🔰 چند نكته درباره #وام
🔸1. وام گرفتن بدون #احتياج مكروه است و با داشتن نياز، كراهت آن سبك مىشود. (1)
🔸2. اگر بانك براساس يكى از قراردادهاى #شرعى مانند شركت، مضاربه و ... به مشترى تسهيلات دهد و سودى دريافت كند، اشكال ندارد. (2)
🔸3. اگر در قرارداد وام، #مصرف خاصى معين شده باشد مثل خريد خانه يا ماشين و ... بايد پول در همان مورد معين شده، مصرف شود.
🔸4. بردن فاكتور و مدارك #جعلى نوعى دروغ عملى وتقلب است و دروغ از گناهان بزرگ مىباشد و اگر مسئول يا كاركنان بانك يا صندوق بدانند مدارك جعلى و صورى است و يا به آوردن مدارك و فاكتور جعلى و صورى راهنمايى كنند آنها نيز گنهكار و #شريك جرم هستند. (3)
🔸5. انسان نبايد در اداى بدهى خود، #تأخير و كوتاهى نمايد. (4)
🔸6. گرفتن مبلغ اضافى بابت #تاخير در پرداخت وام حرام است. (5)
🔸7. فروش امتياز وام به ديگران، چون حق امتياز است و عرفاً ماليت دارد، اشكال ندارد. ولى اگر وام را از بانك بگيرد و به ديگرى بدهد و مقدارى هم #اضافه بگيرد، ربا و حرام است.
----------------
1. تحريرالوسيله امام، القرض، م 1.
2. رساله دانشجويى، ج 16، ص 360.
3. اجوبة الاستفتائات، احكام بانكها؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1015 و 1016؛ استفتائات مكارم، ج 3، س 1341، 1351 و 1699؛ استفتائات بهجت، ج 3، س 3997.
4. توضيح المسائل مراجع، م 2276.
5. همان، م 2108- 2105؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1184؛ اجوبة الاستفتائات، س 1592؛ استفتائات امام خمينى، ج 2، س 5؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1995.
📚 احكام دو دقيقه اى ؛ ج3 ؛ ص199
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 وامهاى كشاورزى و دامدارى
❓پرسش: گرفتن وام كشاورزى، دامدارى، صنعت، مسكن و ... از بانك يا مؤسسات بانكى و استفاده آن وام در امور #ديگر، آيا شرعاً جايز است؟
در صورت #ناچار بودن به دليل مشكلات اقتصادى چه طور؟ در صورت #اطلاع بانك يا مؤسسه چه وجهى دارد؟
✅ پاسخ: بر فرض مشروعيت اصل وام، بايد طبق مقررات بانك باشد. (1)
❓پرسش: افرادى از بانكهاى جمهورى اسلامى وام دريافت كرده، و به علّت ناآگاهى از حكم شرعى، آنرا در غيرمورد قرارداد مصرف نمودهاند.
مثلًا وام كشاورزى دريافت كرده، ولى صرف خريد ماشين سوارى نمودهاند. لطفاً حكم شرعى آن را بيان فرماييد.
✅ پاسخ: چنين وامهايى باطل است. بايد آن را منطبق با عقود شرعيّه ديگرى كنند، تا مشكل ربا پيش نيايد. (2)
----------------
1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 191، س 3997.
2. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 503، س 1351.
📚 احكام ويژه روستا ؛ ص129
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 وامهاى حلال و حرام
🖌 مسأله: اگر براى #تأخير بدهكارى، طلبكار (چه بانكها يا غيرآنها) چيزى از بدهكار بگيرد، حرام است، اگر چه #بدهكار راضى به آن شود. (1)
🖌 مسأله: اگر كسى كه قرض مىدهد، شرط كند كه زيادتر از مقدارى كه مىدهد بگيرد، ربا و حرام است بلكه اگر قرار بگذارد كه بدهكار، #كارى براى او انجام دهد، يا چيزى را كه قرض كرده با مقدارى جنس ديگر پس دهد، ربا و حرام است و نيز اگر با او شرط كند كه چيزى را كه قرض مىگيرد بطور #مخصوص پس دهد، مثلًا مقدارى طلاى نساخته به او بدهد و شرط كند كه ساخته پس بگيرد، باز هم ربا و حرام مىباشد؛ ولى اگر #بدون اين كه شرط كند، خودِ بدهكار زيادتر از آنچه قرض كرده پس بدهد، اشكال ندارد بلكه #مستحب است. (2)
🖌 مسأله: قرضى كه در آن قرار ربا است، #صحيح است، لكن شرط ربا باطل مىباشد، و شرط زياده علاوه بر بطلانش، نيز حرام است. (3)
----------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2844.
2. همان، م 2283.
3. همان، م 2284.
📚 حلال و حرام ؛ ص68
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🖌 مسأله: اگر در موردى قرض، بدون قرار نفع باشد نه به طور صراحت و نه به غير آن، قرض صحيح است، و اگر چيزى #بدون قرار، به قرض دهنده بدهند، حلال است. (1)
🖌 يكى از وامهاى حرام، وام #سود دارى است كه با عناوين مختلفى همچون خريد كالا، خودرو و ... با فاكتورهاى #جعلى گرفته شده و به مصرف ديگرى مىرسد.
-------------
1. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 2856.
📚 حلال و حرام، ص: 69
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 احتكار
🔸معتب كه عهده دار خدمات منزل امام صادق عليه السلام بود، مىگويد: بر اثر كميابى مواد غذايى در بازار مدينه قيمت اجناس بالا رفت. امام عليه السلام به من فرمود: در منزل چه مقدار خواربار داريم؟ گفتم: به قدر مصارف چندين ماه.
فرمود: همه آنها را در بازار براى فروش عرضه كن. معتب از سخن امام به شگفت آمد، عرض كرد: اين چه دستورى است كه مىفرماييد؟ حضرت سخن خود را دوباره تكرار كرد و با تأكيد فرمود: تمام خواربار موجود منزل را ببر و در بازار به فروش برسان.
🔸 معتب گفت: پس از آن كه امر حضرت را اجرا نمودم و خواربار موجود منزل را فروختم به من فرمود: اينك وظيفه دارى احتياجات غذايى منزل مرا، مانند مردم، روز به روز خريدارى كنى. (1)
📌 دو نكته درباره احتكار
🔹1. انباركردن اجناس مورد نياز مردم به ويژه غذا و دارو، به طمع گران شدن و به نيت ثروتاندوزى، ستم بر بندگان خدا به ويژه قشر كم درآمد جامعه بوده و حرام است.
👈 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: مَنجَمع طعاماً يَتربّص به الغلاء أربعين يوماً فقد بَرِئَ منالله وبَرِئالله مِنه (2)
كسى كه خوراك مردم را به مدت چهل روز و به طمع گران شدن احتكار كند از خداوند بيزار و خداوند نيز از او بيزار است.
🔹2. احتكار عبارت است از حبس كردن طعام به منظور گرانى قيمت، در حال #نياز مسلمانان.
🔹 3. احتكار حرام است مخصوصاً اگر به قصد #اضرار به مسلمانان باشد يا موجب اخلال در نظام زندگى اجتماعى آنان شود. (3)
🔹4. ذخيره كردن مواد غذايى براى مصرف #شخصى، احتكار نيست.
------------------
1. اخلاق فلسفى، ج 2، ص 354.
2. بحارالانوار، ج 62، ص 292.
3. فرهنگ فقه، ج 1، ص 294.
📚 احكام داستانى ؛ ص118
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نگاه به نامحرم
🔸 در فرهنگ اسلام اين تنها مردان نيستند كه موظّفاند نگاههاى خود را مهار كنند، بلكه قرآن صريحاً #زنان را نيز به رعايت اين نكته فرمان مىدهد. (1)
❓سؤال: نگاه كردن به استاد مرد براى بهتر فهميدن درس چگونه است؟
✅ پاسخ: نگاه به صورت و گردن و دستهاى مرد نامحرم كه #معمولًا نمىپوشانند، بدون قصد #لذت اشكال ندارد. (2)
❓سؤال: حكم نگاه كردن زن به بازو و آرنج مرد نامحرم چيست؟
✅ پاسخ: همه مراجع: جايز نيست. (3)
❓سؤال: نگاه پيوسته دختران به استاد نامحرم در كلاس درس چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد اشكال ندارد. (4)
-----------------
1. نور، آيه 31.
2. 300 پرسش، ص 81، س 232، احكام بانوان، آيةا ... مكارم، س 640.
3. استفتائات امام، ج 3، س 6 و 39؛ جامع الاحكام، صافى، ج 2، س 1712، خامنهاى اجوبة الاستفتائات، س 487.
4. توضيح المسائل مراجع، ص 2433، تحرير الوسيله، ج 2، نكاح، مسئله 19.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص154
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 نگاههاى حرام
🔸1. نگاه #زن به عورت زن ديگر حرام است.
🔸2. نگاه زن به بدن زن ديگر اگر با قصد لذّت باشد حرام است.
🔸3. نگاه به بچههاى نامحرم با قصد حرام است؛ چه مميّز باشد و چه غير مميّز.
🔸4. نگاه به صورت و دستهاى مرد نامحرم با قصد لذّت حرام است.
🔸5. نگاه به بدن نامحرم حرام است چه با قصد لذت و چه بدون قصد
و لذا نگاه كردن خانمها به بدن جوانان نامحرم در حال #ورزش و يا به بازو و آرنج آنان حرام است. (1)
🔸6. نگاه كردن عكس به قصد لذّت حرام است. خواه عكس مرد باشد يا زن؛ محرم باشد يا نامحرم، عكس انسان باشد يا غير آن. (2)
🔸7. زنها مىتوانند به عكس مردان نگاه كنند، مشروط به آن كه به قصد لذت و ريبه نباشد، خواه مرد را بشناسند و يا نشناسند، خواه مرد محرم باشد يا نامحرم. (3)
🔸8. نگاه كردن به هر چيز يا هر كس به قصد لذت يا با خوف فساد، حرام است (به استثناى همسر) خواه نگاه به زن باشد يا به مرد؛ به حيوان باشد يا جماد؛ به عكس باشد يا فيلم؛ مجسّمه باشد يا هر چيز ديگر. (4)
-----------------
1. توضيح المسائل، م 2443، تحريرالوسيله، ج 2، ص 217، م 192.
2. احكام بانوان، ص 71.
3. استفتائات اختصاصى بانوان، ص 49.
4. توضيحالمسائل، مسائل متفرقه.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص155
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 سخن گفتن با نامحرم
🖌 صحبت كردن با نامحرم به غير #ضرورت مكروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. (1)
🖌 خانمها مىتوانند با نامحرم صحبت نمايند مشروط بر آن كه:
🔸1. به قصد لذت و ريبه نباشد؛
🔸2. صداى خود را ترقيق و نازك نكنند
🔸3. خوف افتادن به گناه نباشد. (2)
❓سؤال: هنگامى كه در مراسم صبحگاهى مدرسه يكى از خواهران قرآن را با صوت تلاوت مىكند، دبيران مرد صداى وى را مىشنوند آيا به طور كلى تلاوت قرآن در صورت شنيدن نامحرم توسط خواهران گناه است؟
✅ پاسخ: اشكال ندارد مگر آن كه موجب تحريك يا مفسده باشد. (3)
❓سؤال: گفتوگو با پسران نامحرم با چه شرايطى جايز است؟
✅ پاسخ: در حدود سخنان عادى، مشروط به اين كه منشأ فسادى نباشد جايز است. (4)
📌 صحبت كردن با هر كس از روى #شهوت جايز نيست، مگر با #همسر. (5)
--------------
1. العروةالوثقى، نكاح، م 39؛ تحريرالوسيله، نكاح، م 29.
2. العروةالوثقى، ج 2، م 39؛ تحريرالوسيله، نكاح، م 29.
3. وحيدى، احكام بانوان، ص 125.
4. مكارم، احكام بانوان، س 650.
5. تحريرالوسيله، ج 2، م 29؛ العروةالوثقى، ج 2، ص 39.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص156
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
❓سؤال: آيا در گفتگوى زن و مرد نامحرم فرقى بين گفتگوى مستقيم و از راه دور است؟
✅ پاسخ: خير، هيچ تفاوتى در حكم نمىكند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال دارد. (1)
❓سؤال: آيا چت كردن با جنس مخالف و رد و بدل كردن صحبتهاى معمولى حرام است؟
✅ پاسخ: در صورتى كه خوف افتادن به گناه باشد جايز نيست. (2)
📌 نكته: دختران بايد توجه نمايند، #گرم گرفتن با نامحرمان، #كمك خواستن از نامحرم براى كارهاى #غيرضرورى، #سؤال كردن از نامحرم در صورتى كه مىتوانند از محارم بپرسند، از زمينههاى وسوسههاى شيطان است و معمولًا اين گونه تماسها با لذّت همراه بوده و شرعاً حرام است.
--------------
1. استفتائات امام، ج 3، س 52؛ استفتائات مكارم، ج 1، س 819.
2. استفتاء از دفاتر مراجع.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص157
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari
🔰 خنديدن با صداى بلند
❓سؤال: خنديدن زنان و دختران با صداى بلند در خيابان و يا انجام برخى حركات ديگر كه موجب جلب توجه نامحرمان مىشود چگونه است؟
✅ پاسخ: همه مراجع: از هر كارى كه موجب جلب توجه نامحرمان مىشود بايد پرهيز نمود و اگر كسى به شكلى جلب توجه نامحرمان كند، مرتكب گناه شده است. (1)
---------------
1. حجابشناسى، حسين زاده، ص 169.
📚 احكام آموزشى دختران ؛ ص157
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
🔻
@ahkam_akbari