🔰 خرافات
❓سوال: در بعضى از نقاط كشور، درختهايى از قبيل درخت گز مشاهده مىشود كه عدّهاى از عوام نخهايى به آنها گره مىزنند، و اعتقاد به تقدّس يا شفا گرفتن يا روا شدن حاجت و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان را دارند!
اولًا: عقيده به تقدّس اين گونه درختها صحيح است يا باطل؟
ثانياً: گره زدن نخ، يا بستن پارچه به اين درختها و گرفتن حاجت از آنها جايز است؟
✅ جواب: اين اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرك مىباشد. و بر همه لازم است نهى از منكر كنند. (1)
❓سوال: هر از گاهى ورقهاى به اين مضمون پخش مىشود كه: شيخ احمد نامى در مدينه، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را خواب ديده، و ستارهاى در آسمان ظهور مىكند و درب توبه بسته مىشود و ... هركس بنويسد اين طور، اگر ننويسد آن طور آيا اين اوراق اعتبارى دارد و بايد به آنها توجّه كرد؟
✅ جواب: اين اوراق مجعول و بى اساس است و سالهاست كه به دست افراد مرموزى پخش مىشود. (2)
❓سوال- اخيراً شخصى پيدا شده كه در حالت خاصّى فرو مىرود (شبيه خلسه (3) و از عالم غيب خبرهايى مىدهد كه با واقعيّت مطابقت دارد! به عنوان مثال، آدرس جمعى از سارقين را مىدهد، اتومبيلهاى گم شده را كشف مىكند، بعضى از بيماريها را معالجه كرده و راز بعضى از قتلها را فاش نموده و قاتلها را معرّفى مىنمايد! لطفاً بفرماييد:
1. آيا آنچه گفته مىشود حقيقت دارد يا برنامه خاصّى در ميان است؟
2. اگر خرافه است پس چرا با بعضى واقعيات جور در مىآيد؟
✅ جواب- اين گونه افراد ممكن است گاهى درست بگويند، ولى بسيار مىشود كه خلاف واقع خبر مىدهند. و اين مسأله به تجربه ثابت شده است. (4)
❓سوال- در بعضى از نقاط استان ما، رسوم و عقائد غلطى وجود دارد كه مشكلات فراوانى براى مردم ايجاد كرده است. مثلًا ازدواج و اجراى صيغه عقد را در روز 13 فروردين جائز نمىدانند و معتقدند كه چنين ازدواجى نحس است. مورد ديگر كه اخيراً مشكلى را نيز براى خانواده خود ما پيش آورده، اين است كه مىگويند نبايد دو خواهر با دو برادر ازدواج كنند زيرا اين كار باعث مىشود در شب اول كه عروس به خانه داماد مىرود خواهر دوم يا يكى از دو خواهر از دنيا برود! نظر شما چيست؟
✅ جواب- آنچه در بالا نوشتهايد، جزء خرافات است و هيچ اعتبارى ندارد. توكل بر خدا كنيد و به اين گونه مطالب اعتنا نكنيد. (5)
-------------------
1. استفتائات مكارم، ج 3، س 1597
2. همان، س 1608
3. درك نوعى لذت عميق كه بر اثر آن شخص از خود و محيط اطرافش غافل مىشود؛ حالت لذتبخش بين خواب و بيدارى كه بر اثر استعمال مواد مخدر در فرد به وجود مىآيد و يا حالتى بين خواب و بيدارى كه به سالك دست مىدهد و حقايق معنوى بر او آشكار مىشود.( فرهنگ بزرگ سخن، دكتر حسن انورى، ص 2808)
4. استفتائات مكارم، ج 3، س 1609
5. همان، س 1600
📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص65
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خرافات
❓سوال: آيا مراجعه به فالگيرها و جادوگران براى معالجه جايز است؟
✅ جواب: حرام است. (1)
❓سوال: آيا جادو و سحر واقعيت دارد؟ و استفاده از آن چه حكمى دارد؟
✅ جواب: واقعيت دارد و استفاده از آن حرام است. (2) آموزش و فراگيرى سحر و كسب درآمد از آن حرام است و نيز استخدام فرشتگان و تسخير جن و احضار ارواح حرام مىباشد. (3) شعبده بازى و پيشگويى از حوادث به گمان اينكه بعضى از اجنه به او خبر دادهاند و يا به گمان اينكه او كارشناس است، حرام است. (4)
❓سوال: اخيراً در بعضى محافل ختم ياعلى معمول شده است، نظر حضرتعالى در اين باره چيست؟
✅ جواب: شكى نيست كه توسل به معصومين عليهم السلام مخصوصاً وجود مبارك اميرالمؤمنين على عليه السلام و شفيع قرار دادن آنها در درگاه خداوند از بهترين عبادات و سبب حل مشكلات است. ولى سزاوار است پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام سراغ دعاها و توسلاتى بروند كه در كتب معتبره از معصومين عليهم السلام نقل شده است. مانند دعاى توسل كه براى برآمدن حاجات بسيار مؤثر است. (5)
--------------
1. استفتائات مكارم، ج 1، ص 156
2. استفتائات بهجت، ج 4، ص 548، س 6420
3. تحريرالوسيله، ج 1، ص 498، م 16
4. همان مدرك
5. استفتائات، ج 3، س 1612
📚 خرافه ها و واقعيت ها ؛ ص66
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حق تقدم
🖌 عدهاى از ياران امامصادق عليه السلام خدمت حضرت رسيده و سؤال كردند: بعضى در مكه يا مدينه يا مكانهاى ديگر كه فضيلت دارد، جاى گرفتهاند، بعد براى وضو خارج مىشوند و فرد ديگرى جاى آنها مىنشيند؟
حضرت فرمود: هركس در مكانى سبقت گرفت، تا يك شبانه روز بر ديگران حق تقدم دارد. (1)
📌 نكتهها
🔸1. جا گرفتن در حرم يا مسجد مانند نشستن در آن مكان است. و ديگران نمىتوانند جاى او را بگيرند به شرط آن كه چيزى را كه به وسيله آن جا گرفته، مانند سجاده و عبا باشد كه تمام محل نماز خواندن يا قسمت عمده آن را بگيرد، بنابراين گذاشتن مهر و تسبيح حقى براى شخص ايجاد نمىكند و ديگران مىتوانند در آن مكان نماز بخوانند.
🔸2. بين گذاشتن رحل (عبا و سجاده) و آمدن فرد، نبايد فاصله زيادى باشد به طورى كه آن مكان معطل بماند، پس اگر نمازگزار وسيلهاى بگذارد و برود و برنگردد، در صورتىكه بدون برداشتن نتوان در آن مكان نماز خواند، ديگرى مىتواند آن را بردارد. (2)
🔸3. اگر شخصى در مسجد جهت شركت در نماز جماعت، وسيلهاى گذاشته و بيرون رفته وجماعت برپا شده و صاحب وسيله مراجعه نكرده، با شروع جماعت، احتياط آن است تا زمانى كه امام به ركوع نرفته، جاى او را اشغال نكنند. (3)
🔸4. كسىكه در مسجد يا حرم جا گرفته، اگر ديگرى جاى او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره نمازش را در محل ديگرى بخواند. (4)
---------------
1. كافى، ج 4، ص 547؛ .... مَنْ سَبَقَ إِلَى مَوْضِعٍ فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ يَوْمَهُ وَ لَيْلَتَه.
2. تحريرالوسيله، ج 3، ص 380، فى المشتركات.
3. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 135، س 32.
4. توضيح المسائل مراجع، م 868؛ جامع المسائل آية الله فاضل، ج 1، ص 94، س 305.
📚 احكام داستانى ؛ ص85
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خوددارى از نماز بر جنازه #بدهكار
🖌 جنازه مردى را آوردند تا رسولخدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمىخوانم.
يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مىشوم كه بدهى او را بپردازم.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟
گفت: بلى، به نحو تمام و كمال.
در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1)
📌 بدهىهاى ميت
🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او #نقد مىشود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2)
👈 ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ (3)
وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مىشود.
🔸2. بدهىهاى ميت را بايد از #اصل تركه او پرداخت. (4)
🔸3. بدهىهاى ميت شامل #مهريه، #قرض، #اجرت، #نذر، #خمس و ... است.
---------------
1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680.
3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190.
4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683.
📚 احكام داستانى ؛ ص101
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 پرداخت دستمزد
🖌مردى به نام شعيب نقل مىكند: «در باغِ امام صادق عليه السلام عدّهاى كارگر مشغول كار بودند و قرار شد تا عصر كار كنند. همين كه كارشان تمام شد، حضرت به معتب (غلامش) فرمود: «مزد ايشان را بپرداز قبل از آنكه عرق بدنشان خشك شود.» (1)
📌 نكتهها
🔸1. اجير #بايد عمل را انجام دهد و كسى هم كه او را اجير كرده اجرت را به او #بدهكار مىشود. (2)
🔸2. در صورتى كه در اجرت اجير، طرفين توافق نكرده باشند، بايد اجرت #متعارف (اجرة المثل) پرداخت گردد.
🔸3. اجرت بر كارهاى #حرام حرام است، مانند اجير كردن كسى براى ساختن يا فروختن شراب.
----------------
1. بحار الانوار، ج 47، ص 57؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 246؛ قَوْماً يَعْمَلُونَ فِي بُسْتَانٍ لَهُ وَ كَانَ أَجَلُهُمْ إِلَى الْعَصْرِ فَلَمَّا فَرَغُوا قَالَ لِمُعَتِّبٍ أَعْطِهِمْ أُجُورَهُمْ قَبْلَ أَنْ يَجِفَّ عَرَقُهُم.
2. توضيح المسائل مراجع، م 2218.
📚 احكام داستانى ؛ ص109
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 صدقه
🖌 فردى خدمت امام كاظم عليه السلام رسيد و از #بيمارى خود و خانوادهاش به حضرت شكايت كرد.
آن بزرگوار فرمود:
ايشان را با #صدقه مداوا كن؛ زيرا هيچ چيز همانند صدقه، باعث تسريع در #اجابت نمىشود وهيچ چيز مثل صدقه براى #مريض پرمنفعت نيست. (1)
🖌 پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به يارانش فرمود: بر هر مسلمانى در هر روز يك صدقه است، گفته شد: چه كسى بر آن توانا است؟ فرمود: #برداشتن زباله و موانع از سر راه مسلمين، صدقه است؛ #راهنمايى هر كس كه راهنمايى مىخواهد، صدقه است؛ #عيادت بيمار صدقه است؛ #امر به معروف صدقه است؛ #نهى از منكر، صدقه است؛ #جواب دادن سلام، صدقه است. (2)
🖌 و در روايتى ديگر حتى #لبخند زدن به مسلمانان صدقه محسوب شده است. (3)
📌 چهار نكته درباره صدقه
🔹1. صدقه دو گونه است:
الف) صدقه #واجب مانند زكات مال و بدن؛
ب) صدقه مستحب.
صدقات واجب مانند كفارات، ردّ مظالم، نذر، صدقهاى كه براى فقرا وصيت شده و مال پيدا شده. (4)
🔹2. صدقه #مستحبى غير سيد، بر سيد فقير حلال است. (5)
🔹3. انسان بايد در پرداخت صدقه، قصد #قربت داشته باشد يعنى تنها بايد براى رضاى خدا بپردازد و از هرگونه ريا و خودنمايى دورى كند. (6)
🔹4. #قبل از پرداخت صدقه، صاحب آن مىتواند در آن تصرف كند. (7)
🔹5. يكى از صدقاتى كه زياد سفارش شده است، صدقات #جاريه و مستمره است، همچون كندن چاه آب، درختكارى و ... .
----------------
1. وسائل الشيعه، ج 2، ص 433.
2. بحارالانوار، ج 72، ص 50؛ إِنَّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ صَدَقَةً ...
3. نهج الفصاحه، ص 378.
4. منهاج الصالحين، ج 1، م 1153.
5. تحريرالوسيله، ج 2، ص 87، م 3.
6. همان، م 1، القول فى الصدقه.
7. استفتائات، آية الله سبحانى، ج 2، ص 383، س 1156.
📚 احكام داستانى ؛ ص120
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 فحاشى
🖌 عمرو بن نعمان جعفى مىگويد: امام صادق عليه السلام دوستى داشت كه همواره با يكديگر بودند و از هم جدا نمىشدند. روزى از محلى عبور مىكردند كه غلام آن مرد نيز از پشت سر او حركت مىكرد. آن مرد نگاهى به پشت سر انداخت و او را صدا زد، ولى غلام متوجه نشد، تا سه مرتبه او را صدا زد ولى جوابى نشنيد. دفعه چهارم به او گفت: اى مادر به خطا كجا هستى؟
امام صادق عليه السلام پس از شنيدن اين جمله دستش را محكم به پيشانى خود زد و فرمود: «سبحان الله»، به مادرش نسبت ناروا مىدهى؟ من تو را پارسا مىدانستم در حالى كه تو بى پروايى.
وى عرض كرد: مادرش مشرك است. امام صادق عليه السلام فرمود: آيا نمىدانى كه هر امتى براى خود مراسم ازدواجى دارند؟ دور شو از من.
راوى مىگويد: من ديگر نديدم كه حضرت با او راه برود تا وقتى كه مرگ بين آنها فاصله انداخت. (1)
🖌 سماعه گويد: خدمت امام صادق عليه السلام رسيدم، حضرت به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتردارت پيش آمده بود؟ مبادا دشنامگو و بد زبان و لعنتكننده باشى؟ عرض كردم: به خدا سوگند چنين بود (كه فرمودى ولى) او به من ستم كرد! فرمود: اگر او به تو ستم كرده، تو از او سر افتادى، هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين دستورى ندادهام، از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن كردار باز مگرد. عرض كردم: از خدا آمرزش مىخواهم. (2)
🖌 امام على عليه السلام در جنگ صفين، ديدند كه برخى از لشكريان ايشان، به لشكر معاويه دشنام مىدهند، امام فرمود: من دوست ندارم كسى كه در سپاه من مىجنگد، به دشمن دشنام دهد. (3)
📌 سه نكته درباره ناسزاگويى
🔻1. يكى از گناهان رايج در جامعه ناسزاگويى و فحاشى است.(4) كه هم حقالله است و هم حق الناس. (5)
🔻2. نبايد پاسخ ناسزا را با فحش داد، بلكه اگر ممكن است با رعايت مراتب، نهى از منكر كرد و اگر ممكن نيست، حلم و سكوت تأثير زيادى در ناسزاگو دارد. (6)
🔻3. توبه از فحش دادن، به اين است كه علاوه بر پشيمانى و تصميم بر ترك، كسى را كه به او فحش داده است، از خود راضى كند. (7)
---------------
1. مجموعه ورام مترجم، ج 2، ص 434 و در روايتى ديگر آمده است كه شخصى در حضور امام صادق عليه السلام به كسى ناسزا گفت و حضرت با تندى با او برخورد كرد.( علل الشرايع، ج 2، ص 540)
2. كافى، ج 2، ص 326؛ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً ...
3. نهج البلاغه، خطبه 206؛ إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِين.
4. مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 1، ص 19.
5. استفتائات، آية الله بهجت، ج 4، س 5849.
6. هزار و يك مسأله فقهى، آية الله نورى، ج 1، ص 314، س 1060.
7. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، ص 432.
📚 احكام داستانى ؛ ص126
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 غذا بردن براى عزادار
🖌 امام صادق عليه السلام فرمود: موقعى كه جعفر بن ابىطالب كشته شد، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به حضرت فاطمه عليها السلام فرمود: تا سه روز براى أسماء همسرش شام و ناهار تهيه كند و شخصاً با ساير بانوان فاميل، براى تسليت او بروند.
👈 از اين رو سنت شرعى جارى شد كه تا سه روز، براى صاحبان عزا، شام و ناهار ببرند. (1)
📌 چند نكته درباره #تسليت
🔹1. تسليت به مصيبت ديدگان اعم از بزرگ و كوچك و زن و مرد، همچنين تسليت صاحبان عزا بهيكديگر پس ازدفن ميّت مستحب است. (2)
🔹2. ابراز همدردى با مصيبتديدگان بر حسب شأنشان، متفاوت است، به عنوان مثال نسبت به كودك يتيم، دست كشيدن بر سر او مستحب است. البته در حصول ثواب تسليت، صرف #حضور نزد صاحب عزا و ديدار با او كفايت مىكند، (3) هرچند ابراز همدردى با گفتن كلمات تسلى بخش افضل است.
👈 لكن برپايى مجلس سوگوارى و اطعام مردم از سوى صاحب عزا، استحباب ندارد؛ هرچند جايز است. به خصوص زمانى كه بر اثر ترك آن آبروى صاحب عزا به خطر بيفتد.
🔹3. در استحباب تسلى دادن به مصيبت ديدگان، فرقى بين زن و مرد نيست.
🔹4. تسليت دادن مستحب است، خواه پيش از دفن و خواه بعد از دفن. (4)
🔹5. فرستادن غذا براى بستگان ميت در مدتى كه به قصد عزادارى نشستهاند، مستحب است. (5)
🔹6. غذا خوردن نزد مصيبت زدگان مكروه است. (6)
🔹7. صاحب عزا تا سه روز مناسب است براى عزا بنشيند. (7)
🔹8. به صبر و فراموشى واداشتن صاحبانعزا از مستحبات مؤكد است.
---------------
1. كافى، ج 3، ص 217؛ سنن النبى، ج 1، ص 214، ح 250.
2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 476.
3. تحريرالوسيله، چهار جلدى، ج 1، ص 168.
4. همان، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
5. مرآت الكمال، ج 3، ص 545؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 86؛ عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
6. عروة الوثقى، ج 1، ص 325.
7. تحريرالوسيله، ج 1، ص 171.
📚 احكام داستانى ؛ ص131
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 كم و زياد نكردن #دعا
🖌 عبد اللَّه بن سنان مىگويد: امام صادق عليه السلام فرمود: به زودى شبههاى به شما خواهد رسيد، هيچ كس از آن شبهه نجات پيدا نمىكند مگر اينكه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود:
مىگويى: «يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ»
من گفتم: «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ #الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ»
امام فرمودند: به درستى كه خدا مقلب القلوب و الابصار است اما بگو آن طور كه من مىگويم. (1)
📌 نكتهها
🔸1. دعا كردن #مستحب و داراى فضيلت بسيار است.
دعا در برخى از موارد #واجب است، همچون دعايى كه به نذر و عهد و قسم واجب مىشود و يا سه دعايى كه در نماز ميت، براى پيامبر، مؤمنان و ميت واجب است. (2)
🔹2. دعا را بايد آنچنان خواند كه #وارد شده، بدون كم و زياد. (3)
🔸3. #تكرار قسمتى از دعاها، اشكالى ندارد ولى در دعاهاى مأثور اگر بخواهد به قصد ورود بخواند بايد به همان نحو كه وارد شده است بخواند. (4)
🔹4. دعا كردن در نماز، در تمامى حالات اعم از ايستاده، نشسته، ركوع و سجود، به ويژه قنوت مستحب است،
👈البته خواسته حرام در دعا، بنا بر تصريح برخى، نماز را باطل مىكند. (5)
-----------------
1. بحارالانوار، ج 52، ص 149.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 621.
3. همان.
4. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 619، س 157.
5. فرهنگ فقه، ج 3، ص 621.
📚 احكام داستانى ؛ ص138
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 اختلاط زن و مرد
🖌روزى به امام على عليه السلام خبر رسيد كه زنان در بازارها دوشادوش مردان راه مىروند و مردان هم حساسيت نشان نمىدهند. ايشان شديداً ناراحت شد و فرمود: اى اهلعراق! بهمن خبر رسيده كه زنانتان در خيابان تنهشان به تنه مردان مىخورد. آيا حيا نمىكنيد؟ آيا غيرت نداريد كه زنانتان در بازارها دوش به دوش مردان راه مىروند و با آنان برخورد مىكنند؟ خدا #لعنت كند كسى را كه غيرت نمىورزد. (1)
📌 نكتهها
🔸1. يكى از زمينههاى گناه در عرصههاى #اجتماعى، اختلاط با نامحرمان است.
🔹2. مكروه است اختلاط زن و مرد نامحرم مگر براى افراد #سالخورده. (2)
🔸3. هر جا كه اختلاط مفسده داشته باشد حرام است، چه اختلاط در بين محرمان #فاميل و چه در مراكز #دانشگاهى وعلمى و چه در محيطهاى #كارى و ... .
🔹4. اختلاط زن ومرد در مجلس #عقد و #عروسى اگر مستلزم نگاه كردن نامحرم به عروس يا خانمهاى ديگر در حالى كه پوشش كافى نداشته و زينت كردهاند باشد، حرام است. (3)
-------------
1. نبرد جمل، محمود مهدوى دامغانى، ص 109؛ يا اهل العراق نبّئت ان نسائكم يدافعن الرجال فى الطريق ....
2. عروة الوثقى، ج 2، ص 805، م 49.
3. احكام روابط زن و مرد، ص 246.
📚 احكام داستانى ؛ ص161
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 دختربچه شش ساله
🖌 يكى از بنىهاشم، امام رضا عليه السلام را به همراه گروهى از خويشان خود دعوت كرده بود، آن شخص، دختربچه خود را نيز به مجلس آورد؛ حاضران در مجلس، همگى دختربچه او را در آغوش مىگرفتند، امام عليه السلام از سن او پرسيد، گفتند: شش ساله است. حضرت چون اين را شنيد، او را از خود دور كرد. (1)
📌 نكتهها
🔸1. دست دادن به دختران نابالغ #مميز جايز نيست. (2)
🔸2. مردان بنا بر احتياط واجب نبايد دختران نامحرم شش سال به بالا را #بغل كنند و روى #پا بگذارند يا #ببوسند. (3)
---------------
1. وسائل الشيعه، ج 14، ص 140، ابواب مقدمات النكاح، باب 104، ح 3.
2. احكام نگاه و پوشش، نشر معارف، ص 79.( برخى از مراجع تقليد همچون آية الله تبريزى و سيستانى فرمودهاند: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد اشكال ندارد؛ منهاج الصالحين، ج 3، نكاح، م 23).
3. عروة الوثقى، نكاح، م 36؛ تحريرالوسيله، نكاح، م 25.
📚 احكام داستانى ؛ ص169
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari