🔰 #مقايسه #ماتم معصومان عليهم السلام و ديگران
📌 تفاوتهايى ميان ماتم معصومان عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام و مصايب ديگران در احكام وجود دارد، به چند نمونه از آنها اشاره مىشود:
🔸1. مصايب ديگران در هر سطحى كه باشد بايد فراموش شود و مستحب است بر صاحبان عزا صبر نموده و مصايب را فراموش كنند. (1) بر خلاف مصايب معصومان عليهم السلام به ويژه سيدالشهداء عليه السلام كه دائماً بايد زنده نگه داشت.
🔸2. برپايى مجالس سوگوارى، براى مصائب ديگران استحباب ندارد. (2) ولى برپايى مجالس عزا براى ائمه عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام همواره توصيه شده است.
🔸۳. گريستن براى افراد عادى استحباب ندارد و حتى گريه بلند مكروه است، اما براى ائمه معصومين عليهم السلام مستحب است. (3)
🔸۴. پوشيدن لباس سياه در مصايب ديگران مكروه است، ولى در عزادارى معصومين عليهم السلام از شعائر است و مكروه نيست.
🔸۵. جزع و بىتابى براى ديگران مكروه است اما در مصيبت ائمه عليهم السلام به ويژه در مصائب امام حسين عليه السلام مناسب است. (4)
🔸۶. تسليت به مصيبتديدگان مستحب است، اما اگر در زمانى صورت گيرد كه موجب يادآورى و اندوه فراموش شده گردد، ترك آن بهتر است، (5) اما در عزاى ائمه عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام همواره بايد يادآورى نمود تا عزاى حضرت فراموش نگردد.
🔸۷. در عزاى ديگران سه روز براى عزادارى قرار داده شده است، (6) ولى براى امام حسين عليه السلام محدوديتى وجود ندارد و در اين راستا اربعين در مصيبتهاى عادى سفارش نشده، ولى براى امام حسين عليه السلام اربعين سفارش شده است.
🔸۸. بيان مصيبت، شيون و نوحه بر مردگان مكروه است، اما نوحهسرايى بر اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تأكيد شده است. (7)
🔸۹. عزاى ديگران عمومى نيست و فقط بستگان و اطرافيان و آشنايان ميت عزادارى مىكنند، ولى عزاى ائمه عليهم السلام عمومى است.
---------------
1. عروة الوثقى، ج 1، ص 353، مستحبات دفن.
2. فرهنگ فقه، ج 2، ص 476 و ج 3، ص 304 و ج 5، ص 383.
3. بحارالانوار، ج 44، ص 308؛ در فرازى از دعاى ندبه آمده است: و لمثلهم فلتذرف الدموع واليصرخ الصارخون ...، مفاتيح نوين، ص 594.
4. عروة الوثقى، ج 1، ص 354.
5. همان
6. تحريرالوسيله، ج 1، ص 171.
7. جواهر الكلام، ج 22، ص 54.
📚 احكام اموات ؛ ص116
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 راههاى #برخورد با نامهای #مقدس
🖌 دور ريختن نشريات و كتبى كه مشتمل بر آيات قرآنى و اسامى متبركه معصومان است حرام است. (1)
❓سؤال: اسامى متبركه اعمّ از اسماء ائمه اطهار كه زير دست و پا مىافتد چه حكمى دارد؟ و جهت رفع اين مشكل چه راه حلى پيشنهاد مىكنيد؟
✅ پاسخ: احترام آنها بايد حفظ شود، بهترين راه همان است كه در بعضى از مراكز، انتخاب شده است كه ظرف يا محلى براى نگهدارى اين گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته مىشود و بعد از چند مدت محتواى آن را در گوشهاى از بيابان دفن مىكنند، يا در رودخانه مىريزند، يا به مراكزى مىدهند كه آنها را خمير كرده، و از آن استفاده كنند. (2)
❓سؤال: آيا سوزانيدن روزنامههايى كه در آنها آيات قرآن و اسامى مباركه معصومين چاپ شده جايز است؟
✅ پاسخ: جايز نيست. (3)
❓سؤال: از چه طريقى مىتوان اسماء مباركه را از بين برد؟
✅ پاسخ: هر طريقى كه موجب بىاحترامى و هتك حرمت نباشد مانعى ندارد.
سوزاندن يا ريختن روزنامهها در سطل زباله جايز نيست. (4)
❓سؤال: هر روز هزاران اسماء متبركه كه در مطبوعات چاپ مىشود پس از استفاده به زير دست و پا مىافتد آيا مسئولان مطبوعات مسئول هستند؟
✅ پاسخ: مسئولين مطبوعات در اين زمينه مسئوليتى ندارند، آنها براى نشر اسلام و مسائل دينى ناچار از اين كارند، ولى مردم در مورد حفظ احترام آنها مسئوليت دارند. (5)
❓سؤال: در حال حاضر نام خداوند و پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه در روزنامهها و مجلّات چاپ مىشود و معمولًا رعايت در حفظ احترام آن نمىگردد، حكمش چيست؟
✅ پاسخ: از انداختن در مواضع هتك حرمت اجتناب شود. (6)
---------------
1. جامعالاحكام صافى، ج 1، ص 28، س 68 و 69.
2. استفتائات جديد مكارم، ج 2، ص 52، س 76.
3. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 115، س 312 و ج 2، س 81؛ جامعالاحكام صافى، ج 1، ص 26، س 57.
4. جامع المسائل فاضل، س 1301.
5. استفتائات امام، ج 1، ص 114، س 308؛ استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 50، س 68.
6. استفتائات امام، ج 1، س 311.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص73
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔻یَا مَوَالِیَّ فَلَوْ عَایَنَكُمُ الْمُصْطَفَی وَ #سِهَامُ الْأُمَّةِ مُغْرَقَةٌ فِی أَكْبَادِكُمْ وَ #رِمَاحُهُمْ مُشْرَعَةٌ فِی نُحُورِكُمْ وَ #سُیُوفُهَا مُولَعَةٌ فِی دِمَائِكُمْ یَشْفِی أَبْنَاءُ الْعَوَاهِرِ غَلِیلَ الْفِسْقِ مِنْ وَرَعِكُمْ وَ غَیْظَ الْكُفْرِ مِنْ إِیمَانِكُمْ وَ #أَنْتُمْ بَیْنَ #صَرِیعٍ فِی الْمِحْرَابِ قَدْ فَلَقَ السَّیْفُ هَامَتَهُ وَ #شَهِیدٍ فَوْقَ الْجَنَازَةِ قَدْ شُكَّتْ #أَكْفَانُهُ بِالسِّهَامِ وَ #قَتِیلٍ بِالْعَرَاءِ قَدْ رُفِعَ فَوْقَ #الْقَنَاةِ رَأْسُهُ وَ #مُكَبَّلٍ فِی السِّجْنِ قَدْ #رُضَّتْ بِالْحَدِیدِ أَعْضَاؤُهُ وَ #مَسْمُومٍ قَدْ #قُطِّعَتْ بِجُرَعِ السَّمِّ أَمْعَاؤُهُ وَ #شَمْلُكُمْ عَبَادِیدُ تُفْنِیهِمُ الْعَبِیدُ وَ أَبْنَاءُ الْعَبِیدِ
♦️فَهَلِ الْمِحَنُ یَا سَادَتِی إِلَّا الَّتِی لَزِمَتْكُمْ وَ الْمَصَائِبُ إِلَّا الَّتِی عَمَّتْكُمْ وَ الْفَجَائِعُ إِلَّا الَّتِی خَصَّتْكُمْ وَ الْقَوَارِعُ إِلَّا الَّتِی طَرَقَتْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْكُمْ وَ عَلَی أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
🔸زیارت جامعه ائمه مؤمنين🔸
🔰تصرف در اموال دیگران
🔸يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ (1)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد اموال خود را ميان خودتان به ناروا مخوريد، مگر آن كه داد و ستدى با رضايت يكديگر باشد.
🔹پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود:
حُرمةُ مالِ المسلم كحُرمة دَمِه (2)
احترام مال مسلمان مانند احترام خون اوست.
و نيز آن حضرت فرمود: لا يَحِلّ لِمُؤمن مَالُ اخيه الا مِن طِيب نفسه (3)
حلال نيست براى مؤمن تصرف در مال برادر مسلمانش مگر با ميل و رضايت او.
🔻يكى از مسائلى كه امام زمان (عج) در ابتداى ظهور به جهانيان مىفرمايند چنين است:
الا مَن لَهُ عِندَ احَدٍ مِن شيعَتِنا دَيْن فَليَذكره (4)
هركسى از شيعيان ما طلبى دارد آن را يادآورى كند.
🖌 در اين زمينه مالكيت افراد بر كالاها به رسميت شناخته مىشود و هيچ كس مجاز نيست به اموال و املاك افراد تجاوز كند. حتى اگر برخى اشياء داراى ارزش مالى هم نباشند، اما تعدى به آنها ممنوع است.
📌 منظور از ماليت هم ارزشمند بودن شىء نیست. مثلًا فروش يك دانه برنج #ارزش مالى #ندارد اما #ملكيت #دارد گرچه نمىشود يك دانه برنج را فروخت، اما اجازه دست اندازى به آن نيز به هيچ كس داده نشده است. اين حق مالى ناميده مىشود.
🖌 پس در زمينه مالى به طور كلى تجاوز به مال و حريم ديگران ممنوع است.
----------------
1. نساء/ 29
2. ميزان الحكمه، ج 2، ص 510
3. بحارالانوار، ج 73، ص 348
4. بحارالانوار، ج 53، ص 33
📚 احكام حق الناس ؛ ص23
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 حق والدين
💡پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: رضا الرَّبِ فِى رضا الوالِدَينِ (1)
خشنودى خداوند، در خشنودى پدر و مادر است.
💡حضرت موسى عليه السلام به خداوند عرض كرد: پروردگارا فلان دوست من كه شهيد شد، جايگاهش كجاست؟ خداوند فرمود: در آتش است. حضرت موسى عرض كرد: آيا وعده نفرمودى كه جايگاه شهدا بهشت است؟ خداوند فرمود: آرى چنين است ولكن آن شخص گرفتار عقوق والدين بود و من هيچ عملى را با بودن عقوق نمىپذيرم. (2)
❓پرسش: اينجانب پدرى دارم كه خوش اخلاق نيست و در حق خانواده خود ظلم روا مىدارد. اگر جوابش را در حضور ديگران بدهم كه كار نادرست و ناشايست انجام دادهام و اگر تنها با پدرم صحبت نمايم حرفم را قبول نمىكند، چه كنم؟
✅ پاسخ: حفظ احترام والدين و مراعات ادب در صحبت با آنان لازم است و در موارد لزوم امر به معروف و نهى از منكر اگر مأيوس از تأثير باشيد، تكليف ساقط است. (3)
❓پرسش: آيا اطاعت از پدر در ترك مستحب، يا انجام مكروه، واجب است؟
✅ پاسخ: اگر مخالفت با آن، موجب ايذاء وى گردد، واجب الاطاعه است. (4)
❓پرسش: عاقّ والدين به چه معناست؟
✅ پاسخ: هر كارى كه موجب اذيّت والدين گردد، به معناى عاقّ والدين است.
مگر در مواردى كه تكليف واجب يا حرامى باشد، و به انسان دستور مخالفت با آن را بدهند. (5)
❓پرسش: مقام مادر بالاتر است يا پدر؟ در مقام تعارض بين اطاعت امر پدر و مادر، كدام را ترجيح مىدهيم؟
✅ پاسخ: مقام هر دو والاست، و تا مىتوانيد در ميان آن دو جمع كنيد. و در صورتى كه امكان نداشته باشد، بر حسب اهميّت موارد بايد عمل گردد و آنچه مهمتر است، مقدّم شود. (6)
----------------
1. مستدرك وسايل الشيعه، ج 2، ص 627
2. مستدرك، ج 27 ص 630؛ ان موسى بن عمران قال يا رب اين صديقى فلان الشهيد؟ قال الله تعالى فى النار. قال أليس قد وعدت الشهيد الجنة؟ قال: بلى و لكن كان مصراً على عقوق الوالدين
3. استفتائات امام، ج 1، ص 483، س 20
4. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 1571
5. همان، س 1572
6. استفتائات جديد، مكارم، ج 3، س 1573
📚 احكام حق الناس ؛ ص107
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خوددارى از نماز بر جنازه #بدهكار
🖌 جنازه مردى را آوردند تا رسولخدا صلى الله عليه و آله و سلم بر آن نماز بخواند. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به اصحاب فرمود: آيا دوست شما بدهى دارد؟ گفتند: بلى! حضرت فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، ولى من نمىخوانم، يكى از بستگان او گفت: يا رسول الله! من ضامن مىشوم كه بدهى او را بپردازم.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: آيا به نحو تمام و كمال خواهى پرداخت؟
گفت: بلى، به نحو تمام و كمال.
در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر آن جنازه نماز خواندند. (1)
🔻بدهىهاى ميت
🔸1. با مرگ مديون، بدهى مدت دار او نقد مىشود و پرداخت آن بر ورثه واجب است. (2)
💡ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت مىكند كه فرمود: اذا مَاتَ الرَّجُل حلّ مالَهُ وَ مَا عَلَيهِ مِنَ الدَّينِ (3)
وقتى شخصى بميرد، ديون و مطالبات او نقد مىشود.
🔸2. بدهىهاى ميت را بايد از اصل تركه او پرداخت. (4)
🔸3. بدهىهاى ميت شامل مهريه، قرض، اجرت، نذر، خمس و ... است.
--------------
1. مستدرك الوسائل، ج 13، ص 404؛ ترجمه فروع كافى، ج 5، ص 218؛ وسائل الشيعه، ج 13، ص 151؛ هل على صاحبكم من دين؟ قالوا نعم.
2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 680.
3. تهذيب الاحكام، ج 6، ص 190.
4. فرهنگ فقه، ج 3، ص 683.
📚 احكام داستانى ؛ ص101
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰كوچك شمردن احكام الهى
🖌 مردى خدمت امام باقر عليه السلام رسيد و عرض كرد: در ظرف روغنى، #موش مرده افتاده است. آيا مىتوانم آن روغن را بخورم؟ حضرت فرمود: نخور! آن مرد گفت: موش كمتر از غذاى من است. چرا بايد به خاطر يك موش #كوچك يك ظرف روغن را دور بريزم؟ حضرت فرمود:
انَّكَ لَم تَستَخِفَّ بِالفَأرَةِ وَ انَّما استَخفَفتَ بِدينِك (1)
تو موش را كم حساب نكردهاى بلكه #دين را سبك شمردهاى.
🔻استخفاف به دين يكى از گناهان بزرگ، كوچك شمردن اوامر و نواهى الهى است كه به آن #استخفاف و #بى_اعتنايى به دين نيز گفته مىشود و آن اقسامى دارد:
🔹1. واجبى از واجبات را ضدارزش بداند، نظير كسىكه حجاب اسلامى را ضد ارزش بداند يا نماز و مانند آن را بى ارزش بداند.
🔹2. به واجبى از واجبات يا حرامى از محرمات در عمل اهميت ندهد، همچون كسىكه بدون عذر موجهى نماز را ترك كند يا زنى كه در ميان مردم موى سرش را نمىپوشاند و يا با زينت و آرايش درميان مردم ظاهر مىشود.
🔹3. تبليغ عليه واجبى از واجبات يا حرامى از محرمات، همچون تبليغ عليه حجاب، نماز، روزه و ....
🔹4. كسى كه گناه صغيرهاى نظير نگاه شهوت آلود به نامحرم را سبك بشمارد و يا واجبى از واجبات را سبك بشمارد، گناهش، كبيره مىشود.
🔹5. كسى كه به گناهكار به خاطر گناهش احترام كند يا به نيكوكار به خاطر كار نيكش بى اعتنايى كند گناه كرده است. (2)
-------------
1. مشارق الشموس، ج 1، ص 310
2. توضيح المسائل مظاهرى، ص 442.
📚احكام داستانى ؛ ص125
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 كودكان و حق الناس
🖌 يكى از وظايف والدين نسبت به فرزندان آشنا ساختن آنان با #حق_الناس است. در اين زمينه چهار نكته مطرح مىشود:
🔻1. اطفالىكه قبل ازبلوغ، مال مردم را تلف كردهاند، والدين آنها ضامن هستند و بعد از بلوغ، خود آنان.
🔻2. اگر فرزندان بىاجازهديگران از اموالشان استفاده نمودند، در اولين فرصت والدين بايد جبران نمايند تا آنان بدانند كارشان صحيح نبوده است.
🔻3. اگر كودك مالى را از ديگرى برداشته، بايد اگر مال موجود است به او برگردانده شود يا از صاحب حق حلاليت طلبيده شود.
🔻4. در دعواها و بازىهاى كودكانه كه منجر به آسيب به ديگرى مىشود، كودك #ضامن است و اگر امكان دسترسى به مقدار ديه نباشد، بايد با اجازه حاكم شرع رد مظالم پرداخت شود.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج1 ؛ ص141
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari