🔰 احكام تربت
🖌 مسأله: لازم است حرمت تربت امام حسين عليه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بىاحترامى به آن مثل #نجس كردن. (1)
👈 مرحوم صاحب جواهر مىفرمايد تعظيم و احترام تربت امام حسين مستند به روايات #متواتر است. (2)
👈 فقيه و محدث كبير شيخ يوسف بحرانى مىفرمايد: بدون شك احترام كردن تربت كربلا واجب و توهين و بىاحترامى به آن حرام است. (3)
🖌 مسأله: مستحب است سجده بر تربت امام حسين عليه السلام؛ براى سجده بهتر از هر چيز تربت امام حسين عليه السلام است و سبب #افزايش ثواب نماز مىشود. (4)
♦️ اولين كسى كه بر تربت امام حسين عليه السلام سجده كرد حضرت #على_بن_الحسين، بود كه پس از دفن پدر، مقدارى خاك قبر را برداشت و بر آن سجده كرد و با آن خاك تسبيح درست كرد. (5)
🖌 مسأله: مستحب است كام طفل با تربت امام حسين عليه السلام باز شود. (6)
🖌 مسأله: مستحب است مخلوط كردن مقدارى تربت با حنوط ميّت هنگام دفن. (7)
🖌 مسأله: مستحب است هنگام دفن ميّت مقدارى تربت همراه او گذاشته شود. (8)
🖌 مسأله: خوردن هر نوع خاك حرام است به جز تربت امام حسين عليه السلام كه خوردن اندكى از آن به نيّت #استشفاء جايز است. (9)
🖌 مسأله: كالايى را كه به جايى مىفرستند، مستحب است مقدارى تربت هم همراه آن بگذارند.
👈مانند جهيزيه دختر. (10)
💡 امام رضا عليه السلام هرگاه مىخواست لباس يا چيز ديگرى را براى كسى بفرستد قدرى تربت امام حسين عليه السلام لابه لاى آن مىگذاشت و مىفرمود: تربت باعث #محفوظ ماندن است به اذن خداوند. (11)
------------------
1. عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
2. جواهر، ج 6، ص 99.
3. حدائق، ج 2، ص 44.
4. توضيح المسائل مراجع، م 1083.
5. زندگى امام حسين عليه السلام، حسن عمادزاده، ص 855.
6. تحرير الوسيله، ج 2، ص 310، م 2.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 4.
8. همان، ص 415، ب حنوط، م 9.
9. تحرير الوسيله، ج 2، ص 164، م 9.
10. وسائل الشيعه، ج 1، ص 210.
11. كامل الزيارات، ص 278؛ بحار الانوار، ج 101، ص 124.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 39
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
#ادامه
🔰 احکام تربت
🖌 مسأله: محل برداشتن تربت به طور متيقّن همان قبر شريف و آنچه كه عرفاً به آن ملحق است مىباشد. (1)
👈 علّامه حلى مىفرمايد: تربتى كه خوردن آن جايز است لازم نيست از قبر مطهر برداشته شده باشد بلكه كافى است از حرم تا فاصله چهار #فرسخ باشد. (2)
👈 شهيد ثانى مىفرمايد: جايز است برداشتن از تربت حرم مطهر آن حضرت گرچه از فاصله دور باشد هرچه به ضريح مطهر نزديكتر باشد فضيلت بيشترى دارد. (3)
🖌 مسأله: مستحب است #مسافر مقدارى از تربت امام حسين عليه السلام همراه داشته باشد. (4)
🖌 مسأله: احترام و بزرگ داشت تربت امام حسين عليه السلام واجب و #نجس كردن آن حرام مىباشد و هرگاه نجس شود تطهير آن واجب است. (5)
🖌 مسأله: #ذكر گفتن با تسبيح تربت فضيلت بسيار دارد و حتى در روايات آمده است در دست داشتن تسبيح تربت هر چند ذكر نگويد ثواب ذكر الهى براى او نوشته مىشود. (6)
🖌 مسأله: از جمله غسلهاى مستحبى، #غسل كردن براى برداشتن تربت امام حسين عليه السلام در كربلا است. (7)
🖌 مسأله: #بوييدن و #بوسيدن تربت امام حسين عليه السلام مستحب است و حتى #دست كشيدن بر آن و بر ساير اعضاى بدن ماليدن نيز ثواب دارد. (8)
🖌 مسأله: مستحب است #افطار روز عيد فطر با تربت امام حسين عليه السلام. (9)
----------------
1. تحرير الوسيله كتاب الاطمعه و الاشربة القول فى غير الحيوان.
2. المهذب البارع، ج 4، ص 220.
3. دروس، ص 159، جواهر، ج 36، ص 368.
4. عروة الوثقى، ج 1، فى آداب السفر.
5. عروة الوثقى، ج 1، فى احكام النجاسات، عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
6. بحارالانوار، ج 98، ص 133 و 140.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
8. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
9. مفاتيح الجنان، در اعمال عيد فطر، ص 513.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 41
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام موسيقى در عزادارى
🖌 اقامه عزادارى مصائب اهلبيت عليهم السلام كارى مستحب است اما به كارگيرى آهنگهايى كه مخصوص مجالس لهو و لعب است حرام است.
🖌 مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله در منتهى الآمال مىفرمايد: عزاداران امام حسين عليه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبيل غنا و حكايات ضعيفه مظنونة الكذب احتراز نمايند و شيطان را در اين عبادت بزرگ راه ندهند. (1)
🖌 مرحوم شيخ انصارى در مكاسب محرمه در پاسخ به كسانى كه مىگويند غنا مىتواند زمينهى گريه كردن را فراهم نمايد مىفرمايد: چنين شيوهاى نمىتواند مقدمهى مستحب يا مباح قرار گيرد و بايد به عموم ادلهى حرمت غنا تمسك نمود. (2)
❓پرسش: در راديو مدح ائمهى طاهرين عليهم السلام يا واقعه كربلا را با وزن و ساز و لحن خوب مىخوانند آيا استماعش جايز است يا خير؟
✅ پاسخ: اگر غنا و موسيقى نباشد مانع ندارد. (3)
❓پرسش: استفاده از آلات لهو و موسيقى در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد نواختن آن در هر حال جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن در جهت مشروع اشكال ندارد. (4)
🖌 مسأله: به طور كلى نواختن آلات موسيقى در هر حال حرام است. (5)
❓پرسش: هيئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشييع جنازه شهداء موزيك عزا مىزنند از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آيا خريد و فروش آن لوازم حرام است يا خير؟
✅ پاسخ: خريد و فروش آلات لهو حرام است و موسيقى مطرب جايز نيست و صداهاى مشكوك مانع ندارد. (6)
❓پرسش: آيا زدن طبل و شيپور در تعزيه حضرت سيد الشهداء عليه السلام جايز است؟
✅ پاسخ: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (7)
❓پرسش: آيا در عزادارى سيدالشهداء استفاده از طبل و دُهُل جايز است؟
✅ پاسخ: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء اين آلات نيست. (8)
❓پرسش: استفاده از آلات موسيقى مانند ارگ در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: مناسب عزادارى سالار شيهدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. (9)
👈 تبريزى: استفاده از آلات موسيقى در عزادارى حرام است.
👈 صافى: جايز نيست.
👈 بهجت: خالى از اشكال نيست. (10)
❓پرسش: نوارهايى اخيراً رايج شده كه نوحه همراه با موسيقى خوانده مىشود و برخى از آنها بسيار تأثير گذار است. آيا توليد، پخش، خريد و فروش و شنيدن چنين نوارهايى جايز است؟
✅ پاسخ: جايز نيست. (11)
---------------------
1. منتهى الامال، ج 1، ص 468، در آخر زندگى امام حسين عليه السلام.
2. مكاسب محرمه، شيخ انصارى، ص 39.
3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 16، س 36.
4. همان، س 3؛ اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 11164؛ جامع المسائل، فاضل، ج 1، ص 992؛ استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 525: استفتائات جديد، تبريزى، س 1054 و 525.
5. جامع الاحكام، ج 1، س 1003 و 1015.
6. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 18.
7. جامع الاحكام فاضل، ج 1 س 988؛ استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 583؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 355.
8. جامع المسائل، فاضل، ج 1، س 2174، ص 623.
9. اجوبة استفتائات، ج 2، ص 130، س 363 و س 1440؛ مسائل جديد، ج 3، ص 39.
10. مسائل جديد، سيد محسن محمودى، ج 3، ص 40.
11. استفتائات بهجت، ج 4، س 6397.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 42
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلی الله علیک یا اباعبدالله 😭
🔰 احكام عاشورا
📌مسأله: روزه روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان مكروه است. (1)
🖌 در روايت آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: بنى اميه نذر كردند كه اگر موفق به قتل امام حسين عليه السلام شوند. روز شهادت او را جشن بگيرند و روزه بگيرند و روزه در آن روز سنّت بنى اميّه است لذا ائمه اطهار عليهم السلام به جهت مخالفت با اين طايفه تبهكار و عدم هماهنگى با آنان روزه عاشورا را نهى كردهاند. (2)
🖌 مستحب است در روز عاشورا انسان تا عصر از خوردن و آشاميدن خوددارى كند بدون قصد روزه. (3)
مستحب است زيارت عاشورا با صد لعن و سلام خوانده شود. (4)
🖌 مستحب است لعن بر قاتلان حضرت با گفتن جمله «اللهم العن قتلة الحسين». (5)
🖌 مستحب است در روز عاشورا مؤمنان يكديگر را تعزيت بگويند و اين جمله را بر زبان آوردند
«اعظم اللَّه اجورنا بمصابنا بالحسين و جعلنا واياكم من الطالبين بثاره مع وليّه الامام المهدى، من آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم» (6)
🖌 بسيار مناسب است ظهر عاشورا تمام عزادران حسينى نماز ظهر و عصر را به ياد آخرين نماز امام حسين عليه السلام به جماعت بخوانند.
🖌 بسيار مناسب است روز عاشورا كار و كسب تعطيل شود مگر در حد ضرورت. امام رضا عليه السلام فرمود: مَن تَرَكَ السَعى فى حَوائجه يوم عاشورا قَضَى اللّه له حَوائِجَ الدنيا و الآخره
كسى كه كار و تلاش خود را در روز عاشورا ترك گويد خداوند نيازهاى دنيا و آخرت او را برطرف مىسازد. (7)
❓پرسش: در ايام سوگوارى امام حسين عليه السلام نماز، مقدم است يا عزادارى؟
✅ پاسخ: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند. همانطور كه امام حسين عليه السلام روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه كردند. (8)
----------------
1. توضيح المسائل، مراجع، م 1474.
2. وسائل الشيعه، ج 7، ص 338؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 28؛ جواهر، ج 7، ص 107.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 906.
4. كامل الزيارات، ص 174.
5. مفاتيح الجنان، در اعمال شب و روز عاشورا؛ مجله كوثر فقه عاشورا، 1/ 2/ 78، ص 27.
6. همان، ص 424.
7. بحار الانوار، ج 98، ص 43؛ عيون الاخبار الرضا- شيخ صدوق، ص 268؛ سفينة البحار، ج 2، ص 196.
8. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 623.
احكام مناسبت ها، ص: 34
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام گريه
📌 يكى از سنتهاى اهل بيت برپاداشتن مجلس سوگوارى و گريه بر عزاى امام حسين عليه السلام و ياران باوفاى اوست. (1)
🖌 در يكى از اين مجالس كه توسط امام صادق عليه السلام برپا شده بود طفل شيرخوارى را به درون مجلس آوردند و به امام دادند امام با ديدن آن وضع گريهاش شدّت گرفت و در نتيجه جلسه پر شور شد. (2)
👈 گريه براى عزاى اهل بيت احكامى دارد در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود.
🖌مسأله: با اينكه بلند كردن صداى گريه براى اموات صحيح نيست. (3) امّا گريه بلند براى عزاى امام حسين عليه السلام و اهل بيت مطلوب و پسنديده است. (4)
🖌 مسأله: گريه كردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گريه بر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام و اهلبيت عليهم السلام اين است كه در نماز بجا نياورند. (5)
👈 و نيز در عروة الوثقى مىفرمايد: چه بسا گفته شده است كه به جواز گريه در نماز براى سيدالشهداء ولى از نظر ما اين فتوى مورد اشكال است. (6)
❓پرسش: گريه براى عزاى امام حسين عليه السلام در نماز چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اشكال دارد. (7)
------------------
1. بحار الانوار، ج 45، ص 257؛ الغدير، ج 2، ص 192.
2. مأساة الحسين، الخطيب الكاشى، ص 151؛ فقه عاشورا، احمد مبلغى، مجله كوثر 1/ 2/ 78.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 368، م 637.
4. فليبك الباكون وليصرخ الصارخون، بحار الانوار، ج 99، ص 106.
5. رساله منتخب الرسائل محمد كاظم يزدى.
6. عروة الوثقى، ج 2، ص 721 وربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء فى حال الصلاة و هو مشكل.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 249.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 45
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari