eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
789 دنبال‌کننده
301 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 احكام فورى‏ 🔸 1. كردن خط و ورق حرام است، و اگر نجس شود بايد فوراً آن را آب كشيد. (1) 🔸2. اگر بعد از معامله عيب مال را بفهمد و فوراً معامله را به هم نزند، ديگر حق به هم زدن معامله را ندارد. (2) 🔸3. اگر طلبكار طلب خود را مطالبه كند، چنانچه بتواند بدهى خود را بدهد، بايد فوراً آن را بپردازد و اگر تأخير بيندازد گناهكار است. 🔸4. اگر در زمينى كه كرده زراعت كند، يا درخت بنشاند، زراعت و درخت و ميوه آن مال خود او است و چنانچه صاحب زمين راضى نباشد كه زراعت و درخت در زمين بماند، كسى كه غصب كرده بايد فوراً زراعت يا درخت خود را اگرچه ضرر نمايد از زمين بكند. (3) 🔸5. كسى كه نشانه‏هاى را در خود مى‏بيند، اگر خمس و زكات و مظالم بدهكار است بايد فوراً بدهد و اگر نمى‏تواند چنانچه از خودش مال دارد، يا احتمال مى‏دهد كسى آنها را ادا نمايد، بايد وصيت كند و همچنين است اگر حج بر او واجب باشد. (4) 🔸6. كسانى كه خانه يا دكان يا غير آنها را از صاحبانش مى‏كنند، مدت اجاره كه به سر رسيد حرام است بدون اذن صاحب محل در آنجا اقامت كنند، و بايد محل را فوراً با عدم رضايت صاحبش تخليه كنند، و اگر نكنند غاصب و ضامن محل كار، و ضامن مثل مال الاجاره آن هستند. (5) 🔸7. اگر فراموش كند كه است و سر را در آب فرو برد، بايد فوراً سر را بيرون آورد، و چنانچه بيرون نياورد، روزه‏اش باطل مى‏شود. (6) 🔸8. قليله بعد از وضو و مستحاضه كثيره و متوسطه بعد از غسل و وضو بايد فوراً مشغول نماز شود، ولى گفتن اذان و اقامه و خواندن دعاهاى قبل از نماز اشكال ندارد و در نماز هم مى‏تواند كارهاى مستحب مثل قنوت و غير آن را بجا آورد. (7) 🔸9. كسى كه مسافر است اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه ركعت نماز دارد، بايد نماز ظهر و عصر را بخواند، و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا كند. و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را بدون نيت ادا و قضا بجا آورد و چنانچه بعد از خواندن عشا، معلوم شود كه به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است بايد فوراً نماز مغرب را به نيت ادا به جا آورد. (8) 🔸10. اگر وقت نماز وسعت دارد و هم طلب خود را مطالبه كند در صورتى‏كه ممكن است بايد اول قرض خود را بدهد، بعد نماز بخواند. (9) 🔸11. اگر نداند يا فراموش كند كه لباس او است و در بين نماز بفهمد، چنانچه چيز ديگرى عورت او را پوشانده است بايد فوراً لباس غصبى را بيرون آورد، و نمازش صحيح است. (10) 🔸12. نجس كردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار حرام است و هركس بفهمد كه نجس شده است بايد فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند. (11) 🔸13. در هريك از چهار سوره و النجم، علق، فصلت و سجده يك آيه سجده است، اگر انسان بخواند يا گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آيه، بايد فوراً كند و اگر فراموش كرد، هروقت يادش آمد بايد سجده نمايد. (12) ------------------ 1. توضيح المسائل مراجع، م 135. 2. همان، م 2132. 3. همان، م 2556. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2701. 5. همان، م 2846. 6. همان، م 1615. 7. همان، م 413. 8. توضيح المسائل مراجع، ص 105. 9. همان، ص 106. 10. همان، م 818. 11. همان، م 900. 12. توضيح المسائل مراجع، م 1093. 📚 احكام معيارى ؛ ص127 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام فوری ادامه ... ♦️14. انسان بايد جواب را چه در نماز يا در غير نماز فوراً بگويد، و اگر عمداً يا از روى فراموشى جواب سلام را به قدرى طول دهد كه اگر جواب بگويد جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد نبايد جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نيست. ♦️15. اگر در شماره ‏هاى نماز چهار ركعتى شك كند، بايد فوراً فكر نمايد پس اگر يقين يا گمان به يك طرف شك پيدا كرد، همان طرف را بگيرد و نماز را تمام كند. (1) ♦️16. وقتى يكى از ‏هاى صحيح براى انسان پيش آيد، بايد فوراً فكر كند. (2) ♦️17. كسى كه نماز بر او واجب است بعد از سلام نماز بايد فوراً نيت نماز احتياط كند و تكبير بگويد و حمد را بخواند و به ركوع رود و دو سجده نمايد. (3) ♦️18. براى سجده ، بعد از نماز بايد فوراً نيت سجده كند و پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بگويد بسم اللَّه و باللَّه السلام عليك ايها النبى و رحمة اله و بركاته بعد بنشيند و دوباره سجده‏ رود و ذكرى را كه گفته شد بخواند و بنشيند و پس از تشهد بگويد السلام عليكم و رحمة اللَّه و بركاته. (4) ♦️19. اگر سجده سهو را بعد از سلام نماز عمداً بجا نياورد، معصيت كرده و واجب است هرچه زودتر آن را انجام دهد و چنانچه سهواً بجا نياورده، هر وقت يادش آمد بايد فوراً انجام دهد و لازم نيست نماز را دوباره بخواند. (5) ♦️20. اگر بعد از سلام نماز يادش بيايد كه يك ركعت يا بيشتر از آخر نماز را نخوانده، و اگر كارى كه عمدى و سهوى آن نماز را باطل مى‏كند انجام نداده بايد فوراً مقدارى را كه فراموش كرده بجا آورد. (6) ♦️21. موقعى كه زلزله‏ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ‏ و مانند اينها اتفاق مى‏افتد، انسان بايد فوراً نماز را بخواند و اگر نخواند معصيت كرده و تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است. ♦️22. اگر زن در بين نماز بيرون مانده باشد و در بين نماز متوجه شود بايد فوراً بپوشاند. ♦️23. كسى كه شك دارد اگر غسل كند نماز تمام مى‏شود بايد تيمم كند. (7) ---------------- 1. همان، م 1199. 2. همان، م 1202. 3. همان، م 1215. 4. توضيح المسائل مراجع، م 1250. 5. همان، م 1246. 6. همان، م 1269. 7. همان، م 680. 📚 احكام معيارى، ص: 130 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
احكام ماه محرم‏ 🔰 1. احكام عزادارى‏ 🖌 امام خمينى رحمه الله‏: عزادارى براى سيدالشهداء از افضل قربات و مايه تقويت روح ايمان و شهامت اسلامى و ايثار و فداكارى و شجاعت در مسلمين است. (1) 🖌 عزادارى و اظهار حزن و اندوه براى اهل‏بيت عليهم السلام به ويژه امام حسين عليه السلام به خصوص در روز عاشورا و نيز گريه‏كردن براى آن حضرت استحباب دارد. و جزع و بى‏تابى در مصيبت آن حضرت استثنا شده است. (2) ❓پرسش: زنجيرزنى به بدن آن گونه كه برخى از شيعيان مى‏زنند چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر به نحو متعارف و به گونه‏اى باشد كه از نظر عرف از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: برهنه شدن مردان در حال سينه زدن و زنجير زدن در منظر زنان چگونه است؟ ✅ پاسخ: بر زنان لازم است از نظر خوددارى كنند. (4) مكارم: احتياط واجب آن است كه مردان از اين كار خوددارى كنند. (5) بهجت: بنا بر احتياط واجب بايد بدن خود را از نامحرم بپوشاند. (6) ❓پرسش: آيا ريا كردن در شعائر و عزادارى امام حسين عليه السلام جايز است؟ ✅ پاسخ: ريا در هر عبادتى حرام محسوب مى‏شود ولى تظاهر به عزادارى امام حسين عليه السلام و تعظيم شعائر دين به قصد قربت جايز بلكه مستحب است. (7) مثل اين كه پرداختن صدقه آشكار قربة الى الله براى تشويق ديگران مستحب است. ------------------ 1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 71. 2. فرهنگ فقه، ج 3، ص 305 به نقل از التنقيح، ج 9، ص 235. 3. اجوبة الاستفتائات، آيةالله خامنه‏اى، س 1463. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 619، س 2162. 5. استفتائات مكارم، ج 2، ص 376. 6. توضيح‏المسائل بهجت، م 1937. 7. استفتائات جديد، مكارم، ج 1، ص 504، س 1638. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 15 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احکام محرم ... ❓پرسش: اگر شركت در عزادارى توأم با گناه باشد (مثل نگاه به نامحرم يا خودنمايى)، چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: چنان چه با گناه باشد، حرام است. (1) ❓پرسش: گاهى برخى از دسته‏ها كه وارد مسجد مى‏شوند، با كفش وارد مى‏شوند، كه نوعى بى احترامى به مسجد محسوب مى‏شود، لطفاً بفرمائيد كه اين مسئله چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر موجب هتك شود اشكال دارد. (2) ❓پرسش: بالا و پايين پريدن در هنگام سينه زنى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: شايسته است مؤمنان از هر كارى كه مناسب مجالس عزادارى حضرت سيد الشهداء عليه السلام نمى‏باشد خودارى كنند و حركات مذكور اگر موجب وهن مراسم عزادارى نشود اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مى‏شود به طورى كه منجر به سلب آسايش همسايگان مى‏شود، اين عمل چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و از مستحبات مؤكّد مى‏باشد. ولى واجب است برگزار كنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند، هر چند با كم كردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد. (4) ❓پرسش: نظر شريف حضرت عالى نسبت به ادامه حركت دسته‏هاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟ ✅ پاسخ: به راه انداختن دسته‏هاى عزادارى براى سيد الشهداء و اصحاب او و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده و مطلوبى است ولى بايد از عملى كه باعث اذيت ديگران مى‏شود پرهيز كرد. (5) -------------- 1. استفتائات بهجت، ج 4، س 6392. 2. هزار و يك مسئله فقهى، نورى، ج 2، ص 40. 3. پاسخ به پرسشهاى برگزيده، ج 13، ص 333، نهاد رهبرى در دانشگاهها. 4. هزار و يك مسئله فقهى نورى همدانى، ج 2، ص 4؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2 ص 129، ص 361. 5. اجوبة الاستفتائات آية اللَّه خامنه‏اى، ج 2، ص 130، س 362. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 16 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
... ❓پرسش: اگر بعضى از واجبات از مكلف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود مثلًا نماز صبح قضا شود آيا بهتر نيست بعد از اين در مجالس عزا شركت نكند؟ ✅ پاسخ: نماز واجب مقدم بر فضيلت شركت در عزادارى است و ترك نماز به بهانه شركت در عزادارى جايز نيست ولى شركت در عزادارى مستحب است. (1) ❓پرسش: در مورد زنجيرزنى كه منجر به سياه شدن يا مجروح شدن بدن مى‏شود، نظر شما چيست؟ ✅ امام خمينى رحمه الله: مانعى ندارد، مگر اينكه موجب ضرر فاحش بر بدن شود. (2) ❓پرسش: سينه زدن با تيغ و يا زنجيرزدن با زنجيرى كه داراى چاقو و يا تيغ مى‏باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى‏شود چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: كيفيت عزادارى بايد چنان باشد كه بهانه‏اى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود. (3) ❓پرسش: نظر مبارك را در رابطه با كيفيت مطلوب عزادارى سالار شهيدان عليه السلام بيان فرماييد. ✅ پاسخ: بهترين شيوه عزادارى، تشكيل مجالس با شكوه و ذكر اهداف مقدس امام حسين عليه السلام و تاريخچه كربلا و تحليل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى و همچنين تشكيل دستجات عزادارى با شكوه، توأم با شعارهاى بيدار كننده و سازنده و پخش جزوه‏ها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاكاردها و شعارهاى جالب و جذاب و روشن كننده اهداف عزادارى حضرت سيدالشهداء عليه السلام و مانند آن است. (4) -------------- 1. اجوبة الاستفتائات آية اللَّه خامنه‏اى، ج 2، ص 128. 2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 580، س 34. 3. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 158، س 57؛ استفتائات امام خمينى قدس سره، ج 3، س 37 و 34؛ اجوبة الاستفتائات، ج 1، ص 1441. 4. استفتائات جديد مكارم، ج 1، س 575. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 18 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 عزادارى بانوان‏ ❓پرسش: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند در دسته‏هاى سينه زنى و زنجيرزنى شركت كنند؟ ✅ پاسخ: شركت زنان در دسته‏هاى سينه‏زنى و زنجيرزنى شايسته نيست. (1) ❓پرسش: در مجالس زنانه، زنان مداحى و سخنرانى مى‏كنند و صداى آنها به گوش مردان رهگذر مى‏رسد آيا اين عمل جايز است؟ ✅ پاسخ: شنيدن صداى ايشان اگر در معرض ريبه و لذّت نباشد حرام نيست. (2) ❓پرسش: سينه زدن زنان با حفظ حجاب چه صورتى دارد؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: آرايش براى خانمها در ماه محرم و صفر يا شهادت و وفات معصومين عليهم السلام چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: حرام نيست ولى سزاوار است در ايّام شهادت رعايت احترام را بنمايند. (4) ❓پرسش: مرسوم است كه خانمها در دو ماه عزادارى سرور و سالار شهيدان ماه محرم و صفر، صورت خود را اصلاح نمى‏كنند، آيا اين كار شرعاً ايراد دارد؟ ✅ پاسخ: اين كار اشكالى ندارد اصلاح كردن هم مانعى ندارد. البته سزاوار است در روزهاى عزا از اين كار پرهيز شود. (5) ❓پرسش: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم صداى او را مى‏شوند. جايز است؟ ✅ پاسخ: اگر مفسده داشته باشد بايد از آن اجتناب شود. (6) ❓پرسش: آيا برپا كردن مجلس عزادارى و يا جشن و مهمانى گرفتن بدون اذن شوهر و بى رضايت او جايز است؟ ✅ پاسخ: بدون اذن شوهر جايز نيست مگر احراز رضايت شود. (7) ❓پرسش: حركت زنان با وضع نامناسب به دنبال هيأت‏هاى عزادارى كه موجب بروز گناهان و آلودگى‏هايى مى‏شود، چه صورتى دارد؟ براى عزادارى بانوان چه روشى را توصيه مى‏فرماييد؟ ✅ پاسخ: عزادارى خامس آل عبا عليه السلام و ساير معصومين عليهم السلام از بهترين زمينه‏هاى قرب به خداست و مردان و زنان بايد طورى رفتار كنند كه آميخته با خلاف شرع نشود. (8) --------------- 1. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 369؛ س 1454. 2. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 2182، ص 625؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1681؛ اجوبة الاستفتائات، خامنه‏اى، س 1145. 3. استفتائات بهجت، ج 4، س 6388. 4. احكام بانوان، مكارم، ص 246، س 894 و 895. 5. همان، ص 246. 6. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 132، س 373. 7. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 625، س 2118؛ هزار و يك مسأله، نورى همدانى، ج 2، ص 180. 8. استفتائات مكارم، ج 3، س 504. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 21 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 تذكراتى پيرامون عزادارى‏ 🔻1. بر سر در هيئت‏هايتان پرچم خلوص بزنيد تظاهر و ريا را به دستجات و هيئتها و حسينيه‏ها راه ندهيد. 🔻2. قداست عزادارى را با ساز و آواز و موسيقى نشكنيد. 🔻3. نهضت امام حسين عليه السلام براى مبارزه با منكر بود منكرات را از زندگى‏هايتان دور كنيد، با چشمى كه بر امام حسين گريسته‏ايد به نامحرم‏ نگاه نكنيد، با دستى كه بر سينه زده‏ايد خلاف نكنيد، با زبانى كه يا حسين گفته‏ايد غيبت نكنيد دروغ نگوييد، پايى را كه به مجالس عزا گشوده‏ايد به مجالس حرام نگشائيد. 🔻4. ارتباط خود را از اين مجالس قطع نكنيد. 🔻5. پايه دين بر نماز استوار است و در نهضت عاشورا نماز جايگاه مهمّى دارد. در انجام فريضه نماز كوتاهى نكنيد. عزادارى مستحب است مبادا براى شركت در عزادارى نماز واجب قضا شود. 🔻6. احسان و خيرات مستحب است مبادا احسانتان آلوده به اسراف و تبذير شود. 🔻7. شركت دادن فرزندان در عزاى امام حسين عليه السلام، بسيار مناسب است امّا رها كردن و نظارت نداشتن بر حركات و رفت و آمدهاى آنان در ايام و شبهاى عزا خطر آفرين است. 🔻8. شنيدن و ديدن عزادارى از راديو و تلويزيون مفيد است امّا حضور در مجالس حسينى نقش ديگرى داشته و سفارش شده است. 🔻9. كمك كردن به مجلس عزادارى امام حسين مستحب است اما اداء حقوق مردم و خمس آل محمد واجب است. 🔻10. بايد عزادارى‏ها از هرگونه رقابت منفى و حسّ برترى‏جويى به دور باشند. و يكديگر را تخريب نكنند. 🔻11. مهمترين حكمت مجالس عزادارى امام حسين عليه السلام آشنايى با مكتب و آرمان اوست بايد بگونه‏اى برنامه‏هاى عزادارى تنظيم شود كه عزاداران بتوانند با ارزشهاى عاشورايى انس پيدا كنند. 🔻12. تماشاى عزادارى، عزادارى محسوب نمى‏شود، بنابراين افرادى كه در پياده روها و حاشيه خيابانها توقف مى‏كنند مناسب است به جمع دسته‏هاى عزادارى بپيوندند تا جزء عزادارن محسوب شوند. 🔻13. مناسب است افراد كامل و با تجربه در هيئت‏هاى عزادارى جوانان شركت كنند تا مشوّق آنان باشند و نيز آداب صحيح عزادارى را به آنان بياموزند. 🔻14. ادب را در مجالس امام حسين رعايت نمائيد. 🔻15. به نظافت و بهداشت مجالس امام حسين بيشتر توجه نمائيد. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 21 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احكام علامت‏ 🖌 مقصود از علامت آهن بزرگى است كه در جلوى هيئت‏ها و دسته‏هاى عزادارى حسينى به عنوان نوعى شعار حمل مى‏شود و بالاى آن صفحه‏هاى فنر قابل انعطافى وجود دارد كه مزيّن به پر و جواهرات و مجسّمه و غير آنهاست. (1) 🖌 علامت از ابزار و وسايل عزادارى امام حسين عليه السلام است كه در هيئت‏ها و دسته‏هاى مذهبى به كار گرفته مى‏شود. 🖌 اين ابزار پس از ارتباط ايران با اروپايى‏ها در عصر قاجار از آيين‏هاى مذهبى مسيحيّت اقتباس شده است. اين ابزار نماد و مظهرى است كه گاهى عزاداران را از محتوا و اصل عزادارى و اقامه شعائر دين باز مى‏دارند. (2) ❓پرسش: بسيارى از تكايا در ايام عزاداريهاى مذهبى، اقدام به حمل «علاماتى» مى‏كنند كه به قيمت گزافى خريده شده و حمل آن نيز موجب اشكال است اين وسائل از نظر شرعى چه حكمى دارند؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد. (3) ❓پرسش: حكم علمهايى كه در مراسم عزادارى امام حسين عليه السلام از آنها استفاده مى‏شود و بعضى داراى نقش و نگارهايى نيز هستند چيست؟ ✅ پاسخ: استفاده از آنها جايز است. (4) ❓پرسش: آيا جايز است پارچه‏هايى را كه در ايام محرم بر روى علم مى‏بندند به فروش برسانند و پول آن را در عزادارى و تعمير حسينيه مصرف كنند؟ ✅ پاسخ: اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد و زايد بر متعارف باشد مى‏توانند بفروشند و به مصارف عزادارى و احتياجات حسينيه‏ها برسانند. (5) ❓پرسش: استفاده از علم در مراسم عزادارى سيدالشهداء يا قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: فى نفسه اشكال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند. (6) --------------- 1. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128. 2. فرهنگ عاشورا، جواد محدثى. 3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 28، س 72؛ جامع المسائل فاضل، ج 1 س 207؛ استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 579. 4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 623. س 2173. 5. همان، س 2179. 6. اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 358. احكام مناسبت ها، ص: 23 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا