🔰 اداى #بدهى 2⃣
🖌 ابوثمامه گويد: حضور امام باقر عليه السلام رسيدم و عرض كردم: فدايت شوم! من مردى هستم كه مىخواهم در مكه اقامت گزينم ولى يكى از پيروان مذهب #مرجئه از من #طلبكار است و من به او مديون مىباشم. نظر شما چيست؟ آيا بهتر است به وطنم بازگردم و بدهكاريم را به او بپردازم يا با توجه به اين كه مذهب او، مذهب باطلى است، مىتوانم پرداخت بدهى خود را به تأخير انداخته و همچنان در مكه بمانم؟
👈 امام عليه السلام فرمود: به سوى طلبكار بازگرد و قرضت را ادا كن و مصمم باش به گونهاى زندگى كنى كه هنگام مرگ و ملاقات خداوند طلبى از ناحيه ديگران بر عهده تو نباشد. زيرا مؤمن هرگز #خيانت نمىكند. (1)
📌 شش نكته درباره اداى بدهى
🔸1. يكى از واجبات، اداى بدهى است كه وقت اداى آن رسيده باشد.
🔸2. بدهى به گونههاى مختلف مطرح است همچون #مهريه، اشياى #جامانده، #قرض و ...
🔸3. با آن همه تأكيدى كه براى خواندن نماز اول وقت شده، اما پرداخت #طلب ديگران بر #نماز_اول_وقت مقدم است. (2)
🔸4. بر بدهكار واجب است براى اداى بدهى اگر پول ندارد، جنس و كالاى خود را ولو به قيمت #ارزانتر #بفروشد و بدهى خود را بپردازد. (3)
🔸5. اگر بدهكار #نمىتواند بدهى خود را بدهد بايد طلبكار به او #مهلت بدهد. (4)
🔸6. ردّ حقوق مردم واجب است گرچه اتلاف در سن #كودكي صورت گرفته باشد.
----------------
1. بحارالانوار، ج 103، ص 142؛ علل الشرايع، ج 2، ص 528 🔻
إِنِّي رَجُلٌ أُرِيدُ أَنْ أُلَازِمَ مَكَّةَ وَ عَلَيَّ دَيْنٌ لِلْمُرْجِئَةِ فَمَا تَقُولُ قَالَ قَالَ ارْجِعْ إِلَى مُؤَدَّى دَيْنِكَ وَ انْظُرْ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ تَعَالَى وَ لَيْسَ عَلَيْكَ دَيْنٌ فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يَخُون.
2. عروهالوثقى، ج 1، فى اوقات الواجب، م 15.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 650، م 10.
4. بقره/ 280؛ مهذب الاحكام، ج 21، ص 29.
📚 احكام داستانى ؛ ص107
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اداى امانت
🖌 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم هنگام هجرت از مكه به مدينه، به امام على عليه السلام فرمود: يا على! ما به سوى مدينه هجرت مىكنيم و تو به مكه برگرد و در روز روشن با صداى رسا #اعلام كن كه محمد از شهر خارج شده، هركس #امانتى نزد او دارد يا از وى #طلبكار است، بيايد و امانت و طلب خود را بگيرد. (1)
🖌 مردى طىّ نامهاى به امام حسن عسكرى عليه السلام نوشت: نزد شخصى مالى به وديعه نهادهاند و گفتهاند آن را در ملك خود حفظ كن يا چيزى نگفتهاند، و آن مرد مال را به خانه همسايهاش برده و مال تلف گشته است آيا دادن عوض و #تاوان بر او، در صورتى كه نافرمانى كرده و مال را به جاى ديگرى انتقال داده و از محل خود خارج ساخته باشد، لازم است؟ امام عليه السلام در پاسخ نامه فرمود: او #ضامن است. (2)
📌 چند نكته درباره امانت
🔸1. حفظ مالى كه نزد كسى به امانت گذاشته شده واجب و كوتاهى در نگهدارى آن حرام و ضمان آور است. (3)
🔸2. كسى كه نمىتواند از امانت نگهدارى كند، بنا بر احتياط واجب نبايد قبول كند. (4)
🔸3. اگر امانتدار براى امانت، جاى مناسبى ندارد، بايد جاى مناسبى تهيه كند، مثلًا اگر پول را نمىتواند در خانه نگهدارد، بايد به بانك بسپارد. (5)
🔸4. كسى كه چيزى را امانت مىگذارد، هر وقت بخواهد مىتواند آن را پس بگيرد و كسى كه امانت را قبول مىكند، هر وقت بخواهد مىتواند آن را به صاحبش برگرداند. (6)
🔸5. تصرف در امانت بدون اجازه حرام است.
🔸6. در سه مورد واجب است هر چه #زودتر، امانت به صاحبش برگردانده شود:
🔹الف) صاحب امانت، آن را مطالبه كند.
🔹ب) شرائط به گونهاى باشد كه احتمال دزديده شدن، از بين رفتن، آتش گرفتن و .... در بين باشد.
🔹ج) نشانههاى مرگ در شخص امانت گيرنده بروز كند. (7)
🔸7. اگر انسان مال خود را به كسى بدهد و بگويد نزد تو امانت باشد و او هم قبول كند، بايد به احكام امانت دارى عمل نمايد. (8)
🔸8. امانت دار بايد طورى از امانت نگهدارى كند كه مردم نگويند در امانت خيانت و يا در نگهدارى آن كوتاهى كرده است. (9)
🔸9. در صورتى كه امانت از بين برود، اگر در نگهدارى آن كوتاهى كرده باشد، بايد عوض آن را به صاحبش بدهد و اگر در نگهدارى آن كوتاهى نكرده و به طور اتفاقى آن مال از بين رفته، مثلًا سيل برده است، امانتدار ضامن نمىباشد و لازم نيست عوض آن را بدهد. (10)
🔸10. امانت به گونههاى مختلفى در احكام شرعى مطرح شده است.
به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔹- مال مورد اجاره، امانتى است در اختيار #مستأجر.
🔹- اموالى كه در دست صاحبان صنعت قرار مىگيرد. همچون پارچهاى كه در اختيار #خياط قرار مىگيرد يا ماشينى كه براى تعمير در اختيار #مكانيك قرار مىگيرد و ... امانت است.
🔹- مالى كه در #گرو ديگرى است، امانت است.
🔹- مالىكه به عنوان #عاريه در اختيار ديگرى قرار مىگيرد، امانت است.
-------------
1. داستانها و حكايتهاى سيد مهدى شمس الدين، ص 99.
2. من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 304🔻
كَتَبَ رَجُلٌ إِلَى الْفَقِيهِ عليه السلام فِي رَجُلٍ دَفَعَ إِلَى رَجُلٍ وَدِيعَةً وَ أَمَرَهُ أَنْ يَضَعَهَا فِي مَنْزِلِهِ أَوْ لَمْ يَأْمُرْهُ فَوَضَعَهَا الرَّجُلُ فِي مَنْزِلِ جَارِهِ فَضَاعَتْ هَلْ يَجِبُ عَلَيْهِ إِذَا خَالَفَ أَمْرَهُ أَوْ أَخْرَجَهَا مِنْ مِلْكِهِ فَوَقَّعَ ع هُوَ ضَامِنٌ لَهَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى.
3. فرهنگ فقه، ج 3، ص 317.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2330.
5. توضيح المسائل مراجع، م 2334.
6. همان، م 2332.
7. كتاب الوديعة، مساله 15، 17، 18، ج 2، ص 103 و 104.
8. توضيح المسائل مراجع، م 2327.
9. توضيح المسائل مراجع، م 2334.
10. همان، م 2335.
📚 احكام داستانى ؛ ص109
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 رباخوارى
🖌 امام على عليه السلام فرمود:
لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله و سلم الرِّبَا وَ آكِلَهُ وَ مُؤْكِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِيَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْه (1)
رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم هفت دسته را در رابطه با ربا #لعن فرمودند: ربا و خورنده ربا و خوراننده آن و فروشنده و مشترى آن و نويسنده و شاهدانش را.
🖌 عبدالرحمن بن حجاج مىگويد: امام صادق عليه السلام در مورد حكم مردى كه از شخص ديگرى درهم قرض كند و به او مثقال پس دهد يا مثقال قرض كند و درهم پس دهد پرسيدم، حضرت فرمود: اگر شرطى در اين زمينه نكرده باشد كه زياد بگيرد، اشكال ندارد و آن بهتر است. همان پدرم كه رحمت خداوند بر او باد وقتى درهم كم قيمت به قرض مىگرفت، به هنگام اداى قرض، درهم نفيس پس مىداد.(2) به من فرمود: فرزندم، اينها را به كسىكه قرض گرفتيم بده، من گفتم: درهمهايى كه او داده بود، ساييده و كم قيمت بود و اينها كه مىخواهى به او بدهى، نو و گرانتر است. ايشان فرمود: اى فرزندم همانا اين #فضل و احسان است، همين را به او بده. (3)
📌 چند نكته درباره ربا
🔸1. رباخوارى يكى از گناهان كبيره است كه در قرآن #جنگ با خدا محسوب شده است.(4) چه با #سود #كم باشد يا #زياد، ربا گيرنده آشنا باشد يا غير آشنا، با رضايت طرفين باشد يا بدون رضايت، درخواست سود را به زبان آورد و يا به زبان نياورد، قصد خير داشته باشد يا نداشته باشد، جنس اضافى دهد يا پول اضافى.
🔸2. وظيفه رباگيرنده آن است كه ربا را به صاحبانش پس بدهد. (5)
🔸3. رباى قرضى مصاديق فراوانى دارد به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔹- قرض با بهره، گرچه بهره كم باشد.
🔹- قرض به شرط قرض با زياده.
🔹- قرض دادن به شرط اين كه قرض گيرنده، چيز كم ارزشى را به قيمت گزافى بخرد.
🔹- كسى كه تأخير در اداى قرض داشته، به عنوان سود يا تورم چيزى از او گرفته شود.
🔹- صاحبخانه، به جاى كسرى اجاره، پول بيشترى از مستأجر بگيرد.
🔸4. از مصاديق حسن القضا، پرداخت قرض به بيشتر از مبلغ دريافتى، #بدون_شرط است. (6) كه البته ربا محسوب نمىشود.
🔸5. سه نوع از ربا حرام نيست:
🔹- ربا گرفتن پدر و فرزند از يكديگر.
🔹- ربا گرفتن زن و شوهر از يكديگر.
🔹- ربا گرفتن مسلمان از كافرى كه در ذمه اسلام نيست. (7)
--------------
1. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 274.
2. هر ده عدد درهم مساوى هفت عدد مثقال است و يك مثقال وزنش يك درهم باضافه سه هفتم آن است.
3. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 284
🔻
عَنِ الرَّجُلِ يَسْتَقْرِضُ مِنَ الرَّجُلِ الدِّرْهَمَ فَيَرُدُّ عَلَيْهِ الْمِثْقَالَ أَوْ يَسْتَقْرِضُ الْمِثْقَالَ فَيَرُدُّ الدِّرْهَمَ قَالَ إِذَا لَمْ يَكُنْ شَرَطَ فَلَا بَأْسَ وَ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ ...
4. بقره/ 279؛ توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 215.
5. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 476، م 118.
6. تحريرالوسيله، ج 1، ص 654.
7. توضيح المسائل مراجع، م 2080؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 3، ص 175.
📚 احكام داستانى ؛ ص115
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اسراف
🖌 روزى خدمتكاران امام رضا عليه السلام ميوهاى خوردند، ولى تمامى آن را مصرف نكردند و باقيماندهاش را دور انداختند. امام عليه السلام كه آن را ديد، فرمود: سبحان الله! اگر شما از اين ميوه بى نياز شدهايد، مردمانى هستند كه بدان نيازمندند، به آنها كه نياز دارند بخورانيد. (1)
🖌 اسحاق بن عمار مىگويد: از امام صادق عليه السلام سؤال كردم: آيا مؤمن مىتواند ده دست لباس داشته باشد؟ فرمود: آرى ... پرسيدم: اين اسراف نيست؟ حضرت فرمود: اسراف آن است كه لباسى را كه براى مهمانى و حفظ آبروست در خانه و وقت كار بپوشى. (2)
📌 نكتهها
♦️1. اسراف يكى از #گناهان #كبيره و حرام است. (3)
♦️2. اسراف گاهى در اموال شخصى است و گاهى در اموال غير شخصى. شخصى كه در اموال خود اسراف مىكند، حرمت تكليفى دارد اما ضمان ندارد، اما اگر اسراف مال ديگران باشد، چون اتلاف صدق مىكند، #ضامن است.
👈 البته استفاده از مال ديگران بدون اجازه هميشه ضمان دارد حتى اگر به مرحله اسراف هم نرسد.
♦️3. چند چيز اسراف #نيست مانند: اسراف در كار #خير، لباسهاى مورد #نياز، #عطر زدن، آنچه براى بدن #مفيد است و غذاى مورد نياز بدن هر قدر كه باشد.
♦️5. خوردن بيجا و زيادهروى در آن اسراف محسوب مىشود و مكروه است. (4)
-------------
1. كافى، ج 6؛ ص 297.
2. مكارم الاخلاق، ص 98 🔻
يَكُونُ لِلْمُؤْمِنِ عَشَرَةُ أَقْمِصَةٍ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ عِشْرِينَ قَالَ نَعَمْ وَ لَيْسَ ذَلِكَ مِنَ السَّرَفِ إِنَّمَا السَّرَفُ أَنْ يُجْعَلَ ثَوْبُ صَوْنِكَ ثَوْبَ بِذْلَتِك.
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 275؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 479
4. توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 539، م 2637.
📚 احكام داستانى ؛ ص181
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 چشم چرانى ⛔️
🖌در آخرين حج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، زنى براى پرسيدن مسألهاى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آمد. فضل بن عباس كه جوانى زيبا و نورس بود، پشت سر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بود. در اين ميان، نگاههايى بين آن زن و فضل رد و بدل شد. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم متوجه شد كه آن دو به هم خيره شدهاند و زن جوان به جاى اين كه توجهش به جواب مسأله باشد، همه توجهش به فضل است.
در اين هنگام، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم با دست خود صورت فضل را چرخانيد و فرمود: زنى جوان و مردى جوان، مىترسم شيطان در ميان ايشان پا بنهد! (1)
📌 نكتهها
👈 يكى از حدود الهى بين نامحرمان، كنترل نگاه است.
🖌 قرآن خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مىفرمايد:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ ... وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَ (2)
به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگيرند ... و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوسآلود) فرو گيرند.
🖌 امام على عليه السلام فرمود: الْعُيُونُ مَصَائِدُ الشَّيْطَان (3)
چشمها دامهاى شيطان است.
✅ در يك دسته بندى مىتوان نگاه به #نامحرم را به سه دسته تقسيم كرد:
🔸1. نگاه #اتفاقى و ناخواسته حرام نيست. ولو مقدمات آن بهوسيله خود شخص انجام شود. مانند اين كه خود شخص به بازار برود و ناخواسته چشمش به نامحرم بيفتد.
🔸2. نگاه عمدى به صورت و دستان نامحرم تا مچ بدون لذت و بدون آرايش از نظر مشهور فقها مانعى ندارد. (4)
🔸3. نگاه با قصد لذت، نگاه به چهره آرايش كرده زن و نگاه به بدن نامحرم حرام است. (5)
🔻نگاههاى #حرام عبارتند از:
🔹1. نگاه به چهره آرايش كرده زن.
🔹2. نگاه به زيورآلات زن (نگاه به محل زينت).
🔹3. نگاه به عكس بى حجاب زن آشنا. (6)
🔹4. نگاه به عكسهاى مهَيّج.
🔹5. نگاه با ريبه (ترس افتادن به حرام) به محارم. (7)
🔹6. نگاه كردن مرد به بدن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن. (8)
🔹7. مرد نبايد با قصد لذت به بدن مرد ديگر نگاه كند و نگاه كردن زن هم به بدن زن ديگر، با قصد لذت، حرام است. (9)
🔹8. نگاه كردن به عورت ديگرى. (10)
🔹9. نگاه به داخل خانه ديگران. (11)
🔹10. نگاه تند به پدر و مادر.
🔹11. نگاه به فيلمهاى مبتذل و فاسد حرام است و فرقى بين متأهل و مجرد نيست. (12)
🔹12. نگاه به چيزى كه موجب ضرر به چشم است.
---------------
1. مسأله حجاب، ص 196.
2. نور/ 30 و 31.
3. تصنيف غررالحكم، ص 260.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2433.
5. عروة الوثقى، نكاح، م 31.
6. احكام بانوان، ص 33، س 44 و 45.
7. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2437 و 2438.
8. همان، م 2433.
9. همان، م 2438.
10. همان، م 2436.
11. مجمع المسائل، آية الله گلپايگانى، ج 1، ص 534، م 18؛ احكام روابط زن و مرد، ص 155.
12. جامع الاحكام، آية الله صافى، ج 2، س 1329؛ اجوبة الاستفتائات، س 1199.
📚 احكام داستانى ؛ ص182
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حجاب
🖌 يكى از همسران پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل مىكند كه خواهرش در حالى كه لباس نامناسبى به تن داشت، نزد ايشان آمد، حضرت روى از وى برگرداند و فرمود: «زن هنگامى كه به بلوغ مىرسد، صحيح نيست كه غير از اين دو قسمت از بدنش پيدا باشد» و به صورت و كفين مباركش اشاره فرمود. (1)
📌 نكتهها
🔸1. حجاب يكى از #ضروريات دين است كه دو سوره قرآن درباره حجاب است (نور و احزاب) و رعايت آن دربرابر نامحرمان واجب است و بى اعتنايى به آن گناه محسوب مىشود. (2)
چه در برابر نامحرمان #فاميل و چه نامحرمان غير فاميل، چه #اول_تكليف و چه نسبت به افراد كامل و ...
🔸2. نمايان بودن كف و روى پا در برابر نامحرمان جايز نيست. (3)
🔸3. اگر موى زن به طور #غيرعمد بيرون باشد، گناه نيست ولى در زمانى كه متوجه شد بايد موى خود را از نامحرمان بپوشاند. (4)
🔸4. عادى بودن عدم پوشش نامحرمان در برابر افراد، دليل بر حرام نبودن بدحجابى و نگاه به نامحرم نيست. (5)
🔸5. حدود پوشش زنان، تمام بدن است، به جز گردى صورت و دستها تا مچ و بايد به گونهاى باشد كه جلب توجه نكند مثلًا تنگ يا نازك و ... نباشد. (6)
----------------
1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 146؛ پيام پيامبر، ص 422 🔻
إنّ المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلّا هذا و هذا ....
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 253، س 23.
3. صراطالنجاة، ج 1، س 878؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1706؛ اجوبة الاستفتائات، س 438.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2435.
5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، ص 187، س 5256.
6. احكام روابط زن و مرد، ص 108.
📚 احكام داستانى ؛ ص185
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari