 3.5 کیلو میداند. در مورد مصرف زکات هم امام، رهبری، زنجانی، نوری، بهجت، فاضل و خویی: معتقدند مستحب است به فقرا بدهند- در این فرض موارد مصرف زکات در رسالههای عملیه به تفضیل بیانشده است؛ اما آقایان سیستانی، وحید، صافی، مکارم، گلپایگانی: معتقدند بنا بر احتیاط واجب به فقرای شیعه داده شود. 2 . آیا میتوان زکات غیر سید را به سید داد؟ جواب کلاً در صدقات واجب )ازجمله زکات فطره(، غیر سید نمیتواند به سید صدقه دهد. در اینجا نانآوران خانواده ملاک هستند؛ یعنی نمیتوان گفت ما که غیر سید هستیم زکات فطره خود را به فلانی که سید است ولی همسرش غیر سید )رشنق( هست، میپردازیم . 3 . آیا میتوان زکات فطره را به داماد داد؟ جواب: بیان شد که ملاک نانآور خانواده هست. چون داماد واجب النفقه نیست میتوان زکات فطره را به او داد . 4 . ✅ آیا میتوان زکات فطره را مختلف پرداخت نمود؟ جواب: زکات فطره یک فرد که یک ساع است باید به یک جنس محاسبه شده و به یک فقر )نا نآور( داده شود. بر این اساس میتوان زکات فطره هر فرد از خانواده را به یک جنس محاسبه کرد یعنی مثلاً فردی برای خودش و همسرش برنج برای فرزندانش گندم محاسبه کند 5 . آیا ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالب در سال است یا ماه رمضان؟ و آیا قوت غالب شخص مراد است یا قوت غالب منطقه و شهر؟ مقام معظم رهبری: اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، کفایت مىکند و منحصر به قوت غالب فرد نیست . آیتالله مکارم شیرازی: در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ملاک است؛ بنابراین، کسی که همیشه برنج میخورد میتواند زکات فطره را از گندم بدهد؛ و همچنین ملاک کل سال است نهفقط ماه رمضان . آیتالله سیستانی: قوت غالب بلد آیتالله نوری همدانی: ملاک در فطریه قوت غالب نوع مردم و اهل بلد است ولی اخراج غلات اربعه درهرصورت بلامانع است . آیتالله صافی گلپایگانی: قوت غالب سال و غالب مردم بلد ملاک است . ✅چند نکته ناظر به زکات فطره - 2 1 . در چه صورت زکات فطره میهمان بر عهده میزبان هست؟ درصورتیکه میهمان چند شب خانه میزبان بماند که نا نخور او محسوب شود فطریه اش بر عهده میزبان است اما اگر فقط یکشب بماند فطریه بر عهده خودش است . 2 . اگر شخصی سال قبل فطریه اش رو نپرداخته باشد تکلیفش چیست؟ امسال اگر بخواهد ان را جبران کند باید قیمت سال قبل را بدهد یا امسال؟ جواب: ایات عظا م مکارم، رهبری و بهجت: اگر سال قبل فطریه را نداده باشید، واجب است به قیمت امسال به فقیر پرداخت نمایید . 3 . آیا می توان زکات فطره افراد را مختلف پرداخت کرد؟ جواب: زکات فطره هر فرد یک ساع از یک جنس است که به یک فقر )نان آور( داده میشود؛ بنابراین زکات هر فرد باید به یک جنس باشد اما برای افراد مختلف میتوان اجناس مختلفی پرداخت کرد. مثلاً همکاری برای خود و همسرش برنج و برای فرزندانش گندم و فرضاً برای پدر و مادرش که همراه وی زندگی میکنند ماکارونی پرداخت نماید. ✅4 . آیا می توان زکات فطره را کارت به کارت کرد؟ جواب: اگر در شب عید فطر، زکات فطره را از مال خود جدا کرده تا آن را پرداخت نماید، همان پول را باید به عنوان فطره پرداخت نماید نه پول دیگر را پس در این صورت نمی تواند فطریه را کارت به کارت کند؛ اما اگر این کار را نکرد یعنی پول فطریه را از اموال خود جدا نکرد، می تواند مبلغ فطریه را کارت به کارت کند. شعبان المعظم 1442
مواردی که روزه در آن است
روزه پنج ✋ نوع است:
فرق های 🤲 و
🔰مواردی که روزه در آن است 👈مواردی هست که در آن سؤال می شود که آیا روزه در آنها صحیح است یا خیر که در اینجا به 10 مورد اشاره می شود:👇 1 . مورد اول خون دادن و حجامت اگر موجب ضعف شدید نباشد باعث بطلان روز نخواهد بود . 2 . مورد دوم آزمایش خون و نمونهگیری است که مبطل روزه نیست. 3 . سوم سونوگرافی اگر در روز ماه مبارک رمضان مبطل روزه نیست. 4. چهارم موردی است که گاهی غذا از داخل معده به حلق بر میگردد و یاممکن است فرد استفراغ کند که دو حالت دارد اگر بی اختیار و ناخودآگاه باشد روزه را باطل نمیکند ولی آنچه ا ز دهان بیرون میآید حتماً باید تخلیه شود و دهان هم شستشو شود و مواظب باشد که چیزی دوباره برنگردد که در این صورت روزه باطل نخواهد بود اما حالت دوم آن است که فرد تعمداً استفراغ کند که روزه را باطل میکند. 5 . مورد دیگر استفاده از شیاف است که مبطل بر روزه نیست و مانعی ندارد. 6 . مورد بعدی داروی قطرهای است که بسیاری از افراد از قطره چشم یا گوش یا قطره بینی استفاده میکنند. دقت شود که هر سه مورد راه به حلق دارند و ممکن است به محتویات دارو وارد حلق شود لذا شخص روزه دارباید مواظبت کند که قطره به حلق وارد نشود. اگر مواظبت کرد و وارد حلق نشود مبطل روزه نخواهد بود. 7 . مورد بعدی مسواک زدن در روز ماه مبارک رمضان است. البته بهتر است که انسان قبل از اذان صبح مقدمات روزه را فراهم کند و مسواک بزند و اگر خلا لدندان لاز م هست انجام دهد. نفس مسواک زدن مبطل روزه نیست ولی اگر فرد بنا بر دلایلی در طول روز مسواک زد باید مواظبت کند تا مواد خمیر و همینطور آب به حلقش وارد نشود که در این صورت مانعی برای روزه ندارد. 8. مورد بعدی چشیدن غذاست که اگر خانمی مجبور است که غذا را بچشد تا شوری یا مزه آن را احساس کند مانعی برای روزه ندارد بهشرط آنکه مواظبت کند که غذا به حلق نرسد. 9. مورد نهم شستن دهان هست که به هر دلیلی که باشد )برای انجام امور مستحبی در وضو و یا برای انجام امور غیر مستحبی مثلاً تر کردن دهان ( مانعی ندارد بهشرط آنکه مواظبت کند آب به حلق نرسد. 10 . مورد آخر این است که در روز ماه مبارک رمضان کشیدن و پر کردن دندان و اینگونه موارد هم مبطل روزه نیست بهشرط آنکه مواظبت کند موادی که پزشک استفاده میکند و همینطور آب یا خون و امثال اینهاعمداً به حلق نرسند که در این صورت مانعی برای روزه نخواهد بود. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅فرق های 🤲 و 1️⃣👈 نماز، كفاره ندارد بر خلاف روزه واجب رمضان و برخى از روزه ‏هاى واجب ديگر كه دارد. 2️⃣👈 اگر كسى نماز بر گردن دارد، مى ‏تواند نماز بخواند ولى اگر روزه واجب بدهكار باشد، نمى ‏تواند روزه مستحبى بگيرد. 3️⃣👈 غسل در صورتى كه واجب شده باشد، براى خواندن 🤲 لازم است، ولى براى لازم نيست. 4️⃣👈 شرط واقعى نماز است، بر خلاف كه طهارت شرط آن نيست. 5️⃣👈 اگر كسى بعد از ظهر سفر 🚗 كند، نمازش‏ مى ‏شود، ولى ‏ اش باطل نمى ‏شود. 6️⃣👈 اگر كسى در مناطق (مسجدالنبى، مسجدالحرام، مسجد كوفه و حائر حسينى) سفر 🚘 كند، در خواندن نماز است كامل بخواند يا شكسته ولى در روزه گرفتن چنين اختيارى ندارد. 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۸۵ م ۱۵۶۳ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 روزه پنج ✋ نوع است: 1️⃣👈 روزه خوارى عمدى در ماه رمضان و آن گرفتن روزه و يا اطعام شصت است. 2️⃣👈 خوردن عمدى روزه قضاى ماه رمضان در بعد از ظهر و آن اطعام ده است و در صورت ، گرفتن سه روز است. 3️⃣👈 كفّاره‏ روزه معين و آن همان كفاره روزه خوارى در ماه رمضان است. 4️⃣👈 كفّاره‏ روزه ‏ و آن همان كفّاره روزه خوارى در ماه رمضان است. 5️⃣👈 كفّاره : عبارت است از جمع روزه و شصت فقير، اين كفّاره در مورد باطل ‏كردن روزه با حرام است. مانند افطار روزه با غذاى (مثل شراب) 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۸۲۶ ۲‌ توضیح المسائل مراجع ج ۲ ص ۶۱۶ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅بر چند دسته نيست: 1️⃣👈 پيرمرد 🎅 و پيرزنى 🤶 كه گرفتن روزه براى آنان مشقت دارد. 2️⃣👈 زن باردارى 🤰 كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش دارد. 3️⃣👈 زن 🤱 كه روزه گرفتن براى او ضرر دارد. 4️⃣👈 بيمارى 🤕 كه گرفتن براى او ضرر دارد. 5️⃣👈 كسى كه بيمارى ‏اى دارد كه زياد مى ‏شود و نمى ‏تواند تشنگى را تحمل كند. 6️⃣👈 كسى كه به سن بلوغ 👧 نرسيده است. 7️⃣👈زنى كه خون و مى ‏بيند. 8️⃣👈 مسافرى 🚘 كه بيش از حد مى ‏رود و قصد اقامت ده روز نمى ‏كند. 9️⃣👈 دخترى 🧕 ‏كه به جهت ، گرفتن روزه براى او و دارد. 🔟👈 كسى كه است و يا در به سر مى ‏برد. 1️⃣1️⃣👈 . 📗 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۷۲۹ و ۱۷۲۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅چند نکته درباره 1️⃣👈 كفّاره افطار ، اگر به دسترسى دارد، نمى‌‏تواند به هر كدام از آنها بيشتر از يك بدهد؛ ولى در كفّاره اين امر لازم نيست. 2️⃣👈 را می توان در طول سال در چند نوبت وبه صورت پرداخت کرد 3️⃣👈 در كفاره‌اى كه بايد را اطعام 🍖 کرد، نمى‌تواند يك فقير را بيش از يك سير نمايد يا به او بيش از يك بپردازد. 4️⃣👈 اگر شخص داشته باشد که به وکالت از او طعام 🍔 خريده و سپس آن را به عنوان قبول مى‌‏کند، ندارد. 👌 : یک که تقریباً «۷۵۰» است ، طعام⬅️ یعنی گندم یا جو یا نان و مانند اینهاست. 📗 : ۱. استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. مسائل ۳۵۲ و ۳۳۸و ۳۷۳ و ۴۷۴ ۲. سایت هدانا •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @AhkameMazhabi 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ احکام در روزه 1️⃣👈کارهاى از قبيل کشيدن دندان، عصب کشى، بى‌حسى، پر کردن، اگر چيزى وارد نشود، روزه است. 2️⃣👈 به واسطه آمدن از دهان روزه باطل نمى‌‏شود، ولى واجب است که از رسيدن خون به جلوگيرى کند 3️⃣👈 بلعيدن خون و دندان جايز نيست و اگر در حال روزه ببلعد حکم افطار به حرام را دارد و داخل دهان لازم نيست. 4️⃣👈اگر خون لثه در آب دهان شود، محکوم به است و بلعيدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نيست، و همچنين در صورت در همراه بودن با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحّت‏ روزه ضرر نمى‌‏زند. 5️⃣👈 استفاده از وسيله متحرك براى دندان‌ها در حال روزه روزه نیست. 📗 : ۱. استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای س ۱۹۳ تا ۱۹۷ ۲. سایت هدانا @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
اعمال شب های قدر ▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ گرفتن با وجود یا آن 1️⃣👈 کسی که می داند روزه برای او ندارد اگر چه دکتر 👨‍⚕️ بگوید ضرر دارد، باید بگیرد و کسی که یقین یا گمان دارد که روزه برایش ضرر دارد اگر چه دکتر بگوید ضرر ندارد، باید نگیرد و اگر روزه بگیرد نیست مگر آن که به قصد بگیرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته. 2️⃣👈 اگر انسان بدهد که روزه برایش دارد و از آن احتمال، ترس برای او پیدا شود چنانچه او در نظر مردم به جا باشد، روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد نیست مگر آن که به قصد گرفته باشد و بعد معلوم شود نداشته 3️⃣👈 کسی که عقیده اش این است که روزه برای او ندارد، اگر روزه بگیرد و بعد از بفهمد روزه برای او ضرر داشته باید آن را به جا آورد. 📗 : ۱. سایت هدانا ۲. اجوبه الاستفتائات مسائل ۱۷۴۳ تا ۱۷۴۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• https://eitaa.com/ahkam31
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ⛔️ زکات⛔️ ❌ زکات و و و وقتی واجب می‌شود که به مقدار برسند و نصاب آنها حدود 👈 ۸۴۷ 👉 کیلو گرم می‌شود. ✅ آیات عظام ای و : را که برای گندم و جو و خرما و انگور کرده است، نمی‌تواند از حاصل نموده و ملاحظه نصاب نماید، پس چنانچه یکی از آنها پیش از به مقدار نصاب برسد، باید زکات آن را بدهد. ✅آیت الله : ابتدا را کسر کنند؛ اگر باقیمانده به اندازه نصاب بود را محاسبه کنند. 👈برای این که مقدار زکات مشخص شود باید نوع آبیاری 🌊 محصولات را ملاحظه نمود، بنابراین :👇 1️⃣👈 مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه از آب 🌨 يا قنات و و و يا رطوبت زمين مشروب شود، یک است. 2️⃣ 👈مقدار زكات گندم و جو و خرما و انگور در صورتى كه با آب هاى‏ عميق و نيمه عميق و كم عمق، يا به ‏وسيله و و حيوان از چاه يا رودخانه 🌊 آب بكشد و آن را آبیاری سازد زكات آن یک است. 3️⃣ اگر زراعتى با هر دو ✌️ نوع مذکور شود در حالی که زمین نیازی به آبیاری نوع دیگر نداشته یا اینکه آبیاری نوع دیگر به قدرى كم باشد كه به حساب نيايد یا اصلاً اين كار تاثيرى در نداشته باشد بايد مطابق آن‏كه آبیاری شده زكات بدهد، ولى اگر از هر دو ✌️ به مقدار قابل توجهى شده است، مثلًا يا مدّت با آب باران 🌨 و بقيّه با آب چاه مشروب شده، بايد زكات آن را نيمى به حساب یک و نيمى به حساب یک بدهد. 📗 : ۱. اجوبه الاستفتائات س 1880 ۲. توضیح المسائل سیستانی م 1897 ۳. توضیح المسائل مکارم احکام زکات @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 چهار نكته درباره حيوانات ‏🐒🐿 1️⃣👈 و گوشت حيوانات حرام گوشت حرام ⛔️ است. 2️⃣👈 و حيوانات حرام گوشتى كه خون دارند است. 3️⃣👈 تا حيوانات حرام گوشت هستند بدنشان پاك است‏ به جز سگ و خوك كه نجس العين می باشند ولى با نجس مى ‏شود. 4️⃣👈 در نماز 🤲 نبايد اجزاى 🐗حيوانات حرام گوشت🐈 بر بدن و لباس 👕 نمازگزار باشد. 📗 : ۱.توضيح المسائل مراجع ج ۱ ص ۷۵ ۲.توضيح المسائل مراجع، ج ۲ ص ۵۰۱ ۳.همان ج ۱ ص ۴۸۲ م ۸۲۴ @AhkameMazhabi •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 ✋هفت نکته درباره فدیه 1️⃣👈فدیه در لغت به معنی جبران و در اصطلاح به معنی کفاره ارزان قیمتی است ( 750 گرم گندم، برنج و هر آن چراکه طعام محسوب شود. ) 2️⃣👈از نگاه تخصصی بین فدیه و کفاره اختلاف است. کفاره عقوبت ارتکاب محرمات است ولی فدیه جنبه ای جبرانی دارد. کفاره می تواند مالی و یا غیر مالی باشد اما فدیه لزوماً غیر نقدی و طعام است . ✍️ در مورد میزان آن )که البته عرفی است( ممکن است بین » یک مد طعام « مقدار دقیق فدیه آیات عظام اختلاف وجود داشته باشد. بیشتر دفاتر 750 گرم گندم، برنج و ... را ملا ک قرار می دهند البته در مورد گوشت و ماکارونی اختلاف نظر وجود دارد . 3️⃣👈شامل کسانی هستند که باید در طول این 11 ماه بین ماه مبارک قبل تا رمضان سال بعد، روزه های نگرفته سال قبل را قضا میکردند ولی قضا نکرده و تأخیر انداختند و در این صورت باید قضای روزه خود را بپردازند که این افراد دودسته اند: 📌دسته اول علاوه بر فدیه باید قضا روزه را هم بگیرند 📌 و دسته دو م قضای روزه ندارند؛ 4️⃣👈اما دسته اول چند گروه اند : 1 . فردی که چند روز در ماه مبارک رمضان مریض بوده و در بین سال )تا قبل از رمضان( خوب شده و چون سالم شده باید قضا میکرده ولی قضا نکرده و تنبلی کرده. 2 . گروه دوم مسافری است که سال گذشته چند روز از ماه مبارک رمضان را در مسافرت بوده و روزه نگرفته باید قضا میکرده و قضا نکرده. 3 . گروه سوم بانوانی هستند که چند روز از روزه سال گذشته خود را به دلیل عادت ماهیانه، نگرفتند و باید قضا میکردند ولی قضا نکردند و همینطور بانوان شیرده و بانوان بارداری که در طول این یازده ماه میتوانستند قضا کنند ولی قضا نکردند. در این صورت این خانمهای باردار و یا شیرده دو فدیه بر عهده آنهاست. یک فدیه مربوط به روزه نگرفتن و یک فدیه مربوط به تأخیر. 5️⃣👈حال سوال ا ینجا برا ی خانمها ی باردار ی ا شیرده، حکم فدیه و قضا ی سال های قبل ) ایام وضع حمل و ایام شیردهی سال اول از دو سال شیر دهی( در فرض اینکه در تمام مدت سال امکان روزه گرفتن نباشد ، چگونه است؟ 👈در پاسخ برخی از علماء تفض یل قائل شده اند بین خوف ضرر بر ای خود خانم شیرده و یا ضرر برا ی جنین یا نوزاد. در این فرض که خوف ضرر بر ای نوزاد باشد روزه ها ی این ا یا م )مثلاً دو سال( علاوه بر فد یه ، قضا هم دارد؛ اما در فرض ضرر بر ا ی آن خانم، حکم مریض سال را میابد. برخلاف برخی از مراجع تقلید )مثل سیستانی( که چنین تفضیلی را قائل نبوده و قضای تمام روزه ها را لازم می دانند. )آراء در این زمینه به شدت اختلافی است ( 6️⃣👈دسته دو م: 1 . کسانی که مریض سال هستند و سال گذشته مریض بوده و الان هم بیماریاش ادامه پیداکرده بنابراین نه روزه دارد و نه قضای روز و فقط تکلیفش پرداختن هدیه 750 گرم است. 💠نکته پایانی اینکه در فدیه دقت شود که باید یک مد طعام به فقیر داده شود و نه پول آن. اگر هم زمانی پولی داده میشود الزاماً این پول صرف طعام برای فقیر شود و نه غیر آن. مثلاً میتوان اگر فقیر، شخص مطمئنی هست وی را برای صرف مبلغی پول برای تهیه طعام برای خودش وکیل گرفت. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 ✋هفت نکته درباره سن تکلیف و بلو غ 1️⃣👈یکی از مسائلی که در مورد فرزندان و افرادی که در آستانه سن بلوغ هستند مطرح است چه در رابطه با نماز و روزه که باید والدین به آن توجه داشته باشند مسئله سن تکلیف و بلوغ فرزندان است. 👩‍🎨زمان مکلف شدن دختران معمولاً بلوغ سنی هست یعنی 9 سال تمام قمری که مطابق هست: با 8 سال و 8 ماه حدود 18 روز 5 🌱البته در بعضی از شناسنامه ها سال قمری هم قید شده است در غیر این صورت 8 سال و 8 ماه و حدود ۱8 روز از تولد دختر که بگذرد مطابق نه سال قمری است بنابراین واجب است که نمازش را و روزهاش را همگی انجام دهد. 2️⃣👈🌴پسران دو نوع بلوغ دارند یکی بلوغ جنسی و دیگری بلوغ سنی برخی از پسران در سن 13 سالگی و 14 سالگی بالغ میشوند به این معنا که ممکن است برخی از نشانه های بلوغ جنسی در آنها ظاهر شود مثلاً محتلم شده و غسل جنابت بر آنها واجب شود و یا روییدن موی خشن زیر شکم . از همان لحظه آنها مکلف اند که این بلوغ، بلوغ جنسی است هرچند ممکن است به 15 سال تمام نرسیده باشند. 3️⃣👈معمولاً در پسران آخرین نشانه بلوغ )که معمولاً سایر نشانه ها قبل از ظهور و بروز میکنند(، بلوغ سنی است یعنی اگر دیگر نشانه های دیگری وجود نداشت آنگاه 15 سال قمری تمام اگر بگذرد، فرد مکلف است. 4️⃣👈 15 سال قمری مطابق است با 14 سال و 6 ماه و تقریباً 15 روز در این صورت نماز و روزه در این سن لازم خواهد بود. گاهی فردی سؤال میکند: که من نمیدانستم و جاهل به مسئله بودم و در سن 13 سالگی و یا 14 سالگی به سن بلوغ رسیده بودم فکر میکردم که حتماً باید 15 سالم تمام شود و روزههایم را نگرفتم و یا کامل نگرفته ام در این صورت چنین افرادی اولاً باید روزهها را قضا کند ولی در این صورت کفاره ندارد. 🌿والدین انشاءالله توجه کنند فرزندان را قبل از رسیدن به سن تکلیف را تشویق کنند و به نماز و روزه عادت کرده بر این امر پایدار باشند. •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
🌸🍃🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم ✋پنج نکته درباره مسافرت و مسئله و 🙌سلام همراهان گرامی 1️⃣👈رسول خدا صلی الله علیه و آله به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان در خطبه ای فرمودند: أَیُّهَا النَّاسُ‏ إِنَّهُ‏ قَدْ أَقْبَلَ‏ إِلَیْکُمْ‏ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ ... هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ ... . 📌 اى مردم، همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است؛ ماهى است که در آن به میهمانى خدا دعوت شده‌اید و از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده‌اید. (وسائل الشیعة، ج‏10، ص: 313) 📌الحمد الله برای همه ما توفیقی حاصل شده که باز هم ماه میهمانی خداوند متعال را درک کرده ایم؛ یکی از مسائل پر سوال در ماه مبارک مسافرت و حکم نماز و روزه است لذا چند نکته درباره احکام نماز و روزه شخص مسافر که مورد نیاز است تقدیم می شود: 2️⃣👈 کسی که در ماه رمضان مسافر است و در سفر نماز های چهار رکعتی اش را باید دو رکعتی بخواند هیچ روزه ای نمی تواند بگیرد ولی نمازهایی که در قضا شده است می تواند در مسافرت بخواند اما باید به صورت کامل بخواند. (1) 3️⃣👈اگر کسی بعد از اذان ظهر از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است کند روزه اش صحیح است ولی نمازش را چنانچه نخوانده باید در حال سفر شرعی شکسته بخواند. (2) 4️⃣👈گاهی اوقات هست که برخی افراد به صورت ضروری مثلا یک کار اداری و یا شخصی قبل از ظهر در شهر دیگری دارند و می خواهند طوری رفت و آمد کنند که روزه شان به نخورد باید به چه کیفیتی عمل نمایند؟ پاسخ این است که اگر مثلا ساعت 8 صبح از وطن خارج شد و قبل از اینکه ظهر شود، باز به وطن خودش یا جایی برسد که می خواهد ده روز بماند چنانچه در حال مسافرت مبطلات روزه را انجام نداده مثلا چیزی نخورده باید نیت روزه کند و صحیح است. (3) 5️⃣👈البته در این روزها که متاسفانه باز آمار مبتلایان و ها با این بیماری بیشتر شده است لازم است که بیشتر از گذشته نسبت به دستورالعملهای بهداشتی اعم از ترک سفرهای غیر ضروری، رعایت فاصله و همچنین ماسک اهتمام بورزیم که خداوند انشالله به حق این ماه عزیزش هر چه زودتر ما را از این ابتلا خارج کند. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1714) (2) (رساله مراجع تقلید، م 1721) (3) (رساله مراجع تقلید، م 1722) •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴کانال های حجت الاسلام فاطمی👇 @Tebyangonabad @a_fatemi24 @fatemi24 @fatemi5
با سلام 🔰 _روزه 😊یازده دسته فعلا نمخاد روزه بگیرن https://eitaa.com/fatemi5/2686 🔰شرح روز https://eitaa.com/fatemi5/2682 🔰 تفسیر روز هفتم سوره ابراهیم(آیه ۱۰و۱۱)👇 https://eitaa.com/fatemi52/209
🔹مسأله 532ـ بر هر مکلّفى واجب است قرائت نماز خود را یاد بگیرد; یعنى حمد و سوره و سایر ذکرهاى نماز را به طور صحیح بخواند; 👈 ولى اگر به علّت بیسوادى، یا علل دیگر، بعد از تلاش لازم نتوانست قرائت را به طور کامل بخواند، همان مقدار که مى تواند کافى است، و اگر مى تواند یاد بگیرد، امّا کوتاهى کند، نموده است، ولى اگر وقت تنگ باشد، و فرصت براى یاد گرفتن نباشد، باید به همان مقدار که توانایى دارد نمازها و از جمله نماز طواف را بخواند، و نایب گرفتن لازم نیست. 🔹مسأله 533ـ اگر کسى نمى داند که قرائت نمازش درست نیست، و در نادانى خود باشد، نمازش صحیح است، و اعاده ندارد; 👈امّا اگر مقصّر بوده، لازم است پس از درست کردن قرائت، نمازش را اعاده کند; وگرنه معصیت کرده است. 🔹مسأله 534ـ همه نمازها را باید با قرائت صحیح انجام داد. زائران خانه خدا باید از فرصت استفاده کنند، و به هنگام اراده این سفر بزرگ روحانى، قرائت نماز خود را براى اهل علم بخوانند، و اگر ایرادى دارد برطرف نمایند، تا اعمال آنها از هر نظر خالى از اشکال باشد. 🔹مسأله 535ـ براى صحیح بودن قرائت، دقّتهاى علماى تجوید شرط نیست; همین اندازه که در عرف عرب بگویند کلمات را صحیح ادا مى کند کافى است. 🔹سؤال 536ـ شخصى که نمازش غلطهاى فراوانى دارد، و به احرام عمره مفرده محرم شده، و وارد مکّه مى شود، و (مثلا) هفت روز در مکّه توقّف مى کند. آیا واجب است تا آخر وقت در احرام بماند و نمازش را اصلاح نماید، سپس شروع به طواف و نماز کند، یا وظیفه دیگرى دارد؟ 👈جواب: لازم است صبر کند، و نمازش را به مقدارى که مى تواند اصلاح کند. سؤال 537ـ هرگاه شخصى مطمئن بوده که قرائت و اذکار نمازش را به طور صحیح انجام مى داده، و نماز طواف را بر همان اساس خوانده است، اکنون معلوم شده که اشتباهاتى در قرائت نماز دارد. چه باید بکند؟ جواب: اگر احتمال غلط بودن آن را نمى داده، نمازش صحیح بوده است، ولى براى نمازهاى روزانه آینده اشتباهاتش را اصلاح کن
وجود جماعت