eitaa logo
استاد محمود اکبری | احکام کاربردی
798 دنبال‌کننده
302 عکس
2 ویدیو
10 فایل
حجة الاسلام اکبری کارشناس احکام و مولف صدها کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی مثل #احکام_دو_دقيقه_ای و ... استاد اکبری : @Akbari121 تلفن تماس 09126510718 مدیر و ارسال سوال: @Saeed13ka لینک گروه: https://eitaa.com/joinchat/363201544C0e9de2924b
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تذكراتى به مداحان اهل بيت‏ 🔹1. مكتب حسينى پذيراى صادقان خالص است نه رياكاران متظاهر. لذا مداحى نبايد وسيله‏اى براى مريد پرورى و تظاهر و رياكارى باشد. 🔹2. سعى كنيد اخلاق و رفتار و ادب حسينى داشته باشيد. 🔹3. در مسائل مادى مناعت طبع داشته باشيد مبادا انگيزه مداحى كسب كار و سود باشد. 🔹4. سعى كنيد ذكر مصائب اهل بيت را از منابع معتبر و از شعرها و نوحه‏هاى مناسب استفاده كنيد. 🔹5. ترويج فرهنگ مدح و مرثيه از سوى امامان شيعه براى حفظ و اشاعه فرهنگ اهل بيت است، مبادا اشك و گريه و عزادارى به چيز مستقلى تبديل شود كه نه تنها آن اثر و انگيزه را نداشته باشد بلكه نوعى نمايش سرگرم كننده و جذاب باشد. راستى سوختن در داغ مصيبت و مظلوميت آل اللَّه كجا و شلوغ كارى و هياهو و سر و صداهاى بى‏سوز و اشك كجا. 🔹6. برخى از انواع مرثيه خوانى‏ها با عزت و كرامت خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم ناسازگار است و برخى از مرثيه خوانان به خاطر اشك گرفتن از مستمعان مى‏كوشند رفتار آنان را هر چه جانگدازتر و سوزناكتر بيان كنند كه اين كار گاهى به ذليل و خوار نشان دادن اولياء بزرگوار منتهى مى‏شود. 🔹7. برنامه مداحى بايد به گونه‏اى تنظيم گردد كه عزاداران بتوانند استفاده علمى و معرفتى لازم را از مجلس ببرند. 🔹8. بر عزيزان مداح لازم است ميزان آگاهى دينى و معرفتى خود را با مطالعه كتب مناسب و استفاده از علما و بزرگان ارتقاء دهند. 🔹9. از تذكرات لازم به مداحان گرامى، گذشت، تحمل ضعف‏ها و كمبودها واحياناً برخوردهاى نامناسب برخى از عزاداران است. 🔹10. از شعرها و جمله‏ها و تعبيرات غلوآميز، كه مناسب اهل بيت عليهم السلام نيست اجتناب شود. 🔹11. لازم است امكانات صوتى به گونه‏اى تنظيم شود كه موجب آزار و اذيت ديگران نشود. 🔹12. در مجالسى كه چندين مداح برنامه دارند لازم است رعايت حال يكديگر را بنمايند و وقت مجلس و مداحان ديگر را بيش از اندازه نگيرند. (1) ------------ 1. گزيده‏اى از مقاله رسالت ذاكران، جواد محدّثى، فرهنگ كوثر، ش 52. 📚 احكام مناسبت ها، ص: 75 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 چند نكته درباره 🔸1. وام گرفتن بدون مكروه است و با داشتن نياز، كراهت آن سبك مى‏شود. (1) 🔸2. اگر بانك براساس يكى از قراردادهاى مانند شركت، مضاربه و ... به مشترى تسهيلات دهد و سودى دريافت كند، اشكال ندارد. (2) 🔸3. اگر در قرارداد وام، خاصى معين شده باشد مثل خريد خانه يا ماشين و ... بايد پول در همان مورد معين شده، مصرف شود. 🔸4. بردن فاكتور و مدارك نوعى دروغ عملى وتقلب است و دروغ از گناهان بزرگ مى‏باشد و اگر مسئول يا كاركنان بانك يا صندوق بدانند مدارك جعلى و صورى است و يا به آوردن مدارك و فاكتور جعلى و صورى راهنمايى كنند آنها نيز گنهكار و جرم هستند. (3) 🔸5. انسان نبايد در اداى بدهى خود، و كوتاهى نمايد. (4) 🔸6. گرفتن مبلغ اضافى بابت در پرداخت وام حرام است. (5) 🔸7. فروش امتياز وام‏ به ديگران، چون حق امتياز است و عرفاً ماليت دارد، اشكال ندارد. ولى اگر وام را از بانك‏ بگيرد و به ديگرى بدهد و مقدارى هم بگيرد، ربا و حرام است. ---------------- 1. تحريرالوسيله امام، القرض، م 1. 2. رساله دانشجويى، ج 16، ص 360. 3. اجوبة الاستفتائات، احكام بانك‏ها؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1015 و 1016؛ استفتائات مكارم، ج 3، س 1341، 1351 و 1699؛ استفتائات بهجت، ج 3، س 3997. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2276. 5. همان، م 2108- 2105؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1184؛ اجوبة الاستفتائات، س 1592؛ استفتائات امام خمينى، ج 2، س 5؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1995. 📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج‏3 ؛ ص199 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 وام‏هاى كشاورزى و دامدارى‏ ❓پرسش: گرفتن وام‏ كشاورزى، دامدارى، صنعت، مسكن و ... از بانك‏ يا مؤسسات بانكى و استفاده آن وام در امور ، آيا شرعاً جايز است؟ در صورت بودن به دليل مشكلات اقتصادى چه طور؟ در صورت بانك يا مؤسسه چه وجهى دارد؟ ✅ پاسخ: بر فرض مشروعيت اصل وام، بايد طبق مقررات بانك باشد. (1) ❓پرسش: افرادى از بانك‏هاى جمهورى اسلامى وام دريافت كرده، و به علّت ناآگاهى از حكم شرعى، آن‏را در غيرمورد قرارداد مصرف نموده‏اند. مثلًا وام كشاورزى دريافت كرده، ولى صرف خريد ماشين سوارى نموده‏اند. لطفاً حكم شرعى آن را بيان فرماييد. ✅ پاسخ: چنين وام‏هايى باطل است. بايد آن را منطبق با عقود شرعيّه ديگرى كنند، تا مشكل ربا پيش نيايد. (2) ---------------- 1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 191، س 3997. 2. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 503، س 1351. 📚 احكام ويژه روستا ؛ ص129 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 وام‏هاى حلال و حرام‏ 🖌 مسأله: اگر براى بدهكارى، طلبكار (چه بانكها يا غيرآنها) چيزى از بدهكار بگيرد، حرام است، اگر چه راضى به آن شود. (1) 🖌 مسأله: اگر كسى كه قرض مى‏دهد، شرط كند كه زيادتر از مقدارى كه مى‏دهد بگيرد، ربا و حرام است بلكه اگر قرار بگذارد كه بدهكار، براى او انجام دهد، يا چيزى را كه قرض كرده با مقدارى جنس ديگر پس دهد، ربا و حرام است و نيز اگر با او شرط كند كه چيزى را كه قرض مى‏گيرد بطور پس دهد، مثلًا مقدارى طلاى نساخته به او بدهد و شرط كند كه ساخته پس بگيرد، باز هم ربا و حرام مى‏باشد؛ ولى اگر اين كه شرط كند، خودِ بدهكار زيادتر از آنچه قرض كرده پس بدهد، اشكال ندارد بلكه است. (2) 🖌 مسأله: قرضى كه در آن قرار ربا است، است، لكن شرط ربا باطل مى‏باشد، و شرط زياده علاوه بر بطلانش، نيز حرام است. (3) ---------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2844. 2. همان، م 2283. 3. همان، م 2284. 📚 حلال و حرام ؛ ص68 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🖌 مسأله: اگر در موردى قرض، بدون قرار نفع باشد نه به طور صراحت و نه به غير آن، قرض صحيح است، و اگر چيزى قرار، به قرض دهنده بدهند، حلال است. (1) 🖌 يكى از وام‏هاى حرام، وام‏ دارى است كه با عناوين مختلفى همچون خريد كالا، خودرو و ... با فاكتورهاى گرفته شده و به مصرف ديگرى مى‏رسد. ------------- 1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2856. 📚 حلال و حرام، ص: 69 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 احتكار 🔸معتب كه عهده دار خدمات منزل امام صادق عليه السلام بود، مى‏گويد: بر اثر كميابى مواد غذايى در بازار مدينه قيمت اجناس بالا رفت. امام عليه السلام به من فرمود: در منزل چه مقدار خواربار داريم؟ گفتم: به قدر مصارف چندين ماه. فرمود: همه آنها را در بازار براى فروش عرضه كن. معتب از سخن امام به شگفت آمد، عرض كرد: اين چه دستورى است كه مى‏فرماييد؟ حضرت سخن خود را دوباره تكرار كرد و با تأكيد فرمود: تمام خواربار موجود منزل را ببر و در بازار به فروش برسان. 🔸 معتب گفت: پس از آن كه امر حضرت را اجرا نمودم و خواربار موجود منزل را فروختم به من فرمود: اينك وظيفه دارى احتياجات غذايى منزل مرا، مانند مردم، روز به روز خريدارى كنى. (1) 📌 دو نكته درباره احتكار 🔹1. انباركردن اجناس مورد نياز مردم به ويژه غذا و دارو، به طمع گران شدن و به نيت ثروت‏اندوزى، ستم بر بندگان خدا به ويژه قشر كم درآمد جامعه بوده و حرام است. 👈 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: مَن‏جَمع طعاماً يَتربّص به الغلاء أربعين يوماً فقد بَرِئَ من‏الله وبَرِئ‏الله مِنه‏ (2) كسى كه خوراك مردم را به مدت چهل روز و به طمع گران شدن احتكار كند از خداوند بيزار و خداوند نيز از او بيزار است. 🔹2. احتكار عبارت است از حبس كردن طعام به منظور گرانى قيمت، در حال مسلمانان. 🔹 3. احتكار حرام است مخصوصاً اگر به قصد به مسلمانان باشد يا موجب اخلال در نظام زندگى اجتماعى آنان شود. (3) 🔹4. ذخيره كردن مواد غذايى براى مصرف ، احتكار نيست. ------------------ 1. اخلاق فلسفى، ج 2، ص 354. 2. بحارالانوار، ج 62، ص 292. 3. فرهنگ فقه، ج 1، ص 294. 📚 احكام داستانى ؛ ص118 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 نگاه‏ به نامحرم‏ 🔸 در فرهنگ اسلام اين تنها مردان نيستند كه موظّف‏اند نگاه‏هاى خود را مهار كنند، بلكه قرآن صريحاً را نيز به رعايت اين نكته فرمان مى‏دهد. (1) ❓سؤال: نگاه كردن به استاد مرد براى بهتر فهميدن درس چگونه است؟ ✅ پاسخ: نگاه به صورت و گردن و دست‏هاى مرد نامحرم كه نمى‏پوشانند، بدون قصد اشكال ندارد. (2) ❓سؤال: حكم نگاه كردن زن به بازو و آرنج مرد نامحرم چيست؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: جايز نيست. (3) ❓سؤال: نگاه پيوسته دختران به استاد نامحرم در كلاس درس چه حكمى دارد؟ ✅ پاسخ: همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد اشكال ندارد. (4) ----------------- 1. نور، آيه 31. 2. 300 پرسش، ص 81، س 232، احكام بانوان، آيةا ... مكارم، س 640. 3. استفتائات امام، ج 3، س 6 و 39؛ جامع الاحكام، صافى، ج 2، س 1712، خامنه‏اى اجوبة الاستفتائات، س 487. 4. توضيح المسائل مراجع، ص 2433، تحرير الوسيله، ج 2، نكاح، مسئله 19. 📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص154 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 نگاه‏هاى حرام‏ 🔸1. نگاه به عورت زن ديگر حرام است. 🔸2. نگاه زن به بدن زن ديگر اگر با قصد لذّت باشد حرام است. 🔸3. نگاه به بچه‏هاى نامحرم با قصد حرام است؛ چه مميّز باشد و چه غير مميّز. 🔸4. نگاه به صورت و دست‏هاى مرد نامحرم با قصد لذّت حرام است. 🔸5. نگاه به بدن نامحرم حرام است چه با قصد لذت و چه بدون قصد و لذا نگاه كردن خانم‏ها به بدن جوانان نامحرم در حال و يا به بازو و آرنج آنان حرام است. (1) 🔸6. نگاه كردن عكس به قصد لذّت حرام است. خواه عكس مرد باشد يا زن؛ محرم باشد يا نامحرم، عكس انسان باشد يا غير آن. (2) 🔸7. زن‏ها مى‏توانند به عكس مردان نگاه كنند، مشروط به آن كه به قصد لذت و ريبه نباشد، خواه مرد را بشناسند و يا نشناسند، خواه مرد محرم باشد يا نامحرم. (3) 🔸8. نگاه كردن به هر چيز يا هر كس به قصد لذت يا با خوف فساد، حرام است (به استثناى همسر) خواه نگاه به زن باشد يا به مرد؛ به حيوان باشد يا جماد؛ به عكس باشد يا فيلم؛ مجسّمه باشد يا هر چيز ديگر. (4) ----------------- 1. توضيح المسائل، م 2443، تحريرالوسيله، ج 2، ص 217، م 192. 2. احكام بانوان، ص 71. 3. استفتائات اختصاصى بانوان، ص 49. 4. توضيح‏المسائل، مسائل متفرقه. 📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص155 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari
🔰 سخن گفتن با نامحرم‏ 🖌 صحبت كردن با نامحرم به غير مكروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. (1) 🖌 خانم‏ها مى‏توانند با نامحرم صحبت نمايند مشروط بر آن كه: 🔸1. به قصد لذت و ريبه نباشد؛ 🔸2. صداى خود را ترقيق و نازك نكنند 🔸3. خوف افتادن به گناه نباشد. (2) ❓سؤال: هنگامى كه در مراسم صبحگاهى مدرسه يكى از خواهران قرآن را با صوت تلاوت مى‏كند، دبيران مرد صداى وى را مى‏شنوند آيا به طور كلى تلاوت قرآن در صورت شنيدن نامحرم توسط خواهران گناه است؟ ✅ پاسخ: اشكال ندارد مگر آن كه موجب تحريك يا مفسده باشد. (3) ❓سؤال: گفت‏وگو با پسران نامحرم با چه شرايطى جايز است؟ ✅ پاسخ: در حدود سخنان عادى، مشروط به اين كه منشأ فسادى نباشد جايز است. (4) 📌 صحبت كردن با هر كس از روى جايز نيست، مگر با . (5) -------------- 1. العروةالوثقى، نكاح، م 39؛ تحريرالوسيله، نكاح، م 29. 2. العروةالوثقى، ج 2، م 39؛ تحريرالوسيله، نكاح، م 29. 3. وحيدى، احكام بانوان، ص 125. 4. مكارم، احكام بانوان، س 650. 5. تحريرالوسيله، ج 2، م 29؛ العروةالوثقى، ج 2، ص 39. 📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص156 💢 حجة الاسلام محمود اکبری 🔻 @ahkam_akbari