eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
803 دنبال‌کننده
307 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 خوردن مال ديگران بدون رضايت آنان‏ 🔸 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ‏ (1) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، اموال يكديگر را به باطل (و از طريق نامشروع) نخوريد. 🖌 مسأله: خوردن مال ديگرى حرام است اگرچه كافرى باشد كه مالش محترم است مگر اين كه به و رضايت او باشد و به علم و مانند آن رضايت او احراز شود. 👈 در حديث وارد شده كسى كه طعامى بخورد كه به آن خوانده نشده، در حقيقت پاره‏اى از آتش را خورده است. (2) 👈خوردن ميوه ديگران بدون اجازه حرام است، چه كم باشد چه زياد. يك حبه انگور باشد يا يك خوشه. ❓پرسش: چيدن ميوه از باغ كشاورزى، براى خوردن در همان محل بدون اجازه از صاحب باغ، آيا حلال است يا خير و اينكه مى‏گويند به اندازه خوردن حلال است و بردن حلال نيست، چگونه است؟ ✅ پاسخ: اگر درخت ميوه در سر راه رهگذر قرار داشته باشد مى‏تواند در حال عبور از خيابان، از ميوه آن درخت براى خوردن در همان جا استفاده كند، به شرط آن كه از حد سيرى و احتياج، تجاوز نكند. (3) ❓پرسش: آب زراعتى در صورت نارضايتى مالكين آن براى آشاميدن مباح مى‏باشد يا خير؟ ✅ پاسخ: در فرض مسأله بدون رضايت مالك جايز نيست. (4) ----------------- 1. نساء/ 29. 2. تحريرالوسيله، ج 2، كتاب الاطعمة و الاشربة، القول فى غير الحيوان، م 28 و 29( من اكل من طعام لم يدع اليه فكانما اكل قطعة من النار). 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 510، س 19. 4. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 22. 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص89 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتائات ❓پرسش: آيا مى‏شود ميوه شاخه درخت همسايه را كه وارد خانه ما شده مصرف كرد؟ ✅ پاسخ: جايز نيست. (1) 🔸مسأله: در مورد كالاهاى خوردنى، اگر مشترى قصد خريد ندارد، نبايد از كالاى مورد نظر بچشد. 👈 شخصى از امام صادق عليه السلام سؤال كرد: مردى چيز چشيدنى را مى‏خرد، آيا پيش از خريدن مى‏تواند آن را بچشد؟ امام عليه السلام فرمود: آرى، مى‏تواند آن را بچشد و چيزى را كه نمى‏خواهد بخرد، هرگز نچشد. (1) ❓پرسش: آيا جايز است از مواد خوراكى دوستمان استفاده كنيم و پول آن را به او بدهيم؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: خير بدون اجازه صاحبش جايز نيست. (3) 🔸مسأله: خوردن از ميوه باغات و آب چاه و قنات شخصى جايز نيست. (4) ❓پرسش: اگر انسان به باغى برود و صاحب باغ نباشد و نداند كه رضايت دارد يا نه، آيا مى‏تواند از ميوه‏هاى درختان باغ در حد نياز استفاده نمايد؟ ✅ پاسخ: در صورتى كه باغ محصور نباشد يا شاخه‏هايش بيرون آمده باشد و به قصد عبور از آن راه برود نه به قصد باغ و چيدن ميوه، در اين صورت استفاده به مقدار نياز خوردن (نه بردن) اشكالى ندارد. (5) ------------------ 1. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1370؛ استفتائات بهجت، ج 4، ص 378 2. أ يذوقه قبل أن يشترى ... . منابع فقه شيعه، ج 22، ص 888 3. رساله دانشجويى، ص 354 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 384، س 1376 5. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 561، س 157 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 90 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 استفتاء ❓پرسش: استفاده از ميوه‏هاى درختان كه در خيابان‏ها و پياده‏روها وجود دارد تا چه حدى مجاز است؟ ✅ پاسخ: استفاده از ميوه‏هايى كه در عرف و عادت محل براى همه مباح شده است مانند توت، در بسيارى از مناطق اشكالى ندارد ولى غير آن متعلق به صاحب آن است. (1) ----------------- 1. استفتائات مكارم، ج 3، ص 562، س 1574 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 91 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چند مسأله 🔸مسأله: خوردن ميوه‏هاى زير درخت باغ‏هاى مردم بدون رضايت صاحب آنها جايز نيست. (۱) 🔸مسأله: ميوه و غذايى كه مال مشترى است، صاحب و كاركنان آنها بدون اجازه نمى‏توانند بخورند. 🔸مسأله: اگر فردى غذاى ديگرى را غصب كند و به غير مالك به حساب اينكه مال خودش است بخوراند و خورنده آن نداند كه مال ديگرى است، مانند اينكه غذا را به ميهمان بخوراند، هر دو ضامن مى‏باشند. 👈 پس مالك حق دارد از هركدام از آنها درخواست غرامت كند. پس اگر از غاصب غرامت بگيرد بر خورنده آن نمى‏تواند رجوع نمايد و اگر از خورنده غرامت بگيرد او مى‏تواند بر غاصب رجوع كند زيرا او را فريب داده است. (۲) 🔸مسأله: اگر درختى را با شاخه غصبى بزنند، تمام ميوه‏هايش متعلق به است. (۳) ----------------- 1. استفتائات بهجت، س 5757 ۲. تحريرالوسيله، ج 3، ص 343، م 71 ۳. توضيح المسائل امام، ص 432، مسائل متفرقه، س 90 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 91 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 خمس غذا 🔸مسأله: انسان تا خمس مالش را ندهد نمى‏تواند در آن تصرف كند يعنى غذايى كه در آن خمس باشد نمى‏تواند بخورد و با پولى كه خمس آن را نداده نمى‏تواند چيزى بخرد. (1) ❓پرسش: رفت و آمد با خانواده‏اى كه خمس پرداخت نمى‏كنند چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: معاشرت با آنان اشكال ندارد و اگر داشته باشد به غذاى آنها خمس تعلق گرفته خوردن آن جايز نيست. (2) ❓پرسش: پدرم بعضى از تكاليف مانند خمس و زكات و مانند آن را رعايت نمى‏كند. نمى‏خواهم اموال ايشان در زندگى من داخل شود، اما اصرار دارند كه به من كمك كنند، چه كار كنم؟ ✅ پاسخ: شما مى‏توانيد از مال ايشان استفاده كنيد و خمس آن را بپردازيد. (3) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1790 2. توضيح المسائل مراجع، م 1795؛ اجوبه، س 932 3. استفتائات مكارم، ج 3، ص 114 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص92 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 مواردى كه خوردن حرام، جايز است‏ 🔸1. حفظ جان متوقف بر خوردن حرام باشد و اگر نخورد بر اثر گرسنگى مى‏ميرد. 👈 مسأله: خوردن آنچه بر انسان حرام است در حال اضطرار حلال مى‏شود. (1) 🔸2. مداواى مرضى كه تحمل آن به طور معمول ممكن نيست و متوقف بر خوردن حرام باشد و معالجه آن در استفاده از همان دارو باشد. (2) ❓پرسش: خوردن تخم گوسفند اگر با تجويز پزشك باشد چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: در مقام ضرورت و ا نحصار معالجه با آن، به رفع ضرورت مانعى ندارد. (3) 🔸3. شخص را به خوردن يا آشاميدن حرام كنند به گونه‏اى كه اگر نخورد جان يا آبرويش در خطر قرار مى‏گيرد. 👈 مسأله: در تمام مواردى كه خوردن يا آشاميدن حرام، جايز مى‏شود بايد به مقدار ضرورت اكتفا شود و زياده بر آن جايز نيست. (4) ---------------- 1. بقره/ 173؛ انعام/ 146؛ فرهنگ فقه، ج 3، ص 523 2. تحريرالوسيله، ج 2، م 34؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1197 تا 1200 3. استفتائات جديد تبريزى، ص 401، س 1777؛ استفتائات مكارم، ج 3، ص 301، س 798 4. تحريرالوسيله، ج 2، ص 170، م 31 و 32؛ در كتاب رساله نوين، عبدالكريم بى‏آزار شيرازى، ج 3، ص 225، موارد اضطرار را ده نوع ذكر نموده است 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص93 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى اقسامى دارد که در اينجا به چند قسم آن اشاره مى‏شود: 🔻 ♦️1. اطعام واجب‏ 🔹الف) اطعام فقرا در و ‏ مانند كفاره خوردن عمدى روزه كه يكى از موارد آن اطعام 60 فقير است براى هر روز و كفاره شكستن قسم كه بايد ده فقير را اطعام كند و يا در كفاره نذر يكى از موارد آن اطعام 60 فقير است. (1) 🔹ب) اطعام همسر اطعام همسر به اندازه برطرف شدن نياز او بر شوهر واجب است. مقدار و كيفيت آن بستگى به شئون خانوادگى و موقعيت اجتماعى زن دارد. (2) 🔹ج) اطعام اسير (3) واجب است اطعام اسير و سيراب كردن او در صورت . 👈 امام على عليه السلام فرمود: اطعامُ الاسير و الاحسان اليه حق واجب‏ (4) اطعام اسير و نيكى به او حقى است واجب. 👈 امام صادق عليه السلام فرمود: اطعامُ الاسير حقٌّ عَلى مَن أَسرَه‏ (5) اطعام اسير حقى است بر گردن كسى كه او را اسير نموده. 🔹د) اطعام 👈 مسأله: بر هر مسلمانى واجب است مسلمان ديگرى را كه نزديك است از گرسنگى يا تشنگى بميرد نان و آب داده و او را از مرگ نجات دهد. (6) ---------------- 1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 581 2. جواهر، ج 31، ص 331 3. جواهر، ج 21 ص 130 4. وسائل الشيعه، ج 15، ص 182 5. همان مدرك 6. توضيح المسائل مراجع، م 2635؛ جواهر، ج 36، ص 432 📚 آداب و احكام خوردنى ها ؛ ص94 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى ♦️ 2. اطعام حرام‏ 🔹الف) اطعام غذاى به افراد بالغ حرام است. (1) 🔹ب) اطعام طعام ‏ (2) ♦️3. اطعام مستحب‏ بر اساس سخن پيشوايان دين در موارد زير دادن وليمه مورد تأكيد است: 🔸الف) اطعام مؤمنين‏ يكى از ارزشهاى اسلامى اطعام مؤمنين است. 👈امام صادق عليه السلام فرمود: انَّ اللهَ يُحِبُّ اطعامَ الطعام‏ (3) خداوند اطعام طعام را دوست دارد. هرچند مؤمنين بى‏نياز باشند و اين نشان مى‏دهد كه هدف از اين كار علاوه بر رفع نيازمندى‏ها جلب محبت و تحكيم دوستى و صميميت است. 👈 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: مَن اطعم ثَلاثة نفر من المسلمين اطعَمه الله مِن ثَلاث جنان فى ملكوت السموات‏ (4) كسى كه سه نفر از مسلمانان را اطعام كند خداوند او را از سه باغ بهشتى در ملكوت آسمانها اطعام خواهد كرد. 👈امام صادق عليه السلام فرمود: مَن اطعم مؤمناً حتى يشبعه لَم يَدرِ احَدٌ من خلق الله ما له من الاجر فى الآخرة لا ملك مقرّب و لا نبىّ مرسل الا الله رب العالمين‏ (5) كسى كه مؤمنى را اطعام كند تا سير شود احدى از خلق خدا نمى‏داند چقدر در آخرت پاداش دارد حتى فرشتگان مقرب الهى و پيامبران مرسل. در بعضى از روايات تصريح شده كه اطعام گرسنگان به طور مطلق هرچند مؤمن و مسلمان هم نباشند از افضل اعمال است. 👈 چنانكه در روايتى از پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم آمده است كه فرمود: مِن افضلِ الاعمال عِند اللّه ابرادُ الكِباد الحارّه و اشباع الكباد الجائعه و الذى نفسُ مُحمد صلى الله عليه و آله و سلم بِيَده لا يؤمن بى عَبدٌ يبيت شبعان و (جاره) المسلم جائع‏ (6) يكى از برترين اعمال نزد خدا خنك كردن جگرهاى داغ و سير كردن شكم‏هاى‏ گرسنه است، سوگند به كسى كه جان محمد صلى الله عليه و آله و سلم در دست اوست، بنده‏اى كه شب سير بخوابد و همسايه مسلمانش گرسنه باشد به من ايمان نياورده است. ------------------ 1. التنقيح، كتاب الطهارة، ج 2، ص 333 2. فرهنگ فقه، ج 1، ص 582 3. ميزان الحكمه، ج 7، ص 3292؛ وسائل، ج 24، ص 306؛ بحارالانوار، ج 74، ص 359 4. تفسير نمونه، ج 25، ص 358 5. همان 6. بحارالانوار، ج 74، ص 369 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 95 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى ♦️اطعام مستحب 🔸ب) وليمه عروسى‏ 👈 جايگاه رفيع ازدواج و آثار آن در ابعاد اخلاقى، اجتماعى و فرهنگى، موجب شده است اسلام براى آن و تشريفات جنبى‏اش، احترام ويژه، بلكه نوعى تقدس قائل شود. 🔸ج) وليمه خريدن خانه و ... (1) 👈 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به حضرت على عليه السلام فرمود: يا على لا وليمة الا فى خمسٍ فى عُرس او خُرس او عِذار او وِكاز او رِكاز: فالعرس التزويج و الخرس النفاس بالولد و العذار الختان و الوكاز الرجل يشترى الدار و الركاز الرجل يقدم من مكة (2) 🖌 اى على جز در پنج مورد وليمه‏اى نيست، 1. عروسى 2. تولد نوزاد 3. ختنه كردن كودك 4. ساختن يا خريد خانه 5. بازگشت از سفر حج. 🖌 البته اطعام با همه ارزشى كه دارد، بايد در راه و براى خدا باشد و قصد سير كردن شكمى گرسنه و يا شاد كردن برادر مؤمن يا تقويت رابطه‏هاى‏ خويشاوندى و صله رحم باشد نه براى خودنمايى. گاهى اصل ميهمانى دادن رياكارى است و گاهى نوع غذا و محل اطعام و كيفيت سفره‏آرايى تظاهر و خودنمايى است. 🔸د) وليمه نوزاد (3) 👈 منهال قصاب مى‏گويد: به قصد مدينه، از مكّه بيرون آمدم، در مسير خود وقتى به أبواء رسيدم كه در آن جا، موسى عليه السلام پسر امام صادق عليه السلام به دنيا آمده بود. من پيش از امام صادق عليه السلام وارد مدينه شدم و ايشان، يك روز پس از من وارد شهر شد و مردم را (به ميمنت تولد فرزند و به عنوان وليمه آن) اطعام نمود. (4) ---------------- 1. عروة الوثقى، ج 2، ص 798 2. وسائل الشيعه، ج 16، ص 456؛ من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 402 3. عروة الوثقى، ج 2، ص 798 4. وسائل الشيعه، ج 21، ص 401 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 97 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 غذا دادن به ديگران از نظر احكام شرعى ♦️اطعام مستحب 🔸ه) اطعام در تولد و شهادت معصومين عليهم السلام‏ 🔸و) اطعام فقرا و مساكين و گرسنگان. (1) قرآن يكى از كارهاى برجسته را اطعام به فقرا و مساكين مى‏داند و مى‏فرمايد: وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً (2) و غذاى خود را با اينكه به آن علاقه و نياز دارند به مسكين و يتيم و اسير مى‏دهند. 🔸ز) اطعام روزه داران‏ امام صادق عليه السلام فرمود: فِطرك لِاخيك و ادخالك السرور عليه اعظم مِن اجرِ صيامك‏ (3) افطارى دادن تو به برادر دينى‏ات و خوشحال ساختن او برتر از روزه‏دارى توست. همچنين فرمود: مَن فَطَرَ صائماً فَلَهُ اجرُ مثله‏ (4) هركه روزه‏دارى را افطارى دهد همانند ثواب او را مى‏برد. ----------------- 1. ماعون/ 3؛ بلد/ 13، حاقه/ 33؛ فجر/ 18؛ آثار الصادقين، صادق احسان بخش، ج 11، ص 502 2. دهر/ 8 3. آثار الصادقين، ج 11، ص 301 4. همان 📚 آداب و احكام خوردنى ها، ص: 98 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari