#ادامه
🔰 احکام تربت
🖌 مسأله: محل برداشتن تربت به طور متيقّن همان قبر شريف و آنچه كه عرفاً به آن ملحق است مىباشد. (1)
👈 علّامه حلى مىفرمايد: تربتى كه خوردن آن جايز است لازم نيست از قبر مطهر برداشته شده باشد بلكه كافى است از حرم تا فاصله چهار #فرسخ باشد. (2)
👈 شهيد ثانى مىفرمايد: جايز است برداشتن از تربت حرم مطهر آن حضرت گرچه از فاصله دور باشد هرچه به ضريح مطهر نزديكتر باشد فضيلت بيشترى دارد. (3)
🖌 مسأله: مستحب است #مسافر مقدارى از تربت امام حسين عليه السلام همراه داشته باشد. (4)
🖌 مسأله: احترام و بزرگ داشت تربت امام حسين عليه السلام واجب و #نجس كردن آن حرام مىباشد و هرگاه نجس شود تطهير آن واجب است. (5)
🖌 مسأله: #ذكر گفتن با تسبيح تربت فضيلت بسيار دارد و حتى در روايات آمده است در دست داشتن تسبيح تربت هر چند ذكر نگويد ثواب ذكر الهى براى او نوشته مىشود. (6)
🖌 مسأله: از جمله غسلهاى مستحبى، #غسل كردن براى برداشتن تربت امام حسين عليه السلام در كربلا است. (7)
🖌 مسأله: #بوييدن و #بوسيدن تربت امام حسين عليه السلام مستحب است و حتى #دست كشيدن بر آن و بر ساير اعضاى بدن ماليدن نيز ثواب دارد. (8)
🖌 مسأله: مستحب است #افطار روز عيد فطر با تربت امام حسين عليه السلام. (9)
----------------
1. تحرير الوسيله كتاب الاطمعه و الاشربة القول فى غير الحيوان.
2. المهذب البارع، ج 4، ص 220.
3. دروس، ص 159، جواهر، ج 36، ص 368.
4. عروة الوثقى، ج 1، فى آداب السفر.
5. عروة الوثقى، ج 1، فى احكام النجاسات، عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
6. بحارالانوار، ج 98، ص 133 و 140.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
8. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
9. مفاتيح الجنان، در اعمال عيد فطر، ص 513.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 41
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام موسيقى در عزادارى
🖌 اقامه عزادارى مصائب اهلبيت عليهم السلام كارى مستحب است اما به كارگيرى آهنگهايى كه مخصوص مجالس لهو و لعب است حرام است.
🖌 مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله در منتهى الآمال مىفرمايد: عزاداران امام حسين عليه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبيل غنا و حكايات ضعيفه مظنونة الكذب احتراز نمايند و شيطان را در اين عبادت بزرگ راه ندهند. (1)
🖌 مرحوم شيخ انصارى در مكاسب محرمه در پاسخ به كسانى كه مىگويند غنا مىتواند زمينهى گريه كردن را فراهم نمايد مىفرمايد: چنين شيوهاى نمىتواند مقدمهى مستحب يا مباح قرار گيرد و بايد به عموم ادلهى حرمت غنا تمسك نمود. (2)
❓پرسش: در راديو مدح ائمهى طاهرين عليهم السلام يا واقعه كربلا را با وزن و ساز و لحن خوب مىخوانند آيا استماعش جايز است يا خير؟
✅ پاسخ: اگر غنا و موسيقى نباشد مانع ندارد. (3)
❓پرسش: استفاده از آلات لهو و موسيقى در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد نواختن آن در هر حال جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن در جهت مشروع اشكال ندارد. (4)
🖌 مسأله: به طور كلى نواختن آلات موسيقى در هر حال حرام است. (5)
❓پرسش: هيئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشييع جنازه شهداء موزيك عزا مىزنند از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آيا خريد و فروش آن لوازم حرام است يا خير؟
✅ پاسخ: خريد و فروش آلات لهو حرام است و موسيقى مطرب جايز نيست و صداهاى مشكوك مانع ندارد. (6)
❓پرسش: آيا زدن طبل و شيپور در تعزيه حضرت سيد الشهداء عليه السلام جايز است؟
✅ پاسخ: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (7)
❓پرسش: آيا در عزادارى سيدالشهداء استفاده از طبل و دُهُل جايز است؟
✅ پاسخ: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء اين آلات نيست. (8)
❓پرسش: استفاده از آلات موسيقى مانند ارگ در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: مناسب عزادارى سالار شيهدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. (9)
👈 تبريزى: استفاده از آلات موسيقى در عزادارى حرام است.
👈 صافى: جايز نيست.
👈 بهجت: خالى از اشكال نيست. (10)
❓پرسش: نوارهايى اخيراً رايج شده كه نوحه همراه با موسيقى خوانده مىشود و برخى از آنها بسيار تأثير گذار است. آيا توليد، پخش، خريد و فروش و شنيدن چنين نوارهايى جايز است؟
✅ پاسخ: جايز نيست. (11)
---------------------
1. منتهى الامال، ج 1، ص 468، در آخر زندگى امام حسين عليه السلام.
2. مكاسب محرمه، شيخ انصارى، ص 39.
3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 16، س 36.
4. همان، س 3؛ اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 11164؛ جامع المسائل، فاضل، ج 1، ص 992؛ استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 525: استفتائات جديد، تبريزى، س 1054 و 525.
5. جامع الاحكام، ج 1، س 1003 و 1015.
6. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 18.
7. جامع الاحكام فاضل، ج 1 س 988؛ استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 583؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 355.
8. جامع المسائل، فاضل، ج 1، س 2174، ص 623.
9. اجوبة استفتائات، ج 2، ص 130، س 363 و س 1440؛ مسائل جديد، ج 3، ص 39.
10. مسائل جديد، سيد محسن محمودى، ج 3، ص 40.
11. استفتائات بهجت، ج 4، س 6397.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 42
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صلی الله علیک یا اباعبدالله 😭
🔰 احكام عاشورا
📌مسأله: روزه روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان مكروه است. (1)
🖌 در روايت آمده است كه امام صادق عليه السلام فرمود: بنى اميه نذر كردند كه اگر موفق به قتل امام حسين عليه السلام شوند. روز شهادت او را جشن بگيرند و روزه بگيرند و روزه در آن روز سنّت بنى اميّه است لذا ائمه اطهار عليهم السلام به جهت مخالفت با اين طايفه تبهكار و عدم هماهنگى با آنان روزه عاشورا را نهى كردهاند. (2)
🖌 مستحب است در روز عاشورا انسان تا عصر از خوردن و آشاميدن خوددارى كند بدون قصد روزه. (3)
مستحب است زيارت عاشورا با صد لعن و سلام خوانده شود. (4)
🖌 مستحب است لعن بر قاتلان حضرت با گفتن جمله «اللهم العن قتلة الحسين». (5)
🖌 مستحب است در روز عاشورا مؤمنان يكديگر را تعزيت بگويند و اين جمله را بر زبان آوردند
«اعظم اللَّه اجورنا بمصابنا بالحسين و جعلنا واياكم من الطالبين بثاره مع وليّه الامام المهدى، من آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم» (6)
🖌 بسيار مناسب است ظهر عاشورا تمام عزادران حسينى نماز ظهر و عصر را به ياد آخرين نماز امام حسين عليه السلام به جماعت بخوانند.
🖌 بسيار مناسب است روز عاشورا كار و كسب تعطيل شود مگر در حد ضرورت. امام رضا عليه السلام فرمود: مَن تَرَكَ السَعى فى حَوائجه يوم عاشورا قَضَى اللّه له حَوائِجَ الدنيا و الآخره
كسى كه كار و تلاش خود را در روز عاشورا ترك گويد خداوند نيازهاى دنيا و آخرت او را برطرف مىسازد. (7)
❓پرسش: در ايام سوگوارى امام حسين عليه السلام نماز، مقدم است يا عزادارى؟
✅ پاسخ: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند. همانطور كه امام حسين عليه السلام روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه كردند. (8)
----------------
1. توضيح المسائل، مراجع، م 1474.
2. وسائل الشيعه، ج 7، ص 338؛ تحرير الوسيله، ج 1، ص 28؛ جواهر، ج 7، ص 107.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 906.
4. كامل الزيارات، ص 174.
5. مفاتيح الجنان، در اعمال شب و روز عاشورا؛ مجله كوثر فقه عاشورا، 1/ 2/ 78، ص 27.
6. همان، ص 424.
7. بحار الانوار، ج 98، ص 43؛ عيون الاخبار الرضا- شيخ صدوق، ص 268؛ سفينة البحار، ج 2، ص 196.
8. جامع المسائل فاضل، ج 1، س 623.
احكام مناسبت ها، ص: 34
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احكام گريه
📌 يكى از سنتهاى اهل بيت برپاداشتن مجلس سوگوارى و گريه بر عزاى امام حسين عليه السلام و ياران باوفاى اوست. (1)
🖌 در يكى از اين مجالس كه توسط امام صادق عليه السلام برپا شده بود طفل شيرخوارى را به درون مجلس آوردند و به امام دادند امام با ديدن آن وضع گريهاش شدّت گرفت و در نتيجه جلسه پر شور شد. (2)
👈 گريه براى عزاى اهل بيت احكامى دارد در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود.
🖌مسأله: با اينكه بلند كردن صداى گريه براى اموات صحيح نيست. (3) امّا گريه بلند براى عزاى امام حسين عليه السلام و اهل بيت مطلوب و پسنديده است. (4)
🖌 مسأله: گريه كردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گريه بر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام و اهلبيت عليهم السلام اين است كه در نماز بجا نياورند. (5)
👈 و نيز در عروة الوثقى مىفرمايد: چه بسا گفته شده است كه به جواز گريه در نماز براى سيدالشهداء ولى از نظر ما اين فتوى مورد اشكال است. (6)
❓پرسش: گريه براى عزاى امام حسين عليه السلام در نماز چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اشكال دارد. (7)
------------------
1. بحار الانوار، ج 45، ص 257؛ الغدير، ج 2، ص 192.
2. مأساة الحسين، الخطيب الكاشى، ص 151؛ فقه عاشورا، احمد مبلغى، مجله كوثر 1/ 2/ 78.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 368، م 637.
4. فليبك الباكون وليصرخ الصارخون، بحار الانوار، ج 99، ص 106.
5. رساله منتخب الرسائل محمد كاظم يزدى.
6. عروة الوثقى، ج 2، ص 721 وربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء فى حال الصلاة و هو مشكل.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 249.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 45
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰احكام نذر
🖌 نذر، پيمانى است بين بندگان خدا با پروردگار خويش كه با شرايطى عمل به آن واجب مىشود.
❓پرسش: در صيغه نذر اگر بگويد: «خدايا اگر حاجتم برآورده شد فلان كار را مىكنم» يا «نذر كردهام كه چنين كنم» آيا در انعقاد نذر كافى است يا اينكه حتما بايد «لله عَلىَّ ان كان كذا فعلىّ كذا» و الفاظ مرادف آن باشد؟
✅ پاسخ: كافى نيست و بايد صيغه مخصوص خوانده شود. (1)
❓پرسش: شخصى نذر سفره حضرت ابوالفضل عليه السلام دارد ولى به علت كمى جا در محل سكونت نمىتواند نذر خويش را اداء نمايد بنابراين آيا مىتواند وجه آنرا به مصرف ديگر برساند؟
✅ پاسخ: اگر صيغه مخصوص نذر را نخوانده باشد وفاء به نذر واجب نيست و اگر صيغه نذر را خوانده بايد بر طبق آن عمل كند مگر آنكه قدرت بر وفاء نداشته باشد. (2)
❓پرسش: شخصى براى امام حسين عليه السلام نذرى نموده و اكنون امكان عمل به نذر را ندارد تكليف چيست؟
✅ پاسخ: چنانچه نذر با صيغه مخصوص بوده صبر كند تا امكان وفا حاصل شود. (3)
❓پرسش: فروختن نذورات جنسى همچون قند و شكر و چاى و صرف در مايحتاج مسجد و حسينيه چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر نذر دهندگان مطلق نذر كردهاند مانعى ندارد. (4)
❓پرسش: آيا نذورات مردم از قبيل برنج و گوشت و روغن كه زائد بر مصرف است مىتوان فروخت و پول آن را صرف كار خير ديگرى نمود؟
✅ پاسخ: اگر براى خرج روز عاشورا باشد نمىتوان آنرا صرف چيز ديگرى نمود مگر در مسير عزادارى. (5)
❓پرسش: باقى مانده اموالى كه به عنوان هزينههاى مراسم عاشوراى امام حسين عليه السلام جمع آورى مىشود، در چه مواردى بايد خرج شود؟
✅ پاسخ: مىتوان اموال باقيمانده را با كسب اجازه اهداء كنندگان در امور خيريه مصرف كرد و يا آنها را براى مصرف در مجالس عزادارى آينده نگه داشت. (6)
❓پرسش: آيا جايز است از پولى كه در ماه محرّم براى خرج عزادارى جمعآورى مىگردد براى برگزارى كلاسهاى قرآن و جلسات مذهبى مصرف شود؟
✅ پاسخ: اگر براى عزادارى باشد نمىشود براى كار ديگرى مصرف شود ولى اگر براى هزينههاى مسجد باشد مانعى ندارد. (7)
------------------------
1. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 460، س 8.
2. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 54، ص 477.
3. همان، ص 472، س 42.
4. جامع المسائل فاضل، ج 1، ص 372.
5. هزار و يك مسأله، نورى همدانى، س 754، ص 25.
6. اجوبة الاستفتائات، س 367، ص 131، و س 1452، ص 325.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 1، ص 521، س 1705.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 46
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari