eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
804 دنبال‌کننده
310 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 اداى 2⃣ 🖌 ابوثمامه گويد: حضور امام باقر عليه السلام رسيدم و عرض كردم: فدايت شوم! من مردى هستم كه مى‏خواهم در مكه اقامت گزينم ولى يكى از پيروان مذهب از من است و من به او مديون مى‏باشم. نظر شما چيست؟ آيا بهتر است به وطنم بازگردم و بدهكاريم را به او بپردازم يا با توجه به اين كه مذهب او، مذهب باطلى است، مى‏توانم پرداخت بدهى خود را به تأخير انداخته و همچنان در مكه بمانم؟ 👈 امام عليه السلام فرمود: به سوى طلبكار بازگرد و قرضت را ادا كن و مصمم باش به گونه‏اى زندگى كنى كه هنگام مرگ و ملاقات خداوند طلبى از ناحيه ديگران بر عهده تو نباشد. زيرا مؤمن هرگز نمى‏كند. (1) 📌 شش نكته درباره اداى بدهى‏ 🔸1. يكى از واجبات، اداى بدهى است كه وقت اداى آن رسيده باشد. 🔸2. بدهى به گونه‏هاى مختلف مطرح است همچون ، اشياى ، و ... 🔸3. با آن همه تأكيدى كه براى خواندن نماز اول وقت شده، اما پرداخت ديگران بر مقدم است. (2) 🔸4. بر بدهكار واجب است براى اداى بدهى اگر پول ندارد، جنس و كالاى خود را ولو به قيمت ‏تر و بدهى خود را بپردازد. (3) 🔸5. اگر بدهكار ‏تواند بدهى خود را بدهد بايد طلبكار به او بدهد. (4) 🔸6. ردّ حقوق مردم واجب است گرچه اتلاف در سن صورت گرفته باشد. ---------------- 1. بحارالانوار، ج 103، ص 142؛ علل الشرايع، ج 2، ص 528 🔻 إِنِّي رَجُلٌ أُرِيدُ أَنْ أُلَازِمَ مَكَّةَ وَ عَلَيَّ دَيْنٌ لِلْمُرْجِئَةِ فَمَا تَقُولُ قَالَ قَالَ ارْجِعْ إِلَى مُؤَدَّى دَيْنِكَ وَ انْظُرْ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ تَعَالَى وَ لَيْسَ عَلَيْكَ دَيْنٌ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يَخُون. 2. عروه‏الوثقى، ج 1، فى اوقات الواجب، م 15. 3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 650، م 10. 4. بقره/ 280؛ مهذب الاحكام، ج 21، ص 29. 📚 احكام داستانى ؛ ص107 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 اداى امانت‏ 🖌 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم هنگام هجرت از مكه به مدينه، به امام على عليه السلام فرمود: يا على! ما به سوى مدينه هجرت مى‏كنيم و تو به مكه برگرد و در روز روشن با صداى رسا كن كه محمد از شهر خارج شده، هركس نزد او دارد يا از وى است، بيايد و امانت و طلب خود را بگيرد. (1) 🖌 مردى طىّ نامه‏اى به امام حسن عسكرى عليه السلام نوشت: نزد شخصى مالى به وديعه نهاده‏اند و گفته‏اند آن را در ملك خود حفظ كن يا چيزى نگفته‏اند، و آن مرد مال را به خانه همسايه‏اش برده و مال تلف گشته است آيا دادن عوض و بر او، در صورتى كه نافرمانى كرده و مال را به جاى ديگرى انتقال داده و از محل خود خارج ساخته باشد، لازم است؟ امام عليه السلام در پاسخ نامه فرمود: او است. (2) 📌 چند نكته درباره امانت‏ 🔸1. حفظ مالى كه نزد كسى به امانت گذاشته شده واجب و كوتاهى در نگهدارى آن حرام و ضمان آور است. (3) 🔸2. كسى كه نمى‏تواند از امانت نگهدارى كند، بنا بر احتياط واجب نبايد قبول كند. (4) 🔸3. اگر امانتدار براى امانت، جاى مناسبى ندارد، بايد جاى مناسبى تهيه كند، مثلًا اگر پول را نمى‏تواند در خانه نگهدارد، بايد به بانك بسپارد. (5) 🔸4. كسى كه چيزى را امانت مى‏گذارد، هر وقت بخواهد مى‏تواند آن را پس بگيرد و كسى كه امانت را قبول مى‏كند، هر وقت بخواهد مى‏تواند آن را به صاحبش برگرداند. (6) 🔸5. تصرف در امانت بدون اجازه حرام است. 🔸6. در سه مورد واجب است هر چه ، امانت به صاحبش برگردانده شود: 🔹الف) صاحب امانت، آن را مطالبه كند. 🔹ب) شرائط به گونه‏اى باشد كه احتمال دزديده شدن، از بين رفتن، آتش گرفتن و .... در بين باشد. 🔹ج) نشانه‏هاى مرگ در شخص امانت گيرنده بروز كند. (7) 🔸7. اگر انسان مال خود را به كسى بدهد و بگويد نزد تو امانت باشد و او هم قبول كند، بايد به احكام امانت دارى عمل نمايد. (8) 🔸8. امانت دار بايد طورى از امانت نگهدارى كند كه مردم نگويند در امانت خيانت و يا در نگهدارى آن كوتاهى كرده است. (9) 🔸9. در صورتى كه امانت از بين برود، اگر در نگهدارى آن كوتاهى كرده باشد، بايد عوض آن را به صاحبش بدهد و اگر در نگهدارى آن كوتاهى نكرده و به طور اتفاقى آن مال از بين رفته، مثلًا سيل برده است، امانتدار ضامن نمى‏باشد و لازم نيست عوض آن را بدهد. (10) 🔸10. امانت به گونه‏هاى مختلفى در احكام شرعى مطرح شده است. به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔹- مال مورد اجاره، امانتى است در اختيار . 🔹- اموالى كه در دست صاحبان صنعت قرار مى‏گيرد. همچون پارچه‏اى كه در اختيار قرار مى‏گيرد يا ماشينى كه براى تعمير در اختيار قرار مى‏گيرد و ... امانت است. 🔹- مالى كه در ديگرى است، امانت است. 🔹- مالى‏كه به عنوان در اختيار ديگرى قرار مى‏گيرد، امانت است. ------------- 1. داستان‏ها و حكايت‏هاى سيد مهدى شمس الدين، ص 99. 2. من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 304🔻 كَتَبَ رَجُلٌ إِلَى الْفَقِيهِ عليه السلام فِي رَجُلٍ دَفَعَ إِلَى رَجُلٍ وَدِيعَةً وَ أَمَرَهُ أَنْ يَضَعَهَا فِي مَنْزِلِهِ أَوْ لَمْ يَأْمُرْهُ فَوَضَعَهَا الرَّجُلُ فِي مَنْزِلِ جَارِهِ فَضَاعَتْ هَلْ يَجِبُ عَلَيْهِ إِذَا خَالَفَ أَمْرَهُ أَوْ أَخْرَجَهَا مِنْ مِلْكِهِ فَوَقَّعَ ع هُوَ ضَامِنٌ لَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى. 3. فرهنگ فقه، ج 3، ص 317. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2330. 5. توضيح المسائل مراجع، م 2334. 6. همان، م 2332. 7. كتاب الوديعة، مساله 15، 17، 18، ج 2، ص 103 و 104. 8. توضيح المسائل مراجع، م 2327. 9. توضيح المسائل مراجع، م 2334. 10. همان، م 2335. 📚 احكام داستانى ؛ ص109 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 رباخوارى‏ 🖌 امام على عليه السلام فرمود: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم الرِّبَا وَ آكِلَهُ وَ مُؤْكِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِيَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْه‏ (1) رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم هفت دسته را در رابطه با ربا فرمودند: ربا و خورنده ربا و خوراننده آن و فروشنده و مشترى آن و نويسنده و شاهدانش را. 🖌 عبدالرحمن بن حجاج مى‏گويد: امام صادق عليه السلام در مورد حكم مردى كه از شخص ديگرى درهم قرض كند و به او مثقال پس دهد يا مثقال قرض كند و درهم پس دهد پرسيدم، حضرت فرمود: اگر شرطى در اين زمينه نكرده باشد كه زياد بگيرد، اشكال ندارد و آن بهتر است. همان پدرم كه رحمت خداوند بر او باد وقتى درهم كم قيمت به قرض مى‏گرفت، به هنگام اداى قرض، درهم نفيس پس مى‏داد.(2) به من فرمود: فرزندم، اين‏ها را به كسى‏كه قرض گرفتيم بده، من گفتم: درهم‏هايى كه او داده بود، ساييده و كم قيمت بود و اين‏ها كه مى‏خواهى به او بدهى، نو و گران‏تر است. ايشان فرمود: اى فرزندم همانا اين و احسان است، همين را به او بده. (3) 📌 چند نكته درباره ربا 🔸1. رباخوارى يكى از گناهان كبيره است كه در قرآن با خدا محسوب شده است.(4) چه با باشد يا ، ربا گيرنده آشنا باشد يا غير آشنا، با رضايت طرفين باشد يا بدون رضايت، درخواست سود را به زبان آورد و يا به زبان نياورد، قصد خير داشته باشد يا نداشته باشد، جنس اضافى دهد يا پول اضافى. 🔸2. وظيفه رباگيرنده آن است كه ربا را به صاحبانش پس بدهد. (5) 🔸3. رباى قرضى مصاديق فراوانى دارد به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔹- قرض با بهره، گرچه بهره كم باشد. 🔹- قرض به شرط قرض با زياده. 🔹- قرض دادن به شرط اين كه قرض گيرنده، چيز كم ارزشى را به قيمت گزافى بخرد. 🔹- كسى كه تأخير در اداى قرض داشته، به عنوان سود يا تورم چيزى از او گرفته شود. 🔹- صاحبخانه، به جاى كسرى اجاره، پول بيشترى از مستأجر بگيرد. 🔸4. از مصاديق حسن القضا، پرداخت قرض به بيشتر از مبلغ دريافتى، است. (6) كه البته ربا محسوب نمى‏شود. 🔸5. سه نوع از ربا حرام نيست: 🔹- ربا گرفتن پدر و فرزند از يكديگر. 🔹- ربا گرفتن زن و شوهر از يكديگر. 🔹- ربا گرفتن مسلمان از كافرى كه در ذمه اسلام نيست. (7) -------------- 1. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 274. 2. هر ده عدد درهم مساوى هفت عدد مثقال است و يك مثقال وزنش يك درهم باضافه سه هفتم آن است. 3. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 284 🔻 عَنِ الرَّجُلِ يَسْتَقْرِضُ مِنَ الرَّجُلِ الدِّرْهَمَ فَيَرُدُّ عَلَيْهِ الْمِثْقَالَ أَوْ يَسْتَقْرِضُ الْمِثْقَالَ فَيَرُدُّ الدِّرْهَمَ قَالَ إِذَا لَمْ يَكُنْ شَرَطَ فَلَا بَأْسَ وَ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ ... 4. بقره/ 279؛ توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 215. 5. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 476، م 118. 6. تحريرالوسيله، ج 1، ص 654. 7. توضيح المسائل مراجع، م 2080؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 175. 📚 احكام داستانى ؛ ص115 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 اسراف‏ 🖌 روزى خدمتكاران امام رضا عليه السلام ميوه‏اى خوردند، ولى تمامى آن را مصرف نكردند و باقيمانده‏اش را دور انداختند. امام عليه السلام كه آن را ديد، فرمود: سبحان الله! اگر شما از اين ميوه بى نياز شده‏ايد، مردمانى هستند كه بدان نيازمندند، به آنها كه نياز دارند بخورانيد. (1) 🖌 اسحاق بن عمار مى‏گويد: از امام صادق عليه السلام سؤال كردم: آيا مؤمن مى‏تواند ده دست لباس داشته باشد؟ فرمود: آرى ... پرسيدم: اين اسراف نيست؟ حضرت فرمود: اسراف آن است كه لباسى را كه براى مهمانى و حفظ آبروست در خانه و وقت كار بپوشى. (2) 📌 نكته‏ها ♦️1. اسراف يكى از و حرام است. (3) ♦️2. اسراف گاهى در اموال شخصى است و گاهى در اموال غير شخصى. شخصى كه در اموال خود اسراف مى‏كند، حرمت تكليفى دارد اما ضمان ندارد، اما اگر اسراف مال ديگران باشد، چون اتلاف صدق مى‏كند، ‏ است. 👈 البته استفاده از مال ديگران بدون اجازه هميشه ضمان دارد حتى اگر به مرحله اسراف هم نرسد. ♦️3. چند چيز اسراف مانند: اسراف در كار ، لباس‏هاى مورد ، زدن، آنچه براى بدن است و غذاى مورد نياز بدن هر قدر كه باشد. ♦️5. خوردن بيجا و زياده‏روى در آن اسراف محسوب مى‏شود و مكروه است. (4) ------------- 1. كافى، ج 6؛ ص 297. 2. مكارم الاخلاق، ص 98 🔻 يَكُونُ لِلْمُؤْمِنِ عَشَرَةُ أَقْمِصَةٍ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ عِشْرِينَ قَالَ نَعَمْ وَ لَيْسَ ذَلِكَ مِنَ السَّرَفِ إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ يُجْعَلَ ثَوْبُ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِك. 3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 275؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 479 4. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 539، م 2637. 📚 احكام داستانى ؛ ص181 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چشم چرانى‏ ⛔️ 🖌در آخرين حج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، زنى براى پرسيدن مسأله‏اى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آمد. فضل بن عباس كه جوانى زيبا و نورس بود، پشت سر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بود. در اين ميان، نگاه‏هايى بين آن زن و فضل رد و بدل شد. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم متوجه شد كه آن دو به هم خيره شده‏اند و زن جوان به جاى اين كه توجهش به جواب مسأله باشد، همه توجهش به فضل است. در اين هنگام، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم با دست خود صورت فضل را چرخانيد و فرمود: زنى جوان و مردى جوان، مى‏ترسم شيطان در ميان ايشان پا بنهد! (1) 📌 نكته‏ها 👈 يكى از حدود الهى بين نامحرمان، كنترل نگاه است. 🖌 قرآن خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مى‏فرمايد: قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ‏ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَ‏ (2) به مؤمنان بگو چشم‏هاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند ... و به زنان با ايمان بگو چشم‏هاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند. 🖌 امام على عليه السلام فرمود: الْعُيُونُ مَصَائِدُ الشَّيْطَان‏ (3) چشم‏ها دام‏هاى شيطان است. ✅ در يك دسته بندى مى‏توان نگاه به را به سه دسته تقسيم كرد: 🔸1. نگاه و ناخواسته حرام نيست. ولو مقدمات آن به‏وسيله خود شخص انجام شود. مانند اين كه خود شخص به بازار برود و ناخواسته چشمش به نامحرم بيفتد. 🔸2. نگاه عمدى به صورت و دستان نامحرم تا مچ بدون لذت و بدون آرايش از نظر مشهور فقها مانعى ندارد. (4) 🔸3. نگاه با قصد لذت، نگاه به چهره آرايش كرده زن و نگاه به بدن نامحرم حرام است. (5) 🔻نگاه‏هاى عبارتند از: 🔹1. نگاه به چهره آرايش كرده زن. 🔹2. نگاه به زيورآلات زن (نگاه به محل زينت). 🔹3. نگاه به عكس بى حجاب زن آشنا. (6) 🔹4. نگاه به عكس‏هاى مهَيّج. 🔹5. نگاه با ريبه (ترس افتادن به حرام) به محارم. (7) 🔹6. نگاه كردن مرد به بدن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن. (8) 🔹7. مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه كند و نگاه كردن زن هم به بدن زن ديگر، با قصد لذت، حرام است. (9) 🔹8. نگاه كردن به عورت ديگرى. (10) 🔹9. نگاه به داخل خانه ديگران. (11) 🔹10. نگاه تند به پدر و مادر. 🔹11. نگاه به فيلم‏هاى مبتذل و فاسد حرام است و فرقى بين متأهل و مجرد نيست. (12) 🔹12. نگاه به چيزى كه موجب ضرر به چشم است. --------------- 1. مسأله حجاب، ص 196. 2. نور/ 30 و 31. 3. تصنيف غررالحكم، ص 260. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2433. 5. عروة الوثقى، نكاح، م 31. 6. احكام بانوان، ص 33، س 44 و 45. 7. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2437 و 2438. 8. همان، م 2433. 9. همان، م 2438. 10. همان، م 2436. 11. مجمع المسائل، آية الله گلپايگانى، ج 1، ص 534، م 18؛ احكام روابط زن و مرد، ص 155. 12. جامع الاحكام، آية الله صافى، ج 2، س 1329؛ اجوبة الاستفتائات، س 1199. 📚 احكام داستانى ؛ ص182 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 حجاب‏ 🖌 يكى از همسران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل مى‏كند كه خواهرش در حالى كه لباس نامناسبى به تن داشت، نزد ايشان آمد، حضرت روى از وى برگرداند و فرمود: «زن هنگامى كه به بلوغ مى‏رسد، صحيح نيست كه غير از اين دو قسمت از بدنش پيدا باشد» و به صورت و كفين مباركش اشاره فرمود. (1) 📌 نكته‏ها 🔸1. حجاب يكى از دين است كه دو سوره قرآن درباره حجاب است (نور و احزاب) و رعايت آن دربرابر نامحرمان واجب است و بى اعتنايى به آن گناه محسوب مى‏شود. (2) چه در برابر نامحرمان و چه نامحرمان غير فاميل، چه و چه نسبت به افراد كامل و ... 🔸2. نمايان بودن كف و روى پا در برابر نامحرمان جايز نيست. (3) 🔸3. اگر موى زن به طور بيرون باشد، گناه نيست ولى در زمانى كه متوجه شد بايد موى خود را از نامحرمان بپوشاند. (4) 🔸4. عادى بودن عدم پوشش نامحرمان در برابر افراد، دليل بر حرام نبودن بدحجابى و نگاه به نامحرم نيست. (5) 🔸5. حدود پوشش زنان، تمام بدن است، به جز گردى صورت و دست‏ها تا مچ و بايد به گونه‏اى باشد كه جلب توجه نكند مثلًا تنگ يا نازك و ... نباشد. (6) ---------------- 1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 146؛ پيام پيامبر، ص 422 🔻 إنّ المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلّا هذا و هذا .... 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 253، س 23. 3. صراطالنجاة، ج 1، س 878؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1706؛ اجوبة الاستفتائات، س 438. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2435. 5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، ص 187، س 5256. 6. احكام روابط زن و مرد، ص 108. 📚 احكام داستانى ؛ ص185 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari