eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
773 دنبال‌کننده
291 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سؤالاتى در زمينه شب‏هاى قدر 5. چرا قرآن در شب قدر نازل شد❓ ✅ از آنجا كه در شب قدر سرنوشت انسان‏ها، بر طبق لياقت‏ها و شايستگى‏هاى آنها، تعيين مى‏شود و قرآن چون يك كتاب سرنوشت ساز است و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسان‏ها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر، شب تعيين سرنوشت‏ها، نازل گردد، چه زيباست رابطه ميان «قرآن» و «شب قدر» و چه پرمعناست پيوند اين دو با يكديگر. 6. آيا شب قدر در مناطق مختلف، يكى است❓ ✅ مى‏دانيم آغاز ماه‏هاى قمرى در همه بلاد يكسان نيست و ممكن است در منطقه‏اى امروز اول ماه باشد و در منطقه ديگر دوم ماه، بنابراين، شب قدر نمى‏تواند يك شب معيّن در سال بوده باشد، زيرا ممكن است شب بيست و سوم در مكه شب بيست و دوم در ايران و عراق باشد و به اين ترتيب قاعدتاً هركدام بايد براى خود شب قدرى داشته باشند، آيا اين با آنچه از آيات و روايات استفاده مى‏شود كه شب قدر يك شب معيّن است، سازگار است⁉️ پاسخ به اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى‏شود و آن اين كه: شب همان سايه نيم كره زمين است كه بر نيم كره ديگر مى‏افتد، و مى‏دانيم اين سايه همراه گردش زمين در حركت است، و يك دوره كامل آن در 24 ساعت انجام مى‏شود، بنابراين، ممكن است شب قدر يك دوره كامل شب به دور زمين باشد، يعنى مدت 24 ساعت تاريكى كه تمام نقاط زمين را زير پوشش خود قرار مى‏دهد شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع مى‏شود و در نقطه ديگر پايان مى‏پذيرد. 📚 عطر رمضان، ص: 88 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰سؤالاتى در زمينه شب‏هاى قدر 7. چه كسانى ليلة القدر را درك مى‏نمايند❓ ✅ امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: از پيامبر صلى الله عليه و آله راز ليلة القدر را پرسيدند، پيامبر صلى الله عليه و آله به حالت خطابه ايستاد و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: « اما بعد فانكم سألتمونى عن ليلة القدر و لم اطوها عنكم لأنى لم أكن بها عالماً اعلموا ايها الناس، انه من ورد عليه شهر رمضان و هو صحيح سوى فصام نهاره و قام ورداً من ليله و واظب على صلاته و هجر الى جمعته و غداً الى عيده فقد ادرك ليلة القدر، و فاز بجائزة الرب». 🖌 حضرت در ادامه روايت فرمود:« فاز والله بجوائز ليست كجوائز العباد!» 🔹یعنی امّا بعد؛ به راستى شما كه از ليلة القدر مى‏پرسيد، من راز ليلة القدر را نپوشاندم؛ زيرا من به علم آن آگاه نبودم! اى مردم! بدانيد هركس ماه رمضان بر او وارد شود و او صحيح و سالم و مستعد باشد، روزهاى آن و شب‏هاى آن را به و (نماز شب و مناجات، تلاوت قرآن) مشغول باشد و واجب و نمازهاى وارده در آن را مواظبت نمايد و در نماز حضور پيدا كند و به مراسم صبح توفيق يابد، همانا ليلة القدر و فضيلت بزرگش را دريافته و به پاداش‏ها و جوايز خداوند رسيده است. 🔹امام صادق عليه السلام فرمود: سوگند به خدا (اين چنين فردى) رستگار شد و دست يافت به جوايزى غير جوايز بندگان. (1) 🖌 در اين حديث شريف پس از توصيه به روزه در اين ماه و شب زنده‏دارى و اطاعت خدا و مناجات با او براى فوز و رسيدن به جايزه ويژه پروردگار، دو موضوع مهم را يادآور مى‏شود: 👈اول: شركت در نماز جمعه. 👈دوم: شركت در نماز عيد فطر. هر آينه با انجام اعمال مذكور، ليلة القدر را درك مى‏نمايد و به جوايز حضرت احديّت نائل مى‏آيد. ------------------- 1. محجّة البيضاء، ج 2، ص 124 📚 عطر رمضان، ص: 89 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰یا اباصالح المهدی 🔰 خوشا آنکه غیر از نگارا شب ، دیگر ندارد 🤲 اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
🔰 اقسام 📌 عبادات از نظر و پنج دسته‏اند: 🔸1. عباداتى كه هم ادا دارند و هم قضا مانند نمازهاى يوميه. 🔸2. عباداتى كه ادا دارند و قضا ندارند مانند نماز جمعه و عيد فطر و ... 🔸3. عباداتى كه قضا دارند و ادا ندارند مانند روزه‏ زن حائض. 🔸4. عباداتى كه نه ادا دارند نه قضا مانند نماز حائض و نفساء و روزه بيماران دائمى. 🔸5. عباداتى كه هميشه ادا هستند و هيچگاه قضا نمى‏شوند مانند نماز آيات براى حوادثى غير از خسوف و كسوف و پرداخت وجوه شرعيه مانند خمس و زكات. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص36 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 به 📌 كمك به گناه، يكى از گناهان بزرگ محسوب مى‏شود. قرآن كريم مى‏فرمايد: وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ‏ (1) و (هرگز) در راه گناه و تعدّى همكارى ننماييد! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد كه مجازات خدا شديد است! 🔻نمونه‏ها: 🔹1. راننده اى كه بار حرام (همچون شراب) را حمل مى‏كند. 🔹2. كسى كه ديگران را به گناه تشويق و يا گناه را تبليغ مى‏كند. 🔹3. كار كردن در مؤسسات و شركت‏هايى كه كارشان حرام است. همچون كار در شركت‏هاى سرمايه گذارى ربوى و يا كارخانه‏هايى كه شراب توليد مى‏كنند. 🔹4. اجاره دادن خانه و مغازه براى گناه. 🔹5. كمك به ستمكاران و كسانى‏كه با دين و احكام دين، ضديت و معاندت دارند، حرام است. (2) 🔹6. آماده سازى غذا براى افراد روزه‏ خوار، نوعى اعانت بر گناه محسوب مى‏شود. (3) 🖌 مسأله: اگر كسى به گناه گنهكار يا ترك واجب از كسى راضى باشد، اگر چه اعانت بر گناه صادق نيست، ولى شريك در گناه، و حرام است. (4) همچون كسى كه جلوى منكر را مى‏تواند بگيرد ولى نمى‏گيرد و چراغ سبز نشان مى‏دهد. ❓پرسش: شخصى در يكى از شركت‏ها، راننده مى‏باشد. گاهى مجبور مى‏شود كه رؤساى شركت را كه مى‏خواهند در مجلس گناه شركت كنند، به محل مربوطه ببرد، آيا جايز است در چنين شركتى بماند؟ ✅ پاسخ: ادامه كار اشكال ندارد، لكن از حمل افراد براى رفتن به مراكز فساد و ارتكاب گناه خوددارى كند و اگر خوددارى ممكن نيست، از ادامه كار خوددارى كند. (5) -------------- 1. مائده/ 2. 2. مجمع المسائل گلپايگانى، ج 1، ص 534، م 21. 3. همان، ص 286، س 104. 4. توضيح المسائل مظاهرى، ص 398. 5. استفتائات امام خمينى، ج 3، ص 616، س 146. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص75 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 اقسام مساكين‏ 🔸1. اطعام يك مسكين به مقدار يك مد طعام. مثلًا براى پيرمرد و پيرزنى كه روزه‏ گرفتن براى آنها مشقت دارد يا براى زنى كه وضع حملش نزديك است و روزه‏ برايش ضرر دارد. (1) 🔸2. اطعام به ده مسكين براى شكستن روزه قضا در بعد ازظهر و يا شكستن قسم. (2) 🔸3. اطعام به شصت مسكين براى كسى كه عمداً روزه واجب رمضان را بدون عذر خورده است. (3) -------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1725. 2. همان، م 1687. 3. همان، م 1660. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص198 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 آسانى‏هاى روزه دارى‏ ♦️1. روزه دارى در طول سال يك ماه است؛ و زمان كوتاهى است. قرآن كريم مى‏فرمايد: «أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ» ♦️2. روزه براى كسانى است‏كه آمادگى جسمى و توانايى لازم را دارند. و براى كسانى كه شرايط تكليف (بلوغ، عقل و قدرت) را دارند. ♦️3. روزه از معذورين ساقط است. همچون بيمارى، سفر و ... ♦️4. راهكارهايى براى كسانى كه در شرايط سخت هستند تعيين شده است. ♦️5. كسى كه از روى فراموشى يا بى اختيار چيزى را خورده است، روزه‏اش باطل نمى‏شود. ♦️6. كسى كه در اثر بيمارى روزه نگرفته، اگر بيمارى اش به سال بعد متصل شود، نيازى به قضا ندارد. ♦️7. كسى كه روزه‏اش را نگرفته فرصت كافى براى جبران آن داده شده است. ♦️8. براى عده‏اى از افراد كلّاً روزه ساقط است. همچون بيمارى‏هاى مستمر و هميشگى، افرادى كه در حال كما هستند و ... ♦️9. براى كسانى كه به عمد روزه خود را باطل كرده‏اند، كفاره قرار داده شده است و كفاره، هم تخييرى است، و هم فرصت به اندازه تمام عمر داده شده است. ------------- 1. بقره/ 184. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص79 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره بر 📍1. يكى از مبطلات روزه، بقاى بر جنابت تا اذان صبح است، چه به صورت عمدى باشد، چه از روى فراموشى. (1) 📍2. اگر جنب عمداً غسل نكند و تيمم هم نكند، روزه‏اش باطل است و بايد كفاره بدهد. 📍3. اگر جنب عمداً غسل نكند تا وقت تنگ شود و با تيمم بدل از غسل روزه بگيرد، روزه‏اش صحيح است ولى معصيت كار است. (2) 📍4. بقاى بر جنابت در غير روزه ماه رمضان و قضاى آن، مبطل روزه نيست. (3) 📍5. كسى كه در شب ماه رمضان جنب است و مى‏داند كه اگر بخوابد تا صبح بيدار نمى‏شود، نبايد بخوابد، و چنانچه بخوابد و تا صبح بيدار نشود، روزه‏اش باطل است و قضا و كفاره بر او واجب مى‏شود. (4) 📍6. هرگاه جنب در شب ماه رمضان بخوابد و بيدار شود، اگر احتمال بدهد كه اگر دوباره بخوابد بيدار مى‏شود براى غسل، مى‏تواند بخوابد. (5) 📍7. اگر جنب بعد از اذان صبح بيدار شود، روزه او صحيح است. (6) 📍8. اگر روزه‏دار در روز محتلم شود، واجب نيست فورا غسل كند. (7) 📍9. هرگاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده، اگرچه‏بداند پيش از اذان محتلم شده، روزه او صحيح است. (8) 📍10. كسى كه مى‏خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روى عمد نباشد، روزه او باطل است. (9) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، م 1619 و 1622. 2. توضيح المسائل مراجع، م 1621. 3. همان، م 1620 و 1636. 4. همان، م 1625. 5. همان، م 1626. 6. همان، م 1627. 7. همان، م 1632 8. همان، م 1633. 9. توضيح المسائل مراجع، م 1634. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص80 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰چهار نكته درباره رساندن غليظ به 🔸1. رساندن غبار غليظ به حلق، روزه را باطل مى‏كند، چه غبار چيزى باشد كه خوردن آن حلال است، مثل آرد، يا غبار چيزى باشد كه خوردن آن حرام است مانند خاك، گچ، سيمان و ... (1) 🔸2. اگر به واسطه باد، غبار غليظى پيدا شود و انسان با اين كه متوجه است مواظبت نكند و به حلق برسد، روزه‏اش باطل مى‏شود. (2) 🔸3. احتياط واجب آن است كه روزه‏دار دود و و مانند اينها را هم به حلق نرساند. ولى غليظ روزه را باطل نمى‏كند، مگر اين كه در دهان به صورت آب در آيد و فرو دهد. (3) 🔸4. اگر فراموش كند كه روزه است و مواظبت نكند، يا بى‏اختيار غبار و مانند آن به حلق او برسد، روزه‏اش باطل نمى‏شود، و چنانچه ممكن است بايد آن را بيرون آورد. (4) ------------------ 1. توضیح المسائل مراجع، م 1603؛ استفتائات بهجت، ج 2، ص 347. 2. همان، م 1604؛ تحريرالوسيله، ج 1، ص 520، الثامن. 3. همان، م 1605. 4. همان، م 1607. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص82 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰مصاديق افطار با 🔻افطار با حرام، مصاديق گوناگونى دارد. به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: 🔹1. خوردن نجاسات همچون شراب، خون، غذاهاى متنجس. 🔹2. خوردن خوراكى‏ها و ميوه‏هاى غصبى. 🔹3. اعمال حرام همچون زنا و ... 🔹4. نسبت دروغ به خدا و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم. 🔹5. خوردن غذاهاى حرام. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص83 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره نسبت به و صلى الله عليه و آله و سلم‏ 🔸1. يكى از مبطلات روزه، نسبت دروغ دادن به خدا، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و معصومين عليهم السلام است. چه به ، چه و چه . 🔸2. اگر شخص متنى را فكر مى‏كرد كه آيه يا حديث است و اين گونه نقل كرد و بعد متوجه كه آيه يا حديث نيست، روزه‏اش باطل نيست. (1) 🔸3. اگر حديثى را نمى‏داند راست يا دروغ است، به عنوان حديث بگويد روزه‏اش باطل نمى‏شود، ولى احتياط اين است كه بگويد نقل شده است. 🔸4. كسى كه قرآن را ناخواسته غلط بخواند، يا در برگه‏هاى امتحانى قرآنى، پاسخ‏ها را اشتباه بنويسد، روزه‏اش باطل نيست. ------------ 1. تحريرالوسيله، ج 1، ص 518، م 12. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص83 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰احكام از ماه رمضان‏ بعد از ماه رمضان سه واژه مطرح مى‏شود: 🔸1. فطريه: زكاتى كه هر مسلمان براى خود و هركس كه نان‏خور او محسوب شود، به مستحق مى‏پردازد و زمان اداى آن مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عيد فطر مى‏باشد. 🔸2. فديه: مال معينى است كه براى جبران عبادات فوت شده از روى عذر مطرح مى‏شود. 🔸3. كفاره: مالى است كه به عنوان عقوبت و جريمه براى عبادات ترك شده بدون عذر بايد پرداخت شود. 📚احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص84 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰موارد 🔹1. پيرمرد يا پيرزنى كه روزه گرفتن براى او مشقت بسيار دارد. 🔹2. كسى كه مبتلا به بيمارى تشنگى است. 🔹3. زن باردارى كه روزه گرفتن براى فرزندش يا خودش زيان دارد. 🔹4. زن شيرده كم شيرى كه روزه براى نوزادش يا خودش ضرر دارد. 🔹5. بيمارى كه تا رمضان سال آينده بيماريش ادامه يابد و نتواند روزه بگيرد. ---------------- 1. فرهنگ فقه، ج 5، ص 666؛ عروة الوثقى، زكات فطره. 📚احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص84 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰اقسام روزه‏ ♦️كفّاره در سه قسم از اقسام روزه واجب مى‏شود: 🔸1. افطار عمدى روزه رمضان. 🔸2. افطار روزه قضاى ماه رمضان، بعد از ظهر. 🔸3. روزه نذر معين، چه صبح و چه بعد از ظهر. (1) --------------- 1. فرهنگ فقه، ج 4، ص 170. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص84 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰چند نكته درباره 🔹1. كفاره هر كسى بر عهده خودش است. بنابراين كفاره فرزند و زن، بر پدر و شوهر نيست، حتى كفاره غير عمد. (1) 🔹2. در فقير فرق نمى‏كند كه زن باشد يا مرد يا بچه. 🔹3. فروش گندم و برنج كفاره‏اى توسط مصرف كننده مانعى ندارد. 🔹4. تفاوت فديه با كفاره آن است كه وجوب كفاره به عنوان عقوبت ارتكاب محرمات است بر خلاف فديه كه رويكرد جبرانى دارد. ضمن آن كه كفاره اعم از مال و غير مال است ولى فديه طعام است. ----------------- 1. عروة الوثقى، ج 2، ص 56، الرابع و الخامس. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰دو برداشت درباره 🔸1. يكى از اشتباهاتى كه در زمينه كفاره غير عمد در بين مردم رايج است، اين است كه طعام را بر اساس گندم حساب مى‏كنند ولى مصرف آن را از غير طعام مى‏دهند، يا پول آن را به فقرا مى‏دهند. 🔸2. اشتباه ديگر اين كه طعام را به غير فقير مى‏دهند در حالى كه بايد اطعام به فقرا باشد. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 از و در احكام فقهى‏ 🔸1. فرزند نبايد با نهى پدر و مادر، روزه‏ مستحبى بگيرد. (1) 🔸2. اگر وقت نماز فرا رسيده، ولى پدر و مادر از او بخواهند كه نماز را به تأخير بيندازد و كار ديگر انجام دهد، بايد اطاعت كند. (2) 🔸3. نماز جماعت مستحب است و اگر والدين بدان امر كنند، واجب مى‏شود. (3) 🔸4. پدر و مادر حق دارند در برخى از موارد از شركت فرزند خود در نماز جماعت ممانعت كنند. (4) 🔸5. اگر پدر از قسم خوردن فرزند جلوگيرى كند، قسم او صحيح نيست. (5) 🔸6. سفرى كه اسباب اذيت پدر و مادر باشد حرام است و انسان بايد در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگيرد. (6) 🔸7. دخترى كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است يعنى مصلحت خود را تشخيص مى‏دهد اگر بخواهد شوهر كند، چنانچه باكره باشد، بايد از پدر يا جد پدرى خود اجازه بگيرد. (7) ----------------- 1. بحارالانوار، ج 71، ص 36. 2. همان، ج 7، ص 37. 3. توضيح المسائل مراجع، م 1406. 4. جامع الشتات، ص 162. 5. توضيح المسائل مراجع، م 2672. 6. همان، م 1295. 7. همان، م 2376. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص222 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 كفاره مبطلات روزه‏ روزه از نظر سه قسم است: 1. كفاره : 🔻 🔸الف) قى كردن. (1) 🔸ب) بقاء بر جنابت غير عمدى. (2) 2. كفاره دارد: 🔻 🔸الف) عمداً سر به زير آب بردن (بنا بر احتياط واجب) (3) 🔸ب) عمداً چيزى بخورد يا بياشامد. (4) 🔸ج) اگر در روز استمناء كند يعنى كارى كند كه منى از او خارج شود، روزه‏اش باطل است و يك كفاره دارد. (5) 🔸د) مقاربت و نزديكى با همسر. (6) 🔸ه) روزه رمضان را عمداً نگيرد. (7) 3. كفاره دارد: 🔻 🔸الف) روزه دار با چيز حرام روزه خود را باطل نمايد مانند خوردن شراب يا عمل حرامى چون زنا. 🔸ب) نسبت دروغ به خدا و پيامبر (ص) و ائمه عليهم السلام‏ 🔸ج) جماع حرام. (8) ------------------- 1. تحريرالوسيله، ج 1، القول فيما يترتب على الافطار، م 1. 2. توضيح المسائل مراجع، ج 1، م 1660. 3. همان، م 1658. 4. همان، م 1670. 5. همان، ص 927، م 1658. 6. همان، ص 967، م 1667. 7. همان، م 1710. 8. توضيح المسائل مراجع، م 1667. 📚 احكام رمضان ؛ ص143 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 پنج نكته درباره 🔸1. فطريه را بايد كنار گذاشت و نمى‏توان بر ذمه گرفت. 🔸2. كسى كه فطريه را كنار گذاشته، نمى‏تواند در آن تصرف كند و مال ديگرى را براى فطريه كنار بگذارد يا با پول‏هاى ديگر خود مخلوط كند، مگر تصرفات جزيى مانند ريز يا درشت كردن پول. (1) 🔸3. فطريه را بايد به فقير داد و اگر گيرنده فقير نبود، بايد دوباره فطريه بدهد. 🔸4. اگر مالى را كه براى فطريه كنار گذاشته از بين برود، اگر در نگهدارى آن كوتاهى كرده باشد، ضامن است. 🔸5. فطريه بايد به قيمت محل پرداخت، محاسبه شود. (2) ------------- 1. استفتائات بهجت، ج 2، س 3387. البته به همین مقدار هم برخی علما مثل آية الله سیستانی اجازه نمی دهند. 2. جامع المسائل فاضل، ج 2، ص 186، س 467. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص85 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سه نكته درباره (افراد تحت تكفل) 🔹1. واجب است شخص زكات فطره تمام افراد تحت تكفل خود را بدهد، چه حاضر باشند، چه غايب. 🔹2. غايب، بايد فطريه عيال خود را بدهد، مگر آنكه آنها را وكيل كند تا از مالش بدهند. (1) 🔹3. ميزان در افراد نان خور، نان خور فعلى است، نه افرادى كه بعدها نان خور محسوب مى‏شوند. (2) ------------ 1. تحريرالوسيله، ج 2، ص 71، م 5. 2. همان، م 6. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏4 ؛ ص87 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا